2000
|
|
(Op., c., 51 or.),. Sugarrak zaunkatuz? (
|
esan
beharrik ez dagozaunka egitea zakurrei soilik dagokiela, eta ez sugarrei; poetak hemen C tipologiazko metafora darabil).
|
|
Eta produktuaren kalitate artistikoari dagokionez,
|
esan
beharrik ez dago, ez zengehien baloratzen zen arloa. Adibidez, 1958an Bruselako Esposizioak ehun bat zinehistorialari ospetsuren artean egindako galdeketaren emaitzen arabera zinemarenhistoriako onenak omen ziren hamar pelikuletatik (ik.
|
|
beren kultur balio horrez gain, garbi dago benetako subironatasun ikur gisa jokatzen dutela nazioaren eszenatokian. Bestalde,
|
esan
beharrik ez dago, kontzientzia nazionala ez da gizakiak berez duen zerbait, heziketaren bidez beregan pizten den zerbait baizik. Gauzak horrela, kultura eta hizkuntza atal honen ardatz nagusi ditugularik, ikus dezagun zein den nazionalismoaren unibertsoan duten lekua.
|
2001
|
|
– Ikasle askok ezin izan dute esan Euskal Telebistako zein saio duten gustuko.Hori,
|
esan
beharrik ez dago, nahiko normaltzat hartu genuke, ikasleaskok ez baitute Euskal Telebistarik apenas ikusten. Dena dela, ez litzatekesoberan egongo programazioaren berri ematea ikasleei, beren gustuko saioakaurki ditzaketela ikus dezaten.
|
2002
|
|
Hots, liburu edo artikulu baten gaiak bitarteko muga kronologikoa gainditzen badu, zer puntutaraino sar daitekeen multzo honetan. Subjektibitateak,
|
esan
beharrik ez dago, toki handia hartzen du lan bat sartueta beste bat kanpoan uzteko orduan. Antzeko arazoa planteatu zitzaidan lanensailkapenari ekiteko orduan.
|
|
bada. ...gaiak alde batera utzita, kultura bakoitzak bere erara esaten ditu esatekoak (tonuak, jarioak, tempusak?), bere erara idazten ditu idaztekoak (puntuazio markak, esaldiak kateatzeko azturak, idazteko tabuak, eta abar), bere erara erakusten ditu ikustekoak (zelan mugitu gorputza mintzakidearen aurrean, zenbat urrundu hurbildu mintzekidearengana/ dik, zelan begiratu?), eta bere erara elipsatzen ditu
|
esan
behar ez direnak.
|
2004
|
|
Egia esan,, maitasuna? delako sentimendu hori argien eta sakonen sentitzendugu, sarri, sexuzko bikotekideekin(
|
esan
beharrik ez dago, nahiz sexu desberdinekoak nahiz berdinekoak izan). Kasu horretan, pertsona horrekin batera pasatu nahiditugu orduak; eta ordu horien portzentaia nabarmen bat bere gorputzaren kontaktuzuzenean igaro nahi dugu, sakontasun handiagoko edo gutxiagoko sexu harremanbatean.
|
|
Aipua sartzea beste egileren baten liburuko pasarte garrantzitsu bat hitzez hitz kopiatzeada. Hori egiterakoan,
|
esan
beharrik ez dago, argi erakutsi behar da beste baten hitzak direla. Alegia, zure ideiak eta aipatzen dituzunak bereizi behar dituzu, nahasmena ekiditcko etaargudioaren ulermena errazteko.
|
2005
|
|
Telebistako eta Irratiko albistegietan, gaur? aditzondoa gehiegi erabiltzen dela
|
esan
beharrik ez dago. Mervin Block en hitzak aipatuz, Salvador Alsius ek (2000: 47) dio plaga edo izurritea dela kazeterien artean.
|
2006
|
|
Babes hori jasotzeko lehenengo baldintza Izatezko Bikoteen Erregistroaninskribatzea da. Inskribatzea,
|
esan
beharrik ez dago, borondatezkoa da eta izaeraeratzailea du; beraz, inskribatuta ez dauden bikoteei ez zaie Legea aplikatuko.Hortaz, lehen bezala, izango dira oraindik hainbat familia unitate ez ezkontzarenaraudia ez eta egitatezko bikoteena aplikatuko ez zaizkienak.
|
|
Bada,
|
esan
beharrik ez dago Mendebaldeko kulturak izan duen bilakaera eta gaurko egoera horrela esplika daitezkeela: arrazionaltasun formalaren hedatze hazkorrak ertzetara bidali ditu bestelako kontsiderazioak, eta logika instrumentalak ostatu hartu du han hemen.
|
|
arrazoiaren erabateko garapenak miseria materiala gainditzea eta gizakiaren kondizio morala hobetzea, biak ekarriko zituela. Garai ilustratuari baikortasuna zerion alde guztietatik,
|
esan
beharrik ez dago: giza arrazoiaren garapenak posible den mundurik hoberenera eramango gintuen, betiere libreki funtzionatzen uzten bazitzaion.
|
2007
|
|
Nortasunak (rolak, estatusak, lehengo ohorea, eta abar) pertsonalizatu eta abstraitu egin dira: egoera edo ingurune jakin batean nor izatekobidea zena, besteekiko harremanetan izateko moduak zirenak, orain, antza, barnemin berezia dugu (horri,
|
esan
beharrik ez dago, indibidualizazio eta introspekzioderitzote). Hau da, lehen jardute mota edo estilo zena (berez, egoerari zegokiona), izate mota bilakatu zen Modernizazioarekin (norberari zegokion zerbait); eta orain, ostera ere, ari gara jarduteetara itzultzen (esan dut:
|
|
Goetheren izkribuetan, nazioa berdin noblezia edo behintzat jauneria legez, eta nazioa berdin estatua bezalako nazio ingeles, frantsesen alboan, nazio eskoziar, serbiar edo italiarra ez ezik (estatu gabekoak), posible baita orobat, «nazio florentziar» bat ere aurkitzea672, are, hark noizpait lasai asko «nesken nazio txundigarria» bera aipatzen badigu673, bistan daude nazio berbaren esangura kapritxosoak garai honetan, eta ez garai honetan bakarrik (jada latinez bertan baizik) 674 Haatik, nazioa esangura edo premiatasun berri bat hartuz doa modernitatean. 1768an Lessing-ek deritzo, alemanak «oraindik» ez direla nazio bat, nolatan nahi da Teatro Nazionalik? 675 Agian, Teatro Nazional bat izanez gero, alemanak nazio bat bilakatuko liratekeela esaka topatzen dugu Schiller 1784an676 Goethe-ren ustean ere, hala dio 1797an, alemanak alfer alferrik ari dira, inoiz ez dira nazio bat izanen (Iraultzaren adieran orain, herrijende burujabea) 677 (hala ere,
|
esan
beharrik ez, nazio alemana kontzeptua berak txitean pitean erabiltzen dizula). Madame de Staël ek, halaber, alemanak ez direla nazio bat, epaitu du bere bidaiakoan, eta alemanek ez dutela karaktererik678 Baina haiek Napoleon-en aurka armetan altxatu direlarik gero (M. de Staël liberala da eta Napoleon-en etsaia), erakusten ari direla, idatzi du bere iritzia zuzenduz, nazio bat direna?
|
|
«Wie könnte daher je ein Wort, dessen Bedeutung nicht unmittelbar durch die Sinne gegeben ist, vollkommen einem Worte einer andern Sprache gleich seyn?», ik. bol. V, 137, 138 Geroago (ik. III, 21) zer horietan ere hainbat diferentzia ohartuko du hizkuntza askotan (hizkuntzak,
|
esan
beharrik ez dago, denak ez dira beti kultur maila eta, nolabait esan, garai berdinetan egoten). Arazoa grekotik alemanera egoki itzultzeko zailtasuna (ezintasuna) da.
|
|
Askotan gure hizkuntzatik irten ere gabe. «Zerbait ustela dago Danimarkan» ingelesez
|
esan
beharrik ez dago, edo «ez egin besteri, zeuri egitea nahi ez duzuna» grekoz edo latinez, horiek behar bezala erreferentziatzeko euskaratik landako munduetan.
|
|
Ez guk, hizkuntzak pentsatzen duela, esaldia, maiz irakurtzen da:
|
esan
beharrik ez, zuzen ulertuta, zuzena izan daitekeela.
|
|
Dena den,
|
esan
beharrik ez, Kant baitan badagoela bestelako subjektu edo ni moral bat, librea, erantzunekoa, hemen orain aintzat hartzen ez dena.
|
2008
|
|
Araudi horrek boto eskubidea kendu zien irakurtzen eta idazten ez zekitenei; 40 biztanletik gorako herrietan, errentarik altuenak zituzten lehen 40ek baino ez zuten boto eskubidea, gehi errenta zuten gainerakoen hamarrenak. Sistema hau 1845ean moderatuek udal hauteskundeetarako egindako legean oinarritzen zen, eta iraultzaren oinarriekin kontraesan nabarmenean zegoela
|
esan
beharrik ez dago. Egia esan, karlistentzat ere kontraesankorra zen udal hauteskundeak sufragio orokorraren bidez irabaztea, pentsaeraz auzokide hautagaien sistema defendatu behar zutenean.
|
2009
|
|
Itxia, baina ez isildua titularra jarri zioten. Lortu zuten, beraz, hurrengo goizean ere kaleratzea, baina
|
esan
beharrik ez dago egun zaila izan zela bezperakoa (Agirre, 2008: 13)
|
2010
|
|
Erbesteko bizimodua latza, edo oso latza, izan zela
|
esan
beharrik ez badago ere, atzerrialdia erakusteko idatzi izan diren istorio askotan ikusten dena zera da: gogortasun hori borrokatuz garai zitekeela.
|
2012
|
|
Zergatik onartu dugu arrazoia lehoinabarraren abiadurabaino atributu espezialagoa dela? Gizakiaren eta lehoinabarraren arteko diferentziagaindiezinak daudela
|
esan
beharrik ez dago; baina desberdintasun gaindiezinak daudeere lehoinabarraren eta inurriaren artean eta beste espezie askoren artean. Baina, halaere, jarraitzen dugu sinesten gure diferentziak bereziak direla, oso bereziak.
|
2014
|
|
Lehenago corpus ak aitatu ditut, eta iruditzenzait corpus mania moduko bat dagoela euskararen inguruko ikerketan. Corpus ilatinez anima kontrajartzen zaio; corpus a gorpu hila da alde batera, eta anima, aldiz, arnasa, eta
|
esan
beharrik ez dago arnasa sentibarrentzea edo barrensumatzeaaskozaz zailagoa dela gorpua neurtzea baino, eta alde horretatik ulertzekoa dacorpusgintzaren loraldi hau.
|