2007
|
|
Bestela, geureak egin du! Ezin dugu ibili
|
gure
seme alabek eta gure ilobek euren etorkizuna erabiltzeko jakinduriarik izango ez balute bezala jardun. Mundua hasi zen gu munduratu baino askozaz lehenago.
|
2009
|
|
seme alabak jaiotzearekin batera hasi ziren ikasten; gero neskak utzi zituen eskolak]. guk nahi genuen pixka bat euskararekin gure bidea familian aurreratzea: gure gurasoek ez zekiten, gu hasi ginen,
|
gure
seme alabek dakite oso ondo, gure bilobek...
|
2010
|
|
4 diSKurTSo SoziolinguiSTiKoa alde batera utziko dut iñaki larrañagak soziolinguistika aplikatuari egin dion ekarpena. ez garrantzirik ez duelako, sakontasun gehiago eskatzen duelako baizik; lan eskerga burutu baitu eta nik baino hobeto egin dezaketenak ere izan badirelako. iradokizuna egina da. azpimarratu nahi dut, ordea, esparru ideologikoan eta ideien lehian, iñakik teoria orokorraren baitan zabaldu dituen diskurtso soziolinguistikoak eta argudio sorta. etengabeko kezka eta ardura berezia izan ditu oinarrizko kontzeptu soziolinguistikoen definizioak zedarritzeko: ...rtsoa tolosako haurtzaindegia euskaraz izan zedin eta ez elebidun iñakiren informazioa eta aholkuak erabakigarriak izan ziren. garai hartan zenbaitek esaten zuten euskaraz heztea kaltegarri izan zitekeela eta ez genuela geure seme alaben etorkizuna arriskuan jartzeko eskubiderik. ez naiz gogoratzen ñabarduraz; bai ordea, guraso guztiak konbentzitu gintuela euskarazko haurtzaindegia hobestera eta
|
gure
seme alabek hezkuntza osoa euskaraz egin zezaten aldeko jarrera hartzera. haur euskaldun askeak, solidarioak, irekiak eta profesionalak hezi behar genituen, bizitzea tokatuko zitzaien gizarterako prestatuak, euskaraz bizitzeko euskal herri euskaldun batean. diskurtso hori aitzindaria zen garai hartako tolosan.
|
|
Garai hartan zenbaitek esaten zuten euskaraz heztea kaltegarri izan zitekeela eta ez genuela geure seme alaben etorkizuna arriskuan jartzeko eskubiderik. Ez naiz gogoratzen ñabarduraz; bai ordea, guraso guztiak konbentzitu gintuela euskarazko haurtzaindegia hobestera eta
|
gure
seme alabek hezkuntza osoa euskaraz egin zezaten aldeko jarrera hartzera.
|
2011
|
|
ez dago konpartimentazio territorial hertsirik (azpeitiarrek euskaraz egiten al dute den den dena, hitzez eta idatziz, etxean eta lantokian, eta bilbotar guztiek den den dena erdaraz). ez dago, bereziki, konpartimentazio soziofuntzional zorrotzik: etxean eta lagunartean, baita laneko joanetorri arruntetan ere, den dena euskaraz egiten al dugu euskaldun guztiok,
|
gure
seme alabek barne, eta paper kontu guztia zein jendaurreko azalpen formalak oro, eskolan eta handik kanpora, hitzez eta idatziz, erdaraz bideratzen al ditugu oso osorik. Bistan da ezetz. gauzak ez dira horrela, urrundik ere.
|
|
Ikusi, bestela, zer gertatu zitzaion wilhelm humboldt handiari eta zer gertatu izan zaion beste hainbati191 Lan zaila izan arren ezinezko hutsa ere ez da ordea. kasu batzuetan errazagoa da noski. zenbat eta etorkizun hurbilagoa iragarri, orduan eta errazagoa da prognosiarekin asmatzea. zenbat eta begiak urrunago jarri, aldiz, orduan eta zailago. demagun begien bistako etorkizunera mugatu nahi dugula prognosi lanean: gure bizira,
|
gure
seme alabenera eta, gehien gehienez, gure iloben belaunaldira. Atera dezagun kontu. demagun, irakurle lagun, 55 bat urte dituzula eta, osasunez ondo zarelarik eta istripu larririk tartean ez dela, beste 30en bat urteko bizialdia kalkulatzen diozula zeure buruari. demagun, orobat, zu baino 3035 bat urte gazteagoko seme alabak dituzula eta, egoera" normal" ean, beste 65en bat urteko bizi itxaropena izan dezaketela horiek. demagun, era berean, hemendik urte gutxira (bost urtera, hamar urtera) lehen ilobak izaten hastea espero duzula eta iloba horiek, gauzak" ondo" joango balira, hemendik ehun bat urtera arteko bizialdia izango dutela. demagun, azkenik, aski probable den moduan euskaltzale fina zarela:
|
2016
|
|
" behar denean" erdaraz400 egiten dugu. Panorama hori ez da gure (eta
|
gure
seme alaben) bizialdian goitik behera aldatuko. Euskara erdarekin kontatu beharra dago hortaz begien bistako etorkizunean.
|
2018
|
|
(...) Bertze definizio bat hau izaten litzateke: inork azaldu gabe,
|
gure
seme alabek osmosi bitartez edo intuizioz ikasi eta barneratzen dutena, adin batetik aitzinat haurrak integratzen saiatzen baitira, taldeko parte izan nahi dute, eta, hortaz, antena finak izaten dituzte nonahi balio nagusiak zein diren igartzeko" (2013) 3
|
2023
|
|
COVID pandemiak derrigortutako isolamendua motibazio iturri izan zela zirudien," helduen jakintzatik ikasteko"," familiara bueltatzeko"," lurra esnatzeko"," ikasi eta
|
gure
seme alabei erakusteko ekosistemarekin armonian bizitzen, edo izateko beste modu batzuk badaudela erakusten".
|
|
Komunitateetara bueltatu ginenean ikusi genuen 2019an haziak berreskuratzeko jarritako negutegi txikia jateko landareak eta landare sendagarriak hazteko lursail eder bihurtu zela; hots, hasieran proposatutako etnografia bukatu baino lehen, bestelako ekintza batzuk martxan jartzeko ekimenak loratu zirela. COVID pandemiak derrigortutako isolamendua motibazio iturri izan zela zirudien," helduen jakintzatik ikasteko"," familiara bueltatzeko"," lurra esnatzeko"," ikasi eta
|
gure
seme alabei erakusteko ekosistemarekin armonian bizitzen, edo izateko beste modu batzuk badaudela erakusten" 24 Chakra(" hazkuntzarako lur", kitxuaz) zabal bihurtutako negutegiaz gain, eko herrixka bat eraikitzen ari ziren, eta bertan hezkuntzarako espazio bat bazen, arbasoen jakintzak eta komunitatearen printzipioak transmititzera bideratuko zena, batez ere, komunitateetako umeei ... Kitxuazko hastapen ikastaroak eman izan dira, Kitxua Narrazio Parte Hartzailea, Lurraldea, Gorputza eta Soinua eskola tailerraren barnean.
|