2000
|
|
Aholkularitza funtzioak beteko zituen kontseilu horren eraketak erakusten duenez, Estatuak Elizarekin izandako eta orduan ere bazituen tentsioek eragina izan zuten kontzesioak egiteko orduan; baina lehenengoak botere harien kontrola ziurtatuko zuen, gatazkaren arriskua ekiditen zuen neurri berean. Noski, kontzesio joko horrek, ondo dakigunez,
|
ez
zuen eskola arloko gerraren amaierarik ekarri; baina Estatuaren posizioa geroz eta sendoagoa zela eta berak kontrolaturiko hezkuntzaegitura sortzeko erabakiak itzulbiderik ez zuela antzeman daiteke188.
|
|
HANDIK aitzina, astean behin edo —ortzegunetan, zeren ortzegunetan
|
ez
baitzenuen eskolarik emaiten—, unibertsitatetik ateraz gero, xuxen joaiten nintzaizun etxerat, zeina gure egoitzarako bidean baitzegoen, bisita labur edo ez hain labur batzuen egiterat... eta hala bihurtu zinen ene kontzientziaren aitzindari, gidari eta argi egile —ene uste osoaren kontra, derradan bide batez, zeren, Salaman carat joan aitzin, net sinetsirik bainengoen ezen, harat irits...
|
|
Berdin du. Ikuskizunak, berez,
|
ez
du eskola beharrik. Ikuskizunak aurrera egin behar du.
|
|
" Ez dakit... makina batean", esan zuen Ivanek. " Eta zuk,
|
ez
duzu eskolarik?". " Gaur ez", esan zuen Ivanek.
|
2003
|
|
Hainbat gaztek erantzun dute, besteak beste, buelta bat ematera, hurbileneko jolas aretoetatik pasatzera, lagunekin hitz egitera, Interneten txateatzera edo eskolako komunetan erretzen gelditzera joatea. “Ikasle multzo batek
|
ez
du eskoletan tokirik aurkitzen arrazoi askorengatik, baina, nolanahi ere, ikastetxeak ez die ematen ikasleek bilatzen dutena eta errazena aukeratzen dutena, ikasgeletan ez aurkeztea”, dio Madrilgo Erkidegoko Katedradunen Elkarteko (Ancaba) lehendakariak, María Pilar Caverok. Baina ez dira “zekor” hutsak.
|
|
odolaz  blai, eta nolaz
|
ez
zuen eskolan abererik zatikatzerik, deklinabidea eta aditzak txirtxil  tzen zituen. Jakin bai, bazekien zer diren  zitzaizkidan, baletoz, ninduten, niezazkion eta noiz i eta noiz ari, baina aurrenekoan ez zuen sekula asmatzen.
|
2004
|
|
Nutrizioko adituek astean lau aldiz bazkari zein afarian behintzat arraina hartu behar dela dioten arren, azterturiko jatetxeetako lautik bat baino gehiagok
|
ez
du eskolako otorduan arrainik sartzen, aztertu diren bi asteetako batean.
|
|
" Bai! Aprobetxatzen dira,
|
ez
dugulako eskolarik..."
|
2005
|
|
Gainerako bi orduak ditu dutxatzeko, patiora ateratzeko metro luze eta 5 metro zabal, erosketaren bat egiteko...
|
Ez
du eskolan, kiroldegian edo eskulanetan aritzeko eskubiderik. 22 orduan zeldan egon behar du irakurtzen, idazten, ariketak egiten... edo Ernesto Alberdik egiten zuen moduan:
|
|
Ikasleak bere maila eta adinerako aurreikusitako helburuak betetzea lortzen ez duenean eta bere baliabide intelektualen aprobetxamendu errealik egiten
|
ez
duenean eskola porrotaz hitz egin dezakegu.
|
2006
|
|
Sequoyahk ez zuen, orduan behintzat, hizkuntza ingelesa ezagutzen –kontu egin ordurako 53 urte zituela, bizitza osoan tribu indiar batean bizi izan zela, eta ia
|
ez
zuela eskolako ikasketarik jaso, cherokeetarren ahozko irakaskuntzatik aparte– Badirudi, bestalde, ordurako bazuela hizkuntza idatziaren berri, eta ezagutzen zituela haren abantailak. Are gehiago, 1809 urtetik cherokee hizkuntza idazteko era asmatu nahiz egoskortuta zebilen Sequoyah.
|
|
Migelek
|
ez
zuen eskolarik, gorteko funtzionarioek ez bezala. Senpereko lantzakadaren ondotik Baionan egin zituen hilabeteetan, apez batek letren misterioak argitzen lagunduz gozatu zion eriondoa.
|
|
–
|
Ez
duzu eskolarik bihar?
|
|
Valentinak hasperen egin, eskuak txorrotan garbitu eta mandarrarekin idortu zituen, gelara joateko. Berak
|
ez
zuen eskolarik, baina ulertu uste zuen alabak zioena, nahiz gogorregi iritzi: gazteak, pentsatu zuen, sasoiak itsutu egiten baititu, hartaraz gero, pertsona beti da nekez moldatzekoa, inguruari egokitzeko borrokan zaildutako izakia.
|
2007
|
|
|
ez
duen eskola da.
|
2008
|
|
Bi urte nituela eraman ninduten eskolara, nahiz eta garai hartan hiru urterekin hasten ziren umeak. Gurasoek baimena eskatu zuten, etxean entzuten
|
ez
nuena eskolan entzun nezan, belarria egin eta hitz egiten ondo ikas nezan… Berandu hasi nintzen hitz egiten, ondo hitz egiten behintzat. Hasieran gurasoek bezala hitz egiten nuen, ondo ahoskatu gabe eta.
|
|
Zauri txikiak besterik
|
ez
ditut eskolako kaieretan. Bizilagunek nitaz esaten ez dutena gorde, eta desorduetako gonbidatuak onartzen ditut.
|
|
Ezbairik ez dut, bertzalde, euskara bizi, aberats eta erakargarria egin nahi badu gu, euskalkiak (eta haien ekarpena) behar beharrezkoak ditugula. Haur batek
|
ez
luke eskolan inolako arazorik izan behar etxean ikasi duen euskararekin, irakasleak egina halak egin bailituzke etxeko edo eskualdeko euskararen eta eskolako eta ikasliburuetako euskararen arteko zubi lana egiten. Eta eskolako hizkera zuzena bada!
|
|
Baina denek
|
ez
dute eskolako azken eguna. DBH eta Batxilergoa ikasten ari direnak oraindik era jo eta ke ari dira.
|
|
Oso pozgarria zait, gainera, ikustea zelako herri eder eta egokia dugun kanpoko umeek berton goza eta disfruta dezaten. Baina Eak, bere eguneroko bizitzan,
|
ez
du eskolarik; eta bertoko umeak, 3 urtetik aurrera, egunero Barrutiaraino egin behar izaten dute hamalau kilometroko bidea, beste hainbeste bueltan. Bertoko umeek ere, kanpokoen antzera, tarteka baino ezin disfrutatu gure herriaz!
|
2009
|
|
Hamairu urterekin Hazparnera joan zen laborantza eskolara.
|
Ez
zuen eskolan segitu nahi eta etxera itzuli zen berriz. 1968an armadara joan zen eta handik itzultzean, etxeko laborantzan ari zela laborantzako aprendizaia egin zuen.
|
|
Ildo horretatik, Iñigo Lamarka Arartekoak azpimarratu du, gazteek baliook
|
ez
dituztela eskolan soilik jasotzen, eta beraz, ez dela soilik eskolako kontua, familiako baizik.
|
|
Condék, Armagnac-ek eta Miossensek ez zuten Henrikerekin bat egin. Haiek
|
ez
zuten eskola beharrik. Eliza Amarengana itzultzeko?. Egokiera profitatu nahi izan nuen, piper egileen taldeari lotzeko.
|
|
Mutilik
|
ez
duten eskoletan ikasten duten neskek errendimendu handiagoa dute Bigarren Hezkuntzan eskola mistoetara joaten direnek baino. Hala dio Erresuma Batuan egindako azterlan zabal batek, non gizonezkoak edo emakumezkoak bakarrik diren zentro ugari baitaude.
|
|
Eredu elebidunean errespetatu behar da oren parekotasuna, eta Frantziako Hezkuntzak usu urratzen du hori. Batzuetan arrazoirik
|
ez
duten eskola ixteak agintzen ditu, bertze batzuetan irakasle erdaldunak bidaltzen ditu amatasun oporretan edo lan geldialdian dauden langileak ordezkatzeko. Baina, oroz gain, ez du kontuan hartzen lehen mailatik ateratzen diren ikasleak ez direla osoki euskaldunak; beraz, ez dira elebidunak.
|
|
–Maitasun istorio bat kontatu nahi izan dugu, ikusten duen edonor protagonista izateko gogoz geratuko dena?, azaldu du Patricia Lopez, bigarren taldeko zuzendari artistikoak. Artistek azaldu moduan,
|
ez
dituzte eskola teorikoak eman,, denen artean, erabakitako proiektuak izan dira.
|
|
Cassavetesek ez zuen manifestu ideologikorik, ez zuen bere teorien berri emateko agerkaririk,
|
ez
zuen eskola sortzeko asmorik ere: Filmak egiten hasi nintzenean, Frank Caprak egiten zuenaren tankerako gauzak egin nahi nituen.
|
|
Garai batean, euskararik
|
ez
genuenean eskolan, haur eta gazte euskaldun asko euskaraz jolasten ginen eta euskaraz mintzatzen ginen etxekoekin. Horra aldaketa berria:
|
|
Ho, nik ez diozkat denak sinitsi, sobera izagutzen dut nere kupeta beltza jakiteko zer partetan hartu behar diren haren erranak, baino on du piska bat bertzekin borrokan ariez ohartzia ez dela beti azkarrena. Nahi eta nahiez gozatu du eta hemen
|
ez
du eskola txarra ikasteko.
|
2010
|
|
Eta ez interes ekonomikoetatik libre dagoena, kontuan hartzen badugu EAEko eskola denetara hamar catering bakarrik iristen direla, eta Gipuzkoa osora, bakarra. Cateringa ere
|
ez
du eskolak aukeratzen, Jaurlaritzak asignatzen dio bakoitzari dagokiona. Eta araudiaren bidez, makroenpresak bultzatzen dira, ia monopoliora iritsiz.
|
|
Azterketa horietariko asko, ez denak baina bai gehienak, 17 eta 25 urte arteko gazteenak dira. Dagoeneko 300.000 bat herritarrek egina du azterketa hori azken mende laurdenean eta, horietarik, 80.000 pasatxok eskuratua du EGA agiria221 Euskaldun alfabetatu horiek
|
ez
ditu eskola sistemak bakarrik sortu. Asko bai ordea.
|
|
Etxera iritsitakoan, Ainararen gelara joan naiz korrika, eta xehetasun guztiak kontatu dizkiot. Nitaz aspertu denean, gelara joan naiz eta
|
ez
nuenez eskolako lanetan hasteko batere gogorik, Burubeltzi ere burutxo handi horretan beste sekretutxo bat sartzea pentsatu dut. Uste dut bera ere poztu egin dela!
|
|
Bere sukar iraultzailea
|
ez
zuen eskolarako bakarrik Oihanak. Handik kanpo ere" organizatu" zen, adinez onartu ziotenean.
|
|
Eskolara ahal genuen bitartean joaten ginen, aitak ez baitzion ikasteari garrantzirik ematen eta lana baldin bazegoen,
|
ez
zuen eskolaren aitzakiak balio izaten ihes egiteko, beraz, eskolan ia denborarik ez nuen egin.
|
|
siendo testigos los mismos Fermin de Apecechea y Juan Fermin de Aguinaga que no firmaron por no saber.
|
Ez
zuten eskolarik beraz, ez Exkurreneko jabe Fermin Apezetxeak ez Juan Fermin Trabukok.
|
|
Neskatoek
|
ez
zuten eskolarik, etxean geratzen ziren. Senarra aukeratzerik ere ez zuten izango, aitak edo nebak negoziatuko baitzuen ezkontza.
|
2011
|
|
urtean,% 6 ziren astean behin lekalerik jartzen
|
ez
zuten eskolak, eta orain, berriz,% 9 izan dira.
|
|
Baina horrelakoxea zen, itxura denez. Egunetan dabilkit buruan, istorio hori kontatu zidanetik, besteren konpromiso eza dela-eta zer nolako arinkeriaz jarduten dugun frankotan, ezer asko jakin gabe sarri; eta horrela, gutxien gutxien uste dugunean, bizitzak sorpresa ematen digu, inola ere pentsatuko
|
ez
genuen eskola laguna urteetarako kartzelatzen digutenean bezala.
|
|
Abulia eta apatia ondorengo jokabideen bidez azaleratzen dira: higienearekin eta txukuntasunarekin zailtasunak dituzte, itxura zikin eta zabarra aurkeztuz; lanean edo eskolan iraunkortasun falta dela eta porrot egiten dute (adibidez, ikasleen kasuan
|
ez
dituzte eskolako etxeko lanak egiten edota ez dira klasera joaten, eta, langileen kasuan, hasitako lanak amaitzeko zailtasunak izan ditzakete eta lanera maiz faltatu); anergia fisikoa ere ohikoa izaten da, hots, subjektua ordu luzez eserita egotea ezertxo ere egin gabe edota ekintza sinpleak egiten (telebista ikusten adibidez).
|
|
Eskolatutako adingabeen kopurua 2001ean 5 milioi izatetik gaur egun 2,4 milioi izatera igaro da. Azterlanak hezkuntzara iristeko oztopoak zehazten ditu, kalitate “oso irregularrarekin” eta beharrezko egiturarik
|
ez
duten eskolekin. “Horregatik –jarraitzen du IOI eskolatutako milioi erdi bat neskatila ez da eskolara joaten erregularki”.
|
|
Gaueko atsedenaldia dela-eta, gorputzak egunero behar du bere burua itzultzeko eta errekuperatzeko. “Su etena” horren urritasun kronikoa eskola porrotarekin lotzen da duela urte askotik; izan ere, haurrek lo hartzen dute edo
|
ez
dute eskolan hartzen, oso nekatuta daude eta ez dute kontzentraziorik, kontrolik edo oldarkortasunik. Eraginkorra ez den atsedenaldia ere pisua handitzearekin lotu da, bai haurtzaroan, bai nerabezaroan eta helduaroan.
|
|
Eduki digitalak erabili dituzten ikasleek batez beste %20ko hobekuntza izan dute emaitzetan, eta kasu batzuetan %50era iritsi dira. Azterketa honetan emaitza txarrenak lortu dituzten ikasleak ikasle bakoitzarentzat eramangarri propiorik
|
ez
duten eskoletakoak dira; beraz, etxean soilik erabil dezakete ordenagailua, eta, horrekin batera, teknologia horiek erabiltzen ez diren ikastetxeetan ez da hobekuntzarik hauteman. Lan hori “errebelatzailea” da, bermatzen baitu multimedia edukiak erabiltzen dituzten ikasleek metodo tradizionalak erabiltzen dituztenek baino gehiago hobetzen dutela.
|
2012
|
|
Ez zen hautu artistiko baten kontua, ordea, praktikotasun kontua baizik. Egun erromanikoa deitzen dugun estiloko eraikinak egiten zituztenek
|
ez
zuten eskola horren parte izatearen kontzientziarik, baina Europa osoa hartzen duten ildo batzuk badaude. Pareta sendoak, atarien dekorazio elementuak, kanoi erdiko gangak eta horma pinturaren erabilera.
|
|
Autodefentsa feministak gauza horiek denak lantzen ditu, eta sekula ez da izan erakundeen apustua. Mugimendu feministak 35 urte darama hori lantzen, eta erakundeek adibidez, inoiz
|
ez
dute eskoletan landu.
|
|
Baina, zoritxarrez, elizan ez dirudi gauzak pertsonek erabakitzen dituztenik; hierarkia beti hor da, diziplina eta obedientzia. Orain elizak 72 ordu eman dizkie (gutxiago izango dira hau argitaratzerako), eta
|
ez
badute eskola husten, polizia bidaliko dute, jendea modu bortitzean ateratzeko, ateak eta leihoak blindatzeko eta, auskalo, agian zuzenean dena lurrera botatzeko. Ni ez naiz kristaua, baina badakit kristauek komunitatea osatzen dutela, eta batzuek ez dute ondo ikusten elizaren jarrera bortitz, absurdo eta espekulatzailea (azken finean, jabetza nahi dute, erortzen uzteko bada ere).
|
|
Irakasle ikasketak egiten ari diren estudianteak protestan dira NUP Nafarroako Unibertsitate Publikoan. Izena eman ondoren, unibertsitateak jakinarazi die goizean
|
ez
dutela eskolarik izango, arratsaldez joan dutela guztiek. Ikasleen haserrea eragin du horrek, eskolak hasi baino egun batzuk lehenago soilik abisatu dietelako.
|
|
teknikari zaletasunari baino garrantzia gehiago ematen zaiola, hain zuzen ere. kultura dinamizatzaileak ere eskolaz kanpoko jarduerei buruzko ikuspegia aldatu egin dela diosku, aisialdiarekin lotuagoa: " gurasoek, eta gizarteak oro har, ondo pasatzea eta zaletasuna piztea dute helburu eta
|
ez
dute eskolako presiorik nahi euren". horrek guztiak erakusten du, gure ustez, eragileen arteko komunikazioa ez dela behar adinakoa eta errealitatearen irakurketa oso desberdina egiten dutela batzuk eta besteek. Nabarmena da, beraz, ikasketa plan adostu baterako eztabaida behar beharrezkoa dela:
|
|
|
Ez
zuten eskolara euren ikaskideekin joaterik; Oier goiz batean institutura joan zen aitak behartuta, eta zuzendariak esan zion ezin ziola sartzen utzi. Horren ordez, tutorearekin hitz egin eta hark eman zion ikasi beharreko gai sorta.
|
|
Budak
|
ez
zuen eskolarik sortu, haren bila joan ziren ikasleek baizik, ziur aski ezer ulertu ez zutenek. Horregatik, gaur egun budismoa programazio mota berri bat da, beste edozein erlijioren ordezko, nahiz eta Jainkorik ez duen gurtzen, Buda potoloa soilik.
|
|
Hala ere, kultura askotan, oraindik
|
ez
dute eskola maila honen beharrik, zeren talde tribalak mantendu egiten baitira, eta, kasu askotan, senideak ez diren hurbileko emakumeek hartzen baitute haurren ardura. Ekintza horiek antzekoei laguntzeko helburua duten giza harremanen oinarrizko kontzeptua adierazten dute.
|
2013
|
|
Gaur egun, esaten da" mundu guztiak hitz egiten du ingelesa", baina hiztun horietako ia denek beste hizkuntza bat ere hitz egiten dute. Badirudi oso talde txiki batek mundutik isolatzeko joera daukala dio egileak, etxean bigarren hizkuntzarik
|
ez
duten eskola ume ingelesak dira horiek. Eskoletan nekez bultzatu dituzte bengaliera, urdua edo poloniera jolastokian ikastera.
|
|
Gure ikerketan ikusi dugunarekin ere hori baieztatu dezakegu. Ikerketan parte hartu duten gazteek esan dutenez,
|
ez
dute eskolan erabiltzen duten hizkuntza erabili nahi beren esparru informalean eta hori egiteko erabiltzen dituzten baliabideen artean euskalkia erabiltzea dago. Lehenago ere aritu gara euskalkiak edo tokian tokiko hizkuntza aldaerek betetzen duten funtzioaz, eta hemen ere berriro hori azpimarratu nahi genuke.
|
|
–Aizu, mutilak galdezka ibili zaizkit? Bihar, izan ere,
|
ez
dute eskolarik, eta Mâreden omenaldira joateko asmoa dute. Yazîdek hiru aldiz galdetu dit?
|
|
Baina nola jokatzen dute eskoletan heriotzaren aurrean?
|
Ez
ditut eskola guztiak barrutik ezagutzen, baina nik ikusitakoetan irakasle bakoitzak ahal duena egiten du. Ez gaude prestatuta eta heriotza tabu moduan hartuta dago.
|
|
Estatuak eta udalak konpondu
|
ez
zuten eskolen gabezia iniziatiba pribatuak osatu zuen. Hori Alfa enpresak egin zuen bere langileentzat, Elizak zituen ikastetxeak handituz eta berriak eginez.
|
|
Beldurtuta daude, eta ez dute onartzen beste ikasle batek jazartzea. «Ez erasotzaileak ez erasoa jasan duenak
|
ez
dute eskolako jazarpena adierazten, eta lekukoek ere ez dute esaten haien aurka doazelako», gehitzen du. Horregatik, programa ikasle tutoreetan oinarritzen da, eta horiek beti borondatezkoak dira.
|
|
Mo Yan (benetako izenez Guan Moye) Shandong probintziako Gaomi Dongbei herrian jaio zen 1955ean, nekazari familia batean. Haurtzaro pobrea izan zuen, gosea ezagutu zuen, eta
|
ez
zuen eskola handirik izan, Kultura Iraultzaren garaian, artean haurra zela, petrolio fabrika batean hasi baitzen lanean. Soldadutzan ekin zion idazteari, eta gero ere Armadan jarraitu zuen lanean, kultura arloan.
|
|
–Aizu, mutilak galdezka ibili zaizkit... Bihar, izan ere,
|
ez
dute eskolarik, eta Mâreden omenaldira joateko asmoa dute. Yazîdek hiru aldiz galdetu dit...
|
2014
|
|
Euskal Herriko herri askotan errezagoa da saltsa, merenge ala sabeleko dantza ikastea, euskal dantzak ikastea baino", nabarmendu du Bikandik. "
|
Ez
dugu eskolarik dantza maisuak trebatzeko. Orain arte, batzuen borondatezko lanari esker mantendu dira euskal dantzak eta musika.
|
|
«Baina inguruko gainerako herrietan egoera ezberdina da», aitortu du. «Horietako bederatzik badute eskola publikoa, eta besteek
|
ez
dute eskolarik. Ikasleak hurbileko herrietara garraiatuak dira».
|
|
2182 Voltairek zoriondu egin bide du, bere proiektuan laborarien haurrak eskolatik kanpora uzten dituelako; horiek lanerako dira eta euren lanerako
|
ez
dute eskola beharrik. Patriotikoa izateko moduak eta moduak daude.
|
|
Abulia eta apatia ondorengo jokabideen bidez azaleratzen dira: higienea eta txukuntasuna zaintzeko zailtasunak dituzte; itxura zikin eta zabarra agertzen dute; lanean edo eskolan porrot egiten dute, jarraikitasun falta dela eta (adibidez, ikasleek
|
ez
dituzte eskolan agindutako etxeko lanak egiten edo ez dira klasera joaten, eta langileek hasitako lanak amaitzeko zailtasunak izan ditzakete edo lanera joan gabe maiz gera daitezke); energia fisikoa ere ohikoa izaten da, hots, subjektua ordu luzez eserita egon daiteke, ezertxo ere egin gabe edo ekintza sinpleak egiten (telebista ikusten, adibidez).
|
|
Paloma bere senar maputxe eta bi alabekin bizi da median duten etxe batean. Alabak
|
ez
dituzte eskolara eramaten, etxean ikasten dute ikasi beharra. Palomak artilearekin egite du lan, gaur egungo arropa diseinuak sortuz Chiloen dauden ehun teknika zaharrak erabiliz.
|
|
Madrilgo arropak gure janzkeraren zerumuga zabaldu zuen, baina, era berean, albo kalte bat eragin zuen. Ordura arte ahizpa zaharrenaren arropa heredatzen banuen,
|
ez
zuten eskolakoek igartzen, nik ere berdina izan nuelako. Madrilgo arropak ez zuen aitzakia hori, argi zegoen heredatutakoa ahizpak erabilia zela, eta niri lotsa ematen zidan.
|
|
ez ziguten talde ekintzetan parte hartzen uzten, frankismoak kutsatzen zituelako. Horregatik
|
ez
gintuzten eskola publikora bidali, ez ziguten uda-lekuetara joaten utzi, ezta barnetegietan antolatzen ziren gogo jardunetara ere. Kutsaduratik ahalik eta babestuen nahi gintuzten.
|
|
" Hilabete bat izanen da, ez duzu zertaz arrangura; eskola sartzerako finituko da gerla, eta etxerat itzuliko naiz berriz". Baldin eta arte horretan giristinoek
|
ez
badituzte eskola laikoak funditzen, pentsatu du errejentak, emazteari fitsik erran gabe halere, ez dezan hark ere pentsa senarra zoratzen hasia duela.
|
|
Hori dena adierazteko, manifa bat antolatu zuten Uztaritzeko karrika handian, ziganteen gibelean, euskarazko irakaskuntza baten galdatzeko. Jakin behar da euskaldun diren/ ziren Lapurdiko herrietan, 2k bakarrik
|
ez
dutela eskola elebidunik ez eta ikastolarik: Bardozek eta Basusarrik.
|
2015
|
|
Zenbakiak ematen ditu: " Ikasleen %42 eskaintza elebidunik
|
ez
duten eskoletan dira", eta" haurtzaindegien bi herenek ez dute euskarazko harrerarik proposatzen". Lehen haurtzaroaren sail horretan, funtsean, Zuberoa Biarnoko CAFari lotua izateak dakarren nekezia azpimarratzen du.
|
|
Gurasoek egindako lana goraipatzen du Kalen Artze Abartzuzako eskolako zuzendariak. Eta aldi berean, gurasoek hitz onak besterik
|
ez
dituzte eskolarentzat," izandako jarreragatik eta etengabe emandako babesagatik". Elkarlanaren eta alde guztiak batzearen arrakasta baita eskola horietan eredua lortzearen emaitza:
|
|
Familiak eskolaz arduratzea Tximeletaren indarguneetako bat da, Gonzalezen ustez. «Modu horretan umeak
|
ez
du eskola familiatik kanpoko zerbait bezala ikusten».Tximeletan erabakiak batzarrean hartzen dituzte. Guztiek parte hartzen dute, heldu zein haur. «Umeek ados jartzen ikasten dute, argudioak ematen, eta besteen iritziak errespetatzen».
|
|
Gure ikerketan ikusi dugunarekin ere hori baieztatu dezakegu. Ikerketan parte hartuduten gazteek esan dutenez,
|
ez
dute eskolan erabiltzen duten hizkuntza erabili nahi beren esparruinformalean eta hori egiteko erabiltzen dituzten baliabideen artean euskalkia erabiltzea dago.Lehenago ere aritu gara euskalkiak edo tokian tokiko hizkuntza aldaerek betetzen duten funtzioaz, etahemen ere berriro hori azpimarratu nahi genuke. Hizkuntza gutxituaren biziraupenean eduki dezakeeneragina kontuan hartuta, uste dugu euskararen kasuan garrantzitsua izan litekeela tokian tokikohizkuntza aldaerek daukaten balioa aitortu, prestigio soziala altxatu eta beren biziraupena bultzatu edoindartzea.
|
2016
|
|
Bost hilabeteko ikastaroa zen hura, eta 168 pertsonek parte hartu dute hiru urtean. Alor hori Urola Ikastolara pasatuta,
|
ez
dituzte eskola horiek eskainiko berriro, baina" beste zerbait sortzeko" lanean ari dira, industriaren esparruan. Izan ere, Azpeitiko Udalak 150.000 euro bideratu ditu ikastaroak antolatzeko, eta beste 50.000 haiek ordaintzeko diru laguntzak emateko.
|
|
Eta horretan tematu nahian jarraitzen du, antza denez, Perez Gonzalez Iruñeko apezpikuak.
|
Ez
zuen eskola militarra alferrik galdu tartean Apezpiku Militarra izan zenean eta bere hurrengo apezpikutza, 2007tik hona, nazional katolikoen ustezko Covadonga Berri honetan eman zioten.
|
|
Eskolan (eskolan bakarrik) ez da L2 hizkuntzaren hitz etorri oneko mintzamenik eskuratzen, oro har. Erabateko gaitasun hori
|
ez
du eskolak eskaintzen, baina milaka ikasle (hein batez) elebidun sortzen ditu urtero. Elebitasun horrek era askotako eragozpen mugak izan ditzake, baina abantaila sendorik ere badu berekin.
|
|
" Neurri batean" diogu, eskola bidez L2 ikastea edo (euskaraz egiteko adina) ez ikastea eskolan eta, bereziki, eskolatik kanpora L2 horretan jarduteak edo ez jarduteak bideratzen duelako nagusiki391 Eskolan (eskolan bakarrik) ez da L2 hizkuntzaren hitz etorri oneko mintzamenik eskuratzen, oro har. Erabateko gaitasun hori
|
ez
du eskolak eskaintzen, baina milaka ikasle erdaldun" nolabaiteko gazte elebidun" bihurtzen ditu. Elebitasun horrek era askotako eragozpen mugak izan ditzake, baina abantaila sendorik ere badu berekin.
|
|
10 egun eman genituen han bi GKErekin kolaboratzen. Dokumentalak errefuxiatutako umeen egoera islatzen du hezkuntza ikuspegitik, izan ere,
|
ez
dute eskolara joateko aukerarik. Egoera ikusita zaila da pertsona bera izaten jarraitzea, oso gertutik bizitzen duzulako errealitatea, oso erantzule sentitzen zara, politikariek ez dutelako ezer egiten.
|
|
|
Ez
nuen eskolara joateko gogorik, baina ondo nago.
|
2017
|
|
Ez du lege aitortzarik,
|
ez
du eskolan presentziarik, jendeak ez du berezko hizkuntzatzat hartzen. Eranskin bat du, ez besterik," dialekto eskasa", tokiko hizkera… Ikasgai ez ofiziala da zenbait lekutan, eskola orduz kanpo, astean ordu erdi, konparazio batera.
|
|
Yang Lin, bost urteko mutil txinatarra zen. Txinatar askok bezala, Yang Lin ek
|
ez
zuen eskolara joateko aukerarik, bere familia behartsua zelako. Horrez gain, Yang Lin ek bera baino nagusiagoak ziren beste hiru anai arreba zituen:
|
|
Gizon honek, pentsatu nuen?,
|
ez
du eskolarik ezagutu, eta halere burua ez zaio galdu. Zernahi ikusirik, eginik eta sufriturik dago, adimena ernatu zaio, bihotza zabaldu, eta hargatik bere jatorrizko ausardiatik deus ez du galdu.
|
2018
|
|
Egun abizen" vintage" bihurtu da. Nire lehengusu gazteenak
|
ez
du eskolan iseka gehiegirik pairatu; askoz jota, mp3 formatura migratu duela. Espainiako Estatistika Institutuaren datuen arabera, soilik 28 lagunok daramagu abizen hori.
|
|
|
Ez
zuten eskola sistemarik, ez zuten telebistarik, ez zuten internetik. Aukerez beteriko beste mundu batek bizi gaitu.
|
|
Hamasei urte eta eskola besterik ez genuen ezagutzen. Institutu publikoko giroarekin zerikusirik
|
ez
zuen eskola batekoak ginen. Burbuilan gorde nahi gintuzten.
|
|
Loreak arau haustea ikusten du hemen, eta oharra idazten du koadernoan: "
|
Ez
du eskolan agindutako ikasgaia landu, baina aitzakiarik bilatu ordez onartu egin du". Esaldiaren bigarren zatia mutilaren aldekoa iruditzen zaio, onbidezko zintzotasuna.
|
2019
|
|
Ane Zubirik, berriz, 22 urte ditu, eta Lemoizkoa da (Bizkaia), baina hura ere Donostian bizi da, han ari delako ikasketak egiten. Hari ere egun librea egokitu zaio;
|
ez
du eskolarik, eta ezta lanik ere, baina izan balitu ere argi du greba egingo zukeela. " Eguna disfrutatzera aterako naiz, lagunekin eta ospakizunetan eta mobilizazioetan parte hartu nahi duten beste guztiekin batera".
|
|
Mutilek beste konturik
|
ez
zuten eskolan. Azkenik bi eroiak, Tom eta Joe, gogaikarriak bihurtu ziren.
|
|
Irribarreak edo dena delakoak; nire jarrerak, nik uste. ...aurpegi onarekin jaikitzen naiz azkenean, eta sukaldera joaten naiz, aurretik dutxatik pasatu ondoren, eta irentsarazten dizkidaten kaltzio osagarriak hartzen ditut (aho gustu txar mortalekoak) hezurrak indartzeko, koman hainbeste denbora pasatzeak piper hauts eginda utzi zizkidan-eta, antza denez; eta neure burua apaindu eta guapa jartzen naiz, Zentrora eta Institutura joateko (beste erremediorik
|
ez
dut eskolako lanak eta Zentroko eginbeharrak batera eramatea baino; iaz eskolako azterketak ohean sartuta nengoela egin zizkidaten, baina aurten atzera Institutura bueltatzea tokatu zait); tira, antza denez, 1 batxilergoa egiten ari den Beste Edozein Neska bezala portatzen naiz, nahiz eta ordu asko enplegatzen ditudan gauza elementalenak ikasten eta berrikasten: oinez ibiltzen, jaten, hitz egiten, esertzen, zutitzen, bainura joaten...
|
|
Kalera irten da. Ordezkapenak egiten ari da institutuan,
|
ez
du eskolarik hamaikak arte, astia du liburu dendatik pasa eta Gailur ekaiztsuak besapean duela kafetegi batean sartzeko. Ea gaztelaniaz di da irakurri zuena kristal gardena egiten zaion euskaraz ere, paisaia aratz ikusten uzten duena beraren eta kontakizunaren tartean kristala dagoenik ohartu gabe.
|
2020
|
|
Orain asko kostatzen da garai hura gogoratzea, baina irakasleek ez zekiten desberdintzen amazigera eta arabiera. Marokoarrek arabieraz aparteko hizkuntzaren bat hitz egin zezaketenaren arrastorik
|
ez
zuten eskoletan.
|
|
Gasteizen eta EH osoan eta hemen berdin dio nongoa zaren zu, irakurle hori beste lurralde batzuetatik etorritako milaka lagun ari dira bi erdarak ikasten, debalde. Ez dute matrikularik ordaindu behar eta, ondorioz,
|
ez
dute eskolen %80ra joan behar dirua itzul diezaieten. Izango dute azterketa bat, bai, nazionalitatea lortzekoa.
|
|
Ustekabeak, ordea, beste nonbaiten egin zuen salto, hurrengo ikasturtearen hasieran. Eskolak hasi berriak ziren, baina lauhilabeteko horretan Elenak
|
ez
zuen eskolarik, eta oraindik ez zuen Aritz fakultateko korridoreetatik ikusteko aukerarik izan. Ez zuten enkontrurik adostu oraindik, baina bien arteko Whatsapp txatak udan bezain aktibo jarraitzen zuen.
|
|
Gaixotasun infekziosoak haurren garapen normalaren parte dira, eta guztiek
|
ez
dute eskola bazterkeriarik behar.
|
|
autonomia erkidego guztietako ikastetxeetan eskolako erizaintza ezartzea. Administrazio publikoek
|
ez
dute eskolako erizainaren figura sartu ikasgeletako covid aurkako prebentzio eta borroka planetan, nahiz eta funtsezkoa izango litzatekeen ager daitezkeen agerraldiak kontrolatzeko, eta patologia kronikoak dituzten adingabeei laguntzeko eta laguntzeko, hala nola diabeteari, eta, hala, konplikazioak saihesteko. Espainiako Diabetearen Federazioak (FEDE) urteak daramatza ikastetxeetan eskola erizaintza ezartzearen alde, ez bakarrik diabetesa duten haurrei laguntzeko, baizik eta haurren eskola komunitate osoari laguntzeko, onuragarria izango bailitzateke bai osasunean bai gastuan, etorkizuneko inbertsioa izango bailitzateke.
|
|
Goikoetxea Hernaniko Altzueta baserrian jaio zen 1898an.
|
Ez
zuen eskolan estudiatu, baina geografo ikasienak baino hobeto ezagutzen zituen Hernanitik hasi eta Bidasoaz bestaldera bitarteko bazterrak. Ibaiertzeko landaretza trinkoak ezkutatutako zidorrak.
|
|
Kilopondiori idatzi izan banio, gaitz erdi nukeela otu zitzaidan damuz.
|
Ez
zukeela eskola osoa jakinaren gainean jarriko, eta, ondorioz, zuzendariak ere ez ziokeela amari hots egingo. Era berean, ez nukeen arazorik izango harekin harremanetan jartzeko, gutun bidez zehaztuko genukeelako hitzordua, telefonoa ukitu ere egin nahi ez zuenez.
|
|
Amak
|
ez
du eskola garaiko oroitzapen txarrik, irakaslea ondo portatzen zen beraiekin, ez zituen jotzen edota zigortzen.
|
|
Archiek
|
ez
luke eskolaz aldatu. eta ez luke lagun berririk egin.
|
|
|
Ez
dut eskola kontseilurik nahi ditugun etxeko lanekin Orain egiten dituzu?
|
2021
|
|
Ildo be retik Konstituzio Kontseiluaren jarrera ez dela juridikoa, baina bai politikoa errana izan da. Gaur egun haur gehienek euskara
|
ez
badute eskolan ikasten, euskararen geroa lanjerean izanen da, burasoetan biek edo batak ez dakielako, ondorioz familian frantsesak gaina hartzen baitu.
|
|
Estatuarekin kontraturik
|
ez
duten eskolak ere hurbiletik kontrolatuak izanen dira," desbideratzeen" kasuan hesteko eskumena emanez estatuari. Gaur egun, 1.500 eskolaz gora dira kasu honetan batez beste 85.000 ikasle.
|