Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2002
‎Hainbat arrazoi direla medio familia ingurunetik bereiz bizi diren bi anaiaren historiaren inguruan garatzen da haria. Beren bizitzan zenbait hiri ezagutu zituzten, adibidez Iruñea, Tutera edo Toledo, baina batez ere Lizarra, Erdi Aroan euskaldunak, frantsesak, gaztelarrak, juduak, musulmanak, ijitoak eta beste etnia zein kultura askotako jendea elkarrekin bizi zen hiri liluragarria. Ahots narratiboen txandakatzea, eskultura, fresko edo grabatu erromanikoen deskribapen laburrak, erritmo narratibo bizia... horra liburu honen irakurketa atsegin egiten duten zenbait ezaugarri.
‎Egunero hasten delakon etengabeak dira garai hartan puri purian zebiltzan gai eta eztabaiden erreferentziak. Jorratutako gaien artean badaude arrazakeria, birjintasuna, feminismoa... baina batez ere abortuaz hitz egiten da. Eleberrian Les Temps Modernes aldizkariaz egiten den aipamena, edo protagonistaren izena, Gisèle, 1972an Bobignyko epaiketan parte hartu zuen emakumezko abokatu ospetsua gogora ekartzen diguna, istorio nagusia testuinguru jakin batean kokatzen saiatzen dira.
‎Ikusiko dugunez, Descartes, Bruno, Hobbes, Gassendi, Spinoza eta besteren irakurketek osatuko dute Joanesen formazio urteak. Baina batez ere, osaba Joanikot izango da protagonistaren pentsamendu eta jokamoldea hasierarik baldintzatuko dituena, berarekin partekatuko dituen Zientziaren Gela (86) edo Zientziaren Elizak (89) Joanesen joera protestantea markatuko baitute. Osaba iloben aldarri bihurtzen den" Ararat!" (89) oihuak, Galileoren beraren" E puor si muove!" (89) erantzun probokatzailea oroitarazten digu.
‎Gogoan ditugu, batez ere, zenbait idazle iparramerikar, R. Ellison eta bere The Invisible Man (1952), baina batez ere J. Baldwin, gizaki beltzak gizarte iparramerikarrean jasaten duen bazterkeria islatzen saiatu zen idazlea. If Beale Street Could Talk (1974) haren eleberri ezagunean, Baldwinek Fannyren istorioa kontatzen zigun, berak egin ez duen delituaz bidegabeki akusatzen duten gazte beltzaren istorioa.
‎Bestalde, taldea osatzen dutenen artean kultura unibertsal zabala duten kideak nagusi badira ere, gehienek ez zuten unibertsitate ikasketarik egin eta autodidaktak izan ziren. F. Krutwig, A. Irigoien, G. Aresti, J. San Martin, J. L. Alvarez Enparantza" Txillardegi", T. Peillen eta J. Mirande sartzen ziren talde hartan; haien asmoa zen euskal literatura eguneratzea, europar literaturen proposamen modernoak gureari txertatuz, baina batez ere euskal literatura morrontza politiko, erlijioso edo folklorikotik askatzea, azken finean funtzio estetikoa nagusi zedin literaturan.
2003
‎Gorago aipatu dugun didaktikotasuna, idaztankeran ere ondo ezagun da: edonork erraz ulertzeko moduan erredaktaturik dago testua, baina batez ere gazteedota ikasle mundua gogoan duela, kapitulu osteko glosariotxoak ere on egiten dutenez.
2004
‎Mozorroak nahi ta nahi ez kendu gura izan dizkiete, gero, haiek. Baina bati ere ezin kendu izan diote. Berak nahi izan ezik ez da erraza, izan ere, bati mozorroa kentzea.
2007
‎Baliteke lehen ere euskal izenak egotea lurralde horretan, zeren autrigoien leinu zaharraren lurrak Errioxa Goien eta Burgoseraino heltzen baitziren. Den lez dela, ziur dakiguna da Erdi Arotik aurrera euskal izenok ugari azaltzen direla hor, toponimia nagusian ere bai, baina batez ere txikian. Euskal toki izenik gehien Oja, Tirón eta Arlanzón ibaien ibarretan datza.
2009
‎Herri literatura, belaunik belaun iraun eta biziarazia zenez gero, ederra zen berez, baina batez ere herriaren izpirituaren gordailua: herriaren arima horrexen bila zebiltzalako saiatu ziren ipuinak, kantuak, elezaharrak eta herri jakintzako adierazpen mota guztiak batzen eta gordetzen.
‎Aipatu berri ditugun gaitzak helduenak ere izan daitezke, baina batez ere umeek jasan izan dituzte. Umeen ahultasunak, helduen sendotasunaren aldean, tratamendu bereziak eskatu ditu kasu batzuetan.
‎Beraz, lekukoek gomutan dutenaren arabera, sikiera, buruko zapiak ez zuen egoera zibilik adierazten. Paineluak kolore guztietakoak izaten ziren, baina batez ere, beltzak eta grisak erabiltzen zituzten. Zapia buruan ondo ezartzeko, mugi ez zedin, orratzak erabiltzen zituzten, burubaltz izenekoak.
2013
‎Horren harira, ez da betetzen Gorka Aulestiak proposatutakoa: plaza gizona bertsolari ona da, eskarmentua duena, musikarako entzumen ona duena, baina batez ere, jendaurrean bere ahotsa aktibatzen jakin duena (Aulestia 1990) 139 Jendarteko jardunerako ahotsa garrantzitsua da, gogorazteko eta esangura sinbolikoa sortzeko ahalmen handia du ahotsak. Orduan, inprobisatzaileak, jendaurreko kantuan ahotsa erabili behar du, perfomance eraginkorra izan dadin.
2015
‎Gotzon Egiarena izan zen lehen artikulua, euskararen ezagutza egiaztagiriak lortzeko azterketak gaitzat zituena Ansorenaren aurreko" titulitisa" ri tiraka edo. Hainbat kontu kritikatzen zituen, baina batez ere, eta aurreko zenbakietan argitaratutakoaren ildotik, literaturaren tratamendua. Horrekin batera Juan San Martin egurtzeko baliatzen zuen, beste joera errepikari bat, ezagun denez, kasu honetan prentsan argitaratu zuen artikulu baten harira, zeinak, Egiaren arabera, hogeita bost akats ortografiko gramatikal zituen:
Baina batez ere, esan dezagun behingoz, eta sin que sirva de precedente, porque no tenemos nada que decir en castellano, ni nadie a quien hablar en castellano, zera, ez dugulako erdaraz mintza ahal gakizkiokeenik.
‎Etxean bazegoen txiki bat eta handik irakurri nituen Charles Dickensen The Posthumous Papers of the Pickwick Club, espainieraz, eta Pierre Lotiren Ramuntcho esaterako. Baina batez ere, Andoaingo liburutegiak markatu ninduen errotik; egunero joaten nintzen hara nire lagunekin. (Atxaga, 2015)
2021
‎Izan ere, literaturaren didaktikak ikasleen beharrizan literarioak asetzen ez dituela uste dute hainbat elkarrizketatuk (MIR1, AIR1, LIR1, LIR2, LIR3), baina batez ere zalantzan jartzen dute gizartea nahiz hezkuntza pertsonengan halako beharrizan kultural literarioa sortzera iritsi ote diren; ez, beharbada, horiei garapen bat ematea, baina bai, bederen, piztea:
‎Zentzu horretan, irakurgai egokiak aukeratzeko, baina batez ere eta gaiari ikuspuntu orokor batetik helduta, literatura ikuspegi egoki batetik irakasteko formazioa falta dela argi adierazten dute LIR2 k, DGIR1 ek, BE1 ek eta GE2 k.
‎" Normalean, euskara irakasleak gara euskara irakasleak. Ikasgaia Euskara eta Literatura da, baina batez ere euskarari heltzen zaio". GIR1 ek ere literaturak arloan duen garrantziaz kontziente dela argi uzten du," denok" dakitela inportantea dela, baina bigarren mailan uzteko joera dagoela aitortzen du, berak ere bai.
2023
‎Zer ote du bertsoak entzuleak hainbesteraino harrapatzeko? Munduan zehar badira ahozko inprobisazioa lantzen duten hainbat kultura, baina batek ere ez dauka gaur egun bertsolaritzak daukan indarra. Horren erakusgarri, lau urterik behin Euskal Herrian jokatzen den Bertsolari Txapelketa Nagusia aipa dezakegu aurten jokatzen ari da, urtebeteko atzerapenaz, pandemia dela eta.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia