2001
|
|
Merke atera zaizkie gainera itzulpenak Laguna eta Pegenauteri (hain gutxi kobratzen al dute itzultzaileek?), eta zaila da, benetan, ankerkeria honetatik ondorio itxaropentsu txikiena ere aurkitzea. Bai, derrigorrez onartu behar izan du Nafarroako Gobernuak
|
euskarazko
irakaskuntzak ez duela atzera bueltarik —eta bada zerbait—, baina doktrina ideologikoari kosta ahala kosta eutsiko diotela ere argi gelditu da. Nafarroaren benetako izaera esplikatu behar omen zaie, eta ez orain arte bezala, Euskal Autonomia Erkidegotik zetozen liburuek egiten zuten moduan, dotrina abertzalesabiniano deabruzalea.
|
|
Ez dezagun ahaztu, gaur egun, irakaskuntza dela lurraldearen zatirik handieneaneuskalduntzea ren funtsezko eragilea. Orobat,
|
euskarazko
irakaskuntzak ez ditu hezkuntza maila guztiak hartzen, un ibertsitatea barne. Askorentzat, eta nafar ikuspuntura itzuliz, erabat etsigarria da bigarren mailako hezkuntzarenondorengo jarraipena moztea.
|
2005
|
|
Beste elementu bat da euskararen irakaskuntza euskal kulturan txertatzea. Irudipena daukat
|
euskararen
irakaskuntza ez dela arimarik gabeko hizkuntza baten irakaskuntza, euskararen irakaskuntza errotu beharra dago bere ekosistema kulturalean. Alde horretatik ahalegin handiak egiteko dauzkagu, bestela sustrairik gabeko hizkuntza irakasten dugu eta atxikimendurik gabeko hizkuntza irakats dezakegu.
|
2007
|
|
Bertan, agertzen den bigarren emaitza da adin talde horrek% 3,7 galdu dituela, gehiago galdu duen adin taldea da beraz. Datu hori ulertzen da belaunaldi horrek euskara eskolatik kanpo ikasi zuela kontuan hartzen badugu, familian eta auzoko eremuan beraz, orduan
|
euskararen
irakaskuntzarik ez baitzen. Euskaldun belaunaldi hori nahitaez txikitzen da eta gero eta gehiago ez euskalduna bilakatzen.
|
2008
|
|
Ohar gisa adierazi nahi dut
|
euskararen
irakaskuntzak ez duela ekoizpen handiegirik: %3 bakarrik.
|
2009
|
|
Baino horrek ez dio baliagarritasunik ematen. Egia da legea onartu zenetik Nafarroako euskaldunen kopurua igo dela eta
|
euskarazko
irakaskuntza ez unibertsitarioa, nahiz eta oztopoz beterik, ahalbideratu dela; baina aldi berean egia da hori gertatu dela Nafarroako gizarteak berak, oztopo guztien gainetik, euskara berea dela erakutsi eta frogatu duelako.
|
|
Ez du frantsesaren balio bera.
|
Euskararen
irakaskuntza ez da serioski hartua, aukera bat balitz bezala ikusten dute; hizkuntza arrotz bat bezala, eta ez tokiko hizkuntza bat balitz bezala. Ofizialtasunak ezagupen hori ekarriko luke.
|
2010
|
|
IX.3.5
|
Euskarazko
irakaskuntza ez da bereziki garestia 186
|
|
Gauzak ez dira horrela. Legea onartu zenean, 1982 ikasturtean,
|
euskarazko
irakaskuntza ez zegoen hutsean: gogoratu txosten honen I. atalean esandakoak.
|
|
IX.3.5
|
Euskarazko
irakaskuntza ez da bereziki garestia
|
2011
|
|
Oro har, Hego Euskal Herrirako esan daiteke, hasiera batean unibertsitate zentrootan
|
euskarazko
irakaskuntzarik ez zela, baina ikastetxe batzuetan euskara ikas zitekeela. Betiere, eskola orduetatik kanpo eta modu ez ofizialean, hau da, curriculumetik kanpo.
|
|
Laburbilduz, unibertsitate katedretan euskara ikas zitekeen arren (eskolak erdaraz jasoz),
|
euskarazko
irakaskuntzarik ez zegoen unibertsitatean, eta Iparralde zein Hegoaldeko hezkuntza sistematik kanpo zegoen. Aipatu ditugun unibertsitateko euskara katedrak aditu euskaldunen esku egon ziren (R.
|
|
Jada ikusi dugunez, Euskal Herrian fakultateak zabaldu zirenean,
|
euskarazko
irakaskuntzarik ez zen, baina bai euskal hizkuntzarena, betiere, eskola orduetatik kanpo eta modu ez ofizial batean. Fakultateotan antolatutako euskara ikasteko klaseak ikastetxeko kultur taldeak antolatzen zituen.
|
2014
|
|
Xarnegu herrietan pasatu zen bezala (betidanik), bururapen bakar bat:
|
euskarazko
irakaskuntzarik ez Bardozen, ez eta Bidaxunen ere. Azkenik, pertsonaiek bertze esketx desberdin bat egin zuten:
|
2015
|
|
Euskararen irakaskuntza, eskasa izan arren, %40 batera iristen zen; hau da, 80.000 inguru haurretara. Ikastetxe estataletan, salbuespenak alde batera utziaz,
|
euskararen
irakaskuntzarik ez zen oraindik eratzen hasi 1975ean. Badirudi geroztik gauzak hobetzen ari direla, berdin estataletan nola pribatuetan; oraindik neurri ahulean izan arren, hasten ari bait dira euskara irakasten.?
|
2017
|
|
Garai batean murgiltze ereduaren aldeko hautua euskal abertzaletasunar ekin lotzen zen, eta gaur egun, berriz, euskararen biziberritzea eta
|
euskarazko
irakaskuntza ez dira derrigor egitasmo politiko jakin batekin lotzen. harremanetan dauden balio positiboetarako sarbidetzat dute. hortaz, euskara da euskal herrian integratzea laguntzen edo errazten duen giltza, ate sinboloko zein praktikoak irekitzeko lagungarri.
|
|
Hizkuntza hautua eta ideologia politikoa hizkuntza hautuak badu harremanik ideologia politikoarekin, baina hori sakonean aztertzea ez da ikerketa honen helburua. zenbait kontakizunetan motibazio politikoaren gaia agertu da eta entzundakoetatik hipotesi bat egiteko moduan gara: garai batean murgiltze ereduaren aldeko hautua euskal abertzaletasunarekin lotzen zen, eta gaur egun, berriz, euskararen biziberritzea eta
|
euskarazko
irakaskuntza ez dira derrigor egitasmo politiko jakin batekin lotzen. horrek guraso kategoria anitzagoak erakarri ditu ikastoletara. ideologia politikoa gorabehera, elkarrizketatu guztiek datu baikortzat dute hazkunde eta aniztasun hori, izan ere, euskararen biziberritzea ez baita ideologia politiko baten patrimoniotzat jotzen.
|
2021
|
|
Bigarren mailan egin dena adibide gisa hartu daiteke. Izan ere, kolegio mailan eta irakaskuntza elebidunaren kasuan,
|
euskararen
irakaskuntza ez dadin Historia eta Geografia irakasgaira mugatu, Euskararen Erakunde Publikoak Euskaraz irakatsi. Gaitasunak, nahiak, beharrak formakuntzan galdeketa burutu du 2010ean.
|
|
Egun bideratuta dagoen hizkuntza politika honekin euskarazko irakaskuntzaren aurrera egin ordez, nago ahultzen joateko bidetik abiatu dela.
|
Euskarazko
irakaskuntza ez dago batere ziurtatuta[...]. Zalantzarik ez da elebitasuna eta eleaniztasuna elementu aberasgarriak direla hezkuntzan, baina beti bertako nazio hezkuntzaren ezagutza eta erabilera ziurtatzen bada, hala gertatzen ez dena".
|
|
Euskararen eta
|
euskarazko
irakaskuntza ez da XX. mendean hasi, XVII. mendeaz geroztik jadanik indarrean baitzegoen, nahiz eta, garai hartan, helburu nagusia" euskaraz idatzitako testuak ulertzeko gai diren irakurleak formatzea den,(...) erlijio [kristauaren] hizkuntza bezala kontsideratua baita" (Coyos 2018: 3).
|
2022
|
|
Bideak eta denborak irakatsi digu hezkuntzaren bidez garatzen den
|
euskararen
irakaskuntzak ez digula eman guk sinesten genuen horren emaitza; erakutsi digu hori baino askoz konplexuagoa dela euskaldun izatea. ereduaren funtzioa da eskolatik haurrak euskaraz eta gaztelaniaz maila berean ateratzea, eta maila txikiagoan hirugarren hizkuntza batean.
|