Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 62

2022
‎duela hogeitamar urte ikastolaren bultzatzaileei aurpegiratzen zitzaizkien aitzakia zitaletan tematuak. Horiek horrela, eta mugak muga, bakoitzak nahi duena pentsatzeko eta egiteko askatasuna duelakotz, Santa Grazik eskubidea dauka ikastolari uko egiteko eta pastoraleko afariaren prestakuntza nahi duenaren esku uzteko. Eskubidea dauka, bai..., euskaltzaleek jokaera horren hazle ez izateko haizu duten bezala eta, beraz, pastoral osteko afariari muzin egiteko aukera izango duten bezala.
‎duela hogeitamar urte ikastolaren bultzatzaileei aurpegiratzen zitzaizkien aitzakia zitaletan tematuak. Horiek horrela, eta mugak muga, bakoitzak nahi duena pentsatzeko eta egiteko askatasuna duelakotz, Santa Grazik eskubidea dauka ikastolari uko egiteko eta pastoraleko afariaren prestakuntza nahi duenaren esku uzteko. Eskubidea dauka, bai..., euskaltzaleek jokaera horren hazle ez izateko haizu duten bezala eta, beraz, pastoral osteko afariari muzin egiteko aukera izango duten bezala.
‎Asko aipatu da —nire aldetik ere egin dut behin eta berriro— Ipar Euskal He rrian euskararen inguruan azken urteotan nabaritzen den" giro ona", hau da, hain luzaz eta horren gogorki gutxietsia, baztertua eta borrokatua izan den gure hizkuntzari buruzko oniritzia eta haren onespena, jendartean eta maila ezberdinetako hautetsi edo agintari politikoen aldetik. Giro ona bai, hala nahi bada ... Baina zein ondoriotarako?
‎Anartean, aldi honetan ez nuke Frantziari harria bota nahi , euskararen alde ko usteko" giro on" honetan, euskarari errespeturik eza nabarmentzeko orduan. Gaur egun, euskararen gutxiesle handienetarik agertzen direnak tokiko hau tetsi batzuk dira, auzapez nahiz zinegotzi batzuk.
‎Seinale horiek, beraz, ahoskera batekoan eginarazi dituzte eta oro har frantsesaren idazkeran oinarrituz. Hori ez da harritzekoa, zeren eta, jende horrentzat, frantses hizkuntza baita ukatu eta ukitu ezineko erreferentzia, inoiz ere zalantzan jar ez daitekeena... euskararen kontuarekin eta bereziki idazkerarekin, aldiz, nahi dena egin daitekeelarik! Pena ematen du, haatik, Urdatx-Santa Grazi izan dadin" eredu" lotsagarri horren aurrendarien artean, jakinez herri horretako seme direla Aita Junes Casenave-Harigile eta Txomin Peillen euskaltzainak eta euskal kulturako izen handiak...
‎Beste berezitarzün zonbait ere badira Züberoako mintzoan, hala nol a ahomintzoko H horik, Ü gisa ahozkatzen den hizkia edo letra, U ere badügülarik halere, eta azken-aitzineko hizkin edo silaba delakoan zapatzea, beste eüs kaldünek, aldiz, azkenekoan zapatzen düelarik. Horik oro, nontik nahi den , mintzaje batentako aberastarzün elibat dira eta halagisa ikusi eta etxeki be har lirateke.
‎Halere, eüskaldünen –erran nahi beita eüskara dakienen artean– aisago eta zalheago entelegatzeko gisan, euskara batua deitü den horren beharra bazen. Hor tan ez da düdatzerik.
‎Ikertze beharrik ez zen, azkenean, Züberoan eüskara zer traza txarrean den ikusteko. Aski da herrietan, karrikan, salgünetan, bilküretan kurritzea edo agitzea, ohartzeko zonbat nahi güti direla eüskaraz ari direnak, eta zoinahi adinetan funtsean. Ber zoinüan, aldiz, pastoralek, maskaradek, kantaldiek se külako arrakasta düe... kantari saldoak, bai gazteetan ere, seküla ez bezala emendatü dira, dantza-jauzi saldoak sento ebilten dira!...
‎Beharria laster eginik da eta Hego Eüskal Herriko irratien eta Euskal Telebistaren jarraikitzeko ez dügü indar hanitxen egin beharrik. Eüskarazko prentsarentako neke bat haboro bada, irakurten jakin beharrez... bena hori ere ez ote dea gütienezko gaüza bat bere mintzajea bizirik etxeki nahi düan popülü batentako. Frantsesez irakurten ez jakitea alabaderekoa lizate hanitxen ustez.
‎Mixel Labegerirengana hurbildu nintzaion, jakin nahi bainuen Maule-Baithako baitha horrek zer erranahi zeukan. Euskarak elkartu gintuen.
‎Garai gogorrak ziren, ETAk IKri bidea trabatzen ziolako, baina ez zuen sekula lortu IKri bidea moztea. ETAk Iparraldea bere babesleku gisa mantendu nahi zuen , bere bakegunea; bertako abertzaleak bere menpe nahi zituen. Guk ez diogu gure historia inori zor, guhaurek egin dugulako.
‎Garai gogorrak ziren, ETAk IKri bidea trabatzen ziolako, baina ez zuen sekula lortu IKri bidea moztea. ETAk Iparraldea bere babesleku gisa mantendu nahi zuen, bere bakegunea; bertako abertzaleak bere menpe nahi zituen . Guk ez diogu gure historia inori zor, guhaurek egin dugulako.
‎Bai, hegazkin militar batean sartu gintuzten seiok. Abiatu aitzin jada, patruilako batek ez zuen bertara upatu nahi , beldurtuta. Eta hegan gindoazelarik, guk baino beldur handiagoa zuten berek!
‎Zuberoan oso-oso usaia zaharra dugu jende desberdinen arteko errespetua, elkar aditzea. Aurore Martinen afe ran, naturaltasun osoz aipatu genuen horren kontra izenpe zezakeela nahi zuenak . Eta abertzale ez zirenek ere, arazorik gabe, izenpetu zuten.
‎Hasieran, Baionako delegazioan, nehork ez zuen Frantziako berrien ardura hartu nahi , eta niri berdin zitzaidanez, hartu egin nuen. Eta gustatu!
‎Bai, ni ez naiz hain aldekoa. Ez da nahi dudala gorde xiberotarrendako, baizik eta aski artifiziala delako. Xiberoan zergatik iraun du pastoralak?
‎‘Inkestek gezurrak esaten dituzte; euskararen egoera larria da Xiberoan’" 96 direnak 3.000 badira anitz da, anitz! Egoera larria da, Euskararen Erakunde Publikoak nahi duena erraten du, baina egoera larria da.
‎Oso euskaltzale sutsua izan zen. 2018ko irailean hil zen eta nahi genuen baitezpada bere lan argitaratu gabeak agertu. Bere lan anitz argitaratu dira, pastoraletako testuak demagun, baina gehienak ez dira atera oraindik.
‎Lehenik, German Rodríguezen heriotza hura! Sasoi hartan argazkilari nahi nuen saiatu, eta joan nintzen Hegoalderat argazki batzuen hartzera, Iruñeko sanferminetara, istilu egun haietan. Sekulako
‎Hark François Bayrourengana eraman ninduen eta, frantses zentrista haiekin egon nintzen sei hilabete, ez gehiago! Mixel Labegueriek ez ninduen Euskal Herrian erre nahi , eta Biarnora eraman ninduen. Oroitzen naiz, han ginelarik, galdegin ziotela kantatzen zuen kantu haietarik bat kanta zezan, eta berak, niri begi keinua egin eta" Gu gira Euskadiko, gazteri berria..." hasi zen kantatzen.
‎Intolerantea da erratea: " Mezu hauek euskaraz ziren, eta euskaldun munduari zuzenduak ziren, eta nahi bazenute mundu horretan sartu, euskaraz ikasi behar duzue!". Eta kito!
‎" Ez, ez, elebitasuna!", diote, baina faltsua da hori. Di glosia nahi dute , betikoz! Gaur egun, euskararen mende ziren eremuak ere di glosiaren mende jartzen ari dira, eta onartezina da.
‎Ez gara frantses sistematik atereak. Euskaldun izatearen harro direnak ere, beren iritzian euskara biziarazi eta indartu nahi dutenak ere, une batean, ez dira urrunago joaten, frantses sistemaren barruan geratzen dira. Eta frantses sistemaren barruan, goiz edo berant, euskara desagerraraziko da".
‎Michel Labeguerie ezagutu eta Pau aldera eraman ninduen: " Badago gazte bat Zuberoan politikan abiatu nahi dena , zentrista..." esan zion Bayrouri. Ez nekien holakoa nintzenik ere, nire burua ez nuen abertzaletzat alta.
‎Ordüan, iparretarrak hitz egokia da. Zer nahi den Allande, ez düzü ützülpen xüxenagorik edirenen...
‎" lehen ürratsa askatarzünaren bidean", Hego Euskal Herriko aro hortako nausikeriazko estrategiari lotüak zitzeizkionek, ustekeria faltsüak hedatüz, ipar eta hego aldekoen arteko güdüka politiko arrunt batetarik harat, itsuski lerratüz, orgaren iraularazteko, indarrak eman zütüen eta ororen bürü, nolabait kausitü ere... Geroztik Allandek, sare sozialeko" Hitzapitz" izeneko bere blog günean, eskülarrürik jauntsi gabe eta noiz nahi bere izkiribüen ondorioen arrisküak goaitatüz, zorionez agitü ez direnak, jokütria edo manipulazio hoik, besteak beste, salatü behar zütüan... Alta Allandek Iparretarrak erakünteko militanteen gisa popülüaren askatarzünaren ikurra ez züan saihets etxekitzen.
‎Ützülpen lan parrasto bat, gehienak ordaintürik izan gabe, bere gain hartü züan eta Herri Alkargoa eta Aüzetxeetako idazki aministraziokoak euskara batualat moldatzeko behar gorria ikusten züan. Haatik, xiberotarrari, arau berrieki, izkiribüa baitezpada etxeki nahi zeion. Hola nola lan sail berri hontan, honenbeste pastorala libürü xüxentü zütüan eta ber ildotik doan Jean Louis Davant euskaltzaina Xiberoko hixtoriaren lantzeko behartü züan.
‎" Allanderen emankizüna Xiberoko Botzean: ‘Egün bat, hitz bat’ behar züen izentatü ‘Egün bat, hortz bat’ ez zaizüe üdüri?" Eta gü, gure gizontto eta emaztetto itxüra nokügabekoeki, hala üdüriarazi nahi pürü, gü bai gü, txirtokoiak, erri karkazaz prefosta...
‎Haatik, bizia antzerki bat beita, Allanderen antzezoihala, apür bat baizik ere baztertzen balinbazen, nahiz eta lehenlehenik erri bat ikusi, ez zen erri ozen bat. Allande gozoa zen, gisakoa, bihotz zabala, alta berartan gogorkeria bat, oinaze bat borogatzen zen, ixiltü nahi ez zen oiharzün baten gisa... Gizon kaana, lagün hitzekoa, adixkide ahatzezina, anai algarkidea, Allande Sokarros Euskal Herriko etxebartar Jauna Agur!
‎1966-1996 artean, 196 proba nuklear egin zituen Frantziak Moruroa eta Fangataufako atoloietan. " Proben osasun ondorioei dagokienez, es tatubatuarrek aitortu dute arazoak badirela eta britainiarrek ere antzekoa esan dute; Frantziak, ordea, horrelakorik aitortzeari uko egiten dio", adierazi du Temaruk," burujabetasuna lortu nahi dugu halaber Hagako Nazioarteko Auzi tegian Parisen aurkako salaketa bat egiteko gisan".
‎Igante hontan, üztailaren 28a, Pagolan emanik datekean Domingo Garat trajeria edo pastoralaren azken mustraka igante bat lehen agitü da, üsantxak nahi düan bezala. Pastoral egünean bezala, 15: 30etan xüxen hasi da eta 24 jelkaldiak, 13 kantoreak, 3 güdükak, 2 dantza emanaldiak, satanen jauziak, lehen eta azken perediküak emanik, hiru oren eta erdi/ lau orenen bürüan ürrentü da.
‎Aita Junes Cazenave eta Jean-Louis Davantekin Allandek, segür ere, lehenik ezagütü, eta gero lan kostüz hazi züan zübereraren gain-gaineko enjogidüra hori. Zonbat nahi trebe eta etxekirik izanagatik beste eüskal mintzadarrer, Züberoan, züberotarrekilan zelarik, bat-batetan lehiatzen zen hain maite züan
‎pentsamendu eihartu batean kokatua den abertzale mundua inarrostea. Hitzari, eztabaidari lekua eman nahi zion . Abertzale mugimenduaren eboluzioak kezkatzen zuen.
‎Abertzale mugimenduaren eboluzioak kezkatzen zuen. Ez zuen eskola emaile baten jarre ra erakutsi nahi , pentsamendu libre, kritika hobetzaile, gogoeta baliagarri bat plazaratu nahi zuen, nahiz batzuk bere gogoetak gaitzetsi.
‎Abertzale mugimenduaren eboluzioak kezkatzen zuen. Ez zuen eskola emaile baten jarre ra erakutsi nahi, pentsamendu libre, kritika hobetzaile, gogoeta baliagarri bat plazaratu nahi zuen , nahiz batzuk bere gogoetak gaitzetsi.
‎Eskuetan duzun liburu honen bidez Euskaltzaindiak eta Sü Azia elkarteak Allande Socarros (1957, Etxebarre – 2021, Maule) euskaltzain urgazlea nahi lukete omendu. Allande Socarrosen bizitza biziki aberatsa izan zen, nahiz euskaltzale gisa, nahiz abertzale gisa.
‎Bere bizitzako beste alte zonbait ezin dütüt zehaztü, bena ondokoak ez nü tüke aipatü gabe ützi nahi , Sü Azia eta Eüskaltzaindia-tik landa. Hiru anaiak bazütüan, zoinetan nik biga ezagützeko parada üken nüan, lagün baten autoa hondatü zelarik.
‎euskararen az kartzea egün oroztako bizian, ez baizik erakaskuntzan. Ene aldetik hori diat nahi azpimarratü.
‎Andres Urrutia euskaltzainburuaren lekukotasunean Allanderi idatzi dizkion hitzak hartuz, hau da, laburbilduz, liburu honen edukia: "(...) hona gure omenaldi xumea baina sentitua, zure eginikoen mailara iristen ez dena baina zure lekukotza etorkizuneko euskal belaunaldien eskuetara eraman nahi duena . Hor dituzu, zure testuekin batera, hainbat testigantza, zure bizitzaren berri ematen dutenak, eta zure ezaugarrietara bilbatzen direnak".
‎ezagüna eta ezezagüna deitzen dena, aitzinsolasa dugu. Allandek Zuberoa hobeki ezagutarazi nahi zuen , erranez" Hanitxek uste düe ezagützea, bena ontsa soegiteko lana hartüz geroz, güti dakiela ohartüren dira". Hegoaldeko euskaldunekin Zuberorako zubia izatea maite zuen eta gogo onez gidatzen zituen, berezitasunak ezagutarazten zizkien bere jakitate handia baliatuz.
‎Gotaineko herria zuen azken lehiakide izan, herri honek gogorarazi nahi bait zien beharbada datorren urtean Jean Louis Davantek idatzitako ‘Eüskaldünak iraültzan’ pastorala aurkeztuko duela.
‎" Ez da bidezkoa gizakiak kalean egotea, elurra eta hotza egiten duelarik" aditzera emanda, Simone Veilek aterberik gabe dauden pertsonei laguntza ekartzeko bere ministerioak moldatutako premiazko plangintza aurkeztu zuen. Honekin, negurako bizitegirik gabe diren herritarrei aterbe bat edonoiz es kaintzeko erronkari eutsi nahi dio Osasun eta Gizarte Arazoetarako ministroak.
‎Kopuru apalagoko beste ihardespenetan: plazerez, gure kazeta da, goxoa da, herrikoia, etxekoa, familiakoa, ondoko belaunaldiari zerbait uzteko, maitagarria da, gabe ez nuke nahi , ene adinean ohartzen naiz euskara ez dakidala ontsa, Euskal Herria sartzen zait ene ganbaran (eri batek), herrietako berriak jakiteko, ohiduraz, aita-amekin beti irakurri dugulako, 50 urte hauetan irakurtzen dut, ama zena bezala egiteko, aspaldikoa delakoz, ez du politikaren trabarik, pilota aipatzen du, gure inguru hurbileko gauzez arduratzen da, berrien jakiteko, euskaldun berriak ematen ditu,...
‎Hor ere aste oroz kasik bada Züberoako berri, gehienak Igarailea izenpetuak, hots Jean-Louis Davanten artikuluak: Chaumes gaztategia, Xiberoko herrien erkidegoa, Iparragirre pastorala, axuria bürüz piko, maskarada Atharratzen, toberak Atharratzen, hiltzen lagüntü nahi –(edo Frantziak esküaldetako hizkuntzen alde zoin güti egiten), Mauleko baruraldia, eüskaldün presoen alde, Bordaxarren kantaldia, Anita Duhauri Pedronea etxaltea Oihergin...
‎Ene aldi oroko erantzuna: " Ez baduk gehiago ahalketu nahi , heldu den astetik igorzkik berriak, aitzineko hutsentzat barkatua izanen haiz". Herriakoei, gustatzen zitzaizkigun haren berriak, gauza asko ikasten baigenuen.
‎Xiberotarra. Mintzatü nahi dena . Denbora hartzen düana jiteko.
‎Ejenplüen agerrarazteko, nihauri markatü naüen ezagützen ez nüntüan hitzen artean zonbait partekatü nahi deitzüet: inpüpiaje (naro, imur gaxto), espelüxat ala orano aho sabaia (le palais)...
‎Xiberoko Botza Allanderi etxeka zen bai, bena Allande ere ene ustez. Behin beno haborotan erran zeikün ebilbide ala pasealdi haboro egin nahi zütüala irratiarentako.
‎Alkartean, ebilaldietarik kanpo, besterik ere bagünüan. OLA egingeia aipatü nahi nüke, hori zen Xiberoko ola zonbaiten berritzeko xedea. Artzain ola zaharren ez galtzera üzteko europar programa bat zen.
‎Andres URRUTIA, Allande Socarros gogoan, Zuberoa ikusmiran 164 ez dena baina zure lekukotza etorkizuneko euskal belaunaldien eskuetara eraman nahi duena . Hor dituzu, zure testuekin batera, hainbat tes tigantza, zure bizitzaren berri ematen dutenak, eta zure ezaugarrietara bilbatzen direnak.
‎Alkartea 1980 altean Atharratzen sortü zen, bena hatsarrean ez baitezpada ebilaldi antolatzeko xedearekin. Püntü hartan, hanko ikastolak gaüaldi, kantaldi e.a. antolatü nahi bazüan, ordüko merak edo aüzapezak aldi oroz eza emaiten züan gela prestatzeko izan ledin edo beste. Ordüan züen ikastolako aitetamek deliberatü alkarte baten sortzea (Bortükariak), gero haren izenean, eman dezagün gela baten galtatzeko Atharratzeko herriko etxeari, erran gabe prefosta ikastolarentako zela.
‎Artetarik, algarretaratzen ginen elkaldien egütegi baten prestatzeko. Bilküra horik oroer zabalik ziren eta lehen-lehenik ebilaldi bat proposatü nahi züener. Üsüan, hilabeteko ebilaldiak antolatzen günütüan eta ahalaz güne ezbardinetan (Eüskal Herrian, Bearnoan...).
‎Pentsatürik ez zirela granada hurak han üzten ahal, jente hanitx igaraiten den xenda baten bazterrean eta agerian, bildü günütüan xüxen jakin gabe zer egin behar zen eta norbaitek erran züan Atharratzeko hedexuritegiala eramaiten ahal günütüala. Orit niz segidan Allandek erran züala ez zela bera joanen, ez zela hedexurien aitzinean agertü nahi granada hurak esküetan. Allanderen gazte denborako gorabeherak ezagützen dütügünentako, ezeztatze hori ez zen batere harrigarri.
‎Adina aitzinatzen beitzeion, ama zenak frantsesez izkiribatü zütüan bere biziko oritzapen horik, familiari, ahizpa-anaier, haurrer, arrahaurrer jakinarazi nahi zütüan.
‎Euskararen sustatze lanetan diharduen Sü Azia elkartekook igorri genien gutunari, oso suminduta erantzun diote atarraztar merkatarien batasunekoek. Haien" harridura eta amorrazioa jakinarazi" nahi zi guten eta," pentsaezinezkoa" zela euren baimena eman zezaten" euskara ez dakitenentzako kaltegarria litzatekeen ekitaldi diskriminatzaile bati". Hori bera!
‎Arrenküra horri bürü egiteko gogoa ükeitean, güdükü gogor batetan sar türik direla üdüri zaie Sü Aziakoer. Halerik ere, argiki erran deiküe, beren ahal ttipiekila, ahozkatzearen lerratze horri nahi liratekeala bühürtü eta zübe ro tar mintzoa entzünarazi, haiek eta beste züberotar eüskaldünek, hots orai 50 nahiz 60 urtez goitiz düenek, ikasi eta mintzatü bai eta mintzatzen jarrai kitzen düen be zala.
‎ez deiogü jenteari erran nahi" hola behar da mintzatü eta ez beste gisaz"... bai aldiz gük eta gure gizaldikoek bai aitzinekoek eüskararen ahozkatzea nola ikasi dügün entzünarazi. Gero, bakoitxak nahi düan bezala eginen dü...".
‎Ziberoko Egünariak, nontik nahi den , zoin gaintikoa zen agerian üzten züan... " xurien" botzeramaile sütsüa baratü beitzen hastetik ürrentzeala.
‎Libürütto honen moldatzeko, Ziberoko Egünariaren hogei bat urtetako zonbakietan agertü ziren 24 artikülü haütatü dütügü, hogeitabosgerren testo batentako, aldiz, zonbaki bakoitxean agertzen ziren erri-eginarazteko istoria elibat ezarri dütügülarik. Hogeita lau artikülü horien haütüaren egitean, Ziberoko Egünariaren agerraldi bakoitxeko aipageien hanixtarzüna nahi üken dügü agerialat ekarri. Hala, libürüxkot honen irakurgeietan badira" xurien" eta" gorrien" arte ko güdüken agerpenak, Errepüblikako jokabideen, bai eta kargülanten, edo harginbeltzen nola ere 1905eko legearen salatzeekin, Historiako gertakari ospetsü elibaten aipaldiak, hala nola Üztailaren 14a edo Orreagako güdüka," xurien" jentarte antoladürako ikusmoldeak, bozkatze zonbaiten emaitzen iker tzea, Harizpe mariskala eta Ezponda (de Sponde) apezküpüa bezala eüskal pertsonaje aipagarri batzüen bizi-ürratsen kontakizüna, Ligiko lamiñen zübüko alegiaren oritarazte bat, pelotakan aritzeko ordünko maneretzaz aipamen xehe bat... eta eüskararen alteko aipü eta abürüpen süharrak!
‎Zer nahi den , eta ideologia istoriak bazter ützirik, Ziberoko Egünariaren argitaraldia, idatzizko eüskalgintzako aberastarzün handi bat baratüko da, nahiz eta egünko egüneko eüskal mündüan jente oso gütiz ezagütürik den. Ezjakite horren, hein batetan, xüxentzeko xedearekin dügü Ziberoko Egünariaren arrabiziarazte hau bürütü nahi izan.
‎Ezjakite horren, hein batetan, xüxentzeko xedearekin dügü Ziberoko Egünariaren arrabiziarazte hau bürütü nahi izan. Ber zoinean ere, eüskararen izkiribatzeko maneretan izan diren kanbioak nahi üken dütügü agerrarazi, libürütto honen hoillaldeetako gainti batetan Ziberoko Egünariako artikülüak ordüan agertü ziren bezala üztez, eta, beste gaintian, ber artikülüak oraiko idatzarau edo or tografan ezartez. Eüskaraz izkiribatzen ikasteko paradarik üken ez düen hanitxek uste düe" leheneko maneran" –bena zoin ote, bat beno haboro izan beita... – izkiribatüaren irakurtea aisago dela.
‎Idazlan horietarik andana argialatürik balin bada, hanitx dira oranokoan argialatügabe direnak eta Sü Azian üdüri zaikü gure eginbeharretan dela eüskararen ekei ezinago balios horien jenteengana helaraztea. Hortarako, esküetan düzün Pastoralaren gerla libürü honen bigerren partean, Aita Junes gogoan saila nahi üken dügü abiarazi. Hontan, arren, Aita Junesek izkiribatü Orai pastorala idazlana agerrarazten dügü, zointan ere argiki eta xeheki erranik den zer den traj eria edo pastorala, non dütüan herroak, zoin diren honen arauak eta trajeria baten zatiak, herri batetan nola den plantatzen, geroalat nola joan leitean...
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia