2021
|
|
Moreover, these traditions continue to mutate and transform into new postnationalist formations in the 21st century". Alegia, bertsolaritzaren historia bat osatzea da ikerketa honen helburua, historia hori nazionala ala postnazionala den askorik erreparatu gabe,
|
batetik
nahiz bestetik hartuz. batera, eta kultura popularra klase kultura gisa agerrarazi zuen Edward Thompsonen Making of the English Working Class (1963) lanaren arrakastak bultzatuta:
|
|
Atal hau irekiaz testuinguruari eskainitako puntuan Garziak nabarmendutako bertsolaritzaren inguru testu ezpaldua aipatu da, abertzaletasunaren baitako arrakala ideologikoak eragindako aniztasuna. Testu
|
batak
nahiz besteak berresten dute alderdi hori. Eta Larrinagak irakurle mota berriei buruz esandakoei ere egin zaie tarte bat puntu horretan; bi testuetan ikus daiteke Bigarren Pizkundeak ekarritako mundu ikuskera berrien betaurrekoak jantzitako irakurleria berri zabal hori bertso saioetara ere sartua zela 1980ko hamarraldi hasieran.
|
|
" Bertsolari pare bat estudioetan, entzulego koskor batekin, telefonoak irekiz, jendeak iritzia eman, gaiak jarri, edo nahi duena esan dezan[...] Bertso programetan ezezik, bestetan ere baduke bertsolariak tokirik. Debateetan, adibidez, bertsolari bakoitzak alde bana ordezkatzen duelarik, bat
|
bateko
nahiz aldez aurretik eztabaidagaiari buruz jarritako bertsoekin" (1993: 89).
|
|
Azkenik, 2012an bertso eskolak dinamizatzeko helburuarekin bertsoeskolak.eus sortu zuten. Transmisio Sailak eta Dokumentazio Zentroak elikatzen dute, eta bertso eskolen mapa
|
bat
nahiz bertso eskoletan erabiltzeko erremintak eskaintzen dira bertan: " Hurrengo pausoa seguru asko hurrengo urtean transmisiorako komunikaziorako sarean daukagun eskaintza berrikustea izango da.
|
|
Badu horretarako zilegitasunik, zutabegile gisa ibilbide oparoa izateaz gain, Rikardo Arregi sarien lehen edizioan, 1989an, Sekziorik Onena saria eman baitzioten El Diario Vascoren Zabalik gehigarriko" Zimurdurak" zutabeagatik. Horrela,
|
bateko
nahiz besteko testuaren laburtasuna aipatzen du, zutabeak ere nahikoa presakako lana izan ohi direla, bigarren ahozkotasunak ahozkoaren eta idatziaren arteko mugak lausotu dituela, hartzaileak antzeko denbora eskaintzen diola zutabe bati eta bertsoaldi bati, antzeko eskemari jarraitzen zaiola bien sorkuntzan eta bateko entrenamenduak besterako ere balio izaten duela: " Zutabeak idazten, irrati kolaborazioak egiten, komikiak marrazten... ohitzen den bertsolariak ‘disimulazio’ lan handia egiten du.
|
|
183). Eta bilakaera horren atzean
|
batari
nahiz besteari egokitutako funtzionalitate berriak seinalatzen ditu: " Herriko kantak eta bertso paratuak[...] iraganarekiko erlazioan ziren identitate beharrekin lotu ziren[...] Bat bateko bertsolaritzak, ordea, komunitatearen orainaldiko errepresentazioa bereganatu zuen" (id.:
|
|
Bertsolaritzari buruzko literatura irakurrita honen historia mediatikoa ez ezik honen eragiletzaren historia ere osatu gabe zegoela ikusi ahal izan da, eta historia
|
bata
nahiz bestea elkarren osagarri izan daitezkeela ulertuz, eragiletzaren historia bat osatzea hartu da bigarren helburu gisa.
|