Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 558

2000
‎Orain arte `cine vasco euskal zinema' zigiluaren monopolioa izan duten erdal ekoizleek urduritasun nabarmenaz erantzun diote euskaraz mustu eta euskaraz emandako lehen filmek berekin ekarri duten egoera berriari». Egoerak antzekoa izaten jarraitzen du, ez da euskarazko filmik (film laburrak salbu) egiten.
EUSKAL ZINEMA SARITUA
‎MARTIN IBARBIA (Euskadiko Filmategiko Zuzendaria) (Egunkaria, 99 XII). Ikus entzunekoen estrategia?. . Diktadura amaitzean, euskal zinema lantzekobeharra aztertzen hasi ginenetik, denbora puska bat igaro da. Hasiera batean, euskaltasunaren funtsa zehazten saiatu ginen, baina gauzen berezko bilakaerakbilaketa teorikotik haraindi eraman gaitu, eta gaur egungo egoeran, zinea egitendugu euskaldunok edo, nahiago izanez gero, euskaldunok egindako zinea dago.Eta zine hori berrogeita hamarretik gora film luzetan islatzen da?.
‎Antigoaleko manerak izan zituen festak baina horretan ez zen gakoa. Euskal eszena, euskal zinema, euskal telesaio eta telesailak ondo badoaz zergatik hain ziren exkasak, kantitatez, maila desberdinetan sarien desioz zeuden finalistak. Motzak ziren hautagaien zerrendak.
2001
‎EZIN ditugu orrialde honetan euskal zinemaren arazoak aztertu eta gainera aski ezagunak ditugu. Horregatik, euskal luzemetrai bat pantaila handian ikustea amets bat iruditzen bazaigu, gure errealitatea (historia, artea, folklorea, eta abar) ezagutarazteko asmoz burututako dokumental bat ekoiztea amesgaizto bat bihur daiteke.
EUSKAL ZINEMA INDUSTRIARANTZ
‎SAROBE Arte Eszenikoen Zentroak euskal sustatzeko eta bateratzeko gune bat sortuko du Oiartzunen. Bertan, bi plato eraikiko dituzte eta inguruan, sektore honetako enpresak kokatuko dira euskal zinema industria sortzeko. Bestalde, Sarobek zine eta telebistako kurtsoak eskainiko ditu.
‎Euskaraz zinema entzuteko euskaldunek egindakoa izango da, horri euskal zinema deitu ala euskarazko. (...) Eta jendea ez da falta.
2002
EUSKAL ZINEMA AMERIKETAN
‎Akordio honen bidez, Renoko Unibertsitateko liburutegi hau euskal filmeen biltegia bihurtuko da Ipar Ameriketan. Horrela, bertan izango dira euskal egileek sortutako filmak eta baita euskal zinemaren historiaren inguruko argitalpenak ere. Lehen bidalketa moduan, zenbait dokumental eta 19 film luze jasoko ditu liburutegiak.
EUSKAL ZINEMA ASTEA
‎HEMEZORTZIGARRENA du aurtengoan Gasteizko Euskal Zinema Asteak. Hauxe da hain zuzen euskal zinegileen azken lanei eskaintzen zaion jaialdi bakarra.
‎Gainera, martxoak 7an lehengo urteko irabazleak eskainiko dira, alegia, «Yoyes», «Jardines deshabitados» eta «Hauspo soinua». Aurtengoak kontuan harturik, 182 luzemetrai igaro dira Euskal Zinema Astetik, eta 247 laburmetrai, 1985ean hasi zenetik.
‎«(...) Euskal Zinemaz mintzatu nahi nuen, baina beldur naiz ez ote duen burla mingotsa emango horrek ere. Ba al dago bada euskal zinemarik?
‎«(...) Euskal Zinemaz mintzatu nahi nuen, baina beldur naiz ez ote duen burla mingotsa emango horrek ere. Ba al dago bada euskal zinemarik. Film laburrak sustatzeko Eusko Jaurlaritzak bultzatzen duen egitasmoari izena jarri zionak bete betean asmatu zuen:
‎Film laburrak euskal zinemaren kimuak direla esaten du egitasmoaren izenak. Ez du izenaren asmatzaileak hori gezur bilakatu izanaren errurik.
2003
‎GASTEIZEN egiten diren ikus entzunezko eta zinema jaialdiak bateratzeko asmoa agertu du Udalak. Orain arte, Laburmetraien Cortada Jaialdia, Euskal Zinemaren Astea, Ikus entzunezko Jaialdia eta Zuzendari Berrien Jaialdia egiten ziren Gasteizen. Udaleko Kultura zinegotziak esan duenez, datorren urtetik aurrera hauek guztiak bateratzen saiatuko dira.
‎Â Zorionez, ez da bakarra: gogoan dut UEUren baitan euskal zinemaz garatu diren saioak eta manifestuak, besteak beste. Ongarri askoren beharra duen soroa da euskal zinema.
‎gogoan dut UEUren baitan euskal zinemaz garatu diren saioak eta manifestuak, besteak beste. Ongarri askoren beharra duen soroa da euskal zinema.
2004
Euskal zinema Londresen
‎Britania Handiko British Film Institutek euskal zinemari buruzko zikloa antolatu du Euskadiko Filmategiarekin elkarlanean. Maiatzaren 1etik 27ra bitarte, Londreseko National Film Theatren proiektatuko diren bederatzi film eta 12 dokumentalei esker «euskal auzia»ri buruzko ikuspegi hainbat ezagutu ahal izango dute ikusleek.
Euskal zinemaren historian etengabea izango den gertakariaren lehen printzak izango dira garai honetan: euskal profesionalen exodoa eta atzerrira irtetea.
‎" Zulo beltzaren ondoko argia" edo" basamortuko lorea" esamoldeak darabiltza Carlos Roldanek Ama Lur film dokumentala hizpide hartzeko. Izan ere, euskal zinema modernoa abiatuko zuen Fernando Larruquertek eta Nestor Basterretxeak 1968an egindako lanak. " Bi zuzendariok tematu ziren film dokumental berezi hau egiten, euskalduna, euskaldunei buruzkoa eta publikoak ikusiko zuena.
Euskal zinemaren loraldia
Euskal zinemak inoiz dir dir egin badu, 80 hamarkadetan egin du: inoiz baino film hobeak, inoizko zinemagile kopuru handiena eta aurretik ez zegoen euskal zinemaren industria agertu baitziren garai honetan.
‎Euskal zinemak inoiz dir dir egin badu, 80 hamarkadetan egin du: inoiz baino film hobeak, inoizko zinemagile kopuru handiena eta aurretik ez zegoen euskal zinemaren industria agertu baitziren garai honetan. Baldintza zenbait izan zen loraldi honetarako, garrantzitsuena, erakundeen babesa.
‎Baldintza zenbait izan zen loraldi honetarako, garrantzitsuena, erakundeen babesa. Argi eta garbi agertu digu Roldanek" Eusko Jaurlaritzaren babesa gabe ez zen euskal zinemaren urrezko arorik izango. Gainera, neurri handi batean, 90eko hamarkadan loratu ziren zinemaren profesionalak bultzada horren oinordeko izan ziren, giro positibo harekin hazi baitziren".
‎Gainera, neurri handi batean, 90eko hamarkadan loratu ziren zinemaren profesionalak bultzada horren oinordeko izan ziren, giro positibo harekin hazi baitziren". Izan ere, euskal gobernu osatu berria itzuli beharrik gabeko diru-laguntzak ematen hasi zen euskal zinema bultzatzeko. Laguntzak jasotzen aurrenekoa izan zen Imanol Uriberen Segoviako ihesa (1981).
‎Laguntzak jasotzen aurrenekoa izan zen Imanol Uriberen Segoviako ihesa (1981). Hiru urte beranduago, 1984an, euskal zinemaren bi harribitxi estreinatu ziren: Montxo Armendarizen Tasio eta Uriberen Mikelen heriotza.
‎Momentu horretan, eta horretarako propio sortutako Euskal Media erakundearen laguntzaz, gobernuak filmen ekoizpenean parte hartuko du. " Loraldia bultzatu zuen gobernu berak lurperatu zuen euskal zinema. Eusko Jaurlaritzak ekoizpenean parte hartzea ez zen hemengo ekoizleen gustuko izan, lehia desleialtzat hartu zuten.
‎Zalantza batekin ekin diogu euskal zinemaren historia xume hau idazteari: zer da euskal zinema?
‎Zalantza batekin ekin diogu euskal zinemaren historia xume hau idazteari: zer da euskal zinema. Carlos Roldan Los Vascos y el septimo arteren egileak eman digu erantzuna:
‎Batzuek esaten dute euskaraz eginikoa dela, beste batzuek kadentzia eta erritmo jakina duena... Euskal Herrian ekoitzitakoa da euskal zinema. Hori horrela, esan daiteke euskal zinema 1998 urtetik hilda dagoela.
‎Euskal Herrian ekoitzitakoa da euskal zinema. Hori horrela, esan daiteke euskal zinema 1998 urtetik hilda dagoela. Dena den, Medem eta Bajo Ulloak Madrilen egindako filmak ez dira euskaldunak eta hemen egindakoak bai?
‎Beraz, euskal zinema, industria bezala ulertuta, 80ko hamarkadan jaio zen. Euskaldunen eta zinemaren arteko harremana, ordea, ez da atzo goizekoa.
‎Martxa on hura, baina, 36ko Gerrak eten zuen, bortizki eten ere: euskal zinemaren arrasto eta asmo guztiak ezerezean utzi zituen. Gerora etorri zirenek ere, ez zioten mesederik egingo" euskal" etiketa zuenari.
‎Polemika piztu zen Donostiako Zinemaldiaren bezperatan. Euskal Zinemaren Egunaren aurkezpenaren harira, ikus entzunezko alorreko taldeek (IBAIA, EPE, Gidoigileen Elkartea, EAB eta Zuzendari Berrien Plataforma) Europako Legea »Espainiak uztailean onartutakoa» indarrean jartzeko eskatu diete Eusko Jaurlaritzari eta ETBri. Aipatu taldeek jakinarazi dutenez, lege horren arabera, ETBk publizitate eta diru-laguntza sarreren %5 produkzio independenteetara bideratu behar luke, alegia 5.400.000 euro.
‎Orduan Zinemaldiak zer mesede egiten dio euskal zinemari?
‎Laguntzak laguntza eta oztopoak oztopo, orain arte euskal zinemarik ez dagoela esan izan da. Orain zerbait pizten hasi ote den...
Euskal Zinema: ikusezina izatetik ikusgarria izaterako bidean
Euskal zinemarik ba ote dagoen izan da polemikarako gaia gurean. " Garbi dago zinema dela euskal kulturak oraindik irabazi ez duen gunea", zioen Eneko Olasagastik 2002ko UEUren Udako Ikastaroetan.
‎" Garbi dago zinema dela euskal kulturak oraindik irabazi ez duen gunea", zioen Eneko Olasagastik 2002ko UEUren Udako Ikastaroetan. Han ‘Urrats bat euskal zinemaren alde’ aldarrikapena egin zitzaion administrazioari, non euskarazko filmak egiteko aurrekontu berezia sortzea proposatu eta, horrela, aipatu aurrekontuan oinarriturik, urtean euskaraz bi film egiteko bidea ireki nahi izan zen. Honekin batera ikusleria gorpuztuz joatea zen xedea, baina ikuskizun gizartea den gurean, zinemagintzak herriaren irudikapenen ardatzak ezartzen dituenez, zineman ere euskal begirada behar bezala lantzeko proposamen zehatzak aurki daitezke artikulu honetan.
‎XX. mendeko bigarren hamarkadan ikusleria aitzindaria ere lortu nahi izan zuen Frantzian Abel Gancek bereJ’a cc useeta antzerako filmekin, zeinetan mezu ideologikoak funtsezkoak suertatzen ziren ekoizpenerako2 Garaiha rtakoak ditugu Euskal Herriko lehen filmak... Baina, hasi aurretik, behar bezain zehatza izateko behintzat," Euskal Zinematzat" zer har daitekeen argitu dezagun.
‎Carlos Roldan Larretak bere doktorego tesia aurkeztu zuenean3, Euskal Zinema definitzeko izandako polemikak jorratu zituen. Alegia, zer deitu dezakegun Euskal Zinema aztertu zuen bere ikerketa historikoaren lehenengo zatian (17 orri bitartean).
‎Carlos Roldan Larretak bere doktorego tesia aurkeztu zuenean3, Euskal Zinema definitzeko izandako polemikak jorratu zituen. Alegia, zer deitu dezakegun Euskal Zinema aztertu zuen bere ikerketa historikoaren lehenengo zatian (17 orri bitartean). Berak gogoratzen zuenez, ezin omen da" Euskal Zinema" gisako izendapena erabili ekoizpenari edo estetikari begiraturik soilik (italiar errealismo berria4, Frantziako nouvelle vague5 eta abarreko adibideen antzera).
‎Alegia, zer deitu dezakegun Euskal Zinema aztertu zuen bere ikerketa historikoaren lehenengo zatian (17 orri bitartean). Berak gogoratzen zuenez, ezin omen da" Euskal Zinema" gisako izendapena erabili ekoizpenari edo estetikari begiraturik soilik (italiar errealismo berria4, Frantziako nouvelle vague5 eta abarreko adibideen antzera). Era berean," Euskal Zinema", eztabaida antzuen gainetik bere aburuz, Euskadin egiten dena litzateke besterik gabe.
‎Berak gogoratzen zuenez, ezin omen da" Euskal Zinema" gisako izendapena erabili ekoizpenari edo estetikari begiraturik soilik (italiar errealismo berria4, Frantziako nouvelle vague5 eta abarreko adibideen antzera). Era berean," Euskal Zinema", eztabaida antzuen gainetik bere aburuz, Euskadin egiten dena litzateke besterik gabe. Horrela, espreski baztertzen du espainiar trantsizio politikoaren garaian proposatutako definizioa, hau da," Euskal Zinema" euskaraz egiten dena dela edota Euskal Herriko askapenaren bidean lagungarria suerta daitekeena.
‎Era berean," Euskal Zinema", eztabaida antzuen gainetik bere aburuz, Euskadin egiten dena litzateke besterik gabe. Horrela, espreski baztertzen du espainiar trantsizio politikoaren garaian proposatutako definizioa, hau da," Euskal Zinema" euskaraz egiten dena dela edota Euskal Herriko askapenaren bidean lagungarria suerta daitekeena. Onartzen du ikerlariak, ostera, ezin dela estetika bereizirik aurkitu gurean, ez oinarrizko irizpide komunetik sortutakoestilorik, ez eta berezko gairik ere.
‎Onartzen du ikerlariak, ostera, ezin dela estetika bereizirik aurkitu gurean, ez oinarrizko irizpide komunetik sortutakoestilorik, ez eta berezko gairik ere. Berarentzat, Eusko Jaurlaritzak sektore honetan emandako diru laguntzen arabera egindako zinemagintza izango genuke" Euskal Zinema" delakoa. Honezkero, beraz, definizio arazoak gaindituta lirateke:
‎Aldiz, errazegi alboratzen ditu, nire ustez," Euskal Zinema" definitzeko arazoak Roldanek. Izan ere, Antton Ezeizak berak" Euskal Zinearen historia.
Euskal Zinema, euskal kultura nazionalaren zati koherente bezala bururatua dago, kultura hori beste edozeinetatik desberdindutzat jotzen delarik. (...) Ondorioz, zinematografiaren izaera industriala ukatu gabe, honen alderdi kultural berariazkoak azpimarratzen dira nagusiki(...) eta orduan balioko duena izango da, gaur estu eta larritzen gaituzten koiunturalismoetatik urruti, benetako Euskal Zinematografia Nazionala egiteko irizpideak argitzen eta oinarri teorikoak eta materialak jartzen lagunduko duen aportazioa (Ezeiza, op., 354 or.).
‎Ildo honetatik berretsi izan ditu Ezeizak (UPV/EHUren Donostiako Udako Ikastaroetan) bere garaian botatakoak, hau da, Euskal Zinemak zinema euskalduna behar duela izan, euskal identitatearen berreskurapen lanean ari dena, literatura edo kantagintza bezalako jardunen maila bertsuan.
‎euskara, ahozkotasuna, musika eta erritmoa, arte plastiko nahiz keinuzkoa eta abar. Haien arabera," Euskal Zinema" definitzeko denbora, erritmoa, muntaia eta gainerako berezko aukera estetikoak izango lirateke oinarrizko baldintzak:
‎Beraz, polemikak dirau. " Euskal Zinema" zer den jakiteko ohiko kritikariek nahiz espezialistek esan dutenez gain, gizarte zientzietan interesa duen edonori ireki beharreko galdera dugu oraindik: zer da Euskal Zinema?
‎" Euskal Zinema" zer den jakiteko ohiko kritikariek nahiz espezialistek esan dutenez gain, gizarte zientzietan interesa duen edonori ireki beharreko galdera dugu oraindik: zer da Euskal Zinema?
‎Beste hitzetan esanda, ikusleak egiten du zinema eta, era berean," Euskal Zinema" delako hori egileek bezainbeste ikusleek egingo lukete edo, zehazkiago adierazita, egile eta ikusleen arteko loturak egin egingo luke gure zinema, egitekotan.
‎Eneko Olasagasti zinemagileak Euskaldunon Egunkari a n Euskal Zinemari buruz agerturiko artikulu batean, gu re zinemaren egoeraez deusakalifikatzen zuen1 7 Bere hitzetan:
‎Aldarrikapenak, esan bezala, Urrats bat euskal zinema ren alde zuen izenburutzat, eta, UEUren barruan, Eneko Olasagasti, Asier Altuna eta Koldo Almandoz zinemagileek aurkeztu zuten.
‎Zentzu horretan, Eusko Jaurlaritzak ikus entzunezkoen industriari buruzko liburu zuria egin duenean, nik uste dut ez dela behar bezala ulertu euskal zinemaren afera. Ikusentzunezkoen barruan azpiatal batean sartu da, eta euskal zinema ez da azpiatal bat, baizik eta guk zinema ikusteko daukagun begirada.
‎Zentzu horretan, Eusko Jaurlaritzak ikus entzunezkoen industriari buruzko liburu zuria egin duenean, nik uste dut ez dela behar bezala ulertu euskal zinemaren afera. Ikusentzunezkoen barruan azpiatal batean sartu da, eta euskal zinema ez da azpiatal bat, baizik eta guk zinema ikusteko daukagun begirada. Planteamendu horretatik gutxi espero liteke.
‎Ildo honetatik ezinbestekoa da, euskal idazle jori batek idatzita utzi zuen bezala, gure zinemaren historia petrala kokatu ahal izateko besterik ez bada ere," Euskal Zinemaren" ekoizpenak zinemak, orokorki, izan duen garapenaren barruan jartzea eta, bide batez, euskal gizarteak nozitu dituen funtsezko gertakizunekin harremanetan jartzea. Honetarako, jarraian, ibilbide batean norabidea errazteko erabili ohi diren mugarrien antzerakoak zerrendatuko ditut.
Euskal Zinema
‎" Euskal Zinema: oraingoz izan gabe" izenburuko jardunaldia antolatu zen Iruñean Udako Euskal Unibertsitateko ikastaroetan (2002ko uztailaren 15etik 19ra).
‎Bertan, egungo gizartean horren garrantzitsua den euskal ikusleria sortzeko bidean eman beharreko urratsak azalarazten saiatu arren, hartu beharreko neurriak ikuskizunen munduan edo Administrazioaren ardurapean soilik uztea utzikeria zela deliberatu zen. Hurrengo urtean, UEUren" Euskal zinema lantzen: begiradaren heziketa, irudiei buruzko alfabetatzea eta zinemagintza praktikorako lehenengo urratsak" izeneko ikastaroan (2003ko uztailaren 7tik 11ra, Biarritzen), aurreko aldarriei eutsi arren, ez genuen sektorearen antolakuntzan nahiz beharretan aldaketa handirik sumatu.
‎Legeak inbertsioa ez du banatzen eta telebista bakoitzak bere irizpideen arabera egin dezake diru ehunekoen banaketa. Esate baterako, %3 europar zinemarentzat eta %2 euskal zinemarentzat, edo alderantziz... Kontua da legea indarrean ezarri zenetik hona EITBk legez egin lukeen gastu hori inpunitate osoz ez duela egin, hau da, sektoreari 16 milioi euro (2.600 milioi pezeta, alegia) zor dizkiola.
‎Eta inpunitatea diogu, EITBrenjarduna zaindu luketen Eusko Jaurlaritzak nahiz Eusko Legebiltzarrak, biek ala biek, horren aurrean orain arte ezer ere egin ez dutelako. EITBk aipatu jarrera izatearen ordez legea aplikatu izan balu, euskal zinemaren egoera egungoa baino askoz egonkorragoa litzakeela esan beharrik ez dago. Hori egin beharrean, ordea, ikus entzunezko autonomikoaren jarrerak betiko ildoari eutsi dio, hau da Ameriketako Estatu Batuen ekoizpen komertzialaren menpe segitu eta berezko erantzukizunak ukatu.
‎ETBk Bilboko merkatalgune berrira egoitza aldatzeko 9.000 milioi pezeta gastatuko ditu, baina euskal zinemari zor dizkion 2.600 milioi pezeta ordaindu gabe segitzen du.
‎17 Olasagasti, E." Euskal Zinema: ezdeusaz aritu edo urratsak egiten hasi?".
‎Azpillaga, P. Euskal Zinema. Euskadiko Filmategia.
‎Bide hori bera egin behar izan du euskal literaturak sinesgarri bilakatzeko, lurralde imajinarioak konkistatuz joateko, hizkuntzaren eta errealitatearen erregistroak esploratzeko, euskaldunon bizitza ulertzeko beharrezkoa bilakatzeko. Asko dauka ikasteko euskal zinemak euskal literaturatik (eta itzulpengintzatik).
‎Euskararik gabe eman izan du euskal zinemak Euskal Herriaren irudia. Guztiok ezagutzen ditugun salbuespenezaparte, 4 itzulpen hutsa izan da euskara euskal zineman.
‎Euskararik gabe eman izan du euskal zinemak Euskal Herriaren irudia. Guztiok ezagutzen ditugun salbuespenezaparte, 4 itzulpen hutsa izan da euskara euskal zineman. Bikoizketa bide bakarrean erabili izanak indartu besterik ez du egin euskarak duen irudi (tamalez) eskasa:
‎Ba al dugu nahikoa izar euskaldunik, ba al dugu nahikoa indar euskaldunik —arginda rrik— ekoizpenean, zabalkundean, erakundeetan, unibertsitatean, prentsan, telebistan, albisteetan... eta? 5 Ez ditugu sobera, bistan denez. Beste nonbait bilatu ditu indarrak euskal zinemak, euskaraz sortu eta abian jarrita koak. Galdera beraz beste modu batean formulatu genuke: ba al dugu nahikoa talentu?
‎Iruditzen zait ez dela behar bezainbat azpimarratu biak direla idazleak, biak ere euskal kulturaren mundu erreferentzial bizi bat eraikitzen, erreskatatzen eta asmatzen lan bereziki aipagarria egindakoak. Euskal literaturak euskal zinemarako kezka eta eginmina izan ditu aspaldion; ez da (tamalez) alderantziz berdin gertatu izan. Asko dauka ikasteko euskal zinemak euskal literaturatik (eta itzulpengintzatik).
‎Euskal literaturak euskal zinemarako kezka eta eginmina izan ditu aspaldion; ez da (tamalez) alderantziz berdin gertatu izan. Asko dauka ikasteko euskal zinemak euskal literaturatik (eta itzulpengintzatik).
‎Egungo euskal literaturak, esate baterako, lagundu egingo liguke konturatzen pasatuak direla (suertez) Campionen garai zaharrak. ( Euskal zinemaren etorkizunerako bidea ez da Braveheart egitea Antso III.arekin.)
‎JOXEAN MUÑOZ erbait aldatu da azken garaiotan. Euskal Zinemaz hitz egiterakoan, baikortasun halako bat gailendu zaio lehenagoko tonu etsiari. Badirudi izan litekeela euskal zinemarik, sortuko direla filmak euskaraz —ari dira errodatzen, ari dira hurrengo urterako beste film bat prestatzen—, badirudi errealitateaz ari garela eta ez urruneko amets ezinezkoez.
‎Euskal Zinemaz hitz egiterakoan, baikortasun halako bat gailendu zaio lehenagoko tonu etsiari. Badirudi izan litekeela euskal zinemarik, sortuko direla filmak euskaraz —ari dira errodatzen, ari dira hurrengo urterako beste film bat prestatzen—, badirudi errealitateaz ari garela eta ez urruneko amets ezinezkoez.
‎Jakin aldizkariak zabaldu du orain eztabaida, lehenago Berria k eta Argia-k bezala, euskararen kezkatik abiatuta, alegia, eta euskararen" unibertsoaren" baitatik. Beraiek ari dira euskal zinemaren galdea serioski egiten, euskal zinemaren garrantzi" estrategikoaz" jabeturik. Euskal kulturak, kultura euskaldunak, inork baino areago bizi du euskal zinemaren premia.
‎Jakin aldizkariak zabaldu du orain eztabaida, lehenago Berria k eta Argia-k bezala, euskararen kezkatik abiatuta, alegia, eta euskararen" unibertsoaren" baitatik. Beraiek ari dira euskal zinemaren galdea serioski egiten, euskal zinemaren garrantzi" estrategikoaz" jabeturik. Euskal kulturak, kultura euskaldunak, inork baino areago bizi du euskal zinemaren premia.
‎Beraiek ari dira euskal zinemaren galdea serioski egiten, euskal zinemaren garrantzi" estrategikoaz" jabeturik. Euskal kulturak, kultura euskaldunak, inork baino areago bizi du euskal zinemaren premia. Euskarazko zinemaz ari naiz beraz Jakin en, euskaraz sortutakoaz eta euskaraz hedadutakoaz, jakinik euskal zinema ez dela euskarazkoa bakarrik.
‎Euskal kulturak, kultura euskaldunak, inork baino areago bizi du euskal zinemaren premia. Euskarazko zinemaz ari naiz beraz Jakin en, euskaraz sortutakoaz eta euskaraz hedadutakoaz, jakinik euskal zinema ez dela euskarazkoa bakarrik.
‎Euskarazko zinemagintza ez da, nire ustez, gaztelaniazko euskal zinemari bizkar emanda sortuko. Honen kide izanik, berezia izango da, bereziak direlako (eta larriagoak) euskaraz sortzearen, ekoiztearen eta hedatzearenarazoak, desberdinak direlako errefe rentziak (barrukoak nahiz kanpokoak), bereziak izan dutelako merkaW Joxean Muñoz idazlea eta gidoigilea da.
‎Azken urteotan makina bat sari irabazi izan dira munduko jaialdi garrantzitsuenetan. Nazioa rtera hobekien saltzen dugun euskal zinema filmlabu rra da. Milaka ikusle nazioarteko zinemaldi eta telebista kate ezberdinetan.
‎Batzuetan ordea joera hori proportziorik gabea da. Euskal zinemaren inguruan adibidez dozenaka artikulu idazten dugu. Ni, nire aldetik, nahiko nazkatuta nago beti gai honen inguruan aritzeaz.
‎Ni, nire aldetik, nahiko nazkatuta nago beti gai honen inguruan aritzeaz. Baina kontua da batere kontsekuentea ez naizenez hemen natorkizuela beste behin euskal zinemaren inguruan txapa ematera.
‎The Piano, Once We We re Wa rriors, Whale Rider, The Locals... Jakina, Zeelanda Berriko egoera ezin da parekatu Euskal Herrikoarekin eta euskal zinemaren aferarekin. Zeelanda Berria estatu bat da.
‎Guk, ordea, gure euskal zinema santua gisa honetako pastitxeekin egiten dugu. Akziorako gaitasuna duen herria omen gara, baina zinema alorrean behintzat aritzea bainohausna rtzea dugu nahiago.
‎Aldatzen ez dena gure izaera ezkor eta negartia da. Euskal zinemaz hitz egiten den bakoitzean profesionalen migrazioa eta jendeak kanpora ateratzeak suposatzen duen drama entzuten dugu beti. Nik ez dut ukatzen etxetik kanpo aldaketak eragiten dituenik bainape rtsonalki kanpora ateratzea aberasgarria dela iruditzen zait.
‎Aldaketarekin zailago jarri zen Madrildik proiektuetarako kapitala lortzea; eta Euskadinere, zinemagintzaren inguruko ikuspegi estrategiko baten faltan, interes puntualak eta, askotan, baita pertsonalake re gailendu zitzaizkion arloaren planifikazio eta antolamendu beharrari. Haustura garaiak etorri ziren orduan Euskal Herriko zinemagintzaren mundura, batez ere Administrazioaren eta zinemagileen artean, eta" euskal zinemaren" markako hainbat izen esanguratsu Euskal Herritik kanpo hasi ziren eta jarri ziren lanean, enpresa egiturasendoa goen edo lanerako giro egokiago baten babesean. Hartara, norabide argirik gabeko babes sistema batekin eta berezkoenpresa egitura indartsurik gabe ere —izan ere ETBk, lehenengo urteak eta gero, ezer gutxi jakin nahi izan baitzuen denbora batean Euskal Herriko zinemarekin—, murriz tuzjoan zen Euskal Herriko zinema produkzioa.
‎Ondorioz, so rtuz joan ziren egile berriek eta baita lantalde tekniko eta artistiko askok ere Euskal Herritik kanpo garatu behar izan zituzten euren ibilbide profesionalak. " Euskal zinemaren" marka bera, zeinari oraindik atxikitzen zitzaizkion Euskal Herritik kanpo ari ziren zenbait ekoizle eta egile ere, pixkanaka pixkanaka urtuz joan zen, gaitasunik gabe espainiar Estatuan azken urteotan egin den zinema produ kzioaren baitan co rpusbe rezi bat izendatzeko. Eusko Jaurlaritzak babes sistema berbideratzeko ahaleginak egin ditu 96tik aurrera.
‎Ibilbide honetan, gainera, euskarazko zinema ez da ia existitu ere egin, ez badahaurrentzat egindako animaziozko filmetan edo film laburren eremuan. Euskarak ez du lekurik izan" euskal zinemaren" marka eta egituraren baitan, zeina, diruak hala aginduta, Espainiako merkatuari begira jarri eta antolatu baita neurri handi batean.
‎Horretarako Ikus entzunezkoaren Liburu Zuria egin da, eta horren harira instituzioeta finantza tresna berriak ezarri dira. Eskema berriho rretan euskal zinemak orain arte ez bezalako aipamenak jaso ditu, eta horren ondorio dira gaur egun egiten ari den edo egitekoak diren Aupa Etxebeste eta Ku tsidazu bidea, Ixabel euskarazko film luzeak. Nafarroako Gobernuak ere zinemagintza sustatzeko diru laguntza hornituagoak eskaini ditu aurten, film luzeen produkzioa laguntzeko.
‎" Euskal Zinema" 80etan
‎Izan ere laurogeiko lehen urteetan gertatu zen euskal zinema komertzialaren garapena ordura arte egindako zinemaren antzeko ildoei jarraituko zieten filmekin gertatuzen, El proceso de Burgos, La fuga de Segovia edo La muerte de Mi kelbezalakoekin hain zuzen. Zinema areto komertzial etan banatu eta erakusteko eginak izanagatik ere, hasierako film haien ekonomia ez zen gehiegi bereiziko aurreko aldiko filmenetatik.
‎Aldi honen balantze moduan bi gauza azpimarra daitezke: " euskal zinemaren" ekonomia diru laguntza handietan oinarritzen da hasieratik, bai eta Estatu espainiarraren batez besteko kostu eta produkzio baldintzetan ere; ha rekin homologatua da, orduan, produkzio egituretan. Ha rtara, Euskal Herriko produkzio egoera eta baldintzak aldatzean, haren atal garrantzitsu bat berehala geratuko da harrapatuta Madrildik datozen indar zentripetu gero eta gogorragoen baitan.
‎Urte haietan gogo eta ekimen handiak zeuden Euskal Herrian zinema egiteko; eta borondate hari, enpresa egitura handi baten jabe izan gabe ere, filmak egiteko beharrezko kapitala modu nahikoerrazean biltzeko aukera batu zitzaion. Hartara, posible izan zen urtez urte produkzio maila handitzea eta lehenengo aldiz Euskal Herriko historian zinema ekoizpenprofesional edo komertzialeko jarduera esanguratsua etaegonko rra izatea," euskal zinemaren" markapean ezaguna egin zena espainiar Estatu osoan, bai eta atzerrian ere. Gutxi iraun zuen, ordea, aldi hark, bai Madrilen bai Euskadin aldatu egin baitziren zinemagintza sustatu eta diru laguntzak emateko moduak.
2005
Euskal Zinemaren XXI. Astea Gasteizen
‎Dendaraba merkataritza guneko Vital Kutxa aretoan eskainiko dira Euskal Zinemaren XXI. Asteko zinema emanaldiak, otsailaren 21 eta 26 bitartean. Film ugari izango da:
Euskal zinemak lozorroan dirudi aspalditik: ez industriarik, ez ekoizpenik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
euskal 310 (2,04)
Euskal 242 (1,59)
EUSKAL 6 (0,04)
Argitaratzailea
Jakin 119 (0,78)
Berria 114 (0,75)
EITB - Sarea 75 (0,49)
Argia 57 (0,38)
ELKAR 43 (0,28)
Herria - Euskal astekaria 40 (0,26)
goiena.eus 11 (0,07)
UEU 11 (0,07)
Uztaro 11 (0,07)
alea.eus 9 (0,06)
uriola.eus 9 (0,06)
Susa 8 (0,05)
Pamiela 8 (0,05)
Booktegi 7 (0,05)
Urola kostako GUKA 6 (0,04)
Erlea 5 (0,03)
HABE 3 (0,02)
hiruka 3 (0,02)
Hitza 3 (0,02)
Euskaltzaindia - EHU 2 (0,01)
Uztarria 2 (0,01)
Guaixe 2 (0,01)
Zarauzko hitza 2 (0,01)
Alberdania 2 (0,01)
Aizu! 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Liburuak 1 (0,01)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 1 (0,01)
aiaraldea.eus 1 (0,01)
Maiatz liburuak 1 (0,01)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
euskal zinema egun 26 (0,17)
euskal zinema gala 25 (0,16)
euskal zinema Irizar 21 (0,14)
euskal zinema nazional 19 (0,13)
euskal zinema aste 16 (0,11)
euskal zinema panorama 12 (0,08)
euskal zinema sari 11 (0,07)
euskal zinema ez 10 (0,07)
euskal zinema industria 9 (0,06)
euskal zinema egoera 7 (0,05)
euskal zinema eskaini 7 (0,05)
euskal zinema egin 6 (0,04)
euskal zinema hitz 6 (0,04)
euskal zinema historia 5 (0,03)
euskal zinema bi 4 (0,03)
euskal zinema dokumental 4 (0,03)
euskal zinema euskal 4 (0,03)
euskal zinema loraldi 4 (0,03)
euskal zinema ukan 4 (0,03)
euskal zinema areto 3 (0,02)
euskal zinema aritu 3 (0,02)
euskal zinema azken 3 (0,02)
euskal zinema berri 3 (0,02)
euskal zinema deitu 3 (0,02)
euskal zinema etorkizun 3 (0,02)
euskal zinema garrantzi 3 (0,02)
euskal zinema orain 3 (0,02)
euskal zinema presentzia 3 (0,02)
euskal zinema saio 3 (0,02)
euskal zinema zer 3 (0,02)
euskal zinema ziklo 3 (0,02)
euskal zinema afera 2 (0,01)
euskal zinema arazo 2 (0,01)
euskal zinema atal 2 (0,01)
euskal zinema ba 2 (0,01)
euskal zinema bat 2 (0,01)
euskal zinema bera 2 (0,01)
euskal zinema bezala 2 (0,01)
euskal zinema bizi 2 (0,01)
euskal zinema bultzatu 2 (0,01)
euskal zinema definitu 2 (0,01)
euskal zinema ekarri 2 (0,01)
euskal zinema ekoizpen 2 (0,01)
euskal zinema eman 2 (0,01)
euskal zinema erakustaldi 2 (0,01)
euskal zinema existitu 2 (0,01)
euskal zinema festa 2 (0,01)
euskal zinema galdetu 2 (0,01)
euskal zinema garapen 2 (0,01)
euskal zinema lagundu 2 (0,01)
euskal zinema lan 2 (0,01)
euskal zinema landu 2 (0,01)
euskal zinema lehen 2 (0,01)
euskal zinema leiho 2 (0,01)
euskal zinema moderno 2 (0,01)
euskal zinema premia 2 (0,01)
euskal zinema produkzio 2 (0,01)
euskal zinema sail 2 (0,01)
euskal zinema tesi 2 (0,01)
euskal zinema urrezko 2 (0,01)
euskal zinema XXI. 2 (0,01)
euskal zinema zein 2 (0,01)
euskal zinema zinegin 2 (0,01)
euskal zinema ' 1 (0,01)
euskal zinema adibidez 1 (0,01)
euskal zinema agertu 1 (0,01)
euskal zinema aitzindari 1 (0,01)
euskal zinema aldarrikatu 1 (0,01)
euskal zinema alderdi 1 (0,01)
euskal zinema Amerikak 1 (0,01)
euskal zinema amiñi 1 (0,01)
euskal zinema antza 1 (0,01)
euskal zinema ari 1 (0,01)
euskal zinema arlo 1 (0,01)
euskal zinema arrasto 1 (0,01)
euskal zinema asko 1 (0,01)
euskal zinema aurkeztu 1 (0,01)
euskal zinema aurre 1 (0,01)
euskal zinema aurrerapauso 1 (0,01)
euskal zinema aztertu 1 (0,01)
euskal zinema babestu 1 (0,01)
euskal zinema Berria 1 (0,01)
euskal zinema Lapurdi 1 (0,01)
euskal zinema Lekeitio 1 (0,01)
euskal zinema Londres 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia