2008
|
|
euskaraz herri euskaldunetan (erdara bigarren hizkuntza gisa ikasiz), erdaraz erdaldunetan (euskara bigarren hizkuntza gisa ikasiz).
|
Euskal
hezkuntza sistema, gainera, Alemaniako eredu prestigiotsuan inspiratuko zen. Euskaraz egunkari eta aldizkariak egongo ziren, nobelak eta eskola liburuak orobat.
|
2010
|
|
Oinarrizko hezkuntza edo EnseƱanza Primaria delakoa ematen zen EIBren eskoletan. Baina sustatzaileek
|
euskal
hezkuntza sistema oso bat eraikitzea zuten helburu, eta horretarako oinarriak jarri zituzten.
|
|
Euzko Ikastola Batzarekin, beraz, eskola sare paraleloa sortu zen Euskal Herrian,
|
euskal
hezkuntza sistema eraikitzeko estreinako saiorik antolatuena eta eraginkorrena bihurtuz.
|
|
Jaurlaritzak berak 1980ko irailaren 26an jaso zituen hezkuntza transferentziak edo eskuduntzak, dekretu bidez, eta ordura arteko eskola publikoak edo estatuaren eskolak transferitutako eskola bihurtu ziren. Eta, Pedro Miguel Etxenike Hezkuntza sailburua zela,
|
euskal
hezkuntza sistema berria antolatzeari ekin zion.
|
|
1975az geroztik Errenteriako Orereta Ikastolako lehendakaria eta Gipuzkoako Ikastolen Elkarteko partaidea izan zen, eta 1979an GIEko lehendakari izendatu zuten; kargu horretan urtebetez jardun zuen, hain zuzen ere 1980an Jaurlaritzan lanean hasi zen arte. ?
|
Euskal
hezkuntza sistema antolatu behar izan genuen. Eskola publikoak pasatu zizkigutelako, baina besterik ez.
|
|
|
Euskal
hezkuntza sistema berri baten diseinua
|
|
Ezbairik gabe, ikastolen eta ikastolen mugimenduaren historian giltzarri saihestezina izan zen I. Batzar Nazionalean onarturiko Euskal Eskola proiektua eta Gutun Programatikoa. Euskal Eskola Publikoaz gain,
|
euskal
hezkuntza sistema berri eta osoa marraztu zuen Euskal Eskola proiektuak, eta Gutun haren sintesi modukoa zen. Euskal Herriko hezkuntza erakundeen historian, lehen aldiz, testu bat zegoen, Euskal Herriaren balizko hezkuntza sistemaren ezaugarriak zehazten eta jasotzen zituena.
|
|
Euskal Herriaren eskola izan nahi baina planteamendu zehatzik eduki gabe eta noraeza estrategikoa izatetik, ikastolen kolektiboa norabide ideologiko eta estrategiko bat edukitzera eta alternatiba juridiko legal batez hornitzera pasatu zen 1990eko hastapenetan.
|
Euskal
hezkuntza sistemari buruz egindako planteamendua ikastolen oso ekarpen garrantzitsua izan zen, ordura arte alderdien nahiz sindikatuen artean inork ez zuelako hainbeste jorratu.
|
|
–Esango nuke gure planteamendua eremu abertzaleko alderdiei deserosoa zitzaiela. Alderdi abertzale guztiak ustez batzen zituen ideia,
|
euskal
hezkuntza sistema propioa eraikitzea, alegia, 1980ko hamarkadaren hasieran garatzen hasi bazen ere, 90eko hamarkadaren hasieran noraeza estrategikorik gabe zegoen. Tamalez, estatuaren hezkuntza sistemaren ereduari ez zioten eredu alternatibo bat kontrajartzen?.
|
|
Eta bestetik, edukiei dagokienez, euskal hezkuntzaren etorkizunaz giltzarri zen Euskal Eskola Publikoaren eztabaidan ikastolek, bi Batzar nazional haien bitartez, ekarpen bikoitza egin zuten: eztabidari ikuspegi osoa, integrala, erantsi zioten, Euskal Eskola
|
euskal
hezkuntza sistema berria eta propioa planteatuz, eta horren barruan Euskal Eskola Publikoaren eredu berria eta propioa arautzen zuen lege proiektua zehaztuz. Ikastolek, alegia, Euskal Eskola Publiko berri hori euskal hezkuntza sistema berri baten baitako ideia eta proiektu aldarrikatu zuten.
|
|
eztabidari ikuspegi osoa, integrala, erantsi zioten, Euskal Eskola euskal hezkuntza sistema berria eta propioa planteatuz, eta horren barruan Euskal Eskola Publikoaren eredu berria eta propioa arautzen zuen lege proiektua zehaztuz. Ikastolek, alegia, Euskal Eskola Publiko berri hori
|
euskal
hezkuntza sistema berri baten baitako ideia eta proiektu aldarrikatu zuten.
|
|
|
Euskal
hezkuntza sistema propioa eta, horren barruan, euskal eskola publiko berriaren proiektuei buruzko eztabaida bere mugarrietara heldua zegoen 1991 urteko hondarrean. Zirt edo zart egin behar zuen Eusko Jaurlaritzak.
|
|
Gaur egungo EAEko Hezkuntza sailburuaren esanetan,, prozesu hartatik hobeto antolatuta atera zen
|
euskal
hezkuntza sistema, oso konplexua baitzen: hiru hezkuntza sare eta hiru hizkuntza eredu.
|
|
Ikastolek hasieratik bertatik publikoa/ pribatua dikotomia hori auzitan jarri izana da haien grina berritzailearen funtsa, eredu berri bat eraikitzeko bidean: ...een artera ekartzea eta kudeatzea; ingurune hurbileko gizartearekin batera elkar eragitea; ikastolen arteko sarea eratzea; ezagutza berriak eraikitzea eta ezagutza horien euskarri diren hornigaiak, produktuak eta zerbitzuak ekoiztea eta eskaintzea (I+G, ikas materialak, prestakuntza, ebaluazioa?); ordezkari publikoa eta era guztietako gizarte eragileen aurrean ikastolen nortasun propioa kudeatzea;
|
euskal
hezkuntza sistema propioa aldarrikatzea?
|