2001
|
|
Foro de Ermuak beste gauza askoren artean zera esan du, euskal nortasunaren berreskurapenerako erabili ohi dela eskola, euskal kultura esklusiboki hobesten dela, gaztelania ordezkatzera datorrela euskara, eta lan diskriminazioa dakarrela horrek. Jaime Ignacio del Burgok (zeinek eta del Burgotar batek) aipatzen du
|
euskal
hezkuntza sisteman" espiritu nazionala" edo nazionalismoa irakasten dela, Francoren garaian baino areago.
|
2002
|
|
|
Euskal
Hezkuntza Sistema honen alboan, akademi aholkulari gisa, Zientzien Euskal Akademiak egon behar du. Berau, batik bat, euskal irakasle emerituek osatuko dute, eta zientziaren jarraipena egiteaz gain, testuliburu eta erakusteko material egokiak prestatu, arlo bakoitzeko kongresuak antolatu eta edozein motatako akademi lanak egiten lagunduko lukete.
|
|
Duela hogei urte egoera guztiz desberdina zen, baina orain unibertsitateen arteko lehia oso handia da, ikasle kopurua nabarmenki murrizten den bitartean. Egoera horretan, kalitatezko unibertsitatea ren apustua (ikerketa barne) egiten ez baldin bada, unibertsitatearen sorrerak kontrako efektua eduki dezake,
|
euskal
hezkuntza sistema kaltetuz.
|
|
Nik ez dut inoiz bat egin ikastola unibertsitarioak eratu beharraren ideiarekin. Ikastolek ekarpen garrantzitsua egin diote
|
euskal
hezkuntza sistemari, baina egindako prozesuaz guztiok ikasi behar dugu: alde onak aprobetxatu, bai, baina ezin ditugu akats berdinak errepikatu.
|
2005
|
|
• Irakasle orok du titulazioa eta Hizkuntz Eskakizunen baldintzak betetzeko beharra, langileen gabeziek ezin baitute baldintzatu
|
euskal
hezkuntza sistemaren garapena. Kasu honetan, kolektibo honek bere interes pertsonalak interes kolektiboen aurretik jarri ditu.
|
2006
|
|
Hasierara bueltatuko gara. Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak testuliburuen doakotasuna
|
euskal
hezkuntza sistema publikoan errealitate bihur dadin beharrezko neurri eta baliabideak ezartzeko erantzukizuna du. Guk urteak daramatzagu doakotasun hori ekonomikoki jasangarriagoa eta hezitzaileagoa izan dadin alternatibak lantzen:
|
|
Laguntza horren helburua bikoitza da: alde batetik, euskara ez dakiten ikasle etorkinei berariazko laguntza eskaintzea, hizkuntza eta komunikazio trebetasunak lehenbailehen eskura ditzaten; eta, bestetik, ikasle horiek
|
Euskal
Hezkuntza Sisteman sartzen laguntzea, eskolan eta gizartean lehenbailehen eta ahalik eta baldintza onenetan integra daitezen lortzeko.
|
|
|
Euskal
hezkuntza sistemaren oinarrizko printzipioetako bat eskola integrazioa da, hezkuntzako berdintasun eskubidearekin eta gizarte kohesioari laguntzeko xedearekin bat etorriz. Printzipio hori aplikatzeko eta helburu hori kultura desberdinetako ikasleekin betetzeko biderik koherenteena kultura arteko hezkuntza da, hau da, berdintasunean eta dibertsitatearekiko errespetuan oinarritutako hezkuntza.
|
|
Dosier honetako artikuluetan, azken urteotako immigrazioa
|
euskal
hezkuntza sisteman izaten ari den eraginari eta ikasle etorkinek euskararekin duten harremanari buruzko datuak, azterketak eta gogoetak bildu ditugu. Era horretan, gaiari hainbat ikuspuntutatik begiratu diote adituek:
|
|
Era horretan, gaiari hainbat ikuspuntutatik begiratu diote adituek: Europan ikasle etorkinei eskaintzen zaien hezkuntza politika; azken bost urteetan hazten ari den ikasle etorkinen multzoa
|
euskal
hezkuntza sisteman integratzeko antolatutako zenbait programa eta egitasmoren helburu eta balioak; ikasle etorkinen eskolatzean eragiten duten baldintzapenak eta sortzen diren desberdintasunak; ikasle etorkinak, euskararen ikaskuntza eta ama hizkuntzak; ikasle etorkinak eta hezkuntza sistemako hizkuntz ereduak... Ezbairik gabe, hainbat ertz ditu gaiak, ikusi dugunez.
|
|
Dosierraren azken atal honetan, eta orain arteko azterketak osatzeko asmoz, hezkuntzaren eta hizkuntz irakaskuntzaren esparruko hiru esperientzia konkretu ekarriko ditugu. Izan ere, ekarpen hauen bidez argiago ikusi ahal izango ditugu immigrazioaren fenomenoak
|
euskal
hezkuntza sisteman eta euskararen irakaskuntzan eragiten dituen aldaketak. Hauexek dira, hain zuzen ere, aipatutako hiru esperientziak:
|
|
|
Euskal
hezkuntza sistema nazionalaren inguruan. Euskarazko irakuntzaren aldia.
|
2008
|
|
Gaztelaniarekin lotuta, ume nagusien eskolatzeaz ere hitz egin behar da. Alegia, zein hizkuntzatan eskolatu
|
euskal
hezkuntza sisteman 12 urte baino gehiagorekin sartzen diren ikasleak, kontuan hartuta ikasle horien ezaugarriak, haien nahiak eta proiektuak, eskolan egoteko geratzen zaizkien urteak... Izan ere, nola eskolatu gazte senegaldar bat —demagun—, Bilbora hamahiru urterekin heldu berria, eskolan hiru urte baino ez bazaizkio geratzen, epe argi eta garbi ez nahikoa bi hizkuntza ofizialetan konpetentzia lortzeko?
|
|
Bestalde, 3 artikuluak honako hau zehazten du:
|
euskal
hezkuntza sistemari lotutako ikuspegi integralaren baitan, euskal unibertsitate sistemak goi mailako unibertsitate hezkuntza publikoari dagokion zerbitzua eman behar du, irakaskuntzaren, azterlanen, etengabeko prestakuntzaren, ikerkuntzaren eta ezagutza eta teknologia hedapenaren bidez.
|
2012
|
|
Bigarrenik, EiTBk" euskal herritarrek informazioa jasotzeko eta parte hartze politikorako" daukaten eskubidea bermatzeko eskatu zuen 1982ko Legeak. Hirugarrenik, EiTBri"
|
euskal
hezkuntza sistemaren lagungarri" izateko eginkizuna egotzi zion (Alkorta eta Zuberogoitia, 2009: 135; Gutierrez Paz, 2002:
|
2023
|
|
Leku jakin batean esplizituki egiten du bigarren adiera horren alde, eta hartara, lehen adieraren alde egiteko aukera lausotzen eta oztopatzen du. Hain zuzen ere, 2 artikuluan,"
|
Euskal
hezkuntza sistemaren printzipioak" izenekoan, d) atalean hauxe dio: " d) Euskal kultura eta haren bi hizkuntza ofizialak ezagutzen dituzten eta beren ondare ukiezinaren erabilera eta ezagutza baloratzen duten pertsonak prestatzea".
|
|
Bide horretan mugarri izan dira Euskal Curriculumaren proiektua eta Euskal Herrirako Curriculuma, hezkuntza eredu eta curriculum propioa adostu baitzuten hezkuntzako, gizarteko eta politikako eragileek. Curriculum proposamen horiek nortasun propioa ematen diote
|
euskal
hezkuntza sistemari, euskaran eta euskal kulturan oinarritua, aldi berean inguruan sustraitua, eta kanpora zabalik.
|
|
Genero eta hezkidetza
|
euskal
hezkuntza sistemaren errealitatea oinarri izanik [Baliabide elektronikoa]. LOUVELLI, Nora.
|