2011
|
|
Pentsamendu konkretua agertzen du nortasun antisoziala duenak; eztabaidari, alternatiba ezberdinei edo zalantzari toki gutxi uzten die
|
haren
pentsamenduak. Aro sentsoriomotorreko biziera darama, aurretiko eta ondorengoen aurreikuspenik gabea.
|
|
Urgentzia giro batean bizi da antisoziala eta ez du denborarik hartzen gogoetarako edo fantasiarako.
|
Haren
pentsamenduaren egituran mito eta ipuin gutxi ageri da; agertzen direnak ekintza eta esperientzia gordinen errepresentazioak dira. Errepresentazioak distantzia hartzea eta ekintza inhibitzea eskatzen du, baina ekintzaren inhibizioak ez du antisoziala asetzen eta ekintzara itzultzen da atsegina lortu nahirik.
|
2013
|
|
Egia da Nietzsche-ren pentsamendua aski aztertua izan dela azkeneko bost hamarkadetan, mota guztietako analisi filosofikoen objektu izan dela; egia da Nietzsche-ren heriotza aspaldi zertifikatu zela eta, ondorioz,
|
haren
pentsamenduaren inguruan biraka ibiltzea antzua bilakatu omen dela zirkulu akademikoan dabiltzan askorentzat. Hala eta guztiz ere, uste dugu oraindik badela zer hausnartu, badagoela Nietzsche errepikatu edo berraktibatzea, badagoela bere mamua konjuratzea.
|
|
Ameslaria edo begitazioduna zen Nietzsche, ameslari enigmatikoa, ordea. Izaera enigmatiko edo misteriotsu horretan dago, izan ere,
|
haren
pentsamenduaren bestelako lilurapen iturria, makina bat irakurketa edo interpretazio ahalbidetu baititzake. Estilo metaforiko eta aforistiko hori da, zalantza barik, historia modernoko filosofo liluragarri, maitatua zein gorrotatua izan?
|
|
boterenahia. Nietzsche-ren etxeko apaletan eboluzionismoari eta Lamarck i buruzko zenbait liburu bazeuden ere, ez dugu uste
|
haren
pentsamenduaren interpretazio darwinista egin daitekeenik, are gutxiago darwinismo sozialarekin lotzerik?. Hizkuntza joko nietzschetarrak berriz ere.
|
2017
|
|
Esaterako, Popper (1950) filosofoak bere Gizarte irekiaren etsaiak entseguan Platon autore totalitaristen barnean kokatu zuen. Ezbairik gabe, Platonen pentsamendua ez zen demokratikoa; are gehiago, demokraziaren kontrakoa zen garbi asko10 Hala ere, hori horrela izanik,
|
haren
pentsamendu politikoa albait arinen gaitzetsi eta baztertzea baino, interesgarriagoa da haren demokraziaren aurkako hautuaren arrazoien inguruan gogoeta egitea, hau da, zuzenean baztertzea baino, interesgarriago da haren ikuspegiaren arrazoiak ulertzen saiatzea. Saiakera hori egitea esanguratsua izan daiteke, ez soilik Platonen teoria politikoato hobeto ulertze aldera eskainiko digun aukeragatik, baizik eta, batez ere, gure demokraziarekiko atxikimenduaren oinarrian dauden aurreiritzien inguruan hausnartzeko aukera emango digulako, sarri inplizituki baina oharkabean aldez aurretik balekotzat hartzen dugun zerbait agerian utziz.
|
|
Hala nola, Griswold (ik. adib. 1986; 2002) dugu ildo horri jarraitu dion autoreetako bat. Nahiz eta autore horren eta beste batzuen iruzkinak oso finak eta balio apartekoak diren kasu batzuetan, pentsatzen dugu halako saiakerak gehiegizkoak direla eta Platonen inguruan dugun informazio historikoak kontrakoa iradokitzen duela eta
|
haren
pentsamendu politikoa ulertzeko ez direla batere lagungarriak.
|
2020
|
|
Nolakoa da Protagorasen erlatibismoa? Egilearen irakurketaren arabera, sofistaren erlatibismoa pertzeptuala eta indibiduoarekikoa dela baieztatzea
|
haren
pentsamendua sinplifikatzea da. Izan ere, Ziliolirekin bat etorriz, Protagorasek, batetik, erlatibismo pertzeptual sofistikatu bat proposatzen du, eta, bestetik, erlatibismo sofistikatu horrek etiko bat inplikatzen du.
|