2006
|
|
Teoria hauenartean, nagusietariko bat, XX. mendearen erdian sortzen den John Bowlby renatxikimenduaren teoria izango da, amaren eta umeen artean, behar den bezalako, loturaz hitz egiten diguna eta harreman hori erabat uniformizatu eta naturalizatuegiten duena (ikus, esate baterako, Bowlby, 1989). Amen erru sentimenduarenzama gaur egunera arte ailegatuko da, nahiz eta sentipen horrek tankera ezberdinakhartu; esate baterako, Sharon Hays ek (1998) ikusi du Ipar Amerikako klase ertaineko
|
emakumeek
lan ordainduaren eta umeen zaintzaren definizio teorikoen arteankontraesan biribila bizi dutela. –Amatasun trinkoa?
|
2009
|
|
Praktika berrien eta irudikapenen arteko harremanari dagokionez, Flament ek (1996) lanaren irudikapen sozialaren inguruanburututako azterketan ondorioztatzen zuen bezala, aldaketa prozesu baten aurreangaudela esan daiteke. Dirudienez, gizartean oraindik ere gauzak ez daude erabatgarbi eta horren arrazoi nagusia, «arazoak» izan duen garapen historikoan dago, hain zuzen ere
|
emakumeek
lan ordainduarekiko izan duten sarreran. Flament enesanetan praktika aldaketa hauek izugarrizko eraldaketa eragin dute emakumeeneta familien ohituretan (Flament, 1996).
|
|
Gizonezko erretiratu guztiek lan egiteari uzten diotenean, erretiroarenaro berrira igarotzeaz kontziente izaten dira; baina ez da berdin gertatzen emakumeerretiratuen kasuan.
|
Emakumeek
lan ordainduaren amaiera ikusten dute, baina ezdute hautematen kontzeptuaren zentzu hertsian, izan ere, «erretiroa» ezinezkoa denkontutzat antzematen dute, etxeko lana «ez delako lantzat hartzen» (Agullo, 2001: 406).
|
|
Berdintasun formala gure ordenamendu juridikoan jasota badago ere, eguneroko bizitzan generoaren arteko diferentziak nabariak dira: lan munduan diskriminazioa, etxeko lanen arduren banaketan, profesionalki garatzeko aukerak…
|
Emakumeak
lan ordaindua izan eta esparru publikoan parte hartzeko prozesuarekin batera ez da gertatu gizonek esparru pribatuan parte hartzeko prozesurik. Horrez gain, ez dira sortu, behar diren zainketa zerbitzuak.
|
2020
|
|
Aldaketa horrek, hala ere, ez dakigu maskulinitatearen eraldaketa bat ekarriko duen edo breadwinner ereduaren zabaltzea.
|
Emakumeek
lan ordainduari eta ez ordainduari eskainitako denborak ez du lanaldi bikoitza erakusten, lanaldi bikoitza agregatuki ulertzen baldin badugu bederen (bi lanaldi jarraituen batuketa bezala), baizik eta lanaldien aldiberekotasuna (Sagastizabal, 2017). Horregatik hartu behar dira kontuan neurtu ezin daitezkeen aldagaiak eta bigarren mailako jarduerak, hala nola, Luxanek zioen moduan, kudeaketaren, arduraren eta antolaketaren (ocupacion versus pre ocupacion; carga mental eta gestión kategoriak) pisua nork daraman.
|
2022
|
|
Ikerlaria da Lujanbio ere, eta Euskal demokrazia patriarkala (Elkar, 2020) liburuaren egileetako bat da; lan horretan azaldu dutenez, indarkeria sinbolikoak lotura zuzena dauka
|
emakumeek
lan ordaindu gehiena egiteko duten ardurarekin. Hau da, pagatu gabeko lanaren ideia eraikitzeko prozesuan, «bereziki garrantzitsua» da eremu sinbolikoa:
|
|
Haurren eta bestelako lan ordaindu gabearen kargak behera egin ez badu ere,
|
emakumeek
lan ordainduan daukaten presentzia handitu egin da. «Denbora aurrekontuen inkestek erakusten digute lana bere osotasunean hartuz gero [lan ordaindua eta ordaindu gabea gehituta], 1993tik 2018ra bitartean, emakumeek denbora gehiago eskaini diotela lanari, beren buruari edo aisialdiari baino, eta gizonengan alderantziz gertatu dela.
|
|
Las Mujeres en el Medio Rural Vasco [14] 2016ko azterlanean jasotzen da ordaindutako lanaren figurapean dauden landa eremuko emakumeen artean zerbitzuen sektorea nabarmentzen dela, argi eta garbi, emakumeen% 75ekin (EAE osoan% 87tik gorakoa da ehunekoa); industria sektoreak hartzen ditu landa eremuko emakumeen ordaindutako lanen% 9 inguru; eta eraikuntzak, berriz,% 1,3, EAEko ehuneko orokorraren antzera. Nekazaritza sektoreari dagozkio landa eremuko
|
emakumeen
lan ordainduen% 8.
|