Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2000
‎Anjel Zelaietaren iruzkinak(" Euskal literatura eta gizartea edo Sarrionandiaren" Ni ez naiz hemengoa", Jakin, 1985, api eka, 35, 119 or.) azpimarratu egiten du liburuak duen egunkari egitura: " gau egunen erritmoan" egina dagoela esaten du, eta testuak autonomoak direla.
‎Labayru, 1998) oraindainokoan Sarrionandiaren obra osoaren ikuspegirik zabalena eta ondo ehundua argitaratua du, haren ideia poetikoen azterketarako" harrera teoria" ri atxikitako metodologia erabiliz. Liburu honi dagokionez, bere ustez, bidaia liburuaren egituraren bizkarrezurra bada ere," poesia honen iturburuan dagoen deserrotzearen sentimenduaren ondorioa ere bada." (70 or.)" Poetak bilaketari ekiten dio, euskal literatura eta kultura lur agorrak eta panorama desolagarria" gertatzen omen zaizkiolako.
2002
‎Eleberri esperimentalen azterketa bukatzeko, Patri Urkizuren (1946) Sekulorum Sekulotan (1975) obra abangoardista aipatu nahi genuke. Madrileko UNEDen irakasle den lezoar hau, EIEko lehendakari izan zen artean eta Eusko Ikaskuntzako Hizkuntza eta Literatura Sailaren arduraduna da gaur egun. Euskal literaturaz eta antzerkiaren historiaz argitara eman dituen saiakera lan ugariek (Literatura eta Kritika, 1970; Euskal teatroaren historia, 1975; Euskal antzertia, 1984..) hainbat sari lortu dituzte. Urkizuren poesia liburuen artean, Dorrejilko Kanta (1977) eta Zeren azken finean (Kutxa, 1984) dira aipagarri.
‎Haritschelharrekin, J. Kortazarrekin,...), hauek guztiek ez dute ikusten eta entzuten. Bera ikusi eta entzun dezaketen bakarrak lehendik ezagutzen ez zutenak izango dira (kaleko jendea, euskal filologiako ikasle literaturazaleak,...), hau da, euskal literaturaren eta kulturaren zurrunbilo mediatikotik kanpo daudenak. Modu honetan, gauzen benetako muinetara itzuli nahi du Julenek (42), etengabe errepikatzen den Win Wendersen Hain gertu eta hain urrun filmean iradokitzen dena gaindituz, bizitzari, literaturari berari, begi berriekin, benetakoagoekin begiratzeko azken ahalegina egiten ahalegindu nahi du.
‎9 ik. Muruaga, B., 1998," Euskal Literatura eta androzentrismoa", Jakin 106, 1998ko maiatza ekaina, 99 genituzke aipagarrienetakoak. Benetan duda egiten dugu azken urteotan emakumezkoek idatzitako lanen kopuruak nabarmen egin duenik gora.
2003
EUSKAL LITERATURA ETA IDAZLEAK
2005
‎Bergarako UNED en fonetika irakasten jardun zuen. 1975etik Zeruko Argia, Anaitasuna, Ibaizabal eta Pott aldizkarietan kolaborazio asko eta asko egin zituen, beti ere euskara eta euskal literaturaren eta zinearen gainean. 1980an eman zituen ezagutzera lehen literatura sorkuntzak hainbat lehiaketatan:
2011
‎Lan interesgarria, ezbairik gabe, euskal literatura eta kritika maite ditugunoi eskaintzen zaiguna.
2015
‎Sakonean, euskal izpirituaren balizko izaeraren inguruko auziaz ari zen Atxaga. Aski zabalduak baitzeuden orduan" benetako" euskal literatura eta artearen inguruko teorizazioak. Atxagak ez zuen aipatzen baina, jakina, horien erreferente nagusia Oteiza zen euskal artearen inguruko teoriarekin.
‎Hortaz, euskal literaturaren eta beste literaturen artean ezberdintasun funtsezkoa egongo litzateke, literatura horien magaleko errealitateak ere ezberdinak direlako. Horregatik, absurdu samarra litzateke, demagun, leku exotikoetan kokatutako generoko literatura euskaraz idaztea, euskal errealitatearekin zerikusirik ez luketen heinean, bossa nova euskaraz egitea bezalaxe.
Euskal literatura eta kulturaren txikitasunak ezinezko egiten du muntaia handirik, espektakulu handirik egotea, baina hala ere egon badago logika horren baitan sartzen den esparrurik Atxagaren ustez. Horixe da hain justu Euskadi Ofiziala.
‎Potteko azkeneko artikuluan ere, Tropikalako Haikeberku da, benetanen, ikusi dugunez, literatura eta kultur mailako abertzalekeriaren105 kritika egin zuten, eta mendebaldeko kanon literario indartsua aldarrikatu (Joycetik Gombrowiczera). Euskal literaturaren eta gizartearen maila eskasaz kexu ziren, beste behin, azken batean.
‎Edonola ere, haien desadostasunetik ondoriozta daiteke, esaterako, Lizardi eta Lauaxeta poesiaren autonomiaren defendatzaile sutsu zirela; alegia, haientzat eredu poetikoak irekia izan behar zuela, ez inolako araubide klasizista zurruni jarraitzen ziona Orixeren kontra, ez eta estrategia politiko bati jarraitzen ziona Aitzolen kontra. Aitzolek, modu erabatekoan 1933az geroztik, poesia herritar eta populistaren alde egin zuen, bere ustez horixe zelako euskal literaturaren eta euskal kulturaren jarraipena ahalbidetuko zuena (Aldekoa, 2008). Lizardi eta Lauaxetaren saiakerak eta baita Orixeren Barne muinetan ere, poesia jaso eta zenbait momentutan iluna izaki, ez ziren euskaldunen gehiengora iristen ez ziren hirurehun aletik igarotzen, eta hala, haien kalitate poetikoa gorabehera, ez ziren baliagarriak euskal kulturaren aurrerabiderako.
‎Hori guztia faltesten zuen, hain justu, euskal literaturaren kasuan. Ez zuen ikusten harremanik euskal literaturaren eta euskal arte piktorikoen artean, eta hala, hizkuntza literarioaren berrikuntza zail ikusten zuen. " Euskal idazleak eta euskal pintoreak, bi sektore aparte dira, ez dute elkar fruktifikatzen, ezta elkar ukitu ere, ikusi ere, kasu aparte batetan salbu.
‎Kontuan izan behar baita garai hartan oraindik ere ez zela nolanahikoa elizaren ingurukoek zuten pisua euskal literaturan eta euskal kulturan oro har. Bereziki aipa liteke Arantzazuko frantziskotarren itzala.
2021
‎Baina, atxikimendua irakasleei eskatzen zaien ezaugarria edo jarrera ere bada: atxikimendua euskara eta euskal literatura eta kulturarekiko, baina baita hezkuntza eta horrek duen garapenerako funtzioarekikoa ere, konpromisorik gabe eraldaketa ezinezkoa delako.
‎Garatzen ari diren nerabeen identitatearen eraikuntzan eta euskal identitatearen militantzia kulturalak eta politikoak duten garrantzia apaltzen joan dela dio, eta horrek euskal kultura, euskal literatura eta, agian, hein txikiagoan euskararekiko atxikimendua eta konpromisoa taula gainetik ia desagerrarazi dituela azaltzen du. Era berean, nagusiki etxean, lagunartean edo inguru hurbilean sustatzen eta transmititzen zen konpromisoari eskolak ez duela lekukoa hartzen asmatu uste du:
‎Praktikatik egin behar da, eta ez denbora kenduta. Gero aditzak landu daitezke bertso batean edo poema batean, eta deklinabidea ere bai, edo eratorpena; hori guztia landu daiteke testu literario batekin zein ez literario batekin, baina planteamendua nik uste dut alderantziz izan litzatekeela, baita ere ikusita euskal literatura eta euskal hizkuntzaren garapena zelan joan den".
‎Hezkuntza testuingurua eta antolaketa kategoriaren baitan, euskal literatur sistemari buruzko hainbat pertzepzio eta iritzi bildu dugu parte hartzaileengandik, betiere hezkuntza sistemaren bueltan, jakina. Hezkuntza testuinguruaz eta literaturaren irakaskuntzaz ari garela, garrantzitsua iruditzen zaigu lehen ataletik argi uztea lan honen iker eremua Euskal Herria dela, eta hortaz, euskal hezkuntzan, euskal literaturan eta euskal literaturaren didaktikan kokatuko dela gai horiei buruz arituko garenean.
‎Aurreko azpiatalaren amaieran azaltzen zen moduan, prestigioa gai jakin batek gizartean eta instituzio desberdinetan duen pertzepzio, balioespen, babes eta sustapenarekin lotuta dago zuzenean, eta literaturaren kasuan ere hala gertatzen da. Izan ere, euskal literaturak eta euskarak berak sufritzen duten egoeraren arrazoi nagusietako bat hain zuzen ere hauxe dela bat datoz parte hartzaile asko. Hala ere, euskararen egoera soziolinguistikoa eta horrek izan ditzakeen aldaketak ez dira, gaur gaurkoz behintzat, euskal literaturarentzat ezeren berme.
‎Eta, euskaran eta euskal literaturan euskal ikasleriak gutxieneko gaitasun maila bat lor dezan komeni dela inork gutxik zalantzan jarriko badu ere, legemarkoak hori erlatibizatzen eta lausotzen du, hautaproba desberdinetan hizkuntza ofizial bakoitzari eskaintzen zaion trataera erabat desorekatua den heinean. Arestian adierazi moduan, horrek goitik beherako egituratze kurrikular jakin bat definitzen du, euskararen eta euskal literatura eta kulturaren kaltetan. Zentzu horretan, Euskal Curriculumak aipatzen dituen bi helburu horietatik bigarrenean" Europan integratutako euskal gizarte batean eta munduarekin elkarreraginean bizi ahal izateko beharrezkoak diren konpetentziak ere" sartu behar direla zehazten bada, euskaratik zein euskal kulturatik eta euskaraz egitea bermatu behar dute euskal hezkuntza sistemek.
‎" Egia esan nahikotxo. Etxean beti hezi naute euskal literaturan eta filma, liburu, poema, abeslari euskaldunekin hazi naiz. Denbora pasata, galtzen joan naizela uste dut, baina errekuperatzeko asmoa daukat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia