2000
|
|
Adibidez, EuskalHerriko alderdi abertzale guztiak (Abertzaleen Batasuna, Euskal Herritarrok, EuskoAlkartasuna eta Euzko Alderdi Jeltzalea) bat datoz Euskal Herria nazioa dela esateaneta, beraz, beste edozein nazio gisa, bere erabakitze ahalmena gauzatzeko eskubideukaezina duela aldarrikatzean. Eskubide demokratiko hori euskal herritar guztieidagokiela diote denek, Estatu espainiarrak eta frantziarrak ezarritako lurralde zatiketa eta jazarpenaren ondorioz, gaur egun gure gizartean
|
dagoen
nazio kontzientziazdauden mailen ezberdintasunaz jakitun badira ere. Halaber, nazio eskubideen aldarrikapen hutsa egitetik haiek gauzatzera jauzi egiteko garai aproposean gaudela irizten diote.
|
|
, Estatu Nazio moduan, edota, testuinguru politikoak eraginda, Estatu nazioaskodun moduan? aurkezten zaigun Estatuaren barruan
|
dauden
nazioen eskubideek, Estatuaren menperatze helburu eta nahiekin bat egiten ez dutela esango genuke. Azken finean, argitu egin genuke noiz hitz egiten den Estatu nazioaskodunez, kontzeptu honek sakoneko azterketa ilundu ez dezan:
|
|
Esan beharrik ez dago, definizio honek ez duela arazoa asko argitzen; baina, eta hori litzateke bere asmoa, egon diren eta gaur egun
|
dauden
nazioari buruzko definizioen zerrenda amaigabearen eta inguruko nahasketaren isla den neurrian, gaiaren zailtasunera gerturatzeko gonbidapena luzatzen digu. Horrela, nazioari eta nazionalismoari dagokien gaiari heldu nahi izanez gero, ikertzaileak ezin dio errealitateari uko egin:
|
|
(1 art). Jokoan
|
dagoen
Nazioarekiko identifikazioak duen garrantzia ezagutzeko bidea eskaintzen digu egoera horrek; zentzu honetan uniformizatzearen bidean izandako arrakastaren arrastoa antzeman daiteke, neurri handi batean behintzat, esate baterako, Revue pédagogique k 1833an frantses abertzaletasunarekin zuzenean lotzen eta txalotzen zuen eskolako eskuliburuen homogeneitatean, hau funtsezkoa baitzen dotrina, dissol...
|
2001
|
|
Eredu hori etnien arteko, ukipen egoera berri? gehienetan aplika daiteke, hau da, azken hamarkadetan gutxi garaturik
|
dauden
nazioetatik garatuta dauden nazioetara bideratzen den emigrazioaren ondorioz sorturikoukipen egoeretan. Ereduaren arabera, harrera taldeak (bizitasun etnolinguistikoaltukoa) etorkin taldearekiko (bizitasun etnolinguistiko baxukoa) ondorengoakulturazio estrategiak gara ditzake:
|
|
Eredu hori etnien arteko, ukipen egoera berri? gehienetan aplika daiteke, hau da, azken hamarkadetan gutxi garaturik dauden nazioetatik garatuta
|
dauden
nazioetara bideratzen den emigrazioaren ondorioz sorturikoukipen egoeretan. Ereduaren arabera, harrera taldeak (bizitasun etnolinguistikoaltukoa) etorkin taldearekiko (bizitasun etnolinguistiko baxukoa) ondorengoakulturazio estrategiak gara ditzake:
|
2002
|
|
komenigarritzathartzen du bigarren Parlamentu Ganbera bat. Horrela, erregioen parte hartzeahandiagoa izan liteke; aldiz, Ministroen Kontseiluaren aldaketa formalak ez lukeerregioen presentzia bermatuko, bertan ez bailirateke
|
egongo
nazio estatuetakogobernuen ordezkariak baizik.
|
2006
|
|
Sarrionandiak euskal gatazkaren oinarrian
|
dagoen
nazio kontzeptua errebisatzera gonbidatzen gaitu hainbat testutan (geroxeago gogora ekarriko dugun. Harriak eta herriak, poema giltzarria da zentzu honetan).
|
2007
|
|
Pentsamendu bakarraren eskutik iritsi zaigun bertsioak zera esaten digu kulturaaniztasunari eta mestizajeari buruz. Alegia, globalizazioaren aroan lekuan lekukotestuinguruan ainguratuak
|
dauden
nazio eta etnia kulturak ezin direla kanpotik datozen kulturkien eraginetik at sistema autonomoaren baitan egituraturik mantendu.Jokabide hori atzerakoia eta etnizista dela. Arrazoiaren arerioa.
|
|
Zergatik hemen eta ez han? Norenesku
|
dago
nazio interesen eta alderdi politikoen arteko marra mugarri jakin bateanezartzea. Interpretazio kontua izango da hori, bistakoa denez.
|
|
Gure artean nagusi den pluraltasunaren kontzeptuak, ordea, ez dio errealitate historiko eta nazional horri erreferentziarik egiten; aitzitik, kulturarik gabeko gizabanakoaren fikzioan du bere iturri ideologikoa.Zehaz dezagun, bada, desberdintasunaren berdintasuna bakarrik dela, auzi honetan, bide demokratikoa. Bestea, gaur egun mundua eratzeko
|
dagoen
nazio estatuarenestatus internazionala, totalitarismoaren hondamendia da. Mundua herri, hizkuntzaeta kulturen hiltegi bihurtu duten honetan hilotzak eta hil hurren daudenak zenbatdiren ondo asko daki irakurleak honezkero.
|
|
Ikerketa horretan bertan, Barrett ek eta kolaboratzaileek aztertu zuten harremanik ote
|
zegoen
nazio identifikazioaren mailaren eta talde nazionalei egotzitakoestereotipazio mailaren artean; hau da, identifikazio maila altua zuten haurrekgehiago estereotipatzen ote zituzten talde nazionaletako kideak. Ikertzaile horiekegiaztatu zuten:
|
|
– Korrelazioa
|
dago
nazio identifikazioaren mailaren eta aberriaren ezagutzageografikoaren artean.
|
|
– Korrelazioa
|
dago
nazio identifikazioaren mailaren eta barne taldearenatsegin mailaren artean.
|
|
Inolako ezinegonak, ondoezak edo grinak asaldatzen ez duen baretasunezko egoera; jendarteko baretasuna, borrokan ez dauden pertsonen arteko egoera; besteren batekingerran ez
|
dagoen
nazio baten egoera: nazioarteko borrokarik eza (Harluxet, 1995:
|
|
Beraz, nazioaren kontzeptua, usadio arruntean, bitxiro ekibokoa da. Goetheren izkribuetan, nazioa berdin noblezia edo behintzat jauneria legez, eta nazioa berdin estatua bezalako nazio ingeles, frantsesen alboan, nazio eskoziar, serbiar edo italiarra ez ezik (estatu gabekoak), posible baita orobat, «nazio florentziar» bat ere aurkitzea672, are, hark noizpait lasai asko «nesken nazio txundigarria» bera aipatzen badigu673, bistan
|
daude
nazio berbaren esangura kapritxosoak garai honetan, eta ez garai honetan bakarrik (jada latinez bertan baizik) 674 Haatik, nazioa esangura edo premiatasun berri bat hartuz doa modernitatean. 1768an Lessing-ek deritzo, alemanak «oraindik» ez direla nazio bat, nolatan nahi da Teatro Nazionalik? 675 Agian, Teatro Nazional bat izanez gero, alemanak nazio bat bilakatuko liratekeela esaka topatzen dugu Schiller 1784an676 Goethe-ren ustean ere, hala dio 1797an, alemanak alfer alferrik ari dira, inoiz ez dira nazio bat izanen (Iraultzaren adieran orain, herrijende burujabea) 677 (hala ere, esan beharrik ez, nazio alemana kontzeptua berak txitean pitean erabiltzen dizula).
|
2010
|
|
Hemen ere errealitatearekin egiten dugu topo. Izan ere, aurreko lerroetan azaldu dugun moduan, araugintza sistema bakarretik urrun aurkitzen gara, osobereiziak
|
baitaude
nazio ekonomien artean ekonomia zein giza arloko arau, legeedo erregulazio motak. Egia da nazioarteko erakunde batzuek (IMF, MundukoBankua, MME_) doktrina neoliberalaren menpeko neurri bertsuak ezartzendituztela han hemen.
|
|
Bestaldetik, enpresa talde asko oso identifikatuta
|
daude
nazio interes zehatz batzuekin. Horrelako enpresa taldeen inbertsioak ere arriskutsuak dira, jatorrizko herrialdeko inbertsioek, lanpostuek etab. lehentasuna izango dutelako beti beste herrialdeetan egindako inbertsioen aurrean.
|
2011
|
|
Labur esateko, beraz, elebakartasuna da arraroa den gertaera. Ofizialki hizkuntza bakarra egiten den estatuetan ere, biztanleak eleaniztunak izan ohi dira, eta beraz, baita estatuen barnean
|
dauden
nazioak ere.
|
2012
|
|
izan daiteke estatuaeta bere tresneria juridikoa. Bi argudio horiek munduan
|
dauden
nazio eta estatuenarteko harremanak berrantolatzeko arrazoi nahikoa emango lukete.
|
|
Hori horrela, herritartasunari betebehar eta eskubide multzo bateransten zaio arlo politikoan, sozialean nahiz ekonomikoan. Euskal Estatura bidean, eta EuskalHerrian
|
dauden
nazio identitate desberdinen arteko elkarbizitza bideragarria lortze aldera, proposatzen da naziotasuna eremu subjektiboari (hau da, borondateari) eta herritartasunaeremu objektiboari lotuta ulertzea. Ahaztu gabe, ordea, Euskal Estatuak, nazio estatu guztienantzera, beti bilatuko duela naziotasuna eta herritartasuna parekatzea bizilagunen artean.
|
|
Gizartemodernoaren sorreratik komunitate politiko horrek zuzenbidezko nazio estatuarenforma hartu du. Hala, egun indarrean dagoen herritar kontzeptua XVII. eta XVIII.mendeetatik dator eta harreman zuzenean
|
dago
nazio estatuarekin. XX. mendearenerdialdetik aurrera, ongizate estatuarekin batera, herritartasun kontzeptua zabaldueta edukiz bete da.
|
|
Horrela, genero harremanak eragin handikoak lirateke erabakitzekozerk osatzen duen nazio proiektua. Gerta liteke emakumeen interesik ez egoteaedo interes horiek ondo adierazita ez
|
egotea
nazio proiektuan eta, ondorioz, emakumeak ez agertzea proiektu horren alde. Hori horrela balitz, nazio proiektuhorrekiko sentimendua are zabalagoa izateko aukeretako bat galdutzat eman liteke.Beraz, hori ez gertatzeko bi dira konpondu beharreko arazoak:
|
|
Horregatik, gehienetan ez dira azterketetan aintzat hartzen zeintzuk direnjadanik ezarrita
|
dagoen
nazio estatuaren birsorkuntzarako bete beharreko baldintzakulturalak, ideologikoak eta politikoak. Izan ere, ahaztu egiten da estatu orok birsortubeharra duela irauteko, eta birsortze hori egitura objektiboetan nahiz subjektiboetangauzatu behar dela, hau da, egitura instituzionaletan eta gizabanakoen kontzientzietan.
|
|
Ez batzuetan ez besteetan ez
|
dago
nazio sozialik, klase desberdinen artekolotura ulertzen badugu halakotzat, eta, beraz, «bi nazio» daude: aberatsen nazioaeta pobreena.
|
2017
|
|
Ikerketa hau kokatuta
|
dago
nazio arteko CEVI proiektuan (d' Epinay, Cavalli, eta Aeby, 2008) eta Euskal Herriko pertsonen oroipen askea ikertzea du helburu, hiru sekzio ezberdinetan:
|