Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 38

2000
‎Sozialistok izan ginen eskolako ituna bultzatu genuenak, euskararen irakaskuntza eta nomalizazioa ziurtatzea beharrezkoa zelako. Berean, gaztelaniazko irakaskuntza ere jasotzen da.
2002
‎Orain jendea ez da gogoratzen, baina orduan euskal herritar batek ordaintzen zituen 10 pezetetatik 3 baino ez ziren itzultzen honantza. Bitartean, oinarrizko industria guztia hondoratzen ari zen, azpiegituretan zeuden defizitak ikaragarriak ziren, kultura basamortua zen, euskara irakaskuntza eta komunikabideetatik kanpo... Herriari zutoin batzuk ipini behar zitzaizkion, eta hori izan zen Estatutuaren esanahia.
‎Urte bereansortu zen Euskararako Errektoreordetza. Aldaketek, dena den, ez zuten eraginnabarmenik izan euskarazko irakaskuntzan eta 1987ko apirilean bertako ikasleekbi mila firma batu zituzten euskaraz ikasteko aukera eskatzeko. Une horretanikasle euskaldunak matrikulatutakoen %21 ziren.
‎Eiiskal irakasleek jarrera positiboa dute euskarazko irakaskuntzarekiko eta, oro har, euskal unibertsitatearen garapenarekiko.
‎Zoritxarrez, milatan frogatu den legez, oso zaila da gaurko unibertsitateetandagoen euskarazko unibertsitate errealitatea ezagutzea, eta oso neketsua da euskarazko irakaskuntzaren eta ikerkuntzaren datuak biltzea,, euskal unibertsitatearen, kontzeptua ez baitute unibertsitate kudeatzaile gehienek aintzakotzat hartzen, alegia, ez baitiote berezko errealitatea aitortzen.
‎Ikuspegi honetatik, bada, aipatu genituzke, lehenik, euskararen irakaskuntza eta erabilpena helburutzat duten erakunde eta talde guztiek egiten dituzten ahaleginak eta aportazioak; ez dago zertan talde guztien aipamena eta zerrenda egin. AEK, HABE, Elhuyar, Labayru, Oinarriak, EHE eta abar bezalako taldeak lirateke hor; eta, noski, Ikastolak etaDereduko irakaskuntza eta, oro har, euskara normalizatzeko eta eraberritzeko literatur sorkuntzan, hedabideetan, administrazioan... burutzen diren lan eta kreazio guztiak.
2007
‎Alderantziz, hizkuntza horren erabilera %3, 2tik %2, 7ra beheratzen da, 1993 eta 2001aren tartean, 2006an %3, 6ra igotzeko, hau da 13 urte lehenagoko maila gailentzeko. Itxuraz kontraesangarriak diren joera horiek ulertzeko, euskarazko irakaskuntzaren eta demografiaren datuak kontutan izan behar dira.
‎Zazpiak Baten hiru nazio daudela aitortzea zen alternatiba (edo, agian, lau nazio daudela, gaskoiez mintzatzen diren eskualdeak aintzakotzat hartuz gero). Errepublika garaiko auto  nomia estatutuetan euskarazko irakaskuntza eta euskararen irakaskuntza bereizten ziren eta lehena eremu euskaldunean besterik ez ezartzekoa zen, ama hizkuntza euskara zuten haurrendako. Baina, gerraren ondoren, ikastolak eremu erdaldunean zabaltzean, bereizketa horrek leher egin zuen.
‎Alderantziz, hizkuntza horren erabilera %3, 2tik %2, 7ra beheratzen da, 1993 eta 2001 artean, 2006an %3, 6ra igotzeko, hau da, 13 urte lehenagoko maila gailentzeko. Itxuraz kontraesankorrak diren joera horiek ulertzeko, euskarazko irakaskuntzaren eta demografiaren datuak kontuan izan behar dira.
2008
‎23). Duela gutxi ere Euskararen Erakunde Publikoak (EEP), sortu berri den egitura publikoak, triptiko hori bere printzipio orokorretan erabili du, oinarri teoriko gisa6 Euskararen irakaskuntza eta lehen ikaskuntza EEP ren lehentasunetan sartzen dira, bere hizkuntza politika proiektuaren lema" Hiztun osoak helburu, haur eta gazteak lehentasun" dela jakinez.
Euskararen irakaskuntza eta lehen ikaskuntza EEP ren lehentasunetan sartzen dira, bere hizkuntza politika proiektuaren lema" Hiztun osoak helburu, haur eta gazteak lehentasun" dela jakinez.
‎Bestalde, autonomia lortu ondoren euskara irakaskuntza eta komunikabideetara ofizialki iragan zenetik, 1968an Arantzazun Xarrittonek azalduriko kezka hura, neu rri handiz, bete egin da. Gipuzkoar peto peto eta kimikoki hutsen, erran nahi baita, gainerako euskalkien berri izan (nahi) gabeen?
2009
EUSKARAREN IRAKASKUNTZA ETA BLOGOSFERA
‎Gainera bospasei urtez bulego berean lan egiten genuen lan lekuak xuhur baitziren fakultate zaharrean. Liburu potolo bat behar litzateke kondatzeko euskaren irakaskuntza eta egoera soziala aztertzeko bizi izan ditugun bilera formalak eta eguneroko elkarrizketa informalak: programak, ikasleen erreakzioak, gertakari politikoak denak ziren aipagai, maizenik lasaiki, batzuetan sukar gehiagorekin.
‎dute, euskarazko irakaskuntza eta haur hezkuntza bereziki aipatzen dutelarik. Ondoren, Concha Goiri Euskaltzaindiko mezenas gisa sarri agertzen da.
‎Bateon batek, agian, iraganeko kontu zaharrak direla esango du, baina ez dira urrutiko kontuak, oso hurbilekoak baizik. Hortik gatoz, hortik abiatuta egin dute euskarazko irakaskuntzak eta irakaskuntza elebidunak bi hamarraldi pasatxoko ibilbidea. Ibilbide horretan nabarmen geratu da herri aginteen eta gizartearen hautua.
‎Egia da euskararen irakaskuntza eta ikaskuntzarako berealdiko aurrerapenak egin direla etengabe azken urteetan, HABEren eskutik eta euskaltegietako profesionalen ahaleginari esker. Helduen euskalduntzerako programazio didaktikoaren ardatza HABEren HEOK da (Helduen Euskalduntzearen Oinarrizko Kurrikuluma), euskararen irakaskuntza ikuspegi komunikatiboaren gainean oinarritzen duena, ikuspegi gramatikala atzean utzita.
2010
‎–Gainera, ingelesarekin erabilitako metodologia eta esperientzia oso baliagarria izan zitzaigun euskararen irakaskuntzarako eta euskararen metodologiaren hobekuntzarako?. Eta hori azaltzeko, adibide bat erabili du Garagorrik berak.
2011
‎ereduko matrikulazioak ere gora egin du eta ikasturterako aurre-matrikulazioa, Gipuzkoan adibidez,% 88,79 izan da (ikasturtean %27, 2 izan zen eta 2006 %70, 1). Gorako joera nabarmena du, beraz, euskarazko irakaskuntzak eta gaur egun, EAEko 13 urteko ia gazte guztiak iritsi dira etxean zein eskolan jasotako euskararen bidez hizkuntza hau ezagutzera.
‎buru belarri sarturik jarraitu zuen. Militantzia politikoan ibili zen, bakearen aldeko xerkatzean Elkarri mugimenduari atxikirik, euskal presoen aldeko jarduera eta ekintzetan, euskararen irakaskuntza eta pedagogia bultzatzeko sorturiko IKAS elkartean non zenbait urtez lehendakaria izan zen, Jakintza euskal etnografia taldean, euskal aldizkarietan kolaborazioak eta literatur lanak plazaratzen, itzulpengintzan?
‎Kabineteak unibertsitateko euskarazko irakaskuntza eta ikerkuntza abiatzeko oinarriak jarri zituen. Alde batetik, eta jada aipatu dugun moduan, irakasleria erdalduna euskaldunduz, euskarazko mintegi espezializatuak sustatuz, beka bidez irakaslegaiak prestatuz eta abar.
‎Ikasleriari dagokionez, aurreko kapituluan ikusi dugunez, 70eko hamarkadan ikasleek, irakasleekin batera, unibertsitateko kultur taldeetan (EKT, EKM eta abarretan) parte hartzen zuten euskal kultur jarduerak unibertsitatean bultzatzeko. Baina 80ko hamarkadan unibertsitateko ikasleria euskalduna antolatzen hasi zen euskarazko irakaskuntza eta, oro har, unibertsitatearen euskalduntzea eskatzeko. Hala, hamarkada horretan, unibertsitatean euskara sustatzen irakasle euskaltzaleen eta ikasle euskaldunen taldeak ditugu.
‎Jose Ramon Etxebarria, Jacinto Iturbe eta Jesus Mari Txurruka. Pertsona hauek klabeak izan ziren Zientzia Fakultatearen euskalduntzean, eta beraiek egituratu zituzten euskarazko irakaskuntza eta testugintza, baita zenbait irakasle, ikasle eta ikertzaile euskaldunen karrerako lehenengo urteak ere.
‎Nolabait UZEIren antzeko institutu bat sortzea zuten buruan. Hain zuzen ere Zientzia Fakultateko irakasleek esperientzia eta harreman handia zuten UZEIrekin, beraiekin kolaboratu baitzuten hiztegien prestaketan, eta, beraz, lan planteamendu hori eraman nahi zuten unibertsitatera, euskarazko irakaskuntza eta ikerkuntza garatzeko. Kontua da, ondoko urteetan Euskara Batzordean Euskara Institutu horren egitekoak birdefinitu zirela, eta bere hasierako asmo lexikografikoa galdu zuen.
‎Azpisail horretan hainbat hizlarik parte hartu zuten, eta zenbait gai jorratu ziren: euskal unibertsitatea, euskarazko irakaskuntza eta ikastolak, euskararen batasuna eta abar. Kongresutik sortu zen azaroaren 30ean Euskal Kulturaren Alde (EKA) taldea.
2015
Euskararen irakaskuntzaren eta erabileraren arazo nagusi, bada, bizitasun falta hori litzateke.
‎Iturria: Iraia Saenz de Biteri,? Euskararen irakaskuntza eta blogosfera?, Bat Soziolinguistika aldizkaria (2009)
2016
‎Iturria: Iraia Saenz de Biteri," Euskararen irakaskuntza eta blogosfera", Bat Soziolinguistika aldizkaria (2009)
2017
‎XiX. mende hasieran emakumeak eskubide unibertsalen aldarrikapenetik, eta ondorioz botere guneetatik, kanpo geratu ziren. bestalde, estatu zentralaren garaia abiatzearekin batera, hizkuntza askori arlo publikoaren ateak itxi zitzaizkion (burke, 2004: 185). euskara eta emakumeak esparru publikotik at geratu ziren; esan daiteke modernitateak etxera bidali zituela. egon ziren, hala ere, XiX. mendean zehar bi arlo horietan bazterketa dinamika horien aurkako mugimenduak: emakumeen heziketa aldarrikatu zutenen artean emilia pardo bazan litzateke ezagunena, eta agustin paskual iturriaga edo luis astigarraga pedagogo liberalak aipatu ditzakegu euskararen irakaskuntza eta euskarazko eskolen alde lanean aritu zirenen artean. bi eskakizunak batera aldarrikatu zuenik, ordea, ez zaigu iritsi gurera. baina liberalismo eta tradizioaren arteko borroka urte haietan, euskararen alde eta emakumearen eskubideen alde egindako lanak XX. mende hasieran nolabaiteko uztardura eduki zuten, euskal nazionalismoan militatu zuten emakumeen bidez....
‎7.2 Landa lanari dagozkion ondorioak: gurasoen arrazoiak euskarazko irakaskuntzaren eta euskararen jarraipenaren alde gurasoek hainbat arrazoi agertu dituzte euskararen jarraipenaren alde, gehienetan elkar lotuak doazenak. gurasoen kontakizunetatik haien arrazoiak argitzeko hipotesi sorta proposatzea izan dugu helburu.
2018
‎Hiru esparru bereiz daitezke hemen, euskararen geroratzean oinarrizkoak direnak: familia bidezko transmisioa, euskararen irakaskuntza eta euskalduntze alfabetatzea.
‎Kolpe militarrak Gerra Zibila ekarri zuen berekin batean, eta amaiera eman zien hezkuntza erreforma horiei. Eta euskarazko irakaskuntzaren eta hezkidetzaren amaiera ere ekarri zuen; berriz ere irakaskuntza katolikoa ezarriko zuten eskoletan, eta garbitu egin zituzten Errepublikako gobernuaren aldeko ziren maistrak.
‎1972ko abenduaren 15eko Euskararen Irakaskuntza eta Sustapenerako Oinarriak onartu zirenean, Euskararen Irakaskuntza Batzordea (Comision de enseñanza del vascuence) sortu zen; ikastolek batzordekideen artean zuzeneko ordezkaririk ez zuten arren, ikastolen aldeko hainbat lagun zeuden tartean.302
2020
‎Debagoienean: Aramaion, Arrasaten, Elgetan, Oñatin, Antzuolan, Eskoriatzan eta Bergaran –azken honetan 400 afiliatu izatera heldu ziren– Euskarazko irakaskuntza eta euskal kultura sustatu, etxeko andre eta irakasleen defentsa sindikala egin eta preso eta gaixoen aldeko lan sozialak egin zituzten, besteak beste.
2021
‎Eusebio Osak, bere adiskideari jarraituz, ikastolen Jainkoa hil behar zela defenditu zuen, hots, euskararen irakaskuntza eta fedea bereizi behar ziren. Apaiza izanik ere, erlijioa ikastoletatik kanpo egon behar zela defendatzeagatik kanporatua izan zen Olabidetik.
2023
Euskararen irakaskuntza eta euskal irakaskuntza politikoki testuinguruan jarri behar dela iruditzen zait, bestela ikasleen hautu pertsonal hutsen esku uzten baitugu erabakia, eta garbi dagoelako horrek zer dakarren. Izan ere, zergatik egin luke gaur egungo ikasle iruindar batek euskaraz, hobeki dakienean erdaraz eta inguratzen duen guztia erdaraz baldin badu?
‎Gaubekak ez ezik, zenbait herritarrek ere hartu dute hitza, eta Orkoiengo Udalari eta Nafarroako gainerako erakundeei eskatu diete herritarren eta hizkuntzen berdintasunarekiko «atzerapausorik» ez onartzeko. Gainera, galdegin dute hizkuntza eskubideak bermatzeko eta euskararen irakaskuntza eta erabilera sustatzeko. «Baina, batez ere, berdintasunean oinarritutako gure herriko berezko hizkuntzen bizikidetza eskatzen dugu».
‎Gaur egun, izan ere, lehen ez bezala euskara irakaskuntzan eta komunikabideetan nahiz administrazioan sartu denean, neurri mugatuan bederen, elizak protagonismoa galdu du euskararen erabileran, eta, beharbada horregatik, Bibliako Loten emaztearena egiten du gero eta gehiago, gibelera begiratu, gibeleko iduri bihurtuta gelditu. Eliza eta euskara gaia aipatzen den aldiro, aitzineko mendeetan egin duena nabarmentzen da, batez ere.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia