Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 49

2007
‎Hutsune honi aurre egiteko eta euskararen erabileraren datu zuzenagoak eta fidagarriagoak lortzeko sortu zituen euskararen kale neurketak SIADECOk (sorrera horri buruz gehiago jakin nahi izanez gero: " SIADECO:
‎Arabako euskararen erabilera datuetan gertatzen diren neurraldiz neurraldiko gorabeherak metodologiari egotzi beharrekoak dira, behaketa teknikak dituen mugei zein lagin erroreari, hain zuzen ere. Hortaz, datuen irakurketak joera edo norabide osoa hartu behar du kontuan, ez neurraldiz neurraldiko datuen irakurketa xehea.
‎Oraindik ere leku batzuk bereziki babestu beharrean gara eta hori ez da gertatzen ari. Nafarroa Garaiko datuetara etorrita berriz ere Vascuenceren legeak berak oinarri hartzen duen banaketak ere ez du bermatzen euskara ofiziala behar lukeen lekuetan hala izan dadin, datuak begiratzea besterik ez dago euskararen erabilera datu orokorrak ezagutza handia den eremuetan 1993ko kale neurketaren azpitik ageri baitira, zer esanik ez euskarak babes hori ez duen eremuetan. Administrazioak eta Euskal Autonomia Erkidegoaz ari naiz oraingoan, behin eta berriz esan izan digu azken aldian euskaldunon utzikeria dela erabilera datuak aldrebesten dituena.
2009
‎Balorazio kualitatiboari erreparatuz gero, HINAT (Hizkuntza Neurtzeko Artezeko Tresna) neurgailuak ematen dizkigu. Euskararen erabileraren datuak kanpainan parte hartzen dutenei dagozkie (ez GernikaLumoko merkataritzari bere osotasunean). Datu horiekin urtetik urteko bilakaera kontrolatzen ari gara eta emaitzak gizarte mailan jasotzen ditugun datu orokorrak baino askoz hobeak dira.
2012
‎Hiriburuetako datuak ikustea besterik ez dago lehen hazten ari zena orain abiadura berean txikitzen ari dela egiaztatzeko. Agian goizegi da hain ondorio beltzak, edo grisak behinik behin, ateratzeko, baina ez dugu uste goizegi denik euskararen erabilera datuei buelta eman eta lehengo goranzko bidean jarri nahi baditugu berrikuntza behar dugula proposatzeko.
‎Kale erabileraren neurketa zonaldeka begiratuta, datu batzuk kolpean deigarri egiten zaizkigu. Zonalde soziolinguistiko euskaldunenetan gero eta erabilera datu hobeak ikusten diren artean, hirigune eta zonalde soziolinguistiko erdaldunenetan datuak kezkagarriak dira, kasu batzuetan euskararen erabilera datuak oso baxuak direlako (Bilbo, Gasteiz eta Iruñea, kasurako) eta beste batzuetan datuetan atzerakada ikusten delako.
2014
‎Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa
‎Ikerlan honetan, izenburuak argi esaten duen bezala, euskararen erabileraren gaineko datuak interpretatu eta konparatzen dira. Horretarako, administrazio desberdinetan banaturik dagoen euskal eremuko bi herriren eta euskal eredua lantzen duten ikastetxe moten datuak erabiliko dira.
‎Beñat Urkiza – Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa
‎Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa – Beñat Urkiza
‎Beñat Urkiza – Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa
‎Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa – Beñat Urkiza daramatza herrian, eta guztiz integratua dago. Ama hizkuntza %75ek euskara du; %12, 5ek, gaztelania; %6, 25ek wolofera; eta %6, 25ek Serer ra.
‎Beñat Urkiza – Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa
‎Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa – Beñat Urkiza eta %57, 14k, gaztelania. Beste herriko errealitatearekin alderatuz, dagoeneko desberdintasunak nabari dira.
‎Beñat Urkiza – Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa dutenek herrian, futbolean, lagunekin, proposatutakoan... euskaraz egiten dutela esan dute, baina, ondoren, ZENBAT, galderari erantzuterako orduan, erantzun hauek eman dituzte:
‎Beñat Urkiza – Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa
‎Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa – Beñat Urkiza banandua dagoen eremu batekin lotu dute. Iruñean, aldiz, Iruñerriatik kanpo dagoen herri batekin lotu dute.
‎Beñat Urkiza – Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa nerabeengan estandarra edo formala erabiltzeko lanketa egitea euskara% handi batean bermatua dagoen herrietan.
‎Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa – Beñat Urkiza
‎Beñat Urkiza – Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa
‎Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa – Beñat Urkiza
‎Beñat Urkiza – Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa bakarrik izan da etorkina edota kanpotik etorritako ikaslea. Iruñeko bi ikastetxeetan ez dago etorkinik matrikulatuta aztertu den mailan eta Ondarroako bi ikastetxeetan daude aipatutako %ak.
‎Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa – Beñat Urkiza transmititutakoa eta harremanetarako hizkuntza bera izaten da. Aisialdia ere, hizkuntza berdinarekin dago lotua.
‎Beñat Urkiza – Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa
‎Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa – Beñat Urkiza rraldetasuna, hizkuntzak, datu soziolinguistikoak, hezkuntza ereduak, etorkinak eta nerabezaroa.
‎Sei gai horiek erabiliko dira, eta gainontzeko argudiaketa guztia puntu hauen gainean oinarritu da. Puntu hauetan aipatzen dena hona laburtuta ekarri ez bada ere, zerbait esan behar da hizkuntzen inguruko legediaz edota euskararen erabilerari buruzko datu soziolinguistikoez.
‎Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa – Beñat Urkiza
‎Sarritan agertzen dira euskararen erabilera datuak eta zonalde bakoitzeko euskalkiak neurtzea ere ez da malkarra... baina hitanoaren erabilpen eta zabalpenaz zenbat dakigu?
‎Estatistikoki ez dakigu non erabiltzen den, ez dakigu zenbatek erabiltzen duten, ez dakigu eskualde honetako gazteek erabiltzen ote duten; eta honek eragina du hika galbidean ikusteko. Sarritan agertzen dira euskararen erabilera datuak eta zonalde bakoitzeko euskalkiak neurtzea ere ez da malkarra... baina hitanoaren erabilpen eta zabalpenaz zenbat dakigu?
2018
‎Batez besteko euskarazko erabileraren datu hauek guneka bereizita ikus ditzakegu jarraian 1 taulan. Gune hauetan esperientziak garatu ahal izateko ezaugarri komun batzuk betetzen ziren arren, lankideen arteko euskarazko erabilerari dagokionez, aniztasuna handia da, datuetan ikus daitekeenez.
2019
‎Bigarren bide horri helduko diogu guk artikulu honetan, eta egun dagoen informazio estatistikoarekin arnasguneen kontzeptu teorikoa enpirikoki aztertzen hasteko ekarpena egiten saiatuko gara. Lehenago ere aritu ginen antzeko ahaleginean (Iurrebaso Biteri, 2015) baina oraingo honetan, teorian orduan baino hobeto errotuz, dagokien zentralitatea emango diegu euskararen erabilera datuei.
‎bata, sare sozialen erabiltzaileen% 14,2k euskara erabiltzen duela erdara beste edo gehiago, eta, bestea, datu hori gazteengan %23, 2koa dela. datu horien harira, Soziolinguistika klusterreko Asier Basurtok eItBko" Arratsaldero" saioan honako hau adierazi zuen: " Sare sozialetan errepikatzen da gazteek kalean lagunartean daukaten joera" (eItB, 2011). hipotesi horretatik abiatuta, aipatutako bi datu horien ehunekoak eta euskararen erabileraren datuak antzekoak izan lirateke. hala balitz, honako hau frogatuko genuke: hizkuntza ohiturak sare sozialetara eramaten ditugula. hona hemen aipatutako sare sozialen datuen eta euskararen erabileraren datuak bateratuta (eusko Jaurlaritza, 2016):
‎" Sare sozialetan errepikatzen da gazteek kalean lagunartean daukaten joera" (eItB, 2011). hipotesi horretatik abiatuta, aipatutako bi datu horien ehunekoak eta euskararen erabileraren datuak antzekoak izan lirateke. hala balitz, honako hau frogatuko genuke: hizkuntza ohiturak sare sozialetara eramaten ditugula. hona hemen aipatutako sare sozialen datuen eta euskararen erabileraren datuak bateratuta (eusko Jaurlaritza, 2016):
2020
‎Jasotako informazioa ikergaien arabera antolatu eta egituratu da bere ustiapenerako. Informatzaileek emandako informazioaren gainean eta GU k argitara ematen dituen euskararen erabileraren gaineko datuekin elkartu da eta oinarrizko hurrenkera, sailkapen eta kodifikazioa egin da. Analisi kuantitatiboa egin da baina ahalegin nagusia analisi interpretatiboa egitea izan da.
2021
‎Gernikak eta Zumaiak dituzten baldintzei eustea litzateke helburua; aitzitik, gaur egun Pasai Donibanek eta AmorebietaEtxanok dituztenak aldatu edo moldatu egin lirateke euskararen erabilera datuak. hobetzeko.
‎Gernikak eta Zumaiak dituzten baldintzei eustea litzateke helburua; aitzitik, gaur egun Pasai Donibanek eta Amorebieta Etxanok dituztenak aldatu edo moldatu egin lirateke euskararen erabilera datuak hobetzeko. Hainbat arlo eta eremutan dago zer egina:
2022
‎Ikerketaren oinarria den premisa nagusia: euskara eta kultura banatzeak azken hamarkadetan testuingururik gabeko euskara bat lantzea ekarri du eta honek azalduko luke egungo euskara erabilera datuon zergatia.
‎Azkenik, eta egungo impasse egoerarekin lotuz, hona ikerketaren oinarria den premisa nagusia: euskara eta kultura banatzeak azken hamarkadetan testuingururik gabeko euskara bat lantzea ekarri du eta honek azalduko luke gure iritziz hein batean, eta esan bezala, beste hainbat faktorerekin batera, egungo euskara erabilera datuon zergatia.
‎80ko hamarkadan ematen den instituzionalizazioaren ondorioz, hizkuntzak aurretik zeukan kultur testuinguraketa galdu zuen eta honek azal dezake beste hainbat elementuren artean, noskiegungo euskararen erabilera datu baxuen zergatia.
‎egun, zein pisu hartzen du kulturak hizkuntzaren biziberritzean? Gure iritzian, 80ko hamarkadan ematen den instituzionalizazioaren ondorioz, hizkuntzak aurretik zeukan kultur testuinguraketa hein batean galdu zuen eta honek azal dezake beste hainbat elementuren artean, noski egungo euskararen erabilera datu baxuen zergatia.
‎Haurrak eta nagusiak (gazteak, helduak nahiz adinekoak) batera daudenean euskararen erabilera altuagoa da, bereizita daudenean baino (21 grafikoa). Euskararen erabilera daturik altuenak haurrak eta nagusiak daudenean jasotzen dira, eta baxuenak haurrik ez dagoen elkarrizketetan. Nagusien erabilera bikoiztea edo hirukoiztea dakar haurrak solaskide izateak, lurralde guztietan.
Euskararen erabilera daturik altuenak haurrak eta nagusiak daudenean jasotzen dira, eta baxuenak haurrik ez dagoen elkarrizketetan. Nagusien erabilera bikoiztea edo hirukoiztea dakar haurrak solaskide izateak, lurralde guztietan.
Euskararen erabilerari buruzko datu baxuak ikusita, gogoratu behar da antzeko egoera antzematen zela pasa den mendeko laurogeiko hamarkadan, euskararen berreskuratzea hezkuntza sistemaren bidez bakarrik ezinezkoa zela ziotenen iritzietan. Orduan, euskara inplementatzeko mekanismo eragingarriak eskatzen ziren, erakundeak egiten ari zirena nahikoa ez zela salatuz.
‎Erabilera datuak oro har, harrigarriagoak egiten zaizkie euskararekin harremanik ez dutenei harreman handia dutenei baino. Euskararen erabilerari buruzko datu baxuak ikusita, gogoratu behar da antzeko egoera antzematen zela pasa den mendeko laurogeiko hamarkadan, euskararen berreskuratzea hezkuntza sistemaren bidez bakarrik ezinezkoa zela ziotenen iritzietan. Orduan, euskara inplementatzeko mekanismo eragingarriak eskatzen ziren, erakundeak egiten ari zirena nahikoa ez zela salatuz.
Euskararen erabileraren datuek erakusten dutenetik desberdin, euskararen garapenak aurrerapen handiak izan dituela atxiki behar da, ezagutzari erreparatzen badiogu. Jakina da hizkuntza bat jakiteak ez dakarrela nahitaez haren erabilera, baina horrek ez du esan nahi euskararen ezagutzari dagokionez urteotan bilakaera oso positiboa izan ez denik.
Euskararen erabileraren datuek beste gai bat ere islatzen dute. Ez da soilik erabileraren auzia, baizik eta baita ikas eta irakastearena ere; gabeziak transmisio moduetan ere egon litezke.
2023
Euskararen erabilera datuei erreparatuz gero, euskararen erabilera% 32,6 da eta gaztelaniarena% 66,6 2000 urtetik hona, gorabehera batzuk izan ondoren, euskararen erabilerak beheranzko joera du, eta, batik bat, erdigunean hitz egiten da euskara gehien, 2 adin tartean. (Soziolinguistika Klusterra 2019).
‎– Haurren euskararen erabilera datua Zumaiako kaleetan Soziolinguistika Klusterrak egindako Hizkuntzen erabileraren kale neurketan bildutako datuekin alderatzea interesgarria da. Bi ikerketa horiek metodologia berbera erabiliz egin dira, bi eremu desberdinetako esparru ez formaletan (herriko kaleetan Zumaiako Hizkuntzen Erabileraren Neurketan eta eskola eremuan Zumaiako Euskarazko Haurren Sozializazioan).
‎Zumaiako neurketan euskararen erabilera orokorraren datua% 50,8koa izan da, eta haurren erabilera orokorra% 70,3koa (Iñarra et al. 2022). Esan daiteke daurren kaleko eta eskola esparruko euskararen erabileraren datuak oso koherenteak direla, izan ere, eskola inguruan jasotako datua bost puntu altuagoa izateak berresten du eskola giroak haurrek euskaraz gehiago hitz egin dezaten duen eragina (ikus artikuluaren bigarren atala: Sozializazioaz).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia