2000
|
|
Begien bistakoa da ezen, beren proiektu handia aurrera ateratzeko, euskal herritarrek erakunde politiko, sindikal eta zibil nazionalisten lankidetza behar
|
beharrezkoa
dutela. Ikuspegi horrekin egiazko akordio bat lortu behar dute; halako akordioanon, norberak bere printzipio eta nortasun politikoak bazterrean utzi gabe, erakunde politikoek eta euskal herritarrek beren gain hartuko duten dagokien erantzukizunhistorikoa, eta, proiektu nazionala finkatzeko asmoak bultzatuta, beren buruaribeste aukera bat eskainiko dioten.
|
|
Sentimendu horiek, terapian zehar, aztertuak eta adieraziak izaten dira, bai fisikoki bai hitzen bidez. Baina gauza beragertatzen da torax, sorbalda eta besoetan eragina duten tentsioekin, neurritasun etauzkurdura horrek hauxe esan nahi duelarik: . Ezin ditut besoak zureganantz luzatu,
|
beharrezkoa
dudan samurtasuna eskatzeko. Eta era berean ezin ditut luzatu, zubesarkatzeko eta neure samurtasuna emateko?.
|
|
Mugimenduan dagoenak sentipenak eragiten ditueta sumatua izan daiteke baldin eta sentipenaren intentsitatea nahikoa bada: besoainurrituta daukagula sentitzeko, sarri askotan nahikoa izaten da besoa mugitzea.Beraz, tentsio kronikoa izateagatik mugitu ezinik dagoen gorputzaren edozeinatalek
|
beharrezkoa
du mugitzen hastea. Alabaina, pazienteak prozesu horretan bereborondatez hartu behar du parte.
|
|
Aukeraturiko gaian sartu baino lehen, bi ohartxo
|
beharrezko
ditudala iruditzen zait.Lehenengo eta behin, ene artikulu hau Jose Luis Alvarezi eskainiriko ahalegintxoa da; jakin baitakit hau bezalako aukera ez dudala beste behin ere izango, eta euskaltzalemoduan Txillardegirekin dudan zorra pixka bat arintzeko asmoz, hona hemen nireesker oneko idazkia.
|
|
Halaber, etniak noraezekoa du nazioaren sostengua, abertzaletasunarenbarne kohesiorik gabe historian barrena datorren oinarri etnokulturalak nazionalismoaren aroan zer eginik ez daukalako. Eta, azkenik, baina ez azken, nazioak behar
|
beharrezkoa
du estatuaren sostengua, nazio identitatearen elementuak gizarte harremanen sarean Estatuaren esku bakarrik dauden botere eskumenei esker hezurmamitzen direlako.
|
|
Efektu bereziak ezinbesteko elementuak dira zenbait irrati lanetan. Informazio saioetan erabiltzen ez diren arren, behar
|
beharrezkoak
ditugu irratsaio dramatikoetan. Audio efektuek egoerak girotzeko balio dute, jazoerak ilustratzeko eta osatzeko era berean.
|
|
alde batetik, paretetan harrapakari askotatik salbu daude eta bestetik, leku hauek ehizakinak ikusteko talaia bikainak dira. Gainera, esfortzurik gabe hegatzeko
|
beharrezkoak
dituzten goranzko aire masak ohikoak dira pareta hauen inguruetan.
|
|
Zorrak kitatzeko, Karrantzako udalak partikularrei saldu zizkien bere lurrak. Saldutako lurretan baserri berriak aniztu ziren eta hauek,
|
beharrezkoa
zuten guztia ekoizten saiatu zirenez, ingurunea arras aldatu zen, landazabala nagusitu eta baserrien inguruan, baratzeak, labore lurrak, sagastiak, abereentzako larreak eta irasailak ugaritu baitziren. Baina, egoera ekonomikoa kaskarra zenez eta uztak familien beharrak nekez asetzen zituenez, haraneko biztanle askok Karrantza utzi eta Amerikara edo inguruko burdin meategietara alde egin behar izan zuten.
|
|
Ezaugarri horien artean, Breully k kultur identitatearena azpimarratuko du; Estatuak erabakiko du zer den garrantzitsua eta nola erabil daitekeen hori nortasun nazionala ezartzeko; eta berak badaki,
|
beharrezkoak
dituen batasunak eta egonkortasunak neurri handian orokorra den kultur batasunean dutela oinarria. Zentzu horretan, garbi antzeman daiteke kulturak, orain Estatu Nazioari dagokionez?
|
|
Beraz, hizkuntzak, eta, ondorioz, hezkuntza sisteman duen presentziak?, aparteko protagonismoa du, Estatuak Estatu Nazioa eta honek
|
beharrezkoa
duen diskurtso ideologikoa eraikitzeari ekiten dionean. Eta zer gertatzen da Estatu nazioei aurre egiten dieten beste nazionalismoekin?
|
|
Lege horrek hezkuntza sistemak jaso lituzkeen oinarrizko printzipioak azpimarratu zituen, aztertzen saiatuko garenak hain zuzen: Estatuaren zuzendaritza (irakaskuntza pribatuaren kontrola barne), irakaskuntzaren hiru epealditako banaketa, administrazio egitura zentralizatua, irakasleriaren prestakuntza, irakaskuntza uniformea, ikuskaritza, etab. Oinarri legea aldaketarik gabe onartuko zuten Gorteetan antzeman daitekeen aparteko eztabaida ideologikoaren ezak183, garbi asko erakusten du Estatuak behar
|
beharrezkoa
zuen hezkuntza sistema egonkorraren inguruko akordioa ia erabatekoa zela, Gorte espainiarrek ez baizuten Estatua eraiki beharrari buruzko inongo zalantzarik; eta honen diseinuan, hezkuntza alorreko konfigurazioa (konfigurazio nazionala, noski) ezinbestekoa izan zen184.
|
2001
|
|
Testuak ematen digun datu piloagatik ere, ez dugu ahaztu behar, dena delakoidazkia ulertu ahal izateko
|
beharrezko
dugun informazio osoaren zati txiki batbaino ez zaigula testuan bertan agertuko. Beraz, irakurketa esanahiaren desanbiguatze prozesua izango da irakurketa:
|
|
Alegia, hauxe izango dabigarren lana: ikasleak ez duen eta
|
beharrezkoa
duen informazioa eskuratzea. Geroago aztertuko dugu nola egin daitekeen lan hori.
|
|
Ikasleek hizkuntza erabiltzen ikasiko badute, guztiz
|
beharrezkoa
dute hizkuntzarekin harremanetan7 jartzea, eta hori nekez lortuko dute hizkuntzaren arlo guztiak jasotzen ez dituzten testuak erabiliz. Testu didaktikoen egileek ikasleen mailaizaten dute buruan, eta horren arabera moldatzen dituzte, hizkuntzaren baitako arloguztiak kontuan hartu gabe.
|
|
Zorpeko herrialdea (H) da bizioa jasaten duena. Herrialde horri soilik aplikatzen zaio nazioarteko ondainketen anomalia formala; eta bere nazioarteko obligazioak betetzeko hain
|
beharrezko
dituen kanpo errentak ukatzen dizkio anomalia horrek.
|
2002
|
|
Edozein gizartek, bere iraupena bermatzeko,
|
beharrezkoa
du gizabanakoenarteko lankidegoa, eta gizarteak lana banatzeko duen erarekin loturik dago lankidego hori. Hau da, gizabanako bakoitzak behar dituen ondasunen zati bat besterikezin du sortu, eta, beraz, harremanetan jarri behar du beste jarduera batzuetan aridirenekin.
|
|
Gainera, Ekonomiak erakargarritasun berezia izan du Soziologia, Politika etaHistoria ikasten dutenen artean, eta Ekonomiaren metodoak, neurri batez behintzat, zabaldu egin dira aipatutako arlo horien artean. Zer esanik ez, abstrakzioak
|
beharrezkoak
ditugu zer edo zer ulertu dugula esateko, eta nahitaezkoak ditugu zientziaegiteko. Gertatu dena, ordea, Ronald Coase eta beste hainbat ekonomialari ospetsuk esan duten bezala, hauxe da, alegia, Ekonomia bere ikasketarako objektu gabegeratu dela.
|
|
Aurkezpena: ikasleek
|
beharrezkoa
dute ikasi nahi duten hizkuntzarekikokontaktua izatea. Harreman hori entzuten eta irakurtzen dutenean gertatzen da.Jasotzen duten inputak ulergarria behar du izan, hau da, bere tarteko hizkuntzatikhurbil egongo da.
|
|
Laburbilduz, hizkuntza ikasleek behar
|
beharrezkoa
dute ikasi nahi duten hizkuntza horren laginak jasotzea eta prozesatzea tarteko hizkuntza garatzeko. Komunikazio prozesuak abian jarri behar dira hizkuntza erabiltzen dutenean, hipotesiakegin ditzaten.
|
|
Beraz, nahiz eta politikoki elkarren etsai izan, ekonomikoki elkarren beharra zuten biEstatuek. Eta Conversak ihes balbula baten antzeko zerbait ziren, bi Estatuen arteko gerra garaietan
|
beharrezkoak
zituzten harreman horiek bideratzeko.
|
|
Baina Lapurdikoarrantza ontziteriaren bezero garrantzitsuena Espainia zen, Bilbotik sartzen zirelarik bere ekoizkinak, eta, gainera, ontziteria horren negurako babes kaia Pasaiakoa zen. Hego Euskal Herrikoek, batez ere Gipuzkoako bakailao ontziteriak, behar
|
beharrezkoa
zuen Iparraldekoen laguntza, Frantziaren menpe zeuden arrantza lekuetara joateko baimenak eskuratzeko. Beraz, elkarren arteko menpekotasunhoriek ahalbidetzen zituen elementu ezinbestekoak ziren Conversak.
|
|
Zentzuhorretan, Bermeoko abertzaletasunari buruzko bere ikerketan Ander Delgado ktokian tokiko aldagaiak aztertu ditu arrantzaleen nazionalismoaren zergatiak ulertuahal izateko. Delgado-ren tesiaren arabera, arrantzaleak EAJrengana bultzatzeko, jeltzaleen antolamendu eraginkorra eta erakargarria garrantzitsuagoa izan zen, arrantzaren krisia baino23 Horretarako behar
|
beharrezkoa
dugu Bilbo eta. BilboHandiaren, historia sozial eta ekonomiko on bat izatea, Bilbo izan zelako lehenabertzaletasunaren erdigunea.
|
|
Azterketa kuantitatiboarekin batera,
|
beharrezkoa
dugu produkzioaren kalitateabehatzea. Hurrengo atalean ikusiko dugu hori.
|
|
Adibide desberdinak daude eta ondokoa horietako bat izan daiteke: Klaseak
|
beharrezkoa
zuen familia nuklearra; honek, era berean, gizonen eta emakumeen lan banaketa; honek, berriz, genero rola, eta azken honek ezkontza edo senar emazteak. Kate lotu bat.
|
|
Azken aukera horrek
|
beharrezkoak
ditu, besteak beste,, teknologiaren garapena eta teknologiaren aplikazioa bereiztea?,, teknologia interes publikoaren auzi modura planteatzea?,, efektu kolateralen eta arriskuen ekoizpenaren helburua ez onartzea, eta, beraz,, garapen teknoindustrialarekiko legitimazio galera onartzea?.
|
|
Autokontrola ukaezina da (ez dago bakoitza norberak baino hobeto ezagutzen duenik) baina horri autokritika ere erantsi behar zaio (norberak bere burua ezagutzeko eta mugak jartzeko besteekiko elkarrekintza
|
beharrezkoa
du). Diferentziazio sozialak errespetatu behar dira, ordena inposatuko duen alde bateko irtenbiderik ez da komeni, baina, ingurunea?
|
|
Ahultasun horri lotuta, ondoko orrialdeetan bi zatitan bereizita, indibidualizazioak gizabanako garaikidearengan sortzen duen egoera paradoxikoa aurkeztuko da: Batetik, gizarte garaikidean, inoiz baino bitarteko gehiago daude erabaki askeak hartuz norberaren nortasuna bakoitzak nahi bezala eraiki ahal izateko; bestetik, horri aurre egiteko, sistemak kontrolerako bitarteko berriak sortzen ditu, gizabanakoak bere nortasuna lantzeko
|
beharrezkoak
dituen esanahiak eta zentzuak kontrolatuz.
|
|
Gizakien ahalmen esklusiboa izan ez arren, komunikazioa gizakiak bere harreman indibidualak zein kolektiboak garatzeko eta bideratzeko
|
beharrezkoa
duen tresna kognitiboa eta azaltzailea da. Kognitiboa, zeren mundua ulertzeko balio baitio.
|
|
Jakina denez, hizkuntza diskurtsoa da. Talde bateko kideek elkarren artean komunikatzeko
|
beharrezkoa
duten sistema da hizkuntza. Egunerokotasuna irakurtzeko erreminta ere bada hizkuntza, kognizioaren eta ezagutuaren izendapenaren oinarria, hain zuzen ere.
|
|
Estatu administrazioak, edozeinek,
|
beharrezkoa
duen arma da hizkuntza,, arma diskurtsiboa eta ideologikoa, ezpatak ondoan beharrezkoa duena, jakina.
|
|
Estatu administrazioak, edozeinek, beharrezkoa duen arma da hizkuntza,, arma diskurtsiboa eta ideologikoa? ezpatak ondoan
|
beharrezkoa
duena, jakina. Erreformaren garai haietan, latina atzean utzi, eta estatu administrazio bakoitzak bere hizkuntza propioa, bakarra, normalean?
|
|
iritzi publikoa kontrol soziala da. Bere erabakiak gizarteari ezartzeko, botereak
|
beharrezkoa
du gizartean kontsentsu maila zabala lortzea. Iritzi publikoa deitzen diogun horrek errazten dio bidea botereari.
|
|
Bere buztanari kosk egin gura dion txakurraren eromena da hori. Hume-ren teoriaren arabera, gobernuak
|
beharrezkoa
du jendearen aldekotasuna, ezertan hasi aurretik; jendearentzat argia eta iparra da gobernuaren iritzia honetaz edo besteaz. Noiz egingo dio kosk txakurrak buztanari?
|
|
Informazioa indarra eta boterea den heinean, gizakiak gezurra ere
|
beharrezkoa
du informazioari babes interesatua eman ahal izateko. Gezurra informazioaren produktu bat da.
|
|
Lotuta dauden kontzeptuak dira hiru horiek. Hitz egitea banaezina da pentsamendutik, ezagutza bera ere pentsamenduagaz dago lotuta eta hitz egitea
|
beharrezkoa
du gizakiak bere ezagutza eguneratzeko.
|
|
Hartzailea bera hurbiltzen da ekoizpenera, berak bilatzen du gura duen ekoizpena; zertarako nahi duen, ba, horretarako. Telebista piztea, kasu batzuetan, hartzaileak
|
beharrezkoa
duen jakingura asetzeko ekintza izan daiteke; horra gratifikazioa. Beste batzuetan, hedabide kontsumoa erlaxatzeko zeregina izan daiteke, lanetik itzulita edo, beste ezertaz pentsatu behar ez izateko.
|
|
Berben bitartezkoak ez diren horiek guztiak antzinako komunikazio eredutzat dauzkagu; baina, primitiboak diren horiek, bizirik diraute gure artean eta
|
beharrezkoak
ditugu eguneroko giza harremanetan. Berba beharrezkoa dugu giza komunikazioan, bai; hala ere, abantaila guztiez gain, berbak ere badu bestelako eredu komunikatzaileen beharra.
|
|
Berben bitartezkoak ez diren horiek guztiak antzinako komunikazio eredutzat dauzkagu; baina, primitiboak diren horiek, bizirik diraute gure artean eta beharrezkoak ditugu eguneroko giza harremanetan. Berba
|
beharrezkoa
dugu giza komunikazioan, bai; hala ere, abantaila guztiez gain, berbak ere badu bestelako eredu komunikatzaileen beharra. Zeinu primitiboak eta konplexuagoa den zeinu modernoak elkarren beharra dute maiz, elkarren osagarri dira sarritan, ez ohi dira baztertzaile, normalean.
|
|
Tematizazioa, hots, makroproposamen hierarkizatzailea? da, beste erreminta batzuen artean, mundua ulertzeko
|
beharrezkoa
dugun giltza interpretatibo funtsezkoaren lehen oinarria.
|
|
Ulertarazlea unitate kulturala da. Ulertarazlea signifikazioak eraikitzeko edo inferitzeko
|
beharrezkoa
dugun erreminta semiologikoa da. Ulertarazle barik ez dugu zeinuaren eta hark ordezkatzen duen objektuaren arteko harremana zertan datzan atzematerik; ulertarazle barik ez dago signifikazioak eraikitzerik, ezta ulertzerik ere.
|
|
Lehengo adibidera itzulita, hedabideena da gaur egun interpretazioaren mearako mailua. Munduaren ordez komunikatuak diren zeinu multzoak interpretatzeko
|
beharrezkoa
duen inferentzia ahalmena hedabideen esku du hartzaileak, gizakiak?, bere esku hutsean eduki barik. Ulertarazle kolektiboa, gizakiarena barik, instituzio hedatzaileena, hedabideena?
|
|
Kontzentrazioaren bitartez, enpresek konpetentzia zigortu gura dute, lehiakideak baztertu nahi dituzte, merkatutik ezabatu nahi lituzkete. Kontzentrazio basatiaren aldekoek ozenki diotenez, kontzentrazioa
|
beharrezkoa
dute ekoizpena arrazionalizatzeko eta produktuetan espezializioa bermatzeko. Garapen teknologikoa dela eta, kontzentrazio horrek makroenpresa erraldoien sorrera laguntzen du.
|
|
Gizakiak
|
beharrezkoa
du lengoaia bere pentsamendua arautzeko, antolatzeko eta komunikatzeko. Hizkuntzaren funtziorik nabarmenena komunikatzearena da.
|
|
Kontsumoa beharrizanak asetzeko joera hutsa ote da? Munduan irauteko pertsonak
|
beharrezko
duen eta ekoizteko gauza ez den hori guztia etxeratzeko joera natural eta ezinbesteko horri, kontsumo dei ote geniezaioke. Elikatzea eta kontsumitzea, janztea eta kontsumitzea, turismo egitea eta kontsumitzea, ez dira berdintzat jo beharreko kontzeptuak.
|
2003
|
|
Politikari, zientzialari eta bostkontinenteetako aktibistez osaturiko programa (boellforum@boell.org.za, www.worldsummit2002.org) ezinbesteko bisita izan zen, bi aste haietan. Haienahalegina hezkuntza, eztabaida eta hain
|
beharrezkoak
ditugun proposamenpolitikoetara zuzenduta egon zen. Ezbairik gabe, hainbat hizkuntzatara itzulitakoJo' burg Memo.
|
|
Eta horretarako (paradoxaren bitxia!) geuk ere lilura baliatu beharkodugu, globalizazio neoliberalaren propaganda tresnak (baita zapatistek edota intsumisoek ere, arrakasta handiz gainera) egin izan duen moduan. Lilura, egitasmoerakargarriak, produktu ganorazkoak, proposamen zehatz eta seduktoreak, antolamendu horizontalagoak, bazterrok bizigarriago egin gura izanez gero behar
|
beharrezko
dugun diskurtso berri, ederragoa... Hori guztia inoiz baino premiazkoagoadugu:
|
|
Egoera negargarri hori are okerragoa da pertsona orok hazkunde egokia izateko
|
beharrezkoak
dituen elikadura gaien (bitaminak eta mineralak) gabezia kontuan hartzen badugu. Izan ere, gaur egun 2000 milioi pertsonatik gora elikaduragaien gabezia dute, gose ezkutuaz izendatzen den egoeran dira, alegia.
|
|
Azken horretatik abiatuta, esan beharra dago euskal Yak Europako azpiegitura handiko sarearen parte izan nahi badu guztiz
|
beharrezko
duela abiadura handikosare frantsesari (TGVri) lotuta egotea, eta horretarako Akizerainoko korridoreaezinbestekoa gertatzen da.
|
|
Irakasleen artean, %6, 4 baino ez zen euskaraz zekiena eta %5, 5ek erdizka egiten zuen, %9 ikasten ari zen eta %88k ez zekien. Ikasleen %70ek euskararen presentzia unibertsitatean
|
beharrezkotzat
zuen; irakasleen artean, ordea, %54, 1 baino ez zen horren aldekoa. Are gehiago, irakasleen %30ek ez zuen euskara ikasi nahi, nahiz eta lan-orduetan aritzeko aukera eduki.
|
|
25 Iritzi berekoa zen, adibidez, Joxe Azurmendi. Deia,?
|
Beharrezkoa
dugu Euzkadin unibertsitatea?. 26 Euzkadi 72,. Por una Universidad Autónoma en Euzkadi?.
|
2004
|
|
Eredua osotzeko, lanaren antolakuntzari dagokion bektorea gehitzea
|
beharrezkoa
dugu. Faktore horiek, hainbat mailatako langileen harremanak determinatzen dituzte lanaren banaketa funtzionalaren bidez, eta maila horietako bakoitzeko lan baldintzak ere bai.
|
|
Bainagiza eskalako, ez idealizatu ikerkuntzaren aztcrketan, zientzia giza jarduera legez ageri da, cta zilegi da galdetzea nola egin daitekecn zientzia hobca, gaur egungo gizartcetanzientziak hartu duen razionaltasun patroitik abiatuz. Halabcr
|
beharrezkoa
dugu galdetzeazer jakin behar duen gizarteak, eta zer eskaini behar dion Zientziarcn Filosofiak gizarteari, zientziak sortzcn dituen auziak egokiro plantea eta ebaiz ditzan. Programa honek aurrekogai zerrenda bietan formulaturiko auziak ekidin baino gehiago, birformulatu egiten dituzerrenda berri batean, aldi berean gai berriak, praktikoagoak, adicraziz, zientziaren etatcknikarcn praktikcn ondorioei loturikoak.
|
|
Horrela pentsatzen duena oker dago, eta hutsegite hori argitzeko bi arrazoi eman ditzakegu. Alde batetik, badirudi Filosofia Politikoak ikerketarako
|
beharrezkoak
dituen ideiakerrealitatetik kanpo sor ditzakeela. Antza denez, ez du bere inguruan gertatzen dena ezagutu behar.
|
|
Adrian Zelaia Ulibarrik, MCC ko idazkari nagusiak, Arrasateko Taldeakbehar
|
beharrezkoa
duen barruko kohesioaren inguruan, ondokoa dio: «Arizmendiarrietaren heriotzak, taldearen sortzaileen erretiroak eta honen ondoriozkobelaunaldi erreleboak, mota guztietako eraginak sortu dituzte taldean, hauen artekobatzuk oraindik argitu gabe daudela» (Zelaia 1997).
|
2005
|
|
ez da aski diziplina batzuk elkarren gainean pilatzea. Diziplinarteko lanak
|
beharrezkoa
du diziplinen arteko joan etorria eta elkarrizketa, joanetorri horretan soilik bidera daitezke ikuspuntuen enkontruak eta kontrasteak, joanetorri horretan argitzen dira gatazka baten alde ilunenak. Liburuak horretanlaguntzen duelakoan nago.
|
|
Ikastetxean informazioaren kudeaketa egokia egiteko ezinbestekoa dugu talde lana bultzatzea. Irakasleek, gurasoek eta ikasleek erakundeanintegratzeko eta parte hartzeko elkarren arteko komunikazioa
|
beharrezkoa
dute.
|
|
askotan lan-taldeetan elkarezagutzen ez duten pertsonak elkartzen dira. Taldearen kohesioa lortzeko, hezkuntza komunitatean ongi komunikaturik dauden pertsonak
|
beharrezkoak
ditugu.
|
|
ZuzendaritzaTaldea zuzendariak, ikasketaburuak eta idazkariak osatzen dute. Zuzendariarenlan esparrua ugaria da (ekonomikoa, administratiboa, pedagogikoa, kanpoko harremanak, antolamendua...), eta horregatik ikasketaburuaren edo koordinatzailearenlaguntza
|
beharrezkoa
du. Ikasketaburua alderdi pedagogikoaz arduratzen da, zuzendariari horretan lagunduz.
|
|
d. Iturri psikologikoa: ikasteko prozesua ikasleengan nola gertatzen den, ikaskuntza errazten duten baldintzak identifikatzeko eta ikasleriaren gaitasunak etaezaugarri psikologikoak zeintzu diren aztertzeko, Psikologia, zientzia gisa,
|
beharrezkoa
dugu. Ezaugarri hauetan murgilduko gara hurrengo lerroetan.
|
|
Horrek ikaskuntza funtzionala izanbehar du. Pertsonak edo ikasleak bereganaturiko eta asimilaturiko edukiak
|
beharrezkoak
dituenean erabiltzeko gertu edo prest eduki behar ditu. Hau da, asimilaturiko ezagupenek arazoak askatzeko edo eguneroko bizitzan praktikan jartzekobaliagarriak izan behar dute.
|
|
curriculum egokitzapenak egiteko irizpideak: gelakoikasle batzuek programa eta edukiak asimilatzeko programaren aldaketa etaegokiera
|
beharrezkoa
dute. Aldaketa eta egokitze prozesuan elementuhauek kontuan hartuko ditugu:
|
|
Sortutako arazo eta lanei aurre egiteko
|
beharrezkoak
ditugun baliabideakfinkatzea.
|
|
Informazioa: plangintzaren lanak gauzatzeko eta helburuak lortzeko, pertsona eta talde bakoitzari
|
beharrezkoa
duen informazioa emango zaio.
|
2006
|
|
Beraz, Tarancon Perez-ek dioenez, bi egoera desberdindubehar dira: bata, amaren osasuna babestu beharra, hala nola, erditu eta gero
|
beharrezkoa
duen atsedena bermatuz; bestea, umearen zaintza. Azken hori ama nahizaitaren papera da.
|
|
Artikulu hau gurasoekantzina seme alabekiko zeukaten erabateko ahalmenaren arrastoa da, zigor fisikoak ezartzeko aukera ere barnebiltzen zuena. Jurisprudentziak, arau hori interpretatzean, oro har, gehiegizkotzat jotzen du seme alaben osotasun fisiko edo moralaarriskuan jartzen duen edo
|
beharrezko
dituzten gauzarik gabe gelditzera daramanportaera oro. Edonola ere, Estatu espainiarrak salaketa bat jaso du Europako Kontseiluaren aurrean, Haurraren Eskubideen Konbentzioan jasotzen den adingabeeizigor fisikoak ezartzeko debekua hausten duela-eta.
|
|
badirudihaur hauetariko batzuengan agertzen diren zailtasun gehienak aurreko bizipenetaraegokitzeko egin dituzten saiakeren ondorio direla. Horrela, adopzioaren aurretikizan dituzten esperientzia batzuengatik (tratu txarrak eta utzikeria, luzarorako instituzionalizazioa, zaintzaile ugari eduki izana.), adopzioko familiara egokitzekodesegokiak diren, baina bizi izandako egoerei aurre egiteko eta horietara egokitzeko
|
beharrezko
dituzten, jokabideak garatzen dituzte haur hauek.
|
|
Autore horiek diotenez, gurasoen neurriko autoritatea eta erantzukizuna dira segurtasuna eta babesa eskaintzen dutenak; alderantziz, autoritateaeta erantzukizun eskakizunak (alegia, estilo autoritarioaren ezaugarriak) gehiegizkoak direnean, haurrarengan segurtasun eza, antsietatea eta autoestimu baxuaeragiten dira, eta azkenik, horrek ez du autonomia pertsonalaren garapeneanlaguntzen. Era berean, estilo gainbabesleak duen eragin negatiboa ere aipatu dutehaurraren garapen egokirako, zeren haurrak pixkanaka erabakiak hartzen joatekoesfortzua egitea
|
beharrezkoa
baitu. Estilo gainbabesleak gehiegi babestea du ezaugarritzat, eta horrela, haurra ez da gai bere ingurunea kontrolatzeko, eta ez zaiobatere laguntzen heldutasun egonkor batera iristen.
|
|
Idazle gisa, hastapeneko lotsagabetasuna bazterturik, erreserba handian geratunaiz urte luzeetan, batetik hegalak erre zaizkion txoriaren pare sentitzen nintzelako, eta bestetik, erreserba
|
beharrezkoa
nuelako Maule Sohutako ikastolako eta gero, labur izan bazen ere, Seaskako lehendakari egon nintzelakoan. Erratekoa dut2000n, ene denboraz, ene sinesteaz, ene gau zuriez, ene kemenaz asetzen nuen, munduak?
|
|
ohorerik gabekoa, eraso eta ihesean doana, beraz, Karlomagnok ezin du bere gizonen heriotza mendekatu. Kontuan hartu behar dugu, baskoien deskribapen hori Erdi Aroko balioen sistemaren baitan txertatua dagoela, non nobletasunaren gakoa gerra den (dirusarreren, ohorearen eta boterearen iturria), beraz, gerran ohorea
|
beharrezkoa
dugu: bi etsaien arteko gerra irekia, aurrez aurrekoa.
|
|
Ordena ekonomiko kapitalistak behar
|
beharrezkoa
du dirua egitea helburu duen, profesioarekiko, entrega hori:
|
|
Habermas en iritzian paradoxa baten lekuko izan gara: Estatu Soziala indartuz gero, kapitalismoaren amaiera izango genuke, baina, bestetik, sistema kapitalistak
|
beharrezkoa
du estatuaren interbentzioa. Etorkizunari begira badirudi egin beharreko galderetako bat ondokoa dela:
|
|
Ordena ekonomiko kapitalistak
|
beharrezkoa
du aberastearen aldeko, lanbide, horretara emanda bizitzea(?) egun ez dago loturarik jokamolde praktiko, krematistiko?
|
|
Arrazionalizazioak intelektualizazio prozesu bat dakar, eta horrek baditu bere alde onak eta ez hain onak. Errealitatearen menderatze teorikoa nabarmena da, abstrakzioan irabazten duten kontzeptuen bidez. Arrazoiak berezkoa du zentzubeharra,
|
beharrezkoa
du mundua interpretatzea zentzua duen, kosmos, ordenatu gisa.
|
|
ordenatu gisa.
|
Beharrezkoa
du zentzua deskubritzea eta portaera orientatzea eta arautzea zentzu horren arabera. Etika erlijioso orok hortxe du bere jatorria, behar horretan, alegia.
|
|
Baina, gizarte ordena bakarrik interesen gainean sostengatuko balitz, gizarte horren egonkortasuna nahikoa zalantzazkoa izango litzateke. Gizarte ordena orok behar
|
beharrezkoa
du gizarte horretako kideek legitimotzat jotzea aipatu interes sarea. Sinetsi beharra dago ordena soziala sostengatzen duen interes multzoaren legitimotasunean, gizarte ordena horrek gutxieneko egonkortasun maila lortu gura badu.
|
|
Aurrerago azalduko dut zehatzago, baina esan dezadan zertxobait protestantismoari buruz. Protestantismo aszetikoak nor bere profesioan bihotz eta arima aritzea eragin zuen, eta alde horretatik kapitalismoak behar
|
beharrezkoa
zuen jokabide funtzionala sortu zen (lankortasuna hedatu zen, lanera emanda bizitzeko hautua, eta aurreztearen aldeko hautua ere bai, lan asko egin eta gutxi gastatu). Protestanteek ekintza pragmatiko adaptatibo horren arrakastan ikusten dute euren kalitate etiko pertsonalaren proba eta salbatuak izango direlako segurtasuna.
|
|
Planeta baten orbitaren ezaugarri espazialak guztiz finkatzeko beharrezkoak diren sei magnitude dira elementu orbitalak. Horiek kontuan hartzea behar
|
beharrezkoa
dugu planeten efemerideak kalkulatu nahi baditugu, hau da, denboraren funtzioan bere posizio zehatza taulatu nahi badugu.
|
|
Estatutuan agertzen zen publizitatearen legezko kontzeptua erkidegoko zuzentarauan jasotako kontzeptuaren ezberdina da, zeren, publizitate mezuaren xedearen alderdia aipatzen bazuen ere, ez baitzen publizitatearen elementu subjektiboa aipatzen; iragarleak
|
beharrezko
zuen baldintza bat, alegia.
|
2007
|
|
Guk, adibidez, bezero lan-talde lerroadeitzen duguna dugu. Prozesuaren kudeaketarako
|
beharrezkoak
ditugun lan taldehorietan langileriaren% 90ak parte hartzen du. Kontuan izanda, Ormaiztegin, momentu honetan, 722 langile eta munduan zehar 3.000 inguru garela, osoinportantea da lan-taldeetan arituz prozesuan sartuta egotea.
|
|
Gizabanakoaren ezagutzaren prozesua aztertzerakoan, ikusi dugu gizakia ezdela bere kabuz hazten. Izan ere, frogatua dago gizakiak giza taldearen laguntzabehar
|
beharrezkoa
duela bere garapenaldian zehar. Alde horretatik, talde horrenkultur ezaugarriak taldekideenak dira.
|
|
Euskal kultura hori euskal museoetan topatu ahal dugu. Euskal Museoek asko irakasten digute lehengo bizieraz, euskal identitatearen diskurtsoa argitzeko behar
|
beharrezko
dugu, baina ez garamuseo horretan bizi. Museotik atera eta beste mundu bat topatzen dugu.
|
|
Ulerkuntza zientifikoa lagungarria da teknologien funtzionalitatepraktikoa aurreikusteko. Horrez gain, kontsumoaren gizartean, aukeren oinarriansarri arrazoi estetikoak daudelarik,
|
beharrezko
dugu ezagutza zientifikoatestuinguru horretatik ere pentsatzea. Esaterako, terapia eta teknika alternatiboenerakarpena ez datza soilik ezagutzan, baizik eta testuinguru bat sortzeko, bezeroarigiro desberdin bat eskaintzeko, bizipen berrietarako aukeran ere bai.
|
|
Edozein baieztapenek behar du arrazoizko babesa. Testu argumentatua ez da deskribapen soila, beste zer bat bilatzen du, eta, horretarako,
|
beharrezkoa
du dena arrazoiez jantzita izatea.
|
|
Ba al dago proposatzen diren iritzi eta jarduera horiek blindatzeko arrazoirik, informaziorik edo bestelako berme eztabaidaezinik? Argudioa biribiltzeko
|
beharrezkoa
dugun urratsa da bermeak eskaintzea. Inor konbentzitzeko, bermea behar du argudio lanak.
|
|
Nola informazioak hala desinformazioak osatzen dutenean gizarte komumazioaren aurrean, justiziaren izenean eta ongizatearen kausaz, arrazoiaren gainean eraikitako kazetaritza inoiz baino beharrezkoagoa da. Itxuraren unibertsoan, inoiz baino
|
beharrezkoagoa
dugu arrazoia.
|
2008
|
|
Binet oso ezaguna da psikologian, batez ere Théophile Simonekin (18731961) batera adimena neurtzeko test14 bat sortu zuelako (Binet eta Simon, 1905). 1904an, Frantziako Hezkuntza Ministerioak erabaki zuen haur atzeratuei
|
beharrezkoa
zuten heziketa berezia eskaini behar zitzaiela. Hala, ohartu ziren ume atzeratuak besteengandik bereizteko metodo objektibo bat behar zutela.
|
|
Programa horretan, funtsean, irakasle bakoitzak curriculuma kudeatzeko
|
beharrezkoak
dituen gaitasunak hobetu nahi dira; horregatik, irakaslearen parte hartzea borondatezkoa izan da. Gaitasun pedagogikoa hobetzeak gogoeta lan aktiboa eskatzen du.
|
|
Egun haurtzaroa aro berezi eta garrantzitsutzat hartu eta haurrak maitasunez zaindu beharreko gizakitzat baditugu ere, ikuskera hori berri samarra da, mende askotan zehar haurtzaroaz egon den ikuskera nagusia negatiboa izan baita. Hala, gurasoen eta seme alaben arteko harremanek ez zuten zerikusi handirik egun desiragarri eta
|
beharrezkotzat
dugunarekin. Horren arrazoiak asko izan daitezke, besteak beste:
|
|
Ondoren, 2004an, eta bereziki 2005ean, euskarazko KGNZ bien fidagarritasuna eta baliagarritasuna neurtzeko lanak egin dira, estandarizatutako edozein testek bezala euskararako egokitzapenak ere
|
beharrezkoa
baitzuen froga horiek gainditzea (ikus 4.7 eta 4.8 azpiatalak).
|
|
Kooperatibak diren enpresek Kooperatiba Elkartearen bidez lortzen dute legearen babesa, kapital erakundeetan ohikoa denaren oso ezberdina den lege egitura baten bidez. Hala ere, ez da horrela izaten kasu guztietan ezta herri guztietan ere. Askotan, herri bakoitzean sozietate egitura ezberdinak erabiltzen dituzte kooperatibek eta, herri eta egoera askotan, beste motatako lege egiturak erabiltzen dituzte (kapital sozietateak, elkarteak, etab.). Lege egitura horietan, tresna juridiko batzuen bitartez, kooperatiben berezko helburuek
|
beharrezkoak
dituzten egokitzapenak ezartzen dira.
|
|
Tresnok bultzatzeak ez du adierazten bazkidearen banako interesak gehiegi babestea; alderantziz, derrigorrezkoa da kooperatibentzat, batez ere kooperatiba handientzat, enpresa jardueraren zaintzarako beharraren ikuspegia ez galtzea, eta horretarako bazkideen gutxieneko ekintzailetasuna
|
beharrezkoa
dugu. Bazkideen ekimen hauen ondorio baikorrak ez dira zalantzatan jartzen kapital korporazio handietan78, eta gero eta gehiago eskatzen dira kooperatiba handietan ere.
|
2009
|
|
Mezu bide handiek mundu osora hedatzen duteeuren kultura eta pentsamoldea; txikiak, hizkuntza gutxituetan kaleratzen direnak, ordea, ozeano handian galduz. Euskarazko hedabide lokalek itsas handianbizirauteko
|
beharrezko
dituzten gutxienekoak honako hauek lirateke MikelIrizarren aburuz (Irizar, 2008: 202):
|
|
Elkarrekintza horien ondorioz, zelulanhainbat prozesu kimiko suertatuko dira, zelulan efektua sortuko dutelarik.Neurotransmisoreekin elkarrekintzan diharduten makromolekula horiek, hartzaile izenez ezagunak ditugu. Nerbio sistema osatzen duten neuronekere badituzte beren funtzioak betetzeko
|
beharrezkoak
dituzten hartzaileak.Hartzaile mota ugari daude zeluletan, hauen artean honako hauek ditugu:
|
|
Western blot, entzimoimmunoentsegu (ELISA, EIA...) eta proteinamatrizeen erabilerarako, aurretik gure laginetik proteina jalkin bat lortubehar dugu, eta horretarako
|
beharrezko
dugu gutxienez proteinen erauzketaegitea. Hala eta guztiz ere, batzuetan ezinbesteko baldintza izango duguproteina koktel horretatik aztertu nahi dugun proteina soilik lortzea (arazketa) eta horretarako erabiliko dugu immunoprezipitazio deritzon teknika.Eta azkenik, espektrofotometroa erabiliz, lagineko proteina kontzentrazioaneurtuko dugu.
|
|
Animalia batek koordinazio motorraren ahalmena urratua badauka, froga askotan akats ugari egin ditzake. Hortaz, beharrezkoa izaten da ahalmen hau neurtzea, zeren eta portaerazko neurozientzietako froga gehienekahalmen honen osotasuna
|
beharrezkoa
baitute. Adibidez, animalia batekmartxa urratua badu, gurutz labirinto jasoan arazoak izan ditzake eta hauekantsietatearekin nahastu ditzakegu, edota animalia batek Morrisen ur labirintoan aurkezten dituen arazoak, agian, igeriketa arazoengatik izan daitezke.
|
|
Euskal Herrian diren iniziatibak ezin dira laguntzarik gabe bizi. Hemen izenpeturik, adierazi nahi dugu,
|
beharrezko
dugula eta zor zaigula, euskarazko eguneroko prentsa.
|
|
Datu horren egungo balioa ezagutzeko, jo http://www.cidr report.org URLra. Bideratze algoritmoak eta protokoloak
|
beharrezkoak
genituen Tier2 mailan, eta are beharrezkoagoak Tier1 mailan.
|
|
Bezero bat baldin badago, zerbitzaria ere egongo dela dirudi. Laster ikusiko dugunez, P2P aplikazio gehienak ez dira hain P2P erakoak, nolabaiteko zerbitzari lana egiten duten aplikazioko entitateak
|
beharrezkoak
baitituzte.
|
2010
|
|
Jakina daongi jantzita, zainduta, elikatuta eta garbituta egon behar dutela, baina hori guztiaez da nahikoa. Zaintzailea nekatuta, urduri edo haserre sentitzen bada, gaixoariezingo dio
|
beharrezkoa
duen laguntza guztia eskaini eta ondorioz, gaixoakurduritasuna eta nahasmena jasango ditu. Hori guztia kontuan hartuta, zaintzaileaktransmititutakoaren araberakoa izango da gaixoaren erantzuna.
|
|
Gobernantza egokia, hortaz,
|
beharrezkoa
dugu NEBei egozten zaizkienhelburuak eta funtzioak era eraginkorrean bete nahi baldin badira. Horretarako, halaber, ezinbestekoa da tokiko biztanleriaren papera aktore gisa aitortzea, eta horrilotuta funtsezkoa da tokiko biztanleriak parte hartzea aktiboki NEBaren antolamenduan eta kudeaketan.
|