2001
|
|
Merke atera zaizkie gainera itzulpenak Laguna eta Pegenauteri (hain gutxi kobratzen al dute itzultzaileek?), eta zaila da, benetan, ankerkeria honetatik ondorio itxaropentsu txikiena ere aurkitzea. Bai, derrigorrez onartu behar izan du Nafarroako Gobernuak
|
euskarazko
irakaskuntzak ez duela atzera bueltarik —eta bada zerbait—, baina doktrina ideologikoari kosta ahala kosta eutsiko diotela ere argi gelditu da. Nafarroaren benetako izaera esplikatu behar omen zaie, eta ez orain arte bezala, Euskal Autonomia Erkidegotik zetozen liburuek egiten zuten moduan, dotrina abertzalesabiniano deabruzalea.
|
|
Ez dezagun ahaztu, gaur egun, irakaskuntza dela lurraldearen zatirik handieneaneuskalduntzea ren funtsezko eragilea. Orobat,
|
euskarazko
irakaskuntzak ez ditu hezkuntza maila guztiak hartzen, un ibertsitatea barne. Askorentzat, eta nafar ikuspuntura itzuliz, erabat etsigarria da bigarren mailako hezkuntzarenondorengo jarraipena moztea.
|
2009
|
|
Baino horrek ez dio baliagarritasunik ematen. Egia da legea onartu zenetik Nafarroako euskaldunen kopurua igo dela eta
|
euskarazko
irakaskuntza ez unibertsitarioa, nahiz eta oztopoz beterik, ahalbideratu dela; baina aldi berean egia da hori gertatu dela Nafarroako gizarteak berak, oztopo guztien gainetik, euskara berea dela erakutsi eta frogatu duelako.
|
2010
|
|
Gauzak ez dira horrela. Legea onartu zenean, 1982 ikasturtean,
|
euskarazko
irakaskuntza ez zegoen hutsean: gogoratu txosten honen I. atalean esandakoak.
|
2011
|
|
Oro har, Hego Euskal Herrirako esan daiteke, hasiera batean unibertsitate zentrootan
|
euskarazko
irakaskuntzarik ez zela, baina ikastetxe batzuetan euskara ikas zitekeela. Betiere, eskola orduetatik kanpo eta modu ez ofizialean, hau da, curriculumetik kanpo.
|
|
Laburbilduz, unibertsitate katedretan euskara ikas zitekeen arren (eskolak erdaraz jasoz),
|
euskarazko
irakaskuntzarik ez zegoen unibertsitatean, eta Iparralde zein Hegoaldeko hezkuntza sistematik kanpo zegoen. Aipatu ditugun unibertsitateko euskara katedrak aditu euskaldunen esku egon ziren (R.
|
|
Jada ikusi dugunez, Euskal Herrian fakultateak zabaldu zirenean,
|
euskarazko
irakaskuntzarik ez zen, baina bai euskal hizkuntzarena, betiere, eskola orduetatik kanpo eta modu ez ofizial batean. Fakultateotan antolatutako euskara ikasteko klaseak ikastetxeko kultur taldeak antolatzen zituen.
|
2014
|
|
Xarnegu herrietan pasatu zen bezala (betidanik), bururapen bakar bat:
|
euskarazko
irakaskuntzarik ez Bardozen, ez eta Bidaxunen ere. Azkenik, pertsonaiek bertze esketx desberdin bat egin zuten:
|
2017
|
|
Garai batean murgiltze ereduaren aldeko hautua euskal abertzaletasunar ekin lotzen zen, eta gaur egun, berriz, euskararen biziberritzea eta
|
euskarazko
irakaskuntza ez dira derrigor egitasmo politiko jakin batekin lotzen. harremanetan dauden balio positiboetarako sarbidetzat dute. hortaz, euskara da euskal herrian integratzea laguntzen edo errazten duen giltza, ate sinboloko zein praktikoak irekitzeko lagungarri.
|
|
Hizkuntza hautua eta ideologia politikoa hizkuntza hautuak badu harremanik ideologia politikoarekin, baina hori sakonean aztertzea ez da ikerketa honen helburua. zenbait kontakizunetan motibazio politikoaren gaia agertu da eta entzundakoetatik hipotesi bat egiteko moduan gara: garai batean murgiltze ereduaren aldeko hautua euskal abertzaletasunarekin lotzen zen, eta gaur egun, berriz, euskararen biziberritzea eta
|
euskarazko
irakaskuntza ez dira derrigor egitasmo politiko jakin batekin lotzen. horrek guraso kategoria anitzagoak erakarri ditu ikastoletara. ideologia politikoa gorabehera, elkarrizketatu guztiek datu baikortzat dute hazkunde eta aniztasun hori, izan ere, euskararen biziberritzea ez baita ideologia politiko baten patrimoniotzat jotzen.
|
2021
|
|
Euskararen eta
|
euskarazko
irakaskuntza ez da XX. mendean hasi, XVII. mendeaz geroztik jadanik indarrean baitzegoen, nahiz eta, garai hartan, helburu nagusia" euskaraz idatzitako testuak ulertzeko gai diren irakurleak formatzea den,(...) erlijio [kristauaren] hizkuntza bezala kontsideratua baita" (Coyos 2018: 3).
|