2000
|
|
Maiz askotan esan ohi dugu ez genu keela nahi geure seme alabek geuk eginditugun hutsegite berak egitea. Eta horri helduz, leherrenak egiten ditugu bizitzakoadin
|
jakin
hori erabidetzen, ohartzeke adin horretan inprobisazioa, aurkikuntza, ausardia, nor izatearen eta identifika tzearen abentura direla nagusi.
|
2001
|
|
Ez. Seguruenik, oinarrizko mailako ikasleak zailtasunak ditu H2n jarduteko.Autonomoa da eta ez du laguntza handirik behar jarduteko, baina erosotasun puntua falta du, eta bere hizkera ez da komunitate euskaldunak normaltzat duena; eta ikasleak berak ere
|
badaki
hori.
|
|
1 Hizkuntza bat ikasi nahi duenak, kultura
|
jakin
horrek ezarritako legeen araberaaukeratu behar ditu formak, benetako gaitasun komunikatiboa eskuratuko badu.Kultura bakoitzak hainbat forma ahalbideratzen ditu mezuak sortzeko, eta bestebatzuk kulturalki ezegokiak dira. Kulturen arteko kontaktuak interferentziaksortzen ditu, eta hizkuntzan ikusten badira ere, hizkuntzaren eta kulturaren artekolotura norabide bikoitzekoa izaki, interferentzia linguistikoek kultura edukienaldaketak sor ditzakete.
|
|
Eta horrekin batera, nagia sartzen zait... ze, idazten badut, berriro esplikatu dut, emakume modura zergatik idazten dudan, eta zergatikdiren nire pertsonaiak emakumeak eta zergatik irakurtzen duten emakumeekgizonezkoek baino gehiago... Nik ez
|
dakit
hori guztiaz. Nik dakidan gauza bakarrada, emakume izaera gauza batean antzeman dudala idazle naizenetik:
|
2002
|
|
Gure edo bakoitzaren unibertsitatearen hizkuntza politika hamarminututan aurkeztea eskatu digute saio honetakooi. Hortaz, Euskal HerrikoUnibertsitatean gauza jakina da, eta zuen artean gehienok
|
badakizue
hori?, Euskal Herriko Unibertsitatearen hizkuntza politika Euskal Herriko Unibertsitatearen izaerak berak markatzen duela, hau da, unibertsitate publikoa izateak, eta, beraz, unibertsitate horrek euskal gizartearena eta euskal gizartearentzakoa izanbehar duela. Euskal gizartearen unibertsitate publikoa izanda, bada, Euskal HerrikoUnibertsitateak elebiduna izan behar du, gizarteak bezala, eta elebitasunean dagoEuskal Heniko Uniberlsilateuren helburua eta hizkuntza eredua.
|
|
Baina biderik egon arren, ez daedozein iristen jomugara. Joana zaigun XX. mendearen azken aldera campusezhornitu gara Euskal Herrian, baina ez
|
dakit
horrek aukerarik emango diguneuskaldunoi, mende berrian nahi genukeen goi mailako unibertsitategintzan.
|
|
Edozein herrik du bere hezkuntza sistema propioa sortzeko, eratzeko eta kudeatzeko eskubidea. Ez
|
dakigu
hori espresuki inongo nazioarteko aldarrikapenetanhorrela adierazita dagoen, baina, ez balego ere, gauza nabaria da, une batetikaurrera bere herri izatearekin bizitzea erabakitzen duen herri orok eskubide horiizan behar duela. Guk geuk inolako zalantzarik gabe aldarrikatzen dugu eskubidehori Euskal Herriarentzat, eta, gainera, aldi berean, eskubide horren aurkakoplanteamenduei zilegitasuna ukatzen diegu, zeren planteamendu horiek gureherriaren etorkizuna oztopatzen baitute, eta gure nortasunaz bizirautearen aurkakoeraso suntsitzaileak baitira.
|
|
Ezin uka euskararen didaktikan ahaleginhandia egin dela, bai hizkuntzaren kurrikulua zehazten eta bai didaktika arloan ere.Baina berrikuntzaren hastapenetan gaude oraindik. ...hezkuntzaren azkenerreformak (1989), ikuspuntu epistemologikotik begiratuta, ekarpen handiak eginbaditu ere, psikologiaren ezaugarri oso markatuak izatea leporatu izan zaio, osozentratuak ikaskuntza prozesu orokorretan?, diziplinaren didaktikaren kaltetan.Horrekin esan nahi dugu irakaste/ ikaste prozesuan irakasgai den objektuan (euskararen deskribapenean) ez dela arreta handirik jarri, nahiz eta
|
jakin
horren gaineanegiten direla ikaskuntzak, matematika irakatsi/ ikasten da, teknologia irakatsi/ ikasten da, hizkuntza irakatsi/ ikasten da...?. Eta horrek garrantzi handia du, badakigu-eta irakaste/ ikaste prozesuak harreman estuan daudela zientzia bakoitzaren izaerarekin, alegia, diziplinaren didaktika bakoitzak espezifikotasun handiakdituela:
|
|
Ahalegin hori aurrera eramateko saiorik eginez gero, frogatu da: modernizazioaren arriskuak unibertsalak direla, hots, toki jakin batean atzeman daitezkeela, baina ez direla toki
|
jakin
horretako jazoera hutsa.
|
|
Eta bitartean kanpoan utzi duen maitale negartiak atalburua lorez eta girlandaz jazten du eta atezango harroak lurrintzen, eta gizarajoak ateorrietan musuak inkaturik uzten ditu; onartua izanik, ostera, sudurrera letorkiokeen lehen bafadan, hanka egiteko arrazoi jatorrak bilatuko lituzke eta luzaz entseiaturiko elegia panpoxa behera letorke eta bere burua ergeltzat joko luke, maiteari hilkor bati dagokion baino gehiago esleitu diola ikusirik. Eta gure Venusek
|
badakite
hori; horrexegatik saiatzen dira euren bizitzaren eszena ostea ezkutatzen maitasunaren zerrendan katigatu nahi dituztenei; alferrik, ostera, zeure gogoan dena atera baitezakezu argitara eta barre haiek guztiak azter eta, bihotz onekoa bada eta ez gorrotobera, zeuk ere ez ikusi egin eta giza akatsak barka.
|
2003
|
|
Alabaina, kea astintzen hasi eta ke horren ostean zer gordetzen den aztertubeharra dago. Eta behin puntu honetara helduta, zehaztasun bat, ezer baino lehen: azken bolada honetan, Seattleko gertaerez geroztik batik bat, hain ezagun egin denglobalizazioaren kontrako mugimendua ez dago globalizazioaren kontra, globalizazioaren eredu
|
jakin
horren kontra baizik1 Zein da, baina, gaur egun indarreanden globalizazio eredua?
|
2004
|
|
kantitatea, kualitatea, lekua, denbora, erlazioa, ekintza, pasioa, etab. Alegia, kategoriarik gabeko izate perfektua da Jainkoa. Baina, nola
|
dakigu
hori. De caelo (Zeruari buruz) izenburua duen liburuaren lehenengo ataleandio Aristotelesek argizagiak, astroak direla gauza dibinoetan gehien ageri diren zerak, horien baitan baitago higidura, eta horiek arima batek biziarazten ditu.Fisikan (7 lib.) eta Metafisikan (A lib.) higiduraren betikotasunaz arduratzen da Aristoteles, betikotasun hori denborarenari lotua delarik, denona baita, higiduraren zerbait?. Dena den, higiduraren betikotasunak arazo asko sortzen dizkio filosofoari, batez. ere zerupeko higidura diskontinuo eta desordenatuak direla eta.
|
|
Zeren zuhurtzia ez da soilik orokortasuneraitzultzea, ez; zuhurra izateko kasu partikularrak ezagutu behar dira, ekintza baita berehelburua eta hori kasu indibidualetan datza (ikus Etika).
|
Jakite
hori, beraz, arte bat da: ernetasuna, ohartasuna, usna. Hots, zuhurtzia da politikariaren bertutea, eta sophia, bestalde, bakoitzaren alde jainkotiarren bila dabil.
|
|
esatcak, horrek gurpil zoroan sartukobaikintuzke. Bcroa disposizio
|
jakin
horrekin identifikatu bada ere, ezin da era bereandisposizio hori berori beroaren terminoetan azaldu. Horrcgatik, arazo hori gainditzeko etagogo egocrek benetako funtz.io az.altzailea izan dezaten, identitate teoriaren sortzaileek (batez ere, Piacc 1956 eta Smart 5959) hau proposatzcn dute:
|
|
Nolaerabaki izaki bat bizirik dagoen kasu arrotz horietan? Astrobiologiak beste planeta batzuetanbizidunik dagoenetz bchatzeko behar diren irizpideak zehaztu nahi izan dituenean, nahastehandia sortu da, Dugun adibide bakarra Lurreko bizia da; ezin dugu beste ezerekin aldcratu, ez
|
dakigu
horren czaugarrien artean zein diren beharrezkoak eta zein kontingenteak. Etaauzi hori dcla eta, Bizi Artifiziala deritzan zientzia helburu batekin cratu zen, horrela biziaren zientzia egon cz dadin adibide bakar horri lotuta, hots, biologia orokorra edo unibertsala eraikitzeko asmoarekin.
|
2005
|
|
1995 urteko Alardea bainohilabete batzuk lehenago istripu bat izan zuen. Argi zegoen urte horretako Alardeaezin izango zuela agindu; hala ere, berak
|
bazekien
hori onartzeak bere postua, agian betirako, galtzea zekarrela.
|
|
Kasu
|
jakin
horretako arazoen gainean hausnartuko dugu, zein, irtenbide, hartu duten aztertuko dugu eta har zitezkeen irtenbideak bilatzen saiatuko gara.
|
2006
|
|
Hobe halakoemankortasunik ez bagenu, egia, min ematen baitit niri ere hau idazteak. Bainanarratzaile orojakilea den deabruak
|
badaki
hori dela egia. Mina emankorra delafikzioan erabiltzen dakienarentzat.
|
|
Ezbairik gabe, aipatzen ari garen estrategia horiez baliatzeak maiz zailduegiten du gure irakurketa. Sarrionandiak
|
badaki
hori, eta badaki, jakin, gehiago: badaki testua irentsi beharrean testuaren aurrean geratu egingo bagara eta gogoetaegingo badugu idazkera hori beharrezkoa dela. Hitzen ondoezako hitzaurrean bereidazkera horren zentzua argitu zuen eta baita Hasier Etxeberriarekiko elkarrizketanere17:
|
|
Habermas en proposamena testuinguru
|
jakin
horretan kokatuko litzateke, elkarrizketa soziala bilatzea eta lortzea helburu duen dinamika historikoaren barruan. Mendebaldeko gizarteek bizi izan dituzten iraultza demokratikoekin, iparramerikarra eta frantziarra, esaterako?
|
|
Eskuliburu honen egileek ondotxo
|
dakite
hori. Publizitate Zuzenbidea aztergai autonomo gisa mugatuz ekiten diote liburuari, baina berehala aitortzen dute Informazio Zuzenbidearen azpimultzo bat baino ez dela, eta Informazio Zuzenbidea, berriz, Zuzenbide osoaren baitan baino ez dagoela ulertzerik.
|
|
Esan beharra dago hedabideek beren ideologiarekin bat datozen arauak jar diezazkieketela mezuei, eta horiek betearazi, azken batean audientzia horregatik izan baitakioke leial hedabide
|
jakin
horri. Halere, haien euskarrietan, zehaztutako tarifak berdintasunaren printzipioaren arabera aplikatuko zaizkie iragarkiak hedatu nahi dituzten iragarleei, horrela bakarrik bermatzen baita merkatuaren eta trafikoaren gardentasunean (De la Cuesta, 2002:
|
|
Lehenik eta behin, jakin behar da hartzaileek zer esanahi ematen dioten publizitatearen adierazpenari, baina, horretaz, esan beharra dago aintzat hartzen den hartzailea batez besteko kontsumitzaile arrunta izango dela, eta ez gai
|
jakin
horretan aditua129.
|
|
Ospea duen pertsona ezagunak, gainerako pertsonek bezala, ez du arlo
|
jakin
horri buruz ezagutza tekniko edo zientifiko handirik izango, eta bere iritzia adieraziko du produktu edo zerbitzuaren erabilera arruntari buruz, besterik ez. Bestalde, ohikoa ez den erabileraren bitartez lortu baditu goraipatzen dituen abantailak, azaldu du zein baldintzatan lortu dituen (De la Cuesta, 2002:
|
|
Izan ere, publizitate ekimen bat gauzatzeak hedapenarekin egingo du bat, ekimen hori publikoarengana helarazteko hedabide bat erabiltzen denean. Baina, hedabide
|
jakin
hori erabiltzen ez denean, ez dira baliokide izango. Demagun, esaterako, enpresa baten publizitatea enpresaren ikur edo zeinu bereizlea daramaten su pizgailuak oparituz egiten dela; egintza horrek publizitate kontratu bati bide emango dio, prestaketa eta programazioa egongo baitira tartean (urtearen une jakin batean banatuko dira), baita gauzatzea ere (banatzen direnean).
|
|
PLOren 6.b. artikuluak, berriz, nahasketa erregulatzen du, baina beti lehiakide bati dagokionez, horrelako egoeretan oso maiz gertatzen baitira merkatuko konkurrentziak. Kasu batean zein bestean, jokaera
|
jakin
horrek sorrarazten duen nahasketan oinarritzen da egoera ez zilegia, eta nahasketa arriskua ekiditea bilatzen da (De la Cuesta, 1995: 148; 2002:
|
|
Oro har, babesleak kontuan hartuko ditu babesturiko subjektuaren ezaugarriak (kirolaria, artista, etab.) eta inguruabarrak (ea futbol talde bat den, txapelketa baten irabazlea den edo lehen postuetan gelditzeko aukera duen?), jakinik haren irudia bere markari lotu behar diola publizitate asmoekin. Babesturiko subjektuaren esentzialtasun
|
jakin
hori garrantzitsua izango da, besteak beste, argitzeko ea hitzartutako eginkizuna ongi bete den. Beraz, babestuaren egin beharrekoak zehazten direnean, babestuak ezin du babeslea behartu onartzera hirugarren alderdi batek prestazio horiek beteko dituela (Kode Zibilaren 1.161 art.). Ildo beretik, babestuaren izaera bereziak ezinezko egiten du kontratutik datozen eskubide eta betebeharrak hirugarren alderdi bati eskualdatzea.
|
|
Horrenbestez, berezko funtzio bereizlearekin jaio den marka bat publizitateko instrumentu bilaka daiteke, eta, sarritan, hala gertatzen da. Beraz, Marken Zuzenbideak babesturiko publizitate sorkuntza izango da zeinua, eta ekonomia trafikoan zeinu
|
jakin
horrek eskubide esklusiboaz erabiltzeko aukera emango dio bere jabeari. Horrek ez dio produktu eta zerbitzuak identifikatzeko eskubidea soilik ematen, zeinu hori publizitate xedeekin erabiltzeko eskubidea ere ematen baitio.
|
2007
|
|
Inbertitzen duzunean badakizu zenbatjartzen duzun baina horren itzulera zenbatekoa izango den oso zaila da paperean jartzea. Nik
|
badakit
hori oso zaila dela, baina era berean, badakit, ezbaduzu inbertitzen ia ezinezkoa dela marka indartzea. Beraz, EITBk erabaki bathartu zuen eta horretan inbertitzea izan zen.
|
|
Agotek ondo asko
|
daki
hori ez dela horrela. Ondo asko daki herri minorizatuaren baldintza linguistikoek eta kulturalek ez dutela aukera hori ematen salbuespen gisa ez baldin bada.
|
|
Dakiguna hauxe da, munduko kanpo zorrik handiena dela. Horrek zorra ordainezinezko bilakatzen du, nahiz eta AEBk zor hori ordaindu nahi izan, eta
|
badakigu
hori ez dela haienguraria. Baina kanpo zor horrekin edozein gauza egin dezakete, baita ordaintzekoemandako hitza jan ere.
|
|
gizabanakoaren portaera aztergai denegoera horretan bakarrik gertatzen den ala, egoera edozein izanda ere, gizabanakoak antzera jokatzen duen. Portaera
|
jakin
hori aztertzen ari garen egoera jakinhorretan bakarrik agertzen bada, espezifikotasun handia duela esaten da. Edozeinegoeratan gizabanakoak antzera jokatzen badu, berriz, espezifikotasun txikia duelaesaten da.
|
|
Kohlberg en ikuspegia autosozializazio kognitiboa litzateke(. Aizue! Neska bat naiz; beraz, hobe izango dut ahaldudana egitea
|
jakiteko
horren arabera nola jokatu behar dudan?).
|
|
Nola erantzun litzaioke horri? Kasu
|
jakin
horretan, modu bakarra da esatea, baldin eta Estatu Batuek bota izan ez balute bonba hori Hiroshima gainera, gerra konbentzionalaren jarraipenak askozaz hildako gehiago eta sufrimendu handiagoa eragingo zukeela, bai japoniarren lerroetan, baita estatubatuarrenetan ere?.
|
|
Sen ona deituak ere lagun dezake hitzarmena ezartzen. Sen ona deitzen diogun hori da gizarte edo talde jakinetan normaltzat har daitekeena, alegia, gizarte, komunitate edo talde
|
jakin
horretako edozein kidek arrazoizkotzat jo lezakeen sinesmen, ohitura eta portaera multzoa.
|
|
1307 Heidegger-en esanaren indar lakonikoa gizakiaren salbazio beharraren beharra bipilaitortzean adina aipatzen den salbatzailearen indeterminazioan dago: zer izango den ez dakigunJainko (ren) bat edo zer/ norbait jainko (zko) k bakarrik ahal izango gaitu salbatu, ez Jainkoak, zerden jada ba (omen)
|
dakigun
horrek. Irakurle alemanak, ordea, Jainkozkoaren indeterminazio horretanere bere klasikoen mintzamoldea berrezagutzen du, Schiller ezezik, Goethe, adibidez:
|
|
Nahi, nahi du noski, ez dadila inoiz berriro bonba atomikorik bota. Baina
|
badaki
hori ez dagoela bere nahimenaren esku. Beraz, ezin du otoitz egin baino besterik, inoiz berriro bota ez dadila.
|
2008
|
|
Aitzitik, 1814an egoera ez zen 1789koa. Potentzia absolutistetako ordezkariek ere ondo baino hobeto
|
zekiten
hori. Frantziako Iraultzak eta haren ostean sortu ziren gerra eta aldaketek goitik behera astindu zuten Antzinako Erregimena.
|
|
Zinegotzi bakoitzak lortutako boto kopurua urte bakoitzeko boto emaileen kopuruarekin alderatzean, hautagai
|
jakin
horrek hautesleak erakartzeko eduki zuen ahalmena islatzen da. Hala, 1857ko hauteskundeetan parte hartu zuten 35 lagunen artetik 33 boto eskuratu zituen Manuel Arizaga Eirikik(% 94,2) ehuneko altuena aurkezten du.
|
|
Pentsatzen zen haurrak ez zuela arazorik izango irakurtzen eta idazten ikasteko, espazioaren egituraketa, gorputz eskema, lateraltasuna eta ikusmenaren eta mugimenaren arteko koordinazioa ongi garaturik izanez gero. Gaur egun
|
badakigu
hori ez dela horrela. Izan ere, aipatutako arloetan, gorputz eskeman, hautematean edo ikusmenaren eta mugimenaren arteko koordinazioan?
|
2009
|
|
Gure senideak atxilotu zituzten, 1936ko urriaren lehen egunetan, MarcelinoOreja ren hiltzaileak zirelakoan salatu zituzten, herri osoak
|
zekien
hori gezurrazela. Arrasaten frankistak gure senideen lehen atxiloketak egin eta gero, Vara delRey matxinatuen armadako kapitainak egindako deklarazioak hauexek izan ziren: «Atxilotuak libre utzi ditugu ezeren errudun aurkitu ez ditugulako, eta berriro atxilotu badituzte, guk horretan ez dugu zer ikusirik, zibilen gauza da hori».
|
|
Izenak nahastea ebaluatzeko metodoa baldintzatzen zuelaikusi zen. Fase luteiniko amaierako nahastea izateak une
|
jakin
horretan (askotanbereizteko zaila zena) bildutako sintomatologia kontuan hartzera eramaten zueneta horrek prebalentzian eragiten zuen. Horregatik kontzeptu berria sortu zuten, nahastearen fenomenologia egokituz.
|
|
Eta ez ematendiotenarekin konformatzen dena. Kultur kazetariak
|
badaki
hori. Bere eginkizunaizango da, hala ere, bila ez dabilenarentzat ere amu erakargarriak osatzea.
|
|
Nazioarteko kazetaritzan lan egiten dugunok
|
badakigu
hori gezur hutsa dela, edo modu samurrago batez azaltzeko, ez dela benetakoa, ilusioa dela. Eta badakigu, esperientziak zoritxarrez halaxe frogatu baitigu, euren burua independentetzatjo eta hala agertu gura dutenak direla, sarri askotan, ustezko independentzia horigutxien zaintzen dutenak, mamian zein azalean.
|
|
Ainhoak ez du ezagutzen erakunde sinatzaile hori eta, beraz, besterik ezean, ez du ziurtagiria onartuko. Beñatek
|
badaki
hori eta, horregatik, bere ziurtagiriarekin batera, Usurbilgo Gazte Asanbladaren ziurtagiria ere bidaltzen dio Ainhoari, bigarren hau Udalbiltzaren Ziurtagiri Zerbitzuak sinatuta. Ainhoak Udalbiltzaren Ziurtagiri Zerbitzu hori ezagutzen badu, eta bere gako publikoa badu, bi ziurtagiriak egiazta ditzake, Beñatena eta Usurbilgo Gazte Asanbladarena.
|
2010
|
|
Kapitulu honen helburua garapen bideko herrialdeek bizi izandako bilakaera ekonomiko eta soziala ulertzeko funtsezko elementu batzuk aztertzea da. Horrek garapenarenkontzeptuaren bilakaerarekin lotura duenez, garapen mota
|
jakin
hori lortzeko ekonomia teoria nagusiek proposaturiko norabideak laburbilduko ditugu eta garapen bidekoherrialdeetan izandako ondorio orokorrak azpimarratu. Ibilbide horretan, ezin duguahaztu nazioarteko erakundeek garapen planak aurrera eramateko sortutako egiturekherrialde askotan izan duten eragin zuzena, bai orokorrean bai beraien txirotze prozesuan.Funtsean, 80ko hamarkadatik aurrera, kanpoko zorrak eztanda egin zuenetik hainzuzen, Munduko Bankuak eta Nazioarteko Diru Funtsak zorpeturiko herrialdeei geroeta baldintza gehiago ezarri zizkieten.
|
2011
|
|
Hizkuntzaren ezagupena ez ezik
|
dakigun
hori eskolatik kanpo erabiltzeko dauzkagun aukera urriek euskararekiko atxikimendua ahuldu, gaitasunean atzera egiten erraztu, eta erdaren aldeko joera indartzea ere badakarte.
|
|
Ekoizteko prozesuari dagokionez, gazte guztiek argi ikusten dute marrazki bizidunen edozein pelikula egiteak esfortzu eta diru inbertsio handiak eskatzen dituela eta irudiak, musika, soinuak eta ahotsak uztartu behar direla ikus entzunezkoan. Baina inork ez
|
daki
hori zelan egiten den.
|
2012
|
|
Kontraesanen mataza bat besterik ez da nireexistentzia. Hori da,
|
badakit
hori dela, baina patu horren aurka errebelatu egiten naizeta etengabe borrokatu, jakinda ere alferrik dela, garaipenik ez dagoela, etengabealferrik borrokatzea besterik ez dagoela. Don Quixoteren borrokak?, eta horixenahi izatean datza bizitzaren sentimentu tragikoa. «La vida es tragedia, y la tragediaes perpetua lucha, sin victoria ni esperanza de ella».
|
|
[?] Kontsumitzaileen Elkarteek[?] euren hitzetan, gehiegizkoa da igoera eta Energia Batzordeak
|
badaki
hori. Energia konpainien handinahiaren beste pausu bat dela esan dute.
|
|
Izan ere, publizitate ekimen bat gauzatzeak hedapenarekin egingo du bat, ekimen hori publikoarengana helarazteko hedabide bat erabiltzen denean. Baina, hedabide
|
jakin
hori erabiltzen ez denean, ez dira baliokide izango. Demagun, esaterako, enpresa baten publizitatea enpresaren ikur edo zeinu bereizlea daramaten su pizgailuak oparituz egiten dela; egintza horrek publizitate kontratu bati bide emango dio, prestaketa eta programazioa egongo baitira tartean (urtearen une jakin batean banatuko dira), baita gauzatzea ere (banatzen direnean).
|
|
Ospea duen pertsona ezagunak, gainerako pertsonek bezala, ez du arlo
|
jakin
horri buruz ezagutza tekniko edo zientifiko handirik izango, eta bere iritzia adieraziko du produktu edo zerbitzuaren erabilera arruntari buruz, besterik ez. Bestalde, ohikoa ez den erabileraren bitartez lortu baditu goraipatzen dituen abantailak, azaldu du zein baldintzatan lortu dituen (De la Cuesta, 2002:
|
|
Oro har, babesleak kontuan hartuko ditu babesturiko subjektuaren ezaugarriak (kirolaria, artista, etab.) eta inguruabarrak (ea futbol talde bat den, txapelketa baten irabazlea den edo lehen postuetan gelditzeko aukera duen?), jakinik haren irudia bere markari lotu behar diola publizitate asmoekin. Babesturiko subjektuaren esentzialtasun
|
jakin
hori garrantzitsua izango da, besteak beste, argitzeko ea hitzartutako eginkizuna ongi bete den. Beraz, babestuaren eginbeharrekoak zehazten direnean, babestuak ezin du babeslea behartu onartzera hirugarren alderdi batek prestazio horiek beteko dituela (Kode Zibilaren 1.161 art.). Ildo beretik, babestuaren izaera bereziak ezinezko egiten du kontratutik datozen eskubide eta betebeharrak hirugarren alderdi bati eskualdatzea.
|
|
Lehenik eta behin, jakin behar da hartzaileek zer esanahi ematen dioten publizitatearen adierazpenari, baina, horretaz, esan beharra dago aintzat hartzen den hartzailea batez besteko kontsumitzailea izango dela, eta ez gai
|
jakin
horretan aditua165.
|
|
Horrenbestez, berezko funtzio bereizlearekin jaio den marka bat publizitateko instrumentu bilaka daiteke, eta, sarritan, hala gertatzen da. Beraz, Marken Zuzenbideak babesturiko publizitate sorkuntza izango da zeinua, eta ekonomia trafikoan zeinu
|
jakin
horrek eskubide esklusiboaz erabiltzeko aukera emango dio bere jabeari. Horrek ez dio produktu eta zerbitzuak identifikatzeko eskubidea soilik ematen, zeinu hori publizitate xedeekin erabiltzeko eskubidea ere ematen baitio.
|
|
Esan beharra dago hedabideek beren ideologiarekin bat datozen arauak jar diezazkieketela mezuei, eta horiek betearazi, azken batean audientzia horregatik izan baitakioke leial hedabide
|
jakin
horri. Halere, haien euskarrietan, zehaztutako tarifak berdintasunaren printzipioaren arabera aplikatuko zaizkie iragarkiak hedatu nahi dituzten iragarleei, horrela bakarrik bermatzen baita merkatuaren eta trafikoaren gardentasunean (De la Cuesta, 2002:
|
2014
|
|
Bada badirudi, bereizgarri moduan, gure espeziearen bereizgarri moduan, hizkuntza dela aurreniketa haurdanik datorkigun jakitea. Baina
|
jakite
hori, hizkuntza ikastea eta hizketanjakitea, oharkabeko jakite bat da, subkontzientea edo jakinaren azpikoa, eta badirudihorrek ez digula balio ikerketarako; badirudi ikerketa ohartuki edo jakinaren gaineanegiten dela. Hala dirudi, baina ni ez nago batere seguru:
|
|
Bertze hitz batzuetan fijatzen da: besteik/ besterik, tartekokontsonantearen erortzea gertatzen da ahozkoan, eta bañan/ baño, orain lehenengoaerabiltzen du, baina,
|
badaki
hori ez dela bere herrikoa, baño baita. Interesgarria da, hiztunak nolabait bortxatzen duelako bere burua, «forzatu», «batzuk nahita gainea»egiten dela dio.
|
|
Urritasuna gutxieste etairaingarri bezala aurkeztu beharrean, irakasleak ikasleek dituzten beste bertuteekinindartu du. Iholdik arazo bat du, nahigabe pixa egiten du, baina seguruenikdenboraren joanean konponduko da, eta konponduko ez balitz ere, Iholdi jakitun daeta
|
badaki
horri aurre egiten eta hori baino gauza inportanteagoekin bizitzen argia, azkarra eta ausarta delako.
|
|
Bai, halakoengatik Jauko barik en amama jantziekin jotzeko erabakiahartu zenuten... soineko zahar haiek bazuten xarma berezia... eta ondoren, bestetaldeetan zer? Ez dut gogoan talde janzkerarik... hurrengo talde gehienetan zurekokapena taldean ere beste bat zen. edo beste rol bat zenuelako, jada kantariaizan gabe, edo taldekideak jada ez zirelako emakume. ez
|
dakit
horrek alderik izanduen janzkeraren kontu horretan.
|
|
Haur jaioberriaren igeriketarako gaitasuna erreflexu bat al da? Zer
|
dakizu
horri buruz?
|
|
Katuka ibiltzea erreflexu bat al da? Zer
|
dakizu
horri buruz?
|
2015
|
|
transmititutakoa eta islatutakoa; errefraktatutako eta islatutako uhinekin bat etortzendirenak hurrenez hurren. Honela, izpiak ingurunean zehar hedatzen dira, espazioko edozeingunetan j asotako uhin elektromagnetikoaren potentzia mailaren neurketa ahalbidetuz.Horretarako, gune
|
jakin
hori zeharkatu duten izpiak aintzat hartzen dira, bakoitzari dagokionpropagazio efektuak aplikatuz, fase konstantea eta atenuazioa esate baterako.
|
|
Askotan kontzientzia txar, konplexu edo ez dena delako horrekin atzetik gatozeneko irudipena daukat, eta horrek eragin handia egiten duela gero gure jokaeretan. Ez
|
dakit
hori noridagokion, baina hori pentsatzeko eta gainditzeko elementu bat da.
|
|
Esaten ari garaesparru formaletan aurrera egiten dela, informaletan atzera... Ez
|
dakit
hori justu horrela den, izanere, beharbada beste batzuetan kale neurketak ere badauzkagu eta ni oso oker ez banago, Orion, Tolosan edo Leintzen, gazteen arteko kaleko euskara erabilera asko igo da azken 20 urteetan.Orduan argazkia osatu genukeela uste dut. Baina edozein modutan gaurkoak errealitatebat erakutsi digu, Nafarroa ere falta zen baina egunotan ere zerbait atera da eta nik uste han panorama antzekoa dela.
|
|
1956an Hubbertek 2010 inguruan petrolioaren gailurrera iritsiko ginela aipatu zuen, peak oil era. Nahiz eta orain beharbada merkatu egin den batek
|
daki
horren arrazoiak zeintzuk izango diren, neurri batean, petrolio merkearen muga horretan gaudela ikusten dugu, eta horrek, zer esanik ez, gure bizimoduetan, gaur egunean daukagun eredu honetan ere eragina izango du. Ea nola birmoldatzen garen ikusi dugu.
|
|
Atari efektua. Ingurumen narriadura maila jakina lortu arte (ataria) ez dago kutsaduraren erregulazio/ kontrolik; maila
|
jakin
horretatik aurrera, kutsaduraren kontrolerako mekanismoak martxan jartzen dira. Gainera, erakunde publikoek ingurumenaren babesean gastua areagotuko dute.
|
|
Mugitzen den elementuak konfigurazio singular blokatu bat gainditzen duenean, mekanismoa ezin da GeoGebrarekin eraiki. Hori nabarmentzeko, GeoGebrak ezkutatu egiten du baldintzapen geometrikoa betetzen ez duen lotura
|
jakin
hori. Aldiz, bidegurutze bat gertatzen denean, erabiltzaileak ezin du kontrolatu zein ibilbideri jarraituko zaion.
|
|
Zehaztu behar da, lehenengo eta behin, «konbinatoria» terminoa ez dela beti erabiltzen testu ofizialetan. Aldiz, erlazio inplizitu bat dago curriculumaren eta eremu
|
jakin
horri dagozkion edukien artean. Funtsean, Laplaceren legearen bidez probabilitateak kalkulatzea, horixe da curriculumak ongi zehazten duen edukia, eta gainerakoak horren mende gelditzen dira.
|
|
Konfigurazio epistemologiko bakoitzari instrukziorako konfigurazio bat dagokio. Instrukziorako konfigurazio horretan objektuen sare bat dago, hau da, problema edo zeregin matematiko
|
jakin
horren araberako sare bat, irakaskuntzarako, ikaskuntzarako eta ingurua antolatzeko beharrezkoak diren objektuez osatutako sarea.
|
|
Tresna edo artefaktu bat objektu bat da, zeregin jakin bat gauzatzeko erabiltzen den objektua, normalean fisikoa da baina izan daiteke beste mota batekoa ere (Drijvers, Godino, Font eta Trouche, 2013). Artefaktuari gaineratzen baldin badizkiogu zeregin
|
jakin
hori gauzatzeko pertsona batek behar dituen trebeziak, artefaktua instrumentu bihurtzen da. Haurrek garatzen dutelarik zeregin mota jakin bat ebazteko modu egonkor bat, akzio instrumentaleko eskema bat garatu dutela esaten da (Trouche, 2000), eta eskema horrek oztopoak gainditzen lagun dezake.
|
|
Ilustrazio eraikuntzak soilik erakusten ditu erdibidekoen ebakidurak eta sorturiko bi segmentuen arteko proportzioa (11a irudia14), hau da, barizentroak 1:2 proportzioan ebakitzen du erdibideko bakoitza. Egiaz, erdibidekoa proportzio
|
jakin
horretan markatzeko pausoa frogapenaren zati da, hau da, erdibidekoek puntu bakar batean elkar ebakitzen dutela ondorioztatzeko tarteko argumentu bat da; ez da frogapenaren korolario bat, ez da propietatearen ondorio bat, ilustrazio eraikuntza ikusiz inork hori pentsa lezakeen arren. Frogapen eraikuntzak bestelakoa erakusten du (11b irudia15).
|
|
Horrela, ezagutza bat irakasteko aproposa dela erabaki bada, zenbait transformazio edo adaptazio egingo zaizkio, ezagutza hori ezarri nahi den etapara egokitzeko. Azken batez, etapa
|
jakin
horretan landuko diren gainerako objektu matematikoekiko koherentzia bilatuko zaio. Jakintza arlo jakin bateko objektu bat irakaskuntza objektu bilakatzeko prozesu horri esaten zaio, hain zuzen ere, transposizio didaktikoa (Chevallard, 2005).
|
|
Jakintza arlo jakin bateko objektu bat irakaskuntza objektu bilakatzeko prozesu horri esaten zaio, hain zuzen ere, transposizio didaktikoa (Chevallard, 2005). Zentzu horretan, jakintza arloko eduki
|
jakin
horren bertsio didaktikoa da irakaskuntzako objektua.
|
2017
|
|
Baina ez autoitzultzeko arrazoiaskotarikoak ere eman dituzte idazleek; gurean, esaterako, ezagun da Anjel Lertxundirenjarrera: «Nire bizitza osoa eman baldin badut estilo
|
jakin
hori lantzen hizkuntza jakin batean, zertan hasi behar dut neure libururen bat itzultzen, aurrez baldin badakit guztiz neutralizatutageldituko zaidala nik nahi nukeen estilo hori?» (Egia, 1999: 120).
|
|
Azkenik, emaitzak masaespektroetan ematen dira. Hauek, grafika moduan islatzen dira, non piko bakoitza masa jakinbati dagokion, eta piko bakoitzaren tamainak masa
|
jakin
horren kantitate erlatiboa adieraztendu.
|
2019
|
|
Internet eta teknologia berrien agerpena erabat ari da eraldatzen lan mundua azken urteotan.Horren ondorioz, unibertsitateko ikasleek, zer dakiten? baino garrantzitsuagoa bihurtu daberaientzat erakustea?
|
dakiten
horrekin zer egiteko gai diren? (Watts eta Blessinger, 2016: 215). Sternberg en eta Lubart en aburuz (1999), egungo zuzendari nagusien (CEOen) arrazoi nagusiada euren erakundeak eraldatzeko duten etorkizun sena.
|
|
zergatik ez da eleberri urbanorik egon XX. mendeko azkenherenera arte? Zergatik sortzen da eleberrigintza urbanoa 60ko hamarkada amaierakotestuinguru
|
jakin
horretan. Eta horrekin batera beste zenbait:
|