2001
|
|
Baina aldaketek zergaiti bati erantzuten diotenez, jakina da XX. mendean eman diren nobelari buruzko teoria guztiek arrazoi bat, poetika berri bat, dutela oinarrian eta, azken finean, momentuko beharrari erantzuten diotela. Bilakaera honek literatur irakurleriarengan
|
eragin
zuzena duenez (ez dezagun ahantz literaturak komunikazio egite orok bezala hiru elementu jartzen dituela harremanetan: idazlea, obra eta irakurlea)," Aurreusteen eremu" bat(" Horizonte de expectativas" delakoa Harreraren Estetikan erabiltzen den terminologia erabiliz) birmoldatzen du, garapen horretan ematen diren testu desberdinen harrera ahalbidetuko duena.
|
2002
|
|
B. Muruagak (19989) esandakoari jarraituz, euskal literaturaren androzentrismoa guztiz da nabarmena. Gizonezkoa da azterketaren gune eta zentroa eta horrek
|
eragin
zuzena du eskaini ohi diren emaitzetan. Whiteren ikerketaren ondorioei kasu eginez gero, 1980 bitarteko emakume idazleen ehunekoa, %2 ez, baizik% 32 litzateke; literatoena, berriz,% 3 ordez,% 27 Honetaz gain, bada beste datu aipagarri bat:
|
2011
|
|
Bestalde, Zoharren teoriaren lorpen handienetako bat hizkuntzaren, literaturaren eta kultur identitatearen arteko harremanak birplanteatzea izan da; horrek ekarri du" literatura nazionala" kontzeptua zalantzan jartzea. Are gehiago, aipatu teoriaren arabera, itzulpenak
|
eragin
zuzena du literaturaren kolonizazioarekin eta kanonizazioarekin. Lanbert ikertzailearen lanek, hain zuzen ere, horixe dute ikergai.
|
2019
|
|
Eskola alde batera utzita, instituzioek
|
eragin
zuzena duten sarien alderdia kontuan hartzeari garrantzitsua deritzogu. Izan ere, hauek maiz autore berriak ezagun bihurtzeko erakusleiho edota autore ezagunak kanoniko bihurtzeko bide nagusia dira.
|
2021
|
|
hots, eskola orduak gutxi ote diren eskatzen denari aurre egiteko, edota akaso, gehiegi ez ote den eskatzen dena dagoen sistemaren antolaketarako. Edonola ere, honek
|
eragin
zuzena du literaturaren irakaskuntzan ere. LIR3 k aitortzen duenez, ikasturtean literatura lantzeko hainbat ordu aurreikusten baldin badira, oro har horiek betetzera iristen ez direlako sentsazioa du; arrazoi desberdinengatik baina, besteren artean, eduki eta helburu linguistikoak lehenesten direlako.
|
|
Hor sartzen da, beraz, ikaskuntza prozesua eta horrekiko gaztearen inguru hurbilak, irakaskuntzak eta gizarteak orokorrean duten ardura, azken batean, irakurketa eta interpretazio kritiko horietan sakontzen laguntzen ez bazaie, nekez helduko baita gaztea horretara bera bakarrik. Eta, jakina, horrek
|
eragin
zuzena du formazio literarioan ere, dela irakurketari dagokionez, dela sorkuntzari dagokionez.
|
|
euskarazko hizkuntza eta komunikaziorako gaitasunetan dituzten gabeziak, bata, eta irakurritakoaren ulermenean dituzten zailtasunak, bestea, nahiz eta azken honek lehenengoarekin lotura zuzena duen. Eta, biak ala biak heziketa literarioarekin lotura eta
|
eragin
zuzena duten trebetasunak dira, bistan dena. Horien kasuan argi mintzatzen da GE4:
|
|
" Hor dugu, adibidez, euskara batuaren edota euskalkien auzia oraindik ere" (IEE1). Eta, bere iritziz, literaturan
|
eragin
zuzenak duten aferak dira: " Askoz abiada handiagoan etorri zaigu gizarte aberats baten parte izatea eta trena ez galtzea, gure traiziozko eta tradiziozko hizkuntza honen garapena baino.
|
|
Ulergarritzat jotzen duen arren, literaturaren irakaskuntza gelan nolabait baztertuta geratzeaz gainera, hezkuntza testuinguruan jakintza arlo honen lanketa ia ikusgaitz bihurtzen du. Eta, arestian esan bezala, horrek dagoeneko higatuta dagoen literaturaren didaktikaren balioespen sozialean
|
eragin
zuzena duela ondorioztatzen du BE1 ek.
|
|
Elkarrizketatuaren hitzetan irakur daitekeen legez, irakasleen formazio faltak inplikazio gehiago eta handiagoak ditu liburuen aukeraketarako irizpide gabeziaz gain,
|
eragin
zuzena baitu literaturaren edota beste edozein jakintza arloren didaktikan nahiz irakasteko ikuspegian zein moduetan. Hartara, literaturaren irakaskuntza irakaslearen esku geratzen dela uste du BE1ek eta, ondorioz, horrek bere arrakasta erabat baldintzatzen duela," norbanako irakasteko moduen eta didaktikaren menpe" geratzen baita soil soilik:
|
|
Horrek ez du esan nahi lantzen ez denik, ezta modu desegokian irakasten denik ere, baina arloak duen babes sozialak literaturaren irakaskuntzan
|
eragin
zuzena duela argi uzten dute elkarrizketatuek, gainerako edozein arlotan gertatzen den moduan, noski. Horri aurre egiteko borondate eta ahalegin gehigarria egin behar dela uste du DGIR1 ek," garrantzia emateko saiakerak" daudelako.
|