Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 819

2000
‎Inork ez dio jaramonik egin, jendea pentsamendu larritan murgilduta baitago oso. Eta poetak berriz ere, baina oraingoan tonu ozpinduagoz bezala: " Min  tzatu eta/ aldi berean/ hormak".
‎Entzuleek, bere baitan bizi diren edo hiltzen ez direlako hiltzen ote diren eztabaida  tzen ari direla, bat batean, argi zerutiar orlegi moduko bat ikusi dute ate zirrikitu batetik sartzen. Poliki hurreratu dira atera; irekita dago; kezka eta zalantza dator berriz ere jendearen gogoetara: " Nork ireki ditu ateak?
‎Eta zer esaten zaio ezkara  tzean topatzen duzun auzo zendu ibiltariari? Irribarre egin nuen berriz ere, baina hatzen dardarizo nabarmenek beste zerbait adierazten zuten, nik neure buruari ezkutatu nahi niona. Ezin uka dezaket:
‎Asteburuan, atseden hartu zuen, berriz ere, itxuraldaketa prozesuak, eta, Jainkoaren legeen jakitun nonbait, seigarren eta zazpigarren egunak ongi merezitako deskantsurako hartu zituen. Itxuraldaketa kristaua zen, beraz, eta horrek lasaitu ez ezik grazia pixka bat ere egin zion Brown jaunari.
‎Hara: aurreko astean ez bezala, astelehen buruzuri euri  tsu sortu berrixean aldaketa fisikoak agertu ziren berriz ere Brown jaunarengan, kanpoko aldaketak esan nahi da, anatomiari zegozkionak. Pixa eginean ari zela gertatu zen, eta ez zion ukimenak eman azken mudantzaren berri, ezta entzumenak ere; ikusmenari esker jabetu zen zintzilik ageri zen haragi zati burumakurra ez zela bere betiko bihotzeko maitea, berea ez zelako erdaindua eta ez zelako horren beltza eta horren lodia eta horren luzea, estilizatuagoa baizik, harmoniatsuagoa.
‎Tira. Kontua da, poliziarengana joan behar zuela pentsa  tze hutsak beste inora joan behar izatetik libratu zuela, haretxek kendu baitzion zotina, eta, ondorioz, etsipena eta desesperantza, eta berriz ere uste izan zuen bidaia hark muturrera iritsi bezala atzeranzko bideari ekingo ziola, eta laster ahaztuta izango zituela amesgaizto ondikozkoak.
‎Eta guztietan garbiena, erabiliena eta sinesgarriena gaixo zegoela esatea zen, ohean zegoela gripe izugarri batek jota. Halaxe bota zuen aitzakia han eta hemen, eta eragozpenik gabe izan zen berriz ere sinetsia (amak aholku ugari eman zizkion telefonoz, baina ez zegoen semearen etxean azalduko zen kuidadorik: elbarria zen); hortik aurrerakoak Brown jaunaren guztiz gogoz kontrara gertatu ziren, barne indarrak kontrolatu balitu bezala:
‎batzuk bere horretan jartzearekin konformatu ziren, bestetzuk mozorroa kentzea agintzen zuten, gizaseme gaizkilea nor zen jakitearren. Eta halaxe sortu ziren berriz ere komeriak zoritxarrez, ezen, nik zuzen antzeman bezala, hiena hura ez baitzen gizaseme mozorrotu bat, benetako hiena bat baizik. Eta, mozorroa kentzea erabaki zutenean, bada hiena gizajoak alferrikakoak izan zituen giza ahotsa imitatuz bota zituen silaba bakar gero eta larriagoak.
‎Puntu horretan errezeloen haria eten nuen. Berriz ere urrunegi ari nintzen harriak jaurtitzen, gure etxekoa ez zen teilatu batera. Haserretu egin nintzen neure buruarekin, eta, halakoetan beti egin dudan bezala, patrikatik lau txintxeta atera, eta, disimuluz, ipurdi azpian ipini nituen.
‎Ez al zen, baina, fisiognomia zientzia zuhur eta sistematiko bat? Berriz ere arriskutan jarri behar al nuen neure burua aspaldi hartan egin bezalaxe ondorioak ebazteko garaian. Gogora ekarri behar al nituen, atzera, orduan bizi izandako sofrikarioak?
‎Nolako estasi unea, halako gizakumea zen beste nire teorietako bat, orain, labur beharrez, azalduko ez dudana. Igorle hartzaile kanala ongi joan zen oraingoan, eta gonbidatukideak, berriz ere itauna gaizki ulertuz, hauxe erantzun zidan, rau: " Nire estasi bakarra onanismoa da".
‎Eta, hala ez izanik ere, nor ginen gu arinkeria edo hura juzgatzeko? Erakutsi egin zituen, bai, erakutsi, titi mardulak nahiz erorixeak (denetarik zeukan), eta Deereren beste zenbait galdera ezinago bihurri ere erantzun zituen keinu bidez, zuzen erantzun ere; hain zuzen eta hain azkar, non une batez harekiko usteak berriz ere zalan  tzan jartzea lortu baitzuen nire baitan. Esperantzaren ateak beti du, nola ahanzturak zorion apurra, zirrikurik, bere txikian hain ezdeusa bada ere.
‎...diko atsedenaldia izan zutenez paperak eta errepasatzeko, argiak itzalita zeudelarik eta ikusleak palomita jate isilekoan, bada, aulki hartantxe ahalik eta erosoen eseriz artean Ana Morena zenaren haragi erre usain sarkor okaztagarria ederki asko suma nezakeen, aulkiak belus gorrimin hartatik isurtzen zuena, programara ekarri nindutenetik hainbeste alditan neure buruari egin nion galdera egin nion berriz ere, baina orduan larritasun handiagoz beharbada: zergatik ekarri naute hona?
‎Agian esango duzu, irakurle, zertara datorren azken hegaldi hau, eta agian pentsatuko duzu berriz ere bidenabarretan galdu naizela, eta ea zer arraiotara joan naizen Ubedako muinoetaraino. Eta hori pentsatu baduzu, irakurle, oraingoan esango dizut ez duzula arrazoi pitorik ere, eta ez naizela Ubedako muinoetara ezertara joan ez naizela inoiz joan, joateko gogo handiak ditudan arren, esan didatenez ikuspegi paregabeaz goza baitaiteke bertatik; eta, behin errieta ematen hasita, esango dizut, gainera, bide guztiek ez ezik bidenabar guztiek ere Erromara daramatzatela, eta pertsiarrek esaten duten legez, pazientzia sustrai mikatza duen arbola dela, baina fruitu ezinago goxoak ematen dituena.
‎haiek ere ez al ziren, akaso, makinazio beraren beste atal bat baino izango? Ez al zen hura guztia ni berriz ere suntsitzeko antolaturiko konplot beldurgarri bat. Azken bi galdera hauek irribarrea ekarri zuten ene ezpain zartatuetara.
‎Goiz hartan, osabak gurdi bete arto ganbaran sartu zuenean, ni irrikatan nengoen, eta iruditzen zitzaidan Migelek egiten zuen berbera nik ere egin nezakeela, baina, gazta gustatzen zaizunean, ahoan duzu denbora luzerako. Gustatzen ez zaizunean, berriz, zail zaizu oso berriz ere gaztaren irri  kan egotea.
‎Eta emazteak barkatu badio, arlo pribatua publiko egin den honetan, nor gara gu bera erruduntzat jotzeko? Eta berriz ere fiskalaren argumentazioari lotuz, are gutxiago kale garbitzaile bat, taxi gidari bat edo irakasle bat izanez gero salaketarik ere egongo ez litzatekeen honetan... Amaitzearren, hitz batera laburbilduko nuke orain arteko guztia:
2001
‎Bakardade izugarri hartan, ordea, zail egin zitzaion Schlumberger ri zernahitan hastea, eta, berriz ere, nahi gabe eta indar ezkutu batek hartara bultzaturik, egoera haren zio izan zitezkeen hitz irudiak inguratu zitzaizkion garunera, trumilka: Konplota, Estatu Kolpea, Traizioa, Holokaustoa, Inbasioa, Izurrite Biblikoa, Ihes Erabatekoa, Apokalipsia...
‎Bide luzeetako hauts harrotua eta abenturaren usain distiratsua nahasten zen bi bidaide etorri berrien begietan. Bost urteren buruan abiapuntura iritsiak ziren berriz ere. Orain bai ezagutzen mundua:
‎Heriotzarekin gutxi bailuen, dinbi danba, kolpe bakoitzaz zigor berria erantsi  nahi dio errudunari. Mina, berriz ere, masai  lean. Mina soingainekoaren itzalean ere.
‎Eta...? berriz ere, ahopean, dendari jaunak, damak alde egin orduko.
‎Bai, neguko soinekoari mahukak egiteko oihal  gabe geratu balitz bezala sentitu omen zen zure amama ere neskametzatik jaiotetxera itzuli zenean. Eta horrexegatik alde egin behar izan zuen bertatik, berriz ere, hiruzpalau hilabetera.
‎Halaxe egin du, baina betekada, hor. " Deituko al diot amari?", berriz ere, senarrak. " Zertarako, aita esnatzeko eta bazterrak nahasteko?
‎Gure  ondorengoak agian gu baino garbiago aurkituko dira oraindik kutsu horretatik. Bejondeiola, berriz ere! Begien argia galdu ez duenak ez dezake horrelako usterik izan, aski baita gogoratzea gure gurasoak zer ziren gu eta gure ondorengoen aldean, aski baita berdintzea idazle zahar bat berri batekin.
‎Lehen esan dut hau gertatzen dela gure hizkuntza txikia delako, esan dugun zentzuan, baina ez da hori bakarrik. Euskadi, eta berriz ere Euskadi diot, Euskal Herria ez esateagatik, eta inork inoiz nire gauzak irakurri edo entzun baldin baditu, badaki nik beti Euskal Herria sartzen dudala, eta ez Euskadi, baina hemen nahitaez Euskadi edo Euskadiren antzeko zerbait sartu behar da eta ez Euskal Herria, nahasketa sortuko ez baldin bada. Guk dakigun garaian, azken bi mila urte honetan, lehen esan dudan bezala, Euskadiko eremua osorik hartzen baldin badugu, eskualde hori ez da inoiz, bi mila urte horietatik gora nik ez dakit zer gertatzen zen?
‎Elizanburuk ere sartu zituen. Damurik, diot berriz ere, ez zuen aurrera eraman euskal literatura biribil zezakeen obra.
‎hemen mila zortziehun eta laurogei aldean franko gauza aldatzen dira, Abbadieren euskal jaiekin, Donostiako Euskal Erria aldizkariarekin, bigarren karlistada bukatu zen bezala bukatzearekin eta abar. Gero berriz mila bederatziehun inguruan, Arana Goiri eta Azkue zirela bide (nahiz biak bide beretik ez ibili, ezta gutxiago ere, nolabait helburu batera jotzen dute), gauzak franko aldatzen dira berriz ere eta gero gerra ondoren ere bai. Hizkuntzaren betiko abiada aski ezaguna da:
‎Hemen beste gauza bat esan nahi nizueke eta hau ez da nik asmatua, liburu ezagun batean zabaldua dago, baina uste dut komeni dela horrelako gauzak aipatzen diren baino gehiagotan aipatzea. Aspaldi esan zuen aita Donostiak gure artean gure juntek (eta berriz ere foruetara nator) ez zutela liburu eta izkribu kontuan inolako eskurik, esku osoa korrejidoreak zuela. Bera Iztuetaz ari zen eta Gipuzkoaz.
‎Badugu ordu, beraz, gure Herria gogoan dugunok nondik eta nola jo behar dugun pentsatzen hasteko. Bestela, maiz gertatu zaigunez, ardi galduak izango gara berriz ere, otso harraparien artean.
‎Guztiok dakigu zenbateraino zabaldu zizkien ate leihoak kanpotikakoei, eta nola zuritu zuen, etorkiaren norabidea irauliz, egin zien  harrera eskuzabala. Ez dago berriz ere esan beharrik irudimen arinez asmatu zituen arrazoizko desarrazoiak ez zeuzkala berak ere zuzentzat frankotan: lotsagabe xamarra izan zitekeen Larramendi, ez ordea ergela.
‎Egan izan da, nik dakidanez, gure artean eta euskaraz lehenbiziko aldiz zinema gaiak jarraikiro astindu dituen aldizkaria: aitzindaririk izan baldin badu, berriz ere diot, ez dut nik ezagutzen eta besteren argien begira gelditzen natzaizue.
‎orain Djilas ek burokratak deitzen ditu. Eta goseak, lan gehiegiak, mendetasun ezin eramanak borrokara daramatza berriz ere abere azpiratuak, astoaren arrantzak dituztela eragile, nagusi berriak zapaldu arte.
‎" Zenbait euskaltzain" horiengana nator berriz ere. Esan dudanez, nire hitzalditxoa egin nuen garaian alde batetik zebilen Aita Villasante eta bestetik, oso bestetik, nenbilen ni.
‎" beste" iritzi horren alde mintzatu diren Elizako Gurasoen izenak eta hitzak. Ez, berriz ere diot, Espainiakoak. Bai baitut halako susmo bat hemen kontrabandoan dabilen dirua bera ere, faltsua izateaz gainera, etxe inguruan egina dugula.
‎Bestetan esan dut (Egan 1961, 157 eta ondokoak2) eta berriz ere esa  tea ez da alferrik izango bazutela elkarren antzik Unamunok eta Orixek, honek ere Contra esto y aquello izenda baitzitzakeen eskubide osoz bere lanik asko. Erro batetik jaioak ziren eta, aldiaren eta giroaren goiari amore eman beharrean, gogor egingo zioten, leher eztanda gaizto egingo bazuten ere, batak eta besteak.
‎Gerta baitaiteke, eta maiz gertatzen baita, zailtasun horren hobena idazlearena ez izatea. Eta ez da idazlearena izango euskara argi eta garbian mintzatzen baldin bada, hemen Etxaide bezala, nahiz euskara argi eta garbi hori, hemen bezala berriz ere, aberatsa eta ohi baino ugariagoa izan.
‎Jatorragoa, bai, izango zen agian, aurrekoen ohiturei estuago lotua, baina, zer egingo zukeen nekazari horrek edo urtzaile horrek besteek esan zituzten gauzak esan behar izan balitu? Berriz ere: argia guretzat bakarrik piztu al du Jainkoak?
‎Gaiak ere, lehen gainbegiratu ditugun gure ondasunen neurri murritzean, badute aldea batzuetarik besteetara. Eta, berriz ere lehengo  eta betiko lelora natorren, badirudi elizgizonak ez direla aldi honetan  nagusi irteten: hamarretarik lau dira, kontuak nahasi ez baditut, gehiegikeriarik gabe dagokigun neurria.
‎Euskalkiei dagokienez, ez dakit noraino Mendibururen bikoteek bazter batzuetako eta besteetako euskararen arteko osina gainditu nahi luketen edo, horren premia lehen bezain nabarmena izanik orain, zenbaitek ahaztua daukan arren, erretorikari zor diogun hitzen parekatzea. Auzia sub ìudice utzirik (eta astakiloren batek berriz ere esango du, izenik aipatu gabe, Kintanaren hiztegitik edo hartu dudala, maizegi omen, bidenabar aipatzen dudan ahuntz latina), esan dezakegu, juzgu gaiztorik egiteko gehiegizko beldurrik gabe, beharbada eri behatzac edo agotz lastoac eta ezbairik gabe igorri vidaldu aditzak nafar giputzen adimenak bide batez argitzeko sortuak izan direla.
‎Ez da, azkenik, elizgizona. Etxepare bezala esatera nindoan berriz ere; oker, dakizuenez. Baina besterik esan nahi nuen:
‎Egunen batean, zorioneko lanarte horiek ere bukatu ziren, eta lanari ekin behar, berriz ere. Ofizio nabar xamarrak izan ditut(" hanbatez beude erranak agerriz ditudanak"), bulego lanak gehienik eta maizenik.
‎Ur bila nator berriz ere iturri emankorrera: " Egia esan, dena(!!) esan behar baita, Txomin Agirrek bere lehen nobela bizkaieraz egin arren (Kresala), bigarrena gipuzkeraz egin zuen (Garoa); baina nolabait Agirre, karlista izanez, ez dut uste eredu egokiena denik, orduko, soziologia?
‎Orain, azal eder honekin eta hain apainkiro erdaraturik, zabal genezake erdaldunen artean euskal lirikaren erakusgarri hau. Betiko leloa aipa  beharrean naiz, berriz ere. Hauxe da norinahi euskararen gaitasunak adierazteko biderik zuzenena:
‎Honek ere, Larramendik bezala, eusko ikaskuntzari biziro lagundu ziola erdaraz mintzatu arren. Eta berriz ere gorago aipatu dugun puntura gatoz.
‎Nik, berriz ere esango dut, ez dut sekula ezer agindu(" eta agintzen duenak eztizu erregutzen"). Behartu nindutelako, bide bat eskaini nuen:
‎Hitzaldi mintzaldi, berriz ere izenburu, nahiago baduzue titulu, ikaragarriz inguratua agertzen natzaizue1 Ez da nik asmatua, bestek eskainia baizik. Baina bestek eskainia nik neuk hartu dut ontzat, ez dakit zergatik.
‎Hortxe bertan jakinduriaz eta sakontasunaz diozunak ez du (barkazio eske natorkizu, berriz ere) ez bururik ez zentzurik. Ez da hori pilota partida, ez ajedrez jokoa, ez Urtainen borrokaldia, eta ez nabil inor  gutxietsi beharrez.
‎Ikus daitekeen bezala, Adierazpena sinatu zuten indarren diskurtsoak gizartearen iritzi giroan berez eta zuzenean eragiteko ahalmen izugarria ezagutu zien berriz ere hedabideei. Baina gauzak bestela gertatu zirela esan genezake:
2002
‎Amarauna handitzen ari zen, eta armiarmak, kar kar kar, orain argazkilari moduan mozorroturik orain ertzain gisa, ez zuen ni sarean bildu beste lanik. Laster agertuko zen armiarma berriz ere, auskalo zer nolako forma harturik. Mozorroa aldatuko zen, baina ez epailea ez eta epaia ere.
‎Lertxundik, Epaltzak, Saizarbitoriak, Atxagak... eta datozen zenbait gazte berrik orrialde ederrak eman dituzte argitara, eta denak arroila berrira begira jarri gaituzte. Egun inoiz baino hobeki idazten da, nire ustez, euskaraz. Baina, diodan berriz ere, anitz gelditzen zaigu ikasteko oraindik Axular batengandik, esate baterako, nahiz hau esatea ez dakidan nik oso zuzena den politikoki, hemen ere denetarik baita. Euskaldun peto peto diren batzuek ez dute aparteko gogorik gure klasikoengana jotzeko.
‎Atzo bidali nizun ondoko testu hau (testu honen aurreko bertsioa esan nahi dut), baina ez dakit zer dela eta, atzera etorri zitzaidan berriz ere, eskuratu nahiko ez bazenu bezala. Gaur konturatu naiz, hain segur ere harien kontua izango zen.
‎Gaur konturatu naiz, hain segur ere harien kontua izango zen. Berriz ere irakurri ondoren, gauza batzuk aldatu ditut eta e postan jarri dut bigarreneko aldiz, oraingoan hartuko duzulakoan. Ikus dezakezunez, bosgarren kapitulutik aurrera doana da zati hau.
‎Ez da sobera, egia aitortzen badut. Zein urrun dauden kezka hauek zure burua berotzen dituztenetatik, eta zein hurbil sentitzen ditugun guk, Dato kalean gabiltzalarik adineko senar emazte batzuk euskaraz entzun eta bihotzak salto egiten digunean. Ordea, handik metro batzuetara ikastolako liburuak besapean dituztela zu baino pixka bat gazteago diren mutiko neskatiko batzuk erdaraz entzuten ditugunean bihotza berriz ere bere toki naturalera itzultzen da.
‎Nik ez dut, hori bai ezetz, deusik ere birmoldaketen aurka, baina norbaitek bere birmoldaketa profesionala egiten baldin badu ere, ez du horregatik bere ustez filologokeriak omen direnak gaitzesten hasi beharrik, berak bere prestakuntza filologiari zor badio. Baina barkatu, berriz ere bat bateko itzulian sartu naizelako: erlatibo" aurreratuetara" itzuliko naiz, edo" ezen" horietara, edo" baizik (eta)" edo gure tradizioan lekua duten esaldi mota horietara, barka nazazu gaurgero nekatua egongo baitzara.
Berriz ere azpimarratu nahi dut: Rubiok arazoa harrotu du, horrela Azkuek eta Altubek proposatu ziguten zurruntasunaren aurrean bide irekiagoak aldarrikatuz, beste anitzek egin izan duten, eta egiten duten gisa.
‎Esango nuke euria ere egin duela, hori erakusten baitute ñir ñirka ikusten ditudan argi distiren islek. Moustakiren ahotsa entzuten dut berriz ere bozgorailutik urrunean, liburu hau idazten hasi naizenean entzuten nuen gisa, baina ez da gazte sentimentalaz ari:
‎Baina ez da hala, eta ez dut uste merezi duen hemen denborarik galtzea begien bistakoa den zerbaiten frogatzen, Espainiako zati batean bizi baikara batzuk, eta Frantziako beste batean, beste batzuk. Hori ez da, berriz ere diot, iritzi edo borondate kontua, eguraldiarena ere iritzi edo borondate kontua ez den bezala, errealitate kontua baizik. Besterik da, eta besterik honek pisu handia izan dezake, politika mailan eta etorkizunean, nola nahi ditugun antolatu gure harremanak Espainiarekin:
‎Barkatuko didazu, bide batez," Euskal Herri" izena erabiltzen badut hemen, eta ez" Euskadi", azken hitz honek aise zama politiko handiagoa baitu niretako besteak baino. Eta ez da politika kontuetan sartu nahi ez dudala edo sartzeak beldurra ematen didala, baizik berriz ere ekarri nahi dudala lerro hauetara azkeneko mendeetan, ez azkeneko urteetan (azken urteetan batzuk ahalegindu dira izena zikintzen), euskaldunok hitzetik hortzera erabili izan dugun aspaldiko deitura zaharra, ezjakin batzuek, bere ezjakinean tematuak, kontrakoa uste badute ere.
‎Bide honetatik beste zenbait proposamen egiten ditu Rubio irakasleak, ez laburki, ez antzoski, ez zuzenki, hemen berriz ere errepikatzea merezi ez dutenak.
‎Eta puntu hauei buruz ari garelarik, esan dezagun euskara eskasa erabiltzeak berarekin dakarrela, batzuetan, euskara on eta egokia baztertzea ere. Eta hemen berriz ere nire esperientziara joko dut, nire aurrean esan baitzion ama batek bere umeari oraintxe berean egingo dut edo holako zerbait. Eta aldamenetik berehala zuzendu zion ikastolako maisu batek:
‎Hor galdu baitu euskarak aukera on bat euskaldunontzako egunkari bat egiteko. Euskaldun batzuen egunkaria baita hori, ez inondik ere denona, nahiz denok ordaintzen dugun, berriz ere administrazioaren bidez ghetto batera bideratuz horrela sosak. Honek kezka handia sortzen dit, eta pena eman ere, zerbait aitortu behar baldin badiot egunkariari, euskararen alde egiten duen lan zintzoa baita.
‎PSE, PNV, EA traidores", edo honen aski antzekoa zen zerbait jartzen zuen pankarta hartan. Eta ondoren, denak herriko etxera prozesioan gindoazela lehenago ere esan dut herri honetan prozesioak maite ditugula, gure inguruan genituen berriz ere oihuak egiteko orduan, beste zenbait gauzatan ez bezala, orro kontuetan sekulako trebetasuna erakusten duten horiek: " euskaraz egingo dugu!" zioten," ofizialtasuna!".
‎Susmoa dut, susmoa bakarrik oraingoz, pixkanaka pixkanaka Euskaltzaindia galduz joan dela, aldamenean euskal gaietan gero eta adituagoa den jendea jalgi ahala, galduz joan dela, diot berriz ere, historian zehar izan duen itzala. Nola uler daitezke bestela, Euskaltzaindiak, ekaitz basaka eta galgarriak erasota bezala, azken garaietan bizi dituen estutasun ekonomikoak?
‎Segur naiz egiten duten lana ezinbestekoa dela, hori ez dut zalantzan jartzen, nola ez dudan zalantzan jartzen Euskaltzaindiak egiten duena haiena bezain garrantzizkoa den, eta nola ez dudan zalantzan jartzen haiek ez bezala Euskaltzaindia erakundea dela eta, hortaz, bai tratamenduan, bai lan egiteko metodologian, haiek ez bezalako bideak erabili behar dituen. Kontua da, ordea, aldez edo moldez, barneko nahiz kanpoko arazo eta arrazoiak direla eta, egia bada orratza makur bidean egon daitekeela, Euskaltzaindiak bere etorkizuna irudikatu behar duela berriz ere eta, euskaltzale guztion onerako, bidean berriz ere indartsu ageri behar duela, eritasunetik atera eta lehenago baino bizkorrago lanean jartzeko. Edo sinpatikoek ez ote dute ikusiko hau?
‎Segur naiz egiten duten lana ezinbestekoa dela, hori ez dut zalantzan jartzen, nola ez dudan zalantzan jartzen Euskaltzaindiak egiten duena haiena bezain garrantzizkoa den, eta nola ez dudan zalantzan jartzen haiek ez bezala Euskaltzaindia erakundea dela eta, hortaz, bai tratamenduan, bai lan egiteko metodologian, haiek ez bezalako bideak erabili behar dituen. Kontua da, ordea, aldez edo moldez, barneko nahiz kanpoko arazo eta arrazoiak direla eta, egia bada orratza makur bidean egon daitekeela, Euskaltzaindiak bere etorkizuna irudikatu behar duela berriz ere eta, euskaltzale guztion onerako, bidean berriz ere indartsu ageri behar duela, eritasunetik atera eta lehenago baino bizkorrago lanean jartzeko. Edo sinpatikoek ez ote dute ikusiko hau?
‎Zer gauza ederra izango litzatekeen denak muturka ibili bagenu egunero, han ibiltzen garen bezalatsu, liburuak erosteko, lehenik, eta irakurtzeko, gero. Baina kontua da batzuentzat sinbolo izatetik ez dela pasatzen eta hiru egunetako kemena gainerako egunetan itzalia gelditzen dela berriz ere hurrengo urtean azokak ateak ireki arte. Idazle durangarraren liburu izoztua erosi duten milaka horietako milakako batzuei, esate baterako, gertatzen zaie hori, idazlana urtzen uzten dutenean etxeko apalategian.
‎Batzuetan hala dirudi. Berriz ere hartuko dut, sinbolikoa delako, Eguzkitza jaunak Euskaltzaindian sartzeko eman zuen sarrera hitzaldiaren egun hura. Kontuan izanik Euskaltzaindia dela gure (eta orain uste dut aski modu egokian erabiltzen dudala" gure" hori) hizkuntzaz arduratzen den erakunde ofiziala, kontuan izanik Euskal Telebistaren ardura dela euskara, kontuan izanik egun horretan arratsaldeko azken orduan euskaraz ez zela eguneko albistegirik, besterik ezean uste nuen erdarazkoan berri hori izango zela garrantzitsuenetako bat.
‎autoak, telefono konpainiak, kirol egunkariak... eta abar. Berriz ere itzultzen gara berrietara. Oraingo berriek badute berezko pisua eta, ez dezagun ahaztu, euskararen alde egiteko orduan ez dira txantxetan hartzeko modukoak:
‎Eta nola Atxagak duen ziurtasuna beste hizkuntza erabiltzaile askok ez duen, Euskaltzaindiari legeak aitortzen diona (Estatutuan dago hori) bete zezan eskatzen hasi ziren ziurgabetasuna sentitzen zuten hauek. Eta orduan, orduan bakarrik, Euskaltzaindiak, eztabaida askoren ondoren, beste hitz bat aipatuko dut orain," ohiko" onartu zuen, lehenbiziko aldiz, berriz ere diot," ohizko" delakoaz ez baitzuen ezer ere esana lehenago. Eta hori hobetsi zuen hitz honen betiko tradizioko forma" ohiko" delako, eta XX. menderaino hola erabiltzen zutelako, erabiltzen zutenek, jakina, Iparraldekoek:
‎Egia esan, luzatu naiz parentesi honetan, barkatuko didazu, irakurle, zu ere nire kezkekin batera urrundu baldin bazara bidetik, baina nola gauzek, lehen esan bezala, behin eta berriz esateagatik ere ez dioten beren jatorrizko izateari uzten, eta nola gezurrak ez duen egiatasunaren maila hartzen horregatik, zehaztu nahi izan ditut nire ustez funts okerra duten iritzi batzuk. Hortaz, itzul gaitezen berriz ere aspaldixko galdutako harira.
‎Zer hizkera mota erabiliko dugu hor? Berriz ere diot: holako komunitate argirik baldin bada, lekuko mintzaira bulkatu behar da.
‎ironia era krudel edo mingarrian erabil  tzen denean hitz egiten da sarkasmoaz; Hugo Pratt-en komikietako batetik ateratako aipua erabiltzearren," sarkasmoaren eta ironiaren artean, korrokaren eta suspirioaren arteko alde berbera dago". Berriz ere, adibide bat baino gehiago dago euskal literaturan, baina bat gomendatu nahi dut bereziki: Javi Cilleroren" Irakurzale amorratua" narrazioa, euskaltzain guztientzat derrigorrezko irakurketa izan lukeena (Hollywood eta biok bilduman dago).
2003
‎Ohean sartu da. Emaztea hurbildu da telefonora, eta, belarrian une batez eduki eta gero, eseki du berriz ere.
‎Karrozeria eta kristal puskak han hemen, eta arropa zati odolduak nonahi. Akaso izen bat edo beste esango du aurkezleak, irudiak kendu eta berriz ere enfokatzen dutenean. Baina kieto daude biak, nor bere aldean.
‎Gabik lagunei begiratu die, eta mauka berriz ere pasatu du sudurreko bustiduratik.
‎Gabik hasperen egin du, eta, begiak itxirik, burua jarri du anaiaren magalean, lasai lasai. Aitorrek muki-zapia pasatu dio berriz ere sudurpetik, eta haren poltsikoan sartu du. " Aitak lehen bezala segitzen dik", pentsatu du," semearen ardura hartu gabe.
‎" Lasai, Andres, lasai", xuxurlatu dio ahopeka, zapia bekokitik enegarrenez pasatuz. Berriz ere eztularekin hasi da. Ez du emazteak entzuterik nahi.
‎Berak, berriz, listua irentsi eta heldu egin dio isiluneari, garai bateko eztabaidak saihestu nahian edo. Begirada egunkari erdi deseginak erakusten dizkion argazkietara joan zaio berriz ere. Gehigarriko argazkiak dira.
‎Bera sukaldera azaldu, eta hura salara, irratia itzalita. Handik gutxira salara joan, eta hura berriz ere sukaldera," hor dituzu kaskoak" edo esanaz. Berriak entzutea eta, are gehiago, berriez hitz egitea isilpeko eta bakarkako jarduna bihurtu da aspaldian.
‎Listua irentsi du, leherketarena jakin duenetik barrenak jan dizkioten galderak berriz ere egiteko: " Nork ematen dizu berria?
‎Zapi hezea berriz ere kopetatik pasatu dio, emaro. Eztulak geroz eta isilagoak ditu.
‎Emaztearen negar zotinek aterarazi dute berriz ere bere pentsamenduetatik. Begirada semearen aldera zuzendu du.
‎–Barraketara nahi diat, Aitor, esan dio anaiari, hain juxtu honek motoa berriz ere martxan jarri duen momentuan.
‎Eta neskaren estrenoaz oroitu da berriz ere. Uberna.
‎Pasadizo xelebreren bat kontatzen ari zaio gidariari, halako batean biak barrez lehertu dira-eta. Txaranga bat entzun dute, eta berriz ere suziriak. Uste baino gertuago daude.
‎Erraldoiak zarete. Etsaiengatik hainbat mendeetan zehar sufritzen duten heroiak eta sufrikario metatu hori belaunalditik belaunaldira ontasun aberats baten antzera transmititzen duzue, berriz ere diot, zuzena dela uste duzuen gerlak etengabe iraun dezan. Zuek lakedemonarren ondorengo populu tragikoa zarete.
‎Baina, jakin, badakigu harremanak bazirela bi banden artean; norainokoa, ordea, ez. Berriz ere, bi fakziotan banatu zen Iparraldeko jendalde euskaraduna: IKren aldekoak, ETAren aldekoak –honek esplika dezake, 2002ko urriaren 6ko biltzar nagusian, Abertzaleen Batasuna, Abertzaleen Batasuna eta Batasuna artean zatitzea.
‎Jarraian, alkandora kendu eta zulo beltz sakon bat erakutsi zigun ezker bularraren parean. Berriz ere miratuta gelditu nintzen bitxikeria anatomikoa zela eta, nahiz eta, diskrezioaren izenean, nahiago izan nuen hari buruz galderarik ez egin. Taldea zeharo txundituta gelditu zen.
‎Zer egin, baina? Gainera zetorkigun berriz ere urduritasuna. Ez zen huraxe guk egin beharreko lana.
‎Baina Peneloperen deia entzun nuen; bistarekin, berriz ere.
‎Baina zer hartzen zen" iran arintzat"? Auzoak eskandalizatu baziren (hau da, irainak beste hirugarren lagunen baten aurrean esan baziren), orduan ez zen arintzat jotzen, eta berriz ere auzitarako bidea libre uzten zuen. J.M. Aldayk (1995) XVIII XIX. mendeetan Arabako Agurainen hitz iraingarriengatik izandako makina bat auziren berri ematen digu:
‎gurasoen erantzukizuna erabatekoa dela(" celangoac zuec, alangoac zuen semeac"). Familia girotik at izan dezaketen eredu moralik ez da ia aipatu ere egiten, lagun gaiztoen adibidea izan ezik, baina, edozein kasutan, umeak norekin dabiltzan zaintzea, berriz ere, gurasoen erantzukizuna da. Den dena ikasia da, hortaz:
‎Baina goazen obrazko bekatuak aztertzera. Teologiak zehaztutako moduak, hasieran aipatu ditugunak, honela azaltzen dira sermoitegian (Zabalari jarraitzen diot berriz ere, B: 54): 1 haragizko bekatua birjina ez den emakume ezkongabearekin; 2 haragizko bekatua birjinarekin (bekatu bat gehiago da); 3 haragizko bekatua  bortxaz (ikusiko dugun bezala, aitorleak emakumearen probokazioari leporatzen dio); 4 gizon ezkondua emakume ezkongabearekin edo ezkonduarekin (azken kasu horretan hiru bekatu dira, bi ezkontideei egindako iruzurragatik); 5 haragizko bekatua senideren batekin (bi bekatu mortal lirateke gutxienez); 6 haragizko bekatua kastitate botoa egina duenarekin (gauza bera).
‎Independentzia Gerraren ondoren, berriz, frantsestu eta Napoleonen armadari lagundu izana leporatu zioten: hilabete luzeetarako kartzelara joan behar izan zuen berriz ere. Kontraste gizona zenik ezin uka:
‎1868ko iraultzaileek ez zuten susmatu ere egin beren lege antiklerikalek euskal probintzietan eragingo zuten ezinegona. Euskal kleroak bere herriarengan zuen itzal ikaragarria berriz ere begi bistan geratu zen: borrokara deituko zituzten berriz herritarrak 1872an, hutsik geratutako tronuan Karlos VII.a jarri, eta iraultza bidegabe harekin amaitzeko; erlijioa eta foruak ondo babestu eta deabruzko liberalkeriarekin bukatzeko, alegia.
‎Ez dute halako asmo sendorik agertzen, adibidez, beren adiskide tentatzaile edo biraogileak gehiago ez tratatzeko agindutakoan, aitzakiak jartzen dituztenek, edo, tabernara joaten jarraitu arren, ez dutela edango esaten aritzen direnek. Maiz ikusten dira, gainera, Pazkoa aurretik pare bat astean bekatu egin gabe egoten saiatu, eta dagoeneko zuzendu direla diotenak, eta behin absoluzioa eta txartela eskuetan dutela, berriz ere lehengo bekatu bidera itzultzen direnak. Zer nolako sinesgarritasuna dute horiek?:
‎XVIII. mendearen azken hamarkadarako garbi zegoen eraldaketa baten premia zegoela. Ez zi  tzaion, ordea, arazoari taxuz aurre egin eta berriz ere luberritze lanera jo zen, eta, horrekin batera, gero eta baserri gehiago sortu zen. Baina, oraingo honetan, herri lurrak pribatizatu ziren.
‎Elortza bera argitaratzekoa da Osabaren eskuizkribua (nik ere hori erabili dut, kopia mekanografiatua pasa baitzidan: eskerrik beroenak, berriz ere). Testuaren interes filologikoa garbia bada ere (Oñatiko euskara lantzen duen lehen idaz  lea baita), are interesgarriagoa da bere edukia, garaiko erreferentziaz josita baitago; ondorengo orrialdeetan aztertuko da lehenengo aldiz, eta testuinguru egokian kokatuta –espero dut–, Umerezen idatziaren mami ideologikoa.
‎Arratseko laurak aldera hasten zen misiolaria bere dotrina esaten, hiru ordu laurdenekoa, gutxi gorabehera; hurrena sermoia zetorren, beste honenbeste irauten zuena. Bukatzean, berriz ere herri osoak laguntzen zituen misiolariak hospiziora, prozesioan, kantari. Etxera sartzerakoan, misiolariek gurutze handia hartu eta beren aurrean, kalean, belaunikatzen ziren fededunak bedeinkatzen zituzten.
‎Ordukoan ere, Zarauzko jende elizkoiak asko lagundu omen zien, diruaz eta beren esku lanaz. Baina sei urte geroago berriz ere buruhausteak etorri ziren: 1820 hiru urteko liberalean, Konstituzio berriak eta fraide bizitzari ekiteko oztopoek" indicaban que iban a extinguir Clero y Religión:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
berriz 712 (4,69)
Berriz 105 (0,69)
BERRIZ 2 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
berriz ere ni 11 (0,07)
berriz ere esan 10 (0,07)
berriz ere bera 9 (0,06)
berriz ere beste 5 (0,03)
berriz ere errepikatu 5 (0,03)
berriz ere gu 5 (0,03)
berriz ere altxatu 4 (0,03)
berriz ere begi 4 (0,03)
berriz ere buru 4 (0,03)
berriz ere ekin 4 (0,03)
berriz ere foru 4 (0,03)
berriz ere indar 4 (0,03)
berriz ere sartu 4 (0,03)
berriz ere argi 3 (0,02)
berriz ere bat 3 (0,02)
berriz ere berak 3 (0,02)
berriz ere Chandler 3 (0,02)
berriz ere den 3 (0,02)
berriz ere esku 3 (0,02)
berriz ere euskal 3 (0,02)
berriz ere gogo 3 (0,02)
berriz ere herri 3 (0,02)
berriz ere hitz 3 (0,02)
berriz ere hori 3 (0,02)
berriz ere hura 3 (0,02)
berriz ere irakurri 3 (0,02)
berriz ere lehengo 3 (0,02)
berriz ere negu 3 (0,02)
berriz ere zu 3 (0,02)
berriz ere animalia 2 (0,01)
berriz ere arrisku 2 (0,01)
berriz ere ate 2 (0,01)
berriz ere aurre 2 (0,01)
berriz ere azaldu 2 (0,01)
berriz ere bai 2 (0,01)
berriz ere Barrutia 2 (0,01)
berriz ere begiratu 2 (0,01)
berriz ere beso 2 (0,01)
berriz ere bizkar 2 (0,01)
berriz ere Deba 2 (0,01)
berriz ere egin 2 (0,01)
berriz ere egon 2 (0,01)
berriz ere elkar 2 (0,01)
berriz ere elkartu 2 (0,01)
berriz ere emakume 2 (0,01)
berriz ere enfokatu 2 (0,01)
berriz ere entzun 2 (0,01)
berriz ere erori 2 (0,01)
berriz ere Espainia 2 (0,01)
berriz ere Euskadi 2 (0,01)
berriz ere gai 2 (0,01)
berriz ere galdera 2 (0,01)
berriz ere gela 2 (0,01)
berriz ere gerra 2 (0,01)
berriz ere gertatu 2 (0,01)
berriz ere Gipuzkoa 2 (0,01)
berriz ere hartu 2 (0,01)
berriz ere hasi 2 (0,01)
berriz ere ihes 2 (0,01)
berriz ere korrika 2 (0,01)
berriz ere martxa 2 (0,01)
berriz ere sute 2 (0,01)
berriz ere uste 2 (0,01)
berriz ere zabaldu 2 (0,01)
berriz ere Zuberoa 2 (0,01)
berriz ere % 1 (0,01)
berriz ere abantaila 1 (0,01)
berriz ere abere 1 (0,01)
berriz ere administrazio 1 (0,01)
berriz ere adostu 1 (0,01)
berriz ere agertu 1 (0,01)
berriz ere Akondia 1 (0,01)
berriz ere Bergara 1 (0,01)
berriz ere Bombay 1 (0,01)
berriz ere Brown 1 (0,01)
berriz ere Cádiz 1 (0,01)
berriz ere ETA 1 (0,01)
berriz ere Fernando 1 (0,01)
berriz ere Galdos 1 (0,01)
berriz ere Iruñea 1 (0,01)
berriz ere Jon 1 (0,01)
berriz ere Juana 1 (0,01)
berriz ere Martin 1 (0,01)
berriz ere Nadia 1 (0,01)
berriz ere Retegi 1 (0,01)
berriz ere Rosario 1 (0,01)
berriz ere Sara 1 (0,01)
berriz ere Tarbe 1 (0,01)
berriz ere Thierry 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia