Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 94

2000
‎Baserriak ere ba omen dira Sorian. Iparraldeko Pinareseko herrialdean euskal baserrien antzeko etxeak daudela dio Jose Tudelak, 1923an" La Voz de Soria" n idatzitako artikuluetan. Bertako klimak antza handia du Euskal Herrikoarekin eta ondorioz, etxeak egiteko harlandua eta egurra erabiltzen dituzte, Euskal Herrian bezala
‎Dena dela, Karrantzako ardatz ekonomiko eta soziala nekazaritza eta abeltzaintza izan dira beti. Aro Modernoan euskal baserriak sendotze garrantzitsua ezagutu zuen. Izan ere, XVI. mendearen lehen erdiko segurtasun egoera eta oparotasuna medio, harriz eta zurez eginiko baserriak eraikitzen hasi ziren.
‎Karlistaden garaian ere, kontrabandoa ohiko ekimena zen, bai Kantabriara zein Burgosera joan etorriak eginez. Harreman honen eragina ongi islatu da Karrantzako makina bat baserritan, euskal baserrien ohiko ezaugarriak ez ezik, Kantabria aldekoen ezaugarriak baitituzte.
2001
‎Euskal Herriak hain berezko duen mundu horren urruntasunaz berbetan, Joserra Bilbao bermeotarrak eman zuen ikuspuntua aurtengo Mendebaldeko jardunaldietan. Noiz eta, Gotzon Garatek euskara zuzenaz eta hainbeste urtetan euskal baserrietan bildutakoaz ziharduela, itsasoko munduaz galdetu ziotelarik, Garatek baserrikoarekin bakarrik lan eskerga bazeukala esan zuela. Bilbaok hitza hartu zuen eta bere ustea azaldu:
‎Eta gela barruan erridikulua sentitu naiz karikaturaren moduan, satelite artifizialaren moduan, trapu zaharraren moduan, postal turistikoaren moduan. Liburua neuk utzi nuen bezala dago, zabalik eta orriak azpian, euskal baserri baten teilatua dirudiela. Eskuaz hartu, barrutik begiratu eta, jakina, le néant est structure constitutive de l’existant esaldian dago zabalik liburua, teilatua.
2002
‎" Euskal baserriaren arkitektura" liburuan baserrien deskribapen, definizio eta tipologia ezberdinak erakusten dizkigute Alberto Santanak eta bere lankideek. Baserrien arkitektura, baserrien bizkarrezurra erakusteaz gain, barneko zatiak eta zati bakoitzaren funtzioak zehazten dituzte.
2003
Euskal baserriko osagaiak izan dira, eta dira oraindik, erlea eta erlauntza. Erlearen argizaria erlijio errituetan, etxeko argiztapenerako eta edulkorante moduan erabili ohi zuten.
‎Gerrate karlista amaitu ondoren, fueristek ez dute, ezta ere, baserri giroaren gorazarre makala egingo. Zergatik dira hain emankorrak, baketsuak eta bertutetsuak euskal baserriak. Foruek bermatzen duten ordena sozial eta bizimoduagatik, noski.
‎Euskal nekazari  tza mundua ordena naturala, egonkorra eta gatazkarik gabea da; ezin egokiagoa, beraz, industria iraultzak berarekin dakarren usteltze ekonomiko, politiko, moral eta kulturalari idealki kontrajartzeko. Antonio Truebaren arabera, euskal baserrietan nagusi den giza harmonia maiorazkoa bideratzen duten lege foralei zor zaio, jabetza ezin zatitu izateari, aitak oinordekoa aukeratzeko duen eskubideari, eta etxea beti familian jarraitze horri. Erlijioa eta forua, nola ez, esku eskutik doaz:
2004
‎Zer gertatu zitzaion euskal baserri kulturari modernizazioaren eraldaketa gainera etorri zitzaionean? –Garai tradizionaletan euskaldunen kultura bizimodua bera zen? 696 esaten digu Eduardo Apodakak.
2005
‎Bizkaiko kostaldearen edertasuna begi bistakoa da hondartza, badia, itsas mutur eta labar malkartsuetan; baita mendialde berde eta ibar oparoetan ere. Natur ingurune paregabe horretan sakabanatuta, hainbat herri daude, arkitektura aberatseko altxorren jabe, bai tradiziozko euskal baserriak, Euskal Herriko landa inguruneko etxebizitza tipikoak, bai estilo kolonialeko eraikineta jauregiak.
‎Eskuz ekoitzitako produktuak dira, betiko modura eginak eta goi mailako kalitatedunak. Baina, horrez gain, bertoko arrazak euskal baserriaren historiari loturik daude. Eta Peio Urdapilletari esker eta bera bezalako abeltzainei esker, bermaturik dago euskal abereen etorkizuna.
2007
‎Eta, gainera, etxeko ondasunak eurak ere ez ziren izango familia handi bati jaten emateko adinakoak; izan ere, hamar hektarea baino gutxiagoko etxalde batean hainbat txerri, lauzpabost behi eta oilaskoak ziren Argiñarenatarrek zuten ia errenta guztia. Oro har, garaiko euskal baserri arrunt bateko bizimodua zuten. padre y madre". Aipatu beharreko aldaketa bakarra jaioterria non dagoen zehazterakoan dago; Nafarroa eta Espainiaren artean, orain, Vasconia ezartzen duela.
‎Igartubeiti baserriaren proiektua bultzatu zutenean, batez ere asmo nagusi bat izan zuten: euskal baserriak eta baserritarren bizimodua ezagutzera ematea. Eta horretarako, Igartubeiti baserriaren baliabideak eta ondoan eraikitako interpretazio zentroa hartu zituzten oinarritzat.
‎Igartubeiti baserria XVI. mendearen erdialdean eraiki zuten eta euskal baserriaren Urrezko Aroa ezin hobeto ordezkatzen du. Igartubeiti etxeak XVII. mendearen hasieran bizi izan zituen bere unerik onenak, baina aldaketa sakonak egin behar izan zituen bizimodu eta lan baldintza berrietara moldatzeko.
‎Interpretazio Zentroan euskal baserrien hiru mila urteko historia sorberritu dute. Igartubeitiko senideen eta auzokoen ahotsak lagun, antzinako baserriak nola joan ziren handitzen eta eboluzionatzen azaltzen zaigu:
‎Askoren artean, D. Balendin Zamora eta euskal baserri mundua Epoka baten testigu eta ekintzaile, Zarautz, Lurgintza, 2000.
2008
‎neoeuskal estilo arkitektonikoarekin. Izan ere, mende berriaren lehen urteetan, euskal baserrien itxurako txaletak agertzen hasi ziren. Neoeuskal estiloa Lapurdiko kostan sortu zen, bertako baserrien zureztadurak, bi isurialdetako teilatuak, egitura asimetrikoa eta bestelako ezaugarriak, arkitektoek udatiar aberatsen Biarritz eta inguruetako villa tara egokitzean.
‎Esate baterako, azken aldian atzerritar izenen «inbasioa» gertatu zela eta haien lekuan euskal izenak ezarri nahi zirela esaten zen bitartean, aldi berean, atzerritar jatorriko kirolei baino ez zitzaiela leku egingo aitortzen zen (futbola, tenisa, croquet a...), frontoi bat sortzeko aukera printzipioz baztertuz. Era berean euskal baserri itxurako eraikin bat egin nahi zen, baina ez nekazari munduan zituen funtzioekin, baizik burgesentzako askaltegi gisa. Paradoxa hauek, Neguriko planteamendu osoaren adierazgarri dira.
‎Gaur egun, kontsumitzaileok kalitate handiko produktuak eskura ditzakegu Lumagorriren bitartez, osasun berme guztiekin eta horren ekoizpenak ingurumena aintzat hartzen duela jakinda. Horrelako jakiak kontsumituz gero, euskal baserriei eta landa inguruetako bizimoduei aurrera ateratzen lagunduko diegu.
2009
‎Nolanahi ere badugu erakargailu polit bat: Igartubeiti museoa, XVI. mendeko dolare baserri zaharra, euskal baserriaren iragana, sagardoarekin izan zuen lotura eta abar ezagutzeko nahitaezko erreferentzia. Museoa sortu berritan ikusi bazenuen, geroztik egindako Interpretazio Zentroak beste osteratxo bat eskatzen dizu.
‎Errodrigotxoren fikzioa eginez Gandiagak aurkitzen duen Ama Birjina, harrizkoa? (eta konpara HGB, 148 orr., Elorri eta Hiru gizon bakarka ren arteko posturen diferentzia fundamentala atzemateko), euskal baserri bateko ama sufrituaren antzekoa da eta, lilura eta mirespena baino gehiago, errukia sentitzen du:
‎Landa guneetako elkarteek eta emakume taldeek antolatuta, Euskadiko herrietako plaza askotan nekazaritza azokak antolatu dituzte asteburu honetan. Emakumeak euskal baserrian betetzen duen zereginari balioa eman nahi dion mugimendua indartzen da horrela. Gaur egun, betidanik izan den bezala, baserrian funtsezko zereginak betetzen jarraitzen dute emakumeek; hala ere, haien lana ez dago behar bezala ezagututa.
‎Asteazkenetan Talaian (18:00: 00) saioko zati batzuk ere berreskuratzen ditu Alberto Gorritibereak eta Jaime Zubia esatariek egiten duten saio horrek. Ez dakit ordu horretan euskal baserrietako sukaldeetan irratiak piztuta egoten diren, baina entzule kaletarragoentzat ere erakargarria egiten da saioa.
‎Abuztuaren 10ean, tradiziozko San Lorentzo azoka ospatuko da. Algortako San Nikolas plazaren inguruan hainbat salmenta postu kokatuko dira euskal baserriaren produktu onenekin. Aukera paregabea izango da jai egunaz gozatzeko eta, ohi bezala, jaia burutzeko Biotz Alai abesbatzaren kontzertuak emango dio amaiera egunari.
‎Garai hartakoak ditu egurrezko egitura eta barruko sagardo dolare handia. Euskal baserrien urrezko aroaren adibide nabarmena da. Gipuzkoako Foru Aldundiak 25 urte baino gehiago daramatza euskal ondarea lehengoratzeko lanetan, eta 1992 urtean erosi zuen Igartubeiti.
2010
‎Ondorengo produktuek tokia izango dute karpan: Euskal Okela, Euskal Baserriko Oilaskoa, Euskal Esne Bildotsa, Hegaluzea eta hegalaburra, Euskal Baserriko Arrautza, Euskal Esnea, Eztia, Arabako Patata, Gernikako Piperra, Euskal Tomatea, Ibarrako Piparrak, Euskal Babarrunak, Txerri Haragia, Oliba Olio Birjina, Idiazabal gazta, Arabako Txakolina, Bizkaiko Txakolina, Getariako Txakolina, Arabar Errioxako Ardoa, Ekoizpen Ekologikoko Produktuak eta Euskadiko Kantauri I...
‎Ondorengo produktuek tokia izango dute karpan: Euskal Okela, Euskal Baserriko Oilaskoa, Euskal Esne Bildotsa, Hegaluzea eta hegalaburra, Euskal Baserriko Arrautza, Euskal Esnea, Eztia, Arabako Patata, Gernikako Piperra, Euskal Tomatea, Ibarrako Piparrak, Euskal Babarrunak, Txerri Haragia, Oliba Olio Birjina, Idiazabal gazta, Arabako Txakolina, Bizkaiko Txakolina, Getariako Txakolina, Arabar Errioxako Ardoa, Ekoizpen Ekologikoko Produktuak eta Euskadiko Kantauri Itsasoko Hegaluze kontserbak.
‎Beste ekitaldiakAzokak iraungo duen hiru egunetan beste hainbat ekitaldi ere izango dira Euskadiko kalitatezko produktuak ezagutzera emateko. Besteak beste, Euskal Baserriko Oilaskoa, Tolosako Babarruna eta Arabako Babarrun Pintoa, Euskal Okela eta Getariako Txakolina dastatzeko aukera izango da. 3 euroren truke aipaturiko elikagaien anoa bat hartzeko aukera izango da.
‎Hona hemen menu proposamena: Euskal Baserriko Arrautzak pikilloarekin eta mamiarekin; Gerninako piperrak; Carpaccio entsalada Eusko Labeldun tomatearekin, tipulin freskoarekin eta Agraz Verjus ozpin olioarekin; Eusko Labeldun Kantauriko hegaluzea marinatua plantxan, perla itxurako lima zatiekin eta goarnizioarekin; Trufaz beteriko Eusko Labeldun oilaskoa; Esne merengatuaren izozkia fruta konpotarekin, Arabar Errioxako olioarekin et... Jakiei laguntzeko, jatetxeak barrikan hartzitutako ardo txuriak edo beratze karbonikoan ondutako ardo beltz gaztea proposatzen ditu.
2011
‎Komuna eta dutxea etxeetan eukitea be XX. mendearen akabuko hamarkadetako kontua da, beste euskal baserri gehienetako antzean. Lehenago norberaren garbitasuna, ura behekosuan berotu eta kortan zabalagaz gorputza garbituta egiten eban askok.
‎Jose Anjel Ubietagaz gengozan biok beste behin, orduan be eskolako bazkaloste baten. Harrituta itxi ginduzan Jose Anjel eta biok Julianek euskal baserriari eta bere ekonomiari eta egoerari buruz egin euskun azalpen argi eta sakonagaz.
‎Egituraren erritmo epileptikoa, beste pertsonaia batzuek ere nozitzen dute: Jose Uriostek behialako euskal baserri idealizatua eraiki du Kolonbian, anatopiko bezain anakroniko; eta Jairo Jaramillok ezin ditu aurpegiak bereizi, den dena gogoratzen baitu: bere hautemateak ez du, gureak bezala, bizimodu praktikoari begira hautespenik egiten, ez du nahikoa ahazten.
‎izatea, eta ahalik era naturalenean egitea lan. Gaur ere, azokara joaten bagara, labeldun produktuak, euskal baserri etiketa dutenak, etiketa gabeak, ekologiko etiketa dutenak aurkituko ditugu", dio. Bermea ematen duten
2012
‎– Euskal Baserri, ko produktuak,, konfiantzazko markenak, eta produktu propioak saltzeko asmoz, Eusko Labelek (www.euskolabeltienda.com) denda birtuala zabaltzea erabaki du.
2013
‎M.M: Are gehiago, arratsalde ederra pasa daiteke, adibidez, Euskal Herriko itsasadarren sorreraz solasaldi bat izanez edo euskal baserrietako harriak nondik datozen eta zelakoak diren aztertuz edo landazabaleko txori ezberdinak identifikatuz eta haien kantuak entzunez. Hori guzti hori gainera diru iturri handia izan daiteke eskaintza horri atxikitzen badiozu bazkari ederra edo lo egiteko aukera.
2014
‎Beraz, eraikuntza tipo erako begirada generiko bat eskainiko zaio baserriari, parametro zehatzak neurtu eta alderatu beharrean. Begirada lauso hori euskal baserriek eskaintzen dituzten potentzialtasunak neurtzeko nahikoa dela ulertzen da, etorkizuneko tipo baten eraikuntzarako eskura jartzen dizkigun tresnen erakusgarri.
‎Horrek guztiak, ordea, ez du tipo unibertsal gisan euskal baserriaren apologia egin nahi. Ingurune hurbilari eskainitako begirada honek eraikuntza tipo egoki modura tokian tokikoaren garrantzia aldarrikatu nahi du.
Euskal baserriaren garapenean, azpimarragarria da eraikin berdin batek bost mendetan zehar erabilera ezberdinei erantzuteko erakutsi duen gaitasuna. Alde batetik, espazioen balio aniztasunak eta erabileren konbinazioek eta, bestetik, lehorrean egindako banaketa horma arinen erabilerak, itxuraz zurrun dirudien eraikuntza elementu malgu bilakatu dute.
‎3.2 EUSKAL BASERRIAREN 25 IRIZPIDEAK
‎XV. mendeko lehengai naturalak eraldatzeko gaitasunak eta akustika ezagutzak gaur egungoekin alderagarriak ez direla kontziente garen arren, euskal baserriak baliabide gutxirekin emaitza oparoak eskaintzen dizkigu.
Euskal baserriak jasotzeko erabilitako materialek ez dute erradiazio naturalaren ingurunea eraldatzeko gaitasunik.
Euskal baserriaren ezaugarri nagusietako bat da; naturari estuki lotutako eraikuntza tipoa, gainera, bertan, hainbat belaunaldik espazio bera partekatzen zuten.
‎Baubiologieak oraineko eta etorkizuneko eraikuntzarako oinarriak sortzeko ezagutza holistikoak eskaintzen dizkigu. Euskal baserriak, bizirik iraun duen bost mende hauetan zehar gertatu diren aldaketak gaindituta, halako begirada holistiko batez eraiki zirela esan dezakegu: uneko beharrei esfortzu minimo batez erantzunez eta inolaz ere etorkizuna baldintzatu gabe.
Euskal baserriaren 25 irizpideak 40
‎CORONEL MOLDESKO EUSKAL ETXEKO SAN INAZIO JAIAN" EUSKAL BASERRIETAKO SUKALDARITZA" LIBURUA AURKEZTU DA
‎Joan den abuztuaren 1ean, Las Brasas jatetxean, ospatu zuen San Inazio Eguna Cordoba probintziako Coronel Moldesko Gure Zainak Euskal Etxeak. Etxeko laurogei bat kide eta lagun bildu ziren bazkarian; jaiaren markoan, Marita Echave Gure Zainakeko lehendakariak berak idatzitako Euskal baserrietako sukaldaritza aurkeztu zen," zelai etxeetako sutondo ingurutik sortu ziren errezetak" biltzen ditu liburuak.
‎Maiatzeko eguaztenetan, ostera, hitzaldiak izango dira Kulturateko areto nagusian, 19:00etan. Hala, oraingoan, maiatzak 7, euskal baserrien gainean, bereziki Debagoieneko baserrien gainean, jardungo du Alberto Santana historialariak. Eta maiatzaren 14an, Gerra karlistak Euskal Herrian hitzaldia egingo du Mikel Alberdi historialariak.
2015
‎Janari etxean, lastoa ta belar ondua ugari, sabaian; atxur, eskuare, sarde, txardango, golde, periki, besabe, gurdi, gurtesi, orrazi, kabila ta uztarriak lur gainean. Etxe nagusian, sartu eta berehala, sukaldea, lasai samarra, euskal baserri guztikoen irudira, etxebizitzarako ta lur langintzarako behar ziren tresnez betea. Bertan zeuden, su aurrean, zumitzezko jarleku apalak eta keak eta urteek leundu zuten zizailu galanta, ta zapaldetan, suila, morko ta beste urontzi ba tzuk, lurrezko zali zabalak, erretilu handi sakonak, zurezko koilara belztuak, eta ogi, tremes edo artoa edukitzeko otarretxoa; hantxe aurkitzen ziren, hormetatik behera esekita, eltze, tupin, padera, talo burni, burruntzi, burruntzali, tanbolin ta kriseiluak; hantxe, bazter batean, beste atxur, laia, hortzbiko, sega ta igitaiak su egur, azpantar, abarka ta soka zaharren laguntasunean; ta hantxe egon ohi ziren askotan, ke zulo azpian, lurruntsu, laratzetik behera zilintzilika, zezinaren itxuran, baserri hartakoen, azkiñiko?
‎Izenik ere ez zuen izango akaso. Katuek ez bezala, nork bere izena izan dute beti txakurrek euskal baserrietan, baina Errekarten ohiturarik ez nonbait. Gaur egun bi txakur dituzte bertan, biak ere lasaiak eta alferrak, baserria jendearen etengabeko pasaleku bihurtua dagoenez zaunkarik ere inori egiten ez diotenak, egonean egon eta gizendu beste lanik ez duten jan txakurrak alegia.
‎Liburu bat argitaratu zuen gai horretaz 1974an, eta adierazgarria da liburuaren azala bera: h aren itxurapean zeru goienetik datorren tximistak desegiten du euskal baserria, euskal arimaren sinboloa. Liburuaren barruan, berriz, hauxe esan zuen (Arenaza 1974:
‎Uler bedi ez garela ukatzen ari frantsesaren prestigioak eragin dezakeela euskaraz ere hots ubularra ahoskatzea, baina prestigioa arrazoi absolututzat saltzen badugu, nola ulertzen da beste hainbat euskaldun ipartar adinetakok oraindik euskaraz dardarkari hobikaria ahoskatzen jarraitzea? Jokoaren teoria honetan dardarkari hobikariari halako euskal baserri kutsu zenbait itsatsiko litzaioke, ala?
‎Alustiza, J., 1985, Euskal baserriaren inguruan. Oñati:
2016
‎Nire hasierako asmoa Bilboko Masustegi auzoan film laburra egitea zen, Galizian nola eraiki den erakusteko adibide ona baita. Euskal baserria ondo antolatutakoa da; Galizian berriz, galiziar feismoa dago errotua: egin eta kito.
‎Araba eta Gipuzkoa banatzen dituen zerra luzea hartzen du, Euskal Herriko kotarik altuenekin (Aitxuri 1.551 metro eta Aizkorri 1.544 metro). Mosaiko tipikoa du, euskal baserriari lotua, eta fenomeno karstiko ikusgarriak ditu, hala nola gandorrak, dolinak, sakanak, etab. Irudia: Ardon arkua 5 Ribadeo (Lugo) Galiziaren eta Asturiasen arteko mugan, Ribabadok barnealdeko natur guneak gozatzeko aukera ematen du, eta hainbat ibilbide egin daitezke, baita hondartzak ere.
2017
‎Tomate natural birrindua, Barrenetxe EUSKAL BASERRI, beirazko ontzia
‎Tomate natural birrindua, Barrenetxe EUSKAL BASERRI, beirazko ontzia
‎Bere «Arquitectura Popular Española» izeneko obra monumentalean, (bost tomotan argitaratua, oker ez banago) etxegintzaren maila gorenean kokatzen du Carlos Flores egileak euskal baserria, bai eraikuntzaren neurriei dagokienez, bai ingurunearekiko moldatze eta egokitzeari ere. Ez da harritzekoa, beraz, Alfredo Baeschlin arkitektu suizarra bezalako ikerlari atzerritarrak, gure zibilizazio eta herriko nortasunaren ikurtzat dugun baserriaz liluraturik sentitzea.
‎Baserrietan, hegaztiak hazteko ohitura egon da, oilaskoa gehienbat. Gaur egun, Euskal Baserriko Oilaskoa sor markaren babesean, hegazti horren hazkuntzak gora egin du. Haragia ekoizteko erabiltzen da, eta jatorriz, luma gorriak eta hankak eta azala horiak ditu.
‎michaeljung Aizkorri Aratz parke naturalak Araba eta Gipuzkoa banatzen dituen zerra luzea hartzen du, Euskadiko kotarik altuenekin (Aitxuri 1.551 metro eta Aizkorri 1.544 metro). Mosaiko tipikoa du, euskal baserriari lotua, eta fenomeno karstiko ikusgarriak ditu, hala nola gandorrak, dolinak, sakanak, etab. Udazkenean, perretxikoak biltzeko lekurik preziatuenetakoa da. Irudia:
2018
‎Hori konkretua da: euskal kultura eta euskal baserria irekitzea jendeari".
2019
‎Baserriau apartekoa da, beronek batzen dau ta gure baserrien mila urte baino gehiagoko historia. Bertan dago euskal baserriaren muina eta jatorria.
‎Zumaia izango da bigarren asteburua hartuko duen herria. Euskal baserrietako eguneroko bizimodua izango dute ikusgai bertaratzen direnek. Bertatik bertara erakutsiko dute baserriko bizilagun eta animalien egunerokotasuna.
‎Izar dantzariak deitu zien Aita Julian Alustizak bere Euskal baserriaren inguruan liburuan. Eta han dakar, justu, Nafarroako Astitzen jasotako honako esaera pollit hau:
‎Gure lurralde honetako elurrak jostalariagoak ohi dira normalean. Begira aita Julian Alustizak Euskal baserriaren inguruan liburuan bildu digun elur klaseen lezioa. Josefa Iturralde Goldaratzko amatxi pertxentak erakutsi omen zizkion, bere" gizonain aite Astizkoa zenak bost elur klase bereizten" omen zituela eta, Kandelario ondoko elur jeneroetan denak:
‎Negu makur eta gogorra egin zueneko kontuak dirateke. Honela bildu zuen aita Julian Alustiza Arantzazuko fraileak bere Euskal Baserriaren Inguruan liburuan, Anjel Izagirrek Gabirian kontatuta:
‎Eta barre goxo eginda, isildu egin behar, ongi bai bainekien, mugako bordari nafarrokin behintzat, arrazoi guzia zutela. Tesi eder baterako uzten diot, doktore gaxte bost masterdun eskuxuriari," napar koxkor" kontu hau behar bezala aztertzeko lana, Patzikukeria bromoso honekin barre gozo egin ondoren, egia zuri bakarra asmatuz eta puztuz joan den berrehun urteko gure apologistek euskal baserriaz eraiki duten fantasia orokortu honen erdi erdian, zinezko kontu ttiki gorri batzuk ere atera ditzan. Nik hauxe bakarra esan nezake:
2020
Euskal baserrietan, etxeko jauna, izan ohi da autoritatearen erakuslea. Caro Barojaren ustez, haren ondoan dagoen etxekanderearen garrantzia ez daiteke gutxiets:
‎Mogelen antzera, Agirre apaiz idazleak nekazaritzako giroaren estereotipo bertsuan jardun zuen. Orokorrean, XIX. mendeko idazleek euskal baserria bilakatu zuten espazio eta ekai literario, ohiturak azpimarkatuz:
‎343 irakaskuntza zentroen bitartez barreiatu zen. Ideologia tradizionalistak eraikitako emaitza literarioa euskal baserriaren idilikotasunean gelditzen da. Honen errealitate sozial eta ekonomiko gatazkatsuen arrastoak literatura genero azpiratuetan atzemanen dira –bertsolaritzan eta bertso paperetan190– Ohiturazko eleberriaren ildo narratiboa geldian egon zen XX. mendean ere.
‎Jendeak etxeetan eta auzotik auzora elkar lagunduz bizi ziren, ez baziren erbesteratzen: ...t; Argentina edo Uruguairat". 221 Dena dela, nekeziak nekezia, aldaketarako joera uzkurrak izan ohi dituzte euskaldunek, nahiz egokitzapenerako gaitasunak landu.222 Ipar Euskal Herriko euskaldunen ohituren mantentzeko nahikundea ahaidetasun sistemari, intsumisioari eta kontrabandoari esker mantendu bide ziren Estatuak inposaturiko zuzenbide positiboaren aurrean.223 Bere narrazioan, Etxamendik Euskal baserriaren aldaketarako uzkurtze arkeotipikoaren gaia lantzen du, bizipen pertsonaletan bermatuz:
‎Eñaut Etxamendiren aukera narratiboetan garrantzitsuena euskal baserriaren azalpena da. Oso salbuespen txikia izan ezik, lantzen dituen pertsonaiak oro XX. mendeko bigarren erdialdeko euskal nekazari edo artzainak dira.
‎Bizkitartean, Etxamendiren narratiba eleberri" kostunbrista" ote da? Baiki, Etxamendiren narratiba" euskal baserria gaitzat duen narratiba" izan, bada. Adiera perifrastikoak erakusten du ordea, gaur gaurkoz, euskal literaturaren kritika termino zehatz eta neutro baten eskasean dagoela.
‎Baina ba al dakik ekobobo horrek zer den, izerdi belarrak gorputzean itsatsita, lau sosen truke, belarretan aritzea sutan diren sail malkarretan? Gehienez ere, belarra mozteko makinarekin ttur ttur ttur ibiliko hintzen, euskal baserriaren nostalgian bilduta, zurezko onddo, golde eta bestelako simulakro kitschez inguratuta bizi diren euskal baserritar modderno usteko horietakoren baten soropilean. Baserrian bizitzea polita duk; baserritik bizitzea, gogorra".
‎Lehengo denpora zaharretan, euskaldunak Euskal baserrietatik Gaztelako eremu pobre eta hiri aberatsetara lan bila ateratzen zirenean, guztiok dakigu nola hangotarrek haien mintzatzeko gaiztasunagatik barre egiten zuten, hau oso argiro ikus liteke lehengo erdal literatura guztian, orduko gaztelatarrentzat euskalduna gauza barregarri bat izaten zen, arlekin bat, pierrot bat, bufoiantzeko bat. Euskaldunak hitzetan labur garelako ustea ere, hortik dator.
‎Euskaldunoi lerroburu oinarrizko horrek gidatu digu bizi norabidea, eta nor izateko pertsonak nor bere esku buruaren jabe izan beharra iradokitzen du. Nor bere buruaren jabe izatea, gurasoek euskal baserri eta etxeetan transmititu diguten adieran, gizalegez jokatzea da, emandako hitza betetzea, hitzeko pertsona izatea. Bestalde, baina, gizalegez zor duguna egitea ere esan nahi du, gure erantzukizuna betetzea, bidezkoa den hura egitea.
2021
‎ikasia, modernoa, kalekoa ez da benetako bertsolaria. Bertsolariak" berez" sortzen diren euskal baserri munduaren inguruko kultur ekosistema hori urrituz joango da, ordea, XX. mendean Euskal Herriko industrializazio prozesuak eta euskal gizartearen kaletartzeak aurrera egin ahala. Eta bertsolaritzaren transmisioari begira erabat kontzeptu inoperatiboa bihurtuko da berezkotasunarena.
‎Hezkuntza horrek pentsamendu abangoardistak eskuratzeko ahala eman zion, eta, horrekin, aurreko belaunaldiek proposatzen zuten markoa haustekoa. Lehen Pizkundearen oinordeko zen abertzaletasun jelkideak diskurtso identitario gisa erabili zuen euskal baserriaren ekosistema jendarte hiritarrak irentsita desagertzear zela ikusirik, errealitate horri egokitutako planteamendua egin zen: "[...] intelektua366 leria berriaren kontzientzia modernoa, urbanoa eta abangoardista nazionalismo berriaren eta nazio kulturaren definizioetan islatu zen" (Larrinaga, 2007b:
‎Adjektibo ondoan jarririk, haren artikulua eta kasu marka hartzen ditu: Uitzik hartu zuen, lehenbizikoz, astindu eder samarra (Lizardi); Etxe nagusian sartuta berehala, sukaldea, lasai samarra, euskal baserri guztikoen irudira (Agirre). Aldaera sabaikaria (xamar) ere erabiltzen da samar baino gradu apalagoa adierazteko, zenbait hizkeratan:
‎Bide hau ireki zuena Paco Tejados izan zen, etorkinen semea ez, baizik eta etorkina. 1960ko hamarraldi hasieran izan zen, garai hartan ez ziren oraindik bertso eskolak loratu eta bertsolariaren irudikapen esentzializatua zen nagusi, bertsolariak euskal baserriaren seme naturaltzat hartzen zituen gehiengoak.
‎Modu tradizionalean eraikita zegoen, bi isurkiko teilatu etzana zuen, eta egurrezko habetxozko balkoi bat, eraikinaren harlanduzko fatxadan. Egurrezko atetzarrak arku zorrotz bat zuen amaiera, eta eguzki lore batek babesten zuen sarrera, euskal baserri guztietan ohi zenez.
‎Begia uhinetan zetxikan. Mekanikoki, Oteizaren Euskal Baserriari izeneko tailua balakatzen zuen, herdoilaren erresumatik salbamena etorriko balitzaio bezala. Gizona mutu zegoen bitartean, oroitu nintzen, 2018ko abendu gris batez, Macronen bisita eta G7aren antolakuntza salatzeko, zenbait hilabete lehenago desegin zen erakunde armatuaren omenez, horiz tindatu Gora ETA eta G7:
2022
‎Maiatzaren 22an, igandea, 11:00etan, Geoparkeak Karsteko Zaporeak doako bisita gidatua egingo da. Txangoan Goienetxe euskal baserri tipikoa bisitatuko dute partaideek eta gazta egiteko prozesua ezagutuko dugu. Gainera, artalde bat ikusi eta gazta dastatzeko aukera ere egongo da.
Euskal baserriaren urrezko aroaren erakusle da Igartubeiti baserri museoa. 1992 urtean, desagertzeko arriskuan zegoela, Gipuzkoako Foru Aldundiak erosi eta goitik behera zaharberritu zuen.
‎30 Errusia hegoaldeko eta Ukrainako basetxe tipikoa, pertsonen eta abereen bizilekua bateratzen dituena. Euskal baserrien antzeko zerbait.
‎Azinhaga izeneko herrixka batean bizi da mutikoa, Tajo ibaiaren ertzean, amaren aldeko aitona amonekin, eta txerrikumeak saltzera Santaremgo feriara doazenean bakarrik lustratzen ditu botak eta janzten ditu. Nik ez dut inoiz entzun euskal baserrietan umeak ortutsik ibiltzen zirenik. Uda eta negu gomazko abarkekin ibiltzen ginela esango nuke, eta larruzko botak janzten hasi ginela gero, herriko eskolara joaten hasi ginenean –gogoratu nion Annari.
‎Hats berria – artzain urepeldarra – Euskal baserria – harrizko zizelkaduretan – Lumi – hutsa adierazten – Xalbadorren heriotzean
‎Jorge Oteiza aldiz, zizelkaria zen. Euskal baserria molde zinez bitxian adierazi zuen. Xabier Letek idatzi kantua biziki ezaguna da, eta bestetan maiz entzuten da.
Euskal baserria izenekoa.
Euskal baserria Eraikuntza hutsa
2023
‎XVI. mendekoa da Zamudioko Kadaltso, euskal baserrien lehenengo belaunaldikoa. Jatorrizko ezaugarri batzuei eusten die, nahiz eta urteekin egitura aldatu den.
Euskal baserrien lehenengo belaunaldikoa da Kadaltso, eta oraindik eusten die jatorrizko ezaugarrietako batzuei: lurretik zuzenean altxatutako zutabe handiak, adreiluzko eta egurrezko egitura, erdi puntuko arkuak dituzten baoak eta mendebaldeko sarrerako harrizko ateburua.
‎Ahetzeko Mattinek ere nigar egin omen zuen bere haur denboran hain maitatua zuen auzoko baserria eroria ikustean. Begi beharriak berdin erne, Manex Pagola kantuz eta Fermin Mihura bertsuka arizan zitzazkoten euskal baserriko ohidura onei bezala heien etorkizun griñatsuari.
‎Akordetan naz Hil ala bizi baserriko bizimoduaren ganekoa zala, baña ez zan, iñundik pe, ez Garoa ez Txomin del Regato. Euskal baserriko bizimodua barrutik ezagutzen eban eta kultura horren hondamendidde larritasunez bizi eban baten ikuspegidde zan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
euskal 57 (0,38)
Euskal 33 (0,22)
EUSKAL 4 (0,03)
Argitaratzailea
ELKAR 11 (0,07)
UEU 11 (0,07)
Euskaltzaindia - Liburuak 9 (0,06)
Sustraia 6 (0,04)
Alberdania 6 (0,04)
EITB - Sarea 5 (0,03)
Argia 5 (0,03)
Consumer 4 (0,03)
Ikas 4 (0,03)
Labayru 4 (0,03)
Berria 3 (0,02)
Jakin 3 (0,02)
Hitza 3 (0,02)
Euskaltzaindia - EHU 2 (0,01)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 2 (0,01)
Ikaselkar 2 (0,01)
Susa 2 (0,01)
goiena.eus 1 (0,01)
LANEKI 1 (0,01)
Uztarria 1 (0,01)
Aldiri 1 (0,01)
ETB dokumentalak 1 (0,01)
Kondaira 1 (0,01)
hiruka 1 (0,01)
Zarauzko hitza 1 (0,01)
Pamiela 1 (0,01)
Herria - Euskal astekaria 1 (0,01)
Berriketan 1 (0,01)
Bertsolari aldizkaria 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
euskal baserri inguru 4 (0,03)
euskal baserri guzti 3 (0,02)
euskal baserri oilasko 3 (0,02)
euskal baserri urrezko 3 (0,02)
euskal baserri antzeko 2 (0,01)
euskal baserri arrautza 2 (0,01)
euskal baserri bat 2 (0,01)
euskal baserri itxurako 2 (0,01)
euskal baserri izeneko 2 (0,01)
euskal baserri lehenengo 2 (0,01)
euskal baserri lotu 2 (0,01)
euskal baserri mundu 2 (0,01)
euskal baserri sukaldaritza 2 (0,01)
euskal baserri aldaka 1 (0,01)
euskal baserri apologia 1 (0,01)
euskal baserri arkitektura 1 (0,01)
euskal baserri arrunt 1 (0,01)
euskal baserri azalpen 1 (0,01)
euskal baserri baliabide 1 (0,01)
euskal baserri bete 1 (0,01)
euskal baserri bilakatu 1 (0,01)
euskal baserri bildu 1 (0,01)
euskal baserri bizimodu 1 (0,01)
euskal baserri eguneroko 1 (0,01)
euskal baserri ekosistema 1 (0,01)
euskal baserri eraiki 1 (0,01)
euskal baserri eraikuntza 1 (0,01)
euskal baserri eskaini 1 (0,01)
euskal baserri etiketa 1 (0,01)
euskal baserri ezaugarri 1 (0,01)
euskal baserri gai 1 (0,01)
euskal baserri gain 1 (0,01)
euskal baserri garapen 1 (0,01)
euskal baserri Gaztela 1 (0,01)
euskal baserri gehien 1 (0,01)
euskal baserri harri 1 (0,01)
euskal baserri hiru 1 (0,01)
euskal baserri historia 1 (0,01)
euskal baserri idealizatu 1 (0,01)
euskal baserri idilikotasun 1 (0,01)
euskal baserri iragan 1 (0,01)
euskal baserri ireki 1 (0,01)
euskal baserri jaso 1 (0,01)
euskal baserri kultura 1 (0,01)
euskal baserri kutsu 1 (0,01)
euskal baserri molde 1 (0,01)
euskal baserri muin 1 (0,01)
euskal baserri nagusi 1 (0,01)
euskal baserri nostalgia 1 (0,01)
euskal baserri ohidura 1 (0,01)
euskal baserri ohiko 1 (0,01)
euskal baserri ondo 1 (0,01)
euskal baserri osagai 1 (0,01)
euskal baserri produktu 1 (0,01)
euskal baserri seme 1 (0,01)
euskal baserri sendotze 1 (0,01)
euskal baserri sukalde 1 (0,01)
euskal baserri tipiko 1 (0,01)
euskal baserri ume 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia