Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 234

2000
‎Hori ez da ETBren funtzioa. ETBk oso eskrupulosoa izan behar du gizarte anitz eta konplexu honetan, gizartea ez da nazionalista soilik.
‎Eta horretan ez dakit asmatu dugun. Ze formato behar du gizarte honek usteltzen ari zaion arazoari behingoz adarretatik heltzeko proposamena aintzat hartzeko. Erret dekretua?
2001
‎Lehen, plater gozoak egitea zen nire helburu bakarra; orain osasuntsu izan daitezen ere nahi dut; sukaldariok lehenak izan behar dugu gizartea aldatu egin dela eta, beraz, prestatzen ditugun jakien nutrizio eskaerak ere aldatu egin direla ulertzen.
2002
‎Gure ustez, unibertsitate publikoak profesional prestatuak eta prestuakformatu behar ditu gizarteko arlo profesional zehatz batzuetan lan egiteko, etahorretarako erabiltzen dituen giza baliabideak eta baliabide ekonomikoak, ahaliketa baxuenak izan behar dira. Beste hitz batzuetan esanda, enpresek dituztenoraingo eta etorkizuneko beharrak asetzeko profesionalak prestatzea, eta horilortzeko bidean ahalik eta ikasle gutxien baztertuta gelditzea.
‎Bestalde, EHUko errektore Manuel Monterok, bere karguz jabetu zenean, helburu bera azpimarratu zuen Ajuria Enea Jauregian, EAEko lehendakariaren aurrean, egin zuen agerraldian4 Bere aburuz, EHUk euskal gizarteari «konponbideakeskaini behar dizkio» eta honako hau gaineratu zuen kazetari guztien aurrean: «UPVk ahalegin guztiak egin behar ditu gizarte honek exijitzen dion mailarenparean egoteko». Ez hori bakarrik.
‎Baztertu egin behar da estatu botere zentralizatua gizartearen demokratizazioaren isla den ideia. Baita, aldi berean, Ekonomiak edo Zientziak onartu behar dute gizarte bizitza eraldatzen dutela ere, hots, politika egiten dutela beren bitartekoen bidez.
‎Erakunde demokratiko (eta) liberalekin soilik bidera daiteke politikari berariazkoa zaion gatazka demokratikoa ahalbidetzea, baina era berean, diferentziak onartu edota haustura ez bilakatzea. Erronka bikoitz horren arabera (agonismo politikoa bermatzea eta gizarte zatiketa ekiditea) egituratu behar dute gizarte garaikidean ematen diren joera berriei erantzun, berria, emango dieten demokrazia, politika eta nortasuna.
‎Horri ekin aurretik sarrera txiki bat egingo da. Bi atal nagusiei lekua egin aurretik, bai zer nolako beharra duen gizarte garaikideak urrats berri bat emateko, baita zer nolako zailtasunak eta oztopoak dauden urrats hori emateko zenbait erakunde eta talderen jarrerengatik ere, azalduko da jarraian. Edo aurrez esandako hitzekin adieraztearren:
‎Nafarroari dagokio irrati zabalpen eta telebistaren araubidea lege bidez garatzea, baita hura betearaztea ere, irrati eta telebistaren estatutu juridikoa arautzen duen legean erabakitzen den gisan eta halabereko kasuetan. (?) Aitzineko idaztian erabakitakoaren ariora, Nafarroak bere prentsa, irrati eta telebista arautu, sortu eta mantendu ahal izanen du eta, oro har, bere helburuak erdiesteko behar dituen gizarte hedabide guztiak25.
‎Hedabideek politika demokratikoaren oinarrizko funtzio komunikatiboak bermatzen dituztela dio, gizarte erantzukizunaren eredua deitutako horrek. Ildo horretatik, hedabideek informazioa, bizitzarako ereduak eta kultura modeloak zabaldu behar dituzte gizartean. Lan hori egin ahal izateko, hedabideek askeak behar dute izan.
‎Kazetariak zentzuzko profesionalak dira eta euren objektibo eta helburuek bat etorri behar dute gizartearenekin.
‎Masa hedabideek sekulako lana burutzen dute gizartea osatzen duten pertsonak sisteman integratzeko, sozializatzeko. Sozializazio prozesu orotan, gizakiak ikasi egin behar ditu gizarte hori gidatzen duten eredu eta lege nagusien nondik norakoak: hizkuntzaren erabilpena, instituzioen garrantzia, harremanetarako kodeak, eginbehar sozialak eta abar.
‎Hedabideek ondare sozial hori babestu behar dute boterearen atzaparretatik, enpresarien errentagarritasunetik eta kazetarien nahikerietatik. Utopikoa, baina halaxe behar du gizarteak.
‎Kultura minorizatuei euren kulturaren ederra aldarrikatzeko gonbitea egin behar zaie. Hizkuntza txikiek euren inpronta utzi behar dute gizarte komunikazioaren jarioan.
‎Hezkuntza herrien garapenerako funtsezko elementua da, eta Europar Batasuneko kideek helburu bateratuak ezarri behar dituzte gizarte ireki eta lehiakorra sortzeko. Ondorio horixe atera dute Europar Batasuneko Hezkuntzako ministroek, Pilar del Castillo titular espainiarraren lehendakaritzapean Granadan bildu direnek, EBko Espainiaren lehendakaritzaren jardueren barruan.
‎Herri erakundeek ezarri behar dituzte gizarte baten zientzia eta teknologiaren garapenerako ildo nagusiak, eta horretarako egiten dira zientzi eta teknologi plangintzak. Plangintza horietan aztertzen da zein den gaurko egoera, zein gizarteak datozen urteetan izango dituen beharrak, eta zein behar horiek asetzeko hartu behar diren neurriak.
2003
‎Naturaren arriskuarekin bizitzen ikasi behar du gizarteak, arriskurik gabekoameskeria albo batera utzia. Kundzewicz eta Takeuchi (1999) ikerlarien hitzak argigarri oso suertatzen dira:
‎Garbitasun mantxarik gabearen izenean, antzutasun nabarmena darie hitzei kasu askotan; goiko hori izan daiteke adibide bat. Planteamendu ausartak eta ez baztertzaileak behar ditu gizarteak oro har bere garapena ziurtatzeko, nik uste. Dena ala ezer ez baldin bada apustua, eta indar harreman koiunturalaren balantzak ezer ez horren aldera bultzatzen baldin badu, denarekin itsutzea ezer ezaren inposaketaren aldeko auto inmolazioa izan daiteke.
‎Emakumeek pairatzen duten diskriminazioaren gaia emakumeena bakarrik ez den bezalaxe, euskararen normalizazioa ere gizarte osoaren zeregina da eta, ondorioz, konponbidea gizarte osoari dagokio. Normal izazio planak dira aurrera egitea ahalbidetuko diguten tresnak, eta herritarrok, administrazioek eta HEAk indarra batu behar dute gizarte eragileak bide horretara eramateko. Kontrol nahiak bazterrean utzi eta elkarlanari ekiteko garaia da.
‎2 Gizaki oro gizartearen kide denez gero, gizakiak bere eginbeharrak eta eginkizunak bete behar ditu gizartean, berak duen egoeraren arabera; horregatik, gizakiaren eginbeharrak berarentzat lege berezi dira.
2004
‎Hona azterketan nabarmen agertzen den ondorioetako bat: haurraren sozializazio osoaren funtsezko osagaietako bat bide jokaera zuzena dela onartu behar du gizarteak.
‎Indarrean ezin dugu ezer egin, eskatu egin behar da gure eskubideak errespeta ditzaten. Konbentzitu behar ditugu gizarte baten bi, hiru, lau hizkuntza izatea aberasgarria dela?. 613
‎Bakoitza bere eskuko balebil, euskal hiztunak bere munduaren berri emateko orduan ez luke eragozpenik izango, eta ahozko hizkeran trebe dabilen euskaldunak kode jakin horretatik bakarrik eraikiko luke bere munduari dagokion diskurtsoa. Horretarako, ordea, adierazi behar duen gizarte kulturaren mugak ahozko kulturaren barrutira errenditu behar. Jakina, guk dakigula, euskaldun gutxi bizi dira barruti horretako muga hertsien barruan; bizimodu tradizionalaren aztarnak azken hatsetan dabiltza gure artean.
‎Bainagiza eskalako, ez idealizatu ikerkuntzaren aztcrketan, zientzia giza jarduera legez ageri da, cta zilegi da galdetzea nola egin daitekecn zientzia hobca, gaur egungo gizartcetanzientziak hartu duen razionaltasun patroitik abiatuz. Halabcr beharrezkoa dugu galdetzeazer jakin behar duen gizarteak, eta zer eskaini behar dion Zientziarcn Filosofiak gizarteari, zientziak sortzcn dituen auziak egokiro plantea eta ebaiz ditzan. Programa honek aurrekogai zerrenda bietan formulaturiko auziak ekidin baino gehiago, birformulatu egiten dituzerrenda berri batean, aldi berean gai berriak, praktikoagoak, adicraziz, zientziaren etatcknikarcn praktikcn ondorioei loturikoak.
‎Herri gaixotasuntzat jo behar da, herrigaixotasuntzat eta herri gaixotasun bezala aztertu eta sendatu. Herri aginteak hizkuntz eskubideei atxikimendua erakusten duten jarrerak erakutsi, sustatu eta zabaldu egin behar ditu gizarte osoan eta gazteen artean bereziki. Ez dago beste sendabiderik.
‎Guztiarekin ere, uste dugu argi zerbait ekar lezakeela balio ekonomiko eta sozialen azterketa sakon batek aipatu dugun ikuspuntutik, besteak beste. Kontsumismoa eta" exhibizio" soziala nagusitzen ari diren garaiotan, giza mekanismo psikosozialak, ekonomikoak ez ezik, hobeki ezagutu behar ditugu gizarte justuago eta gizatiarrago eraiki ahal dezagun denon artean. Eta ‘gizarte’ diogunean gizadi osoa esan nahi dugu, herri, kultura eta nazio guztiek osatzen dutena.
2005
‎Giza mugimenduak behar du administrazio eraginkorra, administrazioak behar du giza mugimendua eta eskola administrazioaren zati bat da. Eskolak behar du giza mugimendua arrakasta izateko, eskolak behar du gizartearen lana. Beraz, eginbehar horiek oso erlazionatuta ikusten ditut.
‎Kontua birgizarteratze ikuspegitik enfokatu nahi badugu, noski, delitua egin eta kondena bete duen pertsonari harrera egiteko balio duen formula hauxe dela onartu eta onesteko prestatu behar dugu gizartea lehendabizi.
‎Utopiak beti norabide bat markatzen du. Ilustrazioak bazekien nondik etorri behar zuen gizarte honen onbideratzea: arrazoiaren ildotik desagertuko dira superstizioak, intolerantziak, erlijioak.
‎Interneteko zerbitzu eta edukien hornitzaileek konpromisoa hartzen dute, sinatutako akordioaren arabera, pedofiliaren eta sexu delituaren apologia egiten duten orri, foro eta komunitate birtualak kentzeko, edo anorexia eta bulimia pizteko; eta hezkuntza kanpainak eta gizartea sentsibilizatzeko kanpainak abian jartzeko. Enpresa sinatzaileak bat etorri dira nabarmentzeko Internet eta teknologia berriak ongi erabiltzeko hezkuntzan sakondu behar duela gizarteak. Hain zuzen ere, Núñez Morgadesek telefonia mugikorrak gazteengan duen eragina aztertzeko azterlan bat bultzatu du, Interneten eta era guztietako edukietan sartzeko aukera ematen duena.
2006
‎Hobe ezkutatu eta norberak bere etxean sufritu, hala tokatu ezkero esanguratsua da museoak ere erakusketari buruzko liburuxka eta karteletan azken argazki hauek jarri ez izana. Wilkek egindakoa, gaixotasuna eta heriotza artelan gisa aurkeztu eta publikoari zabaltzea, beti eder eta gazte behar duen gizarte honekiko kritika latza da.
‎Zarraoarekin bat eginez, hitzarmen honek “Getxo udalerrian ematen ari den etxebizitzaren arazoari irtenbide osoa emateko oinarriak" jartzen dituela nabarmendu du Madrazok. " Administrazioetatik ahaleginak egin behar ditugu gizarteko sektore guztiei etxebizitza duin eta merke bat ematen, batez ere gazteei”, azaldu du. Etxebizitza eta Gizarte Gaietako sailburuak gogoratu duenez, 2.500 gazte getxotar dira gaur egun Etxebiden izena emanda dutenak.
2007
‎Inskripzioa egin behar duen Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiaren probintziako zuzendaritzak edo horren administrazio batek uste badu enpresaburuak azaldutako egitateak ziurrak ez direla, edo inskripzio eskabidearen izaerak eta inguruabarrek halaxe eskatuz gero, frogaldia hasiko da, azaroaren 26ko 30/ 1992 Legearen 80 eta 81 artikuluek arautu moduan eta baldintzetan.
‎Ados zaude Zenbakirik gabe bizi liburuaren tesiarekin? Tesi horren arabera, zenbakiak behar dituen gizarte teknologiko batean bizi gara, baina jendeari ez dio axola zenbakiak ez ulertzea.
‎Azterketa horietako bat ur hornidurei buruzkoa da eta eskualdea osoa hartzen du. Beste azterketak, berriz, bertako adinekoek behar dituzten gizarte prestazioak ditu ardatz.
‎Azterketa horietako bat ur hornidurei buruzkoa da eta eskualde osoa hartzen du. Beste azterketak, berriz, bertako adinekoek behar dituzten gizarte prestazioak ditu ardatz.
‎Zer egin behar du gizartearen aurrean erantzuletzat agertu nahi duen erakundeak. Legeak bete.
‎Enpresak dirurik irabazten ez badu, ezin ditu kalitatezko lanpostuak sortu, eta gizarteak kalitatezko lanpostuak eskatzen dizkio. Horretarako, enpresak ongi joan behar du, enpresak bere esparrua eta bere kontuak harroagertzea erabat zilegi da eta hori ulertu egin behar du gizarteak. Azken batean, enpresak aberastasuna sortzen baldin badu, aberastasun hori itzuli egin ahal izangodio gizarteari, eta bestela ez.
‎Baina balizko kalte horien beldur ezin gara egonean egon Euskal Herrian.Masa kulturaren arlo horretan bereziki, kontuan izan behar dugu gizarteari kulturazaiola munduari airea bezala: gasa presiobidez zabaltzen dela eta, besterik ezean, kanpoko aire korronteek hartzen dutela tokia.
‎Diskurtso publikoak bere egin behar ditu gizarte gaiak oro, modan daudenak eta besteak, botereak gustuko dituenak nahiz besteak, eliteen ardurakoak nahiz herri xehearenak. Diskurtso publikoak denei erantzun behar die, gizarteak badu-eta itxaropen hori.
‎Osasunean eragina duten portaerak izateko arriskua garapen etapa horretan dago, eta gizarte testuinguruan sartzen da, gizarte, kultura eta ingurumen faktoreekin lotuta. Talde sanitarioek eta hezitzaileek arriskuen berri izateak pizgarri bat izan behar du gizarte osoan osasunerako hezkuntzan jarduteko eta esku hartzeko.
‎Adineko pertsona bat etxean dagoenean, gerta daiteke seme alabetako batek lan egiteari uztea, eta egoera horrek dakartzan diru sarrerak murriztea. Zer jarrera hartu behar luke gizarteak arazo horren aurrean. Gizarteak eta botere publikoek behar diren tresnak eman behar dizkiete familiei, adinekoak beren ingurunean mantendu ahal izateko, horixe baitute nahiago, inkesta guztiek diotenez.
‎Mundu mailako gizarte agenda ageriko errealitate bilakatu da. Ingurune horretan aritu behar dute gizarte mugimenduek egunero. Ezinbestean, plaza nagusian; esfera publiko alternatiboaren eraikuntzan.
2008
‎etxebizitza, garapen iraunkorra, garraioa, sozial gaiak, kirola eta kultura, euskara barne. Hitz bitan, esparru soziala landu behar dugu gizartearen beharrei erantzuteko.
‎Lehen esan dut, bakoitza buru belarri dabil bere horretan eta uste du ia ia mundua hor bukatzen dela. Euskara elkarteek eta Topaguneak batez ere ahalegina egin behar dute gizartean, eta ez euskalgintzan, presentzia handiagoa lortzeko.
‎Beraz, komeni da ala ez albisteak eta analisiak eskaintzean gordin mintzatzea? Komunikatzaile eta militante askoren ustez bai, egoera latza delarik mezuak ere katastrofikoa izan behar duelakoan gizartearen gain eragina izatekotan. Beste batzuek alderantzizkoa uste dute, nahikoa gogorra badela klimaren aldaketaren egia gainetik hori sentsazionalismoz jazteko.
‎9 Hizkuntza duintzeko, duintzat hartu behar dute gizartearen abangoardiek eta gizarte eragileek hizkuntza. Eta, hedabideen aurrean dihardutenean, euskara duin eta jasoa erabili behar dute.
‎Horretarako, langileak adierazpen bat aurkeztu behar du Gizarte Segurantzako Espainiako Institutu Nazionalean, inprimaki ofizial bat beteta (bere saltokiari, industria lantegiari edo beste zeinahi jarduerari buruzko datuak bete ditu langileak).
‎Espainian, batez besteko familia batek jasaten duen presio fiskala jaitsi egin zen, 2007an, lehen aldiz, lau urtean, Ekonomia Lankidetza eta Garapenerako Erakundeak (ELGA) egindako txosten baten arabera. Txosten horrek murrizketa moderatu hori enpresek beren langileek ordaindu behar dituzten gizarte kotizazioetan izandako murrizketari egozten dio. Irudia:
‎enpresek" gizarte hobea eta ingurumen garbiagoa lortzen borondatez laguntzea erabakitzen dute". Eginbehar juridikoak betetzeaz gain, eragiketa bakoitzean gizarte eta ingurumen kezkak sartu behar dira, eta, era berean, enpresa jarduerek ondorio positiboak izan behar dituzte gizartean. Praktikan, beren kudeaketan EESa aplikatzen duten enpresek ekipoak, altzariak eta bestelako materialak eman ohi dizkiete gizarte izaerako erakundeei, edo, egiten duten jardueraren arabera, produkzioa prezio berezietan saltzen diete pertsona behartsuen taldeei.
‎Justu kontrakoa. Egoera negatiboak erabili behar ditugu gizartean hobeto aritzeko behar ditugun poza eta energia gure barnetik ateratzeko eta, horrela, egoera txarrak gainditzeko. Bizitzaren krisi guztien ondoren hausnarketa sakon bat dator.
‎Adina, etxea, hipoteka, lana, arazo ekonomikoak... aldagaiak dira ernal  kuntzaren eragiketa honetan, oso kontuan hartu beharrekoak, baina zinez garrantzitsua dena da gure gorputzaren gainean dugun erabateko kontrola. Zorte handia dugu eta aprobetxatu behar ditugu gizarte honek eskaintzen dizkigun abantailak. Berrogei urte baino gutxiago ditugunok inoiz edo behin entzun behar izan dugu" Zuek denetarik nahi duzue" edo" Zeurekoiak zarete oso, bakarrik zeuen buruengan pentsatzen duzue" bezalako esaldiak, gu baino zaharragoa den jendearen ahotan.
2009
‎Eta familiaz harago, gizarteko gainerako kideok erantzukizunik ba al dugun gai horrekiko edo erabat gai pribatua den, familiak bakarrik erantzun behar diona. Nire ustez, bi arrazoirengatik esku hartu behar du gizarteak: Batetik, haurtzaroko arrazoiengatik.
‎Zentzu horretan, hainbat ekimen sustatzen ditu, hala nola Donostia International Physics Center edo Bizkaian koka litekeen espalazio bidezko neutroien iturria (hori lortzeko ahaleginek emaitza lortzen badute). Hezkuntzari dagokionez, alor horretan gogor inbertitu behar dela dio," sortu behar dugun eta hirueleduna behar lukeen gizarte multietniko eta kulturaniztunak" funtziona dezan. Eta generoen arteko muturreko berdintasuna lortu behar dela gaineratu du.
‎Kontrolatuz jarduten duen autoritatea arazo da, baina ez da dudarik maisu maistrak eta irakasleak gehiago errespetatu eta balioetsi behar dituela gizarteak.
‎Belaunaldien arteko harremanak sustatu behar ditugu, eta saihestu behar dugu gizartea adin tarteka zatitu dadin.
‎Zientziak helbideak lantzen ditu, helburuez deus ez daki; faktoak lotzen ditu, balioak eta xedeak ez ditu ukitzen. Zientziak eta razionalismoak, zer duda, beren leku zentrala behar dute gizartean. Baina zein iparri begira jardun behar du gizon emakumeak, gizarteak, zientziak berak finean?
‎Politika ekonomikoek, alde batetik, onartu behar dute gizarte eta ekonomia osoan enpresa jarduerak duen garrantzia, jakina. Baina, aldi berean, enpresaren bilakaeran bertan, haren ingurune sozial eta ekonomikoak duen garrantzia ere hartu behar dugu kontuan, batez ere politika mikroekonomikoak lantzeko orduan.
‎Krisialdian ere apustu egin behar dugu gizarte bidezko eta berdinzalearen alde, gizonen eta emakumeen premiak errespetatuz aldatuko den gizarte baten alde, alor guztietan: enplegua, zaintza lanen banaketa...
‎Batzuek gizartean ez duten gehiengoa izan nahi dute parlamentuan. Besteok saiatu behar dugu gizartean dagoen gehiengo abertzalea ahalik eta gehien ordezkatzen, jakinda ez dela jende guztia ordezkatua egongo. Horrek eragingo du, besteak beste, panorama politikoa inoiz baino irekiagoa izatea.
‎2007 urtean, Pribatizazioen Aurkako Foroarekin eta Erretrobirusaren aurkako Tratamenduaren Kanpainakoekin batera, taldeak eta elkarteak sortzen hasi ginen auzoetan. Hegoafrikak gaur behar duen gizarte mugimendua sortzeko lanean ari gara, gizartearen gainbehera borrokatuko duen mugimendua sortzeko.
‎behar dela uste du Bilbaok. . Europako Batasunak esparru bakarra izan behar du gizarte eskubideei dagokienez, eta langabeek babes bera eta eskubide berak izan behar dituzte?.
‎Hori ekiditeko droga dagoen lekuetan bertan egotea ezinbestekoa da eta bertan sustantzien analisia egiteko tresnak izatea ere bai.DRUIDA eremua nori zuzenduta dago? ...uko informazioa eman, drogen erabilpena eta abusuak ekar ditzakeen arriskuak eta kalteak murrizteko asmoz.• Kontsumitzaileei (osasun eta gizarte egoera hobetzeko eta kontsumo arduratsuari begirako aholkuak) eta ez kontsumitzaileei (beren erabakiari eusteko argudioak) informazioa eman.• Jendea kontsumo arduratsurako trebatu beti " zeuk erabakitzen duzu" oso argi izanda.• Behar duena gizartean dauden beste baliabide batzuetara bideratu.• Drogak hartzen dituzten pertsonen beharretara egokitu banakako arreta berezitua eskainiz.Zertan datza DRUIDA eremua. Furgonetaren barruan analisiak egiten dira eta horretarako erreaktiboak eta kromatografia erabiltzen dira. Barruan intimitatea ziurtatu dago.Bertan egiten diren analisiez gain lagin bat hartzeko aukera dago eta laborategira eraman ondoren analisi sakonago bat egin daiteke.
‎Administrazioak lidergo handiagoa izan lukeela uste du, gizarteak jakin dezan nola jokatu behar duen gertatzen ari den aldaketa prozesuan. . Eguneroko egoerak kudeatzeko baliabideak behar ditu gizarteak; immigrazioaren kasuan, Administrazioari dagokio baliabide horiek jartzea?.
‎Gainera, oso zoriontsu dira dantzatzen. Uste dut gizarteak horrelako pertsonak behar dituela gizartea hobea izateko.
‎Gizarteratzea helburu duten enpresetara, esaterako, 9,7 milioi euro bideratu ditu, iaz baino %150 gehiago. Beste 5,6 milioi euro azpiegiturak hobetzeko beharra zuten gizarte erakundeentzat izan dira, iaz baino %14, 3 gehiago.
‎jende hark bazian zerbait magikoa, garbia; baina, bestalde, hain ziruditean inozoak, denak zuriz jantziak, emakumeak beren goruekin, gizonezkoak beren forja eta zurgintza lanekin, denak errealitatetik hain urrunduak... atzetik barre egiten geniean. Batzartuta hizketan ari ginen batean, zapla bota nioan Lanza del Vastori ea zer egin behar genuen gizarte desberdintasunekin, behartsuen esplotazioarekin, zapalkuntza militarrarekin, diktadura frankistarekin, Euskal Herriaren identitatearekin... eta berak zer, eta ez zidak ba erantzun norberak bere burua aldatu behar duela lehenbizi!, norberaren oharmena sakondu, alegia, aurrerabideak banakakoa behar duela, baketsua, eta hala eraldatuko omen dugula mundua, eta gure yoghi zaharrak baiet... Harrapaitzak.
‎Zer da, bestela, bizikidetza, amore ematea, errespetua eta elkartasuna ez bada? Zergatik izan behar du gizarte bizikidetzarekiko edo pertsonen arteko elkarbizitzarekiko diferentea hizkuntza bizikidetzaren oinarriak?
‎Ez gaude beti maisu-lanak irakurtzeko, irakurtzen dugun guztiak ezin gaitu guztietan to be or not to be dilemari erantzuteko trantze larri gloriosoan jarri. Denetarik behar du gizarte baten literaturak, denetarik irakurleok. Hautatzeko aukerak, eskaintzaren ugaritasunak aberasten du literatura deitzen dugun hori; kanon baten eta bestearen arteko dialektikari esker egiten dute aurrera estetikak, literaturak berak eta literaturaren historiak.
‎Parte hartzea bere zentzurik murriztaileenean sustatze aldera, behar beharrezkoa da, balio demokratiko jakin batzuez gain, hura ahalbidetuko duen zientziaren ikusmolde bat ere. Irudi horrek bateragarria izan behar du gizarteak esku hartzeko duen aukerarekin, bai Z&Tren ingurumen eta gizarte ondorioen kontrolean, bai agenda eta lehentasunei buruzko erabakietan, bai ezagutza lortzeko prozesuan bertan. Zientziaren ikusmolde horrek, hots, zientziaren ziurgabetasun, arrisku eta eragin sozialak saihesten ez dituen ikusmoldeak, hau onartzen du:
2010
‎Gizarte bazterketaren aurka borrokatzeko, ezinbestekoa da ez bakarrik gizarteko baliabideak eta programak gehitzea, baizik eta baita hori sortarazi duten arrazoiak aztertzea eta sakon hausnartzea. Orobat, benetako konpromisoa hartu behar dugu gizarteko dualizazio egoerak ekiditeko, hau da, gizarte berean bi biztanleria ezberdin egon ez daitezen, bata eskubide zibil, politiko eta sozialak dituena, eta bestea, eskubide horiek ez dituena.
‎Herritarren arteko berdintasuna eta aniztasunaren ondarea aldarrikatzen duen Europak ezin du beste albo batera begiratu kide diren hainbat Estatuk hizkuntzagutxiagotuetako kolektiboekin agertzen duten jarrera erasokorretan. esan genuke azken taldean aurkitzen direla estatu gehienak, 22 hain zuzen ere. eTa orduan, zer? ...n duen europak ezin du beste albo batera begiratu kide diren hainbat estatuk hizkuntza gutxiagotuetako kolektiboekin agertzen duten jarrera erasokorretan. ez dago onartzerik europako batasuneko kide izan nahi duen turkiari nazioarteko oinarrizko estandarrak bere egin behar dituela agintzea, eta egun batasuneko estatu batzuek estandar horiek sinatzeari edota berresteari muzin egitea. hala ere, esan behar dugu gizarte zibila pixkanaka pixkanaka esnatuz doala. herri mugimenduek gero eta tresna gehiago jartzen dituzte beren hizkuntzen normalizazioa ahalbidetzeko: bretainia, Frisia, okzitania, euskal herria, gales, herrialde katalanak, Sardinia... are gehiago, herrien arteko elkarlana inoiz baino gehiago sustatu da azken urteotan. horrek erakusten digu hizkuntza gutxiagotuen berreskurapenaren aldeko masa sozial aktiboa gero eta handiagoa dela, eta beraz itxaropenez ikusten dugu etorkizuna. hona ekarri nahiko nuke berriki Fernand de Varennes irakasle eta adituak lorienten (bretainian) Partnership for Diversity delako foroan egindako hausnarketa:
‎25 urte baino gehiago independentzia aldarrikatzen daramagu, 25 urte baino gehiago hori lortzeko soilik bide zibil, politiko eta baketsuak erabili ahal daitezkeela esanez. Giza eskubide politiko eta demokratiko guztiak bermatuak egon behar dute gizartean Horregatik EAk bi planoetan lan egin behar dela ulertu du alde batetik estrategia amankomuna zehaztearen bide horretan nazional mailan eta bestetik plano nazionala kudeatzeko instituzional mailan.Joan zen Maiatzaren 1 ean EA-k eta Aralarrek datorren urteko hauteskundeei begira Nafarroa Bai koalizioarekin aurrera egiteko akordioa izenpetu zuten. Na Bairekin gure konpromezu guztiak t... Beste eragileei irekita dagoen akordio sinatu genuen.
‎Lan metodoari dagokionez, adostasuna da normalizazio politikorako prozesuaren funtsezko oinarrietako bat. Alde horretatik, Euskadiko normalizazio politikoak oinarri zabaleko adostasunak behar ditu gizartean. Adostasuna prozesuaren bi faseetan bermatu beharra dago:
‎Hala ere, merkatu librearen aldeko eta esku hartzearen aldeko joeren arteko dialektika etengabekoa izan da: «Protekzionistek onartu behar dute laguntzetan oinarritutako industri politikak amaitu behar direla, eta betiko ekonomista ortodoxoek onartu behar dute gizarte idealik ez dagoela. Europako industri politikak bi mutur horien arteko konpromiso egokia lortu behar du, eta jarrera hori, askotan, defendatzeko zailena da» (Bangemann, 1992).
‎c. Bestaldetik, gehienetan, beharrezkoa eta bidezkoa ez den kostua ordaindu behar du gizarteak.
‎Unitate kolektibo/ banako aske eta errepresentazio kolektibo/ indibidualismo metodologiko bikoteen arteko dikotomia gaindituz, proposamen epistemologiko hauetatik eratortzen dugun instrumental teorikoak saialdi interesgarri bat adierazten du: (i) gizarte plurinazionaletan eta multikulturaletan elkarrekintzan dauden errepresentazioen pluraltasuna deskribatzeko; eta, ondorioz, (ii) eraikin instituzional normatiboak oinarrian behar duen gizartearen errepresentazio arrazionala eta komuna justifikatzeko.
‎Jardun ezagutzailearen subjektu eta errepresentazioen ikuspegi pluralista lantzen duten proposamen epistemologikoek, aldiz, gizarte garaikideetan elkarrekintzan dauden errepresentazioen aniztasuna deskribatzeko gaitasuna adierazten dute; eta, hortaz, eraikin instituzionalak oinarrian behar duen gizartearen errepresentazio arrazionala eta komuna justifikatzeko oinarri egokia.
‎Emaitza horien aurrean, CNAEko lehendakari José Miguel Baezek “gidarien birziklatze periodikoaren beharra” adierazi zuen. “Gauza bat azpimarratu behar dugu gizartearen aurrean: gidabaimena eskuratzean gidatzen ikastea ez da bukatzen, gidariaren bizitza osoan zehar zabaltzen da”, esan zuen.
‎Ziur badaudela beste aukera batzuk, eta konprometituak eta berritzaileak izan behar dugu gizartea hobetzerakoan.
‎Eta horietako asko galtzen joaten dira. Horregatik gaiok ikasi, ezagutu eta landu egin behar ditugu gizarte moduan indarra hartzeko. Azken finean, gure erreferentzia propioetatik edan behar dugu, euskal nortasuna indartuz, euskal komunitate moduan aurkezteko.
‎Bigarrenik, hizkuntzaren antropologia eta soziologia aipatuko ditugu: egia da diziplina horiek beste zientzietatik abiatzen direla eta beste helburu batzuk dituztela, bai, baina hizkuntza bera gizatiarra den heinean hizkuntzaren pedagogiak nahitaez aztertu behar du gizarte zientzia horiek ere hizkuntzaz esaten dutena. Azken batean, Radl eta Santosek aldarrikatu bezala, teoria eta praktika pedagogikoak berak du hizkuntzaren beharra:
‎Ez ginateke zuhurrak izango ahantziko bagenu gizarte moderno honen zati izateagatik ditugun onurak, besteak beste, planetako gainerako herrialdeekiko dugun lehiatzeko abantailari esker sortu direla, hau da, arriskuak banatzeko eta arazoei irtenbideak aurkitzeko lankidetzan aritzeko dugun gaitasunari esker. Ulertu behar dugu gizarte kapitalak, eta ez finantza kapitalak, eusten diola gizarteari, eta kapital hori gabe, epe luzera, galtzaile izango ginatekeela.
2011
‎Aldaketa sakonak behar ditu gizarteak. Gazteoi ate bat zabaldu zaigu.
‎Bi kode linguistikoren presentzia sozialaz gainera beste zer baldintza bete behar ditu gizarte egoera batek, Fishman-en ustez, diglosiazkoa izateko. Bi baldintza.
‎Unibertsitateko irakasle batek hainbat lan egin behar ditu: irakaskuntza, ikerketa, berrikuntza, kudeaketa, eta, ondoren, jakintza zabaldu behar du gizartean. 2002 urtean, unibertsitatean ikerkuntzarako zerbitzu orokorrak diseinatzea eta han lanean hastea eskaini zidaten.
‎I, kasu honetan, informazioa biltzeko bidea izateaz gain, interbentzio modu bat da, ikergai den populazioa dituen arazoez ohartzeko, bere egoeraren azterketan sakontzeko eta, azken finean, mobilizatzeko. Zentzu honetan, gizarte ikerlariek euskal gatazkan parte hartu duten gizakiekin batera berreraiki behar dute gertatutakoa, eta, horrekin batera, ikerketak balio behar du gizarte kideak euren egoeraz eta dauzkaten arazoez jabetzeko (kontzientzia hartuz) eta errealitate horretan eragiteko.
‎Haurren babes falta definitzen duten legeak familia guztiei aplika dakizkieke, salbuespen kulturalik gabe.. Seme alabei tratu txarrak ematen dizkieten gurasoek zigorra besterik ez dute merezi?. Zigor neurriak kontuan izan behar diren arren, haurren babesak gehiago behar du gizarte jarrera babesle eta errehabilitatzaile bat, zailtasunak dituzten gurasoei aukera emango diena guraso betebeharrei egoki aurre egiteko.. Haurrek asmatu egiten dituzte sexu gehiegikeriei buruzko istorioak?. Haur batek gehiegikeria bat salatzen duenean, entzun egin behar zaio; zenbat eta txikiagoa izan, orduan eta gehiago.. Emakume batek ez luke inoiz adingabe bat bortxatuko?.
‎Gizarte anitz batean bizi gara. Testuinguru horretan, Haur Hezkuntzako profesionalek prestatuta egon behar dute gizarte horretan egokitasunez esku hartzeko eta besteen ikuspuntua ulertzeko. Horrek, sarritan, norberaren sinesmenei buruz hausnartzeko beharra dakar; sinesmen horiek aurreiritziz eta estereotipoz josita daude nahi baino gehiagotan.
‎44.Gonbitea luzatzen die gobernuei arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduei aurre egitera zuzendutako politikak erabakitzeko, egoera horiek datu estatistiko fidagarrietan oinarrituta daudelarik eta izan badiren kezkarako arrazoiak aintzat hartzen dituztenak. Politika horiek zehaztuko dira errumaniar, ijito, sintiar eta nomadekin beraiekin elkarlanean; gainera politika horiek, ahal dela, zehaztasunik handienarekin islatu behar dute gizartean haiek bizi duten egoera. Informazio hori guztia giza eskubide eta oinarrizko askatasunei buruzko xedapenekin bat etorriz bildu da, hala nola, datuak babesteko eta intimitatearen errespetuaren bermeei buruzko arauketa, eta betiere pertsona interesdunei kontsulta eginez;
‎Gizonak emakumeak aurreko mendean utzi zuen sukaldari profesionalaren lekua hartu bazuen ere, han indarrez sartu zen etxeko elikagaien prestakuntzetan. Sukaldariek uko egin zioten lanbideari, Joaquín Oristrell zinema zuzendari eta gidoilariak deskribatu zuenez Dieta mediterraneoa, “sukaldetik ihes egin behar zuten gizartean zuten lekua aldarrikatzeko”. Orain, gizona familiako sukaldeetan sartzen da, haietan ere aurkitzen baitu bere gizarte espazioa.
‎gu­re inguruan pre­mia­ la­rrian bizi direnen bizi baldintzak hobetzea, batez ere pobrezia eta baz­ter­keta sozialean daudenak eta, bigarrenik, herri­ta­rrak­ sentiberatzea jus­ti­­zia sozialaren eta giza es­­kubideen aldeko ze­regi­netan aktiboki parte har dezaten. Gure laneko­ filo­sofiaren arabera, jarduera zehatzetan eta modu iraunkorrean parte hartu behar du gizarte zibilak, oraingo gizarte eredua beste eredu solidario, bidezko eta berdinta­suna­ren alderuntz alda­tze­ko. Pertsonetan sinisten dugu, gauzak egin eta alda­tzeko duten gaitasunean eta, jakina, pertso­na­­­ eta herrien kultura eta ohiturak errespeta­tzen ditugu.
2012
‎Kasu honetan erakundeek lan handia dute egiteko. Eurek lortu behar dute gizarte bateratu bat. Erakundeek gizarte eredu erakargarri bat sortu behar dute eta gizarte eredu horretan euskarak behar du ezinbesteko elementu izan.
‎Martxoaren 29an greba orokor zabal bat egingo da. Ahaleginak egin behar ditugu gizartearen alderdi garrantzitsu baten haserrearen adierazpen publiko eta garbia izan dadin, egunez egun hedatuago dagoen pobrezia eta egunez egun ozenkiago plazaratzen ari den sumindura antolaketa iraunkorra, koordinazio zabala eta etengabeko borroka bihur daitezen. Herritarrek protagonismoa kendu behar diete elite ekonomiko eta politikoen diskurtsoei.
‎Ekainaren 30a baino lehen etxeko langile guztiek izena emanda egon behar dute Gizarte Segurantzan. Hala jasotzen du urtarrilaren 1etik Espainiako Gobernuak indarrean jarritako etxeko langileen erregulazioak.
‎Hedabide publikoek hari iskin egitea, lotsagarria. Zer jaso behar du gizarte zibilak?... Hedabideek, torturaz jarduten dutenean, Kuba, Maroko, Argentina dute gogoan.
‎Orduan erantzuna izan behar da estrukturala eta benetakoa. Aldatu behar duzu gizartean generoaren inguruan ematen den informazio guztia. Ikastetxeetan sartu behar duzu.
‎Unibertsitate erkidegoak ahalegin handiagoa egin behar du gizartera zabaltzeko, batez ere enpresa txiki eta ertainei begira, eta hurbiltzeko eta sentsibilizatzeko ekintzen bitartez egin behar du hori, argi gera dadin, lehiakortasunaren ikuspegitik, bi aldeentzat dela onuragarria unibertsitatearen eta enpresaren arteko harreman hori.
‎Patxi Lopezek irailean egindako politika orokorreko osoko bilkuran aurkeztutako Euskadirako elkarkidetza proposamena ren balioa berretsi du gaur. Elkarkidetza lortzeko gertatutakoaz kontaketa bat egin behar dela azpimarratu du Patxi Lopezek; kontaketa horrek balio demokratikoez bete behar du gizartea, eta horretan, hiltzaileak hiltzailea izan behar du eta biktimak, berriz, biktima. Kontaketa horretan, iraganean indarkeria lagundu duten alderdiek beren erantzukizuna eta akatsak onartu behar dituzte, gizarteak etorkizunean oinarri etiko eta moralak izateko, esan du.
‎Baina kontatzen dutena egia osoa ez izanagatik, biak bat datoz ilustrazioek komunikazioan duten garrantzi handiari dagokionez; baita beharrezkoak ez direnean ere kontatu nahi dena ulertzeko, irudien beharra duen gizartean bizi garelako.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia