Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2001
‎Dilige et quod vis fac. Eta diligo hitzak beragan duela bere etimologiaz ‘aukeratzea’, berariaz azpimarratzen du Tomas Akinotar Santuak: " ’Dilectio’ ak ‘amor’ en gainetik aurreaukeraketa suposatzen du, hitzak berak erakusten duenez." 20 Erich Frommek, berriz, askatasunez/ askatasunean bakarrik maita daitekeela esaten du21 Baina ez batak, ez besteak, ez du ipintzen askatasuna eta ezagumena erro den gogo maitarian bertan, gizakiaren potentzietan baizik.
‎Eta diligo hitzak beragan duela bere etimologiaz ‘aukeratzea’, berariaz azpimarratzen du Tomas Akinotar Santuak: " ’Dilectio’ ak ‘amor’ en gainetik aurreaukeraketa suposatzen du, hitzak berak erakusten duenez." 20 Erich Frommek, berriz, askatasunez/ askatasunean bakarrik maita daitekeela esaten du21 Baina ez batak, ez besteak, ez du ipintzen askatasuna eta ezagumena erro den gogo maitarian bertan, gizakiaren potentzietan baizik.
‎Baina benetako kristau ona zen, besterik ez. Haren hitzak bere giza gogo sakon eta zuzenaren adierazle ziren, nire iritziz. Bere gogo muinean Jaungoikoa badela zekien, hantxe bertan.
2004
‎nire gorputzaz izan dezakedan hautemateari begiratuz, alde batetik, eta niregandik kanpoko munduaz izan dezakedan hautemateari, bestetik. Begira dezagun, bada, nola agertzen duen bere hitzetan bere lehen urratsa.
‎Edo beste era batean esanda, izenek ez dituzte objektuak irudikatzen perpausek gertakariak irudikatzen dituzten modu berean. Eta ‘irudikatu’ hitza bere zentzurik orokorrenean hartu dugu orain," irudiztatu"," ordezkatu"," antzeztu"," (ber) aurkeztu"," adierazi" adierak biltzen dituela. Perpausen irudikatzearen eta izenen ordezkatzearen arteko bereizketaz jabetzen hasteko gogoan izan behar dugu, hizkuntza ez dela hitzen multzoa, ez dela hitzen osotasuna (ez dela daitezkeen hitz guztien bilduma, alegia), perpaus guztien multzoa baizik.
‎Jesus ez zen isildu, hainbatetan isilik geratu bazen ere. Haren hitzek bere isiltasunaren argitan egiten dute argi. Halaber, Haren isiluneak bere hitzen itzalean ematen dute itzala.
2005
‎Zuzenbide jainkotiar eta borondatezkoa zer den, egoki ulertzen dugu hitzetik bertatik, hau da, jatorria Jainkoaren borondatean daukana. Zuzenbide naturaletik bereizten da, hori jainkotiar izatera iritsi badaiteke ere.
‎1 Zuzenbide jainkotiar eta borondatezkoa zer den, egoki ulertzen dugu hitzetik bertatik, hau da, jatorria Jainkoaren borondatean daukana. Zuzenbide naturaletik bereizten da, hori jainkotiar izatera iritsi badaiteke ere.
2006
‎Baina, gaude, hitz egiten ikasten bainoago, hitzak esaten irakasten zitzaiola gazteari, alegia, hitzak bere kabuz lotzen eta tolesten bainoago, esan behar ziren hitzak esaten irakasten zitzaiola106 Aedoen izenean ere (aeidoj) biltzen da bereizketa semantiko hau: aei aurrizkiak betiko edo amaitzen ez diren —aldatzen ez diren— gauzak adierazten du eta, beraz, aedoak izan, ziren gertakariak kantatzen zituen, aedoa hitzen esalea (muon rhthr) besterik ez zen, mitoen (Uoj) narratzailea, inondik ez arrazoien (logoj) emailea.
‎[5] Etikan egiazko arau orokorrak ematea merezimendu txikia da benetan. Bertute moralak gomendatzen dituen edonor ez doa hitzetan bertan dagoenetik harantzago. ‘Karitate' hitza asmatu eta zentzu onean erabiltzen duen jendeak modu argiagoan eta eraginkorragoan irakatsi du ‘izan zaitez karitatetsua' araua edozein legegilek edo profetak baino, zeinak bere idazkietan horrelako maxima sartu behar baitu.
2007
‎parteen nahasketa orekatua. Helendar demokraziaren historiaren hasieran isonomia (isono/ na) kontzeptua agertzen bada, medikuntzaren tradizioan isomoiria (iso/ ioiria) adiera erabiltzen zen osasuntsu dagoen gorputzaren elementuen arteko neurria esateko684 Maila txikiagoan, tradizio historiko hain luzean barrena, herritarraren jarrera aratza (kalojkagaSoç) adierazteko erabili izan zen arete (areth) hitza bera ere antzinako terminologia medikoan agertzen da685.
‎ikuskariaren indarraz jakitun zen161 Helendarren kultura edertasunaren kultura zen: kalokagaia da adiera, edertasuna eta gorentasuna —politikoa zein etikoa— hitz berean biltzen dira162 Helendarren kultura pertsuasioaren kultura zen, psikagogiaren kultura, Platonek esango zuen legez, teatroaren boterea (eatroKratia163) edo dramatizazioaren indarra164 azken muturreraino eramaten jakin zuen kultura. Horregatik, argudioen bidezko frogapena garai hartan bertan hasten ari bazen ere, irudiaren eta ikuskizunaren bidezko adierazpenak (eptdetXtjy6 indar osoa zeukan —edukiko zuen gerora ere—.
‎Teknika edo arteak loraldi nabarmena izan zuen Arkaismoan. Garai hartan sofia hitzak berak trebetasun fisikoa adierazten zuen, eta ez, artean, jakintza intelektuala16 Aurrerapenaren helburu eta ahaleginak onarpen kultural zabala izan zuen; politikak ere zeregina izan zuen teknikaren loraldi hartan: Solonek ofizioak gararazi zituen; Periklesek Anaxagoras deitu zuen bere ondora17..
2009
‎Paul Ree oker dabil, ingelesak bezala, jatorri linealak deskribatu nahian —moralaren historia osoa, adibidez, baliagarritasun funtzioaren arabera soilik ordenatuz: hitzek bere zentzua gorde izan balute bezala, desioek norabidea, ideiek logika; esan eta nahi izan diren gauzen munduak inbasioak, borrokak, lapurretak, mozorroak, zuhurkeriak ezagutu izan ez balitu bezala. Hortik bada, genealogiak, ezinbestez, tentuz ibiltzeko duen beharra:
‎Saderen lanetan, episteme klasikoaren mugetan. Hitzak bere esparruan gauza izaera, materialezko zerbaiten izaera hartzen du, agerraraztea baitu xedea eta, gainera, desiraren hamaika itzuli eta biraketa horiek izendatzea duelako betebehar. Egia da ahalegin horretan bertan agertzen dela ordezkapenaren eredu klasikoa bera ere; baina, aldi berean, bere mugatasunak agerian utziko dituen froga gainditu du.
‎Galdera horrek barregura sorrarazten omen dio orain, baina galdera bera Ursprung aren bilaketaren adibide iruditzen zaio. Hitz bera erabiltzen du, pixka bat geroxeago, Paul Ree ren lana kalifikatzeko7 Gero, Gizatiarra, gizatiarregia liburuarekin hasitako azterketa bereziki nietzschetarrak aipatzen ditu eta haiek kalifikatzerakoan Herkunfthypothesen hitza erabiltzen du. Alabaina, hemen, Herkunft hitzaren erabilera ez da inolaz ere arbitrarioa:
‎Bertzalde, eta laburbilduz, azkenekoz, subjektu hitzak berak atzean daraman zamak Lehen Modernitatearen zereginarekin bat egiten du. Bien atzean ezkutatzen baita zerbait finkoaren nahia, gura, beharra.
2010
‎Beste batzuetan, aldiz, bestelako esangurekin erabiltzen da. Hori dela eta, komeni da hitza bera azaltzea, eta, horrekin batera, zuzenbidea eta legea konparatzea. Nolanahi den ere, hori baino lehenago, honako ohartarazpen hau egin beharra dago:
‎" ius" eta" iniuria" elkarren kontrakoak dira," ius" delako justua edo zuzena dena. Hortaz, argi dago justiziatik hartzen duela bere izena justua edo zuzena denak; arrazoi berberaren ondorioz," ius" hitzak bere jatorri etimologikoa izan dezake justu eta justizia hitzetan.
2011
‎Logosak naturatik askatzen du gizakia baina polisari kateaturik uzten du Prometeo gizagaixoa, harkaitzari loturik adimenaren aztoreak erraiak jaten dizkiola. Mitotik askaturiko gizakia politiko bihurtzen da hitza da orain gurdi eta gurdizain hitza bere buruari dagokio, eta bere burua elikatzen du. Presokratikoek gauza ororen printzipioa bilatzen zuten, hitzaren eta logosaren ikuspegi bateratua, baina erraiak aterako zizkien aztorea elikatu zuten zatikatze eta atalkatze logikoaren bidea badena osorik izanik, logos/ hitzak ez baitezake zatikaturik baino adierazi, argia maite duenak ilunari dio beldur gauzak ulertu nahiak berekin du zerbait ulertu ezina.
2014
‎Ez al da hori gorputz arrotz gogaikarri baten aurrean egoak sentitzen dituen higuin eta atsekabe funtsezkoenak? Erraz imajina dezakegu skinhead neonazi bat hitz berak esaten turkiar Gastarbeiter akitu bati... 7.
‎Wagnerrek hautatutako formak leku guztietatik egiten du ihes. Berak konposatu zuen musika eta testua; hitzak bereak dira, musikaz ehundutako hitzak lan beraren parte dira. Hitzez egindako mito bat da; eta musikak berak, soinuzko testuan, istorio bera kontatzen du.
2022
‎Gainezka eta ahituta den mundua amaitu gabe uztea. Horrela, bada, filosofia irakastea keinuarekin berarekin eta hitzarekin berarekin hutsuneak uztea dela uste dut. Filosofia irakastea gonbidapen bat da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia