2003
|
|
Ez da beraz harritzeko Jesusen ondotik etorri diren fededunek ere ez baldin badute beti jakin, nork berea duen hizkuntzaren eta besteenak diren hizkuntzen artean edo, bestela errateko, nork bere hizkuntzari lehenik zor dion atxikimenduaren eta aldi berean beste
|
hizkuntza
orori utzi behar dion begirunearen artean bide zuzena aurkitzen.
|
2004
|
|
Zernahi delarik ere, aurrera dezagun honakoa:
|
hizkuntza
ororen euskarri diren gizarte baliabideak erauziak direnean, eta ordezkapen hori zekenik zekenenak baino hobeto egin du erdal mundutik ezarri den botere egiturak, deus gutxi egin dezake holakoetan norbanakoaren nahimenak. Hizkuntzaren bakardadea, hiztunaren heriotza da, hizkuntza hori espainiera izanda ere:
|
|
Ni ez naiz ordea iritzi horretakoa:
|
hizkuntza
oro, mintzabide huts izateaz gainera, kultura baten zati, kultura horren adierazpide eta are ikur ere badela sinesten dut nik, eta badakit sinesmen horretan ez naizela bakarra. Hizkuntza eta kultura lokarri sendoz estekaturik daudela uste dugunontzat, berriz, nekez hiztun talde batek bizi iraupenezko garapenik eskura dezake bere herri izatearen nondik norakoaz jabetu eta hori guztia gainerako dimentsio geo historiko eta sozio-kulturaletan itxurazko modu batean txertatu gabe?. 319
|
|
Ez dago kulturarik gabeko mintzairaren balizko bizitzan pentsatu ere egiterik.
|
Hizkuntza
orori darraio kultura ereduren bat; halaber, kulturak oro dira mintzabide baten edo batzuen habia.
|
|
Batek edo bestek," politikarik ez dagoen gertaeretan" politika sumatzen dudala esango du. Halere gauza jakina da, beren zerbitzuko erresuma bat bederen ez duten
|
hizkuntzak
oro, hiltzen dirala; eta dutenak, azkartzen eta hedatzen. Bretoiña atzera ari da, Bretañia’ko gobernurik ez dagoelako; hebreotarrak, berriz, indartzen, Israel sortu delako.
|
2006
|
|
Jorge Manriqueren koplak, Erromantzetegia, Don Quixote, Bizitza ametsa da, Karmel Mendirako Igoera moduko lanek munduaren intuizioa eta bizitzaren kontzeptua, Weltanschauung und Lebensansicht, dauzkate estarian(...). Gure hizkuntzak berak, kultur
|
hizkuntza
orok bezala, bere filosofia dauka estarian. Hizkuntza, izan ere, filosofia potentziala da.
|
2007
|
|
Kultura ez da ja klase batzuen pribilegioa, nazionala eta herritarra da: herriko tradizioetan datza egiaz kultura,
|
hizkuntzan
oroz gain, ipuin, kanta, dantzetan, jakinduria familiarrean, komunitatearen kontzientzia sozialean, mitologian; herriaren ahotan atergabe sortzen ari den kultura bat (genesi egunerokoa), kultura ororen zimentua415 Herriaren kultura edo gogoa ulertzeko, hori bi koordenatutan ikusi behar da416 Bat, bertikala, indar genetikoa da, herriaren nortasuna bera funtsean (karakterea). Nortasuna indar propio autonomo bezala onartzea, naturarekiko edo geografiarekiko menpekotasunaren guztizkoa ukatzea da (menpekotasunen bat ukatzeke).
|
2009
|
|
Tradizioa eta tradizioaren ubideen kontua: arazoa da (eta honek berdin balio du zientziarentzat, artearentzat, poesia edo filosofiarentzat) hizkuntza posible al den tradizioari atxikirik ez bada(
|
hizkuntza
oro har, nahiz hizkera espezifikoa kasu bakoitzean). Posible da guztiz bestela pentsaturiko erlijio bat, Jainko bat?
|
2011
|
|
Hezkuntza arautuaren zabalkundea dela medio, lan munduan eta orotariko interakzioetan, nahiz aginte erakundeekiko dagoen hartu emanetan, eskakizun zorrotza bihurtu da alfabetatze gaitasunean trebatu beharra. Hizkuntza publikoa ez den
|
hizkuntza
oro bazter zokondoko mintzaira apal hutsala bihurtzen denez, eremu ezformalean bakarrik erabiltzen den hizkuntzak dauzkan aukera bakarrak honako hauek dira: elite txiki baten baitan bizirautea, edo erritu funtzioak lituzkeen hizkuntza bilakatzea, baina inola ere ez kultura kementsu baten hizkuntza bizi eta berezko garapenaren jabe izatea?
|
|
|
Hizkuntza
orok bere baitan errotuak dauzka gizatasun balioak, mintzairaren jardunari darizkion askatasun, zapalkuntza eta etika kontuak. Horretaz ere jardun gara lan honetan.
|
|
alegia, indigenen hizkuntzak dialektoak direla. Alabaina,
|
hizkuntza
oro izatez da sistema konplexua, herrien kultura bizia? .
|
2014
|
|
–S, il est un lieu commun français, c, est bien celui du «génie de la langue française»? 1983 Du Bellayren Défense et illustration de la langue française (1549), manifestu nazional (ista) burgoi bat zen jada. Nola tradizio guztian nazioa eta hizkuntza identifikatu izan den, eta Frantziak hizkuntza nazional bakarra ez zuen, egin duena da inposatu hizkuntza bat bakarra eta bestelako
|
hizkuntzak
oro ilunperatu. Hala ze orain Frantziak dauka, son clair et pur langage, et la langue sera toujours la plus infaillible formule d, une nation?, irakurtzen diogu Balzaci1984, beste hamaikari legez, Ernazimentuaz gero guztian sineste hori Frantzian ez baita inola ere Alemanian baino batere gutxiago izan, bai askoz gehiago?
|
2015
|
|
Zer adierazi gura du ordea esparru sinbolikoaz mintzo denean? Horretarako, lehenengo eta behin,
|
hizkuntza
ororen praktikan bi mutur bereizten ditu berak: batetik, hizkuntzaren erabilera mekanikoa, gizarteak berak baldintzaturikoa, berori dela hizkuntzaren funtziorik periferikoena; bestetik, sensearen mintzoa, arrazoiketarena, sormen intelektualarena, hauxe dela hizkuntzaren funtziorik barne barnekoena, funtzio nuklearra.
|
2023
|
|
ulermenaren hutsuneetan, hitzek sorrarazten dituzten galderetan... hortxe zabaltzen da elkar ulertzeko eta hitzak interpretatzeko gogoa. Humboldtek jada adierazi zuen giza
|
hizkuntza
ororen gardentasun eza: " Hitz bat entzutean, ez daude bi lagun gauza bera pentsatzen edo ulertzen dutenak, eta alde hori, txikia bada ere, hizkuntza osoan hedatzen da".
|