2000
|
|
Ez enoratu (emakumeak" gardenak" izan gara une batzuetan) eta ez nabarmendu, formolean gorde behar den ale bitxia bailitzan. Espero dezagun egun batean
|
emakume
idazleek erantzun behar ez izatea beren sexuari buruzko galderei, lan bat plazaratzen duten bakoitzean.
|
|
AZURMENDI, Nerea
|
Emakume
idazleak euskal literaturan. 45 zk. (1987), 25
|
|
AZURMENDI, Nerea
|
Emakume
idazleak euskal literaturan. 45 zk. (1987), 25
|
2004
|
|
Gogoratzen dut orain zenbait urte, durangoko azokako Aretoan, idazle batzuei galdetu zietela ea zergatik idazten duten eta, beste arrazoi batzuen artean, mahaian zeudenlaurek erantzun zuten" maitatuak izateko". Entzule zen honek esan zien nabarmena zela laurak gizonezkoak zirela,
|
emakume
idazle bati behin ere ez baitzaio burutik pasatu horrelako erantzunik. Emakumeek baitakite eremu pribatutik publikora pasatzeko hautua egiten dutenean errazago bilduko dutela ingurukoen errefusa, mesfidantza edo errezeloa maitasuna baino.
|
|
Etxean jakin dakiten arren, ez jakitea rena egiten dute(" tratatzen naute idazle ez banintz bezala", zioen berak), ez dute haren idazkirik irakurtzen, ez dute kritikarik segitzen, ez dira liburuen aurkezpenetara joaten eta, etxeko dinamika gehiegi distortsionatzen ez duen neurrian, kontsentitu egiten da. Agian ez dago aurkako diskurtsorik, ez dago debeku espliziturik, baina" kristalezko sabaia" modu fisikoan nozitzen du
|
emakume
idazleak, eta argi du, une oro, mugak non dituen.
|
|
Nola edo hala,
|
emakume
idazleari ikusarazi egiten zaio ez dela taldekidea, bera ez dela koadrila berekoa.
|
|
Galdera bera egin dezakete" tropeleko belaunaldia" deitua izen den barruan dauden
|
emakume
idazle gazteagoek. Putz aldizkariak (desagertu aurretik) belaunaldi horren irudi grafikoa eskaini zuenean, txirrindulari talde biluzia eta erakargarria agertu zuen, baina talde horretan ez zegoen joanesomarribarik.
|
2005
|
|
1 5 4 5etik 1879ra 101 liburu argitaratu ziren, haietatik 4 bakarrik literarioak9 Beraz, esan dezakegu batez ere azken 30 urteetan metatzen dela euskal literatura. Hala ere ez dugu 1975era arte itxaron behar
|
emakume
idazleen lana aurkitzeko, 1804an argitaratu baitzen Bizenta Antonia Mogelen Ipui Onac liburua. Lehen euskal emakume idazlea.
|
|
Hala ere ez dugu 1975era arte itxaron behar emakume idazleen lana aurkitzeko, 1804an argitaratu baitzen Bizenta Antonia Mogelen Ipui Onac liburua. Lehen euskal
|
emakume
idazlea.
|
|
Hiru garai garrantzitsu daude mende honetan
|
emakume
idazleentzat idazle eta lanen kopuruari begira: XX. mendearen hasiera (gerra aurreko garaia); 1980ko hamarkada (edo diktadura osteko garaia) eta XX eta XXI. mendeen arteko trantsizioa (edo gaur egungo garaia).
|
|
XX. mendearen hasiera (gerra aurreko garaia); 1980ko hamarkada (edo diktadura osteko garaia) eta XX eta XXI. mendeen arteko trantsizioa (edo gaur egungo garaia). Garai hauetako hasierei buruz hitz egiten denean,
|
emakume
idazleen tradizioaren hasierari buruz hitz egiten da, aurretik ezer egon ez balitz bezala, Bizenta Mogeli buruz, Sorne Unzuetari buruz, Amaia Lasari buruz... Horrela txatal guztiak batu eta soinekoa erakusten jarraituko dugu hemen.
|
|
Garai hau euskal abertzaletasuna ren garaia da, erlijioaren/ fedearen eta euskararen defentsa egiten dute eta emakumeei dagokienez amatasun aberkoia sustatzen da. Ezizen zehaztugabeak, inizialak edo anonimatua oso ohikoak dira, bai gizon bai emakumeen artean; beraz, oso zaila da
|
emakume
idazleei buruzko informazio zehatza lortzea, identifikatzea, kokatzea. Linda Whitek dioena ere kontuanha rtu genuke:
|
|
Garai honetako
|
emakume
idazle askoren helburuakultura eta euskara umeei transmititzea, gordetzea eta biltzea izan da hein handi batean (ipuinak eta alegiak bildu eta asmatu eta argitara eman dituzte idazle askok). Beste batzuek antzerkiaren bidez adierazi dute euren euskararekiko konpromisoa eta beste batzuek olerkietan papereratu dituzte euren sentipen abertzale eta jainkozaleak, besteak beste.
|
|
Beste batzuek antzerkiaren bidez adierazi dute euren euskararekiko konpromisoa eta beste batzuek olerkietan papereratu dituzte euren sentipen abertzale eta jainkozaleak, besteak beste. Garai honetako euskal
|
emakume
idazleen profilahu rrengoa da: irakasleak, militanteak edo gizonidazle/ bertsolarien senideak.
|
|
Gabriel Aresti hil eta hurrengo batzarrean, Euskaltzaindiak, emakumearen nazioarteko urtean, 1975ean, hiru
|
emakume
idazleri omenaldia egin zien, Julene Azpeitia, Tene Mujika eta Madeleine Jauregiberriri, hilberriaren nahia betez. Erdi aroko eresilariak eta Bizenta Mogel gogora ekarri zituen Villasantek ekitaldi honi sarrera emateko egin zuen hitzaldian.
|
|
Mari Karmen Garmendiak aipatutako
|
emakume
idazleak gogoratu zituen eta Etxepare, Garibai, Larramendi eta Azkuerentzat emakumeek, eta batez ere amek, izan duten eragina nabarmendu zuen. Bukatzeko, emakumearen esparrua zein den esan zuen (etxea, dudarik gabe), eta mistikan ere oso andre baliotsuak egon direla gogoratu zuen.
|
|
Emakume literaturarenboom ari buruz berba egiten hasi zen XX. mendearen amaieran. Argitaletxe eta liburu dendak promozio kanpaina handiak egiten hasi ziren
|
emakume
idazle batzuen lan berriekin. Horrekin batera, gainera, Gutiziak ipuin bilduma argitaratu zen, Emakume Idazleen Lantaldearen egitasmo bat zen eta euskal emakume idazleen lana ezagutzera emateko helburua zuen liburu honek.
|
|
Argitaletxe eta liburu dendak promozio kanpaina handiak egiten hasi ziren emakume idazle batzuen lan berriekin. Horrekin batera, gainera, Gutiziak ipuin bilduma argitaratu zen,
|
Emakume
Idazleen Lantaldearen egitasmo bat zen eta euskal emakume idazleen lana ezagutzera emateko helburua zuen liburu honek. Hogeita bederatzi egile eta ipuin biltzen ditu lan honek, hona hemen haien izenak:
|
|
Argitaletxe eta liburu dendak promozio kanpaina handiak egiten hasi ziren emakume idazle batzuen lan berriekin. Horrekin batera, gainera, Gutiziak ipuin bilduma argitaratu zen, Emakume Idazleen Lantaldearen egitasmo bat zen eta euskal
|
emakume
idazleen lana ezagutzera emateko helburua zuen liburu honek. Hogeita bederatzi egile eta ipuin biltzen ditu lan honek, hona hemen haien izenak:
|
|
|
Emakume
idazleen lantaldea
|
|
Ana Urkizak gaur egungo euskal
|
emakume
idazlearen profila ematean produkzio murritza eta idazlearen estatusa bereganatu gabe dutela aipatzen du, publikotasunik ez dutelako euren lanek. Genero femeninoaren ezaugarriak (amatasuna, lanbide ‘femeninoak’ eta eremu pribatua) dira egoera honen erantzule; argitaratze eta promozio murritza, baloratzeko eta baliarazteko neurri gabezia eta presentziaren azterketaren beharra.
|
|
Hiru ildotan banatzen ditu lantaldearen erronkak:
|
emakume
idazleak (idazle estatusa eta publikotasuna eskuratu); argitaletxeak (estilo, eduki, izen eta lan berriakezagutarazi eta zabaldu) eta jendartea (emakumearen sormen balioa onartu, lagundu eta balioztatu).
|
|
Euskal literaturan ere
|
emakume
idazleek tradizio literarioa daukate, hau gaur egun harilkatzen eta elkar ezagutzen hasi bada ere. Hasieran orriotara ekarri dugun kezka bat agertzen da jarraian; tradizio honetan agertzen diren etenek eta urraketek oso berandura arte iraun dutela hain zuzen ere:
|
|
E. Showalter eta G. Greerek diotenez, ospe literarioa emakumeentzat iragankorra da; bere garaian ospetsuak izandako
|
emakume
idazleak, urteak pasatu eta gero, arrastorik utzi gabe desagertzen dira (Moi 1995, 66). Badirudi hori gertatu dela euskal letretan aritu diren andreekin hasieratik hona.
|
|
Gaur egungo ikusmirari buruz esan genukeprodukzioa igo dela eta andre gehiago daudela idazten. Egungo
|
emakume
idazlearen profila ematea oso zaila dela esan behar dugu ere, denetarik topa dezakegulako idazleen artean orain. Eta azken urteotan idazle gazteak, izen berriak agertzen hasi zaizkigula ere aipatu behar hemen:
|
|
Gaur egun dagoen euskal literaturaren historia ez dago osorik, subjektiboa da. Hasier Etxeberria ren liburuak jadanik zegoen kanon maskulinoa finkatu du, sendotu du, zilegitasuna eman dio (Aldekoaren historian berresten eta are gehiago murrizten dena) 27 Jendearen onarpena jaso zuen lan horretan bost idazle, bost gizon agertzen dira, eta
|
emakume
idazle bakar bat agertzen da, txiripaz: bost IDAZLE horietako batek gomendatzen dituen hamar liburuen artean BAT da emakume batek idatzitakoa (Bordaren Bizitza nola badoan) 28.
|
|
Ikusi berri dugunez
|
emakume
idazleak egon badaude eta euskal literaturaren hasieratik gainera (gogoratu Garibaik bildutako eresiak), beraz, zein da ez agertzearen arrazoia. Historialari eta kritikariek baztertu izan dute andreen lana urteetan zehar eta, aipatzekotan, haien generoarekin lotutako ezaugarriei erreparatuz eta hori gutxietsiz egin izan dute.
|
|
Azken aldi honetan bi datu aipa ditzakegu publikotasunari dagokionez:
|
emakume
idazleen lana ‘gehiago’ ikusi ahal izan dugu, parekidetasun eta aukera berdintasunerako politikaren ondorioz egin den diskriminazio positiboa gogoan hartuta kuota edo kupoa betetzeko beharra ikusi dutelako leku desberdinetan. Literaturaren sisteman ‘literatura femeninoaren’ etiketa asmatu zuten denak zaku berean sartzeko, eta lehenago aipatutako ustezkobooma rekin bizi izan dugu29.
|
|
Dagoeneko euskal
|
emakume
idazleak aipatu berri dugun lanarekin hasi dira; haien ekarpenen zertzelada gutxi batzuk artikulu honetan jasotzen eta ezagutarazten ahalegindu gara. Ekarpenok andrazkoen ikuspegiez aparte euskal literaturan gutxi landuta zeuden estilo, gai, diskurtso mota eta generoak ere landu dituzte, beste aukera batzuk aztertuz.
|
|
Espero dugu artikulu honekin emakumeen lanen berreskurapen eta plazaratzean urrats txiki bat egin izana. Gustatuko litzaiguke honekin katebegi bat ipintzea lehenago egin diren euskal
|
emakume
idazleei buruzko lanen eta honen ostean egingo direnen artean, eta emakume idazleak haien tradizioa sortzera, bidea egitera, Vi rginia Wool fekzioen bezala, haien ahotsa bilatzera animatzen ditugu.°
|
|
Espero dugu artikulu honekin emakumeen lanen berreskurapen eta plazaratzean urrats txiki bat egin izana. Gustatuko litzaiguke honekin katebegi bat ipintzea lehenago egin diren euskal emakume idazleei buruzko lanen eta honen ostean egingo direnen artean, eta
|
emakume
idazleak haien tradizioa sortzera, bidea egitera, Vi rginia Wool fekzioen bezala, haien ahotsa bilatzera animatzen ditugu.°
|
|
2
|
Emakume
idazleei buruz idatzitakoa (artikuluak eta idazle bakarrari buruzko lanak alde batera lagata):
|
|
• Itxaro Bordaren Hogoigarren mendeko
|
emakumeak
idazle (1 9 8 4).
|
|
• Mikel Atxagaren Euskal
|
emakume
idazleak() (1 9 9 7).
|
|
3. " Euskal
|
emakume
idazleei buruzko edozein eztabaidak genero literarioen banaketa gainditu behar du, emakumeek esparru desberdinetan idazten dutelako, askok genero literario desberdinak jorratzen dituztelako" (itzulpena nirea da).
|
|
18 Bizenta Antonia Mogel 1991, 21 Lehenago aipatu bezala ‘arraroa’ da Bizenta,
|
emakume
idazle binomioaren atzean dagoelako. Horretaz gain, emakumeei ‘laguntzeko’ eskatzen die, nori?
|
|
Atxaga, Mikel; Euskal
|
emakume
idazleak(). Bidegileak.
|
|
Borda, Itxaro; Hogoigarren mendeko
|
emakumeak
idazle. Txertoa.
|
|
Urkiza, Ana;" Euskal
|
emakume
idazleen lantaldea". www. euskonews.com/0057zbk/gaia5705eu.html
|
|
Euskal
|
emakume
idazleen lekua literaturaren historian
|
|
Non daude
|
emakume
idazleak. Idazten dute emakumeek euskaraz?
|
|
Euskal literaturan diharduten
|
emakume
idazleak ez dira oso ezagunak jende gehienarentzat, kalean galdetuko bagenu ez genuke emaitza itxaropentsurik lortuko. Periferian egon dira eta daude, nahiz eta mende aldaketarekin batera euskal literaturaren kanonaren oinarrietan arrakalak agertzen hasi diren.
|
|
Nina Baymek dioen bezala,
|
emakume
idazleak ikusezinak dira; hor daude, pentsatu baino gehiago eta anitzagoak dira, baina ez ditugu ikusten. Normalean ez daude inon (edo baten bat agertzen da agerraldi publikoetan gizonen artean ‘kolore’ pixka bat emateko).
|
|
Ipar Amerikako kritikari buruz dio
|
emakume
idazleak ez aipatzearen arrazoiak hiru direla: aurreiritziagatik lehenengo," kritikariei ez zaielako gustatzen emakume idazlearen ideia".
|
|
Ipar Amerikako kritikari buruz dio emakume idazleak ez aipatzearen arrazoiak hiru direla: aurreiritziagatik lehenengo," kritikariei ez zaielako gustatzen
|
emakume
idazlearen ideia". Artistikotasuna eta literatur bikaintasuna maskulinoak direlako bigarren:
|
|
Baieztapen hau egin ostean hurrengo argudioak ematen dizkigu: sistemarenperiferian egon dira (honi buruz gorago hitz egin dugu),
|
emakume
idazleen lanei buruzko ikerketa falta izugarria dago2, eta amaitzeko dio ekarpen eskasa egin diotela euskal literaturari historiagileek ez dituztelako emakume idazleak kontuan izan.
|
|
Baieztapen hau egin ostean hurrengo argudioak ematen dizkigu: sistemarenperiferian egon dira (honi buruz gorago hitz egin dugu), emakume idazleen lanei buruzko ikerketa falta izugarria dago2, eta amaitzeko dio ekarpen eskasa egin diotela euskal literaturari historiagileek ez dituztelako
|
emakume
idazleak kontuan izan.
|
|
A rtikulu honen helburua euskal literaturarenhersto ry batentzako sarrera egitea edo lehenengo urratsak ematea eta
|
emakume
idazleek euskal literaturari egin dizkioten ekarp enak plazaratzea da. He rsto ry hitza definitzeko bi gauza esan daitezke Whiteren definizioaren itzulpena egiten badugu:
|
|
Hau gauzatzeko bi bideha rtu ditugu:
|
emakume
idazle batzuen aurkezpena egin eta haien lan baten testu pasartetxo bat orriotara ekarri, idazle hauen lanen printza bat erakusteko, argitan ipintzeko.
|
|
Aurkitutako oztopo nagusiak artikuluaren espazioari dagozkion mugak dira(
|
emakume
idazle asko dira eta haien lana oparoa, eta aukeraketa egin behar izan dugu, denak ezin direlako hain orri gutxitan merezi bezala iruzkindu eta agertu); beraz, lehenago aipatutako helburuak kontuan hartuta egin dugu hautaketa. Ez daude diren guztiak, eta uste baino gehiago dira.
|
|
Beste bidea genero literarioena da: Whitek dioen bezala, genero literarioen mugak alde batera utzi behar ditugu
|
emakume
idazleen lana mintzagai dugunean, askotan ez dutelako genero bakarra lantzen, bi edo hiru baizik (Itxaro Bordak poesia, eleberria, narrazioa, saiakera eta antzerkia landu ditu, Miren Agur Meabek narrazioa, poesia eta haur eta gazte literatura eta Ixiar Rozasek narrazioa, nobela, poesia eta haur eta gazte literatura, hiru adibide aipatzearren):
|
|
Horretarako lan esanguratsuen zerrenda bat aurkeztuko dugu jarraian (zerrendak egiteak duen akatsa du honek; hau aukeraketa posible bat da, beste asko egin ahal ziren baina hau da oraingorako egin duguna). Honekin euskal
|
emakume
idazleek euskal literaturari egin dizkioten zenbait ekarpen4iruzkinduko ditugu:
|
|
Hau ikusi ahal dugu irakurtzen ditugun aipu batzuetan. Aipu hauetan, euskal gizon idazle batzuen esanak dauzkagu,
|
emakume
idazleei buruzkoak. Hauetan, harridura daukagu eta ohikotik kanpo daudela, arraroak direla diote beste hitz batzuekin17.
|
2006
|
|
Esan behar dugu Iturbe nobelagilea baino ipuingilea edota narrazio motzean aritzen den idazlea dugula. Aipatzekoa da nabarmentzen diren 51 idazle horiek beti ere ez direla berak, eta zer esanik ez
|
emakume
idazleen kasuan, Urretabizkaia, Arrieta eta Oñederra baitira literatur kritikari horien zerrendetan aho batez azaltzen diren bakarrak.
|
|
Bernardo Atxaga eta Mariasun Landa. Artikulu honen azken helburua euskal literaturan aurki ditzakegun pertsonaia femeninoak urriak eta ahulak direla esatea da, baina teoria hori hankaz gora jartzen dutenak, hain zuzen ere, Mariasun Landa bera, eta kasurik gehienetan
|
emakume
idazleak ditugu: Urretabizkaia, Oñederra, Mintegi eta Rozas, beste batzuen artean.
|
|
Baina denak ere pertsonaia modernizatuak eta subjektuak ditugu. Azpimarratzekoa da, aukeratutako hamabietatik, sei pertsonaia femeninoren egileak
|
emakume
idazleak direla. Pertsonaiaren bilakaeran euskal nobelagintzan sortu diren pertsonaia femeninoetan murgildurik, esan behar dugu hortaz, 80 nobela ingurutik aipaturiko 12 emakumezko protagonista baino askoz gehiago ez dugula topatu aipaturiko tenore horretan.
|
|
Bukatzeko, esan dezagun hamabi pertsonaia femenino jarri ditugula mahai gainean euskal literaturari ekarri diotena kontatzen: sei protagonista
|
emakume
idazleenak eta beste seiak gizonezkoenak. Subjektuak denak eta gure literaturan espazioa nahiz denbora emakumezko ikuspegi batetik interpretatu dutenak; Lucia Guerra Cunningham-i kasu eginez, emakumeen sinbologia eta izatea berreskuratzen lagunduko digutenak.
|
|
Ahanzturarena edo isiltasunarena. Halaxe frogatu zuen Linda White-k euskal
|
emakume
idazleez argitaratu den doktorego tesi bakarrean2 Renoko Unibertsitatean irakasle den honek azaltzen zuen Jon Kortazar, Koldo Mitxelena, Luis Mari Mujika, Ibon Sarasola eta Luis Villasanteren historietan aipatzen diren 261 idazleetatik sei bakarrik direla emakumeak (Mayi Ariztia, Katalina Elizegi, Lourdes Iriondo, Luisa de la Misericordia, Bizenta Mogel eta Arantxa Urretabizkaia).... Jesus Mari Lasagabasterrek, Jon Kortazarrek, Mari Jose Olaziregik eta Iñaki Aldekoak azterturiko 1975etik 2000 bitarteko nobela garaikidean batez beste 51 nobelagile nabarmentzen dituzte, horietarik zazpi emakume azaltzen dira (Arantxa Urretabizkaia, Laura Mintegi, Yolanda Arrieta, Itxaro Borda, Lourdes Oñederra, Ixiar Rozas eta Arantxa Iturbe).
|
2007
|
|
Literaturgintzaren urteotako ibilbidea ondo samar ezagutzeak ematen didan talaiatik, gizonezkook ia inoiz aipatzen ez dugun kontu bat ekarriko dut lerrootara, atrebentzia ez bada: euskal
|
emakume
idazleak. (Gizasemeok joera dugu gaia baztertzeko, literatura sexuen arabera epaitu behar ez delakoan, eta emakume batzuek erantzun ohi dute ez ikusiarena egitea egon dagoen diskriminazio egoera iraunarazteko bidea besterik ez dela; behingoz bada ere, neure iritzia emango dut beraz, mutur sartzetzat hartuko ez zaidan esperantzan.)
|
2008
|
|
"
|
Emakume
idazleak pozik egon daitezke. Aurten ere beren eguna izan dute".
|
|
2002an zen hori. Baina
|
emakume
idazleak pozik egon daitezke. Aurten ere izan dute beren eguna.
|
2009
|
|
Azken urte hauetan euskal literaturan fenomeno ikusgarri bat gertatu da: 1980 urte inguruan jaiotako
|
emakume
idazleen talde inportante bat lanbide honetara hurbildu da, antzeko estetika planteamendu eta kezkak dituztelarik. Eta esan behar da, aurten gertatzen ari dena ikusita, euskal literaturan talde hau hartzen ari den garrantzia azpimarratu baino ez dela egin.
|
|
" 1980 urte inguruan jaiotako
|
emakume
idazleen talde inportante bat lanbide honetara hurbildu da". Errepasoa egin eta izen hauek atera zaizkit:
|
|
Irati Elorrieta, Garazi Goia, Irati Jimenez, Katixa Agirre, Eider Rodriguez, Uxue Apaolaza, Uxue Alberdi...
|
Emakume
idazleak gara, Beste idazleak. Marka ahaztu gabe.
|
|
Burbuilak, Bi hitz, Nora ez dakizun hori, Habitat, Haragia, Umeek gezurra esaten dutenetik, Aulki jokoa. Horiek dira, hurrenez hurren,"
|
emakume
idazle" otxenteroen obrak. Ariketa polita izan liteke zazpi ezberdintasunak topatzera jolastea.
|
|
Eta denok daukagu pentsatzeko eta sentitzeko gaitasuna, pentsamendua eta emozioak kudeatzeko gaitasuna. Baina sexu Batak Bestea zapaltzen duen bitartean arrazoiak emozioa zapalduko du, hotzak beroa, unibertsalak intimoa... eta
|
emakume
idazleok ez gara sekula idazle izango, lehenengo emakume izan baitugu.
|
2013
|
|
Izan ere, ziurrenik, Uxue Alberdi dugu XXI. mende hasierako
|
emakume
idazle gazte garrantzitsuenetakoa, garrantzitsuena ez bada. Euskal idazleen promoziorik berrienaren partaide izanik, bestalde, etorkizun handiko autore baten aurrean gaudela aurreikus daiteke.
|
2019
|
|
Miren Agur Meabe idazleak azpimarratu duenez, 29
|
emakume
idazleek, gaur gaurkoz behintzat, sentimentalismoari uko egin behar diote bestelako literatura (eta bestelako maitasun aukerak eta emakumeen bizitzak, gehituko nuke) zabaldu, ahalbidetu nahi izanez gero. Lehenago aipatu moduan, gure fikzioa, mainstream edo kultua, hipererromantizatuta dugu.
|
2022
|
|
Zure kasuan, gainera, pertsonaia publikoa zinen,
|
emakume
idazle bakanetakoa.
|
2023
|
|
Nik nazio estatuen prototipoaren kontinente zahar honetatik idazten dut, galtzaileen eremuetatik ahalegintzen naiz pentsatzen. Zehazki, azken bolada honetan, Espainiako gerraurreko
|
emakume
idazle euskaldunen historia hasi naiz ikertzen. Ez naiz bakarra, noski.
|
|
Zer irudi zuten Euskal Herrian pertsonaia ospetsu hark ala besteak? Esaterako, ez dut inon irakurri garai hartako
|
emakume
idazle euskaldun bat bera ere bere burua feminista izendatzen. Espainian, aldiz, bai.
|