2001
|
|
Etxean gela bat eskaintzen dutenak gutxiago dira, ordea, eta Isabel Ferreirak gelak eskaini ditzaketen euskaldunei dei berezia egiten die. Gela bila
|
datozen
ikasleak Nafarroa iparraldetik datoz batez ere, zonalde euskaldunetik. Baina ez denak.
|
|
Hau da, daukagun egoerarekin jokatu behar dugu, ez nahi genukeenarekin. Eta lehendabizi,
|
datorkigun
ikaslearen helburuak ase behar ditugu. Motibazio instrumental jakin batbadu, lehenengo horixe ase dugu.
|
2002
|
|
Hizkuntza irizpiderik gabe ezarritako numerus claususa dela medio, euskal taldeetako ikasleen kopurua txikiegia dairakasgai guztietan taldea osatzeko. Arazo hau larriagotu egin daiteke, baldin eta estatu osorako barruti bakarrarenondorioz kanpotik
|
datozen
ikasleek euskal ikasleak desplazatzen badituzte.
|
|
Unibertsitatean, gela huts batean; aurreko irakasleak ez du ezabatu arbelean idatzia;
|
badatoz
ikasleak.
|
2004
|
|
Paduako hirian eta XVIII. mende amaieran kokatu ditu Joan Manuel Gisbertek gazteentzat idatzitako abentura eta misterio nobela honen gertaerak. Protagonista nagusia Napolitik
|
etorritako
ikasle behartsu bat da. Lo egiteko gelarik alokatzeko aukerarik izango ez duela uste duenean, antigualeko palazzo baten alboan bizi den andre batek bere etxera joateko gonbita egiten dio.
|
|
Hizkuntza bat ikasteko orduan indar jardunean dabiltzan motibazioen kokagunea izozmendiaren gainean hauteman dezakegu. Euskaltegira
|
datozen
ikasleei luzaro gabe hasten gatzaizkie galdezka hau eta bestea, euskara ikastea zer eratako jarrerak eta interesak eragin dioten jakin nahirik. Jarrera eta motibazio motak definiturik dauzkagunez, gure ondorioak laster erabiliko ditugu jarduera didaktikoaren lagungarri.
|
2005
|
|
Poternako baratzeetarik Baionako hirira joateko erabiltzen zen tunelaren itzalpean ezkutatu ziren, dardaraka, metatuak, bata besteen bihotzen punpak estereotan antzeman zitzaketela. Beldurrak atxikitzen zituen eta bidean besta sobera eginik goraki kantuz eta eleketa multzoan
|
zetozen
ikasleak zirela ohartzean, doi bat jabaldu ziren. Alkohol, pixa eta izerdi urrina zeukan gorputz puloaren aitzinetik pasatzean, baten batek erran zuen:
|
2006
|
|
Uda ondorena bizi bizi datorrela dirudi arlo sozioekonomikoan. Lan munduan euskara oso pattal zebilela jakina zen, irakaskuntzatik
|
zetozen
ikasle euskaldunentzat galga handia zen. Oporrak bukatu eta segituan, Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak hainbat sindikaturekin batetik, eta hainbat patronalekin bestetik, euskara lantegietan sustatzeko akordioa sinatu du.
|
|
Aurreko urteko edizioan 2.218 laguntza eman zitzaizkien ikasleei. Aurten, berriz, 2.000 laguntza aurreikusi dira, hau da, matrikularen %30, eta beste 600 Madrildik kanpora
|
datozen
ikasleei ostatu eta mantenu osoa emateko.
|
|
Lurralde Ordezkaritza bakoitzean Eskolatze batzordeak sortu dira, ohizko matrikula epetik kanpo
|
datozen
ikasle etorkinek egindako eskolatze eskaerak aztertu eta ebazteko.
|
|
Orain dela lau urte, Euskal Autonomia Erkidegoko etorkinak biztanleriaren %1 ziren, eta, aldiz, Espainiako Estatuko beste leku batzuetan, %8 inguru. Nolanahi ere, biztanle kopuru hori handitzen ari da, eta kanpotik
|
etorritako
ikasleak gehitzen ari dira azken urteotan.
|
|
Arreta Plana", 1 eta 2 taulak). Ikus dezagun oraingoan atzerritik
|
datozen
ikasleak jatorriz nongoak diren.
|
|
Bren arteko erantzun mistoa. Hain zuzen ere, Lehen Hezkuntzara
|
zetozen
ikasleek talde bereiztuetan jasotzen zituzten (adinak nahasturik) curriculumeko alderdi nagusiak, gaztelaniaz landuz: irakurketa idazketa, matematika eta ingurumen arloa.
|
2007
|
|
Eta horrek egunerokotasunean ere emaitzak ekartzen ditu. Jakin badakigu guk nahi baino gehiagotan
|
datorrela
ikaslea tituluaren behar soilagatik, ez euskara benetan ikasteko eta erabili ahal izateko, baina, zorionez, gaurko irakasteko modu honek, titulua ateratzeko baino ez bada ere, ikasleak komunikatu behar horretan jartzen du indarra. Ikasiko badu, euskaraz du.
|
|
Emigrazioaren fenomenoak izugarri handitu du Espainiako eskoletan familia etorkinetatik
|
datozen
ikasleen kopurua. Azken hamarkadan, hamar aldiz biderkatu dira ikasle horiek.
|
|
Ikasle atzerritarren %82, 5 titulartasun publikoko zentroetan ari da ikasten Espainian, batez ere, atzerriko eskola biztanleriaren hazkundea titulartasun publikoko zentroetan islatu da; izan ere, zentro horietan beste herrialde batzuetako ikasleen %82, 55 ikasten dute, eta ikastetxe pribatu edo itunduetan, berriz, 106.124 ikasle baino ez dira banatzen Espainia osoan (%17, 45). Hala ere, kasu batzuetan, Europar Batasunetik
|
datozen
ikasleak kasu, kopuru hori handiagoa da (%22, 8). Ikasle iberoamerikarrek ere ikastetxe pribatu edo itunduetan atzerriko ikasle guztien batez bestekoa baino ehuneko handixeago(% 19) ikasten dute; hala ere, Afrika(% 10,2) edo Europako gainerako lurraldeetan(% 13,6), ikastetxe horietako ikasleen kuota batez bestekoa baino txikiagoa da.
|
|
Ikasle atzerritarrak gero eta gehiago sartzen dira Espainiako ikasgeletan. Duela hamar urte, Espainiako hezkuntza sistemak beste herrialde batzuetako 63.000 ikasle hartzen zituen bere ikastetxeetan; gaur egun, berriz, hamar aldiz gehiago, hau da, gure herrialdean unibertsitatez kanpoko irakaskuntzetan matrikulatutako ikasleen %8, 4 Nondik
|
datoz
ikasle horiek. Zein ikastetxetan ikasten dute?
|
2008
|
|
Udalez gain, beste eragile batzuen arteko elkarlanaz aritu ziren Lekeitioko (Bizkaia) ikastetxeetako ordezkariak AEK euskaltegiko irakaslearekin batera. Lekeitio herri euskaldunera
|
etorritako
ikasle atzerritarren hizkuntza gaitasuna eta integrazio soziala areagotzeko martxan jarri duten programaren berri eman zuten.
|
|
Baina ikasle horien ehuneko handi batek(% 24,6, Hezkuntza eta Prestakuntza Trantsizio eta Laneratze Inkestaren arabera) unibertsitatera sartzea erabaki du, curriculumari goi mailako unibertsitate titulu bat gehitzeko. LHtik
|
datozen
ikasleak unibertsitatean sartzeko baldintzak nabarmen aldatu dira ikasturtera arte, goi mailako teknikari tituluak zuzeneko sarbidea ematen zuen egindako graduko lanbide arloarekin zerikusia zuten titulazio batzuetarako. Goi Mailako Tituluen Katalogoa osatzen duten 26 lanbide arloetako titulu bakoitzak arautegiaren bidez ezarria zuen zein unibertsitate karreratan sar zitekeen.
|
|
% 7 eta% 30 artean, titulazioaren arabera. Hala ere, 1892/ 2008 Errege Dekretua, Graduko unibertsitate ikasketa ofizialetarako sarbidea arautzen duena, eta 558/ 2010 Errege Dekretua, azken hori aldatzen duena, argitaratu ondoren, LHtik
|
datozen
ikasleak unibertsitatean sartzeko baldintzak nabarmen aldatu dira. Aldaketak sartzeko moduan Kupoa desagertzea:
|
|
Lehenik eta behin, ikasleak ikasi ahal izango duen denbora hartu behar du kontuan, eta, horren arabera, aukeratutako modalitateko irakasgai kopurua aukeratu behar du; irakasgaiak lehenengo edo bigarren kurtsoko curriculuma osatzen duten irakasgaietako edozein izan daitezke, baldin eta aurretik gainditu ez diren beste batzuekin lotesleak ez badira. Garrantzitsua da gogoraraztea Batxilergoko beste edozein irakaskuntza erregimenetatik
|
datozen
ikasleak urrutiko araubidera sartzen direla, gainditutako irakasgaietan berriro matrikulatu beharrik gabe. Tutoretza, derrigorrezkoa ez bada ere, oso gomendagarria da emaitza onak lortzeko.
|
|
Etorkinen matrikulazioari dagokionez, Camposek emandako datuen arabera, ikasleen %6, 58 dira Bizkaiko, Arabako eta Gipuzkoako mugetatik at
|
etorritako
ikasleak. Datu horrekin, Araba, Bizkai eta Gipuzkoak «Espainiako Estatuko tasarik txikiena» mantendu dutela zehaztu zuen.
|
|
Azken horiek dira gutxiengoa. Ikastola askotatik
|
etorritako
ikasleak daude lurrean eserita, borobil bat egin dute, eta denen artean ogitartekoak eta patata frijituak partekatzen ari dira. Biharko egunez eguneroko errutinara bueltatu behar direla ahaztu dute.
|
|
Ikasleen mugikortasunari dagokionez, pauso garrantzitsuak eman direla nabarmendu du Perez Iglesiasek. Hala, ikasturtetik Europako beste unibertsitateetatik EHUra
|
etorritako
ikasleen kopurua %18 hazi da. Horretaz gain, Europakoak ez diren unibertsitateetako ikasleen arreta eskuratzeko, bi programa martxan jarri ditu duela gutxi.
|
|
Bulgariatik
|
etorritako
ikasle talde bat izan da Andoainen egunotan. Pleven hiritik iritsi ziren urtarrilaren hogeita zazpian, Aita Larramendi ikastolako kideekin duten elkartruke proiektuko lehen zatiari hasiera emateko.
|
2009
|
|
Ikasle guztientzako materia edo gai berberak eta gela guztia batera eramateko sistema omen gurea. Eta hainbatetan goraipatzen dugun talentua deskubritzeko ahaleginak egin ordez, atzetik
|
datozen
ikasleak integratzeko ahalegin tzarrak egitea omen gure buruhauste nagusia. Mahaikide hau, beraz, ikasleen artean bereizketa egitearen aldekoa zen; bakoitzari bere neurrira ikasketak planteatzekoarena.
|
|
Antolatzaileen helburua ikasleak zientziaren garapenaren partaide izatea da, haren garrantzia gaur egungo munduan azpimarratuz eta haren hedapena bultzatuz. Fakultateko irakasleek esan dutenez, heziketa kimikorik ez badaukagu, ezin izango diegu gaur egungo eta etorkizuneko erronkei aurre egin, eta hori garrantzitsua da
|
datozen
ikasleen belaunaldi berrientzako.
|
|
Horrela, euskara eta gazteleraren arteko elebitasun orekatua bilatu nahi dute. Honen harian, kanpotik
|
datozen
ikasleek euskara ez ikasteko edo ebaluaketarik egin behar ez izateko aukera izango dute. Nolanahi ere, kasuan kasu aztertuko da.
|
|
Ikasketak utzi zituztenek hiru sarbide dituzte adinaren arabera Hori ez da gure herrialdean unibertsitario bihurtzeko bide bakarra. 1892/ 2008 Errege Dekretuak ezartzen duenez, proba hori egin beharrik gabe, Europako Batasuneko estatu kideetako edo beste herrialde batzuetako hezkuntza sistemetatik
|
datozen
ikasleak sar daitezke Espainiako unibertsitateetara (jatorrizko titulua Batxilergoko tituluari homologatu ondoren). Goi mailako Lanbide Heziketako tituludunek ez dute hautapen proba egin beharrik izanen.
|
|
Ikusten denez, Iparraldearen presentzia handia izan da topaketetan eta horrek hirugarren arlora, hau da, euskararen arlora garamatza, batez ere kontuan izanda Euskal Herriko leku askotatik
|
datozela
ikasleak eta irakasleak. Izan ere, jardunaldiak gauza askoren elkargunea dira eta haietan era askotako hartu emanak gertatzen dira, baina euskarari dagozkionak izan daitezke aberasgarrienak, euskalki urrunduetako hiztunek jarduera guztietan aurkitzen baitute nork bere hizkeran hitz egiteko eta besteen doinua entzuteko aukera.
|
|
EHU Euskal Herriko Unibertsitateko Gobernu Kontseiluak graduko unibertsitate ikasketetara sartzeko proba berriaren eredua onartu du. 2010etik aurrera, Batxilergotik
|
datozen
ikasleek bi fase dituen sarrera proba egin dute. Azterketa orokorra gainditzearekin nahikoa izango den arren, ikasleek nota igotzeko aukera izango dute hautatu nahi duten graduarekin zerikusia duten irakasgaien etsamina eginez.
|
|
Beti bezala, Batxilergoko ikasketak burutzeaz gain, EHUra sartu nahi dutenek beste bide batzuk izango dituzte. Izan ere, Gobernu Kontseiluak Lanbide Heziketatik
|
datozen
ikasleen kuotak bertan behera uzteko erabakia hartu du, Goirizelaiak jakinarazi duenez. LHko ikasleen batez besteko notak kontuan hartuko dira edozein kasutan, eta Batxilergoko ikasleekin zuzenean lehiatuko dira graduetara sartzeko.
|
2010
|
|
Proposatzen dena berria da, graduak daude, eta hasieran irakasgai asko komunak dira. Horrek errazten digu bidea, orain zazpi talde gaztelaniaz eta bi euskaraz eskaini ditzakegulako, gradu desberdinetatik
|
etorritako
ikasleekin.
|
|
Hau dela eta, unibertsitatean irakaskuntza euskaraz jasotzea eskatzen duen ikasleen kopurua gora doa. Gaur egun UPV/EHUra
|
datozen
ikasleen %45a euskaraz ikastea eskatzen du. Datu hauen bilakaera azken urteetan I taulan ikus daitezke. soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain
|
|
Urteen joanean, taldearen osaera bera aldatzen joan da. Hasieran, duela hamabiren bat urte, bide bat eskaintzen zuen denbora partzialeko ikasle zaharragoek diploma unibertsitarioa lor zezaten giza zientzietan, baina funtzio akademiko hori gainbehera joan zen, gero eta gehiago baitziren, ez agiri baten atzetik, baizik eta literatura eztabaidatze hutsagatik
|
etorritako
ikasleak. Azken urteetan, kopuruz eta esperientziaz gora egiteaz batera, bi gauza ikasi ditugu:
|
|
Europar Batasunekoak ez diren atzerriko hezkuntza sistemetatik
|
datozen
ikasleek, Espainiako unibertsitateetan matrikulatu nahi badute, Urrutiko Hezkuntzarako Unibertsitate Nazionalak (UNED) urtero antolatzen duen berariazko sarbide proba gainditu behar dute. Atzerritarrentzako hautakortasunak Espainiako gainerako batxilergoen egitura eta kalifikazio sistema bera du, nahiz eta edukia Hezkuntza Ministerioak ezarritako curriculum egokitzapen batzuei egokitzen zaien.
|
|
“Hautakortasunaren egitura aldatzeak, kasu askotan, haren berariazko fasera aurkeztera behartzen du; fase hori borondatezkoa da, baina ezinbestekoa eskari handiegia eta, beraz, etete nota altuagoak dituzten titulazioetan eskatutako sarbide puntuazioa lortzeko”, azpimarratu du. Europar Batasunetik kanpoko ikasleak Marokotik, Latinoamerikatik eta Ekuatore Ginetik
|
datozen
ikasleak dira esanguratsuenak. Ikasle horiez gain, atzerriko beste hezkuntza sistema batzuetako 5.000 ikasle baino gehiago daude, aurrekoak ez bezalakoak, eta urtero unibertsitatera sartzeko proba egitera behartuta daude gure herrialdeko goi mailako hezkuntza zentroetara sartu nahi badute.
|
|
Halaber, bermatu egiten da norgehiagoka dagoen egoeretan aukera berberak emanen zaizkiela ikasle guztiei. Hala, goi mailako lanbide heziketako tituluak edo arte plastikoetako edo kirol irakaskuntzako goi mailako teknikari tituluak izateagatik unibertsitate ikasketetarako zuzeneko sarbidea dutenek hurrengo ikasturtetik aurrera berariazko fasera aurkeztu eta nota igo ahal izango dute, Batxilergotik
|
datozen
ikasleekin gertatzen den bezala. Era berean, sarrera probetara aurkeztu ziren ikasleen interesak lesionatzea eragozten duen sistema bat ezarri da, oraindik ez baitzegoen berariazko fase berririk, nota lau puntura arte handitzeko aukera ematen duena.
|
2011
|
|
lehenik hizkuntza nibela begiratu dugu, bai ingelesekoa bai espainolekoa (sic). No problem. Ningun problema.Beraz, atzerritik
|
etorritako
ikasleei espainola exijituko zaie. Eta bertakoei, ingelesa.
|
|
Materiala ongi zaintzera behartzen ditu, atzetik
|
datozen
ikasleek berrerabiliko baitute gero.
|
|
Hortik «nortasun arazo bikoitza» izenburua. Katalunian Grup d. Estudi de Llengües Amenaçades ikertaldeak (www.gela.cat) egindako lan bat aipatzen da32, Marokotik
|
etorritako
ikasleak ea jatorriz kultura eta hizkuntza marokoardunak ziren, ala, ikertzaileek susmatzen zuten bezala, tamazight hizkuntza egiten zuten33 Inkesta pasatu zitzaien ikasleei, erantzun zezaten nongoak ziren eta zein zuten etxeko hizkuntza. Ikasle guztiek erantzun zuten marokoarrak edo arabiarrak zirela, eta etxeko hizkuntza arabiera zutela.
|
|
Orduan, beste ikasle batzuek ere besoa altxa zuten, adieraziz beraiek ere lau hizkuntza horiek egiten zituztela. Horrela jakin ahal izan zuten ikasgela hartan Marokotik
|
etorritako
ikasle guztiak berbereak zirela.
|
2012
|
|
Garrantzitsua da hori, eskolak orain arte ez baitu izan laguntzarik. Unibertsitateko zenbait karreratara kanpotik
|
datoz
ikasleak, eta euskaraz ikasten dutenak gutxiago dira. Unibertsitate barruti bakarra dago Espainian, eta ezin dugu ezer egin.
|
|
Lehenago, eskoleaz apartc, monjen komentua bere baegoan Larraurin, gaur egun edadekoen egoitza bihurturik dagoan eraikin luzea. Han neska umezurtzak eta kanpotik
|
etorritako
ikasle intemak egoten ziran; eta inguruetako neska batzuk bere joaten ziran hara ikasten, baina ez asko, ordaindu beharra egoten zan eta. Eskolea hartzen hara joaten ziranek arratsaldeetan josten ikasten eben.
|
|
Programaren kostua 1.140 eurokoa da hiru hilabeteko egonaldietarako. Ez dira sartzen ez hegazkin txartela ez joan
|
etorriko
ikasleak ordaindu behar duen nahitaezko aseguru medikoa. Indian, praktikak Jaipurren egiten dira, pasantien bidez, bi arlotako enpresetan:
|
2013
|
|
Ibar ezkerreko ikastola sendo bat egiteko asmoz sortu zen orain mende erdi Asti Leku ikastola. Inguru horretan hezkuntza ziklo osoa eskaintzen duen ikastola bakarra da eta Portugaletekoak izan arren ikaslerik gehienak, Sestao, Santurtzi, Muskiz, Trapaga, Barakaldo eta Castrotik
|
etorritako
ikasleak ere badituzte; eskuinaldeko ibarretik datorrenik ere bada. Guztira 1.200 familiaren seme alabak hezten ditu hiru eraikinetan, 1.619 ikasle inguru Portugaleteko Grumete Diegoko instalazioetan.
|
|
Irudia: Lori Gizarte bazterkeriaren aurka borrokatzeko dekretu baten bidez, baliabide gutxiko hiru jatordu (gosaria, hamaiketakoa eta askaria) eskainiko dizkiete Andaluziako ikastetxeek baliabide gutxiko familietatik
|
datozen
ikasleei, ikasturtea amaitu eta gero ere. Gobernuaren eta eskolatik kanpoko jardueren Beza igotzeko Gobernuak hartutako erabakia Ebko legeriaren kontrakoa da Izan ere, Espainiako etxe askok bizi duten egoera ekonomiko finaren ondorio ikusgarrienetako bat haurren elikadura dieta hondatzea da, bai eta jarduera eta eskolaz kanpoko jarduera ugari (kirolak, musika, informatika, hizkuntzak, goizeko harrera, etab.) ezabatzea ere. ikastetxeetan banatzen direnak.
|
|
Vigoko Unibertsitatea bezalako zentroek atzerriko ikasleentzako harrera zerbitzua dute, eta arreta eskaintzen die. Borondatezko ikasleek osatzen dute, eta unibertsitatera lehen aldiz iristen diren beste herrialde batzuetatik
|
datozen
ikasleei laguntzen diete. Beste batzuetan, Madrilgo Unibertsitate Autonomoko harrera bulegoaren kasuan bezala, zerbitzua nazioarteko ikasle, ikertzaile eta irakasleei zabaltzen zaie, eta arreta integrala eskaintzen zaie, informazioa, orientazio akademikoa eta administratiboa barne hartzen dituena.
|
2014
|
|
Ostegun honetan
|
datozen
ikasle eta irakasle alemanekin egitarau zabala landuko dugu: Elorrioko herria ezagutu eta baita gure hizkuntza ezagutu, Zumaian Flysch en ibilbidea egingo dugu eta Ekain Berri kobazuloan sartuko gara, arraunean egingo dugu Bilbon, perkusio tailerra landuko dugu eta eskuartean dugun proiektuari amaiera emango diogu.
|
|
Beñat Urkiza – Lurralde eta ikastetxe desberdinetako euskararen erabileraren datuen hausnarketa eta konparaketa bakarrik izan da etorkina edota kanpotik
|
etorritako
ikaslea. Iruñeko bi ikastetxeetan ez dago etorkinik matrikulatuta aztertu den mailan eta Ondarroako bi ikastetxeetan daude aipatutako %ak.
|
|
Orain arte, 200 ikasle inguruk egin dute guztira. Zientziaren askotariko alorretatik
|
datozen
ikasleak, gainera: informatika, biomedikuntza, ingeniaritza, biologia, ingeniaritza kimikoa eta biomolekularra, biofisika...
|
|
Duela bi ikasturte, Arrasatetik
|
etorritako
ikasle batek Mamerto goitizena jarri zion irakasle zurruteroari. Geroztik Bilintx institutuan halaxe esaten diote ikasle denek, Mamerto.
|
2015
|
|
Oztopo horien artean, aipatu behar da euskarazko material falta, hau da, euskarazko apunte eta baliabideen falta”. Ildo horretatik
|
dator
ikasleek diseinatutako plataforma digitala. Bertako edukiak jasotzeko edo ekarpenak egiteko nahiko da posta elektroniko bat bidaltzea.
|
2016
|
|
Gemma Plak dioenez, ikastetxe bakoitzaren mailara egokitu behar dute programazioa: " Ez da gauza bera ikasle guztiak jatorriz katalan hiztunak izatea edo kanpotik
|
etorritako
ikasle asko egotea. Katalana ez bada beren lehen hizkuntza, gauza errazekin hasten gara, esaterako errima pareekin".
|
|
Pedro Ibañezek ere aitortu du gaia aztertu izan dutela, baina emaitza argirik lortu gabe. «D eredutik
|
datozen
ikasleak A ereduan ere matrikulatu izan dira, eta ez da eskaintza faltagatik; Mendizabala institutuan eskaintza bikoizten dugu». Gaiari heltzeko zenbait neurri aurkeztu ditu Eusko Jaurlaritzaren lege proiektuak.
|
|
Hizkuntza ereduan egin dute salto handienetako bat Lautada ikastolan, Urbegainen hitzetan: " Lehen, ikastetxean, eredua zegoen; irakasgai gehienak euskaraz lantzen ziren, baina bizi, gazteleraz bizi zen bertan; gaur egun, aldiz, euskaraz bizitzera
|
datoz
ikasleak ikastolara, oraindik ere erabilera indartzeko lan handia egin behar dugun arren, bai ikastola mailan baita herri mailan ere".
|
|
Martxoaren 17an, banijoan San Pedro aldera eta Foruen Plaza pasata aurrez aurre aurkitu nuen pankarta baten atzetik
|
zetorren
ikasle kuadrila handi bat. 100 bat gazte.
|
|
Jai giro itzela dauka atzerritik
|
datozen
ikasleentzat, beti dago zerbait egiteko eta beti dago planen bat nahiz eta ez bilatu. Horrek ez du esan nahi lanik egin behar ez denik, noski.
|
|
Eta Donna hona
|
dator
Ikasle tamainako kafeinarekin.
|
|
Otxandiotik Iurretara
|
datozen
ikasleek eskertuko dute zerbitzu hori. Izan ere, autobus hori hartu ahal izateko, Durangora denboraz iristeko zailtasunak izan dituzte.
|
2017
|
|
" Nik adibidez etxean beti hitz egin dut euskaraz gurasoekin eta, baina gero ere Iruñean bizitzearekin pues jendeak normalean ez du euskeraz hitz egiten(...) baina, hala ere, etxean euskaraz hitz egiten badut gero nahiko ondo" (H3) ezagutzaren inguruan, gainera, euren buruaren diagnostikoa egin ez ezik, ingurukoena ere egin dute, euren pertzeptzioak erakutsiz. gasteizetik
|
datozen
ikasleek huhezira iritsitakoan euskara maila baxuagoa zutela aitortu dute eta ikasturteak aurrera egin ahala, ezagutzan aurrerapausoak eman dituztela onartzen dute.
|
|
Aurreko ikasturtean, bost urte lehenago Txinatik Mutrikura
|
etorritako
ikasle bat izan nuen. Batxilergo osoa euskaraz egindakoa zen, eta gurea eta orain berea den hizkuntza zuzentasunez, are konplexutasunez, erabiltzeko gauza.
|
|
–Arauak dira. Nik ez ditut arauak jartzen, baina hona
|
datozen
ikasleen gurasoek onartutako arauak dira.
|
|
Arrazakeria, xenofobia, aporofobia eta elitismoa, besteak beste, ez dira ezezagunak umeengan edo gazteengan. Irakas Sistema Ebaluatu eta Ikertzeko Erakundeak (ISEI IVEIk) berriki argitatatu du txosten bat, 2013ko ebaluazio diagnostikoarekin lotuta, Ikasle etorkinen emaitzak Euskadin izenekoa (ISEI IVEI, 2015), eta bertan ikusten da EAEn LHko 4 mailan dauden lau umetatik batek nahiago duela beste erlijio bateko ikaskide batekin lanik ez egitea, eta% 17k ez duela gustuko beste herrialde batetik
|
etorritako
ikasle batekin lan egitea. Datu horiek koherenteak dira Arartekoaren Adingabekoei balioak transmititzea txostenarekin (2009), non datuek adierazten duten aniztasunarekiko intolerantzia agerikoa dela umeen eta gazteen artean, gehienen jarrera ez den arren.
|
|
40 plaza baino ez zeuden ordea. Batzuk Nafarroatik etorri dira, baina Espainiatik ere
|
datoz
ikasleak: Errioxatik, Terueletik eta Murtziatik, hain zuzen.
|
|
Edo ikasle batzuk sakrifikatzen dituzte kanpoan utziz eta hoberenei bidea irekiz, edo, bestela, ikasle guztiek jaso beharreko heziketaren maila jaisten da den denek bukatu dezaten. Azken aldiko joera maila jaistea izan denez, ez dira gutxi txarto prestatuta
|
datozen
ikasleez kexu diren Bigarren Hezkuntzako irakasleak; baita, Unibertsitateko irakasleak ere, geroz eta gehiago; geroz eta ozenago; geroz eta kezkatuago. Kanpo ebaluazioek ere, bestetik, ondorio berberera omen garamatza:
|
2018
|
|
Hamarkada pare bat beranduago ni neuk, urtero, jasotzen ditut euskaraz institututik
|
datozen
ikasle euskaldunak. Unibertsitateko euskalduntze prozesua amaitutzat ez badut ematen ere, aurrerapauso nabarmenak antzematen direla iruditzen zait.
|
|
Derrigorrezko hezkuntza amaitzen dutenean euskararen ahozko zein idatzizko ezagutza egokia izateko eskubidea eta betebeharra izatea. Beranduago
|
datozen
ikasleek hizkuntza laguntza jasotzeko eskubidea izatea. Euskara ikastea doakoa izatea herritar guztientzat.Bestelakoak.
|
|
Aurten etorri diren ikasleak indusketan ariko badira ere, batez ere laborategi lana eginen dute. Besteak beste Txinatik, Kanadatik, Erresuma Batutik, AEBtik edo Australiatik
|
etorritako
ikasleak ari dira Aralarren trebatzen. Helburuak Zamartze eta Aralar artean bederatzitan egon dira Aditu arkeologia lantaldeko kideak, eta haiekin ikasten munduan barnako hamarnaka ikasle.
|
|
Atzera begiratuz, bilakaera positiboa izan dugula esan dezakegu, harrotasunez. Izan ere, urtero gurera
|
datozen
ikasleen kopurua mantendu edota igo egin izan da. Gainera, horietariko askok positiboki baloratzen dituzte gurekin pasatutako urteak eta izandako eskarmentua, beren helburua lortu dutelako edota klaseetan sortzen den lagun giro atseginagatik.
|
|
Baina, helburu hori lortzeko batasuna behar beharrezkoa zen, premiazkoa zen; baina, noski, ez zen nahikoa. Euskara batuari esker, gure ikasgeletan Euskal Herriko edozein bazterretatik
|
etorritako
ikasleen aurrean gai izan gara ezagutza transmititzeko normaltasunez, goi mailako hizkuntza erabiliz. Gure ikerketa laborategietan edozein gairi buruz euskaraz eztabaidatzeko aukera izan dugu eta arlo guztietan ezagutza sortu dugu euskara batuaz.
|
|
Estatuak jakin bazekien, behin ikasle batek ikasketak amaituta onura bikoitza jasoko zuela: alde batetik, mailegaturiko dirua bueltan jasoko zuen, atzera, hurrengo
|
zetorren
ikasleari berriz mailegatzeko; bestalde, herrialdearen erronkei aurre egiteko gai izango ziren herritar trebatuak izango zituen. Horrez gainera, ikaslearengan sinesten duen sistema batean, ikasleek eurek irakaskuntzarekiko atxikimendua garatzen dute, eta atxikimendu hori kulturalki transmititzen da belaunaldi batetik hurrengora.
|
2019
|
|
Burubero programan gertatu zitzaigun. Publikoan Ziburuko kolegiotik
|
etorritako
ikasleak genituen. Lehiakide guztiak Hegoaldekoak.
|
|
Aipatutako eremuetan aurrerapen marjinak, beraz, txikiak dira euskarazko ereduen matrikulazioan edo haur gazteen ezagutzan, orain arteko eskema eta parametroetan, behintzat. Marjinak badaude, noski, helburuak ez direlako bete (batxilergoa amaitzean ikasleen multzo handi batek ez dauka behar adinako konpetentzia linguistikoa euskaraz), eta erronka berriak ere sortu zaizkigu (beste herrialdeetatik
|
datozen
ikasleek sorturiko errealitate berria, esate baterako), baina datuak nabarmen hobetzekotan, parametroz aldatu genuke. Eta orduan galdera da:
|
2020
|
|
Izan ere, ume askok ez du bere hizkuntza hitz egin nahi, estigmatizatuta sentitzen dira eskolan esaten dizkioten gauzengatik. Unibertsitatean kanpotik
|
etorritako
ikasle asko dauzkat eta denei autobiografia linguistikoa idatzarazten diet. Askok adierazi dute estigmatizatuta sentitu direla haien hizkuntza hitz egiteagatik. Beste askok pena dute etxeko hizkuntza irakatsi ez diotelako.
|
|
Emaitzek erakutsi digutenez, halako baldintzak betetzen dituen hizkuntza sozializazio baten eskutik baino ez da
|
etorriko
ikasleen [eskolako] hizkuntzaren erabilera.
|
|
Beraz, atzerritik
|
etorritako
ikasleei espainola exijituko zaie. Eta bertakoei, ingelesa.
|
|
«Guk zer nahi dugu? Nahi ditugu ikasle konprometitu batzuk; ez soilik ikastera
|
datozen
ikasle batzuk. Gero euskalgintzara, herri mugimendura, mugimendu ekologistara, kulturalera, politikora pasatuko diren gazte anitz hemendik pasatzen dira.
|
|
Arazo hori kezka iturri izan zen irakasle askorentzat, Mintegik gogora ekarri duenez: «Horma handi batekin topo egin genuen, unibertsitatean ez baikenuen modurik ikastoletatik eta eskola publikoetatik
|
zetozen
ikasle euskaldunen eskaerari erantzuteko».
|
|
Bereziki Lekunberri, Leitza, Bortziri eta Baztan aldetik. Gaur Bidasoa ibaiaz harantzagotik, Hazparnetik
|
etorritako
ikasle multzoa izan da bisitan errotan.
|
2021
|
|
Helburua: Kanpotik eskualdera bizitzera
|
etorritako
ikasleen euskararako ibilbidea erraztea eta laguntzea, aniztasuna aitortu eta kontuan hartuta.
|
|
Hori berrestera
|
datoz
ikasleen adierazpenak. Izan ere, etxean asko irakurtzen dutela diote gehienek, eta haien zaletasuna hein handi batean hortik datorrela baieztatzen dute:
|
|
Badago marko bat, neurri handi batean elebakarra, hizkuntza batek besterik ez duelako ezagutzak transmititzeko ahalmen osoa, eta bestea, elebiduna edo hirueleduna, non ikasten diren hizkuntzetan irakasten baita. Marko eleaniztun horretan hizkuntza batekiko edo bestearekiko esposizioa ez
|
dator
ikasleak hizkuntzez jabetzeko helburuaren arabera, baizik eta ikasleek arlo guztietan dituzten premien arabera. Beraz, ikaslearen egoera da irakaskuntzaren abiapuntua eta ikaslea irakaskuntzaren ardatza.
|
|
Zugana
|
datozen
ikasleek nolako harremana dute gure musika ondarearekin. Etenik ba al dago?
|
|
Ikasturte bat egin nuen han, eta Donostiara joan nintzen. Ategorrietan Nerienea mutilentzako erresidentzia zabaldu zuten Jose Maria Aranzadik eta, Lekaroztik
|
zetozen
ikasleentzako. Aranzadi eta dirudunak ziren, erdaldunak baina euskaltzaleak, eta hango zerbitzariak euskaldunak izatea nahi zuten.
|
|
Uste dugu ereduan ikasi eta unibertsitatera
|
datozen
ikasleen hiztun profilek zer pentsatua eta aldi berean informazio oso interesgarria ematen dutela belaunaldi berrien profilak sakon ezagutu eta ulertzeko. eredutik etorritako hainbat ikasleren euskararen ezagutza maila eta erabilera ez dira espero ditzakegunak, eta dakarten euskara eta euskal kulturaren inguruko ezagutza oso azalekoak dira.
|
|
Besteek duten euskara gaitasunarekiko pertzepzioaren gaia ez da talde guztietan atera, baina, Eus Ele taldeko ikasleek modu kritikoan aipatu dute. Beste ikasleen gaitasun apalak haiekin komunikatzeko mugak sortu dizkie, eta Gasteiztik
|
datozen
ikasleak aipatzen dira behin baino gehiagotan: badago iritzi edo ustea ikasle horiek direla batez ere gaztelaniaz hitz egiten dutenak.
|
2022
|
|
Euskalduna eta atzerritarra den ume baten ama naiz (aita ez da euskalduna). 9 urterekin Asiatik Euskal Herrira bizitzen
|
etorritako
ikasle baten guraso naiz.
|
|
Bertako ikasle asko elebidunak dira, etorkin berri asko bezala (are, hirueledunak ere). Latinoamerikatik datozenetatik asko dira, Madril edo Murtziatik
|
etorritako
ikasle etorkinen modura, gazteleradun elebakarrak. Baina badira Amerikako jatorriko hizkuntzetan mintzatzen direnak ere.
|
|
Lehenengoek, JOLASHEZI topaketa ospatu zuen Aramaioko frontoian. Jolas eta txoko ezberdinetan trebatzeko aukera izan zuten
|
etorritako
ikasleek eta goiz atsegina pasatu zuten. LEKE kirol egokituko taldeak berriz, esgrimako saio bat izan zuten Aretxabaletako kiroldegian eta hauek ere asko disfrutatu zuten kirol modalitate honetan trebatuz.
|
2023
|
|
Huhezira hezkuntza graduak egitera
|
datozen
ikasleen inguruan diagnostiko zehatz batetik abiatzen gara. Ikerlariok identifikatu ditugu honako erronkak (Arratibel et al. 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022):
|
|
Ez baldin badute gaur arratsaldean bertan askatzen, bereak egin du, zazpi egunez isolaturik eduki lezakete ditxosozko terrorismoaren kontrako legea dela medio azaldu zigun gurekin
|
zetorren
Ikasle Abertzaleen Sindikatuko lagun batek, Gestorasekoekin ere lan egiten omen zuenak.
|
|
Ikastola Bilbon kokatuta egon arren, Bizkaia osotik
|
datozkigu
ikasleak, baita Gipuzkoa zein Arabatik ere. Beraz, euskalki ezberdinak entzuten ditugu eta haiek dakarten maila ere ezberdina izaten da.
|