2018
|
|
Baina bertsolaritzak gizarte mugimendu bihurtzea erabaki zuenean, asmatu egin zuen, zeren hainbat hamarkadatarako bere geroratzea bermatu baitzuen. Arraroa egingo zaio
|
baten
bati bertsolaritza gizarte mugimendu bat dela esatea, baina, egia esan, erraz defini daiteke hala: egiturazko arazo historiko bati erantzuteko antolatzen da, munduari begiratzeko eta funtzionatzeko ikuspegi bat eraikitzen du, aukera leihoak aprobetxatzen ditu, gainerako agenteekin interakzioan sartzen da, jendea mobilizatzeko baliabideak martxan jartzen ditu, jende asko mobilizatzen du, eta, batez ere, bere egoeraren jabe egiteko eta bere existentziaren baldintzetan eragiteko antolatzen da.
|
2019
|
|
Bertsolaritzan garatutako umorea (k) aztergai, genero ikuspegitik da lehen egin dudana. Boterearekin harreman zuzena duten bi eremu egungo
|
bat
bateko bertsolaritzaren testuinguruan aztertu ditut. Hau da, genero sistema eta umore sistema nola uztartzen diren.
|
2020
|
|
1961eko urriaren 2an jaio zen Zarautzen eta 81eko irailean Itziarren, Salegi jatetxean, eztei bazkari batean egin zuen debuta. Argitaratu dituen lanen artean nabarmentzekoak dira Jon Sarasua eta Joxerra Garziarekin batean osatutako
|
Bat
bateko bertsolaritza, Sarasuarekin batean atera zuen Zozoak beleari, eta literaturaren arloko Pausoa noiz luzatu eleberria. Bertsoaren erregistro guztiak menderatzen ditu, terreno guztietan nabarmentzen da.
|
|
Kazetaritza eta Soziologia ikasketak egin zituen, eta Bertsozale Elkarteko Komunikazio arduradun izan zen. Joxerra Garzia eta Andoni Egañarekin batean idatzi zuen
|
Bat
bateko bertsolaritza lan mardulaz gainera, saiakera literario gisako bat utzi zigun Egañarekin batean egin zuen Zozoak beleari izeneko gutun trukearekin. 1991ko Gipuzkoako finalean txapela janzteko zorian zela egin zuen tongoak mito bilakatu zuen.
|
|
Are gehiago, Bosquejo de historia del bersolarismo plazaratu zuen 1964an, bertsolaritzaren historia ezagutzeko funtsezko obra. Eta, gainera, Euskaltzaindiaren baitan,
|
bat
bateko bertsolaritza indartzeari eta bertsopaperak berpizteari ere ekin zion.
|
2021
|
|
Hizkuntzaren ezezagutzak suposatzen dion muga aipatzen du Boucher de Crévecoeurrek, penaz, eta hitzotan berriro ere argi gelditzen da
|
bat
bateko bertsolaritzaz ari dela:
|
|
Gstanzl:
|
bat
bateko bertsolaritza Austrian
|
2022
|
|
Bi emakumeren arteko dema batek abiatzen du bertso beefen hautaketa hau. Jakina da azken 40 urteotatik atzerako
|
bat
bateko bertsolaritzaren historia ia osoa gizonen artekoa dela –salbuespen gutxi batzuk salbu, XIX. mende amaierako lore jokoetan Mariana Hargainek eta Aña Etxegaraik izandako norgehiagoka sutsuak, kasurako– Alta, bertsolaritzaren aurrekaritzat jotzen diren profazoak eta eresiak emakumeen arteko jardunak zirela ematen du. Aski desberdinak ziren biak:
|
2023
|
|
Ariketa horiek bertsotan egitera bideratuak izan dira,
|
bat
bateko bertsolaritza erdigunean jarriz, batzuetan, eta beste zenbaitetan idatziz. Irakasleak ikasleen mailara egokitu ditu helburuak, eta ekintza komunikatibo errealen aurrean jarri ditu ahal zela.
|
|
Lore Jokoen gailurrak, bada. frontoitik antzokira ez ezik aipamen soiletik kronikara ere eramango du
|
bat
bateko bertsolaritza, eta gailur honetan, bai antzokietan eta baita kroniketan ere Pedro Jose Elizegi Pello Errota() ageri da nagusi. 70eko hamarkadaren bukaeratik Juan Jose Alkain Udarregi() usurbildarrarekin edo Jose Bernardo Otaño() zizurkildarrarekin, bikote eginaz, saio gehienetan protagonista izango da eta baita garaile ere gehienetan.
|
|
Kontatu den gisan, aurreko belaunaldi foruzaleak poesia idatziaren tradizioa abiarazteko bertsoaren moldeak jarri zituen oinarritzat, eta
|
bat
bateko bertsolaritza bera genero literario gisa berregokitzeko ahalegina ere egin zuen, baina belaunaldi berriak, ideologia eta proiektu politiko berri batekin, modernitatea jasoarekin eta idatziarekin identifikatu, eta ‘benetako’ euskal literatura moderno baten bila ahozkotasuna nahiz bertsolaritza berriro zokoratu nahi izan zituen. Finean, ahozkoa/ idatzia dikotomia ezkutatzen zen mordoiloa/ garbia dikotomia horren atzean.
|
|
147). Xahok, aldiz,
|
bat
bateko bertsolaritzak berezkoa duen izaera galkorra seinalatu zuen: “ […] les productions de la Muse nationale, après être restées gravées quelque temps dans des mémoires privilégiées, se perdent sans retour au bout d’ un petit nombre de générations” [1].
|
|
Ausartzen naiz gehiago esatera: iritsiko da eguna
|
bat
bateko bertsolaritzan Bilintxen bertso moldeak Xenpelarrenak baino eragin handiagoa izango duena. Historiak irakatsi digu:
|