2009
|
|
Horrek eraginda sortu dira joera hori azaltzensaiatu diren hainbat ikerketa. Hiru dira
|
emakumeentzat
kirolak duen esanahiaazaldu eta beronen uztea eragiten duten arrazoiak aztertzeko egin diren ikerketanagusiak.
|
|
Ondorio gisa, gainera daiteke,
|
emakumeek
kirolean parte hartzeak sozialkiduen irudiak ez duela batere laguntzen emakumeak kirola egitera animatzeko. Hauda, hainbat eragile sozialek (familia, eskola, komunikabideak, kirolari loturikoerakunde administratiboak) dituzten jarrerak emakumeen partaidetzarako onuragarri zein kaltegarri suerta daitezke (Fernandez, 2002).
|
|
Ondorio gisa, gainera daiteke, emakumeek kirolean parte hartzeak sozialkiduen irudiak ez duela batere laguntzen
|
emakumeak
kirola egitera animatzeko. Hauda, hainbat eragile sozialek (familia, eskola, komunikabideak, kirolari loturikoerakunde administratiboak) dituzten jarrerak emakumeen partaidetzarako onuragarri zein kaltegarri suerta daitezke (Fernandez, 2002).
|
|
Bukatze aldera, egindako ikerketa ezberdinetako datuei erreparatuz, beharrezkoa ikusten da
|
emakumeek
kirola uzten dutenean gizarteratze prozesuari etakirol arloaren egitura berari kasu egitea. Fenomeno hori eragiten duten arrazoiakaskotarikoak diren heinean, azterketa ikuspegi orokor batetik egin da, kontuan hartuz, generoaren baitako rolek gure gizartean duten eragina sexu bakoitzaren zereginak zehazteko orduan.
|
|
Fenomeno hori eragiten duten arrazoiakaskotarikoak diren heinean, azterketa ikuspegi orokor batetik egin da, kontuan hartuz, generoaren baitako rolek gure gizartean duten eragina sexu bakoitzaren zereginak zehazteko orduan. Horretarako, ezinbestekoa izango da gizonenzein
|
emakumeen
kirol partaidetza zein den aztertzea eta kirol ibilbidean duten jokaera zein den ikustea, nondik hasi behar dugun jakiteko eta, era berean, kiroluztearen arrazoiak aztertzeko lagungarri izango zaigulako gerora egin beharrekoikerketetan.
|
|
Halako kasuetan gurasoen jarrerak eragin zuzena izatendu. Izan ere,
|
emakumeek
kirola utzi behar izaten baitute lan munduan edo ikasketaalorrean emaitza onak lortu ahal izateko eta, bien bitartean, gizonezkoek kirolaegiten jarraitzen dute, nahiz eta aipatu emaitzok kaskarragoak izan.
|
|
Mosquera eta Puig ek (2002) diote
|
emakumeek
kirola utzi izana, dagoeneskaintza eskasiarekin erlazionatzeko gehiegizko joera dagoela eta beharrezkoikusten dute fenomeno horretan eragiten duten bestelako kausak kontuan hartzea, hala nola, gizarteratze prozesua, zeren zonen arteko ezberdintasunak agerian uztenbaitu emakumeek kirolean duten partaidetza baldintza ugariren baitan dagoela.Edonola ere, gure datuek planteatzera garamatzate etorkizu...
|
|
Mosquera eta Puig ek (2002) diote emakumeek kirola utzi izana, dagoeneskaintza eskasiarekin erlazionatzeko gehiegizko joera dagoela eta beharrezkoikusten dute fenomeno horretan eragiten duten bestelako kausak kontuan hartzea, hala nola, gizarteratze prozesua, zeren zonen arteko ezberdintasunak agerian uztenbaitu
|
emakumeek
kirolean duten partaidetza baldintza ugariren baitan dagoela.Edonola ere, gure datuek planteatzera garamatzate etorkizunari begira eskualdekoanalisi zehatzagoak egin behar direla.
|
|
Eskubaloian aritzen diren
|
emakumeen
kirol ibilbidea aztertzea ez da nahikoaizango kirol uztearen behin betiko edo behin behineko izaera zehazteko. Egindakoikerketa gehienek nerabezaroa eta eskolaurreko adinak hartzen dituzte abiapuntu, modu horretan kirol uztearen lehen momentua soilik aztertzen delarik.
|
|
Gehienetan, kirolarekin esperientzia positiboa izan duten emakumeek berriz ere kirola egitekojoera izaten dute (Diez eta Guisasola, 2002). Horregatik, ona litzateke, luzerakoizaera duten datu kualitatiboak edukitzea, horrela
|
emakumeek
kirola uztekodituzten arrazoi sakonak zein diren ezagutuko baikenuke.
|
|
12 Zergatik uzten diote
|
emakumeek
kirola egiteari. Eragiten duten aldagai psikosozialak
|
|
Gizonek zein
|
emakumeek
kirolean duten partaidetzaren inguruko ezberdintasuna ez da soilik modu kuantitatiboan islatzen; sexu bakoitzari dagozkion kirolesparruak aztertzen baditugu, alde kualitatiboa ere baita alde batera utzi.Izan ere, nahiz eta emakumea kirolaren munduan sartu, horrek ez du esan nahi, kirolera iristeko erraztasunak berdinak direnik edo motibazio eta sariak gizonezkoenekin aldera daitezkeenik, edota se... Emakume etagizonen kirol esperientzia ezberdina izatea kirola uzteko garaian eta arrazoietanere islatzen da; emakumeek bizitzan zehar kirolarekin duten harremana laburragoada, eta gizonen aldean, bizitzako aro bakoitzean gizartearen eskakizunek baldintzatzen dute hein handi batean.
|
|
Gizonek zein emakumeek kirolean duten partaidetzaren inguruko ezberdintasuna ez da soilik modu kuantitatiboan islatzen; sexu bakoitzari dagozkion kirolesparruak aztertzen baditugu, alde kualitatiboa ere baita alde batera utzi.Izan ere, nahiz eta
|
emakumea
kirolaren munduan sartu, horrek ez du esan nahi, kirolera iristeko erraztasunak berdinak direnik edo motibazio eta sariak gizonezkoenekin aldera daitezkeenik, edota sexu bakoitzeko partaideek kirolari eskainirikodenbora tartea eta horretatik lortutako satisfazioa berdinak direnik. Emakume etagizonen kirol esperientzia ezberdina izatea kirola uzteko garaian eta arrazoietanere islatzen da; emakumeek bizitzan zehar kirolarekin duten harremana laburragoada, eta gizonen aldean, bizitzako aro bakoitzean gizartearen eskakizunek baldintzatzen dute hein handi batean.
|
|
Beraz, ikuspuntu horretatik abiatuz, azpimarratu behar da gizon eta
|
emakumeen
kirol ibilbidean faktore psikosozial hainbatek eragiten dutela, eta hain zuzen, emakumeek kirola uzteko eragiten duten aldagai horiek zein diren antzematekohurbilpena da lan hau.
|
|
Beraz, ikuspuntu horretatik abiatuz, azpimarratu behar da gizon eta emakumeen kirol ibilbidean faktore psikosozial hainbatek eragiten dutela, eta hain zuzen,
|
emakumeek
kirola uzteko eragiten duten aldagai horiek zein diren antzematekohurbilpena da lan hau.
|
|
Kapitulu honetan emakumeen eta gizonen gizarteratze prozesu ezberdinek etarolen estereotipoek sexu bakoitzak kirolarekin duen harremana nola baldintzatzenduten azalduko da, eta, ondoren,
|
emakumeek
kirola uzteko arrazoien gain egindakozenbait ikerketaren emaitzak aipatuko dira. Azkenik, Gipuzkoan eskualdez eskualde egindako kirol partaidetzari buruzko datuen azterketatik ateratako ondorioak aurkeztuko dira.
|
|
Emakumearen eta kirolaren arteko harremana ez da gertatzen, soilik, faktoreestereotipatzaile baten arabera,
|
emakumeek
kirolaren aukeraketa egiten duteneaneragina baitute beste hainbat faktorek ere. Jarrera femeninoak dakarren gatazka, hainbat faktore psikosozial, antolaketa mailako trabak. faktore hauek guztiak diraemakumeak kirolean duen partaidetza baldintzatuko dutenak nolabait.
|
|
Ikerketa horretarako, Truke Sozialaren Teoria (Thibaut eta Kelley, 1959; Rusbult, 1980) hartu zutenoinarri eta kostu eta onuren azterketaren bidetik ekin zioten lanari. Kasu horretanere,
|
emakumearen
kirol jarraipena lehiakortasun mailako onurek eta aurrerapenekbaldintzatuko dute.
|
|
Emakumeek denborak aurrera egin ahala, hots, kategoria batetik bestera kirola uzteko arrazoiak azaltzeko, Mosquera eta Puig ek (2002) azpimarratu izan dute,
|
emakumeentzat
kirola ez dela lehentasuna izaten, haien bizi baldintzen arabera, bigarren maila batera baztertzen baitute kirola. Beraz, bi sexuen arteko aldea hainhandia dela ikusita, pentsa dezakegu ezen kirola utzi izanaren erabakia ez dela soilik maila pertsonalera mugatzen, gure gizartearen joera estrukturalak eta emakumeengandik espero den jokaerak ere zer esanik izan baitezakete.
|
|
Zoritxarrez, emakumeei gaztetatik sozializazioa dela medio, ardurazentzua orientatu zaie; hortaz, bizitzako beste «ardurak» (lana eta familia) azaltzendirenean, kirola utzi (aisialdia utzi) behar dutela «ikasten» dute. Hau guztiakontuan hartuz,
|
emakumeak
kirol presidentetzetara iristeko gure esfortzuekbeharrezkoa den eztabaida zabalago batera garamatzate: nola bultzatu emakumeekberen espazio pertsonala berreskura dezaten eta kirola eginez goza dezaten?
|
|
Elkarrizketatutako emakume asko sentsibilizaturik daude emakume kirolarieidagokienez; litekeena da gehienek kirol hori (edo beste batzuk) egin dituztelakoizatea. Hala ere, federazio edo klubetan emakumeak presidente izateak ez duharreman zuzena kirol horretan
|
emakumeen
kirol partaidetza sustatzeko neurriakezartzearekin. Gai honen gainean iritzi ezberdinak azaltzen dituzte presidenteek.Batzuentzat ez da beharrezkoa neurriak hartzea, egun emakume kirolariek aukeraberdinak dituztela uste dutelako.
|
|
Beste batzuek, aldiz, beharrezkoa dela diote; gainera, zentzu horretan aldeko ekintzaren bat egin izana onartzen dute. Kontuanizan behar da dagokion federazio/ klubaren feminizazio/ maskulinizazioa; izan ere, feminizatuetan ez baitute uste
|
emakumeen
kirol partaidetza sustatzea beharrezkoadenik; baina kirol maskulinizatuetan ere ez dago ikuspuntu bakarra emakumeenpartaidetza bultzatzeko neurriak hartzeko beharrari dagokionez.
|
|
3 Aztertzea presidentetzan
|
emakumeen
kirol kudeaketa egoteak ea emakumekirolarien partaidetzarako mesedegarri izan daitezkeen politikak areagotzeaeragiten duenetz.
|
|
4 Ikertzea ea EAEko
|
emakume
kirol kudeatzaileen artean lidergo motaezberdina, lidergo estilo femeninoa, dagoen.
|
2012
|
|
|
Emakumeen
kirolak hedabideetan oso esparru txikia hartzen du. Eguneko lehen albistea izateko, emakumeen gorputza sexualizatu behar izan zuen egunkariak, eta, horrela, emakumeen jarduna barregarri bihurtu.
|
2014
|
|
Askoren ustez, emakumearen presentzia medioetan nagusiagoa balitz, neskaeta
|
emakumeen
kirol partizipazioa igoko litzateke (Alfaro et al., 2011; Vizcarra, Macazaga eta Rekalde, 2009).
|
2019
|
|
|
Emakumeen
kirola ikustaraztea
|
|
Analizatutako testuetatik atera diren testigantzak askotarikoak izan dira dimentsio honetankategoria horietako batzuk honako hauek dira:
|
emakumeen
kirola ikustaraztea; lorpenenaraberakoa; berriak ematea benetan kirolean oinarriturik eta ez ematea informazio sexista.
|