2009
|
|
Sepultura bakoitzak zenbaki bat izaten zuen, etxeari zegokiona.
|
Etxe
bakoitzak bere sepultura ezagutzeaz gainera, ingurukoak ere ezagutzen zituen. Elizako hilobi bakoitzak bere gainean jarleku bat izaten zuen.
|
|
" Elixan sepulturek oten siren, kandelak, bakotxa (k) pere famelik.
|
Etxe
bakotxak beran sepulture. (...) Gixonak aurren bankutan ta andrak atzen silletan ta sepulturatan.
|
|
Beraz, ustiapen beharretan andreak laguntzen bazion gizonari, etxeari dagozkion beharretan, ostera, gizona zen andreari laguntzen ziona. Gero,
|
etxe
bakoitza bere laratzak ezagutuko zuen arren.
|
|
Batzuen eta besteen ardiak bereizteko antzinako modu bat badago, belarrietan akatsak ipintzea.
|
Etxe
bakoitzak bere akatsa edo marka zeukan eta belaunaldiz belaunaldi mantendu egiten zen. Esaterako, belarriaren aurreko aldetik kortadatxu eta atzetik miru buztena izan da belaunalditan gure berriemaile baten ardien akatsa.
|
2011
|
|
Auzoa,
|
etxe
bakotxak bere gain hartu eta konpondu ezin dituan arlo guztietara hedatu izan da. Arazo horreek ez dira materialak bakarrik; espiritualak be badira, eta arazo horreei auzo barruan emoten izan jake konponbidea.
|
|
Tasadoreak ermandadeko etxe guztietatik igaroten ziran San Antontxu aurreko astean. San Antonio egunez
|
etxe
bakotxak bere aportazinoa pagau behar izaten eban, ez urteko hainbestekoa. Lehenagoan, gure lekukoak umeak ziran sasoian, urtarrileko San Antonio egunez ganaduak landa batera eroaten ebezan lehenago aitatu diran Pagozarreta eta Errefalleneko landetara, esaterako.
|
|
Busturiko etxeetan be barruko hierarkia bat egon da.
|
Etxe
bakotxa bertako lara tzak ezagutzen dauen arren, gogoan hartzekoa da etxe batzuetan itsasoko terminologia erabilten izan dala kide bakotxaren aginte maila adierazoteko: aita kontramaisua, ama bigarren kontramaisue eta alaba nagusia, semeen faltan, hirugarren kontramaisue zan.
|
2012
|
|
San Juan egunagaz lotuta, hondino bere, aspaldiko erritu eta ohiturek bizirik diraue, eta lekukoek esan deuskuenetik, zaharrek ardura handia hartzen eben horreexek jagoten. Bezperan sanjuanadea egiten zan,
|
etxe
bakotxak berea, eta sua egiteko irak, sasiak, zaborreriak eta txarrikeriak batzen ebeSan Juan bezperako sanjuanadea. zan. Orduan egurra estimadu egoan, behekosu eta txaparako erabilten zan eta.
|
2013
|
|
Diru horregaz abadeak errespontsoa egiten eban.
|
Etxe
bakotxak bere lekua eukan luturkia edo sepulturea ipinteko. Urtebete pasetan zanean, kandeleru txikerra eta painelu txikiagoa eroaten ebezan.
|
2015
|
|
Zamudion jarduerarik garrantzitsuena nekazaritza izanda, aldea etxeak izan dira nagusi; bizimodu biko etxeak gehienak, eta, sarri, beharrerako erabilten dituan lurren erdian kokatuta.
|
Etxe
bakotxak bere izena dauka eta bertan bizi diranak, maiz, apellidutik barik etxearen izenetik ezagutzen dira.
|
2023
|
|
Baserrietan labea be egon izan da, etxetik kanpoko beste eraikin baten. Labea artoa erreteko eta asterako ogia egiteko izaten zan, baina ez eban
|
etxe
bakotxak berea eukiten, sarritan etxe bik edo hiruk erabilten eben laba bakarra. Gaur egun hori be, zutunik egon ezkero, eta hainbat dagoz, txabolatzat daukie.
|
|
Oso gogoan hartu izan dira hil osteko urteetan, familiako ospakizunetan eta urteko egun seinaladuetan. Hildakoak eleiza barruan hobiratzen ziranean,
|
etxe
bakotxak bere sepulturea eukan, etxearen luzapen modura, sarritan izen eta guzti.
|