2008
|
|
Esternokleidomastoideo> delakoa sartu ez badugu zeragatik izan da, alegia anatomi hizkera bereziko hitza delako. Zientzi eta teknika alorretako hitz bereziok ez dute, gure ustez, erabateko hiztegi
|
batean
zertan azaldu. Are gehiago, ez dugu uste Euskaltzaindiak horrelako hitzei buruz inolako erabakirik hartuko behar lukeenik.
|
|
Egiazki hala ari ote zen zalantza izpiren bat egon daiteke, bereziki kontuan izanik Aranak bere jatorrizko planeko hitz ilun haiek(, euzkerálogo, etab.), ez zizkiela kongresukideei argitu, ez Hendaian (baina orduan ez zen astirik egon), ezta hurrengo lau hilabeteetan ere. Baina seguru asko konturatu ez zelako izan zen, konbentziturik, zegoen bezala, kongresuko pertsona kultuek aise ulertuko zutela euzkera+ filo erroekin osatutako hitz
|
batek
zer esan nahi zuen («como bien claramente expresa la palabra» esango zuen geroago) 131 Aldiz, prentsako irakurleei gauzak erraztu nahian, Arana Goirik 1902ko urtarrilean gauzak argiago idatzi zituen. Eta bere borondate onaren froga, argitaratu aurretik, Guilbeau eta Ademari pasatu zien, tranpetan ari izan balitz egingo ez zuena.
|
2012
|
|
Sperber eta Wilsonek (1986a), esate baterako, diote ia ezinezkoa dela solaslagunek batean duten ezaupide eremu hori zehazki mugarritzea, eta, batezere
|
,
batean zer dagoen eta zer ez xehetzea. Sekula ezin omen gaitezke seguru izan besteak dakienaz eta alderantziz, eta horrexegatik, elkarrizketaren ondore ona ezin berma omen daiteke delako elkarren ezagutza horretan.
|
2013
|
|
Zergatik ez zuten Frantzia eta frantses izaera arbuiatzen, pentsatuz Frantziak giristinoak eta apaizak baztertzen zituela eta euskara ukatzen? Euskaldun fededun
|
batek
zergatik ez zion uko eginen bere bi izaerak baztertzen zituen Frantzia horri. Agerikoa da Eskualduna k gauzak ez zituela horrela ikusten.
|
|
Euskaldunak ere baziren egunez egun gibelera joan ziren milaka soldadu horien artean. Soldadu
|
batek
zer erran zuen idatzi zuen Saint Pierrek:
|
2014
|
|
kontaturik, badakit umetan erdal esaera bitxi
|
batek
zer pentsa ematen ziola. Erlijioko egiak eta aginduak adierazteko orduan, Elizak sarritan hizkera zaharkitua erabili izan du9, eta horrela, hamar aginduetako batek, bosgarrenak, gure Gabriel erabat aztoraturik eduki omen zuen luzaro. izan ere,. No> hurtar?, ohiko jendeak, berba jaso horren ordez, robar> ez beste darabilelako, berak agindua, no> untar?
|
2019
|
|
tratua emateari, aldiz, gutxiegi?). Bidean, eskuetan fusila zuen guardia batek geldiarazi zituenean, Azkue harritu egin zen, gerran zeudela jakingo ez balu bezala, eta miliziano
|
bat
zer den galdetu behar izan zuen.
|
2021
|
|
Oiartzungo kasuan euskal etorkiko mintzaira zekien norbaitek eginarazi zukeen estela, baina Arrasatekoan, ordea, ez dago argi aldarea eskaini zuenaren sustraia hizkuntzaren aldetik, zeltiberiarra zela esateko argudio sendorik ez baitago. Besterik da zelta enborreko jainko
|
bati
zergatik egiten dion gorazarre jakitea. Azalbide bat izan daiteke indoeuropar eremuarekin harreman estua izandako alderdia duen lurralde batetik (Arabatik) gertu egotea.
|
|
– Euskal alaba, orain zenuke tragedia
|
bat
zer den egiaztatzeko aukera. Zure aitaren eta nire arteko aurrez aurreko bat, errua eta alegrantzia, iragana eta oraina, techne eta tyche, ausa eta halabeharra anabasan, gatazkan, bizitzen...
|
|
Eta badira izen baten eskuinean ageri direnak ere, adjektiboari dagokion kokapenean: Bera ez zen inoiz Lurretik atera, ez zuen inoiz aukerarik izan planeta mugakide
|
batean
zer bizitza mota eraman zitekeen egiaztatzeko (Gorrotxategi). Adjektibo balioko kide hauek izen bizigabeen modifikatzaileak dira ia beti; azken adibide horretakoaz gain, kable ardazkidea, multzo baliokideak, arte garaikidea, kultura garaikidea edo hitz amaiera hoskideak.
|
|
Balio denotatiboa dute, ez dute esanahirik: gerezi
|
bat
zer den badakigu, hiztegi batean behatu dezakegu, baina ez dakigu, ordea, zer izan daitekeen Andoni bat. Ez dugu hiztegian aurkituko.
|
|
euskera ez da, nabarmenki, oker bide, jakin bide egin ez dugulako; ez dugu egin jakinbide zuzen, eta ez ere makur (Lizardi). Adibide horietan ere legokiokeen lekutik kanpo dagoenez, neketan jakinen dugu orain perpaus luzeago
|
batean
zeri dagokion zuzen. Jo dezagun ondoko oinarrizko adibide hau:
|
|
a) orain arte aurkeztu ditugun beste PSen antzekoak (duen lanaz aspertu da; egindako lanez mintzatu da; zenbait lanez ez da gogoratzen... eta abar), eta b) adberbio sintagmatzat har litezkeenak (oinez dabil; penaz mintzo da; trenez iritsi da...).
|
Batean
zertaz, galderari erantzuten zaio, bestean, aldiz, zerez?
|
|
Predikaturen
|
batek
zerk zerekin joskera eskatzen du: Tripa handia izateak ez du zerikusirik moko-fina izatearekin.
|
|
Baña, hoiek danak Pernandori gertatuak ez izan arren, Pernandoren izena len baño illuntxuagoa gelditzen ote da (G. Mujika); Pernando berriz, Salamancara ez joanagatik, ikastola
|
bat
zer zan ez jakin ta ere, irakurtzen ikasteko behar zuen erakusle bat ez arkitu arren, beti izango da gure artean gogoangarria, buruan beste askok etzuten argitasunak egiten ziolako (G. Mujika); Barnez hotzak ez egon arren, ez dira berehala berotu (Orixe); Ez uste arren, katua xaguak ito Eibarren (Garate).
|
|
Zeuk ala neuk hasiko dugu erregua? (Arrese Beitia); Zuk ala nik nola dakikegu lege
|
batek
zer hedadura duen (J. P. Arbelbide).
|
|
Gogotik joan ninteke/ joanen nintzateke konzertu baten entzutera; Bizia emanen nuke zu zoriontsu izan zintezen! (Jon Muñoz); Eta litzateke unibertsitateko irakasleek ere unibertsitatetik kanpo gertatzen den hori gogoan izatea (Pérez Iglesias eta Salaburu); Ondo letorke azken urteotako batenaz bestekoei erreparatzea, datu zerrendei begira, ekain normaltxu
|
batek
zer eman behar ligukeen, edo gutxienez, zer espero genezakeen jakiteko (P. Zabala).
|
|
Zer nolakoa izan da esperientzia? (Urkiza); Hitzegin zuten gero Jacky Vicedos Oihantzainak eta Pierre Salaberry Oihantzainburuak azaltzeko den xedea (Herria); Batere axola ez digun pertsona
|
bat
zer nolakoa den adierazteko pare bat hitz aski eta gehiegi izan daitezke (Segurola). Zer nolako izen gisa:
|
|
2.11d Esan ohi da aditz bakoitzak bere argumentu egitura duela (§ 23.3). Argumentu egitura honek esaten digu aditz jakin
|
baten inguruan
zer nolako osagaiak joan behar duten. Argumentu horiek, perpausean, sintagma gisa gauzatuko dira.
|
|
Adizki sintetikoekin, jakina, beti eskuinean emango ditugu: Bertzenaz ere, ez daki zein ikasle etorriko zaion eta zein ez (Bidegain); Jende normalak ez daki ezkutatuta dagoen batentzat liburu
|
bat
zer den (J. Zabaleta).
|