Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2004
‎" jloros" hitza berdea eta oria zan. Beste anitz hizkuntzak ere ez, bestalde.
2007
‎Hizkuntza, pentsamendua ez dira errealitate egonekoak, bilakaerakoak baino: pentsamendua ez da gauza bera haurtxiki batengan eta larriarengan; hizkuntza ere ez. Beraz, hizkuntzaren eta pentsamenduaren arteko zerikusiaren azterketak, bion arteko gorabeheren gertabideari so egin dio, horren bilakaera aldagarriari adi.
‎Urrats bat aurrera jarraitu orduko, hala ere, arazoa berriro pixka bat gandutzen zaigu. Hausnarketa filosofiko eta zientifikoaren ekarkiak hizkuntzan etzaten baldin badira, horren maila objektibo eta unibertsala gizenduz, hala berean munduaren ikuskera natural, subjektiboaren hizkuntza ere ez da betikotz lexikoan eta gramatikan gelditzen, ezpada denboraren, poetaren, jeinuaren obraz, landu eta aberastuz doa historian, bere izaera partikularra mila loretan loraraziz. Eta hizkuntza hori tresna naturala denean komunitate kultu baten komunikazioan, jada ez da erraza, teoriak erraz ebaki dituen maila objektibo eta subjektiboak apartatzea.
‎Jate kontuak nortasunaren ezaugarri zirela esaten zuen behin eta berriz, eta hori gorde artean, hizkuntza ere ez genuela galduko, batez ere hain ezberdin izanda ingurukoetatik. Dohaina iruditzen zitzaion hori, esaten baitzuen bata ala bestea hautatzera behartzen gintuela horrek, genituela bi batera nahasian ibili.
2010
‎Ez dugu ezer, hizkuntzarik ere ez daukagu. Ez dugu, egiten ez badugu.
‎Baina norbera ere ez da sarritan hau baloratzeko gauza izaten. Immigrante amazigari galdetzen badiote, bere hizkuntzaz ere ez du ia ezer jakingo. Gramdtica de la lengua rifeña ikusi eta harritu egingo da, hain handia ikusita, eta hain konplikatua.
2011
‎–Salbatzeko bidean aurrera egin duten hizkuntzak kontuan hartuta, bakan batzuk besterik ez dira aitzina egin dutenak. Gainera, kasu bakan horietan dauden hizkuntzak ere ez daude salbu luzarora begira. Nahiz eta kasu batzuetan arriskupeko herri mitzairen alde egindako ahaleginak ohargarriak izan, kalkulu objektibo baten argitan esan genezake hizkuntza horietan ere hiztunen kopuruak behera egin duela?
‎Halakoetan, noski, kenketaren bidez galtzen dena ez da bakarrik etxeko hizkuntza, baizik eta norberarekiko estimua, talde nortasuna eta kultur nortasuna ere. Gainera, elebitasun kentzailearen kasuan, erakutsi izan da eskolan ikasitako hizkuntza ere ez dela behar bezala garatzen. Alegia, etxekoa baztertzeaz gain, eskolakoaren ikaskuntza ere ez dela beti bermatzen.
‎Ez gara ezer, egin arte. Ez dugu ezer, hizkuntzarik ere ez daukagu. Ez dugu, egiten ez badugu.
2014
‎Matematikan eta zientzietan, ez dituzte emaitza eskasagoak izan hiru eleko ereduan ari diren ikasleek. Hizkuntzetan ere ez da alde esanguratsurik nabari, ez euskaraz, ez gaztelaniaz. Kontuan izan behar da, halere, hiru eleko ereduaren marko teorikoan taxututakoari ez zaizkiola erabat lotu eskola guztiak.
‎Ezkontzak nola egiten ditugun ere azaltzen diet. Umeak harrituta geratzen dira; ez dakite deus horren inguruan, ezta irakasleek ere! Kalo hizkuntzarik ere ez da aditzen ikasgeletan. Ez, etxeetan baino ez.
‎Gaztetako ideiak ariarrak eta semitak oposatuz, are zakarragotu baino ez dira egiten Renanen azken obretan. Arraza ariarreko herriak hainbat hizkuntza ezberdinetan mintzo dira; arraza semitako herriak, aldiz, denak hizkuntza bakar pobre batean, diferentzia dialektal soilekin566 Semitek hizkuntzan ere ez dute zinezko ugaritasunik sortu. Ez dira hizkuntza ibilarazteko, berriarazteko gauza.
‎Estatu bakoitza, dio (nazioarekin Estatua ulertzen da), astiro astiro, egokitasun geografiko eta onura politiko edo komertzialen arabera joan da eratzen, ez arrazoi etnografikoen arabera(, que vous voudriez mettre à la mode?) 2282. Votre théorie des races est contraire à tout l? état actuel de l. Europe. Si elle venait à prévaloir, le monde entier serait à refaire? 2283 Hizkuntza ere ez da: –on parle cinq langues en France, et pourtant personne ne s, avise de douter de notre unité nationale? 2284 Suitzan hiru hizkuntza; alderantziz, Ipar Amerikan eta Ingalaterran hizkuntza bera, eta bi nazio dira.
2015
‎Sarrionandiarentzat hemen ere inportantzia egiteak du, praktikak, ez hizkuntzarik zaharrena, etab., ‘edukitzeak’: " Ez dugu ezer, hizkuntzarik ere ez daukagu. Ez dugu, egiten ez badugu" (540).
‎Gure seme alabek ez dute zertan izan euskaldunak gu izan garen moduan. Hizkuntza ere ez dute zertan hitz egin guk hitz egiten dugun moduan. Guk gure gurasoak imitatu genituen, ala?
2016
‎zaurgarritasuna. Pribilegio gutxiago dituzte eta zailtasun gehiago dituzte ikusgarriagoak izateko eta komunikatzeko (sarri hizkuntza ere ez dute menderatzen). Beste hitz bat:
2017
‎Ez gaude, beraz, Euskararen alde zaharra edo bitxia delako, gu izaten jarraitzeko funtsezkoa delako baizik. Hizkuntzarik gabe gu ez gara, baina hizkuntza ere ez da gu gabe; horregatik, gu gara Euskara.
‎• Hizkuntzarik gabe gu ez gara, baina hizkuntza ere ez da gu gabe (8).
2018
‎Ez nago egituratzen nauen hizkuntzatik kanpo, baina, ni? hori posible egiten duen hizkuntzak ere ez nau determinatzen. Hori da auto adierazpenaren ataka, horrela ulertzen dut nik.
‎Amari pasaportea kendu zioten eta jipoitu egin zuten. Hizkuntza ere ez zuen ulertzen. Gelditzeko asmoagaz etorri ziren arren, Ingalaterrara itzultzea erabaki zuten.
2019
‎idazle donostiarrak Darwinen lenteekin ikusten zuen gizakion mundualdia, ez alferrik deitu zion Bizitzaren borroka bere trilogia ezagunenari. Gizon emakumeek lehiatu beharra dute aurrera egingo badute, eta hizkuntzek ere ez dute lehiatu beste biderik bizirik iraungo badute. Kemenik eta botererik gabe, gizakia ahula da borrokarako; halatsu hizkuntza bat ere, baldin ez badu armarik, botererik, alegia?
‎Baina, nire ustez, ondasuntegiak ez dakar kalterik, munduko beste hizkuntzetan ere ez daukan antzera. Hori bai, forma batzuk erabiliagoak izango dira eta beste batzuk ganbaran gordeago egon dabe, bidezko dan lez.
2021
‎Murgiltze ereduan, bi gauza besterik ez dire la azaltzen zuen: " Murgiltze pedagogikoan komunikazio hizkuntza ez dela frantsesa batetik, bestetik, erakusten den hizkuntza ere ez dela frantsesa. Murgiltze eredua konstitu zioaren aurka jotzeko arrazoinamendua, hain zuzen, bi puntu horietan da, baina horrek ez du zehazten nun den arazoa, beraz ez da jakiterik juridikoki nundik jo litekeen, egoera gainditu ahal izaiteko".
‎Egoera hau, euskararen bakartze hau esan nahi dugu, aski berezia da, baina ez da euskararekin bakarrik gertatzen, bai baitira munduan beste zenbait hizkuntza, euskara bezain isolatu ageri direnak, familiarik gabeak. Europan ere suomiera (finlandiera), hungariera eta Kaukaso aldeko hizkuntzak ere ez dira indoeuroparrak, adibide batzuk emateagatik. Arruntean munduko hizkuntzak familiaka sailkatzen dira, taldeka.
‎Gure irudian ez, irudiak bikoiztu egiten gaituelako. Hizkuntzan ere ez, garena guztiz adieraziko duen behin betiko hitzik ez dagoelako. Agian, onartu genuke zatiketa eta osotasun falta giza izaeraren ezaugarri direla.
‎Bi gauza besterik ez dira esaten, Zabaletak dioenez. Alegia, “murgiltze pedagogikoan komunikazio hizkuntza ez dela frantsesa, batetik, eta bestetik, erakusten den hizkuntza ere ez dela frantsesa”. Murgiltze eredua konstituzioaren aurkako jotzeko arrazoinamendua, hain zuzen, bi puntu horietan datza, baina horrek “ez du zehazten non den arazoa”, eta beraz, “ez dago jakiterik juridikoki nondik jo litekeen egoera gainditu ahal izateko”.
2022
‎Espainolak ere ez. Egiten zuten hizkuntza ere ez zuan bidaian aurkitutako jendeek egiten dutenetakoa.
‎Bilbaok zehaztu duenez, adibidez, eremu ez euskaldunean, euskara ez bada balorotzen gainerako hizkuntzarik ere ez da baloratuko. Era berean, «gainerako hizkuntzak baloratu nahi baditu, orduan bai ala bai euskara baloratuko du gainerako hizkuntzen balorazioaren batura baino balorazio duinagoa emanez».
‎«Artikulu horren arabera, euskararen ezagutza ez da inoiz beste hizkuntzen ezagutzaren batura baino apalagoa izango, eta hori lanpostu guztiei aplikatu zaie». Lege artikulu horren arabera, eremu ez euskaldunean euskara ez bada baloratzen, gainerako hizkuntzarik ere ez da baloratuko. Era berean, «gainerako hizkuntzak baloratu nahi baditu, euskara baloratuko du gainerako hizkuntzenaren batura baino balorazio duinagoa emanez».
2023
‎Are gehiago, lanaren bitartez, gramatika hitzari batzuetan erantsi zaion «kutsu negatiboa» kendu nahi izan diote. «Gramatikarik ez balitz, hizkuntzarik ere ez litzateke izango; eta, alderantziz, hizkuntzarik gabe, ez litzateke gramatikarik izango». Goenaga betidanik izan da gramatikaren «maitalea», eta aitortu du bere zaletasuna «areagotuz» doala.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia