2000
|
|
Gaur egun ordea, ezin esan arriskutik kanpo gaudenik.
|
Gure
seme alabek euskaraz ikasi, pentsatu eta bizitzea posible badute ere, ingurune erdaldunetan jai dago. Urteetan nozitu erasoaren ordaina dugu hain justu.
|
|
Vanitas vanitatum et omnia vanitas. Zeren, nola denboraren seme alabak garen, eta hitzak, orobat,
|
gure
seme alabak diren, hala, denboraren bilobak dira haiek —eta denboraren menekoak, beraz, gu bezalaxe—, baita hitzik handiusteenak eta ustez handienak ere; eta nola, bertzalde, gorputz orok bere baitan duen ereinik denboraren harra, denborarekin indartzen eta bortizten dena, kementzen eta adoretzen, halako suertez, non, lehenago edo berantago, gorputza bera ere guztiz jaten duen eta itxur... Zeren eta hitz bakoitzak ere bere gorputza baitu, bere baitan eta bere gerizpean har ttipi ikustezin bat aterbetzen duena, eta handituz eta handituz joan daitekeena, baldin hitzak, hanpatzearen hanpatzeaz eta erabiltzearen erabiltzeaz, higatzerat eta galtzerat egiten badu.
|
|
Unai, berriz, ezjakinean utzi nuen. Batetik, aita moderno eta belaxkaren sindromea zegoen tarteko, hots, beldur alua,
|
gure
seme alaben adimen ahula kordokatzeko. Bertzetik, ez nuen zeharka Kristina jakitun egin nahi.
|
2001
|
|
Gure eguneroko bizitzan Giza Eskubideen Aldarrikapen Unibertsala ezartzea erabakigarria da: hori sinisten dugun unean, mundua alda liteke eta beste era bateko mundua eskaini ahal izango diegu
|
gure
seme alabei.
|
|
Eta azkenik,
|
gure
seme alaben heziketaz arduratuko diren irakasleei ikustaldi bat egiteak aukera emango digu haien jarrera didaktikoaz, eskarmentuaz eta pedagogikoki erabiltzen duten metodologiaz ohartzeko.
|
|
Beharrezkoa da —derrigorrezkoa— intsumisioa. Ez bakarrik gure eskubide linguistiko pertsonalak zanpatu nahi dizkigutelako; gure gurasoen memoriari lotsatu gabe begiratu nahi badiogu eta
|
gure
seme alaben aurrean geure buruaren jabe garela erakutsi nahi badugu behintzat, ez dago beste irtenbiderik. Edo bestela esanda:
|
2002
|
|
Duela 14 urte egungo arazo beretsuengatik erabaki zuen Argentina uztea: «Gure etorkizuna eta
|
gure
seme alabena han garatzea oso zaila izango zela ikusi genuen». Bere senitartekoak Cordoban bizi dira, herri txiki batean.
|
|
Hain zuzen ere ikastolaren barruko aldaketa eragitea da. Eta guraso bezala interes nagusiena
|
gure
seme alabak direnez, aldaketaren erronka nagusia beraiek tratatzeko eran oinarritzen dugu.
|
2003
|
|
CEACCU erakundearen arabera, arropak eta oinetakoak dira zifra horren zatirik handiena hartzen dutenak, 260 euro umeko. Eta kopuru horretan zeresan handia dute
|
gure
seme alabek marka jakin batzuekiko (normalean garestienak diren markekiko) erakusten duten zaletasuna. Jakizu, irakurle laguna, atal honetan %30eko beherapena lor dezakezula modako markak besterik erosi ordez, marka normalxeagoak eroste hutsarekin.
|
|
Funtsean, gure galdera, guraso askorena bezala, hau da:
|
gure
seme alabak egunero hartzen dituzten ikastetxeak behar bezain seguru dira?
|
|
Gantz hidrogenatu mota hori asko erabiltzen da, palma olioa bezala, snack gaziak egiteko, haurrek hain kontsumitzen dituzten produktuak. Beraz, komeni da produktuen etiketa berrikustea eta
|
gure
seme alabentzat noizean behin olio mota zehazten dutenak aukeratzea. Kaloria gehiegi Snacketan erabilitako olioek erraz handitzen dute hazteko adinean dauden haurren energia hornidura.
|
|
" Guk gurasoak eta
|
gure
seme alabak euskarazko egunkaria laguntzera deitu nahi ditugu. Gure seme alaben heziketarako erabiltzen den tresna bat izan behar baitu euskarazko egunkari berriak".
|
|
" Guk gurasoak eta gure seme alabak euskarazko egunkaria laguntzera deitu nahi ditugu.
|
Gure
seme alaben heziketarako erabiltzen den tresna bat izan behar baitu euskarazko egunkari berriak".
|
2004
|
|
Egoera bereko bi bukaera ezberdin. Ez diegu gizarte hoberik eskaini
|
gure
seme alabei. Bere jorian, narotasunean, hau ez da guk ezagututakoa baino sanoagoa, ahula azkarragoa izaten lagunduko zukeen amestutako hura.
|
|
Garrantzitsua da
|
gure
seme alabek behin eta berriro ez entzutea loteriak edo edozein jokok gure bizitza konponduko duela.
|
|
Eta familiak funtsean lagunartea, eguneroko maitasuna, baldintzarik gabeko laguntza, egonkortasun emozionala eta bizitzaren dimentsio transzendental bat (partekatutako proiektu bat,
|
gure
seme alaben aurrerabidea) ematen digun era berean, adiskideek aire freskoa, dibertsitatea,, zaletasunak garatzeko eta giro amultsu eta ozarrean komunikatzeko aukera ekartzen dute gehienbat.
|
|
|
Gure
seme alabak ongi hezita ote ditugu?
|
|
|
Gure
seme alabei laguntzea, beren burua maite dezaten
|
|
Horrenbestez, beren buruarekiko konfiantza nolako elkarreraginek hobetzen, deuseztatzen edo kaltetzen duten, eta nolako jarduerek gutxiesten duten errespetua ezagutzeko ahaleginak egin behar ditugu,
|
gure
seme alaben autoestimua sustatu nahi badugu.
|
|
Ez zaigu gustatzen
|
gure
seme alabak agertzea inbidiatsu, jeloskor, temati, kasketatsu, egoskor, mainontzi...
|
|
Gurasoei emaniko informazioa: ba ote dakigu zer jaten duten
|
gure
seme alabek?
|
|
Esate baterako,
|
gure
seme alabek hamaikatxo gauza irakats diezagukete, askotan ahaztu egiten badugu ere.
|
|
Zer egin dezakegu motibazioa gure baitan eta
|
gure
seme alabengan areagotzeko?
|
|
Norberak jakin gabe, hori onartzen duen gurasoa seme alaben kontrako eraso bortitza egiten ari da.
|
Gure
seme alaben eskola irizpide pedagogikoen arabera hautatu behar dugu, eta ez ideologia politikoaren arabera. Tuteran bizi den guraso erdaldunak ez dauka eskubiderik seme alaben kontura bere ideia politikoak zuritu eta aurrera ateratzeko.
|
|
Euskal nortasunaren aurkako jazarpenean maisu maistra anker eta bihozgabeen eskuetan zeuden euskal umeak, bakar bakarrik, guraso eta herritarren onarpenarekin, azken hauek etsiak baitzeuden gauza batez: ezer izango badira, erdaraz jakin dute
|
gure
seme alabek, guk jasan dugun patu petralari ihes egiteko. Euskaldun izatearen madarikazioaz ondo abaildurik zeuden euskal arbasoak.
|
|
Aliziaren ahots eztia aditu zuen belarrian xuxurloan: Maitea, horrek ez du garrantzirik; orainak du garrantzia, zu eta nire artekoak,
|
gure
seme alabek.
|
|
" Oso zoriontsuak izanen gara, ikusiko duzu; hau dena aldatuko dugu eta
|
guk
seme alaba asko izanen ditugu" xuxurlatu zion Harakinek Estiri.
|
2005
|
|
Ezin dena da eztabaidatu eta gezurretan bizi. Nork ordainduko ditu gure pentsioak eta non bizi eta lan egingo dute
|
gure
seme alabek?
|
|
|
Gure
seme alabekin jolastu
|
|
Hala ere,
|
gure
seme alabekin jolastea ez da lan erraza.
|
|
gauza pila bat genuen egiteko, eta ikusten genuen gure beharra zegoela, garrantzitsuak ginela; euskal kultura bultzatzeko... Guk bizi izan genituen urte haiek, politizatutako jaialdi haiek
Ez da bizi behar atzera begira, baina pena ematen dit
|
gure
seme alabek eta momentu hura ez bizi izanak. Guk izan genuen gaztetasun hura
chapeau!
|
|
Beste modu batean esateko, gaurko
|
gure
seme alabek trufa egingo luketela gu orduan ginen umeak ikusteko auke ra balute eta, gu nola ibiltzen ginen ikusita, berehala atera ko litzaiekeela aharrausia: " aita, ama, aspertuta egoteaz aspertzen ari naiz".
|
2006
|
|
Bertan ahal zutena irakatsi zieten. Urte osoa pasa genuen
|
gure
seme alabak ikusi gabe. Kanpamenduetan geundenak berriz, marokoarren beldur ginen, eta haima azpietan zulo handiak egin genituen, bonbardatzen bagintuzten edo, bertan ezkutatu ahal izateko.
|
|
Milaka eta milaka haur hil zituzten garai hartan. Emakumeak zerbait sumatzen hasi ginenean,
|
gure
seme alabak gordetzen hasi ginen. 1982an, gaizkile haiek harrapatzen hasi ziren.
|
|
|
Gure
seme alabak ikastera joatea nahi dugu ijitook.
|
|
|
Gure
seme alabekiko giroa ustel ez dadin, pentsio hori jaso gabe konpontzen ari naiz.
|
|
Pertsonak familia lotura horiek mantentzen eta sendotzensaiatzen dira gehienetan, eta generazio diferenteen arteko harremanak mantentzearigarrantzi handia ematen zaio.
|
Gure
seme alabak, aitona amonen, izeba osaben, neba arreben erlazioan murgiltzen ditugunean, guk geuk sare hori birsortzen dugu, eta sare horren gune bihurtzen gara.
|
|
Kasu horretan, ahalik eta irekien egotensaiatu dugu; hobe izango da ezaugarri ugari itxarotea, haur ezberdinak, beren bertute eta akatsekin?, oso ezaugarri zehatzeko haurra itxarotea baino.Bestalde, egia da saihestezina dela seme alabekiko igurikimenak ez izatea, eta, berez, hau ez da txarra izan behar. Guraso guztiok, bai adopziokoak bai biologikoak, errealitate bilakatzea nahi dugun hainbat itxaropen izaten ditugu
|
gure
seme alabengan: ikasle onak izatea nahi dugu, kirolen bat praktikatzea, bizi osasuntsu batizatea, etab. Garrantzitsuena, beraz, ez da igurikimen hauen existentzia bera, baiziketa horietaz dugun kontzientzia eta, bereziki, gure seme alaben errealitatearekinbat egiteko beraiek malgutzeko dugun gaitasuna.
|
|
Guraso guztiok, bai adopziokoak bai biologikoak, errealitate bilakatzea nahi dugun hainbat itxaropen izaten ditugu gure seme alabengan: ikasle onak izatea nahi dugu, kirolen bat praktikatzea, bizi osasuntsu batizatea, etab. Garrantzitsuena, beraz, ez da igurikimen hauen existentzia bera, baiziketa horietaz dugun kontzientzia eta, bereziki
|
,
gure seme alaben errealitatearekinbat egiteko beraiek malgutzeko dugun gaitasuna.
|
|
Hiruko obran behin baino gehiagotan azaltzen dut liburua egina dela gazteak,
|
gure
seme alabak hots, borroka armatuaren tentaziotik urruntzeko, salbatzeko, borroka horretan dabiltzanak negatiboki erakutsiz, poesia eta epikotasunik gabe.Euskaldun izateak, euskaradun izateak ez du gaztea edo jendea ideologikokiborroka armatuaren sostengatzera ekarri behar. Nahi duen erako euskalduna izandaiteke, luzarako preso edo Star Academyko jokoan parte hartzaile.
|
|
Ez naiz neure burua zuritzen hasiko. Aita eta idazleabesoz beso joaten dira
|
gure
seme alaben adinekoendako idazten dudanean. Maiz, borrokan aritzen dira elkarrekin aita eta idazlea.
|
|
Hori dela eta, produktu eratorriak egiteko lehengai gisa erabiltzeak segurtasun maila handia izanen du eta ahalik eta gehien mugatuko du osasunerako ondorio desatseginak agertzea. Beraz,
|
gure
seme alabek jaten dutenarekin eta janaria prestatzen den moduarekin arduratzeak ikasturte hasieran izan behar luke gure helburuetako bat. Bibliografía Anonimoa.
|
|
Ama oso pozik agertzen zen bolada batean, haurrak ikusiko zituela-eta etxean pentsatuta. Erabakita zuen zeintzuk izango ziren
|
gure
seme alabentzat egokitu eta atondu behar izango genituen bi gelak. Garai batetik aurrera, baina, ez zuen bilobarik aipatzen.
|
|
Badirudi uste duzula guk ez dugula zure beharrizanik, zu gabe ere gure munduak modu bertsuan egiten duela aurrera. Eta gure mundua diodanean ez naiz teoria sozialez ari,
|
gure
seme alabek, zuk eta nik osatzen dugun munduaz baizik. Hain zaila al da esan nahi dudana ulertzea?
|
|
Hori, besteak beste, hizkuntzaren alorrera ekar liteke, eta, esan bezala, guk hautatutako gertakizun edo uneak ahaztezin eta guztizko bihurtu. Adibidez, dosi bat har dezakegu bertso txapelketa nagusiko finaleko saioa baino lehenago, eta bertso giro eta bertso sormen apartaren fruitu hunkigarriak betirako gure burmuinean iltzatu; edota poesia emanaldi bat dela-eta;
|
gure
seme alaben lehenengo erlatibozko perpausa; galtzear dagoen euskalki bateko azken hiztunetako batekin izandako elkarrizketa; herriko irrati euskaldunaren lehen emisioa...
|
2007
|
|
Egun, eskolak kulturaren biziraupenerako eta berriztapenerako motorrik garrantzitsuenetakoak dira. "
|
Gure
seme alabek gure hizkuntza ikastea oso garrantzitsua da, honek biziraungo duela ziurtatu behar baitugu", iritzi dio Kirsten A. G. Buyo Kautokeinoko irakasleak. Aipatu estatuetan hainbat eskola daude hezkuntza sami hizkuntzan ematen dutenak eta estatistikek erakusten dutenez, urtez urte gero eta ume gehiagok ematen dute izena eskola hauetan.
|
|
Bestela, geureak egin du! Ezin dugu ibili
|
gure
seme alabek eta gure ilobek euren etorkizuna erabiltzeko jakinduriarik izango ez balute bezala jardun. Mundua hasi zen gu munduratu baino askozaz lehenago.
|
|
Gainerakoengandik isolatzeko, bakarrik eta eserita jolasteko joera geroz eta nabarmenagoa da
|
gure
seme alaben aisialdi aztura berri horietan.
|
|
Tira, ez dut uste
|
gure
seme alabak mesfidati egin behar ditugunik.
|
|
Ez, guk ez genuen gure etxearen argazkirik (horrek biziki harritu zituen gure lagun berriak), ezta
|
gure
seme alabena ere, ezta gure txakur, katu edo dortokarena ere. Izan ere, ez genuen halakorik.
|
|
Halaber, kultura, herri, herrialde zeinpertsona guztiekiko eta izadiarekiko begirunea eta antzeko balioak ere irakatsdiezazkiekegu. Izan ere,
|
gure
seme alabak beste herri zein herrialde bateraeramaten baditugu eta bertakoen ohiturak eta antzekoak irakasten badizkiegu, horiek errespetatzen ikasiko dute. Beste hainbeste gerta daiteke mendira eramatenbaditugu eta bertan dauden landareez, animaliez eta antzekoez hitz egiten badiegu, horiek maitatzen ikasiko dute-eta.
|
|
Hori guztia kontuanhartuz, saiatu genuke seme alabekin denbora gehiago igarotzen etahaiekin ditugun eragin trukeetan transmititzen dugunarekin tentu handiz ibiltzen.Halaber, saiatu genuke familiako beste kideekiko eragin trukeak bultzatzen. Badakigu horrek guztiak ahalegin handia eskatzen duela, baina merezi du,
|
gure
seme alaben gizarte ezagutzaren garapena aberasteaz gain, haiekikoharremana sendotuko badugu.
|
|
V. kapituluan ikusi dugun gisa, familia da haurra murgiltzen den lehentestuingurua, eta, ondorioz, bakerako hezten hasteko testuingururik egokiena.Alabaina, zenbaitetan familien baitan tolerantziarik eza izaten da nagusi, eta horrekbakerako hezkuntzaren prozesua oztopatzen du. Hala,
|
gure
seme alabak bakerakohezi nahi baditugu, familian horretarako giro aproposa sortzen saiatu behar dugu.
|
|
Eskolak ere eragin handia izan dezake bakerako heziketaren prozesuan, bertan haurrek txikitatik prestakuntza jasotzen dute eta (ikus VI. kapitulua). Hala,
|
gure
seme alabak bakerako hezi nahi baditugu, saiatu behar dugu eskolan jasotzenduten prestakuntza BHren helburuekin bat etor dadin.
|
|
kanpainako emaitzak jasotzen hasi dira; herentzia eta legatu solidarioak ohiko lankidetza modu bihurtu dira gure inguruko herrialdeetan, eta dagozkien GKEek haien bidez jasotzen dute diru sarreren zati handi bat.
|
Gure
seme alabak gu baino solidarioagoak izango dira testamentuekin. Gure adibidearekin hezten baditugu izango dira.
|
|
Hala azaltzen du Miryam Delgadok (Madril, 1961),"' Mundu hobea uzteko sinatuko zenuke'" kanpainaren koordinatzaileak. Delgadok dio horrelako dohaintza solidarioei esker
|
gure
seme alabei mundu hobea utziko diegula. " Ez da nahitaezkoa seme alabei legatu solidarioa egin dutela jakinaraztea, baina gomendagarria da".
|
|
" Aitak ez daki ordenagailua pizten". Zer gaitasun du arazo jakin batzuk konpontzeko, nabigatzailearen historiala begiratzeko, nabigatzailean iragazki bat instalatzeko?" Hala ere, gurasoak ohituta gaude
|
gure
seme alabak" hirugarren maila" batera eramaten larunbat gauean etxera iristen direnean," non egon zara, zer moduz, norekin joan zara, etab.". eta hori Interneten ere egin behar da. Mundu errealeko seme alaben kontrolean dagoen maitasun bera izan behar da mundu birtualean ere.
|
|
Erratzuko Eskolan egiten ari diren lanen ondorioz, Ertzuin Guraso Elkarteko kideok ohar honen bitartez
|
gure
seme alaben segurtasunak sortzen digun kezka adierazi nahi dugu eta hainbat protesta plazaratu.
|
|
6 Erratzuko Eskolan egiten ari diren moldaketak ikasle eta irakasleen lan baldintzak beharrezkoak direla argi izanik, ontzat hartzen dugu teilatua berritzeko egiten ari den ahalegina, baina maistren lana, gurasoen kezka, eta gehienbat
|
gure
seme alaben segurtasuna serioski kontutan hartzea eskatzen dugu.
|
|
Konturatzen naiz txokolatea txarra dela gu bezalako bizimodua daukatenentzat... baina dagoeneko jana dut txokolatea. Badakit bizimodu lasaiago bat nahi dudala
|
gure
seme alabentzat, baina arratsalde honi zukua atera beharrean nago.
|
2008
|
|
Gure lanaren une paregabea da ikasleekin hau da, etorkizun hurbilean profesional izango direnekin, egotea, irakastea eta ikastea, jakintza partekatzea. Ikerketa ez badugu eremu horretara eramaten, unibertsitateak ez du hoberantz egingo, ez da ospe handiegikoa izango, ez dugu
|
gure
seme alabak hara joan daitezen nahiko.
|
|
Ez zitzaidan erreportajea gustatu. Beti da preserbatiboa, dirua, droga, bezeroarekiko harremana… Gu geure familiari laguntzeko ari gara hemen,
|
gure
seme alabak aurrera ateratzeko lanean. Gehienak, behintzat.
|
|
Arratsalde osoa ordenagailu aurrean pasatzen dute
|
gure
seme alaba nerabeek; zer egiten dute?
|
|
NARRATZAILEA Guk, zaharrok, elur jausiei aurre egin diegu, hartz zurien eta mortsen aurka borrokatu gara eta oso baldintza latzetan bizi. Halere,
|
gure
seme alabak tratatzea da guretzat erronka zailena.
|
|
NARRATZAILEA Am masaliken gaude, Groenlandiaren ekialdeko hiriburuan. Hemen,
|
gure
seme alaben umeak zabuarekin, bizikletekin, zaldiko maldikoekin eta mota guztietako jokoekin jolasten dira.
|
|
Gogor borrokatu ginen ordezkariak lortzeko. Ez genuen nahi guk bizitako egoera,
|
gure
seme alabek pairatzerik; Ku Klux Klaneneraso gordinak, batez ere. ... Etengabe mehatxatzen gintuzten.
|
|
Esnatzeko ordua da, Amerika! Gutxiengoez hitz egiten dugu sarri, baina ez dira gutxiengo Vietnamera borrokara doazen
|
gure
seme alabak. Ordezkaritza hau denena da.
|
|
Haurrentzako jaiek ezertxo ere ez duten haurrei laguntzeko balio dute Hiru familiak Kolonbian ludoteka bat jartzeko adina diru bildu, antolatu eta bildu zuten. " Aurten
|
gure
seme alaben urteurrena ospatzea erabaki dugu, haiekin elkartasunaren kontzeptua landuz. Horregatik, oparirik ez ekartzeko eskatzen dizuegu, garapen bidean dauden herrialdeetan haurren arteko lankidetza proiektu batean parte hartzeko aukera izango baitugu".
|
|
Halaber, Nazio Batuen Garapenerako Hezkuntza Iraunkorrerako Hamarkadako() gai garrantzitsua da. “Munduak onartzen du aukera iraunkorrak behar direla gure garapen helburuak betetzeko eta
|
gure
seme alabentzat bidezko eta bidezko etorkizuna bermatzeko”, nabarmendu du Samuel Ochieng Consumers International eko lehendakariak. “Kontsumitzaileek, gobernuek eta enpresek erantzukizuna beren gain hartu behar dute gaur.
|
|
Batzuen negozioa
|
gure
seme alaben kontura
|
|
Intxaurrondo Ikastolako gurasoek salatu nahi dugu ikastolako jangela zerbitzua kudeaketa zuzenean sartzeko Eusko Jaurlaritzaren aldetik jasan dugun presioa: gurasoek kudeatutako zerbitzu bat zen, eta orain Auzolagun enpresa pribatuaren eskuetara pasatuko da, eta ziur gaude aldaketa horrek ez duela inola ere
|
gure
seme alaben elikadura eta zaintza hobetuko, nahiz eta horrek izan lukeen lehentasun eta irizpide bakarra.
|
|
«Preso dauden beduino guztiak epaituak zein epaitzekoak askatzeko, geure bizilekuak txikitzeari uzteko eta gerrillarien errenditzea lortzeko aitzakian
|
gure
seme alabak ez bahitzeko exijitzen diegu Kairoko agintariei», aditzerat eman du Musa al Tarabin beduino leinuburuak. Sinaiko basamortuan, Shibana eskualdean, egindako elkarretaratzean ere, arbasoengandik jasotako lurraren jabetza bermatzeko eskatu zuen.
|
|
Hala ere, itxaropenik ez du galdu: «Guk lortzen ez duguna
|
gure
seme alabek lortuko dute».
|
|
Ikastolok, berrogeitaka urteetan sare propioa osatuz,
|
gure
seme alabentzat nahi duguna eskutik eramaten konprometiturik gabiltza. Dena ez da berdina.
|
|
Oso harro gaude, eta ez bikain egiten dugulako dena, ez. Harro gaude,
|
gure
seme alaben euskalduntzea geure eskutik eramaten eta hori bermatzeko herri honen eskola egiten konprometituta ibiltzeagatik.
|
|
Antza denez, Txinako gobernuak astindua eman nahi izan zion gaiari eta asigna  zioak gero eta azkarrago iristen hasi ziren. Hamabi, hamar, bederatzi, zortzi hilabete... zurrumurruek zioten sei hilabetera ere jaitsiko zela asignatzeko epea eta horrek esan nahi zuen
|
gure
seme alabak gertuago zeudela. Aldaketak, baina, alde txar bat zekarren gordeta.
|
|
Garrantzitsua iritzi genion datu horri, etorkizunari begira hobe zela talde handiago baten kidea izatea. Ez dakigu zer sentituko duten hamabost hogei urte barru
|
gure
seme alabek. Ez dakigu nola biziko duten euren iragana, ez dakigu gai izango ote diren motxila ospetsuaren zama, laguntzarik gabe, garraiatzeko.
|
|
Zenbat eta gehiago hausnartu, orduan eta argiago genuen Txinara joango ginela gure seme edo alabaren bila, han, nonbait, Txina erraldoi eta urruneko bazterren batean, artean ernaldu eta jaio gabe? zegoela
|
gure
seme alaba izango zenaren arrastoa. Alde onak baino ez genituen ikusten:
|
|
Nork bere burua ezagutzen du ondoen, eta norberak badaki zer dagoen onartzeko prest eta zer ez. Eta hau guztia diot badakidalako
|
gure
seme alaben azalaren kolorea sufrimendu iturburu izan daitekeela. Elkartasunaren gizartean bizi gara, bai, ongi izatearen paradisu âmatxuratu samarra, baina paradisu, azken bateanâ zoragarrian.
|
|
Are gehiago, nago etorkizunak arrazen arteko âhala klase arteko esan ote genuke? â talka bortitz gehiago ekarriko dituela. Eta mundu honetan hazi ditugu
|
gure
seme alaba adoptatuak.
|
|
Egun, kasurik lazgarrienei" Bulling" esaten diogu, izena duen oro zerbait bada, aurreratu dugun seinale?, baina ez da gaurko kontua. Etorkizun ez oso urrutian
|
gure
seme alabak izango dira ikasgelako diferenteak, hortxe izango dute ahulgunea. Jolastokian gure seme alaba adoptatuak" txinatarra"," beltxa", eta" beltzarana" izango dira ezinbestean.
|
|
Etorkizun ez oso urrutian gure seme alabak izango dira ikasgelako diferenteak, hortxe izango dute ahulgunea. Jolastokian
|
gure
seme alaba adoptatuak" txinatarra"," beltxa", eta" beltzarana" izango dira ezinbestean. Gure lana izango da, gurasoena zein hezkuntza sistemarena?
|
|
Eta
|
gure
seme alaba adoptatuak erdian egongo dira, arrazakeria gaitzesten duen mundu arrazista bateko kideak izanik baina gehiengoaren arrazakideak izan gabe. Arestian ahulgune hitza erabili dut gure seme alaben arrazaren harira, ez nik ahulgunetzat hartzen dudalako, min eman nahi duenak halaxe ikusiko duelako baizik.
|
|
Eta gure seme alaba adoptatuak erdian egongo dira, arrazakeria gaitzesten duen mundu arrazista bateko kideak izanik baina gehiengoaren arrazakideak izan gabe. Arestian ahulgune hitza erabili dut
|
gure
seme alaben arrazaren harira, ez nik ahulgunetzat hartzen dudalako, min eman nahi duenak halaxe ikusiko duelako baizik. Gure seme alabek ahulgune hori aukera bihurtu dute, kikildu beharrean harrotasunez onartu dute ezberdinak direla, ezberdinak besterik gabe, adjektiborik gabe, goitizenik gabe.
|
|
Arestian ahulgune hitza erabili dut gure seme alaben arrazaren harira, ez nik ahulgunetzat hartzen dudalako, min eman nahi duenak halaxe ikusiko duelako baizik.
|
Gure
seme alabek ahulgune hori aukera bihurtu dute, kikildu beharrean harrotasunez onartu dute ezberdinak direla, ezberdinak besterik gabe, adjektiborik gabe, goitizenik gabe. Gure lana izango da bide horretan makulu bihurtzea.
|
|
Atal honen hasieran esan dut nork bere burua ezagutzen duela ondoen eta norberak dakiela inork baino hobeto zer dagoen onartzeko prest eta zer ez. Denok nahi dugu
|
gure
seme alabak zoriontsuak izan daitezen eta horretara bideratzen ditugu gure urrats guztiak. Euren zoriontasuna gurea izango da, bai.
|
|
Euren zoriontasuna gurea izango da, bai. Alabaina, bizitza hau ez da sekula samurra izan, eta, gure ahalegin guztiak gorabehera,
|
gure
seme alabek sufritu ere sufrituko dute. Eta euren sufrimendua ere gurea izango da, jakina.
|
|
Jakina da, esate baterako, Espainiako Gerra Zibiletik ihesi Errusiara joan ziren haur euskaldunen artean ez zegoela Nahia edota June izeneko neskatorik. Eta jakina da, halaber, nekez aurkituko dugula Teofilo edo Apolonia bezalako izenik
|
gure
seme alaben ikastolako lagunen artean. Garai bakoitzak bere izenak ditu eta nago horretan idazleak ezin duela hutsik egin.
|
|
Adopzioaren munduan esan ohi da
|
gure
seme alabak ez direla gure sabeletik jaiotzen mundura, baina bai, ordea, gure bihotzetik. Gure bihotzaren seme alabak direla arrapostu egiten diegu genetikari garrantzi handiegia ematen dietenei.
|
|
Mundura jaiotzen garenetik datak biltzen hasten gara, perretxikoak balira bezala, eta horrela jarraitzen dugu mundu honetatik alde egiten dugun arte. Gure jaioteguna gurekin etorriko da bizitza osoan zehar bai eta
|
gure
seme alaben jaiotegunak ere. Apika, ez dugu gogoan izango noiz hasi ginen eskolara joaten, baina ziurrenik gogoan izango dugu beti noiz hasi ginen lanean edota zein egunetan lo egin genuen lehendabiziko aldiz hain garesti erositako etxean.
|
|
Bai, errazagoa suertatzen zait seme alabarik izan nahi ez dutenen arrazoiak eta argudioak azaltzea. Baina
|
guk
seme alabak izatea erabaki genuen, eta nik ez dakit" Zergatik?" galderari erantzuten. " Seme alabek zoriontasun ikaragarria ematen dizutelako", erantzungo du baten batek.
|
|
Adoptatutako haur ororen atzean sufrimendu latz baten istorioa dago, baina ez dugu ikusten, ez dugu ikusi nahi izaten, hain dira itsusiak aditz horrek gure gizartean dituen konnotazioak. Baina hor dago,
|
gure
seme alaben irribarreek gehienetan ezkutatzen badute ere.
|
|
2008ko talaiatik esan daitekeena da aurrera doala egitasmoa eta, beste egitasmo batzuetan ez bezala, kasu honetan itxura ona du. Baliteke uste baino arinago edukitzea euskara hutsezko unibertsitatea
|
gure
seme alabentzat.
|
2009
|
|
Egia da, azkenaldian, sexuaren arabera banatutako hezkuntzaren aldeko ikerketak eta iritziak dabiltzala hor barna, neskak eta mutilak espazio ezberdinetan banatuz gero batzuek zein besteek emaitza akademiko hobeak lortzen dituztela argudiatuta. Proposamena ez da berria; bai, ordea, egoera,
|
gure
seme alabak gizarte berri batean hezi behar baititugu. Dena dela, banaketaren aldekoek kalifikazio akademikoak hobetzen direla argudiatzen dute batez ere, baina ez dira beste alderdi garrantzitsu batzuk kontuan hartzen; hala nola, eskolaren helburua pertsona bere osotasunean heztea dela, eta horrek, ikaskuntza kognitiboa ez ezik, alderdi soziala, afektiboa eta emozionala ere biltzen ditu.
|
|
seme alabak jaiotzearekin batera hasi ziren ikasten; gero neskak utzi zituen eskolak]. guk nahi genuen pixka bat euskararekin gure bidea familian aurreratzea: gure gurasoek ez zekiten, gu hasi ginen,
|
gure
seme alabek dakite oso ondo, gure bilobek...
|
|
...terik pentsaraz diezaguke.Ezinezkoa da.Lagun onak esku bakarreko hatzekin konta daitezke, edo bi eskuetakoekin, asko jota.Eta hori aurrez aurreko harremanean landu beharra dago.Gurasoek seme alaben lagunak izan behar dute. Seme alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek.Mugak ere jarri behar dituzte, baina ekuazio horretan dago gakoa, mugen eta adiskidetasunaren arteko ekuazioan.Beharrezkoa da
|
gure
seme alabak harritzea, eguneroko errutinatik irtetea, gure galeren eta frustrazioen berri ematea, seme alabek uler dezaten gure bizi esperientzien bidez ez beti onak, gainera, sentiberago egiten garela, gizatiarrago, eskuzabalago.Sekula ez da gaur beste garatu entretenimenduaren industria, eta sekula ez dira izan pertsonak gaur bezain tristeakEz zaizu iruditzen gurasoak adiskidetzat hartuta, seme... Gaur egun, zazpi urteko haur batek informazio gehiago dauka, erromatar enperadore batek zeukana baino. Gizarte sareak, solasguneak, eztabaidaguneak... Gazteentzat Internet da plaza publikoa, eta hor egiten dituzte harremanak.Zer jarrera hartu behar dute gurasoek. Internetek aukera ematen du gazteek euren mundua zabal dezaten, hori hala da, baina, aldi berean, areagotu egiten du harremanen azalkeria, eta horrekin batera, konfiantza falta ere bai, eta bizi esperientzia sakonak trukatzeko zailtasuna ere izugarri handitzen du.Muga bat jarri behar dela iruditzen zait, eta hori gurasoek egin behar dutela, baina, ahal den neurrian, deus inposatu gabe, elkarrizketa erabiliz.Arauak ulertu egin behar dira lehenik, eta gero onartu.Komeni da, beraz, gazteak elkarrekin bilduz jar daitezela harremanetan, eta ez bide birtualetatik.Harreman fisikoak ordezkaezinak dira.Azken bi hamarkadetan gertatu diren bi fenomenok aldatu egin dituzte giza harremanak.Lehena telebista izan da.Gurasoek eta seme alabek arreta gehiago jartzen diete pantailan ageri diren irudiei, eta elkarren arteko hizketa isildu egiten da.Ondorioz, familia bihurtzen da leku berean bizi den arrotz multzo bat.Bigarren fenomenoa Internet da.Telebista baino askoz hobea da, ikuslea ez delako pasiboa.Aktiboa da.Internet bidez pertsona asko ezagutzen ditugu, baina haren etxeko ataria soilik ezagutzen dugu, ez barru barruan dagoena, eta hortxe dago arazoa.Gainera, bizitzak ez du ematen dozenaka, ehunka lagun min edukitzeko adina, eta Internetek besterik pentsaraz diezaguke.Ezinezkoa da.Lagun onak esku bakarreko hatzekin konta daitezke, edo bi eskuetakoekin, asko jota.Eta hori aurrez aurreko harremanean landu beharra dago.Gurasoek seme alaben lagunak izan behar dute. Seme alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek.Mugak ere jarri behar dituzte, baina ekuazio horretan dago gakoa, mugen eta adiskidetasunaren arteko ekuazioan.Beharrezkoa da gure seme alabak harritzea, eguneroko errutinatik irtetea, gure galeren eta frustrazioen berri ematea, seme alabek uler dezaten gure bizi esperientzien bidez ez beti onak, gainera, sentiberago egiten garela, gizatiarrago, eskuzabalago.Sekula ez da gaur beste garatu entretenimenduaren industria, eta sekula ez dira izan pertsonak gaur bezain tristeakEz zaizu iruditzen gurasoak adiskidetzat hartuta, seme alabek oker uler dezaketela harreman horren muina. Adiskide izan behar dela esaten dudanean, ez dut esan nahi seme alabek aurrez antzeman behar digutela zer egingo dugun, seme alabei nahi dutena egiten utzi behar zaiela, gehiegi babestu behar direla edo haurrek gurasoak manipulatu behar dituztela.Egun, haurrek manipulatu egiten dituzte gurasoak.Adiskide izateak esan nahi du gure irudi ezin hobea ematea seme alabei, gehiago besarkatzea, maitekorragoak izatea eta eskuzabalagoak; eta aldi berean, mugak jartzen jakitea, ezetz esaten ikastea... Hau da, oreka lortzea autoritatearen eta afektibitatearen artean.Ez dirudi erraza oreka hori lortzea.Ez da erraza, ez.Baina egiten ez badugu, nola prestatuko ditugu gure seme alabak bizitzak jartzen dituen erronkei aurre egiteko, krisiei, estualdiei, desilusioei... Gure seme alabak ez baditugu prestatzen beste gizaki batzuekin harremanak edukitzeko. Ez dugu egingo baldin eta arau eskuliburu oso zorrotz eta azalekoa hartzen badugu oinarri; eta nahi duten guztia egiten uzten badiegu eta eskatzen duten guztia erosten badiegu, orduan ere ez dugu egingo.Era horretan jokatuz, kontsumitzaileak soilik sortzen ditugu, kreditu txartel baten zenbakiak.Eskola porrota, jazarpena, bullying a, aspaldiko arazoak dira eta gizarte guztietan ageri direnak.Zergatik ematen diegu halako garrantzia gaur egun. Gero eta ohikoagoa da haurrak eta gazteak krudel jokatzea elkarren artean, eta sentimendurik ez erakustea besteen minarentzat.Gero eta enpatia gutxiago dago, bestearen lekuan jartze hori.Adimenaren funtziorik garrantzitsuenetakoa da, eta inon ez dute lantzen.Zer egin behar litzateke. Gurasoek eta irakasleek lagundu behar lituzkete seme alabak, ikus dezaten nola bizi den hain ongi ez dagoen jendea, langabeak, adinekoak, gaixoak... Gure haurrak ez baditugu behin eta berriz horretan entrenatzen, ehunka aldiz, ez dute garatuko gaitasun hori.Eta horren faltan, liderrak sortuko ditugu, oso txarrak, beren zilborrari baino begiratzen ez diotenak.Guztiok ezin ditugu eduki maila handiko ikasketa, lan bikainak eta aitortza handiak.Arrakastaren gizartean, nola erakutsi jendeari arrakastarik gabe bizitzen. Egungo gizartea obsesionatuta dago garaipenarekin, podiumarekin, lehenengo izatearekin.Baina gutxi batzuk soilik irits daitezke horra.Baina izan gaitezke hamargarrenak, ehungarrenak, milagarrenak, duin eta zoriontsu, eta hori irakatsi daiteke, eta irakatsi egin behar da.Tamalez, gizartearen agenda paranoikoak kontrakoa sustatzen du.Seme alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek, baina horrek ez du esan nahi haiek nahi duten guztia egiten utzi behar dietenikZuk baduzu seme alabarik. Hiru alaba dauzkat, eta izugarri maite ditut.Esaten duzun hori egiten duzu haiekin. Egiten dut, eta zenbaitetan nire hutsegiteak onartu behar izaten ditut, barkamena eskatu... nahi dudalako nire alabek uler dezaten zer den pertsona heldu izatea:
|
|
...k manipulatu egiten dituzte gurasoak.Adiskide izateak esan nahi du gure irudi ezin hobea ematea seme alabei, gehiago besarkatzea, maitekorragoak izatea eta eskuzabalagoak; eta aldi berean, mugak jartzen jakitea, ezetz esaten ikastea... Hau da, oreka lortzea autoritatearen eta afektibitatearen artean.Ez dirudi erraza oreka hori lortzea.Ez da erraza, ez.Baina egiten ez badugu, nola prestatuko ditugu
|
gure
seme alabak bizitzak jartzen dituen erronkei aurre egiteko, krisiei, estualdiei, desilusioei... Gure seme alabak ez baditugu prestatzen beste gizaki batzuekin harremanak edukitzeko. Ez dugu egingo baldin eta arau eskuliburu oso zorrotz eta azalekoa hartzen badugu oinarri; eta nahi duten guztia egiten uzten badiegu eta eskatzen duten guztia erosten badiegu, orduan ere ez dugu egingo.Era horretan j... Gaur egun, zazpi urteko haur batek informazio gehiago dauka, erromatar enperadore batek zeukana baino. Gizarte sareak, solasguneak, eztabaidaguneak... Gazteentzat Internet da plaza publikoa, eta hor egiten dituzte harremanak.Zer jarrera hartu behar dute gurasoek. Internetek aukera ematen du gazteek euren mundua zabal dezaten, hori hala da, baina, aldi berean, areagotu egiten du harremanen azalkeria, eta horrekin batera, konfiantza falta ere bai, eta bizi esperientzia sakonak trukatzeko zailtasuna ere izugarri handitzen du.Muga bat jarri behar dela iruditzen zait, eta hori gurasoek egin behar dutela, baina, ahal den neurrian, deus inposatu gabe, elkarrizketa erabiliz.Arauak ulertu egin behar dira lehenik, eta gero onartu.Komeni da, beraz, gazteak elkarrekin bilduz jar daitezela harremanetan, eta ez bide birtualetatik.Harreman fisikoak ordezkaezinak dira.Azken bi hamarkadetan gertatu diren bi fenomenok aldatu egin dituzte giza harremanak.Lehena telebista izan da.Gurasoek eta seme alabek arreta gehiago jartzen diete pantailan ageri diren irudiei, eta elkarren arteko hizketa isildu egiten da.Ondorioz, familia bihurtzen da leku berean bizi den arrotz multzo bat.Bigarren fenomenoa Internet da.Telebista baino askoz hobea da, ikuslea ez delako pasiboa.Aktiboa da.Internet bidez pertsona asko ezagutzen ditugu, baina haren etxeko ataria soilik ezagutzen dugu, ez barru barruan dagoena, eta hortxe dago arazoa.Gainera, bizitzak ez du ematen dozenaka, ehunka lagun min edukitzeko adina, eta Internetek besterik pentsaraz diezaguke.Ezinezkoa da.Lagun onak esku bakarreko hatzekin konta daitezke, edo bi eskuetakoekin, asko jota.Eta hori aurrez aurreko harremanean landu beharra dago.Gurasoek seme alaben lagunak izan behar dute. Seme alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek.Mugak ere jarri behar dituzte, baina ekuazio horretan dago gakoa, mugen eta adiskidetasunaren arteko ekuazioan.Beharrezkoa da gure seme alabak harritzea, eguneroko errutinatik irtetea, gure galeren eta frustrazioen berri ematea, seme alabek uler dezaten gure bizi esperientzien bidez ez beti onak, gainera, sentiberago egiten garela, gizatiarrago, eskuzabalago.Sekula ez da gaur beste garatu entretenimenduaren industria, eta sekula ez dira izan pertsonak gaur bezain tristeakEz zaizu iruditzen gurasoak adiskidetzat hartuta, seme alabek oker uler dezaketela harreman horren muina. Adiskide izan behar dela esaten dudanean, ez dut esan nahi seme alabek aurrez antzeman behar digutela zer egingo dugun, seme alabei nahi dutena egiten utzi behar zaiela, gehiegi babestu behar direla edo haurrek gurasoak manipulatu behar dituztela.Egun, haurrek manipulatu egiten dituzte gurasoak.Adiskide izateak esan nahi du gure irudi ezin hobea ematea seme alabei, gehiago besarkatzea, maitekorragoak izatea eta eskuzabalagoak; eta aldi berean, mugak jartzen jakitea, ezetz esaten ikastea... Hau da, oreka lortzea autoritatearen eta afektibitatearen artean.Ez dirudi erraza oreka hori lortzea.Ez da erraza, ez.Baina egiten ez badugu, nola prestatuko ditugu gure seme alabak bizitzak jartzen dituen erronkei aurre egiteko, krisiei, estualdiei, desilusioei... Gure seme alabak ez baditugu prestatzen beste gizaki batzuekin harremanak edukitzeko. Ez dugu egingo baldin eta arau eskuliburu oso zorrotz eta azalekoa hartzen badugu oinarri; eta nahi duten guztia egiten uzten badiegu eta eskatzen duten guztia erosten badiegu, orduan ere ez dugu egingo.Era horretan jokatuz, kontsumitzaileak soilik sortzen ditugu, kreditu txartel baten zenbakiak.Eskola porrota, jazarpena, bullying a, aspaldiko arazoak dira eta gizarte guztietan ageri direnak.Zergatik ematen diegu halako garrantzia gaur egun. Gero eta ohikoagoa da haurrak eta gazteak krudel jokatzea elkarren artean, eta sentimendurik ez erakustea besteen minarentzat.Gero eta enpatia gutxiago dago, bestearen lekuan jartze hori.Adimenaren funtziorik garrantzitsuenetakoa da, eta inon ez dute lantzen.Zer egin behar litzateke. Gurasoek eta irakasleek lagundu behar lituzkete seme alabak, ikus dezaten nola bizi den hain ongi ez dagoen jendea, langabeak, adinekoak, gaixoak... Gure haurrak ez baditugu behin eta berriz horretan entrenatzen, ehunka aldiz, ez dute garatuko gaitasun hori.Eta horren faltan, liderrak sortuko ditugu, oso txarrak, beren zilborrari baino begiratzen ez diotenak.Guztiok ezin ditugu eduki maila handiko ikasketa, lan bikainak eta aitortza handiak.Arrakastaren gizartean, nola erakutsi jendeari arrakastarik gabe bizitzen. Egungo gizartea obsesionatuta dago garaipenarekin, podiumarekin, lehenengo izatearekin.Baina gutxi batzuk soilik irits daitezke horra.Baina izan gaitezke hamargarrenak, ehungarrenak, milagarrenak, duin eta zoriontsu, eta hori irakatsi daiteke, eta irakatsi egin behar da.Tamalez, gizartearen agenda paranoikoak kontrakoa sustatzen du.Seme alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek, baina horrek ez du esan nahi haiek nahi duten guztia egiten utzi behar dietenikZuk baduzu seme alabarik. Hiru alaba dauzkat, eta izugarri maite ditut.Esaten duzun hori egiten duzu haiekin. Egiten dut, eta zenbaitetan nire hutsegiteak onartu behar izaten ditut, barkamena eskatu... nahi dudalako nire alabek uler dezaten zer den pertsona heldu izatea:
|
|
...alabei, gehiago besarkatzea, maitekorragoak izatea eta eskuzabalagoak; eta aldi berean, mugak jartzen jakitea, ezetz esaten ikastea... Hau da, oreka lortzea autoritatearen eta afektibitatearen artean.Ez dirudi erraza oreka hori lortzea.Ez da erraza, ez.Baina egiten ez badugu, nola prestatuko ditugu gure seme alabak bizitzak jartzen dituen erronkei aurre egiteko, krisiei, estualdiei, desilusioei...
|
Gure
seme alabak ez baditugu prestatzen beste gizaki batzuekin harremanak edukitzeko. Ez dugu egingo baldin eta arau eskuliburu oso zorrotz eta azalekoa hartzen badugu oinarri; eta nahi duten guztia egiten uzten badiegu eta eskatzen duten guztia erosten badiegu, orduan ere ez dugu egingo.Era horretan jokatuz, kontsumitzaileak soilik sortzen ditugu, kreditu txartel baten zenbakiak.Eskola porrota, jazar... Gaur egun, zazpi urteko haur batek informazio gehiago dauka, erromatar enperadore batek zeukana baino. Gizarte sareak, solasguneak, eztabaidaguneak... Gazteentzat Internet da plaza publikoa, eta hor egiten dituzte harremanak.Zer jarrera hartu behar dute gurasoek. Internetek aukera ematen du gazteek euren mundua zabal dezaten, hori hala da, baina, aldi berean, areagotu egiten du harremanen azalkeria, eta horrekin batera, konfiantza falta ere bai, eta bizi esperientzia sakonak trukatzeko zailtasuna ere izugarri handitzen du.Muga bat jarri behar dela iruditzen zait, eta hori gurasoek egin behar dutela, baina, ahal den neurrian, deus inposatu gabe, elkarrizketa erabiliz.Arauak ulertu egin behar dira lehenik, eta gero onartu.Komeni da, beraz, gazteak elkarrekin bilduz jar daitezela harremanetan, eta ez bide birtualetatik.Harreman fisikoak ordezkaezinak dira.Azken bi hamarkadetan gertatu diren bi fenomenok aldatu egin dituzte giza harremanak.Lehena telebista izan da.Gurasoek eta seme alabek arreta gehiago jartzen diete pantailan ageri diren irudiei, eta elkarren arteko hizketa isildu egiten da.Ondorioz, familia bihurtzen da leku berean bizi den arrotz multzo bat.Bigarren fenomenoa Internet da.Telebista baino askoz hobea da, ikuslea ez delako pasiboa.Aktiboa da.Internet bidez pertsona asko ezagutzen ditugu, baina haren etxeko ataria soilik ezagutzen dugu, ez barru barruan dagoena, eta hortxe dago arazoa.Gainera, bizitzak ez du ematen dozenaka, ehunka lagun min edukitzeko adina, eta Internetek besterik pentsaraz diezaguke.Ezinezkoa da.Lagun onak esku bakarreko hatzekin konta daitezke, edo bi eskuetakoekin, asko jota.Eta hori aurrez aurreko harremanean landu beharra dago.Gurasoek seme alaben lagunak izan behar dute. Seme alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek.Mugak ere jarri behar dituzte, baina ekuazio horretan dago gakoa, mugen eta adiskidetasunaren arteko ekuazioan.Beharrezkoa da gure seme alabak harritzea, eguneroko errutinatik irtetea, gure galeren eta frustrazioen berri ematea, seme alabek uler dezaten gure bizi esperientzien bidez ez beti onak, gainera, sentiberago egiten garela, gizatiarrago, eskuzabalago.Sekula ez da gaur beste garatu entretenimenduaren industria, eta sekula ez dira izan pertsonak gaur bezain tristeakEz zaizu iruditzen gurasoak adiskidetzat hartuta, seme alabek oker uler dezaketela harreman horren muina. Adiskide izan behar dela esaten dudanean, ez dut esan nahi seme alabek aurrez antzeman behar digutela zer egingo dugun, seme alabei nahi dutena egiten utzi behar zaiela, gehiegi babestu behar direla edo haurrek gurasoak manipulatu behar dituztela.Egun, haurrek manipulatu egiten dituzte gurasoak.Adiskide izateak esan nahi du gure irudi ezin hobea ematea seme alabei, gehiago besarkatzea, maitekorragoak izatea eta eskuzabalagoak; eta aldi berean, mugak jartzen jakitea, ezetz esaten ikastea... Hau da, oreka lortzea autoritatearen eta afektibitatearen artean.Ez dirudi erraza oreka hori lortzea.Ez da erraza, ez.Baina egiten ez badugu, nola prestatuko ditugu gure seme alabak bizitzak jartzen dituen erronkei aurre egiteko, krisiei, estualdiei, desilusioei... Gure seme alabak ez baditugu prestatzen beste gizaki batzuekin harremanak edukitzeko. Ez dugu egingo baldin eta arau eskuliburu oso zorrotz eta azalekoa hartzen badugu oinarri; eta nahi duten guztia egiten uzten badiegu eta eskatzen duten guztia erosten badiegu, orduan ere ez dugu egingo.Era horretan jokatuz, kontsumitzaileak soilik sortzen ditugu, kreditu txartel baten zenbakiak.Eskola porrota, jazarpena, bullying a, aspaldiko arazoak dira eta gizarte guztietan ageri direnak.Zergatik ematen diegu halako garrantzia gaur egun. Gero eta ohikoagoa da haurrak eta gazteak krudel jokatzea elkarren artean, eta sentimendurik ez erakustea besteen minarentzat.Gero eta enpatia gutxiago dago, bestearen lekuan jartze hori.Adimenaren funtziorik garrantzitsuenetakoa da, eta inon ez dute lantzen.Zer egin behar litzateke. Gurasoek eta irakasleek lagundu behar lituzkete seme alabak, ikus dezaten nola bizi den hain ongi ez dagoen jendea, langabeak, adinekoak, gaixoak... Gure haurrak ez baditugu behin eta berriz horretan entrenatzen, ehunka aldiz, ez dute garatuko gaitasun hori.Eta horren faltan, liderrak sortuko ditugu, oso txarrak, beren zilborrari baino begiratzen ez diotenak.Guztiok ezin ditugu eduki maila handiko ikasketa, lan bikainak eta aitortza handiak.Arrakastaren gizartean, nola erakutsi jendeari arrakastarik gabe bizitzen. Egungo gizartea obsesionatuta dago garaipenarekin, podiumarekin, lehenengo izatearekin.Baina gutxi batzuk soilik irits daitezke horra.Baina izan gaitezke hamargarrenak, ehungarrenak, milagarrenak, duin eta zoriontsu, eta hori irakatsi daiteke, eta irakatsi egin behar da.Tamalez, gizartearen agenda paranoikoak kontrakoa sustatzen du.Seme alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek, baina horrek ez du esan nahi haiek nahi duten guztia egiten utzi behar dietenikZuk baduzu seme alabarik. Hiru alaba dauzkat, eta izugarri maite ditut.Esaten duzun hori egiten duzu haiekin. Egiten dut, eta zenbaitetan nire hutsegiteak onartu behar izaten ditut, barkamena eskatu... nahi dudalako nire alabek uler dezaten zer den pertsona heldu izatea:
|
|
Gaur egun, zazpi urteko haur batek informazio gehiago dauka, erromatar enperadore batek zeukana baino. Gizarte sareak, solasguneak, eztabaidaguneak... Gazteentzat Internet da plaza publikoa, eta hor egiten dituzte harremanak.Zer jarrera hartu behar dute gurasoek. Internetek aukera ematen du gazteek euren mundua zabal dezaten, hori hala da, baina, aldi berean, areagotu egiten du harremanen azalkeria, eta horrekin batera, konfiantza falta ere bai, eta bizi esperientzia sakonak trukatzeko zailtasuna ere izugarri handitzen du.Muga bat jarri behar dela iruditzen zait, eta hori gurasoek egin behar dutela, baina, ahal den neurrian, deus inposatu gabe, elkarrizketa erabiliz.Arauak ulertu egin behar dira lehenik, eta gero onartu.Komeni da, beraz, gazteak elkarrekin bilduz jar daitezela harremanetan, eta ez bide birtualetatik.Harreman fisikoak ordezkaezinak dira.Azken bi hamarkadetan gertatu diren bi fenomenok aldatu egin dituzte giza harremanak.Lehena telebista izan da.Gurasoek eta seme alabek arreta gehiago jartzen diete pantailan ageri diren irudiei, eta elkarren arteko hizketa isildu egiten da.Ondorioz, familia bihurtzen da leku berean bizi den arrotz multzo bat.Bigarren fenomenoa Internet da.Telebista baino askoz hobea da, ikuslea ez delako pasiboa.Aktiboa da.Internet bidez pertsona asko ezagutzen ditugu, baina haren etxeko ataria soilik ezagutzen dugu, ez barru barruan dagoena, eta hortxe dago arazoa.Gainera, bizitzak ez du ematen dozenaka, ehunka lagun min edukitzeko adina, eta Internetek besterik pentsaraz diezaguke.Ezinezkoa da.Lagun onak esku bakarreko hatzekin konta daitezke, edo bi eskuetakoekin, asko jota.Eta hori aurrez aurreko harremanean landu beharra dago.Gurasoek seme alaben lagunak izan behar dute. Seme alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek.Mugak ere jarri behar dituzte, baina ekuazio horretan dago gakoa, mugen eta adiskidetasunaren arteko ekuazioan.Beharrezkoa da gure seme alabak harritzea, eguneroko errutinatik irtetea, gure galeren eta frustrazioen berri ematea, seme alabek uler dezaten gure bizi esperientzien bidez ez beti onak, gainera, sentiberago egiten garela, gizatiarrago, eskuzabalago.Sekula ez da gaur beste garatu entretenimenduaren industria, eta sekula ez dira izan pertsonak gaur bezain tristeakEz zaizu iruditzen gurasoak adiskidetzat hartuta, seme alabek oker uler dezaketela harreman horren muina. Adiskide izan behar dela esaten dudanean, ez dut esan nahi seme alabek aurrez antzeman behar digutela zer egingo dugun, seme alabei nahi dutena egiten utzi behar zaiela, gehiegi babestu behar direla edo haurrek gurasoak manipulatu behar dituztela.Egun, haurrek manipulatu egiten dituzte gurasoak.Adiskide izateak esan nahi du gure irudi ezin hobea ematea seme alabei, gehiago besarkatzea, maitekorragoak izatea eta eskuzabalagoak; eta aldi berean, mugak jartzen jakitea, ezetz esaten ikastea... Hau da, oreka lortzea autoritatearen eta afektibitatearen artean.Ez dirudi erraza oreka hori lortzea.Ez da erraza, ez.Baina egiten ez badugu, nola prestatuko ditugu gure seme alabak bizitzak jartzen dituen erronkei aurre egiteko, krisiei, estualdiei, desilusioei... Gure seme alabak ez baditugu prestatzen beste gizaki batzuekin harremanak edukitzeko. Ez dugu egingo baldin eta arau eskuliburu oso zorrotz eta azalekoa hartzen badugu oinarri; eta nahi duten guztia egiten uzten badiegu eta eskatzen duten guztia erosten badiegu, orduan ere ez dugu egingo.Era horretan jokatuz, kontsumitzaileak soilik sortzen ditugu, kreditu txartel baten zenbakiak.Eskola porrota, jazarpena, bullying a, aspaldiko arazoak dira eta gizarte guztietan ageri direnak.Zergatik ematen diegu halako garrantzia gaur egun. Gero eta ohikoagoa da haurrak eta gazteak krudel jokatzea elkarren artean, eta sentimendurik ez erakustea besteen minarentzat.Gero eta enpatia gutxiago dago, bestearen lekuan jartze hori.Adimenaren funtziorik garrantzitsuenetakoa da, eta inon ez dute lantzen.Zer egin behar litzateke. Gurasoek eta irakasleek lagundu behar lituzkete seme alabak, ikus dezaten nola bizi den hain ongi ez dagoen jendea, langabeak, adinekoak, gaixoak... Gure haurrak ez baditugu behin eta berriz horretan entrenatzen, ehunka aldiz, ez dute garatuko gaitasun hori.Eta horren faltan, liderrak sortuko ditugu, oso txarrak, beren zilborrari baino begiratzen ez diotenak.Guztiok ezin ditugu eduki maila handiko ikasketa, lan bikainak eta aitortza handiak.Arrakastaren gizartean, nola erakutsi jendeari arrakastarik gabe bizitzen. Egungo gizartea obsesionatuta dago garaipenarekin, podiumarekin, lehenengo izatearekin.Baina gutxi batzuk soilik irits daitezke horra.Baina izan gaitezke hamargarrenak, ehungarrenak, milagarrenak, duin eta zoriontsu, eta hori irakatsi daiteke, eta irakatsi egin behar da.Tamalez, gizartearen agenda paranoikoak kontrakoa sustatzen du.Seme ...terik pentsaraz diezaguke.Ezinezkoa da.Lagun onak esku bakarreko hatzekin konta daitezke, edo bi eskuetakoekin, asko jota.Eta hori aurrez aurreko harremanean landu beharra dago.Gurasoek seme alaben lagunak izan behar dute. Seme alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek.Mugak ere jarri behar dituzte, baina ekuazio horretan dago gakoa, mugen eta adiskidetasunaren arteko ekuazioan.Beharrezkoa da
|
gure
seme alabak harritzea, eguneroko errutinatik irtetea, gure galeren eta frustrazioen berri ematea, seme alabek uler dezaten gure bizi esperientzien bidez ez beti onak, gainera, sentiberago egiten garela, gizatiarrago, eskuzabalago.Sekula ez da gaur beste garatu entretenimenduaren industria, eta sekula ez dira izan pertsonak gaur bezain tristeakEz zaizu iruditzen gurasoak adiskidetzat hartuta, seme... bere hutsegiteak onartzen dituena.Duela urte batzuk, alaba zaharrenak aurpegiratu zidan jende asko hartzen nuela kontsultan, hitzaldi asko ematen nituela, baina azkenaldian ez nuela denborarik berekin hitz egiteko.Begietara begiratu nion, besarkatu eta esan naion:
|
|
Gaur egun, zazpi urteko haur batek informazio gehiago dauka, erromatar enperadore batek zeukana baino. Gizarte sareak, solasguneak, eztabaidaguneak... Gazteentzat Internet da plaza publikoa, eta hor egiten dituzte harremanak.Zer jarrera hartu behar dute gurasoek. Internetek aukera ematen du gazteek euren mundua zabal dezaten, hori hala da, baina, aldi berean, areagotu egiten du harremanen azalkeria, eta horrekin batera, konfiantza falta ere bai, eta bizi esperientzia sakonak trukatzeko zailtasuna ere izugarri handitzen du.Muga bat jarri behar dela iruditzen zait, eta hori gurasoek egin behar dutela, baina, ahal den neurrian, deus inposatu gabe, elkarrizketa erabiliz.Arauak ulertu egin behar dira lehenik, eta gero onartu.Komeni da, beraz, gazteak elkarrekin bilduz jar daitezela harremanetan, eta ez bide birtualetatik.Harreman fisikoak ordezkaezinak dira.Azken bi hamarkadetan gertatu diren bi fenomenok aldatu egin dituzte giza harremanak.Lehena telebista izan da.Gurasoek eta seme alabek arreta gehiago jartzen diete pantailan ageri diren irudiei, eta elkarren arteko hizketa isildu egiten da.Ondorioz, familia bihurtzen da leku berean bizi den arrotz multzo bat.Bigarren fenomenoa Internet da.Telebista baino askoz hobea da, ikuslea ez delako pasiboa.Aktiboa da.Internet bidez pertsona asko ezagutzen ditugu, baina haren etxeko ataria soilik ezagutzen dugu, ez barru barruan dagoena, eta hortxe dago arazoa.Gainera, bizitzak ez du ematen dozenaka, ehunka lagun min edukitzeko adina, eta Internetek besterik pentsaraz diezaguke.Ezinezkoa da.Lagun onak esku bakarreko hatzekin konta daitezke, edo bi eskuetakoekin, asko jota.Eta hori aurrez aurreko harremanean landu beharra dago.Gurasoek seme alaben lagunak izan behar dute. Seme alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek.Mugak ere jarri behar dituzte, baina ekuazio horretan dago gakoa, mugen eta adiskidetasunaren arteko ekuazioan.Beharrezkoa da gure seme alabak harritzea, eguneroko errutinatik irtetea, gure galeren eta frustrazioen berri ematea, seme alabek uler dezaten gure bizi esperientzien bidez ez beti onak, gainera, sentiberago egiten garela, gizatiarrago, eskuzabalago.Sekula ez da gaur beste garatu entretenimenduaren industria, eta sekula ez dira izan pertsonak gaur bezain tristeakEz zaizu iruditzen gurasoak adiskidetzat hartuta, seme alabek oker uler dezaketela harreman horren muina. Adiskide izan behar dela esaten dudanean, ez dut esan nahi seme alabek aurrez antzeman behar digutela zer egingo dugun, seme alabei nahi dutena egiten utzi behar zaiela, gehiegi babestu behar direla edo haurrek gurasoak manipulatu behar dituztela.Egun, haurrek manipulatu egiten dituzte gurasoak.Adiskide izateak esan nahi du gure irudi ezin hobea ematea seme alabei, gehiago besarkatzea, maitekorragoak izatea eta eskuzabalagoak; eta aldi berean, mugak jartzen jakitea, ezetz esaten ikastea... Hau da, oreka lortzea autoritatearen eta afektibitatearen artean.Ez dirudi erraza oreka hori lortzea.Ez da erraza, ez.Baina egiten ez badugu, nola prestatuko ditugu gure seme alabak bizitzak jartzen dituen erronkei aurre egiteko, krisiei, estualdiei, desilusioei... Gure seme alabak ez baditugu prestatzen beste gizaki batzuekin harremanak edukitzeko. Ez dugu egingo baldin eta arau eskuliburu oso zorrotz eta azalekoa hartzen badugu oinarri; eta nahi duten guztia egiten uzten badiegu eta eskatzen duten guztia erosten badiegu, orduan ere ez dugu egingo.Era horretan jokatuz, kontsumitzaileak soilik sortzen ditugu, kreditu txartel baten zenbakiak.Eskola porrota, jazarpena, bullying a, aspaldiko arazoak dira eta gizarte guztietan ageri direnak.Zergatik ematen diegu halako garrantzia gaur egun. Gero eta ohikoagoa da haurrak eta gazteak krudel jokatzea elkarren artean, eta sentimendurik ez erakustea besteen minarentzat.Gero eta enpatia gutxiago dago, bestearen lekuan jartze hori.Adimenaren funtziorik garrantzitsuenetakoa da, eta inon ez dute lantzen.Zer egin behar litzateke. Gurasoek eta irakasleek lagundu behar lituzkete seme alabak, ikus dezaten nola bizi den hain ongi ez dagoen jendea, langabeak, adinekoak, gaixoak... Gure haurrak ez baditugu behin eta berriz horretan entrenatzen, ehunka aldiz, ez dute garatuko gaitasun hori.Eta horren faltan, liderrak sortuko ditugu, oso txarrak, beren zilborrari baino begiratzen ez diotenak.Guztiok ezin ditugu eduki maila handiko ikasketa, lan bikainak eta aitortza handiak.Arrakastaren gizartean, nola erakutsi jendeari arrakastarik gabe bizitzen. Egungo gizartea obsesionatuta dago garaipenarekin, podiumarekin, lehenengo izatearekin.Baina gutxi batzuk soilik irits daitezke horra.Baina izan gaitezke hamargarrenak, ehungarrenak, milagarrenak, duin eta zoriontsu, eta hori irakatsi daiteke, eta irakatsi egin behar da.Tamalez, gizartearen agenda paranoikoak kontrakoa sustatzen du.Seme ...k manipulatu egiten dituzte gurasoak.Adiskide izateak esan nahi du gure irudi ezin hobea ematea seme alabei, gehiago besarkatzea, maitekorragoak izatea eta eskuzabalagoak; eta aldi berean, mugak jartzen jakitea, ezetz esaten ikastea... Hau da, oreka lortzea autoritatearen eta afektibitatearen artean.Ez dirudi erraza oreka hori lortzea.Ez da erraza, ez.Baina egiten ez badugu, nola prestatuko ditugu
|
gure
seme alabak bizitzak jartzen dituen erronkei aurre egiteko, krisiei, estualdiei, desilusioei... Gure seme alabak ez baditugu prestatzen beste gizaki batzuekin harremanak edukitzeko. Ez dugu egingo baldin eta arau eskuliburu oso zorrotz eta azalekoa hartzen badugu oinarri; eta nahi duten guztia egiten uzten badiegu eta eskatzen duten guztia erosten badiegu, orduan ere ez dugu egingo.Era horretan j... bere hutsegiteak onartzen dituena.Duela urte batzuk, alaba zaharrenak aurpegiratu zidan jende asko hartzen nuela kontsultan, hitzaldi asko ematen nituela, baina azkenaldian ez nuela denborarik berekin hitz egiteko.Begietara begiratu nion, besarkatu eta esan naion:
|