2000
|
|
Bitxia bada ere,
|
beren
identitatearen alde barruko eta kanpoko sustapen sutsuaegiten duten estatuek, aldi berean,, nazionalismo zimeldutzat, jotzen dituzte estatugabekoek berenak babesteko egiten dituzten ahaleginak.
|
|
Alde horretatik, kultur identitateak funtseko zutabea osatzen du, komunitate nazional bakarraren nozioa sortzeko bidea eskaintzen baitu, nazioaren definizioari sendotasuna ematen dion neurrian. Kultur identitatea ez da
|
berez
identitate nazionalaren isla, ezta ere, maila absolutuan bederen, helburu politikoak dituen asmakizun arbitrario hutsa; historia bere izaera dinamikoan ulerturik, korapilatsuak diren egoera sozial eta politikoei zentzua emateko beharrarengatik sortzen dela esan genezake.
|
2001
|
|
Hizkuntza maioritarioa edo gehiengoarena duen taldearentzatbigarren hizkuntza ikasteak integrazioa du ondorio sozialtzat. Hau da, gizabanakoek beste hizkuntzaren eta kulturaren ezagutza eta apreziazioa jasotzendute
|
beren
identitate kulturalari eutsiz (ikus Lambert-en (1974) elebitasungehigarriaren kontzeptua). Hizkuntza minoritarioa duten taldeko kideentzat, berriz, 2Hren jabekuntzaren ondorio soziala asimilazioa da (ikusLambert en (1974) elebitasun kengarriaren kontzeptua).
|
2002
|
|
Pirinio Atlantikoak izenaren adierak ez du euskaldunez deusik esaten. Ordea, departamendua onartua balitz, euskaldunek
|
beren
identitatearen nolabaiteko ezagutza izango lukete Frantziako gizartearen aurrean.
|
|
80ko hamarkadaren hasieran, iraultza islamikoa bolbora lorratza renmodura Ekialde Hurbil osoan heda zitekeela zirudien. Izan ere, herritar musulmanak
|
beren
identitatea aldarr ikatzeko eta Mendebaldeari aurre egiteko prest zeuden. Israe lgo Estatuaren gehiegikeriei Mendebaldeak emandako babesak itxuraz nabarmentzen zuenez, bi kulturen arteko gatazka historikoak bere horretan jarraitzen zuen, eta Islama defendatzeko ezinbestekoa zen muturreko planteamenduak hartzea.
|
|
Anaitasun horiek klandestinitatera ere egokitu dirabeha rrezkoa izan denean, eta errepresio egoera latzetan ere eutsi diote
|
beren
identitateari. Beraiek mantendu dute Islamaren garra Ataturken Turkian edo Sobiet Batasunean.
|
|
Klase horiek bereziki nahasita daude: Mendebaldeko bizimoduaren alderdi positiboak ezagutzen dituzte —komertzioaren, turismoaren, unibertsitatearen edo emigrazioaren bitartez—, baina
|
beren
identitatea galtzeko beldurra ere badute. Eta areago beldurtzen ditu ezer gabe gelditu den jendearen bazterketak.
|
|
Mugimendu islamikoen gorakadak barneko gatazka egoera eta ezegonkortasun gogorra eragiten du herrialde horietan; baina, aldi berean,
|
beren
identitate kolektiboaren zeinuak indartzen eta beren kulturaren balioarekiko konfiantza itzultzen ari zaie.
|
|
2 Europar judu gehienak bakoitzaren herrialdean guztiz integratzearen eta asimilatzearen aldekoak ziren. Hala ere, gero eta antisemitismo handiagoaren ondorioz, zenbaitek nazio diferentziatu bat osatzeko premia planteatzen hasi ziren,
|
beren
identitatea askatasun osoz bizitzeko ahamena eskuratzearren. Era horretan, XIX. mendeam ai eran —nazionalismoen agerpenaren mendean— sio nismoa sortu zen, Agindutako Lurrera itzultzeko amets zaharra errealitate bihurtzeko asmoa duen nazionalismo judua.
|
2004
|
|
Haatik, egun ez dio balio garai bateko" denontzako kafe" delakoak. Kataluniak, Euskal Herriak eta Galiziak
|
beren
identitatearen ezagutza eskatzen ari dira indartsu. Beraz, PSOEk identitate horien ezagutza onartu eta estatuaren lurraldeari buruzko eredu finko bat gauzatzea erabaki behar du.
|
|
Elebitasunaren munduak gure mundua bitan banatzen du: alde batetik, gu geu gaude, euskaldunok, herri gisa hizkuntza eta kultura jakin baten ordezkari; beste aldetik, mendeko gaituzten bi Estatuak,
|
beraien
identitate zeinu guztiekin batera. Bitasun honen logika gaiztoari itzuri egiteko, bitasun horren morrontza errazago uxatzeko edo Europa ardatz izango lukeen identitate eremu zabal berriaren itxaropena euskaldun askok eta askok aitortu du jendaurrean.
|
|
Zer esanik ez dago, berriz, identifikazio maila hori sendo samarra izango bada, ikasketa akademikoaz haratago dauden baldintzak aldekoak izan behar dituztela bihar etziko belaunaldiek. Horrenbestez, eskolan bigarren hizkuntza gisa ikasten den mintzairak ez du
|
berez
identitate izaririk garatzeko aukera sendorik eskaintzen ikaslearen kultura nortasunean. Zer esanik ez, hizkuntza hori egoera diglosikoan egonda.
|
|
“Eskatu gabeko pornografia eta marketin erasoaren kontrola” araudia, ingelesez “Can Spam” izenekoa, zabor posta elektronikoaren aurkakoa da, eta enpresa batzuek egiten dituzten ekintza espezifikoak zigortzen ditu. Lau konpainia eskatzaileek diotenez, demandatuek ez zituzten
|
beren
identitateak erakutsi eta beste taktika engainagarri batzuk erabili zituzten ehunka milioi mezu bidaltzeko. Mezu horiek aberasteko planak eskaintzen dituzte, pornografia eta beste spam mota batzuk.
|
|
2. Azken urteotan, komunikazio talde ezberdinak sartu dira telebista lokalak barneratu nahian. Honek suposatzen du telebista lokalek beraien emisio ordu kopurua handitzen dutela; baina, bestalde,
|
beraien
identitatea galdu eta kate handien menpe geratzen direla.
|
2005
|
|
Emakumeek bide luzea egin dute, eta oraindik ere beraiek dira gizartearen eraldaketarako motor nagusienetako bat. Beraiek egindako lanak ekarri du neurri handi batean gizonek
|
beraien
identitatea zalantzan jartzea. Emakumeek patriarkatuaren aurka egindako borrokak eraman ditu gizonak gizonen identitatea bera ezbaian jartzera eta beraien jokaerak aztertzera eta kasu batzuetan aldatzera.
|
|
Herrialde indigenek eta beren komunitateek eta tokian tokiko beste komunitateek funtsezko lana dute ingurumenaren antolaketan eta garapenean, beren ezagutza eta jarduera tradizionalak direla eta. Estatuek
|
beren
identitatea, kultura eta interesak behar bezala onartu eta babestu lituzkete eta ahal duten guztia egin lukete garapen iraunkorra lortzeko lanean parte hartzea izan dezaten.
|
|
Iruditzen baitzait, Informazioaren Gizartean, bretxa digitalaz gain, identitatearen lubakia ere sor daitekeela, etena. Frantziako gazteei —bai, hi ruga rren belaunaldiko etorkin deitzen dieten horiei— begiratu diet une batez, begietara, beraien larru beltzera, eta konturatu naiz
|
beraien
identitatea ez dela onartua, kulturalki, sozialki, ekonomikoki. Eta gatazka sortu da.
|
2006
|
|
Nerabezaroan aldaketa fisiologikoak, emozionalak, kognitiboak eta portaerazkoak gertatzen dira. Nerabeek gurasoengandik bereizi, heldutasun sexualalortu,
|
beren
identitatea garatu, lagunekiko harreman sakonagoak lortu eta berenlanbiderako prestatu behar dute. Independentzia lortzeko gurasoei aurre egin behardiete.
|
2007
|
|
Hiritartasuna eskubide zibilen alorrean kokatzen den estatus jakin batidagokio. Baina, jakina, kontuan izan behar dugu delako hiritar horiek, tradizio jakinbatzuen baitan, kultura ingurune zehatz batzuetan, garatu dituztela beren pertsonaidentitateak, eta testuinguru horien beharra dutela
|
beren
identitateei eusteko9.
|
|
Hiritartasuna eskubide zibilen alorrean kokatzen den estatus jakin batidagokio. Baina, jakina, kontuan izan behar dugu delako hiritar horiek, tradizio jakinbatzuen baitan, kultura ingurune zehatz batzuetan, garatu dituztela beren pertsonaidentitateak, eta testuinguru horien beharra dutela
|
beren
identitateei eusteko1.
|
|
Euskaldun izateak, euskaraz jardun eta euskarazbizitzeak, subjektuaren nortasun kulturalean eragin nabarmena du, ia erabatekoa.Gerta liteke noski, eta tamalez sarri askotan gertatzen da, subjektuaren euskalizaera soziolinguistiko hori identitate nazionalaren ideologiarekin bat ez etortzea.Euskaldun peto peto asko dira nazio politiko espainiarraren edo frantsesaren baitanidentifikatuta sentitzen direnak. Kasu horretan, euskal identitate kulturalaren etaideologia nazional politikoaren arteko haustura dago tartean, subjektu horietakohainbat eta hainbat euskal identitate etnikoaren ezpalekoak direlako, nahiz eta
|
aldiberean
beren identitate kultural etniko horri berorri duintasun eta onarpen nazionalik ez aitortu. Hemen, hortaz, oso oker ez banago, honako kontraesan hauxedaukagu bizirik:
|
|
Gaur egun gurean nagusiden lurralde nazionalismoak ez du balio nire ustez euskal nazioaren etxerik eraikitzeko, nazio identitatearen sistema eraikitzea ez delako lurralde irizpidean funtsatutako eskubide kontua, identitate nazionalaren sistema osatzen duten faktorenagusien garapena baizik. Eskubideek ez dute
|
berez
identitaterik eraikitzen; onikonenean, legitimazio ideologikoaren jokora mugatzen da beraien eragin ahalmena.
|
2008
|
|
Interneten bidez, telebista saioak eta irratsaioak (batez ere, azken hauek) eman eta baita jaso ere ahal dira4 Mundu osora zabalduko dituzte hauen edukiak. Horrez gain, Internet oso azoka ona izan daiteke euskal irratitelebistek beren ‘filosofia’,
|
beren
identitatea erakusteko. " Internet garatu eta berehala konturatu ziren herri mugimenduak komunikazio amaraunak oso tresna egokia eskaintzen ziela beren aldarrikapenak ezagutarazteko" (Gutierrez, 2003:
|
|
etxeen, auzoaren, eta aisialdi lekuen euskalduntasuna errebindikatzea, ezin har daiteke, pintoreskismo zeinu soil gisa, halakorik ere baden arren. Funtsean, barnean, sakonean, Bizkaiko burges askok
|
beren
identitatea euskalduna zela erakutsi nahi zutela ematen du. Euskara, baserria eta euskaltasun tradizionala, eguneroko mundu modernoan bazterturik geratzen ari baziren ere (oligarkiak berak horretan parte zuzena izanik), esparru intimoan, atsedenlekuan, mantendu nahiko zituzten.
|
|
Kontua da, autodeterminazioaren aldeko sektore politikoak gai izango ote diren, mende aldaketak eta esparru politiko berriaren eskaerak eragindako parametro berrien baitan, gure herrialdean abian dagoen prozesuaren barruan, kanpoan edo aurka kokatzeko pertsona horiek. ...oriek bultzatu egin behar dira, beste jatorri batzuetako eta orain euskal hiritarrak diren horiek bat egitea bahi badugu, edo, batik bat, euskal gizartea osatzen duten gehienen nahiekiko errespetua erakustea nahi badugu; hau da, gure hizkuntza nazional bateratua normalizatzea, haien hizkuntzak ere aitortzen direla; eta osatu nahi dugun esparru politiko berriari buruz erabakitzeko nahia adieraztea,
|
beren
identitate etno nazionalak errespetatzen direla.
|
|
Pertsona desberdinak dira (terminoaren zentzu zabalean eta konplexuan: aldatzen ari diren beharrak eta identitateak dituzten gizabanako eta kolektiboak), espazio berean elkarrekin bizi behar dutenak, eta, hortaz, elkar ezagutu behar dute, eta
|
beren
identitateak eta proiektuak negoziatu behar dituzte. Baina negoziazioari ekiteko, kontuan izan behar da pertsona horien artean eta pertsona horiekiko boterea dis simetrikoa dela.
|
|
Horregatik guztiagatik, premiazkoa da immigranteen sektoreek edo immigranteen ondorengoen sektore guztiek ziur jakitea euskal" nazionalitate politikoa" eta hiritar eskubideak edukitzeak ez duela esan nahi
|
beren
identitate, kulturaeta hizkuntza ezaugarriei uko egin behar dietenik. Beti ere, nazionalitate politikoa kudeatzen duen edo kudeatu lukeen lurraldean —subiranotasuna duela—, identitate, hizkuntza eta kultura horiekin batera bizi den hizkuntza eta kultura errespetatzen eta aitortzen direla; eta, gure kasuan, euskal kultura eta euskara dira.
|
2009
|
|
Lan munduko faktore hauek guztiek emakumeen subjektibotasunaren krisiakdakartzate, zalantzan jartzen dira haien izateko eta munduan egoteko moduak; hala, bada, sarritan eredu ezberdinei heldu baina
|
beren
identitatea babesteko beharrasentitzen duten emakumeak «inpasse»an sentitzen dira beren bizitzan. Ondoez haudepresio, estres edo herstura moduan agertu ohi da, baina ez da beti laguntza eskatzeko joera izango.
|
|
Kazetarien profesionaltasuna inoiz baino beharrezkoagoa da;
|
beraien
identitatean, heziketan eta espezializazioan sakondu egin behar da.
|
|
IECE Komunikazio Espezializatuaren Ikasketetarako Institutuak ere oso garbiikusi du zein den etorkizuna, zein erronka3: «Kazetarien profesionaltasuna inoizbaino beharrezkoagoa da;
|
beraien
identitatean, heziketan eta espezializazioansakondu egin behar da». Institutu horren aburuz, kazetaritza espezializatua ez daberriemaileak espezializatzeko tokia, baizik eta zeregin profesional hori lortzekobidean erabilgarri den erreminta baliogarria.
|
|
Azkenengo horietan norberaren taldearen alderdi positiboak indartuko lirateke, edota identitatea birdefinituko litzateke beste kategoria berrien bitartez. Adibidez, Magrebeko laginak bere buruaren konnotazio anbibalenteak dituen definizio bat erakutsi arren, berezitasun kulturaleko aspektuak, aldarrikapena eta salaketa ere jasotzen dira, estigmatizazioari aurre egiteko eta
|
beren
identitatearen defentsa mekanismo legez. Populazio latinoamerikarraren irudikapenek hegoamerikar kategoria gailentzen duen identitate sozial positibo bati erantzuten diote, «gu geu» bezalakoei eta ezaugarri kulturalei atxikiturik, euskal populazioak populazio horrekiko daukan sinpatiarekin bat etorriz.
|
|
Haustura hori lortzeko tresna politiko gisa ikusten dituzte, esaterako, transfeminismoa eta lesbianismoa. Guri ez zaigu interesatzen pertsona bat norekin oheratzen den, baizik eta
|
beren
identitatea egungo egoerarekin apurtzeko tresna politiko gisa erabiltzea. Egungo testuinguruaren harira, Txurrukak dio patriarkatu heterosexistaren egitura gero eta konplexuagoa dela.
|
2010
|
|
Hortaz, zera esan dezakegu: gazte horientzat, beraien irudia, musika eta ohiturak izateak
|
beraien
identitate pertsonala definitzen zuela, mod izatea gauza handia balitz bezala agertuz (bizitzeko modu bat bezala). Egia esan, edozein musika mugimenduk dauka ezaugarri hori:
|
|
Bi ziren txostenaren helburuak, lanaren sarreran bertan aipatzen zenez. Batetik,. Ikastolen eskuetan gogoeta zerrenda bat jartzea, beren buruak argitzeko eta ulertzeko balio izan diezaieten,
|
beren
identitatearen kontzientzia erkidea har dezaten eta etorkizunerako urraspideak ere marka ditzaten?. Bestetik,, plataforma zabala eskaintzea, zuzenean interesatuak aurkitzen diren parte gehienak, nola gurasoak hala irakasleak eta alderdi politikoak, bertan elkar topa daitezen?.
|
|
Haren ustez, sozializazioan (haurtzaroan eta nerabezaroan) gertatzen den aldia ezinbestekoa da horretarako. Etapa horietan, haurrak arau eta balio sorta bat ikasi eta barneratzen du, besteak beste, ongiaren eta gaizkiaren ideia, eta zeregin garrantzitsua izango dute
|
beren
identitatearen eta nortasunaren etorkizuneko eraketan. Ikertzaile guztiak bat datoz zerbaitetan:
|
2011
|
|
Orduan, gure ezagutzen eta pertsonaion gainean ditugun ideien arabera, irakurketa ezberdinak proposatzen dira. Izan ere, hainbatetan artistak jarrera bat, pentsaera bat sugeritu arren, ez da hori sekula inplizitua egiten, eta, aldi berean, errepresentaturiko lagunek, ospetsu lez duten klixe eta etiketak kenduta, gurekiko
|
beraien
identitatea galtzen dute, pertsonaien atzeko pertsonei bide eman, eta gure mailan jartzeraino. Halaxe, deskontestualizatutako irudietatik abiatuta, batzuen anonimotasuna eta besteen ospea, erlatiboa zenbaitzuetan?
|
|
babeslekutzat jotzen dute. Inguru ziur bat,
|
beren
identitatea aldarrika dezaketen esparru bat». Jesus Prieto antropologo eta irakasleak uste du hasieran, etorri berritan, egiten dutela hori etorkinek.
|
|
Hala, hezkidetzaren gaiak curriculumean ez duela lehentasunik salatu dute. «Haurrei
|
beraien
identitatea bilatzen lagundu behar zaie».Eskola, denei zabalikBaina hori guztia lortzeko beharrezkoa ikusten dute herritarrak hezkuntza gaiekin konprometituak egotea. Hori nola lortu aztertu dute foroan.
|
|
Bideak, mendikoak batzuk, sabana zeharkatzen dutenak besteak, nekezak eta akigarriak dira, eta goi mailako 4x4 ibilgailuak behar dira horiek ibiltzeko. Beharbada horri esker, lurralde hauetan bizi diren tribuek
|
beren
identitateari, ohiturei, kulturei, jantziei edo jantzirik ezari, eta gorputz osoan izan ohi dituzten apaingarri eta osagarri erakargarriei eusten diete.
|
|
Biharamunean karoen lurraldera joan ginen, Afrikako adarrean galzorian dagoen tribuetako baten lurraldera. Herri honetako 1.500 kideak
|
beren
identitateari eusteko borrokan ari dira, baina, gainerako tribuenaren antzera, beren izaera ere pixkanaka itzaltzen ari da.
|
|
Eremu abertzalean hori lortzeko, EAJ epe laburrean boterea kontrolatzeko estrategia baztertu eta burujabetasunaren aldeko estrategia integratzailearekin bat egin dezan konbentzitu dugu; eta, eremu espainolistan ere,
|
beren bidezko
identitate nazionala gorabehera beti errespetatuko dena, herritarren beharrei eta bidezko helburuei erantzungo dien euskal gizarte bidezkoago eta solidarioagoa eraikitzeko ahalegina egiteko konbentzitu ditugu, euskal gizartearen ahotsa, hitza eta erabakia errespetatzeko konpromisoa hartuta abertzaleek egiten dugun bezala.
|
|
Portaerak moldatzeko indarra du eta jokaera ereduak ematen ditu. Gazteak
|
beren
identitate soziala eraikitzen ari dira eta musikaren bidez mundua ulertzeko modu bat jasotzen dute eta gehienetan horiekin identifikatzera iristen dira. Honela, gurasoekiko identitate ezberdina ezartzeko aukera izaten dute, hau da, beren independentzia eta errebeldia azaltzeko bidea izango da askorentzat.
|
|
Jon Sudupe,. Islama eta modernitatea?, Berria, Besterik pentsatzen du, oso besterik, Letoniako kultura ministroak (1991) Europako estatu nagusiak hizpide hartuta: . Alemanian, Frantzian edo Espainian inor gutxiri inporta zaio Europako herri txikiak
|
beren
identitatea salbatzeko eratzen ari diren mugimendua?. Raimonds Pauls, Egin, Bukatzeko, hara zer dioen Herrien Europa Institutuko zuzendariak, Alberto Letonak:
|
|
–Ukatu egiten dute beren hizkuntza arriskuan, iraungitzen edo hiltzen egotea. Ukapen hori erabatekoa izan daiteke gainera, zeren eta berba horien bidez
|
beren
identitate etnikoa ukatzen zaiela uste izaten baitute? .
|
|
Eskola bati, hedabide bati, hizkuntzari berari eskatzen diotena, bizitzeko gutxienekotik behera dago. Eta zaila dute
|
beren
identitate diskurtsoak goxatutako herio bide estali horretatik ateratzea, hain da konplexua lurralde berean elkar ukitzen duten hizkuntza desberdinen kaosa? .
|
|
Alegia: identitate etnikoa,
|
beren
identitatea gordetzeko hiztunek hizkuntzari esleitzen dioten zeregina, eta, horretaz aparte, jakina, nork bere hizkuntzan hitz egiten segitzeko beharraren kontzientzia, oinegitura komunikatiboa, eta dena delako komunitateari dagozkion funtzioak betetzeko behar adinako hiztunen gaitasun komunikatiboa?. El contacto de las lenguas amerindias con el español en México, 7 or.
|
|
Izan ere, Errusiak duela 60 urte okupatu zuenean, Estonian errusiar populazioa% 3koa besterik ez zen, eta, egun,% 30eraino ere iristen da. Gure helburu nagusia da errusiarrak integratzea, estoniar identitatea
|
beren
identitate ere bihur dadila, kasu honetan hizkuntzaren bidez. Batez ere, non bizi diren eta zein diren jakinaraztea, asko ez baitira estoniar sentitzen? .
|
|
–Herritartasuna eskubide zibilen esparruan definitzen da. Baina kontuan izan behar dugu herritarrak nortasun pertsonala garatu duten gizakiak direla, eta hori tradizio jakin batzuen altzoan bereganatu dutela, kultur ingurune jakinetan, eta testuinguru horien beharra dutela
|
beren
identitateak atxikitzeko. Beraz, egoera batzuetan, eskubide zibilen katalogoa zabaldu egin behar da kultur eskubideak barneratzeko?
|
|
–Estatubatuarrentzat, ingelesentzat eta beste batzuentzat,
|
beren
identitatearen baitako osagai eta parte da hizkuntza ingelesa. Hori gauza jakina da, baina gainerako mundutarrentzat, hamarretik bederatzirentzat, ingelesak ezin du funtzio hori bete, eta arriskutsua litzateke gainera hala gertatzea, baldin eta, jakina, pertsona deszentratuak, erdi galduak eta nortasun desorekatukoak sortu nahi ez baditugu.
|
|
Will Kymlicka, La política vernácula, 2001, 255 or. Zentzu berean: . Pertsonek atxikimendu sakona diote
|
beren
identitateari eta nazio kulturari, eta baita irrika agortezin bat ere norberaren hizkuntzan politikagintzan jarduteari?. 260 or.
|
|
gazte izan, edo adineko izan. Hein handi batean, komunikazio mota horien arabera ari dira eraikitzen eta espresatzen
|
beren
identitatea gazteak nahiz adinekoak.
|
|
Horrela, autonomia lortu behar luketen haurrak kontrolatuta gelditzen dira; ekimena galdu eta zuhurtasuna irabazten dute. Autonomia lortzeko egokiak diren garaietan gurasoen gehiegizko kontrola jasaten dute, eta ondorioz, ekimena hartzera ez dira ausartzen, eta
|
beren
identitate propioa ez dute aurkitzen. Gainera, gurasoen irudiak imitatzen dituzte, haien arauak barneratzen dituzte, eta errudun sentitzen dira arau horiek betetzen ez dituztenean.
|
|
Mendetasun eta independentzia osoaren arteko bitarteko egoerarik ez dute ikusten. Besteengandik bereizteari, besteen sostengua galtzeari, besteen aholkurik ez izateari beldurra diote, eta
|
beren
identitatea besteenekin nahasten dute. Erraz konbentzitzekoak dira, besteengan konfiantza dutelako, beren buruan konfiantza gutxi dutelako edo eraginkortasun gutxi aitortzen diotelako beren buruari.
|
|
Babesle diren pertsonekiko jaiera handia dute, haiekin lotura iraunkorra ezartzen dute eta haien ideal edo arauak barneratzen dituzte. Bide horretatik sarritan
|
beren
identitatea eta autonomia galtzen dituzte.
|
|
Emakumeak besteengan gehiago babesten dira gizonak baino. Neskek amaren jarraipen moduan hartzen dituzte beren buruak, baina mutilek amarekiko loturak eten beharra dute
|
beren
identitate propioa eratzeko (Gilligan, 1982). Gizarteak mendekoak izatea eskatzen die emakumeei eta ziurtasun gabezia eragiten du haiengan.
|
|
Histrioniko dependenteek ez dute
|
beren
identitatea indartzen, eta inguruko pertsonekiko mendetasun handia dute, haien onarpenaren bila baitabiltza.
|
|
Egoera aldakorretara egokitzeko malgutasuna eskuratu behar dute.
|
Beren
identitate pertsonalaren irudi finkorik ez dute eskuratzen.
|
|
Histrionikoek honako helburu hauek lortu behar dituzte terapian: ikasi behar dute beren arreta aldiko gauza batean zentratzen, helburu zehatzak finkatzen, gogoeta egiten, beren pentsamenduak eta premiak asertiboki adierazten,
|
beren
identitateari buruzko erabakiez pentsatzen, beren arreta beste pertsonengana zuzentzen, gero eta denbora luzeagoz besteengan arreta jartzen, arreta zentro izateko joera ezabatzen, besteen sentimenduetan zentratzen eta besteak ez manipulatzen. Asertiboak izaten ikasteko, beren desirak ezagutu behar dituzte histrionikoek.
|
|
Horretarako teknika moduan erabil liteke norberari gustatzen zaizkion objektu edo gertaerei buruzko zerrendak egitea. Beren desirak ezagutuz,
|
beren
identitatea ezagutzera hel daitezke. Hala ere, beti edukiko dute joera honako hau pentsatzeko:
|
|
Hala ere, beti edukiko dute joera honako hau pentsatzeko:
|
beren
identitatea eta desirak ezagutu eta identitate nahiz desira horien arabera asertiboki jokatzeak bakarrik utziko dituela.
|
|
Arazoak ebazteko trebetasunetan entrenatzen dira.
|
Beren
identitatearen zentzua garatzen eta asertibitatean entrenatzen dira. Maite dituztenei arreta jartzen eta modu egokiagoan komunikatzen irakasten zaie.
|
|
Bere emazte Edurneren alabaren heriotzak ihes egitera bultzatuko du, eta ihesaldi horrek, mina ahazteko nahiak, Natasaharekin topatzea ekarriko du. Natasha, heriotza baten erruz ihesean ez badabil ere, bere bizitzari zentzu bat topatu nahian dabil eta bien artean maitasunak lagunduta,
|
beren
identitatea topatuko dute.
|
2012
|
|
352). Ingurune elebidun edo eleanitzetan etnia, kultura identitate, moral eta nortasun kontzeptuek eragiten diote hizkuntza sozializazioari. komunitateak (berr) eratzen eta (ber) definitzen dira eta hizkuntza sozializazioa ikertzen dutenek aztertzen dutena da norbanakoek nola berresten eta negoziatzen dituzten
|
beren
identitateak, batzuetan aldakorrak direnak, ingurune heterogeneo horietan (ibid.). hizkuntza sozializazioa ez da monolitikoa, ez eta molde unibertsalekoa ere, eta erabilera ez homogeneoa izaten du bere barnean. Gainera, hizkuntza erabilera ereduak denboran alda daitezke zenbait faktoreren
|
|
Horrekin batera, aktitudeek auto adierazpena eta pertsonen arteko hartueman soziala errazten dute (Kelman, 1958, 1961; Smith eta beste, 1956), eta ajuste sozial funtzioa (Kelman, 1958), balioadierazpen funtzioa (Katz, 1960) eta auto kontzeptuaren babes funtzioa (Katz, 1960; Smith eta beste, 1956) ere betetzen dituzte. Azken batean, aktitudeen bitartez, pertsonek gizarte onespena lortzen dute eta, aldi berean,
|
beren
identitatea eta estimu pertsonala indartzen dute (Shavitt, 1989). Aktitude guztiek funtzio horiek guztiak betetzen dituzte, baina kasu bakoitzean, testuinguruaren arabera, zein funtzio nagusitzen den jakitea da garrantzitsuena34.
|
|
Euskal herritarra Euskal herrian bizi eta lan egiten duena da: Alain Badiou k( [2005] 2009) dio benetako estatu edo herri garaikideak beti direla kosmopolitak,
|
beren
identitateen konfigurazioan guztiz zehaztugabeak dira, hain zuzen ere. Estatuhoriek, gero eta gehiago, zera hartu behar dute beren gain:
|
|
Erremedioa, Gandhiren begietan, bikoitza zen: batetik, beren arteko batasuna bultzatzea, hots, haiei ulertaraztea denak direla aberri bakar bateko umeak eta bat eginda egon behar dutela, eta bestetik,
|
beren
identitate nazionalari uko ez egiten erakustea, bereziki, beren hizkuntzei eta erlijioei eustea.
|
2013
|
|
" The language user can refer to a certain group by using one specific expression, one vocabulary or other linguistic features". Esnaolak (1998) ere esaten du gazteek
|
beren
identitate propioa eraiki nahi dutela, gainontzeko adintaldeetatik bereizteko, eta horretarako erabiltzen duten baliabideetako bat hizkuntza dela. Testuinguru horretan," dibergentzia" hitza erabiltzen du Esnaolak (1998)," inklusioa eta esklusioa" Le Page eta Tabouret Keller ek (1985), edota" social marker" Vermeij ek (2004).
|
|
Lehenxeago aipatu dugunez, identitatea eraikitzeko orduan hizkuntzak funtzio garrantzitsua betetzen du, eta, gazteen kasuan ere,
|
beren
identitatea eraikitzeko erabiltzen duten baliabideetako bat hizkuntza da. Gure ikerketan ikusi dugunarekin ere hori baieztatu dezakegu.
|
|
Gutxiengo nazional edo kulturalen eta estaturik gabeko nazioen arteko ezberdintasunak izan ditu hizpide Ortuzarrek. Horren esanetan, lehenengo horiek inperio edo gerren ondorio dira, eta
|
beren
identitatea bermatzeko estatus politikoa eskatzen diote Gobernuari. Hori dela eta, gutxiengoen eskubideak errespetatzea ezinbestekoa da Estatuaren baitan elkarbizitza bermatzeko, gaineratu du.
|
2014
|
|
Laburpena: Euskararen ezagutzatik erabilerarako tartea kezka iturri dugun honetan, gero eta nabariagoa da gazteen hizkuntza portaeretan eragiteko hobeto ulertu behar ditugula hizkuntza portaerak berak dituen inplikazioak, besteak beste, gazteen
|
beraien
identitatearen eraikuntzari dagokionez. Lan honetan, Baionako Bernat Etxepare lizeoko bertso eskolako kideen diskurtsoak aztertu ditut, identitatearen eraikuntzan eta hizkuntza portaeran bertso eskolak berak izan dezakeen eragina aztertzeko.
|
|
Batzuek
|
beraien
identitateari lotuta nabaritzen dute hizkuntza; beste batzuk aldiz ez.
|
|
Eztabaida taldeetan eta elkarrizketetan topo egindako gazteen artean hizkuntzarekiko harreman eta kontzientzia ezberdinak daudela konturatu naiz. Batzuek
|
beraien
identitateari lotuta nabaritzen dute hizkuntza; beste batzuk aldiz ez. Azken hauentzat komunikazio tresna hutsala litzateke (errealitatean hori soilik ez bada ere).
|
|
Hitzaurrean itsustasunetik idazten duela esaten digu, emakume orok lortubeharreko ideal femeninoa auzitan jarriz, eta kokapen ez arauemaile batetik idaztenduela, gizon emakume ez arauemaileentzat egiten duela. Horrekin rol femeninoadeseraikitzea lortzen du, emakumeek
|
beren
identitatea, gorputza eta desira moldatueta aldatu behar dituzten neurrian, zoriontsu izaten saiatzeko eta jendarteak onarditzan, nahiz eta bizitza errealean emakume mota ugari egon (ez arauemaileak), zeinek ideal femeninoa irreala dela eta ideal horrek agintzen duen zoriontasunaeskuraezina dela erakusten duten. Irakur dezagun lanaren hitzaurrearen hasiera:
|
|
Derridari jarraiki, erantsiko dugu elkarren kontrako exaktotzat jotzen diren arren, identitate horien arteko botere harremanean, maskulinoak indar handiagoa duela eta horregatik dela posible emakumeek prakak janztea, eta gizonak soineko eta gonekin ibiltzea ez. Funtsean, emakumeak maskulinizatzea beti ere neurri batean, nahasmen osora iritsi gabeonuragarria da,
|
beren
identitateari zerbait positiboa eransteko modua. Aldiz, gizonezkoentzat galbidea da ezaugarri femeninoak hartzea, berdin gonak jantziz edo emakume kutsua duen izen bat hartuz.
|
|
Askoz ere edergarri gehiago eta ugariagoak erabil ditzake eta erabili behar dituemakumezkoak bere genero rolari egoki atxikitzeko. Emakumeak eder eta apain izatea garrantzitsua da, baita
|
beren
identitatea eratzerakoan ere. Nago, emakumeen kasuan, izenari askotan funtzio hori ematen zaiola, hau da, pertsona izendatzeaz gain haren edergarri izatekoa.
|
2015
|
|
Beste batzuei zaila suertatzen zaie, pelikuletan askotan ikusten da trama beraren errepikamena: ikerketa zoroari ekiten diote aitarik gabeko seme eta alaba galdu horiek, beren geneen jatorria kuestionatzen dute bizitza osoan zehar,
|
beren
identitatea osagabetzat daukate eta pisua egiten zaie, beren egunerokotasunean eragin zitala edukitzeraino.
|
|
13 Indigena askok ez dituzte beren datuak ematen,
|
beren
identitatea jakitera emateko beldur baitira.
|
|
Lehenxeago aipatu dugunez, identitatea eraikitzeko orduan hizkuntzak funtzio garrantzitsuabetetzen du, eta, gazteen kasuan ere,
|
beren
identitatea eraikitzeko erabiltzen duten baliabideetako bathizkuntza da. Gure ikerketan ikusi dugunarekin ere hori baieztatu dezakegu.
|
|
–The language user can refer to a certain group byusing one specific expression, one vocabulary or other linguistic features?. Esnaolak (1998) ere esatendu gazteek
|
beren
identitate propioa eraiki nahi dutela, gainontzeko adin taldeetatik bereizteko, etahorretarako erabiltzen duten baliabideetako bat hizkuntza dela. Testuinguru horretan,, dibergentzia, hitza erabiltzen du Esnaolak (1998),, inklusioa eta esklusioa?
|
|
Europako elkarrizketatuen batez besteko adina 44,6 urtekoa zen, eta batez besteko lan esperientzia, berriz, 19,6 urtekoa. Inkestatuetatik 38 pertsonak(% 74,4k) nahiago zuten ez argitaratu, ez
|
beren
identitatea, ez beren aburuak. Gainerako 16 profesionalek(% 29,6k) ez zuten arazorik adierazi izenak eta iritziak argitara emateko.
|
|
Baina ez da agertzen multzo horretan soilik. Badaude, egon, beren buruak tradizio horren jarraitzailetzat dauzkaten gazteagoak ere eta, hala, jarrera linguistiko berberak partekatzen dituztenak, nahiz eta
|
beren
identitateek eta lanbide praktikek oraintsuagoko eredu unibertsitarioen ezaugarriekin ere bat egin duten. Bigarren diskurtso gisa identifikatu dena, berriz, bigarren belaunaldian sustraiturik ikusi da, batik bat.
|
|
Esaterako, akademiko horien aburuz, euskarazko irakaskuntza abian jartzeak sarritan eskatu dituen jarduera gehigarri asko ez dira profesionalki aitortu ezta instituzionalki saritu ere; uste dute ebaluaziorako kanpoko sistemek eta irakaskuntza kalitatearen adierazleek ez dituztela lan osagarri horiek behar bezala aintzat hartzen. Halaz ere, aitortza formalik ez duen lanari erabateko zentzua eman diote,
|
beren
identitatezko orientazioari eta hizkuntza konpromisoari esker.
|
|
Bigarren multzoko diziplinetakoek, eta bereziki lehen belaunaldiko kide direnek, uste dute beren jakintza arloetan egindako ikerkuntza zientifikoa gizartearen erreferentziazko hizkuntzetan komunikatu ahal eta beharzaiola gizarteari berari, baita hizkuntza gutxituan ere. Are gehiago, gizarteari buruzko konpromisoa
|
beren
identitate akademikoaren osagarri dela pentsatzen dute eta, ildo horretan, intelektualaren zereginak esleitzen dizkiete beren buruei. Erabiltzen dituzten irudikapenetan, unibertsitatea, ezagutzaren ekoizpenerako entitate ez ezik, sustraituta dagoen gizartearekiko erantzukizun etikoak dauzkan instituzioa ere bada, garapen sozialean eta ongizatean erabat inplikaturik dagoena.
|
2016
|
|
Zera hori definiezina da, beti zabalik dagoena eta beti definitzen ari garena, inoiz bukatzen ez den ariketa. Horrexegatik esaten dut Euskal Zera ez dela
|
berez
identitate bat; izatekotan, sistema horren barruan dagoen diferentzia edo anomalia dela. Zergatik?
|
|
13 Indigena askok ez dituzte beren datuak ematen,
|
beren
identitatea jakitera emateko beldur baitira.
|
2017
|
|
Haur transexualei
|
beren
identitatea ukatzen ari zaie, guztion partetik eta egunero. Oso gogorra da.
|
|
NINEB LAMASSU Cambridgeko irakaslearen hitzaldiarekin amaitu zen kongresua, Irak-eko asiriarren egoera xede izan zuen aurkezpenarekin, alegia. Kristauak diren arren, beraien hizkuntza da
|
beraien
identitatearen ezaugarri behinena eta turkiarren genozidioa sufritu zuten hauek ere, armeniar, kurdu eta greziarrekin batera.
|
|
Asiriarren lurraldearen jabe diren lau estatuak (Turkia, Irak, Siria eta Iran, kurduak bezalaxe)
|
beraien
identitatea ezabatzen saiatu izan dira urte hauetan guztietan, hizkuntza zapalduz. Hain zuzen ere, UNESCOren arabera" nina"," neo aramaic" edo asiriera hizkuntza" definetely endangered" arrisku mailan dago.
|
|
Finean, identitatea egiten dugunaren emaitza da. horrez gain, badira hizkuntzaren erabileran eragiten duten bertzelako identifikazio esparruak. hiztunek euskaraz edo erdaraz egiteak hizkuntzaz gaindiko identitate ezaugarriekin harremanetan dago, identitate ezaugarri ekonomiko, sozial eta kulturalekin (ibid., 15). horren harira, ikerketa feministek identitate gertaeren aniztasuna ulertzeko marko teorikoak findu dituzte, eredu dikotomikoak gaindituta. arraza, etnia, klasea, sexu orientazioa, nazioa, adina eta erlijioa bezalako identitateen arteko harreman konplexuek marko teoriko berriak eskatzen dituzte (hernández, 2005: 31). hizkuntza ez da soilik komunikazio tresna, baizik eta pertsonek
|
beren
identitatea (k) (ber) eraikitzeko eta moldatzeko bitartekoa. hartara, identitatea tokikotasunarekin zerikusia duten prozesu eta praktikekin lotua da, pertsonak inguratzen dituenarekin, eta haien desio eta interesekin (ibid., 48). norbanakoek beren identitateak berresten eta negoziatzen dituzte, batzuetan aldakorrak izaten ahal direnak, testuinguru elebidun eta eleaniztunetan (kasares, 2014:... 54). hortaz, identitatea ez da derrigor berezko ezaugarria eta geure egiten ahal dugu:
|
|
Finean, identitatea egiten dugunaren emaitza da. horrez gain, badira hizkuntzaren erabileran eragiten duten bertzelako identifikazio esparruak. hiztunek euskaraz edo erdaraz egiteak hizkuntzaz gaindiko identitate ezaugarriekin harremanetan dago, identitate ezaugarri ekonomiko, sozial eta kulturalekin (ibid., 15). horren harira, ikerketa feministek identitate gertaeren aniztasuna ulertzeko marko teorikoak findu dituzte, eredu dikotomikoak gaindituta. arraza, etnia, klasea, sexu orientazioa, nazioa, adina eta erlijioa bezalako identitateen arteko harreman konplexuek marko teoriko berriak eskatzen dituzte (hernández, 2005: 31). hizkuntza ez da soilik komunikazio tresna, baizik eta pertsonek beren identitatea (k) (ber) eraikitzeko eta moldatzeko bitartekoa. hartara, identitatea tokikotasunarekin zerikusia duten prozesu eta praktikekin lotua da, pertsonak inguratzen dituenarekin, eta haien desio eta interesekin (ibid., 48). norbanakoek
|
beren
identitateak berresten eta negoziatzen dituzte, batzuetan aldakorrak izaten ahal direnak, testuinguru elebidun eta eleaniztunetan (kasares, 2014: 54). hortaz, identitatea ez da derrigor berezko ezaugarria eta geure egiten ahal dugu:
|
|
Nazio estrategiak burujabetzaren aldeko programa politiko baten testuinguru zabalean kokatzen du bere hizkuntzari opa dion estatus sozial eta politiko orokorra; aldiz, ikusmolde etnikoaren estrategiak ez du halako beharrik sumatzen, eta hizkuntzaren auzia parametro etnokulturaletan kudeatu nahi du. Moulinesek ederki dioen moduan, jatorrizko hizkuntza duten munduko herri gehienen asmoa ez da nazio politiko burujabe bat eraikitzea
|
beren
identitate etnonazionala zurkaizteko. Estatu multinazionalen mende dauden nazio minorizatu gutxi batzuk dira korapilo bihurri honen kontzientzia dutenak:
|
|
[?] Eta euskaltzale direnak ere badira, eta besteoi identitario deitzen digute. Nahi dutena da guk
|
beren
identitatea izatea. Eta ikusten dut herria ez dagoela oso sendo erresistentzia horretan?.
|
|
Estatu Nazio berriaren presioaren azpian nazioa adiera politiko soilera joan da estutuz, eta azkenean nahaste borraste bat bilakatu da nazio kontzeptua. Gaur nazioarekin, 1 Estatua ulertzen da; 2 Estatuaren barruan, horrek
|
beren
identitatea definitu dien bere subditoen baltsa ulertzen da (hiritarren nazioa; hiritarra, baina, subditoa da, bere identitatea Boteretik daukana!); 3 Nazio klasikoa ulertzen da, edo, orain esatenago den bezala, etnia. Bigarren eta hirugarren adierak Robert Lafontek, nation primaire?
|
|
Prozeduran, zenbait fase daude, eta amaierako administrazio egintzan interesaturik dau den pertsona guztiek har dezakete parte prozeduran. Oro har, administrazio prozeduran aurreikusitako edozein jarduketa egiteko, nahikoa izango da interesdunek aurrez
|
beren
identitatea egiaztatzea lege honetan aurreikusitako identifikazio bideetako edozeinen bitartez.
|
|
Bestetik, sare sozialetan aurkitzen diren erabiltzaileen artean
|
beraien
identitate nazionalak nola eragiten duen aztertuko da, mugimendu independentisten esparruan. Bigarren zati honetarako, azken aldian puri purian dauden hiru kasu aztertu ditu Arkaitz Zubiak:
|
2018
|
|
Sozializazio prozesuaren bidez bi subjektu mota sortzen dira (neskak eta mutilak) eta eredu horren arabera emakumezkoek atxikimendu handiagoa erakusten dute hezkuntza eta arauekiko, eta horretarako sozializatuak dira, sistema indartzeko; gizonezkoak, aldiz, arauen kontra joan ohi dira, eta apurtzailea izatea
|
beraien
identitatea sortzeko edo garatzeko elementu bat da. Honako hau, prestigioarekin zuzenean lotuta dagoen elementu da.
|
|
Sozializazio prozesuaren bidez bi subjektu mota sortzen dira (neskak eta mutilak) eta eredu horren arabera emakumezkoek atxikimendu handiagoa erakusten dute hezkuntza eta arauekiko, eta horretarako sozializatuak dira, sistema indartzeko; gizonezkoak, aldiz, arauen kontra joan ohi dira, eta apurtzailea izatea
|
beraien
identitatea sortzeko edo garatzeko. hor hainbat datu interesgarri agertzen dira. Aldiro aldi oro egiten diren neurketetan Lehen Hezkuntzako 4 mailako ikasleek (9 urte) eta Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako 2 mailako ikasleek (12 urte) parte hartu ohi dute.
|
|
Hiztun bakoitzak erabaki dezake kategoria hauetako batetan kokatzea ala ez kokatzea bere burua" bat edo beste bere eginez, denak baztertuz, edo
|
beren
identitatea definitzeko modu berriak asmatuz" (Amorrortu et al., 2017: 164).
|
|
Aipatu da haurtzarotik gaztarorako saltoan, mutil batzuek hitanoa" egin behar" batekin lotzen dutela.
|
Beraien
identitate maskulinoa garatzen laguntzen diela esan liteke hipotesi gisara.
|
|
Hizkuntza mudantzaren atalean, aipatu da haurtzarotik gaztarorako saltoan, mutil batzuek hitanoa" egin behar" batekin lotzen dutela.
|
Beraien
identitate maskulinoa garatzen laguntzen diela esan liteke hipotesi gisara. Hori horrela, eta oraindik ere kontu hau ikertzeko dagoela azpimarratuz, badirudi nokak ez diela gizonei tokak bezain beste beraien identitate maskulinoa garatzen laguntzen.
|