Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 43

2004
‎3 Errekurtsoak kasaziorako interesa duela ulertuko da, baldin eta errekurtsoa hartu duen epaia Auzitegi Gorenaren jurisprudentzia doktrinaren aurkakoa bada; edo epai horrek ebatzi baditu probintziako audientzien kontraesaneko jurisprudentziaren gai eta arazoak; edota bost urte baino gehiago indarrean egon ez diren arauak aplikatzen baditu, betiere, ez dago Auzitegi Gorenaren jurisprudentzia doktrinarik, azken kasu horretan, eduki bereko edo antzeko edukia duten aurretiazko arauei buruz.
‎Horren inguruko adostasunik izan ezean, kauzioak proportzioa izango du adostasunik eman ez dutenek ondasunetan izan dezaketen interesarekin. Beti eratuko da kauzioa, legezko ordezkaririk ez duten adingabeak edo ezgaituak jarauntsian parte hartzeari dagokionez, baita, non dauden ez jakiteagatik, zitaziorik izan ez duten absenteei dagokienez ere.
‎2 Jarauntsia epaiketan zatitzeko prozedura gauzatu bitartean, jaraunsleek batera etorriz eska dezakete esku hartze judiziala amaitzea. Auzitegiak hori aginduko du, salbu eta interesdunetatik bat adingabea edo ezgaitua denean eta legezko ordezkaririk ez duenean, edo, non dagoen ez jakiteagatik, zitazioa izan ez duen jaraunsle absentea dagoenean.
‎Behin defendatzailea izendatuta, horrek, bere kargua betetzen hasi aurretik, modu judizialean eta Fiskaltzaren esku hartzearekin, desagertuak dituen ondasun higigarrien inbentarioa egin eta ondasun higiezinak deskribatu ditu. Hala ere, epaitegiak baimen berezia eman diezaioke edozein jardun zehatz egiteko, horren atzerapenak kalteak sortuz gero, inbentarioa amaituta egon ez arren.
‎6) Kontsumitzaileen eta erabiltzaileen interes kolektiboak defendatzeko prozesua hasi nahi duenak egindako eskaeraren bidez, ukitutakoen taldeko kideak zehazteko, baldin eta, horiek zehaztuta egon ez arren, erraz zehatz badaitezke. Ondore horretarako, auzitegiak neurri egokiak hartuko ditu, taldekideei buruzko ikerketak egiteko, kasuan kasuko inguruabarrak eta eskatzaileak ekarritako datuak kontuan izanik; halaber, demandatuari agindeia egingo zaio, zehaztapen horretan lagun dezan.
‎Izendapenerako ahaiderik ez badago, edo dagoenak ez baditu betetzen legeen arabera nahitaezko diren ezaugarriak, hori espedientean jasoko da, eta epaileak bere konfiantza merezi duen pertsona izendatuko du, horrek kargua bete dezan.
‎Gizarte eraldaketek prozesuaren erabateko berrikuntza aldarrikatu dute, bai eta ahalbidetu ere; berrikuntza horrek zatikako eraldaketa baten edo batzuen edukia gaindituko du. Urte askotan, esparru juridiko material berrien jurisdikzio babesak eragin du lege sustantiboziak sortzea, nahiz eta hori beti justifikatuta egon ez. Halere, gizarteak eta zuzen modernoetan prozesuko erregela berebideko profesionalek izaera orokorreko aldaketak eta sinplifikazioak erreklamatzen dituzte.
‎«3 Atzera jotzeko akzioaren xede izango da epai batek demandatuari adierazi eta ezartzea, hori ados egon zein egon ez, deuseztzat hartutako baldintza orokorren klausulak erabiltzeko gomendioan atzera egin, eta, klausulok etorkizunean gomendatzeari uzteko eginbeharra.»
‎Doakoak dira Erregistro Zibileko idazkunak, ehorzketa baimenak, eta begistro Zibilari dagozkion espedienteak.ren beregi salbuetsita egon ez eta Erre
2005
‎Ongitzeko moduko akatsen ziozko etete idatzoharrak inskripzio liburuan egingo dira, horiek gauzatzeko prozedura edozein izanda ere, eta finkak nahiz eskubideak inskribatuta egon ez arren.
‎Erregelamendu honen 183 artikuluak aipatu bazterreko oharraren osteko idazkun guztiak titulu horien bidez ezereztuko dira, idazkunen gaineko interesa dutenei entzun zaien argi egon ez arren.
‎Aurreko artikuluaren lehenengo idatzatiaren ondoreetarako, eskaintzariari errematearen berri eman behar zaio. Erreserba eta onarpenik egon ez bada, edota bigarren zein hurrengo eskaintzariek ez badute bete euren betebeharra, berriro egingo da lehengo enkantea, salbu eta eratutako gordailuekin ordain daitezkeenean, hala hipoteka bidez bermatutako kreditua eta korrituak, nola exekuzio gastuak.
‎Finkaren ugazabak eskatzen badu beste enkante batzuk egitea eta horiek ere hutsik geratu badira lizitatzailerik egon ez delako, hartzekodun exekutatzaileak aurreko lerrokadan aintzatesten zaion eskubidea erabil dezake epe berean, azken enkantea egin zenetik zenbatzen hasita.
2006
‎Delitua alderdi legitimoak hala eskatuta soilik pertsegi badaiteke, aurreko lerrokadan aipatu betebehar bera izango dute, baldin eta horretarako galdatuak izan badira. Salaketarik ez egoteak ez du eragotziko jabetza intelektualari eta industria jabetzari buruzko delituetan lehen aurreneurriak hartzea eta lehenengo segurtasun eginbideak gauzatzea.
2007
‎Edozein kasutan ere, Espainian egon ez arren, atzerritarrak bidezko errekurtsoak jarri ahal izango ditu, hala administrazio bidean nola jurisdikzio bidean, kasuan kasuko diplomaziako edo kontsuletxeetako ordezkaritzen bidez. Azken horiek errekurtsoak bidaliko dizkiote erakunde eskudunari.
‎Alabaina, ez da pentsatu behar eskariak egiteko eskubidea garrantzi txikiagoko eskubidea denik. Historiari erreparatuz gero, argi dago ez dela horrela. Areago, gaur egun eskubide horrek bat egiten du nagusi diren joerekin.
‎b. Fidantzaren zenbatekoa edo horren eguneratzeari dagokiona ez ordaintzea.
‎a) Jabetza eskubide berezi eta esklusiboa, behar beste mugatuta dagoen eta modu independentean aprobetxa daitekeen espazioaren gainean, espazio horren mugen barruan dauden eta jabeak modu esklusiboan darabiltzan osagai arkitektoniko eta instalazioen gainean, horiek edozein motatakoak izanik eta begi bistan egon zein egon ez, bai eta tituluan beren beregi aipatutako eranskinen gainean ere, nahiz eta eranskinok espazio mugatutik kanpo egon.
‎a) Erkidegoaren instalazio orokorrak eta gainerako osagai erkideak errespetatzea, horiek erabilera orokorrekoak izan nahiz edozein jaberen erabilera pribatibokoak izan, pisu edo lokalaren barruan egon zein egon ez; horiek guztiak behar bezala erabili behar dira, une orotan kalte edo narriadurak saihestuz.
‎2 Aurreko paragrafoaren arabera berrikuntza batzuk eskatzeko modukoak ez badira, baina horiek egiteko erabakia baliozkotasunez hartzen bada, eta instalazio kuotak gainditzen badu gastu arrunten hiru hileko arrunten zenbatekoa, orduan berrikuntzen alde ez dagoenak ez du betebeharrik izango, eta ez da haren kuota aldatuko, nahiz eta alde ez dagoen horri hobekuntza edo abantaila kentzea ezinezkoa izan.
‎Zernahi gisaz, eta inongo arrazoirik alegatzea beharrezkoa ez delako, zehatzago dirudi «atzera egiteko» ahalmena dela esatea, alde bakarreko eta baldintzarik gabeko izaera hori azpimarratzen duen adierazmoldea da hori eta. Ez da beharrezkoa inongo arrazoirik alegatzea, horrelako arrazoirik egotea ez baita beharrezkoa; ahalmen hori eskuratzaileari ematen zaio eskuratzaile izateagatik, eta horrek askatasunez egikari dezake, gerorako baldintza premiarik gabe.
‎Txandakako aprobetxamenduaren eskubide erreal bakoitzak bizitegiaren edo ondasun higiezinaren jabetza osoa kargatuko du, horren gainean jabetza horizontala aurretik eratuta egon zein egon ez. Aprobetxamendu eskubide erreala eta jabetza edo horren kuota bat pertsona berarengan elkartzeak ez dakar eskubide erreal mugatua azkentzea, horrek araubidearen bizitza osoan iraungo du eta.
‎ebazpen ziodunean legean ezarritako arrazoia dela bide adierazi behar da, edonola ere, betearazpenari mesede egiten dion esanguran interpretatu behar dela. Modu horretan, Konstituzio Auzitegiaren ustez, betearazpena ukatzea ezin da nahierakeriaz eta arrazoitu gabe egin, eta ezin da oinarritu egon ez dagoen arrazoiren batean ez oinarrizko eskubidea murrizten duen interpretazio batean ere ez (martxoaren 12ko 33/ 1987 KAE).
‎publikoak, pribatuak eta Eliza Katolikoaren Unibertsitateak. Espainiaren eta Egoitza Santuaren arteko akordioak direla bide aitortuak?), eta gehieneko babesa eman nahi izan dio, lehenengo tituluan ezarri baitu, II. kapituluko lehenengo ataleko oinarrizko eskubide eta askatasunen artean. Konstituzio Auzitegiaren esanetan, horren oinarria askatasun akademikoa da, Konstituzioan kontzeptu orokor moduan formulatuta egon ez arren, bi alderdi zehatzei dagokienez agertzen baita: katedra askatasuna askatasun indibidual moduan, eta unibertsitateen autonomia alderdi instituzional moduan (otsailaren 27ko 26/ 1987 KAE; otsailaren 23ko 58/ 1989 KAE).
‎Inskripzioa beharrezkoa da «publizitate ondoreetarako bakarrik», eta modu horretan, saihestu egin nahi da balizko lege arauketa murrizgarri batek baldintza horiek eskatzea inskripzioari begira eta, horrela, oinarrizko eskubide horien benetako eragingarritasuna desagertzea (hala gertatzen zen, esaterako, diktadura frankistan, gobernu agintaritzak, inskripziorako ezarritako lege betekizunak betetzen ez zirela aitzakia moduan hartuta, erregimenerako «susmopekoak» ziren elkarte batzuei eratzea blokeatu ahal zien eta). Horrenbestez, elkartea egotea ez da inskripzioaren araberakoa, elkartea eratuta dagoenetik existitzen baita, hau da, eratze akordioa egiten denetik. EELOren 5 artikuluan adierazitako moduan, elkarteak eratzen dira hiru pertsona edo gehiagoren arteko akordioaren bidez; pertsona horiek izan daitezke fisikoak edo legearen arabera eratutako pertsona juridikoak.
‎Horrez gain, EKren 17.1 artikuluan ezarri da askatasuna kenduko dela «legean aipatutako kasuak eta baldintzak gertatzen ez badira», eta hori atxilotzeari lotuta ikusten da, Prozedura Kriminalaren Legearen (PKL) 489 artikuluan eta hurrengoetan horren inguruan egiten den arauketan. ...edo preso egonda ihes egiten duena, eta auzi iheslari izateagatik auzipetuta edo kondenatuta egonda ihes egiten duena), bai agintariek edo polizia judizialeko agente batek (horrek atxilotu egin behar du goian aipatutako kasuren batean dagoen edonor, zigor larriekin edo ez hain larriekin zigortutako delituagatik auzipetuta dagoen, a epaileak deitzen duenean joango ez dela uste bada, edo auzipetuta egon ez arren agenteak arrazoi nahiko baditu delitu bat dagoela eta atxilotutako pertsonak horretan parte hartu duela uste izateko). Edonola ere, ezin da faltengatik atxilotu, salbu eta ustezko errudunak etxebizitza ezagunik ez duenean eta fidantzarik ematen ez denean.
‎Manu horrek gorengo eragingarritasuna ematen dio Konstituzio Auzitegiko jurisprudentziari, auzitegi arruntetako jurisprudentziaren gainetik. Hori KALOren 40.2 artikuluak berretsi du zalantzarik egon ez dadin, hurrengoa ezarri baitu: «edonola ere, Konstituzio Auzitegiak epaitutako lege, xedapen edo egintzen inguruan Justizia Auzitegiek emandako jurisprudentzia zuzenduko du konstituzioaurkakotasun errekurtso eta arazoak ebazten dituzten epai eta autoek eratorri doktrinak».
‎Kanpoko muga batzuk antolamendu juridikoan esanbidez jaso dira, izaera orokorrarekin (gainerakoen eskubideen egikaritza oinarrizko eskubide baten egikaritzaren muga moduan, EKren 10.1 artikuluan ezarritakoaren arabera), edo, bestela, izaera zehatzarekin (esaterako, ohorerako, norberaren eta familiaren intimitaterako eta norberaren irudirako eskubidea adierazpen, ekoizpen eta sormen literario, artistiko, zientifiko eta teknikorako askatasunei dagokienez, edo informaziorako eskubidea, EKren 20.4 artikuluan ezarritakoaren arabera). Esanbidezko muga horiez gain, beste batzuk ere badira, eta esanbidez jasota egon ez arren, eskubideen egikaritzaren logikak eta antolamendu juridikoak ezartzen ditu, betiere, Konstituzioak babestutako ondasunak oinarri dituztenean (ez da nahiko printzipio orokor zehaztugabeak soilik oinarri hartuta egitea). Konstituzio Auzitegiak argi utzi duen moduan, argi dago gizarte xede batzuk eskubide batzuen gainetik daudela pentsa daitekeela, gizarte xede horiek berez Konstituzioan babestutako balioak direlako, baina betiere, lehentasun edo nagusitasun hori Konstituziotik bertatik ondorioztatzen denean (otsailaren 17ko 22/ 1984 KAE).
‎informatzailearen bizitza pribatuari buruzko erreserba, informatzailearen segurtasun pertsonala dela bide, informatzailearen aurka lege neurriak hartzea saihesteko, etab. Kazetarien lanbide sekretua eta beste jarduera batzuetan (abokatutza, medikuntza, etab.) aplikatzeko modukoa den lanbide sekretua ez dira berdinak. Beste lanbideetan, lanbide sekretuak esan nahi du ezin dela bezeroari buruzko informaziorik eman, baina kazetarien kasuan, euren «iturriak» emandako informazioak aurreko kasuen aurkako helburua du, hau da, xedea informazio hori zabaltzea da, eta erreserba, modu esklusiboan, iturriaren nortasunari buruzkoa da; izan ere, anonimatua bermatuta egongo ez balitz, kazetariek ezin izango lukete lortu eta zabaldu iritzi publiko askea eratzeko erabilgarria den informazioa. Jurisprudentzia albisteen fluxu askea esan dio horri (free flow of news).
‎batetik, delituaren garrantzia, hori argitzeko lanbide sekretua ezabatzea ezinbestekoa denean, eta, bestetik, iturria agertzeak delituak zapaltzeko edo prebenitzeko izan dezakeen benetako eragingarritasuna. Edozelan ere, Konstituzioak legera igortzen du, baina kazetarien lanbide sekretuari dagokionez oraindik ez da ezer ezarri, kontzientzia klausulari dagokionez ez bezala.
‎Estatuaren lurraldea udalerri eta probintzietan antolatzeari dagokionez, Konstituzioaren 99 artikuluan kasuan kasuko lege arautzaileek garatu beharreko printzipio batzuk ezarri ziren: toki korporazioek probintziako eta herriko interesak gidatzea, toki korporazioetako batzarraldien publizitatea, horien aurrekontuak, kontuak eta akordio garrantzitsuak argitaratzea, erregeak eta Gorteek esku hartzeko aukera izatea erakunde horiek eskumenak gainditu ez zitzaten, eta, amaitzeko, erakundeon ahalmenak zehaztea zergen arloan, horiek Estatuko tributu sistemaren aurrez aurre egon ez zitezen. Konstituzioaren artikulu hori 1870ko abuztuaren 20ko Udal eta Probintzia Legeek garatu zuten.
‎Gorteek erregeordetza izendatu arte, erresuma behin behinean erregearen aitak edo amak gobernatuko zuen eta, halakorik egon ezean, Ministroen Kontseiluak. ...zioak behar den moduan bereizten zituen erregeordetza (erregearen konstituzio eginkizunak betetzen zituen erakundea, erregeak bere kabuz bete ezin zituenean) eta erregearen tutore kargua (erregea zaintzearen ardura zuen eta hildako erregeak testamentuan izendatzen zuen; testamentu xedapenik ez bazegoen, erregearen aitak edo amak betetzen zuen eginkizun hori, alargun ziren bitartean, edo, halakorik egon ezik, tutorea Gorteek izendatzen zuten, eta argi eta garbi zehazten zen erregearen aita edo ama kenduta, beste inork ezin zuela izan aldi berean erregeorde eta monarkaren tutore).
2008
‎Arean bere, Auzitegi Gorenak (1988ko irailaren 19ko eta 1989ko abenduaren 25eko epaietan) eta Nafarroako Auzitegi Nagusiak (1994) behin baino gehiagotan aipatu dituzte foru tributuen eta lege erreserbaren arteko harremanak, eta hauxe ondorioztatu dute: 1) ahalmen legegilerik gabeko foru erakundeek tributuak sor ditzakete; 2) esangura materialean, lege erreserbaren printzipioa aplikatu behar da esangura hertsiko ahalmen legegilerik egon ez arren, arau juridikoak, eta, beraz, tributuak, sor ditzaketen biltzar legegileak daudenean.
‎PFEZn, adibidez, erakundeak lortutako errentak horren kideei egozten zaizkie, erakundean duten partaidetzaren arabera. Modu horretara, erakundea bazter uzten du tributu legeak eta horren kideek zuzenean ordaindu behar duten zerga, erakundea egongo ez balitz bezala. Konponbide horrek tributu zama pertsonalizatu du eta pertsona fisiko bakoitzaren ekonomi ahalbideari egokitzen dio.
‎Gure esparruan, zalantza sor daiteke ordainketa horien izaeraren inguruan. Argi dago ez direla tributu betebehar nagusiaren ordainketa. Izan ere, errenten gaineko zergetan, sortzapena zerga egitatea gauzatzen denean gertatzen da, bada, zergaldiaren amaiera arte, beraz, ez dago sortzapenik.
2009
‎Kapitainak tripulazioko kideekin eta ontziko dotazioa osatzen duten beste pertsonekin egindako kontratak, 612 artikuluak aipatzen dituenak, idatziz jaso behar dira kontabilitate liburuan, notario edo eskribauaren esku hartzerik gabe; egilesleek kontrata horiek sinatu behar dituzte eta marinako agin tariak onartuko ditu, Espainiako lurretan egin badira, edota kontsul nahiz agente kontsularrek, atzerrian egin badira. Kontrata horietan alderdi bakoitzaren betebehar eta eskubideak zerrendatuko dira, eta agintari haiek zaindu behar dute betebehar nahiz eskubide horiek modu argi eta eztabaidaezinean agerrarazten direla, zalantza edo erreklamaziorik egon ez dadin.
‎Beharrezkoa izanez gero, igortzaileak edota endosatzaile nahiz abal emaile batek letran pertsona bat aipa dezake, horrek letra onar edo ordain dezan. Halaber, pertsona batek, letran esanbidez aipatuta egon ez arren, atzerabidezko edozein betebeharpekoren kontura esku har dezake, letra onartu edo ordainduz.
2011
‎Abisua eman eta gero, enfiteusidunak uzta bil dezake, nahiz eta zuzeneko ugazaba, horren ordezkaria edo kontu hartzailea bertan egon ez.
‎Uko egitea garaiz kanpo egindakotzat hartuko da, gauzok osorik egon ez eta sozietateak interesa duenean bere desegitea atzeratzeko. Kasu horretan, sozietateak iraungo du, amaitzeke dauden negozioak bukatu arte.
‎Gauza zehatza emateko betebeharrak bere barruan hartzen du gauzaren erantsi guztiak ematekoa, nahiz eta erantsiok aipaturik egon ez.
‎Solidaritatea izan daiteke, nahiz eta hartzekodunak eta zordunak modu horretan eta epe eta baldintza berberetan lotuta egon ez.
‎Gauza higigarri generikoaren gaineko legatua baliozkoa izango da, nahiz eta jarauntsian genero horretako gauzarik egon ez.
‎Diruzko legatuak espezie horretan ordaindu dira, jarauntsian halakorik egon ez arren.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia