2009
|
|
Eskolak ateak ireki behar dizkio gizartearen globaltasunari, eta kulturen eta hizkuntzen arteko bizikidetzarako prest dauden ikasleak prestatzea dagokio.
|
Euskal
Hezkuntza Sistemaren helburu nagusia, hizkuntza eremuan, komunikazio gaitasun ona lortzea da euskaraz nahiz gaztelaniaz. Horrekin batera, beste helburua ikasleak gutxienez atzerriko beste hizkuntza batean trebatzea da, betiere lehenbiziko hizkuntza errespetatuz, jatorrizko beste hizkuntza batzuk dituzten ikasleen kasuan.
|
|
Oro har,
|
euskal
hezkuntza sistemari aitortu egin zaio elebidun irakaskuntzan izan duen eginkizun garrantzitsua. Bada, ordea, arrisku bat:
|
2010
|
|
Hirugarren kapitulu honetan
|
euskal
hezkuntza sisteman gauzatu den gutxiengoaren hizkuntzaren bitarteko irakaskuntza aztertzen da, gehienbat, EAEn gertatzen diren fenomenoak kontuan hartuta. Honako gaiak bereizi dira:
|
|
Euskal Herriko hezkuntza sistemak erakusten du ez dela komeni hezkuntza elebidunaren eta eleanitzaren artean mugak jartzea. Alderantziz,
|
euskal
hezkuntza sistemak eroso konbinatzen ditu bertako ondare hizkuntza, 2H eta atzerriko hizkuntza ikastea, hezkuntza elebiduna eta eleaniztuna, eliteko eleaniztasuna eta folklorikoa, hizkuntza eta edukien integrazioa, eta abar. Horrela, ‘Continua of Multilingual Education’ proposamenak ikuspegi holistikoa erabiltzea dakar, mugarik gabekoa eta dikotomiak gainditzen dituena, eta erakargarria modu malguan erabil daitekeelako munduko beste edozein testuingurutan.
|
|
3)
|
Euskal
hezkuntza sistemak informazio interesgarria eskaintzen du, ez bakarrik euskara irakaskuntza hizkuntza gaiaren inguruan, baizik eta hezkuntza elebiduna eta eleaniztunaren bestelako zenbait alderdiren inguruan ere, izan ere, euskararen kasuak hezkuntza elebidunetan gerta ohi den dikotomia desegiten du, elitekoa edo folklorikoa izatearena, alegia, eta, baita, hezkuntza elebidunean erabili diren bali...
|
2014
|
|
Bestalde,
|
euskal
hezkuntza sisteman, oraindik guztiz euskalduna izateko falta baldin bazaio ere, euskal eredu markatua dago, eredua. Eredu horren barruan, euskaraz irakasteko hautua eginda dago; beraz, urteetan ikasleek euskaraz ikasteko aukera izan dute eta izango dute.
|
2018
|
|
Horretarako, HUHEZIk egindako ikerketarako ibilbidearen berri eman du ondoren. HUHEZI 1976 urtean sortu zen
|
euskal
hezkuntza sisteman arituko ziren profesionalak (irakasleak) euskaraz prestatzeko helburuarekin. Kontuan izan behar da 1977an euskal hezkuntza sisteman euskaraz irakasteko gai ziren irakasleen kopurua ez zela %5era iristen.
|
|
HUHEZI 1976 urtean sortu zen euskal hezkuntza sisteman arituko ziren profesionalak (irakasleak) euskaraz prestatzeko helburuarekin. Kontuan izan behar da 1977an
|
euskal
hezkuntza sisteman euskaraz irakasteko gai ziren irakasleen kopurua ez zela %5era iristen. Gaur egun, ordea, ia %90ekoa da.
|
2022
|
|
• Elkarrizketatutako irakasleek onartzen dute
|
euskal
hezkuntza sisteman ez dela ohikoa soziolinguistika eta hizkuntza ekologia behar bezala lantzea eta lanketa honen aldeko apustua egiten duten ikastetxe edo irakasleek zailtasunak dituztela materiala eta baliabideak topatzeko.
|
|
Lan honekin hastean genuen asmoa ikasleen hezkuntzarako baliagarri izan zitezkeen materialak eta baliabideak biltzea izan zen, baina behin elkarrizketekin hasi eta hutsune hori sumaturik, irakasleen formakuntzarako eta ahalduntzerako materiala ere biltzea erabaki genuen. Hori kontuan harturik eta Amonarrizen (2019) ikerketan ikusi moduan materiala oso sakabanatua dela aintzat hartuz, uste dugu gure lanak ekarpen bat egin diezaiokeela
|
euskal
hezkuntza sistemari. Identifikatutako hutsunerik nabarmenena materialean baino, irakasleen formakuntzan dagoela jakin arren, horrelako bilketek irakasleen lana erraztu dezaketela uste dugu.
|
2023
|
|
Horrela bada, zenbaki honetan aurkezten dugun lehen artikulua gaur egun euskal gizartean, eta, bereziki,
|
euskal
hezkuntza sisteman gero eta sentsibilitate handiagoarekin begiratzen zaion gai bati eman dio sarbidea Aitor Uncetabarrenecheak: euskararen ahozko komunikazioa.
|
|
2
|
Euskal
hezkuntza sistema indartzea eta babestea
|
|
EITBren sorrerako helburuetan (2.1 atala)
|
euskal
hezkuntza sistema babestea dago, eta horrek, jabekuntza plangintzarekin lotzen du. EITBren sorrerak jendea euskara ikastera animatu zuen, eta rol aktiboa jokatu du euskararen ezagutza sustatzeko (Larrinaga 2019, 178).
|