2006
|
|
herritarren eta politikarien lana. Hasteko,
|
herriak
bere burua defendatu behar du eta politikariek bizilagunen eskaerei erantzun behar diete. Hori da politikarien ardura.
|
|
Mintzoa, beherekoa, eztia, azkarra, jazz kantatzeko ona litekeena. Joan den astean, Frantziako astekari batean zioen, bere
|
herrian
bere burua arrotz sendi izanagatik ez duela kanpora joan nahi bizitzera, Bushen «gobernu toxikoa»ri barnetik kontra egin behar zaiolako. Betidanik bazterrean egotea hautatu izan dutela artistek, erdia kritikatuz, erdia mugiarazten saiatuz.
|
|
erabakiaren artean, Espainia horretako espainola ez duzula inola izan nahi, eta abstentzioaren artean, zure jarrera funtsean politikoa baino gehiago beste zerbait delako: ekologia sozial minimo bat gutxiengoen begirune sakratua errebindikatzen duena, protesta etiko bat inperialismo politiko eta genozidio kultural espainolaren aurka, exijentzia politiko bat edozein
|
herri
bere buruaren jabe izateko eskubidearentzat, etab. Azken batean zure zalantzak espainol zaren ala ez, hortik sortzen dira. Ezin duzu baietz esan, eta ezetz nahiago zenuke ez esan.
|
2007
|
|
–Prentsa librea herriaren gogoaren [Volksgeist] begi edonon zabaldua da, herri batek bere buruan duen usteona gorputz hartua, lokarri bat hizketaria, horrek baitu gizabanakoa Estatuarekin eta munduarekin lotzen, kultura inkorporatua, zeinek ere dituen gatazka materialak gatazka izpiritualetan itxuraldatzen eta haien ekaiezko eitea idealizatzen(?). Da ispilu bat izpirituala, non ere duen
|
herriak
bere burua ikusten, eta jakinduriaren aurreneko baldintza da norbere buruaren begiratzea. Da Estatuaren izpiritua, edozein egilorretan bana daitekeena, merkeagoa gas materiala baino.
|
|
Jendea harritu egiten duk, gure
|
herrian
bere buruaz beste eginda auto istripuz baino gazte gehiago hiltzen delako. Nik gero eta argiago zeukaat elur lainoengatik dela.
|
|
Prentsa librea herriaren izpirituaren [Volksgeist] begi edonon zabalia da, herri baten bere buruan usteona gorputz hartua, lokarri bat hizketaria, horrek baitu gizabanakoa Estatua rekin eta munduarekin lotzen, kultura inkorporatua, zeinek ere dituen gatazka materialak gatazka izpiritualetan itxuraldatzen eta haien ekaiezko eitea idealizatzen(?). Da ispilu bat izpirituala, non ere duen
|
herriak
bere burua ikusten, eta jakinduriaren aurreneko baldintza da norbere buruaren begiratzea. Da Estatuaren izpiritua, edozein egilorretan bana daitekeena, merkeagoa gas materiala baino.
|
2008
|
|
Osagarritasunaren auzi hori, ordea, ez da norbanakoen arteko kontu hutsa, herri nazioen arteko botere kontua baizik. Osgarriak izango badira, izan ere, Axularren
|
herriak
bere buruaren jabe izan luke, Cervantesen hizkuntzatik eta kulturatik nahi duena nahi duen moduan beregana dezan. Kulturen arteko harremanak ez dira gizabanakoaren esparruan mugatzen, herrian arteko hartu emanen nolakotasunean baizik.
|
|
Kongresuan, landa garapenaz eta tokian tokiko arazoez eztabaidatu da, baina tamazight
|
herriak
bere buruaren kontzientzia hartzeko lehen urratsa, edo urrats garrantzitsuenetakoa, kultura eta hizkuntza ikertu eta zabaltzea izango da, ezta?
|
|
Txorionak Hala Bedi, Txorionak Gasteizko gaztetxea. 20 urte hegan egiten, amesten eta Arabako
|
herriari
bere burua ikusteko talaia bereziak sortzen. Salaketa egiteko bozgorailuak, berri onak ospatzeko eremuak, etorkizunari aurre egiteko ezinbesteko esparruak.
|
2009
|
|
Eta kantagintzak, lehen esan dugun bezala, garrantzizko papera jokatzen du horretan guztian, gutasunaren kontzepzioak imaginario kolektibo baten barruan zehaztu artean nola aldatu diren ikusten uzten duelako. Sinboloez eraikitako imaginario horretan, herri baten pasarte historikoak gordetzen eta transmititzen dituzten arketipo mitikoak aurki daitezke, besteak beste, zeinak, azkenean,
|
herriak
bere burua gogoratzen, irudikatzen eta ezagutzen duen erreferente ukigaiak bihurtzen baitira.
|
2011
|
|
Beste alde batetik, hizkuntza baten eta hizkuntza horri atxikiriko kulturaren artean dagoen muin muineko zilbor hestea eten egiten da hizkuntza galtzean. Hizkuntza hiltzean, izan ere, hizkuntza horren baitako hiztun
|
herria
bere burua zehazki nola definitu ez dakien gizataldea bihurtzen da. Identitate arazoak aztoratuta bizi da.
|
2012
|
|
Sofia Parnok olerkariarekin harremana izan zuen; Boris Pasternak idazlearekin (Nobel Saria izan zuena), Rainer Maria Rilke, eta Anna Teskova idazleekin gutun trukaketa egin zuen; Maiakovski poetari miresmena erakusteagatik kritika zorrotzak jasan zituen, eta kolaborazio batzuk bertan behera utzi zizkioten. Yalabuga
|
herrian
bere buruarekin amaitu zuen, nahiz eta horren gainean zalantza batzuk, izan, badiren, eta suizidatzera behartua izan zela esaten duten. Cesare Pavese() italiarra ere suizidatu zen.
|
|
Garbi diote alderdi leninista ez dela mundua aldatzeko behar dugun tresna egokia: adio, beraz,
|
herriaren gainetik
bere burua ematen duen gutxiengo hierarkizatu eta dogmatikoari, adio leku sekretuetan ontzen den estrategia orokorrari. Horrelako alderdirik ez dugu nahi eta, bereziki, ez dute balio.
|
2015
|
|
Rousseaurenean, ordea, askatasuna ez da grinen mendean jardutea, baizik
|
herriak
bere buruari eman dion legeari obeditzea.
|
2016
|
|
Bideragarritasun printzipioaren xedea da
|
herriak
bere buruari eman nahi dion demokrazia eredua lantzea eta horren inguruan behar diren adostasunak lortzea. Elkarrekin nola bizi irudikatu behar da printzipio hori behar bezala borobiltzeko.
|
2017
|
|
2015eko maiatzaren 20an konkistatu zuen Estatu Islamikoak Palmira. Lehen urtemuga ospatzear zegoela, kalifa
|
herriak
bere buruari egindako oparia bihurtu zen Siriako Basamortuko perla. Baina, Palmira gutxi ez, eta jihadistak Qariaten hiri erdi musulman erdi kristauraino ere heldu ziren, eta bere estatuaren muga Damaskotik 100 kilometrora jarri zuten.
|
|
Bi ideia nagusi horien pean berpentsatu behar dugu subiranotasuna:
|
herriak
bere burua erabaki propioen arabera gobernatzeko daukan gaitasun instituzional eta politikoa da subiranotsuna. Bestalde, ez dago herri subirautzarik ez badago komunitate politikorik, eta komunitate politiko guztien oinarrian daude komunitate nazionalak, kulturalak, erlijiosoak edo linguistikoak.
|
|
Gobernu demokratikoaren eta herri burujabetzaren helburua beti izan da
|
herriak
bere burua egoki iritzi moduan erreproduzitu ahal izatea. Herri horri nazio, demos, gizarte, komuna edo komunitate deituta ere, hori ez da aldatuko.
|
|
Horregatik berpentsatu behar dugu subiranotasuna, eta ezin dugu estatuaren boterea teoria legal huts gisa hartu; aitzitik, subiranotasuna planteatu behar dugu gaitasun politiko moduan, hau da, herritarren erabaki politikoak modu autoritatibo, lotesle eta zilegi batean aurrera eramateko gaitasun politiko gisa. Beraz,
|
herriak
bere burua gobernatu ahal izango badu, soberaniaren eta eskubideen teoria klasikoa ez da aski. Gaitasun politikoa gizartean barrena hedatu behar da, hartara berdintasuna modu materialean eta sozialean gorpuztu dadin.
|
2018
|
|
Zerbait argi daukat hamaika zalantzen artean: gizartearen norabidean aldaketa sakonak gertatu behar dira euskal hiztun
|
herriak
bere burua aurrera aterako badu, orain arteko norabidea aldatu gabe, lehengo bidetik gabiltzalarik, hodeiertzean dakusagun tokira helduko baikara, Hadesen erresumara.
|
|
erabakiaren artean, Espainia horretako espainola ez duzula inola izan nahi, eta abstentzioaren artean, zure jarrera funtsean politikoa baino gehiago beste zerbait delako: ekologia sozial minimo bat gutxiengoen begirune sakratua erreibindikatzen duena, protesta etiko bat inperialismo politiko eta genozidio kultural espainolaren aurka, exijentzia politiko bat edozein
|
herri
bere buruaren jabe izateko eskubidearentzat, etab. Azken batean zure zalantzak espainol zaren ala ez, hortik sortzen dira. Ezin duzu baietz esan, eta ezetz nahiago zenuke ez esan.
|
2021
|
|
Bere menpekotasuna kontatzeari uko egiten dion
|
herriak
bere burua ulertzeko klabea den osagarri nagusia galtzen du. Hartara, bere klase politikoa buru-hausterik gabe kokatzen da Espainiako eta Frantziako erakunde politikoetan, eta belaunaldi berriei ahantzarazten die etorkizuna geuk antolatu beharraren garrantzia, beste pertzepzio auto suntsitzaile bat hedatuz gizartean:
|
|
Gure jatorria, gainera, euskaratik dator zati batean baina, bestetik, badator baita ere erakundeetatik. Hizkuntzaren zentralitatea
|
herriak
bere buruari aitortu dion zerbait da; herri honek antzinatik euskaraz egiten duela ikusi zuen eta, hargatik, euskaraz egiten zuen herria zela aitortu zion bere buruari. Euskara zen konstatazioa.
|
2023
|
|
Urtarrilaren 11n, ohar hau egin zuen Iruneko deiaren haritik: “Irekitzen ez den
|
herria
bere burua kondenatzen duen herria da”. pic.twitter.com/MF4fDpWt6u
|
|
Departamenduko kontseiluak ere auzapezen eskaerarekin bat egin zuen abenduan, baina urtarrilean Lasserrek adierazpen kritikoagoa izan zuela salatu du Bizik: “Irekitzen ez den
|
herria
bere burua kondenatzen duen herria da”, adierazi zuen.
|
|
Mezu horrekin ados. Alabaina, guztiz harritzen nau ez dutela ezer esaten Errusiaren inbasioari buruz, ezta Ukrainako
|
herriak
bere burua defendatzeko eskubideaz ere. Zer nolako antiinperialismoa da hori?
|