Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2010
‎Bederatzi hilabeteren ostean, poztasun handia da. Aspalditik geunden horren zain", adierazi du Osanek eta bai bera baita bere kideak ere, Vilalta eta Pascual besarkatzeko irrikitan daudela gaineratu du.
2017
‎Azter dezagun hobeto: bere baitarakoa bere bakardadean kontsideratu dugun bitartean, eutsi ahal izan dugu ni batek ezin zuela kontzientzia ez erreflexua habitatu: objektu gisa, nia kontzientzia erreflexiboarentzat bakarrik ematen zen.
‎Baina ezeztapenak lotu egiten dio, bereizi ezinik, bera ez den izateari. Idatzi dugunez, bere baitarakoak bere izatean biltzen du bera ez den objektuaren izatea, bere izateari baitagokio izate hori ez izatea.
‎Hori ez da inola ere kanpoko ezerez batek jatorrian bereizi lituzkeelako, baizik eta bere baitakoak bata bestearen arabera berratzemango lukeelako bakoitza, hain soilik bata ez delako bestea baina ez izateko beharrik ere ez duelarik. Bere baitarakoaren muga moduko bat dago hemen bere baitarakotik bertatik datorrena, baina muga den heinean bere baitarakoaren desberdina dena. Faktikotasuna bezalako zerbait aurkitzen dugu eta ezin irudika dezakegu nola ekoiztuko zuen bere izatean arestian aipatzen genuen osotasunak, desitsaste erabatekoenean izanik ere, inondik ere izateko ez duen ezerez bat.
‎Ezereza mundura datorreneko izatea bere baitarakoa da (etre pour soi). Bere baitarakoa berarekiko presentzia gisa existitzen da, berarekiko distantziara eta alteritate gisa. Hori dela eta, ez dator berarekin bat; ilusio ontologikoa da.
‎Kanpokoak diruditen errealitate horretako objektuek bere tresna sarea osatzen dute. Bere baitarakoak berarekin darama tresnatasuna, eta horrek bermatzen ditu, hain zuzen, transzendentziaren posibleak, hots, errealitate konkretuak: adibidez, nik aurrean dudan atea ez da existitzen nire mundutik at eta ni lekukotzat naukan objektu gisa, baizik eta nire transzendentziaren errealitate posible gisa:
‎Hala, bere baitarakoa bere posibleetaranzko transzendentzia da. Sartrek ‘ipseitate’ esaten dio bere baitarako izatearen eta bere posibleen artean dagoen etengabeko izate igorpenari.
Bere baitarakoak bera den posiblearekin gordetzen duen erlazioari ‘Ipseitate zirkuitua’ esango diogu, eta' mundu', aldiz, ipseitate zirkuituak zeharkatua den izatearen osotasunari.41
‎Baina iragana ere giza errealitatearen denboran bakarrik existi daiteke; izan ere, iragana bere baitarakoak orainean berarekin daraman esentziazko (bere baitako) izate finko bat da. Iragana existitzen da, hain zuzen, bere baitarakoak bere oraina bere iragana ez izaten bezala bizi duelako, eta hori bere baitarakoaren lege ontologiko bat da. Sartrek cogito kartesiarra birformulatzen du:
‎Bere baitarakoaren izateko posibilitateak halabeharrez zabalik egonik, geroak ere izatearen alteritatea salatzen du: " Geroa da nik izateko dudana ahal dudalarik ez izatea[...] badago gerorik Bere baitarakoak bere izatea izateko duen heinean, besterik gabe izan ordez". 46 Sartrerentzat, beraz, giza errealitatea da denbora zabaltzen duena, bere osagabetasun propioa den batasun gisa. Baina denborazkotasun hori ez da ulertu behar uneoroko ‘instante’ eta alteritate huts bat bezala.
‎alde batetik, bere buruaren transzendentzia da; beste alde batetik, Beste baten transzendentziaren faktikotasunari dagokio eta Beste baten iragazitik existitzen da. Bestea agertzearekin batera, bere baitarako izatearen transzendentzia, orduan, ‘transzendentzia transzenditua’ da, eta, beraz, begirada dela bitarte, bere baitarakoak bere izatea alienazio gisa bizi du, bere izatearen ihes, lapurketa, desitsaste eta suntsipen gisa. Ezereza lerratu egiten da bere baitarakoa bere baitarako den izatearen eta Bestearentzako den izatearen artean.
‎Bestea agertzearekin batera, bere baitarako izatearen transzendentzia, orduan, ‘transzendentzia transzenditua’ da, eta, beraz, begirada dela bitarte, bere baitarakoak bere izatea alienazio gisa bizi du, bere izatearen ihes, lapurketa, desitsaste eta suntsipen gisa. Ezereza lerratu egiten da bere baitarakoa bere baitarako den izatearen eta Bestearentzako den izatearen artean.
‎aldiberekotasunarena. Bere baitarako bakar batentzat litzatekeen mundu batek luke eduki aldiberekotasunik, baizik eta kopresentziak bakarrik, ezen bere baitarakoa beregandik kanpo galtzen baita munduan zehar eta bere presentzia bakarraren batasunaz lotzen baititu izate guztiak. Aldiberekotasunak, ordea, denborazko lotura bat eskatzen du beste ezerk lotzen ez dituen bi izatedunena.
‎Ordura arte denek hizkuntza berbera egiten zuten, paradisuan mintzatzen zen huraxe. Noeren iloba Tubalek ekarri zuen penintsulara euskara (edo iberiera, gauza bera baita berarentzat, garai hartako eta geroagoko gehienentzat bezalaxe). Euskoiberismoa zen sasoiko teoria onartua eta horren barruan kokatu behar dira bera eta baita ondoren aipatuko dugun Mogel ere.
‎Lantegi guti arras berriki arte bainan sei hektara hartzen dituen lanzelai bat bada azkartzen eta zabaltzen ari dena... Turismoa ere mozkinbide handi, herrian berean baita beraz zer ikus bainan ere Argetasetik han berean baitira fama handi handia duten Bardeak eremu xoragarriak, arras bereziak, mundu bat ibiltzen han gaindi. Hain xuxen, Bardeak horietarat sartzean, Argetas herribarnetik lau kilometrotan, kasko batean, bada eliza bat biziki pollita, Uztarriko Andredena Mariarena.
2019
‎Dena dela, Gusdorf okertu egin da hau idatzi duenean: . Eta, parean pareko, gizona ezinbesteko bitartekaria zaio emakumeari bere baitatik bere baitara egiteko?. Zeren, gaur egun, bataren egoera eta bestearena ez baitira parekoak; gizona beste den figura batean agertzen da, baina bera da oraindik ere, eta bere nortasunaren osotasunean txertatzen du bere aurpegi berria.
‎Baina, kasurik gehienetan, emakumeak beste gisa bakarrik ezagutzen du bere burua: amodioa, emakumearentzat, ez da berak bere baitatik bere baitara egiteko bitartekari bat, ez baitu bere burua aurkitzen bere existentzia subjektiboan; harrapaturik segitzen du, hain zuzen, gizonak agerrarazi ez ezik sortu ere duen maitale horren baitan; emakumearen salbazioa, beraz, hura eratu duen eta istant batean birrindu dezakeen libertate despotiko horren mende dago. Bizi guztia dardarka pasatzen du gizonaren aurrean, hark eskuetan baitu emakumearen destinoa, horretaz guztiz ohartu gabe, hori guztiz nahi izan gabe; emakumea arriskuan dago beste baten baitan, eta bere destinoaren lekuko larritu eta ahalgabea da.
‎Agian ez da bitxia, agian ez da kasualitate hutsa ere, baina bada seinalagarria: Orlando nobelako hainbat pasarte isabelino eta victoriano kenduta, Virginia Woolfen obra bere baitatik bere baitara burutua dago, presentean, hurbileko errealitatean, adiskideen eta inguruko jendearen obserbazioan, eta, batez ere, introspekziozko barne  mugimenduen intimotasunean. Yourcenarrenak, aldiz, beste garai batzuetatik eta beste kulturetatik –Grezia modernoko poesiatik, Ekialdeko ipuingintzatik... – egiten du txango bere hizkun  tzara, bere baitara.
2022
‎Denen buru, ez da holakorik batere izan! Azken puntan alabainan, batere funtsik gabe, debekatze hori galdetzen zuen deputatuak bere baitarik berak baztertu du bere proposamena. Ez da beraz gai hortaz solasketarik izan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia