2010
|
|
Zuzendaria agintarien beldur zen, ordea, eta ahalegintzeko eskatu zion Augustini, baina honek irmo
|
azalduko
zuen bere jarrera: Egunak, euskal eguneroko bakarra izanik, zabala izan behar zuen.
|
|
Idazkera, garai hartan beraren berezitasunak edo beti berdin berdin erabiltzen zituen formak errespetatuz, egokitu egin du prestatzaileak, gaurko irakurleari errazago gerta dakion. Zehatz mehatz
|
azaltzen
ditu sarrerako Argitalpen honetazatalean. Augustinen orduko lexikoaren zerrendatxoa ere badakar, horko hitz asko eta asko garai hartan erabiltzen ziren neologismoak baitziren.
|
|
Kroniketan herriko bizia
|
azaltzen
bazan, artikuluetan orduko pentsaera agertzen jaku, pentsaera sozial politikoa, kulturala eta erlijiosoa. Hemen Euskal Herri osoko arazoak agertzen dira, bai eta nazioartekoak ere, gizarteko arazoak izan nahiz politikoak.
|
|
Han ikusitakoa ikusi eta entzundakoa entzun, nola liteke, auzipetuoi begira? keinurik txikiena ere ez egitea gureganako zelanbaiteko errukia eta gizatasuna
|
azalduz
–Ez dut eskatzen, jakina, geure askatasunaren alde egitea.
|
|
erantzun nion. Eta ondoren itaun bat egin ote nezakeen esan nion epaileari, nire deklarazioak egiteko eskubideari uko egiteko arrazoia
|
azaldu
nahi nuen eta. Baietz ihardetsi zidan, hura ere grabaturik geratuko zela.
|
|
Ez dakit abokatu honek epaiketaren hasieratik 5 auzipetuoz iritzi bera zuen, alegia guretariko inork ez zuela ETArekin zerikusirik izan EGUNKARIAren historia osoan. Hasieran ez bazuen, bukaeran behintzat garbi
|
azaldu
zuen gu guztion aldeko portaera garbia, gu denok defendituz eta ez neu bakarrik. Hitza hartu zuen azken abokatuak maisu-lana egin zuen:
|
|
8. Honelaxe
|
azaltzen
du Haritschelharrek (beti ere iturri berean, Euskera 1969 1970koan): errota egile:
|
|
Orduan,. Agur, jaunak? abestiaren berbak
|
azaltzen
nebazan: giza duintasun bardina autortzen daben berbak, eta traszendentzian oinarritutako duintasun ikutu ezina(, danak Jainkoak i, ak gara?).
|
|
Alkarrizketetan gure herriaz galdetzean, batzuk izan dogun erlejinoari buruzko aldakuntzak harritzen zituan. Hori eta beste balio batzuen aldakuntza kultura eraldatzea dala
|
azaltzen
ahalegintzen nintzan, nahiz eta zaila izan zergaitik jazoten diran holako aldakuntzak guztiz argitzea. Sartaldeko ia herrialde guztietan gertatu izan dira antzeko aldakuntzak.
|
|
Gizon honek baditu ere, jorratu dituen bestelako sorbideak. Hizkuntzalaritza izugarri gogoko du, eta hori dela eta, euskararen sorburuari eta egitura bereziari buruz egin dituen gogoetak maiz
|
azaltzen
dira bere idazlanetan, olerkietan zein hitz lauzkoetan. Horrez gain, lehen aipaturiko Izotzetik izaneraliburuan horretaz aritzen da sakon ikuspegi plastiko estetiko esperimental batetik abiaturik.
|
|
1976tik aitzina Iparraldean jazotako gertaera sozio-politikoek sentimendu horiek areagotu zizkioten. Hauxe dena, hagitz argi
|
azaltzen
zaigu iaz, hau da, 2007 urtean, Maiatz argitaletxearen eskutik, kaleratu zuen Oroitzirriakizeneko liburu ederreko pasarte biografikoetan.
|
|
Halaber, sentiberatasun berezi baten jabe egin da. Izatez alaia eta kanporakoia bada ere, barne barnean sarturik daraman bakartasun sentimendu batek bortizki kolpatzen du, eta horrela uler ditzakegu bere baitan izaten diren gorabeherak. Ironia, umorea, eta baztertuekiko kontzientzia bizia dira Xabier Soubeleten nortasunean nabarmen
|
azaltzen
diren beste ezaugarrietako batzuk. Giza antolamenduaren aldetik, elitismoa gorroto du eta kultura herrikoia maite.
|
|
2005 urtean, Hendaian finkaturiko Hasier Etxeberria idazleak plazaratu zuen Mutuaren hitzak izeneko eleberrian, beste pertsonaien artean, Xabier
|
azaltzen
zaigu, Arizkunen bizi den Leon Karrika margolariaren izengoitiaren azpian ezkutaturik. Idazleak izugarri ongi irudikatu du Xabierren izaera, batez ere, bere barneko bakardade hori.
|
|
Haatik, bere idazlanak ez dira hiru liburu hauetara mugatzen, gauzaturik edo gauzatzeko bidean dauden beste obra zenbait argitaratzeko txandaren zain baititu. Euskara errotik maite du, eta honen sustraiak aztertzen urte luzeak eman dituenez gero, bere idazlanetan beti
|
azaltzen
dira ikertze prozesu horren berri ematen diguten aztarnak. Horretaz gain, aho korapiloak, zentzu anitzeko esapideak, hitzen musikalitateari jarraiki burututako perpausak eta desagertutako adizkera trinkoak, behin eta berriro, erabiltzen ditu bere testuak exotismoz eta ukitu hermetikoaz zipriztinduz.
|
|
Badator! Solaskideek ederto baten ulertzen dute, ageriko formetan
|
azaldu
ezagatik nor datorren, noiz eta nondik.
|
|
Denboraren presiopean, hiztunak ez du askotan komunikatu gura duena zehatz
|
azaltzen
, baina horretarako badauka esandakoa zuzentzeko edo biribiltzeko aukera, baliabide batzuk erabiliz: autozuzenketa, errepika, parafrasia eta abar.
|
|
Ahozko diskurtsoan, berriz, hiztunak gehienetan aurrez aurre izan ohi du entzulea eta honek ulertzen duen edo ez, galderaz edo keinuz
|
azaltzen
dio. Horrela, hiztunak minuturo alda dezake kontatzeko modua, esandakoa entzuleari hobeto egokituz.
|
|
Hiztunak, aldatu egiten du bere mezua, arazorik ez izateko; edo isildu egiten da ideia bat
|
azaltzeko
hiztegirik ez daukanean. Azken baten, mezua murriztuta edo oker ematen du.
|
|
Irakasle lanean, edozein irakasgaitan dihardugunean gaia
|
azaltzen
dugunean, jariotasunaribegiratzen diogu, hots, edukiari, zuzentasunariedo formari baino gehiago. Eta jariotasunakbarruan ditu:
|
|
Historiako eskola orduan, esate baterako, kriterio kronologikoa litzateke nagusi; gertaeren gaineko iruzkinean, ordea, kriterio argumentatibo logikoa nagusituko da; fisikakoan, azalpen kausal argumentuzkoa. Hor ere, dena den, narrazioa agertuko da ikerketaren berri ematean edo deskribapena egitean edo objektua
|
azaltzean
.
|
|
Gaia, AHOZKO KOMUNIKAZIOA IKASGELAN. Hau artikulu idatzi hau han ahoz
|
azaldurikoa
da.
|
|
Ikasleen aurrean, bestalde, erne jartzen garela ere baieztatu dugu, zeren kontzentrazioa eskatzen baitu hizlari, aktore hizlaria aktore baita, beste izen batekin bada ere lanak eta askok uste baino handiagoa gainera. Lagungarri zait niri neuri paperezko euskarria eskuetan dudala ikasgelaratzea, txosteneko garrantzitsuena koloreztaturik dudala, azpimarraturik, ideia nagusiak argi bezain garbi
|
azaldurik
. Dale Carnegie oratoriako guruak esana da, ordu erdian dozena erdi ideia nagusi baino gehiago nekez irakats daitekeela2 Alde horretatik, astirik ez bada, arin eta azkar mintzatzea baino, labur aritzea da konponbidea.
|
|
Horrek segurtasunik eza dakarkio. Horregatik, garrantzitsuagoa da mezua presente edukitzea,
|
azaldu
beharreko gaia txukun prestaturik izatea, betebeharreko arauak zerrendatzea baino. Ez dugu esan gura, kasurako, samatik gorakoa kontrolatuz, eskuak erdi galdurik jokatzea ondo dagoenik, ezen gorputzak ere seinaleak igortzen baititu.
|
|
Gaur Etxepare aztertuko dugueta kantura jo, orok// behar luke pensatu. Iangoikoak nola duyen// batbedera formatu, bere irudi propiara// gure arima kreatu;... ikasleetarik askok barreari ematen zion; ordea,
|
azaltzen
nienean: jakizue nire ondorik zeuek abestu behar duzuela, irriak eta barreak desagertu egiten ziren automatikoki, euren burua tarima gainean kokatzen zuten-eta.
|
|
bertso oso txarrari0; txar xamarrari5; on xamarrari10; onari15; eta oso onari20 puntu. Azken epaia ematean, zertan oinarritu ziren
|
azaldu
zuten epaimahaikoek: –bertsolarien sorpena, irudipena, bertsotarako erreztasuna, bertsoen neurketa, puntuak eta oi, en berdintasuna?.
|
|
9?. Aldaia, asteasuarra eta Zailpuru oiartzuarra etziran
|
azaldu
ta beren exerlekuak utzik gelditu ziran? (Bertsolari Guduak, 32 or.).
|
|
11. Argiaastekariak zioenez, sarrera dohainik izan zen: . Orra itz gutxitan
|
azaldu
, igandean, Poxpolin teatroan, goizeko amaiketan egingo dan gudaketaren berri. Eta sarrera debalde izango da...!?
|
|
Abel Muniategik bosgarren edo geratu zelakoa dauka: ? 1935eko urtarrilaren 20an Donostiako kursaal en egin zen Euskal Herri guztiko Txapelketara
|
azaldu
zen. Baziren hogei bat bertsolari eta Uriartek bostgarren saria jaso omen zuen? 65 Esanda daukagunez, lau sari baino ez zituen banatu epaimahaiak; baina Jose de Artetxe idazleak ere aurretxoan ikusi zuen dimoztarra sari zerrenda posible horretan:
|
|
Egia da, gaur egun, hiriburuan eremu erdaldunean noski euskaldun ugari bizi direla baina gehienak giputzak direla eta gero euskaldun berri mordo bat?. Topiko horren aurrean behin baino gehiagotan haserretu naiz eta neure bizipen, lekukotasun edo ikerketak
|
azaldu
dizkiet bati baino gehiagori, gezurtatuz edo argituz Arabako euskal eremu garaikidea, XX. mendekoa, Aramaioko Gainbarrua baino zerbait gehiago dela?
|
|
62Bigarren bertsoan ere, badirudi Matxinek berriro heltzen diola Zubimendik
|
azaldutako
arrazoiketari.
|
|
Olan eben ondorengoak entzuna, etaonak dira esateak, oroigarri dira taGorengoarentzat, baina bearrezko daubaten bat gauza sakratuak
|
azaltzeko
.
|
|
Badirudi, autorea, John LeCarré balitz bezala, alde guztien ikuspuntuak, zehaztasunak, gorrotoak, inbidiak, gorabeherak
|
azaltzeko
trebatu dela. Aldiz, eta esan bezala, Pontvieux en lehen eleberria da.
|
|
euskal independentziarena. Autoreak, fikziozko pertsonaiak deskribatuz, euskal separatismoari lekua egiten dio, bere zaletasun pertsonalak (eskalatzea, natura, ekologismoa) argiro
|
azaltzen
dituelarik.
|
2011
|
|
Eta hiru ardatz horien defentsa eta zabalkunderako erabili zuten lehen tresna antzerkia izan zen, eta erran behar dugu, Begiraleak elkartearen antzeztaldea urte luzez arrakastaz arrakasta ibili zela Iparralde osoan zehar. Hastapenean komeria herrikoiak taularatu zituzten, eta hortxe
|
azaldu
zen antzerki egile multzo polit bat: Leon Leon, Jean Barbier, Hillau anderea, Dominika Soubelet, Iratzeder, Ttanpi,?
|
|
Ihauteri honek badu dantza berezi bat Hiruburu izena duena eta donibandar ihauteriari biziki nortasun berezia ematen diona. Dantza horretan
|
azaltzen
diren pertsonaiak bereziak dira: hiruburuak, zibuloia eta honen laguntzaileak, hartza eta hartz eramailea?
|
|
Gertatutako guztiaren aurrean, hainbat galdera sortzen zaizkit: nola
|
azaldu
gertatukoa. Nola ulertu hile batzuk aurretik elkarrekin bizi zirenen arteko salaketak?
|
|
Dahrendorf en arabera (Dahrendorf, 1971), interes taldea eta ez ia taldea da benetako agente aktiboa interes gatazkak daudenean. Interes taldeek argi dituzte zeintzuk diren euren helburuak eta interesak, eta gai dira gatazken arrazoiak interes eta helburu horien arabera
|
azaltzeko
, pertsonak eta taldeak interes horietara erakartzeko eta hauen portaerak bideratzeko. Ia taldeak, aldiz, interes batzuk komunean dituzten kategoria sozialak dira, eta ez dituzte ondo zehaztuta izaten helburuak eta interesak, eta, beraz, gatazketan ez dira hain eraginkorrak.
|
|
Dena dela, mende aurrera doan heinean, eta batez ere 1918tik aurrera, gero eta eliz gizon gehiagok Sabino Aranak bultzaturiko mezu nazionalistak bereganatzen hasi ziren. Bigarren Errepublika garaian, hainbat elizgizon abertzale edota euskaltzale zeuden Markinan eta Xemeinen (horrek
|
azaltzen
du, halaber, abade eta fraide askok Euzko Gudarosteko kapilau gisa aritzeak). Gainera, abade eta fraideek arazo sozialen inguruko gero eta kontzientzia handiagoa zuten (Martin Ugalde, Argia, VII).
|
|
Bere artaldeaz gerizatu zuhaitzak egundokoak ziren. Urkiak ere zekuskien oihanaren hondorako non,
|
azaldu
zidan, benetako hezetasuna zegoen lurrazalean lo.
|
|
Ordezkaritzan ari zen basozainen kapitaina lagun ona nuen. Misterioa
|
azaldu
nion beraz.
|
|
Bat bestearen ondotik azterketari artoski ekin zion onak txarretatik bananduz. Eskukalditxo bat proposatu nion pipa ahoan neramalarik baina hobeko nuela lan horretan sudurra ez sartzea garbi
|
azaldu
zidan bere isiltasunak. Lan honi ematen zion arreta ikusirik isildu eta hor gelditu zen solasaldia.
|
|
Alkate jaunak gero Jabier Kalzakortari, herriko seme eta Deustuko Unibertsitateko irakasleari, eman zion hitza, ikuspuntu literariotik zertxobait
|
azaltzeko
. Jabierrek labur hitz egin zuen, eta aldizkariaren izatea eta jarraipena azpimarratu zituen batez ere.
|
|
Ba eskatu didate pare bat minututan Karmelen web-gunea, eta bere konfigurazioa aurkezteko, orain
|
azaldu
den altxor honekin egongo den lotura adieraziaz.?
|
|
Jabier Alberdi jaunak, Markina Xemeingo alkateak, denoi ongietorria egin ondoren, aurkezpen horren zergatia
|
azaldu
zuen. Hona hemen beraren hitzak:
|
|
Txorierrira (Parke Teknologikora, aireportura,...) datozen atzerritarrei euskal kultura (dantzak, musika, herri kirolak, bertsolaritza...) erakutsiko eta
|
azalduko
zaie.
|
|
Proiektuak suposatzen du, aurrerago zehatzago
|
azalduko
den bezala, Derioko lurretan, Bizkaiko Teknologi Parkearen barruan, taberna jatetxe antzoki tankerako azpiegitura eraikitzea bertan kultur eta enpresa ekintzak burutu ahal izateko.
|
|
Sarritan zirraragarria be bai! Ideiak
|
azaltzerakoan
atsegin jakoz analogiazko adierazpenak. Baita esaera ausartak, indartsuak eta laburrak be gauzak biribiltzeko orduan.
|
|
Barriro be, Aita Santuak itzelezko garrantzia emoten deutso bide honi. Ez dau bakarrik aipatzen, baita pausoz pauso
|
azaldu
be:
|
|
Dimako koruak abesti bategaz agurtu ginduzan han batuta gengozan guztiok. Jose Ramon Garai, Dimako alkateak, ekintza honi hasiera emon eutson, udaletxean jartzen zan plakaren arrasoiak
|
azalduz
. Gero Andres Urrutia Badiola Euskaltzainburuak hartu eban hitza, Aita Linoren euskal letretako merezimenduak aitatuz.
|
|
Haren Idazlan guztiak ateratzen niharduala eta alkarrizketan genbiltzala zalantza batzuen aurrean erabakiak hartu bear ziran... Haren testuetako bizkaierazko esaera batzuk era ezberdinetan agertzen ziran gauza bera
|
azaltzeko
, eta aukeratu beharra egoan; asko kostatzen jakon aukeratzea: esaera biak ontzat hartzen zituan...; eta luze berbetan ekiten eban, esaera biak zirala egokiak eta historian zehar erabiliak,...
|
|
Maiatz eko Luzien Etxezaharretak sarrera egin ondoren, Urruñako auzapez axuanta den Germaine Hacala euskaltzale ezagunak hartu zuen hitza, bere familiak Danielaren aitarekin zuen zorra oroituz, Leon Albizu hargina izan baitzen etxea berritu ziena.Gero, Danielaren ipuinez eta artikuluez mintzatu zen, euskaldunok Danielaren aldetik jaso dugun altxorra denon gogora ekarriz. Germainek bukatu orduko, niri egokitu zitzaidan hitza, eta liburuaren nondik norakoak
|
azaldu ondoren
, bukaera eman zitzaion aurkezpenari eta hasiera urruñarrek eta gainerako adiskideek Danielari eskaini nahi zioten omenaldi beroari.
|
|
Laugarren orrialde hau dena frantsesez idatzirik dago. Hirugarren orrialdean
|
azaltzen
den heriotza beraren deskripzioa dago xehero. Lehen narrazioaren buruan letra larriz Affaire Leon Vitalis & Maria Boyer.
|
|
Karmeldar gazteak euskaltzaletasunez pizteko toki gertatu zen Markina... Han zen Urbano Manzisidor historia euskaraz
|
azaltzen
, A. Lontzi (Ormaetxea), Txomin Agirreren Garoa goratzen, eta ikasleengan harridura sortzen... Zeruko Argia eta Jaungoiko Zale aldizkariak hartzen zituzten beste batzuen artean...
|
|
Lehen liburu honek izan duen bilakaeraz argitasunak eman ondoren, hartaz egin diren argitalpenen berri ematen digu eta jarraian, haren poesiaz hiru adituk dituzten iritziak
|
azaltzen
.
|
|
Coyosen hitzaldiari Txomin Peillenek erantzun zion, berak garbi
|
azaldu
zuen bezala, munduko mintzaira ederrenean, hau da, xiberotarrez.
|
|
Karrikaz karrika eta plazaz plaza ibili ondoren jendarmeriaren kasernara iritsi ginen. Buruan zihoazenek aurrean zeramaten pankarta denon aurrean ezarri zuten. Halako batean, kasernako leiho batean bi jendarme gazte
|
azaldu
ziren eta, lotsagabeki, pankartari eta jendeari argazkiak egiteari ekin zioten. Manifestatzaileak ez ziren horregatik kikildu eta aldarrikapenezko hainbat oihu jaurti ondoren, itzulerazko ibilaldiari ekin genion.
|
|
Gazteak taldeka banatu eliz aurreko zelaian. Eta talde bakotxean abade bat arduratzen zan gaia
|
azaltzeko
. Eta ondoren gazteen galderei erantzun.
|
|
Niri, aste barruko gora beherak?
|
azaltzea
tokatu zitzaidan. Albisteren baten ostean aukerako bertsoa abesten nuen.
|
|
Aditzak bizkaierazkoak erabiltzen bainituen. Gero, alfabetatze eskolak hartu nituenean ohartu nintzen deklinabidea banekiela, UMANDIren gramatikan, bada, izen hori aipatu gabe zabal eta sakon
|
azalduta
dator??
|
|
...torbide nagusia.Ondoren eta balantzaka, moskatel lartxo edateakkalte egin omen dion sakristaua.Gero, eta harrokeria ia irrigarri baten pausoan, orotariko agintariak: zibilak eta militarrak, eskumakoak eta ezkerrekoak, zuriak eta nabarrak, kristauak eta mairuak, erretzaileak eta ez erretzaileak, zezenzaleak eta belarjaleak, futbolzaleak eta futbolarizaleak, aurrelariak eta atzelariak. Halako batean
|
azaldu
da desfilearen erdianinoiz baino uzkurtuago Gargantua, 96
|
|
Oinarrizko ikerketetan (ikerketa purua, teorikoa edo dogmatikoa), ikerlariaren lehen helburua da gizarte errealitate bati buruzko ezagutza teorikoa handitzea, eta ez arazo bat konpontzea. Euskal gatazkari dagokionez, oinarrizko ikerketek gertatutakoa
|
azaltzeko
teoria landu litzateke.
|
|
Ikerketa esplikatzaileetan, hipotesi kausalak frogatu nahi dira; hau da, fenomeno sozialen zergatiak aurkitzea. Era honetako ikerketen helburua da aldagai bat edo batzuk beste aldagai batengan edo batzuengan duten eragina
|
azaltzea
. Aztergai diren fenomenoen azalpen kausalak lortu nahi dira; beraz, teoria sendoak eta diseinu sofistikatuagoak behar dira ikerketarako.
|
|
Tradizio positibistaren arabera, errealitate soziala modu enpirikoan aztertu behar da, natur zientzietan bezala. Inkesten4, behaketa zuzenen5edo saioen6bidez lortzen diren datuak kuantitatiboki aztertuz, emaitzen orokorpen probabilistikoak lortu daitezke; ostean, gizarte errealitatea gidatzen eta
|
azaltzen
duten lege kausalak ezagutzeko, eta, azken finean, aurrerantzean gertatuko dena aurreikusteko. Gertaera sozialak, beraz, errepikakorrak eta aurreikusteko modukoak dira, eta teknika kuantitatiboen bitartez, egiaztapen enpirikoak lortu daitezke.
|
|
2010eko otsailaren 19an prentsan irakurri ahal izan genuen (edo irratian entzun edo telebistan ikusi) nola IUPACek (Kimika Puru eta Aplikaturako Nazioarteko Batasuna) 112 elementuari ofizialki kopernizio izena eta Cn sinboloa esleitu zizkion. Artikulu honetan
|
azalduko
da nola ematen zaizkien izena eta sinboloa elementu kimiko berriei.
|
2012
|
|
Edota zelan jokatu behar dugun, batetik erdaren morrontzan ez jausteko eta, bestetik, jariotasunez jantziriko euskara lortzeko. Honela
|
azaltzen
zuela barruko larridura hori Andu Lerxundik, aipatzen du Pello Esnalek:
|
|
Idazterakoan nahiz itzulpenak egiterakoan zer nolako estrategiak erabili behar ditugun aztertzera bultzatzen gaitu. Bertan, hitzez hitz hona ekarri dugun sarreran aipatzen den bezala, gure artean sarritan gogoeta gai izan ditugun honako hauek ageri zaizkigu hainbat adibide erantsiz
|
azalduta
: Testu antolatzailek; Mintzagaia eta galdegaia; Erlatibozko esaldiak; SOA/ SAO aukerak; Hitz ordena, osotasunean hartuta.
|
|
–Kasu honetan, estrategia izan da giltza.
|
Azalduko
hitz gutxitan zer ulertzen duzuen estrategiaz?
|
|
–Bai. Jardunaldietan, beste irudi eta adibide politak
|
azaldu
ziren. Jose Ramon Etxebarriak, esaterako, formula eta formula hitzez emateko modua bereizi zituen; esanez, alegia, bat eta bakarra izaten dela formula, baina mila modu daudela formula hori hitzez azaltzeko.
|
|
Jardunaldietan, beste irudi eta adibide politak azaldu ziren. Jose Ramon Etxebarriak, esaterako, formula eta formula hitzez emateko modua bereizi zituen; esanez, alegia, bat eta bakarra izaten dela formula, baina mila modu daudela formula hori hitzez
|
azaltzeko
. Eta hizkuntzaren erabileran ere berdin gertatzen dela.
|
|
Jainkoarekin hartu emon pertsonal eta barru barrukoan bizi izaniko arimaren historia; aitor entzuleentzat, honeen eskariz eta aginduz, idatziriko kontu emote zehatz eta harrigarria. Ume umetan Jainkoaren maitasuna barruan erne jakonean hasten da; gero, hartu emon hareetan gaztetxu zala izan zituan gorabeherak
|
azaltzen
ditu; bere aitak disimuluz, une haretan eukan arriskutik gordetzearren, mojen barnetegi baten sartu ebanekoa eta, aitak jakin barik, bere neba bat abentura lagun ebala, goizean goiz etxetik ihes egin eta moja sartu zanekoa. Hona artekoa da, kontaketa aldetik, normalena eta euskarara itzultzeko be errazena.
|
|
Benedikto XVI.a oso jakintsua da eta gauzak
|
azaltzen
zehatza. Ezagun da irakasle izan dana urte askoan.
|
|
L. B. Hainbat gauza egon leitekez azpimarratzekoak, baina nik hiru edo lau atali erreparatu deutset batez be; hona hemen: umetako kontaera politak (Rodrigorekin izaniko gogoeta eta abentura txikiak; eremutarrak zirala eta egiten zituen jolasak?); lau otoitz graduak
|
azaltzeko
darabiltzan baliabideak; bosgarren kapituluan gaixotasun handiak izan eta hiltzat emon ebeneko kontaketa bizia; infernuko ikuskariaren deskripzio bardin bakoa.
|
|
liburua plazaratu zuen elkarteak. Bertan sei antzezlan
|
azaltzen
ziren:
|
|
«Askatasun osoa dago derrigorrez utzi beharrekoa nahi bezala banatzeko ondasunak jasotzeko eskubidea dutenen artean. Adibidez, seme alabetako bakarrari utz diezaiokezu ondasunen lau bosten, eta besteei ezer ez»,
|
azaldu
du. Zuzenbide zibil orokorrean, ostera, denei eman behar zaie zerbait.
|
|
Aurrekoa irakurri dozuenentzat interesgarria izango dalakoan, aitatu barri dodan BERRIA egunkariko artikuluan
|
azalduta
ageri diran foru zuzenbidezko oinarrizko berben azalpenak eskaintzen deutsuedaz, argibide izango dituzuelakoan.
|
|
Bien derroteroak ezberdinak diren arren, jakina. Parte honetan nire filosofia teorikoa
|
azaltzen
dihardut.
|
|
Mari Domingi 2 Mari Domingiren ordezkoa zelako bataiatu zuten horrela. Gabonetan honek ezin zuenean atera Mari Domingi 2, ohitura zaharrak agintzen duen legez, soineko berriarekin jantzita, berokia lagun eta antzara baten gainean
|
azaltzen
zen, menditik etorri berriko Olentzero ikazkina zurezko pottokan eta Basajaun triziklo baten gainean aldamenean zituelarik. Masail Etzanaraziak boxeolariari dagokionean, masailak bi frontoi pareta bezain lau zituelako deitzen zioten modu horretan.
|
|
etxe bat, katu bat eta beste bost gauza gehiago. Lanpas asko ezagutu behar izan zituen, eskaileretako azken mailetan sarritan eseri zen, lerroetako azken postuetan egon (loteria erostera hurreratzen zen ia aldi gehienetan), zabaltzen ez ziren ate itxietan txirrina jotzen aritu zen (etxez etxe garbigarrien orrialdeak banatzen eta haietan zegoena
|
azaltzen
, adibidez). Pertsianak muturren aitzinean ere askotan itxi zizkioten (lekuetara beti belu heltzeko joera izaten baitzuen).
|
|
Hirugarrenean eguzkia, eta azkenik, laugarrenean, lurra irudikatzen duen ikur koaternarioa. Biribil handi batean eta gurutze handi batek banaturiko laurdenetan A letra bana
|
azaltzen
dira. Gurutzearen gibeleko aldean, gaur elizaren hormatik dagoen alde ezkutu horretan alegia, INRI (Iesus Nazarenus Rex Iudeorum/ Nazareteko Jesus, juduen errege) irakur daiteke.
|
|
Lau A horiek alfa, hau da, guztiaren hastapena lirateke, eta biribila O letra, omega, litzateke, garai guztien amaiera alegia. Irudi hau hinduek erabiltzen zuten gizakiaren ziklo osoa adierazteko, eta bertan
|
azaltzen
diren lau gune horiek gizateriaren lau aro handiak sinbolizatzen dute.
|
|
Horrela izanda edo ez, gauza da Joxemiel Barandiaranek, bere testamentuan, hilobian ezarri behar zioten hilarria guztiz diseinaturik utzi zuela. Hilarriaren buruan, biribil baten barruan, Sarako gurutzean
|
azaltzen
den irudi koaternario berbera, eta oinarrian idatzirik: Sarako hilarria.
|
|
Bitxia bada ere, Barandiaranek ez zuen inoiz deus idatzi Hendaiako gurutzean
|
azaltzen
den irudi koaternarioaz, eta jakin badakigu Hendaiako gurutzea ongi ezagutzen zuela.
|
|
Aitaren aldetik alsaziarra eta amaren aldetik euskalduna den Axel Brücker ek 2005 urtean plazaratu zuen Fulcanelli et le mystère de la croix d' Hendaye izeneko liburu ederrean, Hendaiako eta Sarako gurutzeen oinarrietan
|
azaltzen
diren ikur astrolaktikoek antzinako beste kulturetan eta baita Amerika postkolonbinoan ere, azaltzen direnekin dituzten antzekotasunak aditzera ematen dizkigu.
|
|
Aitaren aldetik alsaziarra eta amaren aldetik euskalduna den Axel Brücker ek 2005 urtean plazaratu zuen Fulcanelli et le mystère de la croix d' Hendaye izeneko liburu ederrean, Hendaiako eta Sarako gurutzeen oinarrietan azaltzen diren ikur astrolaktikoek antzinako beste kulturetan eta baita Amerika postkolonbinoan ere,
|
azaltzen
direnekin dituzten antzekotasunak aditzera ematen dizkigu.
|
|
Aipaturiko artikuluak bukatzen du Falconelli Parisera itzuli zela eta bizitza publikotik, 1944ko agorrilean, aliatuak Parisen sartu zirenean, desagertu zela
|
azalduz
. Hala eta guztiz ere,
|
|
Komentuaren, barrukotasuna?, bere fraide bizimoduekin, erakunde erlijiosoari dagozkion fraidearte, agintari eta arauekin, bizitzak dituen aldarte on eta eskasagoekin bildu eta
|
azalduta
dago Larreako monografia honetan. Etorkizunean, honelako gure errealitateak jaso dituen historialariak (egin kontu komentu gehienak desagertzera doazela abiada bizian) liburu honetan Eskola ona izango dute, edo komentuak oso barrutik ezagutzeko aukera, behintzat.
|
|
Estimatzekoa da euskal kulturako hainbat ekimenen historia arretaz jaso izana, talde eta norbanako askoren nondik norakoak ematen zaizkigula, Larreakoaz gain neurri handi batean Probintzia karmeldarraren iragana ere
|
azalduz
eta gure egunak artekoa aintzakotzat hartuta.
|
|
Paulo VI.ak aldarrikatutako 1967 urtea ere antzekoa izan zan. Nahiz eta orduko eta gaurko egoerak oso desberdinak izan bai gizartean eta bai Eleizan, beti daukagu premia aldiko kulturaren arabera fedea bizi eta
|
azaltzeko
. Beti ere, Urte honen helburu nagusiena, fedearen edertasuna eta poztasuna eta gozamena iragartea izango da kasu batzuetan eta beste batzuetan berraurkitzea.
|
|
Arestian
|
azaldutako
gogoetak kontuan izanik, hizkuntza bakoitzaren egoera faktore ugariren bateratze eta elkarrekintzen emaitza da: faktore politiko juridikoak, ideologikoak eta historikoak, demografikoak eta lurraldekoak, ekonomikoak eta sozialak, kulturalak, linguistikoak, eta azkenik subjektiboak.
|
|
Deklarazio honetako 1 artikuluko 3 eta 4 ataletan
|
azaldutako
komunitateek, bai eta artikulu bereko 5 atalean azaltzen diren taldeek ere, eskubidea dute egoitza finkatuta duten edo Lekualdatzen diren lurraldeko hedabideetan beren hizkuntzek trataera orekatua izan dezaten. Eskubide horren egikaritza bateratu egin da lurraldeko beste talde edota komunitateen eskubideen egikaritzarekin.
|
|
Deklarazio honetako 1 artikuluko 3 eta 4 ataletan azaldutako komunitateek, bai eta artikulu bereko 5 atalean
|
azaltzen
diren taldeek ere, eskubidea dute egoitza finkatuta duten edo Lekualdatzen diren lurraldeko hedabideetan beren hizkuntzek trataera orekatua izan dezaten. Eskubide horren egikaritza bateratu egin da lurraldeko beste talde edota komunitateen eskubideen egikaritzarekin.
|
|
Tobera herriko plazan jokatu zuten eta 200 bat gizonek parte hartu omen zuten, tobera tradizionalean emakumeek ezin baitzuten parte hartu. Tobera hartan
|
azaldu
ziren emakume guztiak emakumez jantzitako gizonak izan ziren. Eta gaur bitxia iruditzen bazaigu ere, tobera egin ahal izateko herriko erretoreari baimena erosi behar izan zioten.
|
|
Ondoren, Jakes Ondarea izeneko mostatxa handiko gizon dotorea igo zen oholtzara eta bere testigantza
|
azaldu
zuen. 7
|
|
Orain lekukoa Itsasu herriari pasatu diote agorrilaren 19an, besta kari, eginen duten kabalkada toberarako. Itsasuarrek frankotan erakutsi dute beraiek ere aditu handiak direla horrelako ekitalditan, eta agorrilaren 19an hau garbi
|
azalduko
digutelakoan nago.
|
2013
|
|
Konparazino polit bat erabiliz, hauxe dino Benedikto XVI.ak: . Esaera honek ez dau balio fede katolikoa
|
azaltzeko
. Jaungoikoa ez da absurdoa, misterioa baino.
|
|
Eta gero Hölderlinen olerkigintzaren aldiak
|
azaltzen
ditu Arostegik. Interesagarria da ikustea noiz eta zelako inguruan sorturik dagozan olerkiak; eta konturatuko gara ia danak 1785etik 1806ra artekoak dirala, hau da, bere bizitzako 15 urtetik 34 urtera artekoak.
|
|
Hölderlinen poesiaren distira eta ezkutuari buruz
|
azalduko
dau L. Arostegik:
|
|
Nik esan nion: Bada, liburu hori eskuratu ezin dugunez gero, saia zaitez oroimenera ekartzen eta horrela hartaz gogora datorkizunaz eta beste gauza batzuez idatz ezazu beste liburu bat eta
|
azaldu
doktrina orokorra, esperientziak nori gertatu zitzaizkion aipatu gabe.
|
|
–Oi ene ahizpak!, nola adierazi nik zuoi bosgarren egoitzetan gordetzen diren aberastasuna, altxorrak eta atseginak? Uste dut hobe litzatekeela ezer ez esatea geratzen diren ondorengoei buruz, bada, ezin da adierazi, eta adimenak ere ezin du ulertu, ezta konparazioek ere ez dute balio hori
|
azaltzeko
, lurreko gauzak kaskarregiak direlako xede honetarako.
|
|
Luze ari da Bizitza Liburuan otoitzaren lau graduak
|
azaltzen
. Perfekzio Bidean berariaz garatzen du gai hori.
|