Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 34

2016
‎tatu egingo da, baina hori ezin daiteke informatzailearentzako oztopo izan herritarrei interes publikoko informazioa emateko betebeharrean.
‎Ikus entzuleak aldez aurretik ipini behar dira irudien edo edukien gordintasunaren jakitun. Halako irudi eta soinuak morboagatik erabiltzea eta testuingurutik kanpo baliatzea saihestu egingo da, baina hori ez da aitzakia izango gerra, atentatu, istripu eta antzeko albistegaien funtsezko alderdiak ezkutatzeko.
‎Haur eta nerabeek erraz xurgatzen dituzte mezu mediatiko guztiak. Horrek bide bat ematen dio EiTBri bere heziketa eginbeharra betetzeko, baina , aldi berean, ahulago bihurtzen ditu haurrak eta nerabeak publicityaren eta irudi kanpainen aurrean.
‎Tratamendu informatiboak kontuan izango ditu haur, nerabe eta gazteen berezitasunak, baina estereotipo eta sinplifikazioetan jausi barik.
‎Informazioak gizarte kohesioa bultzatuko du, bai eta immigrazioa nahiz talde kultural eta etniko guztiak modu positiboan ikusgai egitea ere. Euren nortasunari eusten laguntzen dieten gertakarien berri emango da, baina , horrez gainera, talde horiek presentzia normalizatzailea izango dute bestelako informazioetan.
‎ritziak eta estereotipoak bazterreratzeko gakoak, baina integrazioa zaildu dezakeen jarrera hiperbabesleetan jausi barik. Ohitura osasungarrien garrantziaz jabetuta dagoen iritzi publikoa eratzea da kazetari lanaren betebeharretako bat, eta presio talde handien aurrean independentziari eustea, beste bat.
‎Guztiz baztertzekoak dira irudi negatiboak edo behar bezain normalizatzaileak ez direnak. Informazioak egiazkoa eta errealitatearen ispilu izan behar du, baina horrek ez du esan nahi gaixotasunaren alderdirik mingotsena edo topikoena bakarrik aipatu behar duenik.
‎Kirolean, hitzezko indarkeria maiz izan ohi da indarkeria fisikoaren atarikoa. Zentzu horretan, hizkera militar eta belizista gerra baten berri emateko berezkoa dena, baina kirol espirituaren guztiz kontrakoa dena audientzia erakartzeko amua baino zerbait gehiago da. Ikus entzuleekiko konplizitatea bilatzeko baliabide mota horiek sentsazionalismorako bidea zabaltzen dute.
‎Tratamendu informatiboan, kontuan hartu beharrekoa da horrelako irudiek ikus entzuleen larritasuna eta shocka eragin ditzaketela, baina , aldi berean, morboa eta sentsazionalismoa pizteko arriskua ere badutela.
‎Ehizaren, arrantzaren, ukuiluko hazkuntzaren edo abere hilketaren gaineko informazioetan, baztertzekoak dira irudirik odoltsuenak, baina horregatik animalien sufrimendua erakusteari uko egin gabe.
‎1.2 Delinkuentziari buruzko berriak gertaeren kronikarekin lotzen dira sarritan, baina , egiatan, informazio bloke guztietan azaltzen dira. Berri horiek, delitu edo epaiketa bati buruz informatzeko ez ezik, gizartean portaera jakin batzuei buruzko debatea pizteko ere balio dute.
‎Ez da atxiloketa edo prozesu judizial batean inplikatutako pertsonen identifkazioa eman behar, datu hori zabaltzea justifika dezakeen entzute edo proiekzio publikoa dutenean izan ezik. Egokitzat jotzen bada, informazioa testuinguruan kokatzen lagunduko duten inizialak edo datuak eman daitezke, baina horrek ez du kolektibo jakin bat estigmatizatzeko balio behar.
‎Bide indarkeriaren ondorioak erakustea kontzientziatzeko modu bat da, baina ez da iritsi behar alderdirik odoltsuenetan atsegin hartzeraino edo morboa eta sentsazionalismoa erabiltzeraino. Sarritan eraginkorragoa izan daiteke epe ertain eta luzeko ondorioak erakustea (adibidez, istripuek eragindako desgaitasunak).
‎Ezinbestekoa da hainbat iturri erabiltzea. Lehen unean polizia edo larrialdi zerbitzuak izan daitezke informazio iturri, baina beharrezkoa da istripua prebentzioarekin lotzea, beste iturri eskudun batzuk erabiliz: Osalan, sindikatuak, enpresaburuak, zerbitzu medikoak, adituak, e. a.
‎Kale inkestak ez dira, berez, herritarren iritzia ikertzeko tresnak. Inkesta horiek iritzi hedatuak jasotzeko balio dute, baina kontu handiz ibili behar da topiko edo estereotipo desegokirik edo bizikidetzaren aurkako baliorik ez transmititzeko.
‎3.4 Telebistako kontakizunaren abiapuntua irudia da, baina informazioa ez da irudien arabera hautatu behar. ^2^
‎Kazetariak elkarrizketaren inguruko xehetasun guztiak azaldu behar dizkio elkarrizketatuari (formatua, tonua edo erregistroa, aurreikusitako iraupena...), eta zer gai jorratuko diren ere aurreratuko dio, baina ez dauka zertan eman galderak aldez aurretik, eta ez du onartu behar debekurik edo mugarik gaien inguruan.
‎Elkarrizketaren agertokia edo elkarrizketatuaren hondoko planoa ezin da ausaz hautatu, baina , aukeraketa egiteko, ez da sentsazionalismora jo behar, eta ez da helburu propagandistiko edo komertzialik erabili behar. Goi agintari batekin edo interes nazionaleko gai bati buruz egin beharreko elkarrizketa ezin daiteke agertoki hutsal edo eguneroko batean eszenaratu.
‎Kronikariak profesional adituak izaten dira, baina kronikak ez dira ikus entzule espezializatuentzat egiten. Aitzitik, kronikak edonork ulertzeko modukoak izan behar dira.
‎3.5 Kronikak ez dira luzeegiak izan behar. Monotonia hausteko, funtsezkoa da kontakizuna zatika ematea, baina jarraitutasuna bermatuta. Gaurkotasun gai batek kronika luzea behar badu, hainbat formula baliatuko dira, hala nola aurkezleak egitea adierazpenen sarrera, edo kronikaren barruan azaltzea galderak egiten.
‎Ezinbestean, baimena da toki pribatuetan grabatzeko, eta toki publikoetan grabatzeko ere bai, intimitate eskubidea urratzeko arriskua egonez gero. Esaterako, erlijio esparruak, ikastetxeak, merkataritza guneak, aireportuak, ospitaleak eta antzekoak publikoak dira, baina toki horietan egiten diren jarduerak pertsonen pribatutasunari edo intimitateari atxikita daude. Horrelako tokietan grabatzeko, lehenbizi informazio eskubidearen eta intimitate eta irudi eskubideen arteko balantzea aztertu behar da.
‎Kontuan hartu beharra dago ekintza hauen ondorioak deskribatzen dituzten eszenen ikusizko eta/ edo entzunezko inpaktua. Irudiek zehatz erakutsi behar dituzte gertaerak, eta minaren eta sufrimenduaren berri eman behar dute, baina horretan atsegin hartu gabe.
‎Kontakizun informatiboak testuinguru sozial, kultural, politiko edo ekonomiko zabalago baten barruan kokatu du jazoera. Historia ulertzeko, beharrezkoak dira jazoera horren xehetasunak eta zehaztasunak, baina ezin dute albistea isolatu eta gertaeren kronikara zokoratu.
‎Bestetik, adierazpen politiko edo sozial bat egin dezakete, kritikekin, eskariekin edo aldarrikapenekin. Nahitaezkoa da informazioan biktimek ahots propioa izan dezaten, baina haien pluralismo politiko eta soziala aintzat hartuta, gizarte plural batean logikoa eta naturala baita biktimen artean ere aniztasuna agertzea.
‎Lehen unean ezinbesteko iturriak dira polizia eta larrialdi zerbitzuak, baina horrek ez du esan nahi gertaeren kronikan aurkeztu behar denik berez lan istripua izan dena.
‎Lekukotasun edo adierazpenen bila ari direnean, kazetariak emanaldiaren hizkuntzan (euskaraz/ gaztelaniaz) mintzatuko diren informazio iturriak bilatzen saiatuko dira, baina irizpide hori ez zaio nagusitu behar informazio iturriaren egokitasunari. Gogoan izan behar da, hala ere, irizpide hori ez dela sekula erabiliko euskararen erabileraren sustapenaren kaltetan, sustapen hori EiTBren sorrerako helburua baita.
‎Jarraipena denbora errealean egiteko beharrak bereziki zuzeneko emanaldietan egiaztapena zailtzen du, baina horrek ez du espekulazioak edo zurrumurruak zabaltzea eragin behar.
‎Kontu handiz jokatu da errua botatzea, susmoak zabaltzea edo erantzukizunak leporatzea saihesteko. Lekukotzak jaso dira, baina betiere aldez aurreko kondenan jausi barik.
‎Jazoera bat hedabidearen zabalkunde eremutik hurbilago edo urrunago egoteak tratamendu informatiboa baldintzatu egiten du, baina , horregatik, distantzia geografkoak ez die garrantzia edo dimentsio tragikoa murriztu edo hutsaldu behar urruneko hondamendiei.
‎Hizkuntzaren erabileran, funtsezkoa da zehaztasuna, nahasketak edo interpretazio okerrak saihesteko. Izan ere, badira termino batzuk, adiera hurbila dutenak baina sinonimoak ez direnak. Hala, garbi bereizi behar dira erlijioarekin loturikoak (judua, musulmana/ islamikoa, hinduista...) eta kultura, hizkuntza, etnia, geopolitika edo lurraldearekin loturikoak (israeldarra, arabiarra, indiarra...).
‎Artxiboko materiala helburu satirikoarekin erabiliz gero, hedabidearen tratamendu informatiborako jarraibideak eta ildo editoriala errespetatu egin behar dira. Ez dago «Artxiboko irudiak» idazkuna ipini beharrik, baina , edozelan ere, saioaren testuinguruak argi utzi behar du materiala infotenimendurako erabiltzen dela, arduradun editorial batek ikuskatuta.
‎Horrelakoetan, edukia lehen aldiz noiz eman zen adierazi behar da, edo, bestela, informazioa ondo ulertzeko behar diren datu guztiak zehaztu behar dira. Iragana ironiaz edo umorez erakusten duten saioek maiz baliatzen dute artxiboko materiala, baina ikus entzunezkoen egungo kulturari jarraiki egin behar dute; adibidez, irudi odoltsuen gordintasunaren aurreko tolerantzia maila nabarmen aldatu da azken hamarkadetan.
‎Kasu batzuetan, justifikatuta egon daiteke besteren material informatiboa erabiltzea, baina jakitun egon behar dugu horren ondorioz profesionalek autonomia eta independentzia gal dezaketela. EiTBn kanpoko materiala erosten eta programatzen duten profesionalek berorren egiazkotasuna eta fidagarritasuna kontrastatu eta bermatu behar dituzte.
‎Gero eta ohikoagoak diren bideokomunikatuak ez dira inoiz osorik emango; zenbait irudi hartzeko erabil daitezke, baina ikus entzuleei horren berri jakinarazita.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia