2007
|
|
Horrek ez die kalterik egingo, eskatzaileak bidezkotzat jotzen dituen gainerako akzioei. Administrazioarekiko Auzibideen Jurisdikzioa Arautzen duen uztailaren 13ko 29/ 1998 Legearen 114 artikuluan eta hurrengoetan ezarri da
|
pertsonaren
oinarrizko eskubideen jurisdikzio babesaren prozedura. Prozedura hori erabilita administrazioarekiko auzibide errekurtsoa jarri ahal izango zaie:
|
|
Konstituzioaren 53.2 artikuluan zenbait xedapen jaso dira, lehentasun etatako prozedura ezartzeari buruz; bada, xedapen horiek garatzen ez diren bitartean, ohorerako, norberaren eta familiaren intimitaterako, eta norberaren irudirako eskubideen babes judiziala eskatu ahal izango da beste bide batzuk erabilita, lege honek alderdien legitimazioa sumariotasun printzipioetan oinarrituren inguruan ezarri berezitasunekin. Bide horiek ezarri dira
|
Pertsonaren
Oinarrizko Eskubideen Jurisdikzio Babesari buruzko abenduaren 26ko 62/ 1978 Legearen II eta III. ataletan. Behin erabilitako prozedura amaituta, babes errekurtso konstituzionala jarri ahal izango da, Konstituzio Auzitegiari bunikoaren III. tituluko I. kapituluak ezaruzko urriaren 3ko 2/ 1979 Lege Orgarritako kasuetan.
|
|
Auzitegiak errekurtso horren inguruko izapideak egingo ditu abenduaren 26ko 62/ 1978 Legeak,
|
Pertsonaren
Oinarrizko Eskubideen Jurisdikzio Babesari buruzkoak, 7 artikuluan ezarritakoarekin bat etorriz.
|
|
Jurisdikzio ordena bakoitzean
|
pertsonaren
oinarrizko eskubideak babesteko dauden prozedura bereziak aplikatzen direnean, ez da inolako zalantzarik sortzen, elkartzeko eskubidearen oinarrizko edukia osatzen duten alde desberdinei dagokienez.
|
|
Ez dira onartuko legeen aurkako adirazmoldeak jasotzen dituzten izenak, edo
|
pertsonen
oinarrizko eskubideak urra ditzaketen izenak.
|
|
|
Pertsonaren
oinarrizko eskubideak babesteko prozedura berezien bidez babestuko da lege organiko honetan araututako elkartzeko eskubidea. Prozedura horiek izango dira jurisdikzio ordena bakoitzaren araberakoak.
|
|
Alderdi politikoen izenera ezin izango dira bildu horien nortasunari begira errakuntza edo nahasmendua eragiten duten terminoak edo esapideak, edota legeen edo
|
pertsonen
oinarrizko eskubideen aurkakoak direnak. Era berean, alderdi politikoen izena ezin izango da izan, ezta fonetikaren arabera ere, aurretiaz Erregistroan inskribatutako edo erabaki judizial bidez legearen aurkako gisa adierazi, desegin edo etendako beste alderdi batena, pertsona fisikoena, edo aurretiaz diren erakundeena nahiz erregistratuta dauden markena, horien guztien antzekoa edo horiekin guztiekin identifikatzeko modukoa.
|
|
Giza eskubideak eta oinarrizko askatasunak tratatu eratzaileak aldatuta sartu dira (Europako Agiri Bakuna, 1986koa, Maastrichteko Tratatua, 1992koa, Amsterdamgo Tratatua, 1997koa, eta Nizako Tratatua, 2001ekoa). Aldi berean, Luxenburgoko Auzitegi Nagusiak jurisprudentzia garrantzitsua sortu du giza eskubideen babesari lotuta,
|
pertsonaren
oinarrizko eskubideak Europako Erkidegoko zuzenbidearen printzipioen barruan daudela (1969ko azaroaren 12ko EEJAE. Stauder kasua?), eta horien babesak estatu kideen konstituzio printzipio erkideak oinarri dituela ulertu baitu. Modu horretan, estatu kideek printzipio edo tradizio erkide horiek inspirazio iturri moduan sendotu dituzte (1970eko abenduaren 17ko EEJAE. International Handelsgesellschaft kasua?).
|
|
EKren 53.2 artikuluan lehentasun eta sumariotasun printzipioetan oinarritutako prozedurari buruz hitz egiten den arren, egiatan, printzipio horietan oinarritutako zenbait prozedura dira. Hasieran, prozedura horiek guztiak (lan esparrukoa izan ezik) lege bakarrera bilduta zeuden, abenduaren 26ko 62/ 1978 Legera,
|
pertsonaren
oinarrizko eskubideen jurisdikzio babesari buruzko horretara, Konstituzioa baino lehenagokoa zena eta prozedura bereziak arlo zibil, penal eta administrazioarekiko auzietako arloan arautzen zituena. Hala ere, geroko eraldaketa prozesalen eraginez, prozedura berezi horiek arlo bakoitzeko legeria prozesalean gehitu dira (zibila, administrazioarekiko auzietakoa), guztiak Lege bakarrean bildu beharrean.
|
|
Legea oso laburra zen, bost artikulu, hiru xedapen iragankor eta azken xedapen bat zituen. Azken xedapenean eta artikuluen aurreko lerrokada laburrean Oinarrizko Legearen lerruna zuela argi utzi zen arren, erregimen frankistarekin jarraitutasun juridikoa ez apurtzeko, 1 artikuluan argi eta garbi ezarri zen printzipio demokratikoa, hots, herri subiranotasunaren aitorpena, legearen nagusitasuna,
|
pertsonaren
oinarrizko eskubideen bortxaezintasuna, Estatuko organo guztiak eskubide horiei lotuta zeudela, eta sufragio orokorra (azken hori 2 artikuluan ezarri zen).
|
|
Zortzigarren Oinarrizko Lege horretan Mugimendu Nazionalaren Printzipioen Legeak adierazitako printzipioekin zerikusi gutxi zuten batzuk adierazi ziren. Gogoan izan dezagun, adibidez, demokrazia, Legearen lehentasuna oinarri duena, herritarren adierazpen subiranoa;
|
pertsonaren
oinarrizko eskubideen bortxaezintasuna eta Estatuko organo guztiek horiei lotuta egotea; sufragio orokor, zuzeneko eta sekretua, etab.
|