Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 593

2023
‎TFAOen 2 artikuluak (eta TLOren 3 Artikuluak) tributu sistema antolatzeko eta berau aplikatzeko printzipioak bereizten ditu. Horrela, tributu sistema antolatzeko printzipioak dira tributuak ordaindu behar dituzten pertsonen ekonomia ahalbidea, eta orokortasuna, berdintasuna, progresibitatea, konfiskaezintasuna, 3 Ogasuneko Zuzendaritzaren bidez, Arabako Foru Aldundiak ere, urtero Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren kanpaina hasi aurretik antzeko jarraibideak argitaratzen ditu. Gipuzkoak, bere aldetik, ez du halako tresnarik erabili.
‎Beste alde batetik, arauetan salbuespena sarri izateko aukera Administrazioaren baimen, aitortze edo ematearen menpe gelditzen da. Horrek ez du ezkutatu behar salbuespenaren sortzapena egitate salbuetsia gauzatzean hasten dela. Zehatzago esateko, zerga egitatea gauzatzean, gehienetan tributu betebeharra sortzen da, baina gauzatze hori egitate salbuetsi antzo kalifikatu bada, salbuespena sortzen da.
‎Horrela, TFAOen 256 artikuluko kasuarekin batera (Ogasun publikoaren aurkako delituari buruzkoa), Arabako eta Gipuzkoako TFAOen (eta TLOren) 42 artikuluak, eta Bizkaiko TFAOren 41 artikuluak, erantzukizun solidarioa hurrengo kasuak ezarri ditu: a) Erantzule solidario dira arau haustearen kausatzaile direnak edota arau hausteak gauzatzean modu aktiboan lagundu dutenak; kasu horretan, erantzuleak zordun nagusiaren zehapenaren gaineko erantzukizuna ere badu. b) Erantzule solidario dira delitu fiskala eragindako egintzen kausatzaile direnak eta egintza horietan elkarlanean biziki aritu direnak, baldin eta salatutako delitua dela-eta hasitako prozesu penalean ikertuak edo egotziak badaude edo prozesu hori dela-eta kondenatuak izan badira. Modu horretara, parekatzen dira arau haustea gauzatzeko elkarlanean ari dena eta delitu fiskala gauzatzeko elkarlanean ari dena.
‎Aurretiazko errekerimenduak26 kudeaketa organoek zein ikuskapen organoek egin ditzakete, eta subjektu pasiboek modu formalean horien berri izan behar dute. Tributu betebeharpekoari bere tributu egoera erregularizatzeko edota egiaztatzeko jarduketak hasiko direla komunikatzeko errekerimendua jakinaraziz gero, ezin da onartu tributuzko arau haustea gauzatzearen ziozko erantzukizunetik askatu denik. Araban eta Gipuzkoan, gainera, bada aurretiazko errekerimendua ere tributu betebeharpekoari edo bere ordezkariari eginiko zitazioa argitaratzea agerraldien bidezko jakinarazpenen kasuetan (TFAOen 27.1 artikulua).
Hasteko , Bizkaian, murrizketa TFAOren 192 artikuluan jaso da, eta bi modalitate daude: adostasun hutsa; eta TFAOren 151 artikuluko ordaintzeko konpromisodun adostasun aktetan emandakoa, baita egiaztapen laburtuaren prozeduran hartutako administrazio egintzetan emandakoa ere (158 Quinquies.4 artikulua).
‎Murrizketa hau ikuskapen prozedura baten barruan bakarrik gerta daiteke, baldin eta ordaintzeko konpromisodun adostasun akta sinatu bada edota egiaztapen laburtuko prozedura amaitzeko txostenaren ziozko zehapenarekin eta erregularizazioarekin ados badago. Zehapenaren murrizketa hori berriro eska daiteke tributu betebeharpekoak likidazioaren edo zehapenaren aurka Administrazioarekiko auzi errekurtsoa jarri badu edo BTFAOren 225 artikuluko erabateko deuseztasuna adierazteko prozedura hasi badu.
‎Halakoetan, tributu zorra aldi berean ordaintzea edo geroratzea ez da behar (Ogasun publikoaren aurkako delituetan beharrezkoa bada ere). Bizkaian ez du ondoriorik ordaintzeko epealdiak zehazteko orduan, baina Araban eta Gipuzkoan betearazpen aldia hasiko da une horretatik aurrera, ordainketa borondatez egiteko epea amaitu ondoren.
‎Gainera, arau haustearen tipoak ere kualifikazioa behar du: zehapena jartzeko, egiaztatu behar da bat datozela itzurpenaren aurkako klausularen kasua eta Administrazioak bere irizpidea ezarrita duen kasua edo kasuak, beti ere irizpide hori aitorpena edo autolikidazioa aurkezteko epea hasi aurretik , guztiek ezagutzeko, plazaratu bada33.
‎Aribideko tributu prozedura geldituz gero espedientea organo judizialari bidali zaiolako, edo organo judizialak edota Ekonomia Ituneko Arbitraje batzordeak esku hartu duelako, orduan preskripzio epea geldiaraziko da. Epea geldiarazita egongo da organo horiek espedientea Ogasun publikoari itzuli arte edo espedientearen gainean ebazpena eman arte, une horretan preskripzio epea oso osorik berriro zenbatzen hasi behar dela.
‎Preskripzio epea zenbatzen hasiko da kasuan kasuko aitorpena edo autolikidazioa aurkezteko erregelamenduzko epea amaitzen denetik hurrengo egunean. Aitorpenaren kasuan, likidazioa emateko epea preskribatzen da; autolikidazioaren kasuan, ostera, berau zuzentzeko epea.
‎Aitorpenaren kasuan, likidazioa emateko epea preskribatzen da; autolikidazioaren kasuan, ostera, berau zuzentzeko epea. Ordainagiriaren bidez aldizka kobratzen diren tributuetan, tributu zorra likidazioaren bidez zehazteko ez bada aitorpenik edo autolikidaziorik aurkeztu behar, preskripzio epea tributuaren sortzapen egunean hasiko da zenbatzen.
‎Preskripzio epea zenbatzen hasiko da borondatezko ordainketa egiteko epea amaitzen denetik hurrengo egunean, tributu erantzukizuneko kasuetan izan ezik, aurrerago ikusi dugun bezala. Tributu zorraren autolikidazioa epez kanpo aurkeztu bada, zenbaketa hasiko da autolikidazio aurkeztu eta hurrengo egunetik.
‎Preskripzio epea zenbatzen hasiko da borondatezko ordainketa egiteko epea amaitzen denetik hurrengo egunean, tributu erantzukizuneko kasuetan izan ezik, aurrerago ikusi dugun bezala. Tributu zorraren autolikidazioa epez kanpo aurkeztu bada, zenbaketa hasiko da autolikidazio aurkeztu eta hurrengo egunetik. Zerga gehienetan, alabaina, autolikidazioa aurkezteko epea eta ordainketa egiteko borondatezko epea berdinak dira, bi eskubideak aldi berean preskribatzen hasiko direla.
‎Tributu zorraren autolikidazioa epez kanpo aurkeztu bada, zenbaketa hasiko da autolikidazio aurkeztu eta hurrengo egunetik. Zerga gehienetan, alabaina, autolikidazioa aurkezteko epea eta ordainketa egiteko borondatezko epea berdinak dira, bi eskubideak aldi berean preskribatzen hasiko direla.
‎Errekurtsoak edo erreklamazioak jartzeagatik, baita bide judizialekoak ere, epea geldiaraziz gero, ordainketa eskatzeko eskubidea geldiaraziko da aurkaraturiko egintzaren eragingarritasuna etetea soilik lortu denetan. Ostera, etetea lortu ezean, berrikuspen prozedura hasi bada ere, Administrazioak zorra biltzeko jarduketak jarrai ditzake.
‎Preskripzio epea zenbatzen hasiko da tributu arauketaren ziozko itzulketa eskatzeko epea amaitu denetik hurrengo egunean, edo epearen ezean, itzulketa eska daitekeenetik hurrengo egunean; zor ez den sarrera egin denetik hurrengo egunean ala, zor ez den sarrera autolikidazioa aurkezteko borondatezko epearen barruan egin bada, epe hori amaitu denetik hurrengo egunean; aurkaraturiko egintza osorik ala zati batean deuseztatu duen epa...
‎Eragiketa baten gainean tributu bat baino gehiago ezarri nahi badira eta elkarren artean bateraezinak badira, tributu bidegabearen ziozko zor ez den sarrera eskatzeko preskripzio epea zenbatzen hasiko da tributu egokia zein den erabakitzeko organo eskudunak ebazpena eman duenetik aurrera. Esaterako, BEZaren eta KbOEren arteko bateraezintasuna.
‎Demagun ondasun higiezina eskuratu dugula eta Kostu bidezko Ondare Eskualdaketa ordaindu dugula; gero salmenta beraren gainean Ogasun publikoak BEZ eskatu diola guri ondasuna saldu zigunari. KbOE itzultzea eskatuko dugunerako lau urte (edo bost urte) igaro badira ere, zerga hori itzultzea eska dezakegu preskripzio epea zenbatzen hasiko delako organoak ebazpena eman duenetik, tributu egokia zein den adierazteko.
‎Preskripzio epea zenbatzen hasiko da, tributu arauketaren ziozko itzulketa jasotzeko eskubideari dagokionez, eskubide hori aitortu duen erabakia hartzeko epeak amaitu direnetik hurrengo egunean; edota, zor ez den sarrera itzultzeko eskubideari edo bermeen kostua berreskuratzeko eskubideari dagokienez, eskubidea aitortu duen erabakia jakinarazi denetik hurrengo egunean.
‎Araban eta Gipuzkoan (TFAOen 65.bis. artikulua) hogeita hamabost eta hogei urteko preskripzio epea (10 urtekoa TLOren 66.bis. artikuluan) ezarri da, hurrenez hurren, konpentsatu diren edo konpentsatzekoak diren oinarriak eta kuotak egiaztatzeko prozedura hasteko ; gauza bera, aplikatu diren edo aplikatzekoak diren kenkariak egiaztatzeko prozedurarekin. Bizkaian (TFAOren 64.1 artikulua), ostera, egiaztapen horiek egiteko ez da ezarri inolako preskripzio eperik.
‎Bizkaian (TFAOren 64.1 artikulua), ostera, egiaztapen horiek egiteko ez da ezarri inolako preskripzio eperik. Preskripzio epea zenbatzen hasiko da kenkaria, konpentsatzeko kuota edo oinarria zein zergalditan sortu eta zergaldi hartako aitorpena edo autolikidazioa aurkezteko borondatezko epea amaitu zenetik aurrera.
‎Ez dago argi ere noiztik zenbatu behar den betebehar lotuaren preskripzio epea, ezta ondorio geldiarazleak betebehar lotuari eragiten dion zatiaren gainekoa soilik den ala ez, ezta zer gertatzen den ere tributu berari buruz betebehar bateraezinak daudenean, zergaldi edo likidazio aldi ezberdinetakoak izanda denborazko egozpenaren irizpideen gainean desadostasunak badira, eta abar. Arestian Auzitegi Gorenak adierazi duenez, betebehar lotu batetik datorren zor ez den sarrera eskatzeko preskripzio epea zenbatzen hasiko da, subjektu ezberdinak daudenean, betebeharpeko batek beste betebeharpekoaren betebeharra Administrazioak aldatu duela jakiten duenetik aurrera (2020ko ekainaren 11ko AGE, 3887/ 2017 errek.).
‎Preskripzio epea ezartzeaz batera, Bizkaian soilik (TFAOren 70.etik 72.era artikuluak) sei urteko iraungitze epea ezarri da eta bi biok batera zenbatzen hasten dira. Horregatik, kasuan kasuko likidazioaren bitartez tributu zorra zehazteko administrazio ahala ezin daiteke egikaritu behin preskripzio ala iraungitzea, bietatik edozein, gertatu denean.
‎Preskripzioeta iraungitze epeak zenbatzen hasiko dira kasuan kasuko aitorpen edo autolikidazioa aurkezteko erregelamenduzko epea amaitzen denetik hurrengo egunean. Demagun epe hori zenbatzen hasi zela 2017ko ekainaren 30ean, 2016ko zergaldiko Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren aitorpena edo autolikidazioa borondatez aurkezteko azken egunean, eta 2020ko abenduaren 30ean geldiarazi zela, tributu betebeharpekoaren egoitzan 2012ko aitorpena edo autolikidazioa aurkezteko errekerimendua jaso zuelako.
‎Preskripzioeta iraungitze epeak zenbatzen hasiko dira kasuan kasuko aitorpen edo autolikidazioa aurkezteko erregelamenduzko epea amaitzen denetik hurrengo egunean. Demagun epe hori zenbatzen hasi zela 2017ko ekainaren 30ean, 2016ko zergaldiko Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren aitorpena edo autolikidazioa borondatez aurkezteko azken egunean, eta 2020ko abenduaren 30ean geldiarazi zela, tributu betebeharpekoaren egoitzan 2012ko aitorpena edo autolikidazioa aurkezteko errekerimendua jaso zuelako. Preskripzio epea osorik berriro hasiko zen zenbatzen.
‎Demagun epe hori zenbatzen hasi zela 2017ko ekainaren 30ean, 2016ko zergaldiko Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren aitorpena edo autolikidazioa borondatez aurkezteko azken egunean, eta 2020ko abenduaren 30ean geldiarazi zela, tributu betebeharpekoaren egoitzan 2012ko aitorpena edo autolikidazioa aurkezteko errekerimendua jaso zuelako. Preskripzio epea osorik berriro hasiko zen zenbatzen. Subjektu pasiboak modu formalean jakinarazpenaren berri jaso izan ez balu, lau urteko preskripzio epea 2021eko ekainaren 30ean amaituko zatekeen; preskripzio epea 2020ko abenduaren 30ean geldiarazi zenez, ordea, epe hori ez da amaituko 2024ko abenduaren 30era arte.
‎Aurreko letretan aipatutako prozeduretako ebazpenen ondorioz, Tributu administrazioak administrazio egintza berria eman balu, eta prozedura horiengatik etetea gertatu izango balitz, orduan Administrazioak hiru hileko epea izango luke egintza emateko prozeduraren ebazpenetik zenbatzen hasita , zorra zehazteko ahalmena iraungi bada ere.
‎Eskaera borondatezko epean aurkeztuz gero, ez da betearazpen aldia hasiko , baina berandutze interesak zor dira. Behin betearazpen aldia hasi eta gero aurkeztu bada, premiamendu prozedura ez da etengo, baina, gure ustez, eskaeraren ebazpenera arte itxaron litzateke ondasun enbargatua besterendu aurretik21 Eskaerari ezezkoa emanez gero, betearazpen aldia hasi edo jarraituko da.
‎Eskaera borondatezko epean aurkeztuz gero, ez da betearazpen aldia hasiko, baina berandutze interesak zor dira. Behin betearazpen aldia hasi eta gero aurkeztu bada, premiamendu prozedura ez da etengo, baina, gure ustez, eskaeraren ebazpenera arte itxaron litzateke ondasun enbargatua besterendu aurretik21 Eskaerari ezezkoa emanez gero, betearazpen aldia hasi edo jarraituko da.
‎Eskaera borondatezko epean aurkeztuz gero, ez da betearazpen aldia hasiko, baina berandutze interesak zor dira. Behin betearazpen aldia hasi eta gero aurkeztu bada, premiamendu prozedura ez da etengo, baina, gure ustez, eskaeraren ebazpenera arte itxaron litzateke ondasun enbargatua besterendu aurretik21 Eskaerari ezezkoa emanez gero, betearazpen aldia hasi edo jarraituko da.
‎21 Bizkaian, abuztuaren 21eko 125/ 2019 Foru dekretuaren 43.2 artikuluaren arabera, Zerga bilketaren Erregelamendua onesten duenaren arabera, premiamendu probidentzia jakinarazi eta hurrengo hilabetean konpentsatzeko eskaera aurkeztuz gero, eskaera izapidetzeko aldian ez da zordunaren ondarearen aurkako exekuziorik hasiko eta betearazpen aldiko errekargua %5ekoa izango da, %20ko premiamendu errekarguaren ordez. horrek, alabaina, badu salbuespenik: zenbait kasu berezitan, zorrak barkatu daitezke, eta halakoetan amnistia fiskalari buruz hitz egiten dugu.
‎Kautelazko neurrien ondoreak sei hilabeteren buruan amaituko dira neurriak hartu zirenetik zenbatzen hasita , honako kasu hauetan izan ezik: a) Premiamendu prozeduran ere enbargo bihurtzea; delitu fiskalaren kasuan hartutako neurri bihurtzea, organo judizialak neurrien gainean erabakirik hartu arte; edo epaiketaren kautelazko neurri bihurtzea, halakoetan ondoreak izango dituztela kautelazko neurria hartu zenetik aurrera. b) Neurriak hartzeko inguruabarrak lehenago desagertzea. c) Interesdunak hala eskatuta, neurri horiek beste bermeekin ordezteko erabakitzea, berme horiek nahikoak badira.
‎Edozein kasutan, kautelazko neurriak kendu lirateke baldin eta tributu betebeharpekoak kreditu erakunde batek edota elkarrekiko berme sozietate batek emandako abal solidarioa edo kauzio aseguruaren ziurtagiria aurkeztu badu eta kautelazko neurriaren zenbatekoa kobratuko dela bermatzen badu. d) Erabaki ziodunaren bitartez epea luzatzea, baina luzapena ezin da sei hilabetetik gorakoa izan22 e) Delitu fiskala ikertzeko, ikuskapen prozedura izapidetu bitartean halako neurriak hartzea, edo prozeduraren ostean neurriak hartzea. Halakoetan, neurrien ondoreak hogeita lau hilabeteren buruan amaituko dira neurriak hartu zirenetik zenbatzen hasita .
‎6 Enbargoaren prebentziozko idatzoharra. Premiamendu bidea hasitakoan , Ogasun publikoak eskubidea du idatzohar hori Erregistro egokian egin dadin.
‎Delituen eta arau hausteen arteko alderik ezak hurrengo ondorio praktikora garamatza, Zigor Zuzenbideko oinarrizko printzipioak zehatzeko administrazio arloan ere aplikatu behar direla ulertu behar da bi helburuekin, batik bat: hasteko , Estatuaren zigortzeko ahala mugatzeko; eta hurrenik, Zigor Zuzenbidea zuzenbide ordeztailea izateko, tributuzko arau hausteak eta zehapenak arautzen dituzten arauen hutsuneak osatzeko. Arean bere, Konstituzioaren 25 artikuluak administraziozko arau hausteak aipatzen ditu delituekin batera, Estatuaren zigor arloko oinarrizko printzipio eta bermeak jorratzen dituenean (25.1 artikulua):
‎Zehapen prozedura ofizioz hasiko da beti, tributuak aplikatzeko organo eskudunaren erabakia jakinaraziz (Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 214 artikulua eta Bizkaiko TFAOren 216 artikulua). Zehapenen Erregelamenduaren arabera, jakinarazpen horrek honako betekizun hauek izan ditu:
‎Prozeduraren hasiera jakinaraztea oso garrantzitsua da zehapen prozeduraren iraungitze epeei begira. TFAOek diotenez, erregularizazio prozeduren ondorioz hasitako zehapen prozedura ezin izango da hasi prozedura horren objektu izan diren pertsona edo erakundeen aurka, behin jakinarazpena egin denetik sei hilabeteko epea igaro bada, edo likidazio zein ebazpena jakinarazitzat ematen denetik igaro bada35 Horiek horrela, sei hilabeteko epean prozedura hasi ezean, da inoiz hasi, nahiz eta zehapena jartzeko ahala Tributu administrazioak duen egikaritzeko epea pre...
‎Prozeduraren hasiera jakinaraztea oso garrantzitsua da zehapen prozeduraren iraungitze epeei begira. TFAOek diotenez, erregularizazio prozeduren ondorioz hasitako zehapen prozedura ezin izango da hasi prozedura horren objektu izan diren pertsona edo erakundeen aurka, behin jakinarazpena egin denetik sei hilabeteko epea igaro bada, edo likidazio zein ebazpena jakinarazitzat ematen denetik igaro bada35 Horiek horrela, sei hilabeteko epean prozedura hasi ezean, da inoiz hasi, nahiz eta zehapena jartzeko ahala Tributu administrazioak duen egikaritzeko epea preskribatu izan ez (edo iraungi izan ez,...
‎Prozeduraren hasiera jakinaraztea oso garrantzitsua da zehapen prozeduraren iraungitze epeei begira. TFAOek diotenez, erregularizazio prozeduren ondorioz hasitako zehapen prozedura ezin izango da hasi prozedura horren objektu izan diren pertsona edo erakundeen aurka, behin jakinarazpena egin denetik sei hilabeteko epea igaro bada, edo likidazio zein ebazpena jakinarazitzat ematen denetik igaro bada35 Horiek horrela, sei hilabeteko epean prozedura hasi ezean, da inoiz hasi, nahiz eta zehapena jartzeko ahala Tributu administrazioak duen egikaritzeko epea preskribatu izan ez (edo iraungi izan ez, Bizkaiaren kasuan).
‎Prozeduraren hasiera jakinaraztea oso garrantzitsua da zehapen prozeduraren iraungitze epeei begira. TFAOek diotenez, erregularizazio prozeduren ondorioz hasitako zehapen prozedura ezin izango da hasi prozedura horren objektu izan diren pertsona edo erakundeen aurka, behin jakinarazpena egin denetik sei hilabeteko epea igaro bada, edo likidazio zein ebazpena jakinarazitzat ematen denetik igaro bada35 Horiek horrela, sei hilabeteko epean prozedura hasi ezean, da inoiz hasi , nahiz eta zehapena jartzeko ahala Tributu administrazioak duen egikaritzeko epea preskribatu izan ez (edo iraungi izan ez, Bizkaiaren kasuan).
‎Likidazio proposamen bat baino gehiago egonez gero, beste horrenbeste zehapen prozedura hasiko dira; horrez gain, espedienteak erakutsitako gainerako arau hausteen kasuetan ere zehapen prozedura has daitezke, espedienteetatik likidazioa ez badakarte ere. Egitateak berberak badira, prozedurak metatu daitezke, baina ebazpenak bakoiztuak izan behar dira egitate bakoitzerako.
‎Likidazio proposamen bat baino gehiago egonez gero, beste horrenbeste zehapen prozedura hasiko dira; horrez gain, espedienteak erakutsitako gainerako arau hausteen kasuetan ere zehapen prozedura has daitezke, espedienteetatik likidazioa ez badakarte ere. Egitateak berberak badira, prozedurak metatu daitezke, baina ebazpenak bakoiztuak izan behar dira egitate bakoitzerako.
‎35 Zerga bilketari kalte egin dakiokeen arau hausteen kasuan likidaziorik gabeko zehapenik ezin daitekeenik eman onartuz gero, ezerk ez gu galarazten zehapen prozedura hastea zehapen horren sorburu den likidazioa jakinarazi aurretik. Auzitegi Gorenaren 2020ko uztailaren 23ko Epaia (Errek.1993/ 2019). alegazioak egiteko eskubidea ere ebazpenaren aurkako alegazio aldia geroago ezarri ezik.
‎Aurreko datuez gain, identifikaziorako datuak ere eman behar dira prozedura hasteko komunikazioan azaldu dugun bezala, bai eta alegazioak aurkezteko modua eta hori egiteko epea.
‎Bizkaiko TFAOren 217 artikuluko 5 puntuak jaso duenez, zehapen prozedura hastearekin batera zehapena ezartzeko proposamenean beharrezkoak diren osagai guztiak organo eskudunak baditu, proposamen hori prozedura hasteko komunikazioari gehituko zaio. Une horretatik aurrera, interesdunak esan beharrekoa entzuteko izapidea izan behar du aurreko lerrokadan aipatu dugun hamabost eguneko epean.
‎Bizkaiko TFAOren 217 artikuluko 5 puntuak jaso duenez, zehapen prozedura hastearekin batera zehapena ezartzeko proposamenean beharrezkoak diren osagai guztiak organo eskudunak baditu, proposamen hori prozedura hasteko komunikazioari gehituko zaio. Une horretatik aurrera, interesdunak esan beharrekoa entzuteko izapidea izan behar du aurreko lerrokadan aipatu dugun hamabost eguneko epean.
‎Une horretatik aurrera, interesdunak esan beharrekoa entzuteko izapidea izan behar du aurreko lerrokadan aipatu dugun hamabost eguneko epean. Aukera berdina jaso da Arabako eta Gipuzkoako TFAOetan ere, baina kasu horietan prozedura laburra izenekoa (216 artikulua) hasi ahal izateko. Prozedura labur horretan, hamabost eguneko alegazio aldia igaro bada eta urratzaileak alegaziorik ez badu aurkeztu, alegazioei berariaz uko egin badie edo betebeharpekoa zehapen proposamenarekin ados badago, berariaz ere, eta hilabetea igaro bada (zehapen prozedura organo kudeatzaileak hasi badu, hilabeteko epearen ordez, hamabost eguneko epea erabiliko da) Administrazioak ezer aldatu gabe ala jarduketa berririk gabe, orduan uste da prozeduraren ebazpena jakinarazi dela izapide gehiagorik gabe.
‎Aukera berdina jaso da Arabako eta Gipuzkoako TFAOetan ere, baina kasu horietan prozedura laburra izenekoa (216 artikulua) hasi ahal izateko. Prozedura labur horretan, hamabost eguneko alegazio aldia igaro bada eta urratzaileak alegaziorik ez badu aurkeztu, alegazioei berariaz uko egin badie edo betebeharpekoa zehapen proposamenarekin ados badago, berariaz ere, eta hilabetea igaro bada (zehapen prozedura organo kudeatzaileak hasi badu, hilabeteko epearen ordez, hamabost eguneko epea erabiliko da) Administrazioak ezer aldatu gabe ala jarduketa berririk gabe, orduan uste da prozeduraren ebazpena jakinarazi dela izapide gehiagorik gabe. Hilabeteko epe hori zenbatzen hasiko da prozeduraren hasiera eta aldi berean ebazpenaren proposamena komunikatu diren egunetik aurrera.
‎Prozedura labur horretan, hamabost eguneko alegazio aldia igaro bada eta urratzaileak alegaziorik ez badu aurkeztu, alegazioei berariaz uko egin badie edo betebeharpekoa zehapen proposamenarekin ados badago, berariaz ere, eta hilabetea igaro bada (zehapen prozedura organo kudeatzaileak hasi badu, hilabeteko epearen ordez, hamabost eguneko epea erabiliko da) Administrazioak ezer aldatu gabe ala jarduketa berririk gabe, orduan uste da prozeduraren ebazpena jakinarazi dela izapide gehiagorik gabe. Hilabeteko epe hori zenbatzen hasiko da prozeduraren hasiera eta aldi berean ebazpenaren proposamena komunikatu diren egunetik aurrera. Prozedura hauetan betebeharpekoaren eskubideak babestu nahian, hasierako komunikazioan hurrengoak adierazi behar dira:
‎ebazpena jakinarazitzat eman den unea eta modua; ebazpenaren aurka egiteko bideak, epeak eta organo eskudunak; eta zehapena ordaintzeko epeak, modua eta lekua. Errekurtsoa jartzeko epea eta zehapena ordaintzeko epea zenbatzen hasiko dira ebazpena jakinarazitzat eman den egunetik aurrera.
‎Ebazpena emateko gehieneko epea sei hilekoa da prozedura hasi denetik zenbatuta. Ondore hauetarako, ebazpenaren jakinarazpena egiten den egunean edo berori jakinarazitzat jotzen denean amaituko da prozedura.
‎Hortaz, arau haustea likidazio batetik eratorriz gero, bi iraungitze epe aintzat hartu behar ditugu: 6 hilekoa prozedura hasteko likidazioa jakinarazi denetik zenbatuta, eta 6 hilabete gehiago ebazpena emateko behin prozedura hasi eta gero. Berriro ere, prozedura hasteko epearekin gertatu bezala, sei hilabeteak igaroz gero prozeduraren berariazko ebazpenik gabe, Tributu administrazioak ezin dezake gauzatutako arau haustea zehatu.
‎Hortaz, arau haustea likidazio batetik eratorriz gero, bi iraungitze epe aintzat hartu behar ditugu: 6 hilekoa prozedura hasteko likidazioa jakinarazi denetik zenbatuta, eta 6 hilabete gehiago ebazpena emateko behin prozedura hasi eta gero. Berriro ere, prozedura hasteko epearekin gertatu bezala, sei hilabeteak igaroz gero prozeduraren berariazko ebazpenik gabe, Tributu administrazioak ezin dezake gauzatutako arau haustea zehatu.
‎6 hilekoa prozedura hasteko likidazioa jakinarazi denetik zenbatuta, eta 6 hilabete gehiago ebazpena emateko behin prozedura hasi eta gero. Berriro ere, prozedura hasteko epearekin gertatu bezala, sei hilabeteak igaroz gero prozeduraren berariazko ebazpenik gabe, Tributu administrazioak ezin dezake gauzatutako arau haustea zehatu.
‎a) Atzerapena interesdunei egozteko modukoa bada edo geldiarazpen justifikatuaren ondorioz bada. b) Peritu tasazio kontrajarriaren eskaera aurkeztu bada. Halako kasuan, zehapen prozedura hasteko epea ere etengo da, likidazio batetik eratorri bada.
‎Administrazioak zigor jurisdikzioari erruduntasun testigantza bidaltzen badio edota Fiskaltzari espedientea igortzen badio Ogasun publikoaren aurkako delituaren zantzuak antzeman dituelako, orduan ez du prozedura hasiko edo, ordurako hasi badu prozedura, ez du prozedura jarraituko. Azken kasu horretan prozedura une horretan bertan amaituko da, baina beste zehapen prozedura bat berriro has daiteke deliturik ez dagoela antzemanez gero; auzitegiek frogatutzat hartu dituzten egitateak bere hartan aintzat hartu behar dira prozedura berrian.
‎Administrazioak zigor jurisdikzioari erruduntasun testigantza bidaltzen badio edota Fiskaltzari espedientea igortzen badio Ogasun publikoaren aurkako delituaren zantzuak antzeman dituelako, orduan ez du prozedura hasiko edo, ordurako hasi badu prozedura, ez du prozedura jarraituko. Azken kasu horretan prozedura une horretan bertan amaituko da, baina beste zehapen prozedura bat berriro has daiteke deliturik ez dagoela antzemanez gero; auzitegiek frogatutzat hartu dituzten egitateak bere hartan aintzat hartu behar dira prozedura berrian.
‎Administrazioak zigor jurisdikzioari erruduntasun testigantza bidaltzen badio edota Fiskaltzari espedientea igortzen badio Ogasun publikoaren aurkako delituaren zantzuak antzeman dituelako, orduan ez du prozedura hasiko edo, ordurako hasi badu prozedura, ez du prozedura jarraituko. Azken kasu horretan prozedura une horretan bertan amaituko da, baina beste zehapen prozedura bat berriro has daiteke deliturik ez dagoela antzemanez gero; auzitegiek frogatutzat hartu dituzten egitateak bere hartan aintzat hartu behar dira prozedura berrian.
‎a) Foru Aldundia, lanbide ofizial, enplegu edo kargu publikoetan aritzea eteten denean, zehapen gisa. b) Ogasun eta Finantza Saileko foru diputatua, onura zein pizgarri fiskalak aplikatzeko eskubidea galtzen denean, onura edo pizgarri horiek emateko eskumena izanik, edota diru-laguntzak edo laguntza publikoak jasotzeko aukera galtzen denean edo Administrazio publikoarekin kontratuak sinatzeko debekua ezartzen denean. Osterantzean, onura edo pizgarri fiskala aitortzen duen organoa izango da zehapena jartzeko eskuduna. c) Gainerako kasuetan, likidazioa emateko organo eskuduna edota zehapen prozedura hastea proposatu duen administrazio unitatearen gainetik hurrengo dagoen organoa
‎Tributuzko ez zilegiak jorratzen hasi dugunean aipatu bezala, Estatuaren zigortzeko ahalmena bi modutara ager daiteke tributuen arloan: administrazio bidean arau hausteak eta zehapenak aztertzean jorratu izan dugunaeta zigor bidea jarraian jorratuko duguna delitu fiskala eta kontabilitateko delitua aztertzean.
‎Zenbatekoa zehazteko abiaburua ez da tributu zorra, ezpada tributu kuota soilik, errekarguak eta berandutze interesak kenduta. Arean bere, zehapenak ezin dira aintzat hartu iruzur egindako zenbatekoa zehazteko, zehapenok eta delituaren ondoriozko zigorrak bateraezinak direlako, eta ikusi dugun moduan, prozesu penala dagoenean ezin daitekeelako administrazio prozedura zehatzailea hasi edo jarraitu, eta zehapen prozedura amaitu behar delako.
‎absolbitzeko desenkusa37 Egitate burutuen jokabidearen aurrean bagaude ere, Zigor Kodeak borondatezko damuaren aukera onartzen du, behin delitua gauzatu eta gero tributu egoera erregularizatuz, beti ere Tributu administrazioa horretaz konturatu baino lehen. Erregularizazioa, beraz, egin behar da Tributu administrazioak egiaztapeneta ikerketa jarduketak hasiko dituela betebeharpekoari jakinarazi aurretik, edota halako jarduketarik ez bada, Fiskaltzak, Estatuko Abokatuak ala autonomia erkidegoko, foru aldundiko edo toki administrazioko ordezkari prozesalak betebeharpekoaren aurkako salaketa edo kereila jarri baino lehen, edota Fiskaltzak ala instrukzioko epaileak jarduketak hasi aurretik, betiere jarduketak ahalbideratzen dionean eginbideak hasi direla ... Ildo horretatik, 7/ 2012 Lege Organikoaren zioen azalpenean adierazi bezala, erregularizazioak"... erabat neutralizatzen ditu jokabidearen balio gutxitzea eta emaitzaren balio gutxitzea; ulertu behar da, tributu egoera erregularizatuta, tributu betebeharra hasieran ez betetzeak dakarren zuzentasunik eza desagertu dela(.)".
‎absolbitzeko desenkusa37 Egitate burutuen jokabidearen aurrean bagaude ere, Zigor Kodeak borondatezko damuaren aukera onartzen du, behin delitua gauzatu eta gero tributu egoera erregularizatuz, beti ere Tributu administrazioa horretaz konturatu baino lehen. ...z, egin behar da Tributu administrazioak egiaztapeneta ikerketa jarduketak hasiko dituela betebeharpekoari jakinarazi aurretik, edota halako jarduketarik ez bada, Fiskaltzak, Estatuko Abokatuak ala autonomia erkidegoko, foru aldundiko edo toki administrazioko ordezkari prozesalak betebeharpekoaren aurkako salaketa edo kereila jarri baino lehen, edota Fiskaltzak ala instrukzioko epaileak jarduketak hasi aurretik , betiere jarduketak ahalbideratzen dionean eginbideak hasi direla modu formalean jakitea. Ildo horretatik, 7/ 2012 Lege Organikoaren zioen azalpenean adierazi bezala, erregularizazioak"... erabat neutralizatzen ditu jokabidearen balio gutxitzea eta emaitzaren balio gutxitzea; ulertu behar da, tributu egoera erregularizatuta, tributu betebeharra hasieran ez betetzeak dakarren zuzentasunik eza desagertu dela(.)".
‎absolbitzeko desenkusa37 Egitate burutuen jokabidearen aurrean bagaude ere, Zigor Kodeak borondatezko damuaren aukera onartzen du, behin delitua gauzatu eta gero tributu egoera erregularizatuz, beti ere Tributu administrazioa horretaz konturatu baino lehen. ...uketak hasiko dituela betebeharpekoari jakinarazi aurretik, edota halako jarduketarik ez bada, Fiskaltzak, Estatuko Abokatuak ala autonomia erkidegoko, foru aldundiko edo toki administrazioko ordezkari prozesalak betebeharpekoaren aurkako salaketa edo kereila jarri baino lehen, edota Fiskaltzak ala instrukzioko epaileak jarduketak hasi aurretik, betiere jarduketak ahalbideratzen dionean eginbideak hasi direla modu formalean jakitea. Ildo horretatik, 7/ 2012 Lege Organikoaren zioen azalpenean adierazi bezala, erregularizazioak"... erabat neutralizatzen ditu jokabidearen balio gutxitzea eta emaitzaren balio gutxitzea; ulertu behar da, tributu egoera erregularizatuta, tributu betebeharra hasieran ez betetzeak dakarren zuzentasunik eza desagertu dela(.)".
‎Gogora dezagun TFAOen kasuan erregularizazioa dago aitorpena edo autolikidazioa epez kanpo aurkeztu bada aurretiazko errekerimendurik gabe, eta ondorioz ez da zehapenik ezarriko (Bizkaian berandu aurkezteagatiko zehapena izan ezik), baina ez inon eskatzen erregularizazioarekin batera zorra ordaindu behar denik edo zorra geroratzeko nahiz zatikatzeko eskaera egin behar denik. Modu horretara, aitorpena edo autolikidazioa epez kanpo aurkeztu bada, edota epez kanpo ere aurkeztutako beste aitorpen edo autolikidazioa osatzen edo ongitzen badu, errekerimendurik jaso gabe baina ordainketarik ere egin gabe, orduan tributu betebeharpekoa bere zigor erantzukizunetik aska daiteke, zorra kobratzeko betearazpen aldia hasi bada ere. Delituen kasuan, aldiz, erregularizazioa egoteko, horrekin batera nahitaez tributu zor osoa ordaindu behar da (hori da, behintzat, 305.4.
‎Auzitegi Gorenak bi preskripzio horien arteko ezberdintasuna justifikatu du zigor arloan zehatzen den jokabidea astunagoa edo larriagoa delako eta bi epeak lokabeak direlako (2003ko apirilaren 3ko Auzitegi Gorenaren Epaia). Gauza bera gertatzen da preskripzio penala geldiarazteko arrazoiekin; arrazoi horiek ez datoz bat tributuen arlokoekin, nahiz eta horiek zenbatzen hasteko unea berdina izan: jokabidea gauzatu denetik aurrera.
‎Lehenago Tributu administrazioak uste bazuen Ogasun publikoaren aurkako delitu baten zantzuak zeudela, erruduntasun testigantza zigor jurisdikzioari bidali behar zion eta ezin zuen likidazio prozedurak aurrera jarraitu. Orain, 7/ 2012 Lege Organikoa eta TFAOen VI. Titulua indarrean jarri ondoren, arau orokorra da administrazio prozedura izapidetzen jarraitzea, likidaziozein bilketa prozedura izan, nahiz eta erruduntasun testigantza jurisdikzio eskudunari igorri edo espedientea Fiskaltzari bidali prozesu judiziala has dadin. Horrek guztiak"... aukera emango du bi alderdi gainditzeko.
‎bata, tributu betebeharraren osagai batzuen gainekoa, delituari lotuta badaude; eta bestea, Ogasun publikoaren aurkako delituari lotuta ez dauden osagaien gainekoa. Edozein kasutan, Administrazioak erruduntasun testigantza epaileari bidali behar dio edota espedientea Fiskaltzari bidali behar dio prozesu judiziala hasi ahal izateko, interesduna entzun ondoren, VI. Tituluak ezarri bezala. Salbuespenez, administrazio likidazioa izapidetzeak delituaren preskripzioa ekar badezake edo likidazioak moduren batean kaltetu badezake iruzurra ikertu edo egiaztatzea, edota likidazioaren zenbatekoa zehaztu ezin bada, likidazioa ezin bazaio betebeharpeko jakin bati egotzi edo zorra zehazteko ahala preskribatu (edo iraungi) bada, orduan Administrazioak ez du prozedura hasiko edo jarraituko eta, ondorioz, ez du likidaziorik emango.
‎Edozein kasutan, Administrazioak erruduntasun testigantza epaileari bidali behar dio edota espedientea Fiskaltzari bidali behar dio prozesu judiziala hasi ahal izateko, interesduna entzun ondoren, VI. Tituluak ezarri bezala. Salbuespenez, administrazio likidazioa izapidetzeak delituaren preskripzioa ekar badezake edo likidazioak moduren batean kaltetu badezake iruzurra ikertu edo egiaztatzea, edota likidazioaren zenbatekoa zehaztu ezin bada, likidazioa ezin bazaio betebeharpeko jakin bati egotzi edo zorra zehazteko ahala preskribatu (edo iraungi) bada, orduan Administrazioak ez du prozedura hasiko edo jarraituko eta, ondorioz, ez du likidaziorik emango. Kasu horietan, betebeharpekoari ez zaio aukerarik emango entzunaldirako edo alegazioak egiteko.
‎Zehapenak jartzeko ahala egikaritzeko Administrazioak duen preskripzio epea lau urtekoa da (bost urtekoa Araban); epe hori arau hausteak gauzatu direnetik zenbatzen hasiko da. Epe hori, gainera, geldiaraziko da hurrengo arrazoiengatik:
‎iraungitzea. Iraungitze epea arau haustea gauzatu denetik zenbatzen hasiko da eta preskripzioarekin batera aldi berean zenbatzen da. Iraungitze epea sei urtekoa da; hortaz, preskripzio epea bigarren urtetik aurrera geldiaraziz gero, nahiz eta epea lau urte gehiagorako izan, preskripzio epe hori ezerezean geratuko da iraungitzea nahitaez lehenago gertatuko delako.
‎batetik, tributu egoera erregularizatzeko prozedura horren buruan likidazio bat emango da, adibidez, zorra ez ordaintzeagatik edo itzulketak bidegabe lortzeagatik; eta bestetik, arau haustea antzeman eta zehapena ezartzeko prozedura. Egia da lehenengo prozeduran arau haustea gauzatu delako egitateak antzematen direla, eta bigarren prozedura hastea eragiten dela, eta zehapen prozeduran irekitako espedientera ekarriko direla lehenengo prozeduraren datuak, inguruabarrak eta frogak. Hala ere, zehapen prozeduran froga horien balorazioa egin behar da, baita osagai subjektiboa dagoen ala ez antzeman behar da doloa edo errua zabarkeriaren edozein mailarekin, in dubio pro reo printzipioaren arabera.
‎Tributu prozedurak ofizioz nahiz tributu betebeharpekoak hala eskatuta has daitezke. Prozedura hasteko honako bideetako bat erabiliko da:
‎Tributu prozedurak ofizioz nahiz tributu betebeharpekoak hala eskatuta has daitezke. Prozedura hasteko honako bideetako bat erabiliko da: autolikidazioa, aitorpena, eskaera edo tributu arauek ezarritako bestelako bidea.
‎Ildo horretatik, TFAOen aginduz (eta TLOren aginduz), tributu jarduketak eta tributu prozedurak hasteko idazkiak hurrengoak jaso behar ditu, gutxienez, betebeharpekoa eta horren ordezkaria identifikatzeko datuei begira: horien izen abizenak edo sozietatearen izena eta identifikazio zenbaki fiskala.
‎Salaketa publikoa prozedurak hasteko bidea denentz eztabaidatu izan da. Salaketa publikoa Arabako eta Gipuzkoako 110 artikuluan eta Bizkaiko 114 artikuluan (eta TLOren 114 artikuluan) arautu da.
‎Salaketa publikoa Arabako eta Gipuzkoako 110 artikuluan eta Bizkaiko 114 artikuluan (eta TLOren 114 artikuluan) arautu da. Salaketa ez da prozedura hasteko bidea, ezpada prozedura ofizioz hasi aurreko jarduketa bat. Tributu administrazioa ez dago jarduketak hasteko behartuta salaketa publikoa aurkeztu delako organoak bi aukera ditu:
‎Salaketa publikoa Arabako eta Gipuzkoako 110 artikuluan eta Bizkaiko 114 artikuluan (eta TLOren 114 artikuluan) arautu da. Salaketa ez da prozedura hasteko bidea, ezpada prozedura ofizioz hasi aurreko jarduketa bat. Tributu administrazioa ez dago jarduketak hasteko behartuta salaketa publikoa aurkeztu delako organoak bi aukera ditu:
‎Salaketa ez da prozedura hasteko bidea, ezpada prozedura ofizioz hasi aurreko jarduketa bat. Tributu administrazioa ez dago jarduketak hasteko behartuta salaketa publikoa aurkeztu delako organoak bi aukera ditu: batetik, salaketa artxibatzea erabaki dezake edo, bestetik, jarduketak has daitezke baina kasu horretan salaketa ez da administrazio espedientean sartuko; eta salatzailea ez da interesduntzat joko administrazio jarduketetan eta ez zaio emango prozeduraren garapenaren edo emaitzaren berri.
‎Tributu administrazioa ez dago jarduketak hasteko behartuta salaketa publikoa aurkeztu delako organoak bi aukera ditu: batetik, salaketa artxibatzea erabaki dezake edo, bestetik, jarduketak has daitezke baina kasu horretan salaketa ez da administrazio espedientean sartuko; eta salatzailea ez da interesduntzat joko administrazio jarduketetan eta ez zaio emango prozeduraren garapenaren edo emaitzaren berri. Salatzailea ere ez dago legitimatuta prozedura horretan errekurtsorik edo erreklamaziorik jartzeko.
‎Tributu administrazioaren jarduketak honako agirietan jasoko dira: komunikazioetan (prozedura hasteko komunikazioa edo informazioa eskatzekoa, kasu); eginbideetan, egitateak jasotzeko; txostenetan, sinatzailearen iritzia adierazi behar denetan; eta aktetan, hots, ikuskapen prozedurako agirietan.
‎arrazoitua eta zehatza. Konstituzioan kokapen zalantzagarria izan arren (202ko urriaren 1eko eta 2021eko irailaren 23ko AGE), TLOk eta TFAO batzuk jaso dutenez, baimena prozedura hasi aurretik eska daiteke, aurretiaz organo judizialari frogatuz gero betebeharpekoa nor den, eta egiaztatu nahi diren kontzeptuak eta epealdiak zein diren. Konstituzioak babestutako egoitza izan daiteke pertsona fisikoarena edota pertsona juridikoarena.
‎Honela zenbatuko da epea: ofizioz hasten diren prozeduretan, prozedura hasteko erabakia jakinarazten den egunetik; edota interesdunak eskatuta hasten diren prozeduretan, agiria edo idazkia izapidetzeko eskumena duen Administrazioaren erregistroan sartzen den egunetik. Epea bukatuko da prozedura amaitzeko ebazpena jakinarazten denean; ebazpena epe barruan jakinarazi dela uste izango da, nahikoa izango da ebazpenaren testua osorik jakinarazteko ahalegin bat egin dela frogatzea, arrakastatsua izan ez bada ere.
‎Honela zenbatuko da epea: ofizioz hasten diren prozeduretan, prozedura hasteko erabakia jakinarazten den egunetik; edota interesdunak eskatuta hasten diren prozeduretan, agiria edo idazkia izapidetzeko eskumena duen Administrazioaren erregistroan sartzen den egunetik. Epea bukatuko da prozedura amaitzeko ebazpena jakinarazten denean; ebazpena epe barruan jakinarazi dela uste izango da, nahikoa izango da ebazpenaren testua osorik jakinarazteko ahalegin bat egin dela frogatzea, arrakastatsua izan ez bada ere.
‎Honela zenbatuko da epea: ofizioz hasten diren prozeduretan, prozedura hasteko erabakia jakinarazten den egunetik; edota interesdunak eskatuta hasten diren prozeduretan, agiria edo idazkia izapidetzeko eskumena duen Administrazioaren erregistroan sartzen den egunetik. Epea bukatuko da prozedura amaitzeko ebazpena jakinarazten denean; ebazpena epe barruan jakinarazi dela uste izango da, nahikoa izango da ebazpenaren testua osorik jakinarazteko ahalegin bat egin dela frogatzea, arrakastatsua izan ez bada ere.
‎Interesdunak hala eskatuta hasitako prozeduretan, gehieneko epea agortu bada ebazpen idatzirik jakinarazi gabe, TFAOek (eta TLOk) ezarritako arau orokorra da administrazio isiltasuna positiboa dela, baina eguneroko praktikan isiltasuna negatiboa izan ohi da: interesdunak hala eskatuta hasitako prozeduretan isiltasuna negatiboa izango da baldin eta prozeduraren arauketak hala ezarri badu (ia kasu guztietan) edota, bestelako prozeduretan, baldin eta prozeduraren emaitza eskubide bat edo bestelako banakako egoera juridiko bat aitortzea edo eratzea izan ahal bada.
‎Interesdunak hala eskatuta hasitako prozeduretan, gehieneko epea agortu bada ebazpen idatzirik jakinarazi gabe, TFAOek (eta TLOk) ezarritako arau orokorra da administrazio isiltasuna positiboa dela, baina eguneroko praktikan isiltasuna negatiboa izan ohi da: interesdunak hala eskatuta hasitako prozeduretan isiltasuna negatiboa izango da baldin eta prozeduraren arauketak hala ezarri badu (ia kasu guztietan) edota, bestelako prozeduretan, baldin eta prozeduraren emaitza eskubide bat edo bestelako banakako egoera juridiko bat aitortzea edo eratzea izan ahal bada. Isiltasun negatiboa prozesuzko fikzio bat da errekurtso bidea irekitzeko helburuarekin, baina horrek ez du kentzen Administrazioak berariaz ebazteko beharra.
‎Beste alde batetik, Administrazioari egotz dakiokeen arrazoiengatik ebazpena epe barruan eman ezik, prozedura iraungiko da. Prozedura iraungi bada ere, beste prozedura berri bat has daiteke, preskripzioa gertatu ez bada. Prozedura iraungiak ez du preskripzioa geldiaraziko eta ez da errekerimendutzat joko (besteak beste, borondatezko erregularizazioari begira).
‎Prozedura iraungiak ez du preskripzioa geldiaraziko eta ez da errekerimendutzat joko (besteak beste, borondatezko erregularizazioari begira). Prozedura iraungian egin diren jarduketak edo prozedura iraungian lortu diren agiri eta bestelako frogabideak baliozkoak eta eragingarriak dira, tributu betebeharpeko berdinarekin edo beste batekin geroago hasitako prozeduretan froga gisa erabiltzeko40.
‎40 Apirilaren 11ko 468/ 2023 AGEk (4566/ 2021 errek.) ezarritako doktrinaren arabera, Administrazioak aurreko prozedura iraungi dela berariaz adierazi behar du betebehar beraren gainean beste tributu prozedura bat hasi aurretik . Iraungitzea adierazi ezik, la prozedura berria hasteko komunikazioak eta prozeduran zehar eginiko hurrengo jarduketek ez dute preskripzioa geldiaraziko zorra zehazteko Administrazioak duen ahalari begira.
‎40 Apirilaren 11ko 468/ 2023 AGEk (4566/ 2021 errek.) ezarritako doktrinaren arabera, Administrazioak aurreko prozedura iraungi dela berariaz adierazi behar du betebehar beraren gainean beste tributu prozedura bat hasi aurretik. Iraungitzea adierazi ezik, la prozedura berria hasteko komunikazioak eta prozeduran zehar eginiko hurrengo jarduketek ez dute preskripzioa geldiaraziko zorra zehazteko Administrazioak duen ahalari begira. Bizkaiko TFAOn, doktrina hori saihestu nahi izan da uztailaren 15eko 6/ 2020 Foru arauaren bidez 102.5 artikuluari azken parrafoa gehituz:
‎Bizkaiko TFAOn, doktrina hori saihestu nahi izan da uztailaren 15eko 6/ 2020 Foru arauaren bidez 102.5 artikuluari azken parrafoa gehituz: " Lehenengo zenbaki honen lehen paragrafoan adierazitakoa gorabehera, zergapeko bera dela-eta prozedura berri bat hasteko , ez da beharrezkoa izango aurreko prozeduraren aurreko edo aldi bereko [iraungitze] deklarazio espresoa". horiek lehentasunez aukeratu baditu, edota derrigorrean, betebeharpekoak halako bide teknologiko egokiak izatea bermatuta badago eta erregelamenduetan horrela ezarri bada. Horren adibide izan daiteke urriaren 29ko 1363/ 2010 Errege Dekretua, sozietate anonimo eta mugatu guztiak eta BEZaren hileroko itzulketen araubidean daudenak behartzen dituena; edota Bizkaiko Kudeaketari buruzko Erregelamendua, pertsona juridikoak eta Sozietateen gaineko Zergaren zergadun diren beste erakunde batzuk, eta jarduera ekonomikoak gauzatzen duten pertsona fisikoak, baldin eta berariaz bide horien erabilera onartu badute lehenespenez erabiltzeko.
‎Aurreko jakinarazpenak albo batera utzita, interesdunak hasitako prozeduretan oro har jakinarazpena egingo da horretarako zehaztutako egoitzan, eta ezer zehaztu ez bada, egoitza fiskalean. Ofizioz hasitako prozeduretan, ostera, jakinarazpena hurrengo lekuetan egin daiteke:
‎Aurreko jakinarazpenak albo batera utzita, interesdunak hasitako prozeduretan oro har jakinarazpena egingo da horretarako zehaztutako egoitzan, eta ezer zehaztu ez bada, egoitza fiskalean. Ofizioz hasitako prozeduretan, ostera, jakinarazpena hurrengo lekuetan egin daiteke: egoitza fiskalean, lantokian, jarduera ekonomikoa egiten den tokian edota jaso agiria biltzeko aukera ematen duen beste edozein tokitan.
‎Ildo horretatik, bi ahalegin egin ondoren ezin bada egintza jakinarazi edo lehenengo ahaleginean hartzailea ezezaguna bada egoitza horretan, iragarkia Tributu administrazioko egoitza elektronikoan ala aldizkari ofizialean argitaratu behar da, interesduna Administrazioaren bulegoetan ager dadin jakinarazpenaren bila. Iragarkiaren argitalpenetik zenbatzen hasi eta egutegiko hurrengo hamabost egunetan agertu behar da Administrazioaren bulegoetatik. Epea igaroz gero bulegoetatik agertu ezean, ostera, jakinarazpena egindakotzat jotzen da Zuzenbideko ondorio guztietarako, aipatutako epea amaitu eta biharamunetik aurrera.
‎Tributu zorra zehazteko aitorpenaren bidez hasitako prozeduretan, zergadunak zerga egitatea gertatu dela adierazi ondoren, Administrazioak likidazio egintza eman behar du ordaintzeko kopurua zenbatuz, edota itzultzeko nahiz konpentsatzeko zenbatekoa aitortuz betebeharpekoaren mesedetan. Autolikidazioaren bidez hasitako prozeduretan, zergadunak zorraren zenbatekoa zehaztu duenez, likidazio egintza zenbaketa hori zuzentzeko erabiliko da soilik.
‎Tributu zorra zehazteko aitorpenaren bidez hasitako prozeduretan, zergadunak zerga egitatea gertatu dela adierazi ondoren, Administrazioak likidazio egintza eman behar du ordaintzeko kopurua zenbatuz, edota itzultzeko nahiz konpentsatzeko zenbatekoa aitortuz betebeharpekoaren mesedetan. Autolikidazioaren bidez hasitako prozeduretan, zergadunak zorraren zenbatekoa zehaztu duenez, likidazio egintza zenbaketa hori zuzentzeko erabiliko da soilik. Edozein kasutan, tributu zorraren definiziotik ondorioztatu badaitekeen arren, zenbatekoa zehazteak ez du esan nahi kuota zehaztea soil soilik, ezpada betebehar osagarriak zehaztea ere bai, berandutze interesak edo errekarguak, kasu.
‎Kudeaketa, ikuskapeneta bilketa organoen arteko bereizketak badu oinarri historikoa esan bezala, organo horiek tributuen aplikazioan sartzen diren hiru administrazio jarduerak gauzatzeko ardura dute. Egun gaindituta dagoen sistema batean, tributu prozedura aitorpenaren bidez hasi ohi zen, eta zorra likidatzeko eginkizuna kudeaketa organoena zen; tributua egiaztatzeko eginkizunak, ikuskaritzarenak; eta zorrak kobratzekoak, organo zerga biltzaileenak, aurreko jarduketatik lokabe. Apurka apurka, ikuskaritzari likidazioak emateko eskumena egotzi zitzaion; eta organo kudeatzaileari, egiaztapenak egitekoa; aurrekoaz gain, autolikidazioak sistema orokor bihurtu zirenetik aurrera oso zaila zen zorra biltzearen eta zorra kobratzeko kudeaketa jarduketen artean bereiztea.
‎Apurka apurka, ikuskaritzari likidazioak emateko eskumena egotzi zitzaion; eta organo kudeatzaileari, egiaztapenak egitekoa; aurrekoaz gain, autolikidazioak sistema orokor bihurtu zirenetik aurrera oso zaila zen zorra biltzearen eta zorra kobratzeko kudeaketa jarduketen artean bereiztea. Gaur egun, ostera, esan daiteke kudeaketa dela zergadunak topatzen duen" lehen urratsa" tributu prozedurak hasteko ; kudeaketaren barruan, tributuak egiaztatzeko ahal mugatua dago, bai eta kobrantzak jasotzeko ahalmena ere, borondatezko aldian bederen. Ikuskaritzak, bere aldetik, egiaztatzeko eta ikertzeko eskumen orokorrak ditu, baina, aldi berean, badu eskumen horien ondoriozko likidazioak emateko ahalmena ere.
‎Kudeaketa prozedurak has daitezke interesdunak hala eskatuta, gehienetan, aitorpen edo autolikidazioa aurkeztearen bitartez, edota Tributu administrazioak ofizioz, aitortutako datuak egiaztatu nahi direnean. Badago bestelako aukerarik ere:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
hasi 154 (1,01)
hasteko 95 (0,63)
hasiko 91 (0,60)
hasita 72 (0,47)
hasitako 43 (0,28)
hasten 33 (0,22)
hastea 26 (0,17)
has 21 (0,14)
hasi aurretik 15 (0,10)
Hasteko 14 (0,09)
hasteagatik 6 (0,04)
hasi ondoren 5 (0,03)
hasi arte 4 (0,03)
Hasi 2 (0,01)
hasitakoa 2 (0,01)
hastean 2 (0,01)
hasi gabe 1 (0,01)
hasi orduko 1 (0,01)
hasitakoan 1 (0,01)
hasiz 1 (0,01)
hasiz gero 1 (0,01)
hasteak 1 (0,01)
hastearekin 1 (0,01)
hasteari 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hasi prozedura 32 (0,21)
hasi komunikazio 14 (0,09)
hasi behar 10 (0,07)
hasi eskubide 8 (0,05)
hasi ahal 6 (0,04)
hasi asmo 6 (0,04)
hasi egin 6 (0,04)
hasi erabaki 6 (0,04)
hasi ere 5 (0,03)
hasi epe 4 (0,03)
hasi eskabide 4 (0,03)
hasi ez 4 (0,03)
hasi likidazio 4 (0,03)
hasi baino 3 (0,02)
hasi egon 3 (0,02)
hasi eskatu 3 (0,02)
hasi itzuli 3 (0,02)
hasi toki 3 (0,02)
hasi aitorpen 2 (0,01)
hasi arrazoi 2 (0,01)
hasi aurreko 2 (0,01)
hasi autolikidazio 2 (0,01)
hasi berandutu 2 (0,01)
hasi bide 2 (0,01)
hasi doako 2 (0,01)
hasi ezan 2 (0,01)
hasi honako 2 (0,01)
hasi langile 2 (0,01)
hasi prozesu 2 (0,01)
hasi zehapen 2 (0,01)
hasi administrazio 1 (0,01)
hasi ahalbidetu 1 (0,01)
hasi antzeko 1 (0,01)
hasi asko 1 (0,01)
hasi atzeratu 1 (0,01)
hasi aukera 1 (0,01)
hasi auzi 1 (0,01)
hasi bat 1 (0,01)
hasi batzorde 1 (0,01)
hasi behartu 1 (0,01)
hasi betearazpen 1 (0,01)
hasi bi 1 (0,01)
hasi data 1 (0,01)
hasi edota 1 (0,01)
hasi egintza 1 (0,01)
hasi egoki 1 (0,01)
hasi egun 1 (0,01)
hasi ekonomia 1 (0,01)
hasi eman 1 (0,01)
hasi eragin 1 (0,01)
hasi eratu 1 (0,01)
hasi eskaera 1 (0,01)
hasi eskuma 1 (0,01)
hasi ezarri 1 (0,01)
hasi ezean 1 (0,01)
hasi ezetz 1 (0,01)
hasi ezintasun 1 (0,01)
hasi finantza 1 (0,01)
hasi gai 1 (0,01)
hasi hilabete 1 (0,01)
hasi idatzizko 1 (0,01)
hasi idazki 1 (0,01)
hasi ikuskapen 1 (0,01)
hasi ildo 1 (0,01)
hasi izapide 1 (0,01)
hasi jada 1 (0,01)
hasi komenigarri 1 (0,01)
hasi kreditu 1 (0,01)
hasi laga 1 (0,01)
hasi lan 1 (0,01)
hasi nahi 1 (0,01)
hasi nahiz 1 (0,01)
hasi objektu 1 (0,01)
hasi ogasun 1 (0,01)
hasi ohi 1 (0,01)
hasi omen 1 (0,01)
hasi ondoren 1 (0,01)
hasi pausu 1 (0,01)
hasi proposatu 1 (0,01)
hasi salaketa 1 (0,01)
hasi tresna 1 (0,01)
hasi tributu 1 (0,01)
hasi une 1 (0,01)
hasi zehaztu 1 (0,01)
hasi zentralizazio 1 (0,01)
hasi zordun 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
hasi egin komunikazio 5 (0,03)
hasi erabaki jakinarazi 4 (0,03)
hasi komunikazio jakinarazi 4 (0,03)
hasi prozedura iraungi 4 (0,03)
hasi eskabide egin 3 (0,02)
hasi itzuli prozedura 3 (0,02)
hasi likidazio prozedura 3 (0,02)
hasi aitorpen nahiz 2 (0,01)
hasi baino lehen 2 (0,01)
hasi berandutu interes 2 (0,01)
hasi doako osasun 2 (0,01)
hasi epe ere 2 (0,01)
hasi komunikazio bidali 2 (0,01)
hasi prozedura amaitu 2 (0,01)
hasi prozedura arau 2 (0,01)
hasi prozedura bat 2 (0,01)
hasi administrazio jaso 1 (0,01)
hasi antzeko jarraibide 1 (0,01)
hasi arrazoi Bizkaia 1 (0,01)
hasi arrazoi ekin 1 (0,01)
hasi asmo langile 1 (0,01)
hasi aukera preskripzio 1 (0,01)
hasi aurreko bi 1 (0,01)
hasi aurreko jarduketa 1 (0,01)
hasi auzi aurre 1 (0,01)
hasi baino hilabete 1 (0,01)
hasi bat zehapen 1 (0,01)
hasi batzorde egon 1 (0,01)
hasi behar ukan 1 (0,01)
hasi behartu salaketa 1 (0,01)
hasi betearazpen aldi 1 (0,01)
hasi bi hilabete 1 (0,01)
hasi edota administrazio 1 (0,01)
hasi egon banakako 1 (0,01)
hasi egun enpresa 1 (0,01)
hasi ekonomia itun 1 (0,01)
hasi eman behar 1 (0,01)
hasi epe egin 1 (0,01)
hasi epe gertatu 1 (0,01)
hasi eratu ez 1 (0,01)
hasi ere ez 1 (0,01)
hasi eskaera aurkeztu 1 (0,01)
hasi eskubide aitortu 1 (0,01)
hasi eskubide galdu 1 (0,01)
hasi eskuma ukan 1 (0,01)
hasi ezan preskripzio 1 (0,01)
hasi ezarri epemuga 1 (0,01)
hasi ezetz eman 1 (0,01)
hasi ezintasun desagertu 1 (0,01)
hasi finantza zaintza 1 (0,01)
hasi gai jakin 1 (0,01)
hasi hilabete bat 1 (0,01)
hasi honako bide 1 (0,01)
hasi honako inguruabar 1 (0,01)
hasi idatzizko komunikazio 1 (0,01)
hasi idazki hurrengo 1 (0,01)
hasi ikuskapen prozedura 1 (0,01)
hasi ildo jarraitu 1 (0,01)
hasi jada ezin 1 (0,01)
hasi komunikazio azaldu 1 (0,01)
hasi komunikazio betebeharpeko 1 (0,01)
hasi komunikazio ebazpen 1 (0,01)
hasi komunikazio gehitu 1 (0,01)
hasi komunikazio jaso 1 (0,01)
hasi kreditu osorik 1 (0,01)
hasi laga gauzatu 1 (0,01)
hasi lan agintaritza 1 (0,01)
hasi langile kobratu 1 (0,01)
hasi langile kontratu 1 (0,01)
hasi likidazio jakinarazi 1 (0,01)
hasi nahiz txosten 1 (0,01)
hasi objektu bera 1 (0,01)
hasi ogasun ministerio 1 (0,01)
hasi ondoren ere 1 (0,01)
hasi pausu eman 1 (0,01)
hasi prozedura bi 1 (0,01)
hasi prozedura erabili 1 (0,01)
hasi prozedura ere 1 (0,01)
hasi prozedura ez 1 (0,01)
hasi prozedura froga 1 (0,01)
hasi prozedura hori 1 (0,01)
hasi prozedura isiltasun 1 (0,01)
hasi prozedura jarduketa 1 (0,01)
hasi prozedura ondorio 1 (0,01)
hasi prozedura oro 1 (0,01)
hasi prozedura tributu 1 (0,01)
hasi prozesu ondorioz 1 (0,01)
hasi prozesu penal 1 (0,01)
hasi toki administrazio 1 (0,01)
hasi toki autonomia 1 (0,01)
hasi toki erakunde 1 (0,01)
hasi tresna betearazle 1 (0,01)
hasi tributu bakoitz 1 (0,01)
hasi une berdin 1 (0,01)
hasi zehapen hori 1 (0,01)
hasi zehapen prozedura 1 (0,01)
hasi zehaztu data 1 (0,01)
hasi zentralizazio prozedura 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia