2001
|
|
Heziketa prozesu guztietan bezala,
|
hizkuntza
ikasteko prozesuan ere parte hartzaileen gaitasuna, jakintza eta jarrera aldatuz joango dira. Ikas prozesuan ikasleekzenbait etapa igaroko dituzte, eta, etapa bakoitzean, hasierako egoeratik abiaturik (etapa bakoitza hasterakoan dituzten gaitasun, jakintza eta jarreretatik) xedeegoerara heldu dute (etaparen amaierarako lortu behar diren gaitasun, jakintza eta jarreretara).
|
2004
|
|
Iritzi hori ez da ez, inondik ere, aho batekoa euskalgintzaren munduan. Aitzitik, Etxeberriak ederki asko dioen gisa, bigarren
|
hizkuntzaren
ikas prozesuari hala moduzko beregaintasuna aitortuz, prozesu hori ez da erabileraren arau eta mekanismoen baitan txertatzen. Era horretara, noski, euskara ikasi ikasten omen da, baina erabili ez, halako eta halako arrazoiak direla bide.
|
2006
|
|
Euskara gaitasuna egiaztatzeko dauden sistema guztien arteko homologazioa lortzeko, Europako Kontseiluak onartutako Hizkuntzen ikaskuntzarako, irakaskuntza eta ebaluaziorako Europako Erreferentzia Markoa baliagarria zela erabaki zuten.
|
Hizkuntzak
ikasteko prozesuan beharrezkoak diren egitarauak, kurrikuluak eta ikas-mailak definitzeko oinarri bateratua eskaintzen duela gaineratu digu Erkiziak. Hala, hainbat egiaztatze sistema hartu eta Europan ezarri den erreferentzia esparru horrekin erkatu, parekoak direnak parekatu eta ofizialki baliokidetu behar direla ere esan digu HABEko zuzendariak.
|
2007
|
|
Euskalduntze alfabetatzeak baditu ezaugarriak bere bereak, beste
|
hizkuntz
ikas prozesuekin alderatuta, jite propioa ematen diotenak1 Esan gabe doa: azterlan bilduma sendo batek, ikerketa lerro sendo batzuek, erabaki asko hartzen lagunduko ligukete.
|
|
Baina azken urteotan izan dute hazkunde nabarmenena egitasmoek (azken hiru urteetan egitasmo eta partaide kopuruak bikoiztu egin dira). Datu hauek argi adierazten digute jendearen gustuko programak direla hauek, motibazio ezberdinetatik abiatuta mintzapraktika egitasmoetara gero eta gehiago hurbiltzen baitira. tesian
|
hizkuntzaren
ikas prozesuan parte hartzen duten hiru elementuak ezagutza, motibazioa eta erabilera direla azaltzen da. " Txepetx" ek azaltzen dituen hiru faktoreak gurera ekarrita, motibazioa izango litzateke hizkuntza bat ikastera edo hizkuntza batean irautera bultzatzen duten arrazoiak, desioak, emozioak edo interesak; ezagutza, hizkuntzaren funtzionamenduaz jabetzeko prozesua zein ahalmena; eta erabilera, hiztun komunitatearen esparru guztietan eta hizkuntza funtzio guztietan jardutea.
|
2009
|
|
Ikerlan honen helburua
|
hizkuntzak
ikasteko prozesuaren ikuspegia eta bizipena ezagutzea da, baita jasotako irakaskuntza eta hizkuntza berriak ikasteko motibazioak eta balorazioak ere. Aurrez esan bezala, datuak ikasleen idatzizko kontakizunetatik hartu dira.
|
|
|
Hizkuntzak
ikasteko prozesuari buruz hitz egitean hautemandako desberdintasunak.
|
|
Kontakizunetan, hainbat ikaslek nabarmendu egiten dute zeinen desberdina den ama
|
hizkuntza
ikasteko prozesu naturala eta bigarren hizkuntza ikasteko prozesua. Euskararen ikaskuntzan jarri dute arreta guztia; izan ere, EAEn, hizkuntzak ikasteari buruzko gizarte diskurtsoa euskararen inguruan egituratzen da.
|
|
Kontakizunetan, hainbat ikaslek nabarmendu egiten dute zeinen desberdina den ama hizkuntza ikasteko prozesu naturala eta bigarren
|
hizkuntza
ikasteko prozesua. Euskararen ikaskuntzan jarri dute arreta guztia; izan ere, EAEn, hizkuntzak ikasteari buruzko gizarte diskurtsoa euskararen inguruan egituratzen da.
|
|
|
Hizkuntzak
ikasteko prozesuen bizipenaren ardatza euskara izan da. Bizipenak desberdinak izan arren, haiek ereduen baitan alderatzen direla ikusi da.
|
|
Lan honen abiapuntua
|
hizkuntzak
ikasteko prozesuen bizipena da, baita horrek berekin dakarrena ere, hainbat testuingurutan. Interesgarria da hizkuntzen ikaskuntza hainbat egoeratan nola gauzatzen den hausnartzeko.
|
2011
|
|
ereduan erraz ikasten da, txikitan gaitasun handiagoa dagoelako ikasteko. Gainera, elebitasunak beste
|
hizkuntzak
ikastearen prozesua errazten du. Beste hizkuntzekin konparatuta, baditu zenbait gauza errazagoak direla eta zenbait gauza zailagoak, baina ez da hizkuntza zailenetarikoa.
|
2013
|
|
Haurrak garenean ez dugu gure lehen hizkuntzaren gramatika hasieratik ikasten. Beharrezkoa al da bigarren
|
hizkuntza
ikasteko prozesuan gramatikari arreta jartzea?
|
|
Ikerketa horiek nahiko ezagunak dira gure artean: ekologiatik hizkuntzen aniztasuna babestuko duen eredu bat bilatzen da, neurozientzietatik hizkuntzen funtzionamendua eta kokapena burmuinean,
|
hizkuntzen
ikaste prozesuaren funtzionamendua, afasiaren eta beste desordena linguistikoen azterketa... Ikerketa horietatik aparte, hizkuntzei buruzko ikuspuntu berria ematen ari dira zientzia gogorrak, Science, Nature, Physica A nazioarteko aldizkarietan.
|
2015
|
|
eskuzko markatzaileek presentzia handiagoa dute entzuleen testuetan etahorrekin batera, markatzaile espazialak urriagoak dira eta eskuzko markatzaileez lagunduta agertzendira. Ondorioei dagokienez, espainiar zeinu hizkuntzaren modalitate espazialak eragin zuzena duelakonexioan ikusi da eta
|
hizkuntzaren
ikaste prozesuan kontuan izan beharreko ezaugarria litzateke.
|
|
2. Hogeita hamar urteko hizkuntzalari bogotarra. Bere aurpegiak gogorarazten dituen arbaso indigenen miraz, nasa herriarekin topo egin,
|
hizkuntza
ikasteko prozesuan hasi eta nolabait bertakotu ondoren, nasa hizkuntza berreskuratzeko prozesuan eragile garrantzitsua da. Garabide elkartearekiko eta Munduko Hizkuntza Ondarearen Unesco Katedrarekiko harreman estuan, nasa eta euskal komunitateen arteko zubigile dabil azken urteotan.
|
2016
|
|
Eskolaratze eta
|
hizkuntzen
ikaste prozesuari buruzko solasaldiak Getxon
|
|
Getxoko Udalak eskolaratze eta
|
hizkuntzen
ikaste prozesuari buruzko solasaldi bi antolatu ditu hilaren 28rako, eguena. Ekimena ikasturteari begira Haur, Lehen, eta Bigarren Hezkuntzako aurre-matrikulazioa egiteko epearen zabaltzearen ondorioz antolatu dute; epea hilaren 25etik otsailaren 5era arte izango da.
|
2017
|
|
Lehenengoan, elkarrizketatuari bere esperientziaz galdetzen zaio: nolatan etorri den Euskal Herrira, integrazioari buruz,
|
hizkuntzak
ikasteko prozesuari buruz, zer botatzen duen faltan jatorrizko herrialdetik, zer gustatzen zaion hemendik, zer iritzi duten euskaldunei buruz eta Euskal Herriari buruz... Horretaz gain, bere jatorrizko hizkuntzaren inguruan datuak jasotzen ditugu.
|
2018
|
|
Eta transmisioaren bi funtzio azpimarratu nahi izan ditu: "
|
Hizkuntza
ikasteko prozesuan beharrezko etapa da, eta identifikazio fenomenoari ihardesten dio. Helduak euskaraz mintzatzeak, batez ere eguneroko bizian, ikaskuntza prozesuan diren haurrei hizkuntza ikasteko eta erabiltzeko gogoa ematen die.
|
|
Hori ere, euskararen normalizazio eta biziberritze prozesuaren isla izanen litzateke (ahantzi gabe, jakina, hiztunak gai honi buruz izan dezakeen jarrera ideologikoaren eragina): euskal hiztunek oso
|
hizkuntza
ikaste prozesu desberdinak izan dituztenez (oso egoera sozio psikolinguistiko desberdinak gerta baitaitezke euskal herrietan hiztunak euskara ikasteko orduan), oraindik iduri du darabilten prosa idatziaren eredua ez dela hain ongi asentatua, ez dela aski den dinako kontsentsua erdietsi hainbat puntu zehatzetan.
|
2020
|
|
Adierazten dutenak badu zentzua, ikertua baitago hizkuntza ezagutzak eta lorpen akademikoek lotura zuzena dutela. Hizkuntza gutxituetako ikasleen hezkuntzaz arduratu diren ikertzaileek luzaroan aintzatetsi dute
|
hizkuntza
ikasteko prozesu luzea, bereziki materia akademiko konplexuak ikasteko erabili behar denean (Cummins 1996). Gainera, Cumminsek dio komunikazio hizkuntza bi urtetan eskuratzen dela baina hizkuntza akademikoa ikasteko bost eta zazpi urte bitartean behar direla, eta gazte hauek ez dute laguntzarik jaso horrenbeste denboran, kontuan izanik DBHn ez dutela laguntzarik jasotzen (Cummins 1996).
|
2021
|
|
Aitzitik, hiztunak aldi oro sortze lanean aritu behar du, hots:
|
hizkuntza
ikasteko prozesuan barneratu zituen erregelak erabili behar ditu hotsak eta esanahiak elkarrekin lotzeko, hitz egiten dugunean hori egiten baitugu: hotsak erabiltzen ditugu esanahi bat solaskideari helarazteko.
|
|
Ikerketa honen marko teorikoan azaldu denez,
|
hizkuntza
ikastearen prozesuaren inguruko jarreretan bi aldagaik eragin zuzena izan ohi dute: adinak eta sozializazio aukerak.
|
|
Nabarmendu dute atzerritarren sozializazio prozesuan bertakoek parte hartzen dutela modu aktiboan, baina berariazko eskaera egiten dute are eta gehiago parte har dezaten. Esan daiteke, kasu askotan, harrera gizartearen parte batek behintzat lagunkoi jokatzen duela
|
hizkuntza
ikastearen prozesuan ezinbestekoa den sare sozialak jostean.
|
|
Horri jarraiki, lan ildoak alderantzikatzea iradokitzen du MIR1 ek eta literaturaren zein
|
hizkuntzaren
ikas prozesuak genero horietatik abiatzea proposatzen du:
|
2022
|
|
Bi
|
hizkuntzak
ikasteko prozesua horrela laburbildu du testigantza eman duenak. ″Gaztelania ikasteko lau hilabete behar izan nituen, sei hitz egiten hasteko eta urtebetean %100 gaztelaniaz bizitzeko gai nintzen″ Euskara ikasteko prozesua honakoa da:
|
|
Edonola ere, teknika eleaniztun hori soilik H3a irakasteko baliatzen dute, uste elebakar bat errotuta baitute H2aren ikasprozesuan: hirugarren
|
hizkuntza
ikasteko prozesua eta bigarrena erabat ezberdinak begitantzen zaizkie.
|
2023
|
|
Nafarroako edozein herritatik begiratuta, eskualdea erdaldunagoa zein euskaldunagoa izan, guztiz komenigarria da gurasoek, eta baita familiek ere, jarrera aktiboa izatea seme alaben
|
hizkuntzaren
ikaste prozesuan laguntzeko eta sustatzeko.
|
|
Jabekuntza plangintzari dagokionean, hedabideek hiztun berriak erakarri ditzakete eta
|
hizkuntzaren
ikaste prozesuan lagungarriak izan daitezke (Ó Laoire 2000, 153). Gainera, zenbaitetan bereziki hiztun berrientzat edo ikasleentzat prestatutako saioak egin ditzakete:
|