Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 124

2000
‎Izan ere, hauek, Asiako, Amerikako eta Afrikako herri jatorren gaineko zapalketa eta lapurreta lotsagarria justifikatzeko, haiek behe mailako arrazatzat jotzen zituzten, psikikoki eta hizkuntzaz ere atzeratutzat, horrela haien nortasuna, kultura eta hizkuntza desegiteko eta asimilatzeko ahalegina, ezjakintasunaren eta basakeriaren aurkako gurutzada berria balitz bezala aurkeztuz. Ezjakin bezain harro, mendebaldeko pentsalari horiek gizateria osoaren epaile bihurtzen zuten beren burua, beren kultura industrialetik beren hizkuntza propioak gehiegi goretsiz, munduko gainerako herrien kultur emaitza nabarmenak eta hizkuntz aberastasunak itsuki gutxiesten zituzten bitartean, zaku ilun horretan txinera, japoniera, arabiera, persiera, hindia, swahilia, kitxua, nawatla, tagaloga, suomiera, bretoiera, galesera, katalana, galegoa8, eta zer esanik ez, gure euskara ere sartur...
‎Etika zuzena denari edo ez denari buruzko ezagutzaren gorputz legez ulertuz gero, eta ez horrenbeste giza ekintzen jatorriari buruzko ikerketa enpirikoa bailitzan, orduan etikak ez luke inolako zentzurik Zirkuluko partaideentzat, ezagutza mota hori ez zelako posible. Horren aurrean, enpirista logikoek, beren printzipioak asetuko zituen eta beraiekin koherente izango zen ‘balio judizioen’ deskribapena eskaintzera behartuta ikusi zuten beren burua. Asmoa ez zen erakustea balio adierazpenak, esanahia baldin badute, orduan adierazpen ‘zientifiko’ arruntak direnik; ezta ere, zientifikoak ez diren neurrian, ez direla, hitzez hitzeko zentzuan, esanahidunak; baizik eta, soilki, ez egiazkoak ez faltsuak izan ezin diren sentimen adierazpenak direla.
‎Halere, Zirkuluko ezker alderdiaren partaideak elkarren artean ongi moldatzen ziren: joera sozialistaz gain, antimilitarista, bakezale eta kosmopolita lez ikusten zuten beren burua. Eta Wittgensteinen gogoz bestera —hau izan baitzen, Frege eta Russellekin batera, eragin handiena izan zuena Carnapengan—, Carnap nazioarteko hizkuntza batekin interesatuta egon zen, esperantoarekin alegia, eta horri esker aipaturiko C.K.
‎Vienako Zirkuluan inferentzia induktibo hauek legezkotzat hartzeko modurik onartu ez zutenek, legeen ikusmolde erabat artifizial eta batere ez erakargarri baten menpe ikusi zuten beren burua. Carnapek, bere hasieratan, Aufbau ean esate baterako, ‘Gizaki oro hilkorra da’ motako orokorpen batek hilda daudela dakigun gizakiei buruz soilik ari direla zioen; gauza bera esan genezakeen ‘Eguzkia egunero ateratzen da’ enuntziatuaren inguruan.
2002
‎Gainera, intsumisio terminoa Espainiako zerbitzu militarrari intsumisioarekin lotua dago. Intsumisioa barne barnetik lotu zaio desobedientzia zibilari, intsumisoek beren askatasun eta eskubideen alde arriskuan jarri zuten beren burua, oso garrantzitsua niretzat. Alabaina, intsumisoen estrategia ez da bere bururaino iritsi.
‎Irrati askeen mugimenduaren sorreran, emisorek alternatibotzat definitu zuten beren burua. Horregatik, helburu nagusia beste emandegietan agertzen ez diren informazioak eta gertaerak ezagutzera ematea izan da, informazio, ofizialetan?
‎Horregatixe joan zen Granadako eskualde hartara, jakin zuenean bazela inguru hartan mugimendu alternatibo bat, gizartearen ohiko bizimoduarekin apurtu nahi zuena: batzuek hippytzat zuten beren burua eta elkarrekin bizi ziren, komuna batean zein bestean; beste batzuek Mahomak predikatutako erlijioa eta islameko dotrinak hartu zituzten jarraibide eta ardatz, Granadako Erresuman mende batzuk lehenago izan zen bezala, errege katolikoek lur haiek konkistatu eta beren legea ezarri aitzin; hauek, berriz, gutxienak, sozialismo utopikoak bultzaturik bertaratu ziren; eta haiek, finean, Bud...
2003
‎Gainera, kontuan izan behar da, nabarmena zela errefuxiatuen presentzia UEUren gela eta txokoetan, eta etengabeak zirela eztabaida politikoak. Zenbait alderdik eta erakundek UEUren ikastaro garaia erabili zuten beren burua aukezteko; KAS Alternatibak eta Ikasle Abertzale Mugimenduak, adibidez. MCEko kide batzuk. UEUko zuzendaritzaren baimenarekin?
‎galdu nahi, Estatuaren ikusmolde berrian gorde ezinak baitziren bere ahalmen jurisdikzionalak (Inkisizioa) eta fiskalak (hamarrenak). Geroko gatazkak ere (Lehenengo Karlistada barne) ez dira katoliko eta liberal antikatolikoen artean kokatu behar; aitzitik, liberalek ere katolikotzat izan zuten beren burua mende osoan, Bigarren Errepublika arte. Baina liberalismoarentzat Elizaren eginbeharrak soil soilik espirituala eta filantropikoa izan behar zuen:
‎Justizia sozialaren bilaketa eta aldarrikapen abertzaleak biltzen zituzten apaiz askok itota ikusten zuten beren burua eliz hierarkiak jartzen zizkien oztopoengatik; eliz erakundearen baitan ezin zituzten erabili, gainera, besteentzat aldarrikatzen ari ziren askatasun eta eskubide horiek. 1965etik aurrera militante katoliko konprometituenak eliz mugimenduetatik ateratzen hasi ziren, elkarte politiko hutsetan sar  tzeko.
‎Izan ere, nolabait zientzi aurrerapenean sinesten zuten, eta baita horrek ekar dezakeen ezagutzan. Baina hain zuzen horregatik ikusi zuten beren burua behartuta kritikoak izatera, aurresuposatzen baita zientziak jite kritikoa izan behar duela. Eta zientzia objektiboa dela, egiarantz garamatzala eta dogma eta mitoetatik aske dagoela jendeari pentsarazi ziezaiokeen estereotipoa ez zuten luzatu nahi.
2004
‎Esklabismoaren garaian herrialde honetako biztanleria izugarri jaitsi zen: gizon eta emakume askok nahiago zuten beren buruak hiltzea harrapatzen uztea baino, haurren jaiotza asko jaitsi zen esklabo eramango zituzten beldurrez, antzinako tribuen sisteman oinarritutako erresistentziak izan ziren...
2006
‎Manu eta Fermin ez ziren koadrila koadrilakoak, baina bai gure ingurukoak eta konfiantzazkoak, parrandan bezala manifa eta itxialdi askotan parte hartutakoak. Bileretan eta formalago parte hartzeko gonbita egin omen zien behin Gaizkak, geroago kontatu zidanez, baina ez omen zuten beren burua lan politiko serio eta jarraituan ikusten; hori erantzun omen zioten gure sheriffari. Sheriffak ez zekiena zen ordurako beste militantzia serioago batean hasita zeudela biak ere; burnien enpresan, alegia.
‎Eskatzen baitzidaten, gogotik berritzen nituen Etxeberriren tenpluaren pareko gertakariak. Neure burua etsaiez inguraturik ikustean ikarak jo ote ninduen galdetzen zidaten goarnizioko gizonek, berek halako pausuan suertatuz gero zer eginen ote zuten beren buruari galdeginez bezala. Emakumeen eriak niregana noratzen ziren gazteluko patioan, eta ferekaren baten oparia egiten zidaten, buruan, haien ondotik pasatzean.
‎Jendeak begi zeharka eta ezker eskuin begiratzen zuen ezer esan aurretik; gero, ahapeka hitz egiten zuen, baita zelai baten erdian ere eta inor ikusten ez zela hainbat kilometrotako ingurumarian. Gainera, hitz egiten zuten gutxiek ez zuten beren buruaz jarduten: kontatzen zituzten istorioak besterenak ziren beti, oso bakanetan norberarenak.
‎Akordatzen ote diren zer amets egiten zituzten. Nola irudikatzen zuten beren burua handitan, edo hori irudikatzeko betarik hartzen ote zuten. Ingurukoak beraiek baino hobeto bizi ziren irudipenik ba ote zuten, edo beraiek bezain ondo gutxi bizi zirela sentitzen ote zuten.
‎Jakina denez, 36ko Gerra Zibila da gure historia hurbila ulertzeko gako nagusia. Bada, orain axola digun arazoari dagokionez, faxisten altxamenduak guztiz zigilatu zuen ordura arte franko problematikoa zen aliantza politiko intelektual bat, alegia, bat batean espainiar nazionalista liberalek kataluniar errepublikazaleekin eta euskal nazionalistekin ikusi zuten beren burua, guztiak itsasontzi berean, eta komunisten eta bestelako iraultzale batzuen eskutik. Aliantza hori (tazitoa edo esplizitua, orain berdin dio) berez urte batzuk lehenago Errepublika ezartzeko eta kudeatzeko abiatu bazen ere, gerrak halabeharrezkoa bihurtu zuen, baina, adi, ez zen erraza inorentzat.
2007
‎Hematite gorria erabiltzen zuten beren burua eta tresnak apaintzeko, orain arte zenbait tribu modernotan egin izan den bezala.
2008
‎Atzo eguerdiko ordu bata aldera, Alegia erdialdeko taberna batera poliziak bertaratzea eskatu zuten. Handik esan zutenez, gizonezko bat arma zuri batez udalerriko hainbat lagun mehatxatzen ari zen, eta horietako batzuek establezimendu horretan babestu behar izan zuten beren burua, erasoa saihesteko. Dirudienez, gazteak labankada bat eman zion besoan egoera baretzen saiatu zen pertsona bati.
‎NARRATZAILEA Gure kulturan, suizidioa beti existitu izan da, baina gizon zaharrek, gaixoek eta komunitatearentzat ezertarako balio ez zutela uste zutenek egiten zuten beren buruaz beste.
‎Aferak ongi zihoazela, saltokia handituz joan ziren, eta gauzak funts gehiagorekin egiten, gizarte segurua kontratatu eta bertze gainerako administrazio kontuak. Lehiakortasuna zela eta, laster salerosketaren zurrunbiloan ikusi zuten beren burua. «Mundu horretan bizirik iraun nahi baduzu, beharrezkoa da enpresari bihurtzea, baina aitortu behar dut gure lanaren alde ezkorra dela».
‎Hiru egunez, hogeita bost partaide izan ziren, kazetari, poeta, kontalari, bertsolari, denak idazleak. Ondoko elkarretaratzearen antolatzeko, okzitaniarrek proposatu zuten beren burua, denek lan horretan jarraitzeko nahia erakutsi baikenuen. Beraz, ondoko hitzordua Beziers en izango da datorren urtean.
2009
‎Ordura arte banekien frantsesek ez zutela eskubiderik han segitzeko, baina banituen lagun" pied noirrak" eta ezagun aljeriarrak, baina" pied noir" rei ematen nien konfidantza gehiago. Han sortuak ziren, haien gurasoak ere bai, ez zuten beren buruak Frantziako frantses bezala ikusten, eta guk ere ez. Anfiteatro haren atarian baziren halako rugbyman erraldoi batzuk makilekin, jendea kolpatzeko, eta hala eta ere sartu zen jende anitz.
‎Gaztelura iritsi zenean eguzkia dardakadan zegoen eta Elias gaztea arnasestuka, zerua bistara uzten zuten otoizlekuetan pentsatzen. Gizakiek beren eskuz egindako lehen hiria ikusten ari zela iruditu zitzaion, eki eta mende, ipar eta hego etxeak gora eta behera batzen ziren, hiriko plazetara botatzen zuten beren burua. Ezkerretara zein eskuinetara Atlantikoa bilatzen zuten, zoratuta.
‎La Molleren eta Coconasen exekuzioak ez zuen Katalina Medicikoaren kolera arruntik beratu. Egunetik arrats, Frantziako noble handienetariko batzuek preso ikusi zuten beren burua. Horietariko bat baino gehiago, Montmorencyko mariskala kasu, Louvreko eta Saint Germaingo batzarretan ikusia nuen Henrikerekin eta Alençonekin batean.
‎Gaztaroko idealen haustura: gaztaroan, karrera profesionala hasitakoan, etika femeninoaren baitan imajinatzen zuten beren burua (besteekikoharremana zainduz helburuak lortzen), baina lan munduan «irabaziarenetika» da nagusi eta produkzioa da, beraz, lortu beharrekoa, tartean erabiltzen diren moduek ez dute hainbesteko garrantzirik. Horrek balio femeninoen eraginkortasunaren inguruko desilusioa dakar.
‎Ugaritu egin dira sexu gehiegikerien inguruko salaketak, alkoholismo kasuak eta beren buruaz beste egin dutenak. Duela bi urte 58 lagunek hil zuten beren burua, 15 eta 16 urte bitarteko neskak horietatik %20 Hori guztia langabeziari zor zaio, adituen arabera. Izan ere, Groenlandiaren mendebaldea ari da ekonomikoki garatzen; ekialdean, aldiz, nerabeen %70ek ez dituzte oinarrizko ikasketak amaitzen.
‎00:15 Paraxutista britainiarrek eta estatubatuarrek Caen itsasartera bota zuten beren burua.
‎Capa eta haren emazte Gerda Taro, argazkilaria hura ere, apenas hilabete lehenago joanak ziren Espainiara, Vu aldizkari frantsesak bidalita, 36ko gerraren inguruko erreportaje berezia prestatzeko helburuarekin. Errepublikanoaren aldekoak izanik, Bartzelonako Propaganda Komisariatuaren aurrean aurkeztu zuten beraien burua. Hark, auto bat eta gidaria eta beharrezko izango zituzten igaro baimenak eman zizkien.
‎salatzeko. Eserialdia egiten ari ziren lagunek bidoi batzuetara lotu zuten beren burua, eta Labrit eta Amaia kaleen arteko errepidea 20 minutuz itxi zuten. Simon Santamaria Iru, eko Udaltzaingoko buruak lotuta zeuden bi lagunei eta bidoietako bati ostikoka hasi zen.
‎Aurreko egunetan, hamaika aldiz ikusiko zuten beren burua txapela jantzita. Jokin Argotek eta Mikel Urrutikoetxeak horixe dute amets.
2010
‎Hitz handi burdinazkoak, bat osatu eta ni neu inguratzen nindutenak, edonor? Zenbatek hautsi zuten beren burua, eta zenbatek hautsi duten, burdinesiaren kontra buru kolpeka jardun ondoren, espazio ito hartatik irteteko ahaleginean?! Bekatua eta Grazia, Salbazioa eta Kondena, Ohorea eta Desohorea?
‎Hitz handi burdinazkoak, bat osatu eta ni neu inguratzen nindutenak, edonor... Zenbatek hautsi zuten beren burua, eta zenbatek hautsi duten, burdinesiaren kontra buru kolpeka jardun ondoren, espazio ito hartatik irteteko ahaleginean...! Bekatua eta Grazia, Salbazioa eta Kondena, Ohorea eta Desohorea...
‎Inork ez zuen hartaz publikoki hitz egiten, eta, garaiko publizitate ofizialak zioenaz bestera" 25 años de paz" —, poliziek eta militarrek gogor jokatzen zuten gerrako errautsei haize ematen zietenen aurka. Baina, zailtasunak gorabehera, iragan hurbileko mezulariak ekinean zeuden, aditzera eman nahi zuten beren burua. Eta niregana ere iritsi ziren azkenean.
2011
‎22.000 langile kaleratu nahi zituen, eta lortu ezinezko helburuak jartzen zizkien horretarako. Halaber, behartuta zeuden mugikortasun neurriak onartzera, bai geografikoak, bai lanpostuei lotutakoak.Presio horrek ekarri zuen suizidio kopuruaren gorakada, eta langile askok lantokia bera aukeratu zuten beren buruaz beste egiteko. Besteak beste, bosgarren solairuko bulegoko leihotik salto egin zuen batek, nagusi berria izango zuela jakindakoan.
‎Bere pisua eta altuera ezagututa, GMIko erdibitzaileak normopesoa islatu zuen, hau da, 18,5 eta 24,9 arteko indizea. Emakume gehienek adierazi zuten beren burua zaindu behar zutela osasun arrazoiengatik, eta zenbat eta gazteagoak eta argalagoak izan, orduan eta lehentasun handiagoa zuen arrazoi estetikoak. Ariketa fisikoa eta dieta orekatua izan ziren pisua murrizteko estrategiarik ezagunenak:
‎Alemanek eliza ortodoxo baten barruan inguratu zituzten gerrillari biak, baina harrapatuak izan baino lehenago, nahiago izan zuten beren buruaz beste egin. Ondorengo asteetan, hiru mila judu bidali zituzten gas ganbaretara, eta hamar mila txekiar inguru izan ziren atxilotuak eta torturatuak.
‎Jan Voget pentsakor gelditu zen. Hura bezalako hilketetan, biktimek borrokan egiten zuten beren burua defenditzeko; eta borroka horiek arrastoren bat edo beste uzten zuten maiz. Agian hiltzailea zelatan zegoen nonbait, neskari atzetik gerturatu zitzaion, ustekabean harrapatu eta, konturatu baino lehen, zintzurra ebaki zion kolpe batez.
‎Jakinarazi nahi izan digutenaren kontra, denak ez ziren hil Jesusengatik edota Elizaren izenean: Argiaren Erreinura itzultzeko eskaini zuten beren burua; zazpi esferetako ateak zeharkatzeko modua asmatuko ahal zuten! Gutxi izan gara beti, eta orain arte gutxiren artean zabaldu ahal izan dugu gure sekretua; orain, berriz, Mezularia gurekin da eta gero eta gehiago gara:
2012
‎Ola eta Leon irribarrez hasi ziren. Lotsa modukoa sentitzen zuten beraien burua ama besarkatzen imajinatuta. Nik bezala.
‎Zortziak jotzen entzun zituzten Beauvoisine auzoko erloju desberdinetan, pentsio etxez, elizaz eta jauregi abandonatuz beterik baitago. Jada ez ziren mintzo; baina, elkarri begira, xuxurla bat sentitzen zuten beren buruetan, beren betsein tinkoetatik gauza doinutsuren batek elkarrengana alde egin izan balu bezala. Orduantxe elkartuak zituzten eskuak; eta iragana, etorkizuna, oroipenak eta ametsak, dena nahasirik kausitzen zen estasi hartako eztitasunean.
‎Hezkuntzaren bidez buruzagi berriak berariazko jakituriaz eta prestakuntzaz jabetu behar ziren, ondoren agintari zuzenak izateko. Etorkizuneko euskal gizarteko buruzagiek, argiak lortu behar zituzten, argitu behar zuten beraien burua ikasketez lehendabizi, ondoren gobernamendu zuzenean aritzeko. Ilustrazioaren garaian maila goreneko ikasketak eta ikerketak egin ziren, eta bazirudien etorkizunean euskal kultura, argien bidez argiturik, berriztatu egingo zela.
‎Goizean bezala arratsaldean, tiro zelaian zeuzkaten mandril haiek garrasi egiten zuten beren buruak preso ikusita.
2013
‎Amaiak zalantzak zituen (ez zekiten autobus horrek nora eramango zituen ere!) baina ez zuen eztabaidatzeko betarik izan. Gidaria eta bidaide guztiak autobus barruan zeudenean, maletategiaren atea poliki jaisten hasi zenean, orduan bota zuten beren burua Tarekek eta Leilak barrura, eta Amaiak atzetik joatea beste erremediorik ez zuen izan. Maleta arrosa baten eta gitarra baten artean eseri zen neska, eta berehala iluntasuna nagusitu zen hango pusken artean, atea erabat itxi zenean.
‎Bitartean, ur ertzeraino jaisten zen pinudi eta sasitza trinko trinkotik zelatan zeuden indioak, eta, txalupakoak lehorrera iritsi baino lehen, haietako hirurehun edo gehiagok eraso egin, eta bost itsasgizon bertan txikitu zituzten. Beste biek uretara bota zuten beren burua, ihes egin nahian. Goletatik, Bodega dena ikusten ari zen bere kataloxarekin, laguntzarik eskaintzeko aukerarik gabe beste txaluparik ez zeukatelako.
2014
‎Irailaren 13rako egun osorako egitaraua antolatu zuten. Goizean, tirolina bat jarri zuten zubi zaharra eta berriaren artean, eta herritar ugarik bota zuten beren burua 50 metro luzeko kablean behera. Arratsaldean, berriz, gozogintza tailer bat egin zuten.
‎«Inork ez du zalantzan jartzen Durangoko Azokak duen garrantzia, baina denon artean hausnartu behar dugu ea egun martxan den azoka eredua den behar dugun eredua, eta nola bideratu behar den eredu horren finantzaketa». Estu agertu zuten beren burua aurreko astean Durangoko Azoka antolatzen duen Gerediaga elkarteko kideek Eusko Legebiltzarrean, eta azoka egonkortzeko 150.000 eurorekin laguntzeko eskatu zioten Jaurlaritzari. Atzo eman zuen erantzuna Muñozek.
‎izaera,, preso sozial? gisa hartzen zuten beren burua, eta preso komunekin nahasirik bizi ziren.
‎Haiek, izan ere. Anbroxiok eta Felisak eta Gastonek eta haien kuadrillak? uruniar petotzat zuten beren burua, baita euskaldun petotzat ere, taberna zirkuituari ekiten ziotenean, beti bukatzen zuten euskarazko jotaren bat kantatzen, Komedias kaleko Roch kafean, edo. Nafarroa, arragoa??, nahiz eta beren euskalduntasuna bertze modu batean ere azaltzen saiatu, modernotasunaren bidetik betiere: zer zen, bada, Gastonen ohitura hura, ilea finkatzaile batez orraztera zeramana, eta ez txapel klasikoa paratzera?, euskalduntasun ortodoxoaren ikuspuntutik, heresia bat baino?
2015
‎Herrixka urrun bateko haurren ezinegonaz hitz egiten zuen. Lantzean behin herritik agertzen ziren gu lako gizon zibilizatuek basati deitzen zieten, baina haiek ez zuten beren buruei deitzeko izenik erabiltzen. Izan ere, ingurukoengandik nabarmentzeko ez bada, zertarako behar ditugu izenak?
‎Polizia haien enpresetan sartu ostean, kudeatzaileak jarri zituen epaileak enpresentzat eta hauek murrizketa plan zorrotzak burutu zituzten, enpresak irekita jarraitzeko aukera bakar bezala. Langile askok kalean ikusi zuten beren burua, eta egunkari zein langile batzordeek aurreko ugazabei egotzi zieten errua. Sufrimendu asko ekarri zion horrek Otazuari zein inguruko jendeari.
‎Rattusek susmatzen zuen Arkaniako kanpaina suizidio bitxi bat izan zela. Batzuek zuhaitz batetik zintzilikatzen zuten beren burua. Fraggek bestelako modu bat aukeratu zuen, loria ukitu bat emanez bere heriotzari.
‎Testuinguru horretan pentsalariak oraindik modernitate abstraktu bat ari dira eskatzen, «beren» modernitatea politikaren egokitzapen tekniko gisa ikusten baitute, gizartea antolatzeko moduen moldaketa gisa, azken buruan. Baina borroka intelektualak ere existitzen dira, eta gure ilustratu teorikoek, bat batean, gerra horietariko baten barnean ikusi zuten beren burua orain dela hamar bat urte. Orduantxe hasi ziren zientziaren gerrak deiturikoak.
‎Maiatzaren 28ko gau sargorian, McCaul, s pubetik atera berriak zirela, Armagh konderriko nekazari batzuek arrasto argitsu bat ikusi zuten beren buruen gainetik hegan. –Oh my God!?
‎Norbait baletorkie kargu hartzera, zur eta lur geldituko lirateke. Ez zuten beren burua erruduntzat jotzen; aitzitik, bete betean sinesten zuten, gizartearen oinarri sendoa, zirela.
‎–[Hego Euskal Herriko] Euskarazko prentsak (Zeruko Argia, Anaitasuna, Goiz Argi), 1976, euskal kazetaritzaren urtea aldarrikatuz hasi zuen epealdi berria (1975 gaur arte). Eta hiru aldizkari horiek, bateratsu, newsmagazine bihurtzea erabaki eta informazio orokorreko gisa aurkeztu zuten beren burua. Ordura arte aginte politikoak erlijiora, kulturara edo informazio lokaletara mugatuak eduki zituen.
‎Urte berean sortu ziren, Punto y Hora de Euskal Herria Iruñean, eta Garaia eta Berriak Donostian. Elebidun gisa aurkeztu zuten beren burua, baina euskarak toki urria eta/ edo eskasa zuen. Talde politikoei lotuta etorri ziren eta azkenengo biek ez zuten asko iraun.
‎1977an kaleratu ziren Deia eta Egin egunkariek ere elebiduntzat jo zuten beren burua. (...)?
‎Potasetako gatazkak, gainera, oihartzun mediatiko zabala ukan zuen Estatuan, meatzariek protagonizatu zituzten giltzapetzeak zirela tarteko. Lehenbizikoan, 1974ko otsailaren lehen lau egunetakoan, 287 langilek zarratu zuten beren burua meategiko putzu batean. Gatazka ez zen baretu, eta udazkenean, Itunaren sinadura aldarri, grebari ekin zitzaion, zeinak berrogeita hamar egun bete baitzituen 1975eko urtarrilaren 7an.
‎El Jibarito hondoratzen hasi zenean bi txalupa eraitsi zituzten, berera bildu zirela ahalik marinel gehienak. Beste batzuek uretara aurtikia zuten beren burua, eta Carenero Jururutik helduak, bizizaleak salbatzera ahalegindu ziren pneumatikoak, hedeak eta haur flotagailuak aurtiki zizkietela. Horra Junior Dos Bahiasen gainean naufragoak biltzen ari; halaber Enriquito bere txalupa horian, hala nola Walter eta Pachuco, nor bere potinean emeki aitzina aitzinatuz, zahartuxe baitira arraunei biziki eragiteko...
2016
‎1905ean sortu zen IWW, edo. Wobblies?, jendeak izendatu moduan. Sindikatu industrialtzat zuten beren burua. IWWk aldarrikatu zuen sekula ez zela harreman onik egongo kapitalisten klasearen eta baliatzen zituen langileen artean, ezinezkoa baitzen.
‎Inolako zalantzarik gabe esan daiteke mobilizazioen eta gipuzkoarren protesten eraginez egin zuela atzera Iberduerok. Izan ere, esan bezala, udal askok behartuta ikusi zuten beren burua proiektuaren aurkako jarrera aktiboa izatera. Beste erakunde batzuk ere, hala nola Gipuzkoako Diputazioa, enpresa sustatzailearen aliatu estrategikoak izan zitezkeen, baina erabaki zuten kokalekua ez zela egokia.
‎elkarren izenak ikastea. Ikasleek bi modutara aurkeztu zuten beren burua, «Ni Marta naiz» eta «Ni naiz Marta» gisakoak erabiliz, eta ni zalantzan geratu nintzen bi erantzun ezberdin haien aurrean. «Biak ezin dituk zuzenak izan!» esan nion neure buruari, hase­rre antzean.
‎Horietan proposatu zuen Euskadi Ofiziala terminoa, euskal kulturaren erdigunean zeuden pertsona, gune eta diskurtsoak kritikatzeko. Atxagak eta bere kideek Euskadi Ofizial horretatik at kokatzen zuten beren burua, euskal kulturaren periferian. Hain justu Euskadi Ofizialak literaturaren autonomia errespetatzen ez zuela kritikatzen zuen Atxagak Pottaldizkariaren lehenengo zenbakian.
‎Ez dakit Hegoaldean beldurra edo lotsa edo zer zen. Hegoaldean, emazteek ez zuten beren burua sobera aurreratu behar, zeren aurreratzen bazuten... Oso diskretuak, beti bigarren maila batean aritzen ziren.
‎Osoki ziren horretan. Ez zuten beren burua ikusten herriko alkate, ulertzen. Ez da batere ber pertsonaia.
2017
‎Oso oinarrizko gauzez mintzo zen, maiz etsai bihurtzen gaituen jarrera politikoa tartean egon gabe ere ulergarriak diren gauzez. Demokraziaz zentzu zabalean mintzo zen eta, borroka armatua aukerarik erradikalena bada ere," demokrazia armatua" modura definitzen zuten beren burua. Ahotsen aniztasuna aldarrikatzen zuten, Kolonbian mestizoak gara, baita indigenak, beltzak, europarrak eta iparramerikarrak ere, gure gizartea eraikitzen dugun erari erreparatuta.
‎Nafarrek atzera egin zuten berriz etorritako bidetik baina poza baino, nahasmena zuten beraien buruetan eta ez zuten oraindik ulertzen alkaidearen harrera ona, oztoporik gabekoa, haren amarrua.
‎Garai hartan estatu frantsesean euskaldunak, alsaziarrak, bretoiak, katalanak, korsikarrak, flamenkoak eta okzitaniarrak zeuden, bai eta frantsesak ere. Eugen Weberren liburuaren arabera Peasants into Frenchmen (1976), Frantziako hiri txikien gehiengoak eta landa biztanleek ez zuten euren burua nazio frantsesaren kidetzat jo 1870 urtera arte, eta askok Lehenengo Mundu Gerran jo zuten beren burua halakotzat lehen aldiz. Beraz, Adierazpena ez zen nazionalismo frantsesaren baieztapen bat, baizik eta lurralde estatal nazional bat eraikitzeko modua, logika performatiboari jarraikiz.
‎Prozesu mantsoa izan zen, baina eraginkorra: denboraren poderioz, XX. mendearen erdialdean, Iparraldeko biztanleek hiritar gutxietsitzat zuten beren burua; euskal identitatea menostu zenez, euskararen transmisioak behera egin zuen nabarmen. Kontuan hartu behar dugu honako hau:
‎54? [Gure gurasoak] euskaldunak ziren, baina ez zuten beren burua euskaldun aldarrikatzen. Euskal nazio bat formatzen zuten kontzientziarik ez zuten.
‎Burua lasaitzen zien lapur txikiei ugazabarentzat lan egiten zutela sentitzeak: aurki edozein soldatapeko bezain duintzat hartu zuten beren burua; erakunde bateko kideak ziren eta errurik egotekotan beren buruzagiak ziren errudun. Azpikari talde batek alderdi totalitario baten antzera lan egiten du.
‎Bilkuraren tokira bertaratu bide ziren, alde batetik, Gilen, Tolosako benetako agintaria, eta bere konfiantzazko tropak eta, bestetik, hitzarmen edo konponbide baten engainuz edo promesaz toki horretara deitutako gudaroste baskoi asaldatu bat, itzal handiko buruzagiak ere tartean zirela. Antolatutako ekitaldi publiko baten ondoren edo hura gertatu baino lehen, baskoiek ezustean harrapatuta edo inguratuta ikusiko zuten beren burua. Gilenen familia tradizioko gerra praktikek germaniar tradizioko Blutgericht bat ematen dute aditzera, altxatuen eskarmenturako agintarien justizia goreneko ekintza bat, eta ez aurrez aurre gertatutako gudu bat.
‎nazionalismo espainiarra, ikuskera etniko eta historizista batean oinarritua?, integrismo katolikoa, antikomunismoa eta antiliberalismoa. Militar matxinatuek herriaren borondatearen ordezkari zilegi bakartzat aurkeztu zuten beren burua. Horrenbestez, ideologia hegemoniko berriaren laudatzea eta, era berean, etsai politikoen «satanizazioa» erabatekoa izan zen.
2018
‎Unibertsitate bateko ikasle batzuek boluntario eskaini zuten beren burua P. Zimbardo psikologoak diseinatutako espetxe batean egun batzuk igarotzeko. Ikasleetako batzuei espetxeko guardien rola egokitu zitzaien, eta presoena besteei.
‎Izugarria zen indar ultraeskuindarren gorakada. Tira... gutxik definitzen zuten beren burua eskuindartzat, egia esan. Jendearen haserrea eta ondoeza baliatzen zuten alderdiak ziren.
‎Haiek ulertu zuten mugimendu horretan zegokien paper aitzindaria. Europako mugimendu horren Nafarroako ordezkari gisa ikusi zuten beren burua, besterik ez. Horregatik, hain zuzen ere, jasandako kritika gogorrak errefusatu zituzten beti.
‎Hala ere, euskaldunek ez zuten etsi. Ondoko urteetan maiz izan ziren borrokak, errepresioarekin, fusilamenduekin eta deportazioekin geldiarazi zituztenak; hala ere, lau probintziek elkarrekin ikusten zuten beren burua," Laurak bat" oihuarekin.244
2019
‎Aitzindarien ostean, beste hainbeste zine zuzendari garaikideren obrak ekarri dituzte, adibidez, Věra Chytilova ren Daisies (1966). Olaizolak nabarmendu duenez, eta sarri gertatzen den moduan, zikloan programatzen ari diren emakume askok ez zuten beren burua feministatzat hartzen, edo, bestela esanda, ez zituzten beren pelikulak ikuspuntu horretatik egin. " Guk, ordea, horixe proposatu dugu:
‎Baita beste emakume askorenak ere. Une hartara arte, emakumeek ez zuten beren burua biluzik margotzeko eta publikoari eskaintzeko ausardiarik izan. Haurdunaldia ere leitmotif bihurtu zen haren lanetan.
‎Horda primitiboei ez zitzaizkien batere axola ondorengoak. Lur bati loturik ez zeudenez, ezertxo ere ez zutenez, ezer finkotan gorpuzten ez zirenez, ezin zuten ideia zehatzik izan iraunkortasunari buruz; irauteak ez zituen kezkatzen, eta ez zuten beren burua ikusten ondorengoetan; ez zioten beldurrik heriotzari, eta ez zuten oinordekorik eskatzen; seme alabak zama ziren, eta ez aberastasuna; horren erakusgarri da infantizidio asko izan zirela beti herri nomadetan; sarraskitzen ez zituzten jaioberrietarik franko higiene faltaz hiltzen ziren, eta ez zitzaien askorik axola. Haurrak zeuzkan emakumeak ez zekien zer zen sortzearen harrotasuna; indar ilun batzuen jostailu pasibo sentitzen zen, eta erditze mingarria ez zen gorabehera alferrikako edo are nardagarri bat besterik.
‎Emakume askok bake zoragarri bat aurkitzen dute haurdunaldian: justifikaturik sentitzen dira; beti izan zuten beren buruari behatzeko gogoa, beren gorputza zelatatzekoa; ez ziren ausartzen, ordea, beren gorputzean askorik laketzen, beren betebehar sozialen zentzua zela kausa: orain, berriz, badute horretarako eskubidea; ondo egon nahian egiten duten guztia haurrarengatik ere egiten dute.
‎Euskaldun elebakarrak desagertu baldin badira, estatu politika homogeneizatzaile baten ondorioz desagertu dira. Hiztun horietatik gehienek beren hizkuntza utzi eta beste bat ikastera behartuta ikusi zuten beren burua, aurrera ateratzekotan. Estatuak eta bertako agintariek,, erdalduntze eta elebiduntze orokorra?
2020
‎Ondoko elkarretaratzearen antolatzeko okzitaniarrek proposatu zuten beren burua, denok lan horretan jarraitzeko nahia erakutsi baikenuen.
‎Intsumisoak. Diogenesek eta Kratesek arimaren sendagiletzat jotzen zuten beren burua, baina, era berean, gizarte berri baten aldarrikatzaileak izan ziren. Ekintzaile gisa lotsagabe hutsak ziren eta berdin zitzaien herriko plazan larrua jotzea, edo hitzaldiaren erdian eta jendearen aurrean puzkerrak botatzea...
‎Eta apain zihoazen karrikara ordu libreetan. Espagnoles ziren haiek ere, baina mutil frantsesen lilurarako erakusten zuten beren burua, irribarretsu. Josefinak ez.
‎Kolpe emozionala handia izan zen, eta askok sentitu zuten munduaren zama handitzen. Askok behartuko zuten beren burua beste zerbaitetan pentsatzera zama extra hori pairatu ezinik.
‎oraingoan gizon emakume adinduei begira. Haiek ez zuten beren burua aipatutzat jo— Arazorik ez bidaiarekin jarraitzeko, orduan. Hasi besterik ez dugu egin.
2021
‎Delinkuentzia fama izan du, baina langile kontzientzia eta harrotasun handiko auzoa da, eta nik uste dut hori sortu zela etxola auzoetan. Etxola auzoetan jakin behar izan zuten beren buruak antolatzen, udalak ez zielako jaramonik egiten ez ezer eskaintzen, eta auzolan hori, oso euskalduna omen dena baina maketoek ere egiten dutena antza, oso klabea izan dela uste dut beste hainbat faktoreren artean, noski gero Bilbon egon den auzo mugimendua ulertzeko.
‎Duela egun batzuk, Gasteizen, osasun publikoaren aldeko herritarren plataforma bat aurkeztu zen prentsaren aurrean. Bozeramaileek, kazetariek galdetuta, osasun zerbitzu zein zerbitzu soziosanitarioen erabiltzaile bezala definitu zuten beren burua, zerbitzu hauen hondatzeaz arduratuta eta, era berean, plantillak zaintzen ez dituzten eta hauen pribatizazioan aurrera geldiezin doazen sistema horien langile prekario gisa.
‎Aukera onena Iñigo Martinezek izan zuen, eskuinez areaz kanpotik eginiko jaurtiketa batekin. Partidaren erritmoa jaitsi ahala, zuri gorriek erosoago sumatu zuten beraien burua, baina erotu gabe. Atsedenaldiko berdinketa ona zen bientzat.
‎Delinkuentzia fama izan du, baina langile kontzientzia eta harrotasun handiko auzoa da, eta nik uste dut hori sortu zela etxola auzoetan. Etxola auzoetan jakin behar izan zuten beren buruak antolatzen, udalak ez zielako jaramonik egiten ez ezer eskaintzen, eta auzolan hori, oso euskalduna omen dena baina maketoek ere egiten dutena antza, oso klabea izan dela uste dut –beste hainbat faktoreren artean, noski– gero Bilbon egon den auzo mugimendua ulertzeko.
‎Etorkin hauetako zenbaitek gezurrezko etxebizitza promesekin alde egin zuten beren jaioterrietatik. Bidaia luze baten ondoren, nora jo ez zutela aurkitzen zuten beren burua.
‎Egia da, bestalde," natura menderatzeko" inolako nahi edo asmorik ez zegoela xvi. mendetik aurrera Natur Zientzien arloan iraultza bat gertatzen hasi zen arte. Hala ere, iraultza zientifikoa baino lehenagokoek ez zuten beren burua soilik naturaren" mendekotzat" hartzen. Aitzitik, gizataldeek ausart jokatu ohi dute beti biziari aurre egiteko orduan.
‎Erosi ezin zutena, hortaz, konfiskatu egiten zuten. Liburu gutiziatu bat eskuratzeko norbaiti lepoa moztu edo uzta suntsitu behar bazitzaion, horretarako agindua emanen zuten beren buruari esanez herrialdearen aintza eskrupulu txikiak baino garrantzitsuagoa zela.
‎Atenasko agintariek hamabost talentuko bermea eskatu zuten, kopuru ikaragarri handia, gaur egungo milioika dolarren parekoa. Egiptoarrek ordaindu egin zuten, buru makurtu arranditsuekin eskerrak eman, eta demagunhamabi ilargialdi baino lehen mailegua itzuliko zutela agindu, eta madarikazio beldurgarriekin mehatxatu zuten beren burua liburuak behar bezala itzultzen ez baziren Atenasera, eta gero, jakina, beretu egin zituzten, emandako bermeari uko eginez. Atenasko agintariek bidegabekeria hura jasan behar izan zuten.
‎Ptolomeotarren jauregiak, lehenago esan dudan bezala, itsasoaren ondoko auzo harresitu oso bat hartzen zuen, eta, han ziren, beste eraikin batzuekin batera, Museoa eta Liburutegia. Musen kaiolako jakintsuek —ordura arte ohituak patxadan beren ikerlanetan eta errukirik gabe elkar larrutzen—, supituki, erromatar jeneralarekin batean setiaturik ikusi zuten beren burua, egoera estrategiko makur makurrean. Setiatzaileek, suntsipen egarriz, lehorretik eta itsasotik egiten zieten eraso.
‎Zergatik etsaitasun hori antzina antzinatik? Zer bilatzen zuten, nola justifikatzen zuten beren burua, zer arrazoi zituzten. Beti izan al zen horrela?
‎Gure arbasoek, idazketa asmatuz geroztik, ingurura begiratzen zuten beren buruari galdetuz zer gainazalek kontserbatuko zuen hobekiena letren arrasto iheskorra (harria, lurra, zuhaitz azala, ihiak, larruak, zura, bolia, oihala, metala...). Ahanzturaren indarrei desafio egin nahi zieten liburu perfektua sortuz:
‎Konspiratzaileek atsegin hartzen zuten beren buruari" askatzaile" deituta. Zesar tiranotzat zeukaten, errege izan nahi zuen tiranotzat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia