2006
|
|
– Petroglyphs –esan zuen horiei buruz gure gidariak, berrogei bat urteko emakumezko blondak;
|
emakume
berez ederra eta azalpenak ematean ederragoak. Tarteka berari eta tarteka haitzei aho zabalik begiratuz, irudietako beste batzuk pinturak zirela ohartuz joan nintzen.
|
2012
|
|
Hegazkina erortzen hasi aurreko orduetan ez du inguruan eserita dagoen inorekin ia hitzik trukatu. Korridorearen beste aldean dauden bi
|
emakume
beren seme alaben diru kontuei buruz ari dira. Aingeruri inoiz ez zaizkio interesatu horrelako gaiak.
|
2014
|
|
Xabik Arantza izeneko emakume adineko batenera joan zuen, zeina bakarrik bizi baitzen, zorionez. Poztekoa izan zen,
|
emakumea
beren auzo zaharrean bizi zela deskubritzea, Orion, eta behintzat Oihana ikusi ahal izango zuela kurtsoa amaitu bitartean. Nagore ere handik gertu biziko zen, baina lau seme alabako familia batean.
|
2017
|
|
Sailkapen horri jarraituz Euskal Herriko feminismoa britainiarraren tankerakoa izan da, tokian tokiko auto antolaketa indartzen saiatu dena eta
|
emakumeek
berek kudeatutako zerbitzuen sorrerara bideratua.
|
2019
|
|
“Gizonek... desgogara uzten diete
|
emakumeei
beren munduan, beren territorioan sartzen”.
|
2020
|
|
Horrez gain, hainbat ikerketak sexuaren araberako lan banaketak denboraren erabileran sortutako efektuak azpimarratu dituzte (Bittman eta Wajcman, 2000; Bryson, 2007):
|
emakumeek
beren gain hartzen dituzten zaintza lanak direla-eta, beraien denbora politikan erabiltzea zailagoa da eta denbora “librea” dutenean ere, hura zaintza lanek “kutsatzen” dute, alegia, umeekin edo nagusiekin igarotzen den aisialdi denbora da. Are gehiago, ikerketek erakutsi dute bizitza ziklo hegemonikoaren mugarriek emakumeen parte hartzean duten eragina:
|
2021
|
|
Goreneko epaile bakar bat agertu zen absoluzioaren alde, Francisco Tomas y Valiente, eta kontrako boto partikularra idatzi zuen. Esan zuen
|
emakumeak
beraien eskubidean zeudela.
|
2022
|
|
Besteekiko, eta, are, gizonekiko harremanean existitu dira, haien apendize edo eranskin. Sinesgaitza suerta daiteke irakurlea nondik ari denaren arabera, baina gaur egun ere ematen da
|
emakumeak
beraien inguruko gizonekiko harremanean irakurtzea. Jarraian oraindik orain, 2021ean, jasotako bi adierazpen:
|
|
“Gizonek eta
|
emakumeek
beraiek ere uste dute askoz gehiago emango duela halako bileretan gizonak. Buruan hori sartuta dute.
|
|
% 43k, aldiz, uste du iniziatibadun emakumeak direla sektorekoak.
|
Emakumeek
beraien buru eta gaitasunengan duten konfiantza hizpide hartuz gero, balantzea argia da: emakumeen% 71k uste du konfiantza falta dela sektoreko emakumeen artean.
|
|
Emakumeak ekimen edo arduren barne edo kanpo kokatzen diren galdetuta, emakumeen% 64k uste du, orokorrean, sektoreko
|
emakumeek
beraien burua ekimenetatik kanpo kokatzen dutela, baztertu egiten direla.
|
|
Eta dirulaguntzen truke bertan amaituagatik, talde lan saioan bildutako emakume askok errepikatu zuten ideia bera:
|
emakumeak
beraien parte hartzea kontuan ez hartzeko jarri dituzten kasuetan, emakume horiek parte hartze eskubidea ezin badute baliatu jartzen dizkieten trabengatik, handik joatea zilegi da, nahikoa lan dute eta. Kasu horietan, horren ondorioz elkarteak dirulaguntzarik gabe gelditzen badira ez da emakumeen errua:
|
|
Zein helbururekin.
|
Emakumeengandik
beraiengandik jaiotako proposamenek beti izango dute egokiak izateko aukera gehiago [37]; bestela, gutxienez, kanpotik datorren proposamena baldin bada, elkarlanean izan dadila. Erabakimena duten subjektuak dira, agentzia gaitasuna dutenak.
|
|
[37] Argazkiekin lotuta, burura datorkit Etxaldeko Emakumeak taldeak 2019an gauzatutako egutegia, non
|
emakumeek
beraiek historiako irudi/ argazki/ artelan ikonikoak antzeztu zituzten beraien esaldi eta aipuak gehituz, agro arte deitu zioten pieza ederrak osatuz. Kontsultatzeko:
|
|
Beste gauza bat da nortzuek idatzi duten historia, zeintzuk jarri dituzten protagonistatzat, zeintzuk atrezzoaren pareko. Eta,
|
emakumeek
beraiek, ze autopertzepzio izan duten, zein sakon eta egiturazko sentitu mandatuak, rolak, proiektatutako irudiak eta beraiek proiektatu nahi zituztenak. Azken urteetan landa eremuko emakumeei eta emakume nekazariei egindako hamarnaka elkarrizketen ehuneko oso handi batean (batez ere landa eremuan jatorria dutenen artean), aho batez adierazi dute beraien familiako emakumeen presentzia, lana, sakrifizioa; eta, gehien gehienetan, aitortza falta.
|
|
Beste eremu semantiko batetik eratorria, beldurraren mapa trazatzea deitzen zaio biziraupenerako segurutzat jotzen ez diren zenbait eremu markatzeari. Hiri askotan osatu dituzte bertako
|
emakumeek
beren espezie berekoak diren gizonengandik babesteko.
|