Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 42

2000
‎Beraz, estilo pertsonal horrek ematen dio bere obrari balore berezia. Izan ere, mundu guztiko literaturaren erreferentziek eta euskal herriko tradizio ezberdinek elkarturik aditzera ematen dute badela gure artean erdi ezkutaturik eta erdi galdurik dagoen errealitate bat bere liburuetan islatzen saiatzen dena mundu mailako beste errealitate askorekin harremanetan jarriz, era bateko eta besteko ispiluez baliatuz, errealismotik fantasiaraino, eta alderantziz ere bai.
‎Sarrionandia bere liburuetan jasotzen dituen autoreen pertsonaien eta gaien bidez mintzatzen da, ez da joko erudito alfer bat metaliteratura hori, bere narrazioei sakontasuna, oihartzun eta iradokizunak eransteko polifonia baten erabilera baino. Haren liburuak irakurtzen dituztenek egin ditzaketen irakurketa maila infinito horietako batzuetan, beste literatur obra horien obraren oihartzunek, mezuaren aldetik nahiz estetikaren aldetik konplexutasun eta matizazio gehiago sumarazteko eta iragartzeko aukera eskaintzen diote autoreari bere lanak moldatzerakoan.
‎Sarrionandiak sinboloen eta orakuluen mintzaira nola maite duen ikusita, pentsatzekoa da bi arteztasunak izan dituela gogoan. Izan ere, ikusi dugun moduan, bere liburuek askotan halako testuinguru kulturalaren premia eta interpretazio exegetikoaren beharra izaten baitute nolabait ulertzen, obra interpretatzen saiatzeko. Eta irakurleoi dagokigu berak iradokitakoaren haritik testua" berridaztea", horixe da Sarrionandiak berariaz irakurleari egiten dion proposamena.
‎Honezkero jakinaren gainean gaude, Sarrionandiaren obretan dena dagoela, zentzu batean ala bestean, literaturaren zerbitzutan pentsatua. Liburu hauen egiturari eta bere ipuingintzari buruzko" azalpenak" Ifarraldeko orduak liburuaren azken narrazioan eman zituen nolabait, zeharka ordurarte euskal kritikoek bere liburuez esanikoak ironikoki aipatuz: " hamar narrazio ezberdinez osatzen da.
‎Izan ere, etsipena, bakardadea, ezintasuna, malenkonia, haurtzaroko oroitzapenak eta tristura dira ipuin hauetan gairik aipagarrienak, era tragikoan aurkeztuak. Era berean, heriotzaren ikuspuntu ezberdinak ere landu ditu bere liburuan. Jose Luis Otamendiren ustez" atmosfera misteriozkoa, kezkagarria, absurdoa, itoa" da aurki dezakeguna. (Otamendi, Jose Luis:
‎Honela mintzatu zen Joxi Ubeda pertsonaien inguruan: " Bere liburu honetan omentzen diren idazleen zerrenda luzea da. Baina bizitzari ere egiten dio omen, bizitzako galtzaileei eta anti heroiei." (Ubeda, Joxi:
‎Hortaz, literatur lanen inguruko erreferentziez gain, zinema eta musikaren inguruko aipuak ugalduz doaz. Bestalde, metaliteratura egiteko joera nabaria da, honela, idazle askok bere liburuan bertan liburuari berari buruzko gogoetak eskainiz. Honekin guztiarekin, Pott Bandaren eragina nabarmena dela garbi ikusten dugu:
‎Hortaz, literatur lanen inguruko erreferentziez gain, zinema eta musikaren inguruko aipuak ugalduz doaz. Bestalde, metaliteratura egiteko joera nabaria da, honela, idazle askok bere liburuan bertan liburuari berari buruzko gogoetak eskainiz. Honekin guztiarekin, Pott Bandaren eragina nabarmena dela garbi ikusten dugu:
2001
‎Bere izatea auzitan jartzen duen literatura honek idazketaren beraren zentzuaz egiten digu galde. Patricia Waugh ek metafikzioari buruzko bere liburu ezagunean azpimarratu duenez:
‎Sarrionandiak egunerokotasunetik irteteko, hain baliabide erromantikoa den honekin betetzeko, bide bikoitza aukeratu du: bidaiatzea eta fikzioa egitea, eta biak aukeratuz indarrez bete du bere liburua, hein berean bidaia eta fikzioa dena, norberaren mundutik ihesi joateko modu bi aukeratu dituena, literatura literaturaz hornitzeko modua duena.
‎Era berean osotzen du bere liburua Sarrionandiak, bidaiaria bere etxerako itzulian jarriz eta, beharbada, euskal idazleak, Marinel zaharraken egitura errepikatuz, bidaiaren biribiltasuna azpimarratzen du. Agian, Sarrionandiak azpimarratzen duena, zera da:
‎Lan hau burutzerakoan kontuan izan ditut Aizpea Azkorbebeitia ikerlariak egindako zenbait ohar, testuan aipatuko denez. Lan honek ez zuen aurrera egingo Asier Astigarragaren iradokizunak bidean izan ez baziren, berarekin egindako elkarrizketek biribiltasun berezia eman diote nire hainbat iritziri, bera barik liburu hau ez litzateke dena izango.
2002
‎Horregatik, oso ekipaia arina darama, benetan aurrera egiten lagundu dion gauza bakarra eraman du espetxetik: Literatura, eta bere liburuen artean badira bere gelan sartuta bizi izan zen poetisa iparramerikarraren testuak. Emily Dickinsonek leihotik ikusten zuen lorategi zatia, Irenek espetxetik ikusten zuen zeru zatia bezala, da ilusioa ahalbidetzen dion elementua, literarioa izan ez izan.
‎Fernandez, I. & Ezkerra, E.: 1997), Lertxundik berak liburuak izandako oihartzun eskasaz harrituta zegoela zioen. Zorionez, espainierara itzuli izanari esker, kritikak testua berriro aztertu ahal izan du, eta L. de la Peñak El Paísen() idatzitako iruzkinean agertzen diren laudorioek, esaterako, erakusten dutenez, eleberria harrera ona izaten ari da.
‎25 Iratxe Gutierrezek (2000) argitalpenok guztiok aipatzen eta aztertzen ditu bere liburuan. sortu ziren hainbat saio" Sorgin afaria"()..., edo gaur egun egiten diren" Komatxo artean" (1995...) edo" Sormenari lehio" saioak eta beste hainbat saiotan liburugintzari eskaini zaizkion tarteak. Telebistari dagokionez, berriz," Arkupe"," Farenheit"()," Hitzaro"() edo 2001eko ekainerako 39 saio emitituta zituen" Sautrela" programak gogoratu nahi genituzke, besteak beste.
‎Torrealdairen aburuz, aurreko taulan datozen azken bi belaunaldiekin hasten da euskal edizio modernoaren historia. Hauxe esaten du soziologo ezagunak bere liburuan (1997: 560):
‎Etxaniz, X.: 1997); gainera, gizonak nagusi ziren tradizio literarioaren barruan emakume baten lehen argitalpena izan zen3 Emakume gaztea zen Bizenta, eta, gainera, kultua (latina, gaztelania eta euskara zekizkielako); egileak berak liburuaren hitzaurrean dioskun modura, garai hartan desegoki edo arrarotzat har zitekeen hori. Esandakoaz gain, 2 I. Sarasolak bere Historia social de la Literatura Vasca (1976:
‎Gipuzkeraz dago idatzita, eta euskaltasun tradizionalistaren azken hondarraren baserri munduaren kontakizun idealizatua da. K. Otegik, Pertsonaia euskal nobelagintzan (1976) bere liburuan, obraren oinarrizko ezaugarriak deskribatu zituen, hots, geografiaz, moralez, hizkuntzaz eta ideologiaz definitutako bi munduren azalpena: batetik, euskal mendi eta baserriaren mundu idealizatua, euskal funtsaren eremu berezia, eta mundu urbanoa, bestetik, bertute abertzale zein moralik gabea.
2003
‎gure liburuak ez dira aldatu (izan be, ez da hain erreza goizetik gauera holako liburuak barriren barri aztertu eta argitaratzea). Baina gauzak oraingo bidetik aurrera badoaz, eta euskaldun fededunen belaunaldi barriak bide horretatik joten badabe, Eleizeak be bere liburuak egokitu egin ditu. Nik dakidanez, hor dabil aspalditxuan taldetxu bat meza liburu eskurakoia (txikia) egin guran; bide batez, egindako itzulpenak zehatz aztertu gura ei dabez.
‎Berandukoa: XVIgarren gizaldirarte euskera zaharrak ez dau urten liburuen plazara; izan be, Bernart D" Etxepare dogu lehenengo euskal idazlea, ta beronek be ondo ekian hori, bere liburuaren izenak argi dinoskunez: Linguae Vasconum Primitiae (1545).
‎Jakina, hemen be betikoa jazo jaku: euskerazko liburuak ez ditu inork erderatzen (ta gure Iztuetak euskeraz eskaini euskuzan bere liburu jakingarriak!), eta holan ezin gure gauzarik munduan zehar zabaldu.
‎Imanol Oruemazaga berriztarrak. Nok esango eustan orduan niri, handik urte batzuetara neuk erosiko neutsazala Aita Onaindiari bere liburu honen azken aleak, Larreako komentuan, Derioko abadegeien artean saritzat bananduteko!
‎Zalduak beti adoretu ta bultzatu ninduan euskera bidetik aurrera joteko. Horretarako bere liburu batzuk be emon eustazan, euron artean orduan balio handikoa zan R.M de Azkueren hiztegi ederra...
2005
‎Jon Arretxeren kasua ez legoke ikuspegi horietatik urrun. Bere liburuak batez ere jende gaztearen artean zabaldu dira, hala ere, bere argitaletxeak gutxitan sailkatu izan dizkio liburuak, areago, sail nagusian argitaratu izan ditu. Elkarrek Hakuna matata liburuaren berrargitalpena egin zuenean gazteentzako Branka sailean argitaratu zuen.
‎Ostiralak liburuko" Estalkia" ipuinean irratian egin behar dioten elkarrizketa dela eta Jon Arretxe bera dugu protagonista. Irratsaioaren fikzioan Ostegunak bere aurreko liburuaren nondik norakoak azaltzen ditu. Batetik, esanguratsua da berak bere liburuari egiten dion burla, eta bestetik, are esanguratsuagoak dira elkarrizketetan literaturaren gainean tartekatzen diren uste eta kritikak:
‎Irratsaioaren fikzioan Ostegunak bere aurreko liburuaren nondik norakoak azaltzen ditu. Batetik, esanguratsua da berak bere liburuari egiten dion burla, eta bestetik, are esanguratsuagoak dira elkarrizketetan literaturaren gainean tartekatzen diren uste eta kritikak: euskalkien erabilera literaturan, fikzio eta errealitatearen arteko muga, idazkera kultu eta jatorraren arteko aldea...
‎bidaia kronika eta umorea. Bere liburuak arrakastatsuak izan dira salmenten aldetik, eta irakurle asko izatea lortu du. Lanak:
‎Liburu honek ezartzen du bere literaturan nagusi jorratzen duen generoetako baten lehenengo mugarria ere, bidaia generoa hain zuzen. Liburuak alde nabarmena azaltzen du sail bereko liburuekiko. Hakuna matata(" Lasai motel" swahili hizkuntzaz) izan da argitalpen bat baino gehiago izan duen bakarretakoa.
‎11 Kandela, kritika aldizkaria, Hordago, 1984 hartu duen inportantzia ikusirik, posibilitatu du ipuina, jenero gisa, aurrera eta indartsu kaleratzea euskal literaturaren munduan. Fenomeno asko izan dira ipuingintza bultzatu dutenak eta asko dira ipuinak idaztearen aldeko arrazoiak; nobelaren aurrerapausoa, ariketa erraza,... eta ipuinaren beraren funtzioa; Pere Calders idazle katalanak honako hau dio bere liburu baten hitzaurrean:
2007
‎Hego Ameriketan edozeinek esan deikezu egiarik handiena, poesiarik ederrena, ahoa zabaldu eta barruan daukien magia aterata. Hori era ederrean agertu izan deusku Galeanok bere liburuetan. Eta Benedettiren testu eta poesiai be edertasuna darie:
2011
‎Ohikoena kazeta berean liburu beraren kritika behin baino ez agertzea da. Halatan ere, salbuespen bat dugu Piknika izotzetan (Alberdania, 2009) lanaren kasuan; Bixente Serrano Izko kritikariak 2009ko abenduaren 20an Berrian idatzitako kritikan halaxe dio:
‎Pereirak dioenez hau, Fernando Reyk berak liburuaren aurkezpenean esan zuenez, ez du enkarguz itzuli, plazer hutsez baizik. Horrenbestez, aukera izan du, dioenez, epeen estutasunik gabe lan egiteko:
2015
‎Begira zer esan omen zuen (Linboko Argiak dixit) JA Arzek bere liburu gipuzkoano hori dela eta: " Faxistek eta alderdi politikoek Herria ume bat bezala kontsideratzen dute.
2017
‎Aurrerabide modernoaren jardunbide ohikoari jarraiki, oroimenera jo du Gortarik, helburua erdiestea eragotzi dioten okerrak atzeman eta horiek kon112 Postestrukturalismoak erne jartzen gaitu botere hegemonikoen aurkako borrokan esentzialismoan erortzeak ekar litzakeen arriskuez. Atutxak berak badaki hori eta aipatu egiten du bere liburuan: "[...] proposamen apurtzailea, pentsamendu subertsiboa edota jarrera iraultzailea ere ezin direla azentu bakarrekoak izan." Ikus Kanonaren, 24 or. Nago Uriberi indiferente jokatzearen salaketa eginda, Atutxak, hain zuzen ere, euskal diferentziaren zaintzan azentu bakar bat daukala zilegitzat.
‎Kosinskiren aipurako, Wildek honako erreferentzia hau dakar: Daniel Cahill," An Interview with Jerzy Kosinski on Blind Date", Contemporary Literature 19 (1978ko udaberria), 142 or. Forster eta Elkinen aipuetarako, ordea, ez ditu erreferentzia zehatzak agertzen, horren ordez bere liburuko 2 eta 5 kapituluetara igortzen gaitu, hurrenez hurren, aipu horien gaineko azalpen osoago baterako.
2019
‎Kandinskyren tradizioa58, gazte literatura izanik, kritikarien aldetik ez du arreta bereziturik izan, nahiz eta, adin gaztekoen hezkuntza zirkuituan sartu delako bere libururik salduenetako bat izan. Emakume eta gizonen arteko harremanen gaia jorratzen du bikote gazte batean ematen den moduan, eta protagonista femeninoaren ahotsaren bidez kontaturik.
‎Hala ere, saiakera eta inoiz poesia ere, modu apalagoan, jorratu izan ditu. Bestetik, zenbait lanen artean urte asko pasa direla ikusita, esan dezakegu bere produkzioa ez dela jarraitua edo konstantea izan, baina, bere liburuek hainbat berrargitalpen ezagutu dituztenez, eta bere obren kalitateagatik kritikak, sariek eta erakundeek beti babesa eman izan diotenez, irakurlegoak euskal narratibaren esparruan beti leku sendoa duen idazletzat pertzibitu du. Hona hemen euskal literatura sistemako produkzioari egindako ekarpena osatzen duten orain artean argitaraturiko 9 eleberriak:
‎20 Bradbury, Malcom, The history man (1975) bere libururik ezagunena da, unibertsitateko irakasleen giroko eleberri kritikoa bada ere, ezkontza barruko harremanaren endekatze eta genero rolen inguruko azterketa sakona da. Ezkontide biek dituzte ezkontzaz kanpoko harremanak.
‎Iria Marañonek bere liburuan aipatzen du eskoletan neskek gutxiago hitz egiten dutela, irakasleek gizonezkoei hitza gehiagotan ematen dietelako. Beraz, gure dekalogoan honako adierazpenen antzekoak txerta genitzake:
2021
‎Literatura prozesu gisa irudikatzeari heltzen dio MIR1 ek ere, baina kasu honetan, irakurketara mugatzen da. Berarentzat liburu edo beste edozein testu hainbat aldiz berrirakurtzea ez da, bere ikasleetako zenbaitek adierazten dioten moduan, denbora alferrik galtzea, baizik eta irakurraldi bakoitzean esperientzia literario antzeko baina desberdin bat bizitzeko aukerak zabaltzea: " Nik Lili eta biok lauzpabost aldiz irakurri dut, eta ikasleren bat harritu egin zait, baina kontua da irakurketa bakoitzean beti topatzen duzula zerbait" (MIR1).
‎Joseba Sarrionandia. Ni orain nago irakurtzen bere liburu bat. Bai, bai [liburua erakutsiz].
2023
‎Ez dakigu bertsogintza noiz sortu zen. Juan Mari Lekuonak, Ahozko Euskal Literatura bere liburuan," bertsolariak artzai aroan duela bere koka leku; eta bertsolariak klasikoen aurreko mundu bat isladatzen duela" diosku. Nolanahi ere, XV. gizaldira arte ez dugu izango bertsogintzaren idatzizko lekukotasunik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia