2009
|
|
«Harrigarriena da ikustea nola langilez eta edukiz husten ari diren enpresa publikoak eta nola beste enpresa batzuen bitartez langileenganako kontrola areagotu nahi duten. Horrek
|
eragin
zuzena du langileen lan baldintzetan. Hala ere, guretzat oso grabea da diru publikoarekin sortzen diren enpresa horiek duten kontrol publikorik eza.
|
|
f. Euskarazko komunikabide pribatuetako lan baldintza eskasek bertoko langileen mugikortasuna areagotzen dute. Oro har, langileen antzinatasuna baxua da (5 urte ingurukoa batez beste) eta horrek produktuaren kalitatean eta egonkortasunean
|
eragin
zuzena du. Hedabideotan trebatutako esperientziadun profesionalen iraupena bermatzeko zailtasunak dituzte.
|
|
. Basogintza)' (VIII.b. Nekazaritza lurren basotzea)' (IX.h.Nekazaritzarako ur baliabideen kudeaketa) Ingurumen esparrua guztira+ ingurumenaren gain
|
eragin
zuzena duten neurriakEbaluazioaAntzinako neurriak
|
|
('): Ingurumenaren gain
|
eragin
zuzena duten neurriak.
|
|
Maila horiek batera ageri dira I. taulan, zeinean euskararen kasuaz gain guregan kontaktuzko
|
eragin
zuzena duten hizkuntza hurbilenen kasuak ere azaltzen diren.
|
2011
|
|
Erakundeetatik lurralde planifikazioaren plano formalera eskala horiek erreproduzitzeko unean, horietako asko errepikatu egiten dira bakoitzaren administrazio eskumenetan oinarrituta, eta kasu honetan bai, hierarkia ariketa egiten dute bakoitzaren kudeaketa eta botere maila ezberdinetan oinarrituta. Maila administratibo ezberdinen artean aipaturiko eskumenen banaketaren bidez, era bertikalean botere egitura bat artikulatzen da, lurraldean
|
eragin
zuzena duten erabaki administratiboak hartzearekin lotuta.
|
|
Horrela ulertzen da elite publiko eta pribatuak egotea, eskala ezberdinetan, gaitasuna dutenak zuzenean eragiteko garatu beharreko jardueretan eta politiketan. Halaber, lurraldean («bere» lurraldean) badaude
|
eragin
zuzena duten erabakiak hartzeko prozesutik at geratzen diren aktoreak. Lurralde planen tramitazioko mekanismoek eta metodologiek oztopatu egiten dute aktore batzuen parte hartze aktiboa eta eraginkorra prozesuaren fase gehienetan, mugatze larria bilakatuz irekitzen diren aukera eskasen aurrean.
|
|
Emaitzetako baten arabera, amaren lehen hizkuntza aldagaiak
|
eragin
zuzena du seme alaben hiztegiaren ulermenean, eta hori horrela izan daiteke ama delako, gehienetan behintzat, haurraren lehen hilabeteetan denbora gehiago berarekin dagoena (kontuan izan hiztegiaren ulermena 15 hilabetera arteko haurrei baino ez zaiela begiratu, KGNZ Iean). Horri eransten bazaio lagineko amen% 75ek duela euskara lehen hizkuntzatzat, ulergarriagoa egiten da euskararen inputak era esanguratsuan eragitea zortzitik hamabortz hilabete bitarteko haurren hiztegiaren ulermenean.
|
2012
|
|
Bukatzeko, literatur sariketen inguruko hausnarketa txiki bat egin nahi nuke. Ikusi dugu Espainiako Kritika Sariek nahiz Sari Nazionalek
|
eragin
zuzena dutela euskal sistemako erdigune kualitatiboa (lehenengoaren kasuan) eta kuantitatiboa (bigarrenarenean) eratzeko orduan. Hortaz, Apalategik (Berria, XI) ohartarazten duen moduan, Espainian erabakitzen dituzte, gaur egun, euskal idazleen arteko hierarkiak.
|
|
Haurrak bere emozioak identifikatzen eta horien intentsitatea ebaluatzen ikasten duenean, ekintza atseginen programak martxan jartzen dira. Haurrari irakatsi behar zaio egiten dituen ekintzek bere emozioetan
|
eragin
zuzena dutela: ekintza jakin batzuek emozio negatiboak bizitzera eramaten dute (adibidez, sedentarismoa eta pasibotasuna) eta, beste batzuek, aldiz, emozio positiboak (adibidez, ariketa fisikoa edota mahai jolasak).
|
2013
|
|
Azterlan honetan ikusi ahal izan dugu, Sainz eta Sagastak (2005) diotenaren harira, unibertsitate mailan eta CLIL metodologiaren baitan gauzatutako hezkuntza testuinguruan, irakasleak darabiltzan estrategia diskurtsiboek eta sustatzen diren jarrera komunikatiboek
|
eragin
zuzena dutela gelan ematen den ikaste irakaste prozesuan. Ikerketa honek azaleratzen du irakasleak erabiltzen dituen estrategia diskurtsiboak eta jarrera komunikatiboek sustatzen duten giroa zuzenean itsu itsuki daudela lotuta ikaste irakasteko moduaren gainean eraikita daukagun kontzepzioarekin (Coll eta Onrubia 2001), nahiz eta ikerketan, irakasleari gauzatutako elkarrizketan horren ebidentzia zuzenik jaso ez den.
|
2014
|
|
Bestalde, Euskal Herriaren zirrikitu guztietara iristen den giro garratz eta mikaztuak
|
eragin
zuzena du euskal jendartean euskal kulturaren eta euskararen problematika ulertzeko orduan. Izan ere, «herri iritzia» deritzon horren eragin ikustezin baina askotarikoaren itzala nonnahi zabaltzen da eta ondorioz askok eta askok, beraiei ez joakeen kontu modura hartzen dute, euskalgintzaren afera, aurkako jarrera hartzen ez dutenean.
|
|
Ikasmolde bakoitzaren item guztiak kontuan hartuz (motiboa eta estrategia) sortutako eskalen dimentsiobakartasuna ez zen egokia izan, nahiz eta bi eskala hauen fidagarritasun koefizientea aurretik aipatutako lau eskalena baino hobea izan. Edonola, gogoratu behar da item kopuruak
|
eragina
zuzena duela fidagarritasunean (Martínez Arias, 1995) eta horregatik hamar itemez osatutako eskalek bost itemez osatutako eskalek baino barne tinkotasun hobea dute. Bestalde, faktore egituran sakontzeko aztertutako hiru ereduetatik bi ezkutuko aldagai (ikasmolde sakona eta azalekoa) eta lau behatutako aldagai (ikasmolde bakoitzean motiboa eta estrategia) dituen eredua da doikuntza onena erakutsi duena; horrela lau eskala bi konstruktutan biltzen dira eta konstruktu horien arteko erlazioa alderantzizkoa da.
|
2015
|
|
Zerrenda horri jarduera fisikoa egiteko aukera izatea gehitu dakioke. Izan ere, jarduera fisikoa egiteak osasunean
|
eragin
zuzena duela baieztatu dute hainbat ikerlanek, aldi berean bizi kalitatean duen eragin positiboa azaleratuz (Bassani,
|
|
Marianaren aipuan ikus daitekeen moduan, denbora azkar pasatzeak
|
eragin
zuzena zuen haien denboraren aurkako borroka pertsonal horretan zein egoera psikologikoan. Espetxean, zenbat eta egunak luzeagoak egin, gero eta gogorragoa izango da bertan igaro beharreko denboran bizi izandakoa, norbanakoari frustrazio eta antsietate maila altuagoak sorraraziz.
|
2016
|
|
Are gehiago, arrisku hautemate eta beldurra altuagoak dira krisiaren hasieran Mendebaldean kutsatzeak gertatzean baino. Hori, izurriteak behin eta berriz agertzeak sortutako nekeak edota izurriteekiko betetzen ez diren aurreikuspen izugarriek azal lezakete, baina nabarmena da osasun krisiei aurre egiteko eran
|
eragin
zuzena duela.
|
|
Farmazeutikoei kosta ahala kosta aberastea, komunikabideei informazioaren kudeaketa txarra eta gobernuari krisiaren aurrean kudeaketarako gaitasun eza leporatuaz. Bilau horiek kudeatzeko orduan kontuan izan behar dugu komunikabideek erabilitako diskurtsoek
|
eragin
zuzena dutela gizarte irudikapenen sorkuntza prozesuan (Idoiaga, Gil de Montes eta Valencia, 2015). Beraz, komunikabideetan bilauek duten papera aztertzeaz gain, kontuan hartu behar da komunikabideak beraiek gizarte irudikapenen sortzaile eta protagonista direla aldi berean, horrenbestez garrantzi nabarmena harturik.
|
2017
|
|
Bi lurraldeen arteko kidetasunak eragin nabaria du Euskal Herriaren eta Akitaniaren artekoelkarlanean, batezereEuskalHerriaridagokionez.AkitaniakEuskalHerriarekin duen elkarlan maila 3,5 aldiz handiagoa da errealitatean gure agertokiak adierazten zuena baino, eta Euskal Herriak Akitaniarekin duena, aldiz, 5 aldiz handiagoa. Emaitza horrek garbi uzten du bestelako fenomeno batzuk ari direla lanean, zeinek bi lurraldeen arteko lankidego zientifikoan (artikulu egilekidetzan oinarrituta)
|
eragin
zuzena duten. Faktore horien eragina zeharo nabaria dela esatea bidezkoa da, zeren, batez bestekoa eginez gero, eztabaidatu dugun agertoki hipotetikoa laukoiztu baino gehiago egiten baitu egilekidetza kopuruak.
|
|
Erakundeen arteko elkarlana gauzatzeko orduan, hurbiltasun geografikoak, kultura eta antolakuntza sistemen antzekotasunak, hizkuntzak eta gobernuek martxan jartzen dituzten pizgarriek eta abarrek
|
eragin
zuzena dute. Artikulu honek Euskal Herriko eta Akitaniako unibertsitateen artean gauzatzen den elkarlan zientifikoa ezagutzea izan du helburu, artikulu zientifikoen egilekidetzaren analisian oinarrituz.
|
|
Artikulu honek Euskal Herriko eta Akitaniako unibertsitateen artean gauzatzen den elkarlan zientifikoa ezagutzea izan du helburu, artikulu zientifikoen egilekidetzaren analisian oinarrituz. Bildu ditugun elkarlan zientifikoari buruzko datuek argi erakutsi dute bi lurralde horien artean kidetasun fenomeno nabaria ageri dela, alde batetik, eta erakundeen arteko distantzia geografikoak
|
eragin
zuzena duela elkarlan horretan, bestetik. Horretaz gain, Euskal Herri eta Akitaniaren arteko ikerkuntza lankidetzaren jakintza arlo nagusiak zientzia zehatzak eta teknologia direla frogatu dugu.
|
2019
|
|
Bigarren artikuluan, Marck Augék Las formas del olvidoliburuan proposatzen dituen bi ideiatan oinarrituz, Mikel Laboaren haurtzaroa eta obra aztertzen ditu Albisuk (2012). Antropologo frantsesarengandik bereganatzen duen ideietako bat da kontakizunek, indibidual zein kolektiboek, eraikitzen dutela gure bizitza, eta aldi berean, kontakizun kolektiboek
|
eragin
zuzena dutela kontakizun unibertsalean. Laboak musikaren bidez eraiki zuen bizi kontakizuna ulertzeko, kontuan hartu beharreko hiru elementu nabarmentzen ditu bere haurtzarotik:
|
2020
|
|
Komunikazioan(% 1,5), hizkuntzak ere, berebiziko garrantzia du. Alde batetik, zer esaten den (edukiak), baina bestetik esaten denak ere (formak)
|
eragin
zuzena du, hizkuntzak, funtsean, trataera dikotomizatu bati erantzuten baitio. Hausnarketa eta trataera kritiko bat egitea behar beharrezkoa da.
|
2021
|
|
Emaitzek erakusten dute, besteak beste, irakaslearen profilak
|
eragin
zuzena duela programa hauek inplementatzean. Izan ere, gure lanean ikusi denaren arabera, eduki irakasle direnak atzerriko hizkuntza irakastearen ideiatik urruntzen dira eta edukietan zentratzen dira soilik.
|
2022
|
|
Harremanen dimentsio pedagogikoak, ulermena eta erantzukizuna eskatzen ditu eta horiek zaindu ezean zailtasunak suerta litezke. Harremanek eskolako giroan
|
eragin
zuzena duten moduan, eskolako kultura egokitzen dute, eta gatazka eta erresistentzia asko dagoen erakundeetan nekez abia daiteke berrikuntza edo aldaketa sakonik; ondorioz, harremanen analisiak eskolaren kartografia zehatza eta zorrotza eskaintzen du.
|
|
Oro har, bi azterlanetako datuek azpimarratzen dute irakasleen ustesistema positiboa dela eleaniztasunarekiko. Gainera, ondorioztatzen du irakasleen eleaniztasunari buruzko usteek
|
eragin
zuzena dutela haien kontzientzia eleaniztunaren heldu tasun mailan; hots, eleaniztasun izatearen kontzientzian eta kondizio hori jardun eleaniztun bidez esplotatzeko aukeran. Era berean, haren ikerketa emaitzek ondorioztatzen dute irakas esperientziak eta hizkuntza ezagutzak eragin esanguratsua dutela kontzientzia eleaniztun hori mamitu ahal izateko.
|
|
Garazi ibarra gune ezin hobea dugu muga politikoak hizkuntzan duen eragina izartzeko; izan ere, horrek erdi erditik zatitzen du ibarra, eta, nola ez, eragina izaten ari da bertako bizian, harremanetan eta hizkuntzan. Beste era batera erranik, ibarreko geografia fisikoaren eta politikoaren eraikuntza soziala aldatzen ari da, eta horrek
|
eragin
zuzena du hizkuntzan; hain zuzen ere, lehen batasuna nagusi zen lekuan, dibergentzia ari da gertatzen orain.
|
2023
|
|
Aurreko atalean azaldu dugun moduan, hezkuntzarekin batera gazteen bizitza aktiborako trantsizioan
|
eragin
zuzena duen faktore nagusia, hezkuntzarekin batera, lana da. Atal honetan, hezkuntza ibilbideak lanarekin zer lotura duen aztertuko dugu eta, bestetik, gazteen lan egoera orokorra.
|
|
Etxebizitzaren auziak, aurrez aipatu ditugun beste hainbat faktorerekin batera,
|
eragin
zuzena du beste aldagai batzuetan, esaterako, gaur egungo jaiotza tasan10 2020ko datuen arabera, jaiotzek behera egin dute EAEn," 1941az geroztiko minimo historikoraino". Urte horretan, zehazki, 14.721 haur jaio ziren, aurreko urtean baino 697 gutxiago.
|
|
Besteak beste, gazteen bizitza aktiborako trantsizioaren paradigma nagusiak aztertu ditugu, bakoitzaren oinarriak kontuan izanik. Horrez gain, aipatutako trantsizio horretan
|
eragin
zuzena duten hainbat faktore ere aztertu dira: hezkuntza, lana^ Faktore horiek, ordea, modu isolatuan ulertzetik urrun, gaur egungo testuinguruan kokatu dira.
|
|
Marko teorikoa aurkeztu ostean, gazteen bizitza aktiborako trantsizioan
|
eragin
zuzena duten zenbait faktore aztertuko ditugu jarraian. Aztertuko dugun lehenengo faktorea hezkuntza izango da.
|