Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 229

2000
‎Ed. Trotta, Madril? (modernitatearen proiektua, eredu komunikazionala, balio unibertsalen onarpena), baina historiaren aro konkretu hau gainditzeko, behar, horren baitan,, harago, horretan, Alemania ere sartzen du.
‎Zuhaitz hau haran hondo eta lautada baxuetara moldatzen da hobekien; beraz, ziurrenik garai batean hariztiek bete zituzten haran hondoak. Baina historian zehar behin eta berriz ustiatuta, hariztiak asko murriztu dira; haritzaren egurra ontzigintzan, trenbideen trabesak egiteko, eta XVII. eta XVIII. mendeetan batez ere, ikatza egiteko ere ustiatu izan zen.
‎Ordunte mendietako berezko landaredi nagusia pagadi azidofiloa da, eta neurri txikiagoan ameztia. Baina historian zehar, aintzinako basoak murriztu egin dira, eta larre eta sastrakadi desberdinek ordezkatu dituzte, ustiaketa motaren arabera. Mendeetan zehar, abeltzainek, larreak lortzeko asmotan, basoak moztu edo erre egin
Baina historia bitxi hartan bazegoen kontu ilunik, zeren eta, kapatazekin eta bertze jende batzuekin mintzaturik, berant gabe jakin bainuen, konparazione, ezen erditzeko puntuan zeudenak zirela don Fidelek arbuiatzen zituèn eta etxetik egozten zituèn emazteki haietarik gehienak, eta ez nuen ulertzen zergatik... Izan ere, ez al zen arrazoin naturala emazteki haiekin izan zezakeen haur bat edo bertze beretzat hartzea eta etxeko primu eta heredero izendatzea...?
‎Informatikaren bidez elkarrekin loturiko zentro horiek guztiek osatuko lukete Euskal Biblioteka Nazionala. Hori, noski, gaur egun amets bat besterik ez da, baina historian zehar sarritan gertatu den bezalaxe, gizakiok batzutan ametsak egia bihurtzeko gaitasuna izaten dugu. Halere, lan horri ekin aurretik, bi baldintza bete lirateke:
‎– Ondo dago apala izatea, Estepan, baina historiak ez du urrikirik. Zuen hiruron izenak gainerakoen gainetik daude.
2001
‎Hala ere, dekadentzian erori ziren karolingiarrakberaren ostean, eta ez dezagun ahaztu beraren aita izan zela honen guztiarenaitzindari. Baina historiak beti begiratuko dio Karlomagnori.
2002
‎Historiari dagokionez, Voltaire-k eta bestek erudizioa eta diskurtsoabereizi zituzten. Erudiziorik gabe ez dago historiarik, baina historia batez ere diskurtsoa dugu. Literatura lanak, fikzio edo poema lanak, adibidez?
‎Aldi berean, zuzenbide politikoan, historiaren eragina eta erabilera edo eguneratzea egin zuten Foruen inguruko autogobernu politikoaren defendatzaileek etaaurkariek. Baina historia horiek, Hego Euskal Herrian, herrialdez herrialde burutuziren, herrialde bakoitzeko Batzar Nagusien teknikoak edo legegizonak zirelakoidazleak. Baina, hala ere,. Irurac bat?
‎Errudunak bilatzen hasita, ezin ukatu asko daudela; hala ere, indartsuenen artean hedabideak daudela gogoratu behar. Gero eta garrantzi sozial handiagoko hedabideek aniztasunaren alde zein kontra jo dezakete; baina historiak dio, errazago dihardutela estandarizazioaren alde dibertsitatearen alde baino.
‎Kosta zitzaidan, hala ere, tabakoa uztea, ez uste. Baina historia txiki hura ere polita izan zen. Sararen mailan jartzea baitzen, neurri batean.
‎Agurtu gabe joan zen. Baina historia hari beste atal bat falta zitzaion, handik beste bi urtera Arantxaren heriotzaren berria jaso baitzuen, guardia zibilarekin izandako tiroketa batean. Albisteak zapore mikatza utzi zion.
2003
‎Agian gure historia ez dugu ongi ezagutzen eta euskal nazionalismoaren ikuspegitik astakeria asko idatzi dira. Adibidez, sarritan esan dugu egungo gatazka Gerra Karlistetatik hona datorrela, baina historiaren azterketak erakusten digu gaia hori baino sakonagoa dela eta gure egungo errealitatea hobeki aztertzeko gure historia ere hobeki ezagutu genukeela.
‎Gainera ezkerreko gizonak ziren, eta bi arrazoi horiek esplika dezakete Sabinok baino arrakasta gutiago ukaitea praktikan. Baina historian eta teorian badute garrantziarik, eta balio du horien pixka bat ezagutzea.
‎Hiri bakoitzak bere erreferentzia arkitektonikoa bilatzen du gainerakoetatik fisikoki bereizteko, baina historiak adierazten digu sinboloek denbora igarotzea eskatzen dutela jendeak bere bizitzan onartu ditzan eta erreferente bilaka daitezen.
‎Aro Berrian, maila batetik gorako euskaldunen artean mito kantabristen inguruan, kontzientzia historiko konpartitu bat azaldu zela ikusi dugu. Baina historia lanak idazteko orduan, normalean, marko probintziala hartzen zen esparru gisa. Kantabriarren kontuekin hasi eta handik Bizkaiaren historiara (Andres Poza), Gipuzkoaren historiara (Lope Martinez Isasti) edo Arabaren historiara (Juan Arcaya) igaro ohi zen.
‎Usteak, erdiak ustel, askoren hutsa da hemen. Bestela izan zitekeela pentsatu genuen, baina Historiak geure lekuan jarri gaitu. Izan ere, aurreko mendeko hirurogeita hamarreko urteetan prentsa informatibo elebidunak euskarazko pren  tsaren alde zerbait egin zezakeela uste izan bagenuen ere, denborak argitu digu planteamendu hori hutsaren hurrengoa zela.
‎Errekaz alde bateko nahiz besteko Historiak utzi digun gurutze bidea nahi beste luza liteke. Baina historia horrekin ezkondu baino, hobe ja jai. Estatuetan, desberdinei buruz" errepresioa bihurtzen ari da, gero eta gehiago, justifikatzen ari den jarrera5"; hartara, eztabaida bigarren mailara jaitsi da, suntsipena eta ezabapena dira lehenak.
2004
‎Historia oso da injustua, murriztailea da-eta. Hari nagusia bai, baina Historia hori osatzen duten hamaika eragile aipatu ere ez dira egiten. Hori da kontua.
‎Bata, hemendik Danubio aldera, Ukrainaraino. Bestea, kontrako norantzan, baina historiako beste une batean. Gauzak ez daude guztiz garbi oraindik, eta beharbada gehiegikeria izan zen hura esatea".
‎Salbuespenak, garai bateko sorginen oinordeko garen zoro batzuk. Baina historia horrelatsu izan da beti, eta bide bertsutik jarraitzeko zantzuak nabari zaizkio aurrerantzean ere: etikaren soroa botere ankerrak goldatu du orain arte, eta uztak horren araberakoa izan behar.
‎halako balioak sustatu nahi badira sor edo bultza bedi ikasgai espezifiko bat (etika edo dena delakoa). Ez dut esan nahi historia ezin balia daitekeenik aldika balio konkretuez gogoeta egiteko, baina historia ezin bihur daiteke balioen inguruko ikasgai baten ordezkoa (eta ohar honek ez du soilik euskal historiarako balio baizik berdin munduko historia ikasgaietarako zein beste edozein historiarako). Historiak, nire ustez, bere baitatik bultza dezakeen baliorik baldin badago akaso mundua ulertzeko zentzu kritiko orokor bat izan daiteke, ez asko gehiagorik (besterik da historiako gaiak balio konkretuaz gogoeta egiteko erabiltzea).
‎guk bultzatu nahi ditugun balioen kontrakoak (adibidez inkisizioaren historiak, edo Erdi Aroko erregeen aginte moduak, ez ditu berez tolerantzia edo demokrazia ereduak irakasten). Baina historia horiek erlatibizatu edo ezkutatu ordez, bere hartan azaldu lirateke, ondoren gai horiek eskaintzen duten aukera baliatuz klasean debate bat irekitzeko, ikasleei beren iritzia galdetzeko eta gure konklusioak bilatzeko. Hau da, ez esanez, iraganak balio hau irakasten digu, eta balio hau betidanik edo oso aspalditik topatzen dugu historian, beraz guri ere balio iraunkor horiek segitzea dagokigu?, baizik, balio hau, ikusten denez, ez da beti egon, historiako une jakin batean sortu zen, edo garai batean guztiz jazarria zegoen, edo oso partzialki onartua; alderatu egoera hori egungoarekin:
‎Hoberako bidean al dago, beraz, gizakia? Ez dakigu zehazki, Kantek hobetzearen hobetzeaz azkenean hilzorian dagoen gaixoaz hitz egiten du, baina historiak zentzu bat izango badu, hobera egin balu bezala jokatzea da aukera onena. Hobekuntzarako baldintzak ezartzeko ahalegin jarraitua besterik ez zaigu geratzen.
‎Oroimena lantzeko etorkizuneko tresnak baliatzen ditugu. Kontraesana dirudi, baina historia egiteko eta historia arakatzeko balio digute tresna berriok. Informatzeko eta informatuak izateko.
2005
‎Beharbada, Galiako ipar mendebaldean, Babaorum, Aquarium, Laudanum eta Petibonum kanpamendu erromatarrek inguratutako etxalde galduan, Asterix txikiak eta Obelix bere lagun handiak, bizkarrean menhirra hartuta, Julio Zesarri galantak ematen jarraitu zuten. Historia garaileek idatziko dute, baina historiaren zati hau 2.000 urte geroago umorez eta kolorez, galtzaileek berridatzi dute.
‎Horrelako titulua ezarri zion Sábatok Argentinan desagertutako jendearen gaineko ikerkuntzari baina Historiak dena errepikatzen dela frogatzen du, tamalez.
‎Erromako eliza katoli­ koa erakundetze unibertsala zen, nazioartekoa, alegia. Baina historia partiku­ larrak lantzen hasi ziren Aro Modernoan. Lurraldetasunean finkaturiko herrialde eta nazioak ageri dira.
‎73 Ez dago jakiterik zelan, baina historiako zein soziologiako diplomaturak egin ditu, (Alonso, 1998)
‎Bere memoria ez menpean egoteko, baizik eta nolabait hortik abiatu eta transformatuz joateko proiektuan. Historiaren kontra bat gaztetan oso errez egoten da baina historiaren inportantzia, historia ongi ulertuta... Inportantea da historia.
‎Atal honetan sartu dugu baina historia sailean ere ipin zitekeen Ladislao Velascok Txipre uhartearen gainean idatzitako artikulua. Zelangura ere atal batean zein bestean apur bat lekuz kanpo geratzen da, ez baitu inolako zerikusirik ez euskaldunen bidaiekin, ez euskal historiarekin.
‎Aspartamoak urteak daramatza gozagarri gisa, baina historia polemikoa du
2006
‎Emakumeek euren jarrera pixka bat moldatu zuten eta boto, hezkuntza eta lan eskubideak lortu zituzten, muga handiak jarri bazizkieten ere. Baina historiak erakusten digu patriarkatuak ere erreakzionatu egiten duela gure aurrerapauso bakoitzean; aldiz, ez du egiten erraz sala daitezkeen arau idatzien bitartez, idatzi gabekoen bidez baizik, horiek erabateko zorroztasunez betetzen baitira, hitzik enuntziatu beharrik izan gabe. Munduko Bigarren Gerraren ondoren, emetasun mistikoaren erreakzioa agertu zen, eta boto eskubidea eta formazioa duten emakume modernoek idatzi gabeko arauak bete eta" etxekoandre" bikain bihurtzen ziren.
‎Beraz, historia berreskuratu behar omen den honetan, gure historia ez da lurpetik ateratzen ari, alderantziz, gureari lurra botatzen segitzen dute. Baina historia oso buru gogorra da, eta beti aterako du ezkutatu nahi duten zerbait.
‎Egia, Jainkoaren legeko aginduak daude, hain esplizituak, eta gero Kristoren doktrina. Baina historian zehar gizakitzen den Jainkoaz era irrazionalean mintzatzea, edo Jainkoaren izatea eta borondatea halako zein kontziliotan esanaren menera jartzea, gehiegizkoa iruditzen zait.
‎Unamuno, bere eboluzioen piririkan, gaztetxotako bere historiazaletasun foralistaz gero(" erromantikoa", esango du berak) 286, laster positibismora konbertitua, historiaren filosofia spencertarraren jarraitzaile izana da, gero hegeldarra edo, gero marxista edo sozialista ere izana, orain hori dena gainditu eta filosofia berri oraindik definigaitzetan murgildua dago. Baina historiaren filosofia horien aztarnarik ere ez da sumatzen konferentzian, hasmentako Spencer-en hondarren batzuk ez bada Bizkaiko historiaren interpretazioan (oraintxe ikusia duguna), eta –inportanteagoa– historiaren helmuga unibertsalistaren diskurtso hantua (Marx-ekin ere agian ezkon litekeena), substantzialki erlijiosoa kontsideratzekoa filosofikoa adina. Hemen, alabaina, filosofia bat izatera iristen ez den filosofia hori, ideologia bete betea da, adierarik txarrenean, errealitatearen egia sinplea bozatzen duena; eta, euskaldunen gorespenezko loreen pean, arma bat Unamuno-ren diskurtsoan.
‎Historia agertu zenerako bazen natura. Baina Historia oroz lehen giza ekintzaren Historia da, eta ekintza hori gizakiaren eta naturaren arteko oposizioaren ezabatze dialektikoa duzu. Bestalde, oposizio hori ezabatzeak gizakiaren beraren ezabatzea ere ekarriko du.
‎Kojeverentzat, guztiaren funtsa azalduko duen zientziak ere, Historiak eta giza denborak bezalaxe, zirkulu izaera izango du. Baina Historiaren zirkulua behin baizik ibiltzen ez den bitartean, zientziarena betierekoan errepikatuko den zikloa izango da. Horixe da Kojevek zikloari utziko dion zeregin apala.
Baina Historia hurbilagotik aztertu ondoren Kojevek berak ateratzen dituen ondorioak bestelakoak dira.
2007
‎Naturala den orok (arraza, familia, ahaidetasuna, tradizioak? , etnia?), historia izan zer den esplikatzeko, balio du, baina historia hori dena gaindituz nola doan esplikatzeko hain zuzen607 Historian filosofiari interesatzen zaiona (razionala) arrazoiaren mugimendu aitzinketaria da, arrazoia nola doan aitzinatzen eta forma objektiboa erakundeetan finkatzen, eta hori bereziki Estatuan egiten du: Estatua da erabakigarria, herriak edo etniak608, eta are gehiago masak, ez dira tresna itsuak baino (Hegel ez da filosofo batere, demokratikoa?).
‎izan ere harentzat herriak ez bakarrik ez du esan gura arrazoia, baizik jeneralean zuzenean ezarrazoia esan gura du (instintoa, emozioak, egoismoa). Volksgeista historiaren aurrerabideko elementu erreal bat da, baina historiak aldian aldian gainditzen duena eta gainditu beharrekoa.
‎–Historiaren Koperniko? Herder-i deritzo E. Cassirer ek490 Baina historiaren zientziak, naturarenak ez bezala, bi polo elkartezin elkartzeko arazoa dauka: beharra eta askatasuna; historiaren objektuaren beharrezkotasuna eta subjektuaren askatasuna; zientziaren beharrezkotasuna (eta historiarena zientzia gisa) eta gizon emakume historiaginaren askatasuna.
‎Kant-en gizakia libre eta razionala da, historiaren egilea; natura, indar mekaniko eta itsua (natura newtondarra). Baina historia ez dabil. Kant-en esanean, giza arrazoi eta nahikundeen arabera, beraz libre, hala izanez gero haren zientziarik ez litzateke posible?, baizik naturak, bere?
‎Horrela, arraza (galiarra) eta haren aiurria, historiatik haratago, fisiologian errotzen da; eta bilakaera historikoak funtsean axaletik baino afektatzen ez duen faktorea, nolabait denboraz gaindikoa?, bilakatu da bera historian. Arrazak egiten du historia, baina historiak ez du arraza egiten. Thierry nagusiaren arraza (galiar) historikoa, Thierry gaztearekin prehistorikoa bilakatu da, Edwards-ekin trans historiko, naturala786 Biontzat era berean, les invasions étrangères, les conquêtes, les migrations n, altèrent pas les caractères fondamentaux des types et ne bouleversent pas fondamentalement une race.
‎deitzen den horretan). Jada Hegel-ek, guztiaren historikotasun jariokorrari eutsiko dio eta erradikaldu ere (natura ere historizatua izango da; Jainkoak berak bere buruaren bilakaera isurketarian dihardu), baina historiaren joaira, izpirituarena, inoizko razionalista hertsiena berak bururatu du.
‎Artearen zientzia, er lijioarena, zuzenbidearena, etab., funtsean horien historiara murrizten da. Baina historiak orain, faktizitate soilera murriztua zientzia enpiriko gisa, ekoizpen historikoak oro erlatibatuz historizista gisa, jada ez du, irakasten?; mundu nor matibo osoa, balioak, idealak, desirak: –arima??
‎Nietzsche ohartun zen, halaber, ikerketa eta zientzia historikoa bere garaiko akademia alemanaren harrotasuna zela, hori Europan prestigiatzen zuena. ? Baina historiaren neurriz goran, objektatzen du berak, gizakiak utzi egiten dio gizaki izateari? 924 Eta hala, filologia klasikoak, zientzia historikoetan adarrik historikoenak, garai honetan zentzuren bat izatekotan, ezgaraikoa izatea izan behar du925.
‎Filmeko egileen arabera, duela 150 urte korporazioen pisua txikia zen; gauregun, ordea,, gure bizitzan parte hartzen du, modu dramatiko eta gogorrean.Elizak, monarkiak eta alderdi komunistak beste garai eta leku batzuetan bezala, korporazioa gaur egungo instituzio menderatzailea da. Baina historian zehardesagertu edo egokitu dira ordena berri batera. Zoritxarrez, korporazioa dahistoriari aurre egin dion lehenengoa?.
2008
‎Modu horretan, estatu bat Euskal Herriaren historiaren ardatz bihurtu dute, horrek dituen abantaila guziekin (pasa den kapitulu batean aztertu ditugun horiexekin, hain justu). Espainia Errekonkistan bezala, euskaldunok gure estatalitatearen etenaldi batean gaude, baina historiaren manatuari obedituz gero, berriz ere erdietsiko dugu geure buruaren jabe izatea. Gure historiak ere lerro zuzenak izanen ditu, hasiera eta amaiera hausturarik gabe lotuko dituztenak.
‎Ez da, noski, osagai bakarra. Gauza gehiagoz ere baliatu dira, baina historiak berebiziko garrantzia izan du eta izaten jarraitzen du ideologia horren baitan. Honek, paradoxikoki, ez du ekarri Nafarroako Liburutegiarekiko edo Artxibo Orokorrarekiko ardura berezirik.
‎Herriak hazten du haurra, eta ez pertsona bakar batek. Ta hemen ere, Obamak historia egingo du, baina historiak berak egin du Obama.
‎Horrez gainera, utopia ortzi muga dugu, norabidea markatzen digun horizontea, eta badakigu hurbiltzen garen heinean urrutiratu egiten zaigula. Fukuyama eta enparauek esango dute nahi dutena, baina historia ez da inoiz amaitzen.
‎Utopia ortzi muga dugu, norabidea markatzen digun horizontea, eta badakigu hurbiltzen garen heinean urrutiratu egiten zaigula. Fukuyama eta enparauek esango dute nahi dutena, baina historia ez da inoiz amaitzen
‎Gogorrago kolpatu behar lituzke krisiak hemengo politikagileak, kapitalismoari adabakiak jartzen ari baikara bakoitza bere minari begira. Egun historikoak asmatu ditugu aurten ere (aterki batzuk ireki ziren hartakoa kasu), baina Historia (amaitu zela esaten ziguten hori) gainera datorkigu injustizia guztiekin, eta ez dugu erabaki historikorik hartzeko asmorik. Agian beste lurralderen batean...
2009
‎Badaude poema oso gogorrak, elementu suabe batzuekin biguntzen doazenak. Baina historia, labur labur kontatuta, zera da: haustura sentimental batetik harreman berri baterako trantsizio gaitz hori dago liburuaren muinean eta poema askotan.
‎Hiztunen kopuruaren garapena historian zehar aztertzea ere, Fañch Broudic ek10maisuki egin duen bezala bretoiaren kasuan, ez da berez historia soziala: historia sozialaren zati bat da, demolinguistika deitua, baina historia soziala ez da horretara mugatzen, zergatiak ere aztertu behar dira adibidez.
‎Oso harro dago klubeko istorioaren parte izateagatik, baina historiara igarotze ezak tristura izugarria eragiten diola aitortu du Juanma Lillok Zubietan eskaini duen azken prentsaurrekoan.
‎Lilloren aroa amaieratik oso gertu da eta hedabideen aurreko agur mintzaldian ezin izan du ezkutatu Realeko entrenatzaile izateak sorrarazi dion harrotasun sentimendua. Oso harro nago klubeko istorioaren parte izateagatik, baina historiara igarotze ezak tristura izugarria eragin dit. Ume umetatik nahi izan dut halako zerbait bizi, hauxe amesten nuen, baina igoera erdietsi ez izanak jota utzi nau.
‎–Hori ez daukat hain argi. Baina historiarako denez. Akaso Frantziako Iraultza edo?
‎–Tira, piper frijitu berdeen buztanak ditu platerean, bor bor hasiko da laster kafea?, andrerik ez duzu ekarri. Baina historia xikinen bat edo, behintzat. Agure xikinarentzat.
‎Eta Fernandez Valdesek Discharge taldearen 1982ko diskoaren izenetik atera du en esaldia, pareta batean interes puntu bat sortzen duen pintaketaren modukoa, eta erakusketari berari izena ematen diona. Komunikatzeko zailtasun horren aipamena da, baina historian atzera ez botatzearren, aukera ederra galtzen du artistak, esaldia berez Japoniako esaera tradizional zahar batetik baitator, Hiru Tximu Jakitunen irudiaren bidez errepresentatzen dena maiz. Apropiazio, aldaera eta berrapropiazioaren historia honek irakurketa politiko baterako ateak irekiko zituen ziur asko.
‎EAJko presidentearentzat ez da onargarria Lopezen gobernuaren eta aurreko gobernuaren jarreraren arteko alderaketa egitea: . Batzuentzat badirudi beraiekin hasi dela historiari buruzko errealitatea, baina historia tematia da oso?.
‎Azukrearen ezagutza ez da, noski, gozoa. Baina historiaren ezagutza historikoa dela ez da egia txikiagoa. " Materialismo historikoa" ez da zientzia absolutua, kapitalaren eta horrek adierazten duen munduaren kritika baino, bere objektuaren teoria zehatza.
2010
‎Ez dago joera linealik. Interpretazio subjektiboa da, baina historiak berak eta garapen ekonomikoak hazkuntza eta haustura bidez funtzionatzen dute. Hots, aldian aldian gertatzen diren aldaketa kualitatiboak daude.
‎Unea iritsiko da, eta horregatik bilatzen da larriki iturri energetiko berri bat (fusio nuklearra, garbia eta merkea, adibidez). Kontua da gizakia beti jarduten dela jarraitasun hipotesien gainean, baina historia ez. Ekonomian asko erabiltzen den bitxikeria bat dago:
‎Sagardo usainak gozatzen du barrua, ezin bestela izan. Baina historia usaina ere badago: inguruan ditugun upelen artean, 100 urtetik gora dituzte batzuek, etxe hau Astigarraga inguruko eraikinik zaharrenetarikoa baita.
‎Alderdi Popularra ez zen Jaurlaritzan sartu, baina egonkortasuna bermatu zion PSEren exekutiboari. EAJk irabazi zituen hauteskundeak, baina historian lehendabiziko aldiz oposiziora igaro behar izan zen. Urtebete geroago, PSE PP hitzarmenak ez du hausturarik eta 2011ko udal eta foru hauteskundeen ostean akordioa Diputazioetara eta Udaletxeetara eraman lezaketela zabaldu da.
‎Berez, gure zentroan sortu zuten, bertako ikertzaileentzat. Baina historia luzea du, eta hobetzen eta garatzen joan da; eta orain baliagarria da, ikertzaileentzat ez ezik, baita beste arlo askotako pertsonentzat ere.
Baina historia ez da errepikatzen eta, Aljerko eta Lizarra Garaziko prozesuak errepikatu ez diren bezala, Txillarre Loiola Oslo Genevakoa ere ez da errepikatuko. Eskemak aldatzeko, egokitzeko eta hobetzeko daude.
‎Gure bizitzak imajinatzera behartuta gaude, baina historian zehar sorturiko esne beltzaren tantak ahazteke. Imajinatu behar dugu zer gertatu zitzaien biktimei, eta nola geratu diren gure hitzak, gure literatura, gure bizitzak.
‎46/ 10:09:57: 17/ KONTALARIA} Enron, Wall Streeten kutuna zen.{ App: 47/ 10:10:00: 18/ KONTALARIA} Baina historiari pixka bat begiratu baliote, Enrongoinbertsoreek zuhurrago jokatuko zuketen.{ App: 48/ 10:10:10: 02/ KONTALARIA} Akzioen merkatuaren historian, lehenago ere izan dirahalako gorakadak.{ App:
‎«Ez dut neure burua nekatu nahi sufritutako izu eta martirioak kontatuz, besteak beste gosea, baina historian, mundua hasi zenetik, ez dut uste beste pertsonaodolzaleagorik izan denik SSak eta Gestapokoak baino, beraien irribarre maltzurrarekin, Europan erregimen berri bat ezarri nahi zutenak. Beraien kontra esandaitekeen guztia berez direnaren zati txiki bat besterik ez da izango, eta SSetakobat edo Gestapoko bat dagoen lekuan sugegorri bat legez zapalduta akabatu beharda berriz piztu ez dadin».
‎Merkatu librearen aldekoek esaten zutena egokia izan daiteke, eta izan zen? hasiera batean, baina historiak egiaztatzen du enpresa handiek laster ikasten dituztela nazioarte mailako kartelak, joint venturak, oligopolioak, etab. ezartzeko behar diren bitartekariak, tresnak eta egiturak. Eta egitura eta jokabide horiek guztiak, askotan, gobernuek kontrolatzeko lehen baino askoz zailagoak izan ohi dira.
‎Gogoan daukat, gainera, Manexek Euskal Herriko gazteriari dedikatu nahi ziola lana, beren historia ezagutuz eta haren jabe eginez herriari zerbitzu handia egingo ziotelakoan. Baina historia kritikoa nahi zuen Manexek, ez mito abertzaleen bilduma bat.
Baina historia hondakin pila bat da.1304 Perla batzuk baizik ezin dira atera zabortegitik, Hanna Arendten metafora ekarriz, murgiltzen eta saiatzen den igerilariak itsaso sakonetik azalera ateratzen dituenak bezala. Oraina betetzeko eta etorkizunari zentzua emateko.
‎Pedro Mari Otañoren espainiar lehoi zaharra zerri amerikanoen hankapera eroria zen. Kubako katamotzak irlan nagusi izateko bidean zeuden, baina historia ez zihoan Jose Martik nahi zuen bidean. Inperioen garaia zen artean, Estatu Batuak ez ziren nazio txikiak askatzen ari, baizik eta inperio berri zabal bat prestatzen, diruz eta armez edo armez eta diruz eratua.
‎Historia gazteegi ehortzi dute. Baina Historiak ez du etenik, ez luke etenik izan behar. Etenik izan ez zezan betetzen genituen Begok eta biok koadernoak, lau eskutara.
baina historia hau nirekin hasten da.
‎Independentzia aldarrikatu eta estatu propioa antolatzea ez da izango, beharbada, ezinbesteko baldintza edozein herrirentzako, eta izango dira antolaketa modu federalean edo bestelakoetan, estatu konpartitu batean, beste herriekiko harmonia egokian bizi direnak. Baina historiaren irakaspen argia da, zenbait kasutan, herri bati, askatasunean eta errespetuan bizi ahal izateko, ez zaiola independentziaren aukera besterik gelditzen, eta horixe izaten dela, independentziarena, hain zuzen, herri izaten jarraitzeko daukan aukera koherente bakarra. Orduan, aukera hori, gehiengoaren erabakiz eta legitimazio demokratikoz hartzen baldin badu, eta herri horretan diren herritar guztien eskubideak errespetatzeko konpromisoa hartu eta betetzen badu, baita bide horrekin ados ez diren herritarrena ere, orduan autodeterminazioaren praktika demokratikoaren ondorio legitimoa izango da independentzia.
2011
‎Lehen aipatu dugu trantsizio garaian langileen historiak egin zirela, eta historia soziala hor oinarritu zela. Baina historia horiek aztertzen baditugu, enpresariak ez dira agertzen. Eta langileak agertzen direnean ere bigarren mailan agertzen dira, alderdien edo sindikatuen historiak direlako azken finean.
‎Hori egin behar da? Bai, hori ere egin behar da, baina historia soziala askoz gehiago da. Elizaren, laugarren botere horren historia, esaterako, asko interesatuko litzaidake.
‎Alejandro ez zen, gainera, iritzi hura jakinarazi ziòn lehena, garbi errana baitzion ordurako Alfredo Huegunek etorkizun gaiztoa izanen zuela, baldin eta emakume harekiko ametsak betetzen ahalegintzen bazen, ez Anastasiagatik, baina beronen aita ankerragatik: ahantz ezak emakume hori, erran zion Alfredok, haren aitarekin ez baituk deus egiterik, ogro hutsa duk eta; baina historia haiek eta lagunaren aholkuek, kikildu beharrean, are gehiago sutu zuten Atilano, bat batean heroi erromantikoaren paperean sentitu zena: nik salbatuko diat emakume hori ogroaren atzaparretarik?
‎Oso gutxi izan ziren, ondorioz, liburuan biltzeko balio izan zidaten historiak. Bizpahiru emakumek gonbidatu ninduten auto barrura, egia da, baina historia horiek laburregiak izan ziren liburua gizendu ahal izateko. Errepide ertz batean bukatu zen lehena.
‎Hautu librea da. Librea, baina historiarekin datorrena. Horrela, mendebalean behintzat (agian mundu guztian honezkero), azken mundu horrek funtsean berdin berdina dirudi fededun eta fedegabeentzat, liberalentzat, marxistentzat, anarkistentzat, feministentzat, neofalangistentzat, bakezaleentzat ala terroristentzat:
‎Euskaldunok prehistorian erosoago sentitu izan ohi gara sarritan, historia oro ahaztea hobe balitz bezala. Baina historiari ezin diogu jada gehiago ihes egin eta, ondo begiratzen badiogu, Euskal Herriarekin baino askozaz okerrago jokatu du historiak beste herrialde askorekin.
‎Sartrek berak aitortu du nolako inpaktua eragin zion berari ere Merleau Pontyren testuak. Alabaina, horren planteamenduari jarraiki bai, baina historiaren irakurkera marxista bere existentzialismoarekin osatu beharra zegoela pentsatu du. Beraz, berriro pertsonarengana itzuliz (marxista dogmatikoei gustatuko ez zaiena), bortxaren historia determinatuari drama pertsonalaren fenomenologia gehitu dio:
‎Summa summarum, bortxaren auzi moralak beti, a) historiaren filosofia edo antifilosofiaren bat, eta b) gizatasunaren kontzepturen bat konprometitzen ditu. Baina historiaren filosofia diferenteak daude, eta gizatasunaren ulerkerak ere bai, gaur berton ere, Euskal Herrian:
Baina historia aldatu egin dela dirudi.
‎Interneten dauden hizkuntzetatik askok eta askok Interneten ez dauden hizkuntza askok baino ahozko erabilera tradizional gutxiago gorde dute. Baina historiaren ondarea bide bazterrean utzi duten hizkuntzak ez dira, ezta ere, balio txikiagokoak.
‎Garai batean Historiaren ikertzaileek iturri garrantzitsutzat zituzten kronikak eta lan narratiboak oro har, eta bertatik jasotzen zuten informazioa egiazkotzat jotzen zuten. Baina Historia idazteko modu positibo hura, gertaeretan oinarritua, alde batera utzi zen aspaldi eta kronikak erabat arbuiatzera pasatu ginen.
‎Egia, Jainkoaren legeko aginduak daude, hain esplizitoak, eta gero Kristoren doktrina. Baina historian zehar gizakitzen den Jainkoaz era irrazionalean mintzatzea, edo Jainkoaren izatea eta borondatea halako zein kontziliotan esanaren menera jartzea, gehiegizkoa iruditzen zait.
‎Bazen hizkuntza, literatura, historia, geografia eta etnologia. Hizkuntza eta literatura euskaraz egiten ziren, baina historia, geografia eta etnologia, ez. Egun batez ikasleek eskaera bat ekarri zuten, denek sinatua:
2012
‎Marion Donovan izeneko emakume batek sortu zuen gaurko fardelen aitzindaria, baina historiak haren izena ahantzi du. Beranduago Procter & Gamble multinazionaleko ingeniariek 1956an diseinatu zuten beste bat, lehenik zerrautsa zeramana, gero joan dira materialak sofistikatzen.
‎Frantziako gizonik miretsienetakoa zen orduan, Joana D' Arc en jarraitzaile sutsua, oso fededuna, jantzia, musikazale amorratua, eskuzabala. Baina historiako serieko hiltzaile krudelenetakotzat hartzen da gaur egun.
‎Summa summarum, bortxaren auzi moralak beti, a) historiaren filosofia edo antifilosofiaren bat, eta b) gizatasunaren kontzepturen bat konprometitzen ditu. Baina historiaren filosofia diferenteak daude, eta gizatasunaren ulerkerak ere bai, gaur berton ere, Euskal Herrian:
‎Hautu librea da. Librea, baina historiarekin datorrena. Horrela, mendebalean behintzat (agian mundu guztian honezkero), azken mundu horrek funtsean berdin berdina dirudi fededun eta fedegabeentzat, liberalentzat, marxistentzat, anarkistentzat, feministentzat, neofalangistentzat, bakezaleentzat ala terroristentzat:
‎Sartrek berak aitortu du nolako inpaktua eragin zion berari ere Merleau Pontyren testuak. Alabaina, horren planteamenduari jarraiki bai, baina historiaren irakurkera marxista bere existentzialismoarekin osatu beharra zegoela pentsatu du. Beraz, berriro pertsonarengana itzuliz (marxista dogmatikoei gustatuko ez zaiena), bortxaren historia determinatuari drama pertsonalaren fenomenologia gehitu dio:
‎12 Baina historia orokorraren barruan bada gertatu errebelazioaren historia Oriente bezala ezagutzen dugun inguru geografiko desertikoetan, eta hor bada jasotzen ahal figura nagusi bat, Jesus Nazaretekoa. Zergatik?, zeren Harek signoak egiten zituen.
‎Historiak arazo handi bat du: historia irakurri eta hurbiltzen ahalegindu gaitezke, baina historia ezin dugu interpretatu gaur egungo ikuspegietatik. Askotan entzuten dira honelako galderak:
‎Hala ere, «euskal izana» ez da euskara bakarrik. Euskara euskal kosmoikuskeraren ardatza da, baina historian zehar beste zenbait edukiz inguratuta azalduda. Eztabaidarako proposamen gisa, identitate paradigma honen balizko ildoakazalduko ditugu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
baina 227 (1,49)
bainan 2 (0,01)
Lehen forma
baina 137 (0,90)
Baina 90 (0,59)
bainan 2 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
baina historia ez 16 (0,11)
baina historia hori 5 (0,03)
baina historia aldatu 4 (0,03)
baina historia ezin 4 (0,03)
baina historia horiek 4 (0,03)
baina historia idatzi 4 (0,03)
baina historia oso 4 (0,03)
baina historia bera 3 (0,02)
baina historia beste 3 (0,02)
baina historia filosofia 3 (0,02)
baina historia ofizial 3 (0,02)
baina historia asko 2 (0,01)
baina historia aurreko 2 (0,01)
baina historia bat 2 (0,01)
baina historia behin 2 (0,01)
baina historia bete 2 (0,01)
baina historia beti 2 (0,01)
baina historia bilakaera 2 (0,01)
baina historia bizitza 2 (0,01)
baina historia den 2 (0,01)
baina historia egin 2 (0,01)
baina historia etorri 2 (0,01)
baina historia gauza 2 (0,01)
baina historia gertatu 2 (0,01)
baina historia geu 2 (0,01)
baina historia gizakitza 2 (0,01)
baina historia gu 2 (0,01)
baina historia hondakin 2 (0,01)
baina historia hura 2 (0,01)
baina historia hurbil 2 (0,01)
baina historia igaro 2 (0,01)
baina historia irakurketa 2 (0,01)
baina historia lan 2 (0,01)
baina historia luze 2 (0,01)
baina historia sozial 2 (0,01)
baina historia une 2 (0,01)
baina historia adierazi 1 (0,01)
baina historia agertu 1 (0,01)
baina historia aldagaitz 1 (0,01)
baina historia alde 1 (0,01)
baina historia aldi 1 (0,01)
baina historia Alemania 1 (0,01)
baina historia arakatu 1 (0,01)
baina historia argazki 1 (0,01)
baina historia aro 1 (0,01)
baina historia atze 1 (0,01)
baina historia aurre 1 (0,01)
baina historia azterketa 1 (0,01)
baina historia berebiziko 1 (0,01)
baina historia berriz 1 (0,01)
baina historia bitxi 1 (0,01)
baina historia bozka 1 (0,01)
baina historia dokumentatu 1 (0,01)
baina historia dokumentu 1 (0,01)
baina historia egiaztatu 1 (0,01)
baina historia elkar 1 (0,01)
baina historia emaitza 1 (0,01)
baina historia eraiki 1 (0,01)
baina historia erakutsi 1 (0,01)
baina historia errekor 1 (0,01)
baina historia erreparatu 1 (0,01)
baina historia errepikatu 1 (0,01)
baina historia esan 1 (0,01)
baina historia esanahi 1 (0,01)
baina historia etengabe 1 (0,01)
baina historia euskaldun 1 (0,01)
baina historia ezabatu 1 (0,01)
baina historia ezagutza 1 (0,01)
baina historia garaipen 1 (0,01)
baina historia gaur 1 (0,01)
baina historia geratu 1 (0,01)
baina historia gogoratu 1 (0,01)
baina historia guzti 1 (0,01)
baina historia haiek 1 (0,01)
baina historia handi 1 (0,01)
baina historia hau 1 (0,01)
baina historia horrelatsu 1 (0,01)
baina historia ikasi 1 (0,01)
baina historia indar 1 (0,01)
baina historia inoiz 1 (0,01)
baina historia inondik 1 (0,01)
baina historia inportantzia 1 (0,01)
baina historia irakasle 1 (0,01)
baina historia irakaspen 1 (0,01)
baina historia itzal 1 (0,01)
baina historia jakin 1 (0,01)
baina historia joaira 1 (0,01)
baina historia kontu 1 (0,01)
baina historia kritiko 1 (0,01)
baina historia lazgarri 1 (0,01)
baina historia lehendabiziko 1 (0,01)
baina historia liburu 1 (0,01)
baina historia manatu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia