Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2002
‎Eta ekimen honen harira, filosofia garaikidean eztabaidagai zentral bihurtu den testu klasiko hau argitara emateko beharra eta aukera ikusi genuen. Liburua editatzeko orduan, zuzenbidearen soziologiaren ikuspegitik eta Larraitz Ugarteren eskutik, Panoptikoak utzitako itzalaren aztarnak jarraitu nahi izan ditugu, idazlanari sarrera emateaz gain kartzelaz gehiago jakin nahi duenari zenbait argibide emanez. Testuaren itzulpena egiteko originalaren bila genbiltzala, hitzaurrean Bentham Project eko kide den Catherine Pease Watkin ek azaltzen duen autore nahasketarekin egin genuen topo.
‎Gotorleku horrek, inorentzat batere arriskutsua izateke, kanoien oldarrei salbu, edozeri egingo lioke aurre. Honen guztiaren inguruko xehetasunak hain dira ugariak ezen gehiago eta sakonago jakin nahi duenak jatorrizkora jo besterik ez bailuke egin; dena den, ideia berri bat azpimarratu nahi dut hemen. Panoptikoaren sarbidearen parean, errepidearen luzean barna, harresi bat eraikiko da, espetxearen aurkako erasorik balego, oldarrean parte hartzen ez dutenek nola edo hala beren buruak babesteko modua izan dezaten, asmo txarreko batek bakarrik igaroko bailuke une odoltsu horretan harresiz inguraturiko errepidea.
2004
‎Hil ez direnean, maiz gertatu dena, behin betiko markaturik gertatu dira, gizagabeturik maizenik. ...okoaren kronikan irakur daiteke, esaterako, nola Siziliako errege eta enperadore erromatar germaniar Federiko Il.ak(), jakin nahirik haurrek zein hizkuntza hitz egingo luketen handitu ahala, inorekin hitz egin gabe haziz gero," agindu zien neskameei eta inudeei esnea eta ditia emateko haurrei, berauek garbitzeko eta bainatzeko, baina laztanik ez xerarik ez egiteko, ezta hitzik ere ez egiteko; jakin nahi baitzuen haurrek, handitu ahala, hebraieraz hitz egingo ote luketen (hura izan baitzen lehen hizkuntza), ala grekoz, ala latinez, ala arabieraz, ala beren gurasoen hizkuntzaz. Baina alferrik ahalegintzen zen, zeren haur guztiak hiltzen baitziren". 26
2006
‎Itzuli denean Itakatik Atena, andereak dakartzan berriak jakin nahi dituztenez, Zeusen inguruan, Kontseiluan, bildu dira jainkozkoak:
2007
‎Lehen filosofoen galderak, beraz, ez dira batere berriak: kaosetik ordena nola sortu zen jakin nahi zuten, nola sortu zen oinarrizko masen disposizioa74, kosmogonietan jakin nahi den bezalaxe, hain zuzen.
‎Egiaren hedapena baieztatu nahi izango balu bezala, Hesiodok hasieraz egiten du galdera, lehen filosofoek bezalaxe: mundua nondik datorren jakin nahi du, zein oinarritik eratortzen den den dena170 jakin nahi du eta kosmogonia oso bat aurkezten du:
‎Egiaren hedapena baieztatu nahi izango balu bezala, Hesiodok hasieraz egiten du galdera, lehen filosofoek bezalaxe: mundua nondik datorren jakin nahi du, zein oinarritik eratortzen den den dena170 jakin nahi du eta kosmogonia oso bat aurkezten du:
2008
‎Spinoza beste modu batean irakurri behar izan zuten. Eta aldi berean erlijioari buruz Kanten iritzia jakin nahi zuten. Horren ondorioz, erlijioaren patuak bere bigarren Kritikar ekin bat egin zuen.
2009
‎Kantek subjektuaren baitan jartzen du objektibitatea bera, eta, beraz, nahiz eta metafisika deitu objektibitate horren posibilitatearen azterketari, hori ez da guztiz egiazkoa. Ez baita metafisika tradizionala(" Metafisika berri horrek" berbaitango gauzak ahantzi ditu ja, bazterrean utzi ditu), baizik eta ezagutzaren teoriaren azterketa bat; nola ezagutzen dugun jakin nahi du, eta ez nola dauden gauzak haien baitan. Geure formetatik abiatzen da Kanten azterketa, geure formek nola baldintzatzen duten geure ezagutza eta, edo, nola jasotzen eta sailkatzen duten errealitatea.
2011
‎Eta hemen ez naiz hari ezer berririk azaltzen, behintzat Aristotelesen hitzak gogoratzen baditugu: " gizakiak izatez jakin nahi du".
2013
‎Kontzientzia ez da mundu paralelo batean sortzen den zerbait, kontzientzia ez da gorputzaren kutxan sartzen den mamua: kontzientzia izaki bizidunengan sortu da, eta biziaren esparruan arakatu da benetan zerbait jakin nahi badugu oraindik ere misterio handia den horretaz.
2014
‎Fricka lortzeko, iturritik edan behar izan du, begi bat galdu; gehiago jakiteko, intzestu gorenera iritsiko da. Freud-entzat hor dago ezagutzaren bilaketa ororen funtsa, baita jakintza zientifikoa ere; pertsonak ikerle madarikatuak badira, haien historiaren azken hitza ‘jakin’ nahi dutelako da; alegia, lehenengo psikoanalistaren arabera, nondik datozen jakin nahi dute, nondik datozen umeak, ezkutatzen dieten sexu harremanari buruz jakin nahi dute. Eta Wotanek ez du aitarik; logikoa da gehiago ezin ikastea, eta horrek heriotzara gidatzea.
‎Fricka lortzeko, iturritik edan behar izan du, begi bat galdu; gehiago jakiteko, intzestu gorenera iritsiko da. Freud-entzat hor dago ezagutzaren bilaketa ororen funtsa, baita jakintza zientifikoa ere; pertsonak ikerle madarikatuak badira, haien historiaren azken hitza ‘jakin’ nahi dutelako da; alegia, lehenengo psikoanalistaren arabera, nondik datozen jakin nahi dute, nondik datozen umeak, ezkutatzen dieten sexu harremanari buruz jakin nahi dute. Eta Wotanek ez du aitarik; logikoa da gehiago ezin ikastea, eta horrek heriotzara gidatzea.
‎Istorio horietan bada gaizki kokatutako buru-argitasun moduko bat: Wotanek eta Edipok lehenago jakin nahi dituzte gauzak. Oso urruneko etorkizun bat prestatzen duten bitartean, ekintzek, keinuek ihes egiten diete, norbaitek jasoko dien begitik jausitako malkoa bezala.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia