Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 40

2002
‎Gure hizkerek melodia berezia dute eta horren erantzule nagusiak azentuazioa eta intonazioa dira. Hitz gutxitan laburbiltzeko, azentuazioa hitz bakoitzari ematen diogun indarra da, eta intonazioa hitzak esaldi batean kokatzen direnean sortzen den melodia. Hitz bakoitzari ematen diogun azentuak eta hitzen azentuen arteko harremanak sortzen dituzte melodia desberdinak azpieuskalkietan.
2004
‎Euskarak zer egiten du egoera diglosiko horretan? Bigarren hizkuntza hutsari dagokion lana da berea, eta hutsa hitzak esaldi horretan, hain justu, mamirik sortzen ez duen mintzairaren axaleko eginkizun komunikatiboa esan nahi du. Azken buruan, bigarren hizkuntzaren hustasun hori, euskarak pentsamenduarekin eta kulturarekin dituen axaleko loturen ondorioa besterik ez da:
2007
‎menperatzea eta bereizita agertzen ez zen aurreko pentsamendua unitate horietan zatitzea. Hizketaren kanpoko alderdia eta alderdi semantikoa elkarren kontrako norabidean mugitzen dira; bata, hitzetik esaldira doa, bestea berriz, orokorretik partikularrera, perpausetik hitzera, alegia.
2008
‎– Hizkuntza holografikoa erabiltzen du, hau da, hitzak esaldi osoa ordezkatzen du.
‎Eredu konstruktibistak aldarrikatzen du hizkuntzaren jabekuntza prozesu jarraitua (keinuetatik hitzetara eta hitzetatik esaldietara) eta mailakatua (morfologia ezaugarri batzuk beste batzuk baino goizago erabiltzea, bereziki 22tik 30 hilabete bitartean) dela, eta, beraz, eredu teoriko horretatik eratorriak dira aipatutako hiru iker lerroak. Azpimarratzekoa da zerrenda hauek duten ikuspuntu funtzionala.
2009
‎Sorpresa ederra da, ez nuen bost hitzetako esaldirik espero eta itxaropen izpi bat piztu da nire barnean.
‎Euskaraz nekosoa baldin bada silaba bakarreko hitzekin esaldiak osatzea, ez da ez on ez txar: da?, are korapilatsuagoa da halakoekin testu luzeak txirikordatzea, silaba gutxiko hitzek ahalbideratzen duten erritmo bizi bat sortzea, eta, ondorioz, Racine ren bertsoa bezalako perlak abiaraztea:
‎Arrietaren purrustadei bizkar emanda, irakurtzen jarraitu dut, poliki eta nekez, silabaz silaba hitzak osatuz, hitzez hitz esaldiak lotuz. Baina ez da erraza, ez dut ulertzen zer esan nahi didan bizargabeak.
2011
‎KGNZ II laburrean hiztegiaren ekoizpenari, hitzak esaldi berean elkartzeko gaitasunari eta haurrek ekoizten dituzten esaldi luzeenen luzerari buruzko datuak jaso dira. Hiztegiaren ekoizpenean nabarmen ikus daiteke hilabetez hilabete hitz kopuruak gora egiten duela (ikus 7 taula), eta bariantzaren analisiak adinaren (F (14,913)= 48,69; p< 0.001,? 2= 0,427) eta sexuaren (t (883)=; p< 0,01,? 2= 0,008) aldagaien eragin esanguratsua erakusten du.
Hitzak esaldi berean elkartzearen gaitasunaren inguruko emaitzek (ikus 8 taula) erakusten dute badela erlazio argia hitzak elkartzeko gaitasunaren eta adinaren artean (r= 0,60; p< 0,001). Hitzak elkartzeko gaitasuna% 9tik% 91ra heltzen da hamasei hilabeteko haurretatik hogeita hamar hilabeteko haurretara, eta aurreratzea urratsez urrats doa gorantz hilabetez hilabete begiratuta:
Hitzak esaldi berean elkartzeko gaitasunaren eta hiztegiaren ekoizpenaren arteko erlazioa handia eta esanguratsua izan da (r= 0,81; p< 0,001/ r= 0,70; p< 0,001, adinaren eragina kontuan hartuta).
‎Bestalde, hitzak esaldi berean elkartzeko gaitasunaren eta hiztegiaren ekoizpenaren arteko korrelazioa (r= 0,81; p< 0,001/ r= 0,70; p< 0,001, adinaren eragina kontuan hartuta) handiagoa izan da hitzak elkartzeko gaitasunaren eta adinaren arteko korrelazioa baino (r= 0,60; p< 0,001), ingelesaren eta galizieraren egokitzapenetan aurkitu den bezalaxe (Bates, Thal, Finlay y Clancy, 1993; Fenson e...
‎8 taula. Haurren ehunekoak hitzak esaldi berean elkartzeko gaitasunaren arabera, adin tarteetan bereizita (16 hilabete).
‎KGNZ II laburrean amaren zein aitaren ikasketa maila kontuan hartuta ez da aurkitu eragin esanguratsurik inongo aldagaitan (amaren ikasketa mailaren arabera hiztegiaren ekoizpenerako F (3,879)= 0,28; p= 0.83; hitzak esaldi berean elkartzearen gaitasunerako? 2 (6)= 5,18; p= 0,44; EBBL neurrirako F (3,818)= 1,90; p= 0.14 eta F (3,814)= 1,70; p= 0.18, morfematan eta hitzetan neurtuz gero, hurrenez hurren; aitaren ikasketa mailaren arabera hiztegiaren ekoizpenerako F (3,874)= 2,50;
‎p= 0.05; hitzak esaldi berean elkartzearen gaitasunerako?? 2= 6,06; p= 0,42; EBBL neurrirako F (3,812)= 1,05; p= 0.37 eta F (3,808)= 1,27; pF= 0.28, morfematan eta hitzetan neurtuta, hurrenez hurren). Bikotearen ohiko hizkuntza aldagaiak (euskaraz beti ego gehienetan, batzuetan, behin ere ez), ostera, eragin esanguratsua izan du hiztegiaren ekoizpenean ((2,864)= 3,75; p< 0.05,? 2= 0,009), eraginaren tamaina huskeriatzat jo daitekeen arren.
‎Bikotearen ohiko hizkuntza aldagaiak (euskaraz beti ego gehienetan, batzuetan, behin ere ez), ostera, eragin esanguratsua izan du hiztegiaren ekoizpenean ((2,864)= 3,75; p< 0.05,? 2= 0,009), eraginaren tamaina huskeriatzat jo daitekeen arren. Ez du eragin esanguratsurik izan, ordea, hitzak esaldi berean elkartzearen gaitasunerako? 2 (4)= 4,96; p= 0,29, ezta EBBL neurrirako F (2,803)= 2,69; p= 0.06 eta F (2,799)= 2,45; p= 0.08, morfematan eta hitzetan neurtuta, hurrenez hurren.
‎Aitaren lehen hizkuntzaren arabera ez da alderik aurkitu (hiztegiaren ekoizpenerako F (3,868)= 1,56; p= 0.19; hitzak esaldi berean elkartzearen gaitasunerako (6)= 6,94; p= 0,32, EBBL neurrirako F (3,808)= 0,86; p= 0.46 eta F (3,804)= 1,01; p= 0.39, morfematan eta hitzetan neurtuta, hurrenez hurren), baina bai, berriz, amaren lehen hizkuntzaren arabera, hiztegiaren ekoizpenean (F (2,877)= 3,60; p< 0.05,? 2= 0,008), hitzak esaldian elkartzeko gaitasunean (F (2,877)= 5,52; p< 0.01,? 2= 0,012) eta Esa...
‎...en arabera ez da alderik aurkitu (hiztegiaren ekoizpenerako F (3,868)= 1,56; p= 0.19; hitzak esaldi berean elkartzearen gaitasunerako (6)= 6,94; p= 0,32, EBBL neurrirako F (3,808)= 0,86; p= 0.46 eta F (3,804)= 1,01; p= 0.39, morfematan eta hitzetan neurtuta, hurrenez hurren), baina bai, berriz, amaren lehen hizkuntzaren arabera, hiztegiaren ekoizpenean (F (2,877)= 3,60; p< 0.05,? 2= 0,008), hitzak esaldian elkartzeko gaitasunean (F (2,877)= 5,52; p< 0.01,? 2= 0,012) eta Esaldiaren Batez Besteko Luzeran, morfematan hartuta indize morfologiko hau (F (2,816)= 5,79; p< 0.01,? 2= 0,014) zein hitzetan neurtuta (F (2,812)= 4,81; p< 0.01,? 2= 0,012), nahiz bietan eraginaren tamaina oso txikitzat har daitekeen.
‎Bestalde, haurrak jasotako hizkuntza inputaren arabera, alde esanguratsuak aurkitu dira hitzak esaldian elkartzeko gaitasunean (F (4,874)= 2,63; p< 0.05,? 2= 0,012) eta EBBLan, morfematan neurtuta (F (4,814)= 4,28; p< 0.01,? 2= 0,021) zein hitzetan zenbatuta (F (4,810)= 4,60; p< 0.01,? 2= 0,022), alabaina, eragina beti izan da oso txikia. Azkenik, neba arreben artean haurraren jaiotza hurrenkerak izan dezakeen eragin esanguratsurik ez da aurkitu (hiztegiaren ekoizpenerako F (4,859)= 1,26; p= 0.27; hitzak esaldi berean elkartzearen gaitasunerako? 2 (10)= 10,72; p= 0,38; EBBL neurrirako F (4,801)= 1,19; p= 0.31 eta F (4,797)= 1,54; p= 0.18, morfematan eta hitzetan neurtuta, hurrenez hurren).
‎Bestalde, haurrak jasotako hizkuntza inputaren arabera, alde esanguratsuak aurkitu dira hitzak esaldian elkartzeko gaitasunean (F (4,874)= 2,63; p< 0.05,? 2= 0,012) eta EBBLan, morfematan neurtuta (F (4,814)= 4,28; p< 0.01,? 2= 0,021) zein hitzetan zenbatuta (F (4,810)= 4,60; p< 0.01,? 2= 0,022), alabaina, eragina beti izan da oso txikia. Azkenik, neba arreben artean haurraren jaiotza hurrenkerak izan dezakeen eragin esanguratsurik ez da aurkitu (hiztegiaren ekoizpenerako F (4,859)= 1,26; p= 0.27; hitzak esaldi berean elkartzearen gaitasunerako? 2 (10)= 10,72; p= 0,38; EBBL neurrirako F (4,801)= 1,19; p= 0.31 eta F (4,797)= 1,54; p= 0.18, morfematan eta hitzetan neurtuta, hurrenez hurren).
‎Oraingoan ere korrelazio handiak bildu dira aztertutako aldagai guztietan: hiztegiaren ekoizpenean (r= 0,93; p< 0,001/ r= 0,87; p< 0,001 adina kontuan hartuz), hitzak esaldian elkartzeko gaitasunean (r= 0,82; p< 0,001/ r= 0,78; p< 0,001 adina kontuan hartuz), Esaldiaren Batez Besteko Luzeran (EBBL) morfematan neurtuta (r= 0,89; p< 0,001/ r= 0,79; p< 0,001 adina kontuan hartuta) eta EBBLa hitzetan neurtuta (r= 0,89; p< 0,001/ r= 0,81; p< 0,001 adina kontuan hartuta).
‎KGNZren bertsio laburrek hiztegiaren mailako puntuazio fidagarriak eskaintzen dituzte, zeintzuek KGNZren bertsio luzeekin oso era egokian korrelazioa egiten duten. Zortzi eta hamabortz hilabete bitarteko haurren datuek hiztegiaren ulermenaren eta ekoizpenaren neurriak eskaintzen dituzte, eta hamaseitik hogeita hamarrera bitarteko haurrekin jasotakoak hiztegiaren ekoizpenaren, hitzak esaldian elkartzeko gaitasunaren eta EBBLaren neurrien inguruko puntuazio fidagarriak. Bertsio labur hauek komunikazio garapenaren ebaluazio bizkorrak egitea ahalbidetzen dute, eta oso erabilgarriak izan daitezke erabilera klinikoan zein ikerkuntzan, batez ere gurasoek izan dezaketen prestakuntza edo denbora galdetegi luzeak betetzeko murritza denean.
2012
‎Baina ez zaio komeni, ezta ere, basamortuan bere kasa ibiltzea, krisiaren beroak erreta amai baitezake, horregatik erantsi dio" egonkorra" hitza esaldiari. Beste kontu bat da nola gauzatzen den egonkortasun hori; EAJ artista da joko politiko horretan eta seguruenik izango du buruan formularik.
‎Begirada gora, behera, ezker eta eskuinera, begien bidez airean idazten ari da Lourdes Arrieta, Mentxuk ahizparen hitzak arretaz irakurtzen dituen bitartean. Hizkiz hizki, urteek eta ohiturak emandako abildadeari esker azkar osatzen dituzte hitzak, eta hitzez hitz esaldiak. " Izugarrizko ezintasuna", itzuli digu Mentxuk.
‎PROPOSATUTAKO JARDUERAK 8 Azal ezazu zure hitzekin esaldi hau: –Irudi korporatiboa dago jokoan, eta enpresak besteekiko harremanetan jarduten duen moduaren adierazlea da?.
‎Hitzik gabeko komunikazioak leku handia du oraindik, baina hitzekin konbinatzen da, eta konbinazio horrek erritmo eta intentsitate ezberdinak izaten ditu, haurraren arabera. Bigarren urtean zehar hasten dira hitz esaldiak esaten beren ekintzak adierazteko, eta, aurrerago, bi termino edo gehiagoko esaldiak osatzen dituzte.
‎Idazleok ederki aski dakigu hitzek duten indarra, hitzek eman ohi diguten posibilitate mordoa paper batean errealitatean oinarritutako kontuak idazteko eta mundu imaginarioak eraikitzeko. Alfabetoak dauzkan letra gutxi horiekin osatzen dira hitzak, eta hitzekin esaldiak eta esaldiekin paragrafoak eta paragrafoekin liburuak. Eta liburu batek, jakina denez, izugarrizko eragina izan dezake gizartean eta, baita munduan ere.
‎Ganbarako liburutegian antolatu dut kanpaleku nagusia. Orduak eman ditut itxialdia ahanzteko ihesbide bakartzat dudan hitz esaldi paragrafo hormatuen aurrean hasieran zutik oin puntetan gero makurtuta kokoriko hankak antxumatuta liburuen, gehienak literatura frantsesez gutxi batzuk politika gaztelaniaz, bizkarrak besterik ez hatzekin lagunduz burua okertuta irakurriz.
‎Ferdinand Bardamuk Place Clichyn bahitu eta Lehen Mundu Gerrako lubakietako eldarniozko gauean zamariaren gainean azaldu naiz. Zainetan gora hitzak esaldiak ahapaldiak etenik gabeko zamalkatzean beste modu batez arnasa egiten hasi naiz ezin diot ihes egin.
2013
‎Dinamikoa, hain suertez, etengabe aldatzen delako, bizirik egotean, bizidunenaren antzeko jokamoldea duelako. Hiztunon tresnak direnez gero, konbentzioak ere, zertan esanik ez, aldakor eta dinamiko dira, eta aldakortasun hori garrantzizkoa da hitzak esaldietan antolatzeko manera langaitzat erabiltzean, urtea joan urtea etorri, hiztunak, kulturak eta gizarteak aldatzen direlako eta, haiekin batera, eta ezinbestean?, hizkuntzazko konbentzioak. Beraz, hizkuntza baten barruko hitzen ordena aldatuz doala onartu beharra izan dugu, bai hizkuntza une jakin batean aztertzeko orduan, bai, mintzagai dugun liburuak legez, estrategiak proposatzean; arrakasta izango badugu, aldi baterako baino ez direla onartu besterik ez dugu izango eta.
2015
‎Lorea Agirre haserretu egiten da" euskara" eta" inposatu" hitzak esaldi berean entzutean. " Absurdoa da, baina horra eraman gaituzte, parekatzera euskara eta inposizioa".
2016
‎Hiria iratzartzen joan ahala, bulegoa ere pizten joan da, ene pentsamenduak difuminatzen, ezabatzen utzi ditut hala. Konturatzerako ene pentsamendu intimoak laneko aferekin nahasi dira, eta ene erantzun monosilabikoak, hitzak bihurtuz, eta hitzak esaldi. Une batean, duela une bat gertatua, duela ordu batzuk gertatua bihurtu da, eta anekdota hutsean gelditzeko arriskua ukan du, eguerdia heldu den arte.
‎Poeta gazteari buruzko orrialdeak irakurtzen hasi orduko baieztatu dut idazten ari den lana ere ez dela gertakari pertsonalen kontaketa baizik, komisarioak pasatu zizkidan orrialdeetan agertzen zen emakumearen ahotsa bere bikotekidearena delako. Horretan ez dut zalantzarik, grabazioen transkribapenetan ere mantra bat bezala errepikatzen baititu hitzez hitz esaldi batzuk,. Zer egiten dizu urdanga horrek nik egiten ez dizudanik??, esate baterako. Eta jokabide hori, zure ondoan bizi den pertsona baten sufrimendua hain modu zuzenean idazteko baliatzea, iraingarria iruditu zait.
‎Hasieran lana ongi ibili zen. Hitzak esaldietan antolatzen ziren. Esaldiak paragrafoetan.
‎Idazleak, paparra puztuta: . Hogeita zortzi hitz esaldi batean, koma bakarrarekin. Itzela, txo, itzela!
2017
‎Etxean zaude, liburu potolo bat eskuartean duzula. Hitzak esaldiak, parrafoak... astiro irakurtzen dituzu orrialde horietan ezkutuan dirauten gauza guztiez jabetu nahirik bezala, bat batean telefonoaren txirrin hotsak mundu horretatik bortizki atera zaituen arte. Eta telefonoa ondoan badaukazu ere, ez duzu aurikularra jaso.
‎BERAK, GUK baino... ?. Beraz, H1aren eragina ikus daiteke, non ergatiborik ez dagoen.3) Idazkera.Baño eta gellago hitzen bitartez esaldiaren grafia analiza daiteke. Lehenengo adibidean,, baño?, I7 ikasleak fonema sudurkari sabaikaria adierazteko garaian, gaztelerazko? ñ?
‎Ibon Sarasolak dioen bezala, hitzak esaldietan bizi dira, eta ez hiztegietan. Baina eta esaldietara jauzi ezin izan zutenen belaunaldietan, Azkuerenean, Mitxelenarenean, edo Retanarenean, ezer esan ote zezaketen heurez, beraiekin hizkuntza eta kultura galtzen sentitzen zutenek, hutsaren hurrengo ez ote zuten jo beraien buruaren herriaren eta kulturaren galbidearen aldean.
2021
‎Gezurra zen, noski, baina kinka hartatik onik irteteko balioko zion. Nerabe eta gatazka hitzak esaldi berean katea  tzen badira, mundu guztiak normaltzat hartzen du. Eta, egia ez bazen ere (David gizateriaren historian gataz  ka gutxien izan duen nerabea dela esango dute Historiako liburuek), Cristinak ez zeukan jakin beharrik, eta susmo txarrik hartu gabe irentsiko zuen azalpena.
2023
‎Batzuek esaten zuten montaje bat ginela, Susaren marketin operazio bat, eta atzean ez zegoela ezer... Susa eta marketin hitzak esaldi berean 1994an, ene! Gure gaztetasuna azpimarratzen zuten, bekaizkeria apur batez.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia